Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peksu85 Moi kaikille!
Nyt kaivataan vinkkejä ja kokemuksia Ruotsiin, tarkemmin Tukholmaan muutosta ja työnhausta.
Olen tutkinut mm. Haloo Pohjola -sivustoa, Norden.org- sivustoa, maailmalle.net -sivustoa ja jopa Ruotsin suurlähetystön sivustoja.
Olen ottanut yhteyttä CIMOon, haloo pohjolaan, ja pohjola nordeniin sekä Stockholms stads bostadsförmedlingiin ja skatteverketiin.
Rekisteröityäkseen työnhakijaksi arbetsförmedlingeniin ja jonoon vuokra-asunnon hakijaksi Stockholms stads bostadsförmedlingiin tarvittaisiin Ruotsalainen henkilötunnus. Stockholms stadsbostadsförmedlingistä kerrottiin minun voivan saada jonkinlaisen samordningsnummerin verotoimistosta eli skatteverketistä.Skatteverketistä taas ei osattu antaa mitään neuvoja eikä ko. samorningsnummeria vaan ohjattiin taas kysymään stockholms stadsbostadsförmedlingiin. Eli asia kiertää kehää ja menee ihmeellisen hankalaksi.
Näistä kertomistani sivustoista löytyy hyvää tietoa Ruotissa asumisesta ja työskentelystä, mutta missään ei kerrota mistä kannattaa asuntoja ja työpaikkaa hakea tai voiko tuon Ruotsalaisen henkilötunnuksen saada vaikka vuokra-asunto jonoon päästäkseen. Myöskään esimerkiksi CIMOsta eikä haloo pohjolasta ei osattu auttaa.
Eli kokemuksia, vinkkejä ja ohjeita kaivataan mitä tulee tehdä?
Tuskin tässä kuitenkaan ainuita Ruotsiin muuttavia ollaan joten varsinkaan tämän pohjoismaisen liikkuvuuden ei tulisi olla näin vaikeaa? |
Den internationella arbetsförmedlingen sköter också om arbetskraftsservicen till Norden och ger råd.
Jos et ymmärtänyt yllä niin työvoimatoimistoissa (ainakin suurissa kaupungeissa)on neuvoja kansainväliseen työvälitykseen myös Pohjolaan .
Lähin Eures -neuvoja lienee Torniossa. Yhteystiedot löytyy netistä. Osaa neuvoa ainakin Haaparantaan.
Olen ollut vuosia sitten töissä Ruotsissa (Göteborg). Ei tarvitse olla Ruotsin sosiaali ym tunnuksia. Tosin minulla oli työpaikka valmiina ja asunnonkin järjesti työnantaja.