Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ihmissuhteet > Ihmissuhteet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.05.09, 10:07   #251 (linkki)
deux
(Vierailija)

Herpes on tosiaan sellainen virus että se voi piillä pitkäänkin oireettomana, tai pysyä näkymättömissä koko elämän ajan kuten suurimmalla osalla kantajista.
Virus on siis voinut tulla edellisestä suhteesta, mutta muista että oireettomuus ei todellakaan ole merkki siitä, etteikö virus voisi piillä elimistössä. Kärjistetysti sanoen kenellä tahansa voi olla herpes, mikäli hän on joskus elämässään harrastanut seksiä. Viruksen alkuperää ei aina pystytä osoittamaan. Lisäksi herpes leviää myös suuseksin välityksellä, joten piilevä huuliherpeskin saattaa tarttua kumppanille, kuten minulle aikoinaan kävi.
  Vastaa viestiin
27.05.09, 18:50   #252 (linkki)
Käsihygieniaa
(Vierailija)

Käsihygienia on tärkeä kaikissa infektiotautien ehkäisyissä. Kädet pitää pestä riittävän usein, ja aina WC-käynnin jälkeen saippualla ja lämpimällä vedellä, tarv. kynsiharjaa apuna käyttäen. Huuhtelu juoksevalla vedellä, kuivaus erilliseen paperipyyhkeeseen. Pitää muistaa puhdistaa myös hanojen kädensijat, kun on likaisilla käsillä ne ensin aukaissut. Käsidesiä päälle tarvittaessa, mutta kunnon vesipesu on kaiken a ja o.
  Vastaa viestiin
27.05.09, 22:10   #253 (linkki)
T;L´´´´´´´´
(Vierailija)

Ehe......

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käsihygieniaa
Käsihygienia on tärkeä kaikissa infektiotautien ehkäisyissä. Kädet pitää pestä riittävän usein, ja aina WC-käynnin jälkeen saippualla ja lämpimällä vedellä, tarv. kynsiharjaa apuna käyttäen. Huuhtelu juoksevalla vedellä, kuivaus erilliseen paperipyyhkeeseen. Pitää muistaa puhdistaa myös hanojen kädensijat, kun on likaisilla käsillä ne ensin aukaissut. Käsidesiä päälle tarvittaessa, mutta kunnon vesipesu on kaiken a ja o.
Ja hienoa.. voit siis tuolla opilla, ehkäistä herpeksen, vaikka olisit pannu jonkun kuppa säkin kans.
Onnea ja ja menestystä, et sit varmaan ikinä saa sukupuolitautia. Muista vielä kerran pestä kädet.
  Vastaa viestiin
04.06.09, 23:22   #254 (linkki)
itku vs. nauru
(Vierailija)

voi teitä

Tääl on paljon asiallistakin kommenttia, mut myös paljon jotain ihan paskaa, miks niiden kirjoittajat ees vaivautuu??? Itel lääkäri tänää epäili et mul ois herppes ja nyt pitää useampi päivä vastaust odottaa ku toi viikonloppu tos edessa.. mul tulee jotai ihme vaaleet sameet nestet pillust, ei rakkuloist mut sillee et jos katon peilil alapäätä ni siihe on tippunu pariin otteeseen kunnon tippa sisältäni... kellään tietoo et kuuluuk se herpekseen vai onk mul mahdollisesti "kuppa ja 10 muuta"kin?
  Vastaa viestiin
20.06.09, 09:53   #255 (linkki)
Just me or trust me ;)
(Vierailija)

Kaikki mitä tapahtuu, oli tarkoitettu tapahtuvaksi. Yksinkertaisesti sanoen kaikella on syynsä miksi käy näin: KOHTALO !
  Vastaa viestiin
20.06.09, 10:02   #256 (linkki)
Herpes haha !
(Vierailija)

SO WHAT, joka tapauksessa joudumme maan alle

Tuotas toi herpes on vähä sellainen juttu, että ei tiedä oikeastaan 100 % tarkkuudella keneltä sen tartunnan on saannut tai oikeastaan miten ja milloin (itse syyllinen oiskohan sekin mahollista) ehkäpä 3 vuotta sitten kumppani oireeton kumppani sen tartuttanu ja nyt se puhkenu stressin myöten ja blabla bla ... ei sen kummemmin tarvii flippailla asian kanssa, elät päivä kerralla. Älkää koskaan myöntäkö kantajaksi, koska saatte isot syyt niskoille turhuudesta.. ehkäpä et ole ollut kantaja ja syyllinen syyllistänyt sinua syylliseski ja tunnet olevasi hirviö jo.. joten samalla mitalla miten nyt olet saannut tartunnan ilman tietoa kumppanilta (luoja tietätkööt ketäköhän se ollut ) niin tee se muillekin. ole olevinasi tekopyhä niinhän kaikki tartuttajat ajattelevat noin... ja aina voi myöntää ettei ole syyllinen :) elämä on jälleen kerran
  Vastaa viestiin
21.06.09, 17:32   #257 (linkki)
Los Herpes
(Vierailija)

Ristiriitaista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nti-nen
Mutta sitten se ei-kiva osa: virusta erittyy myös oireettomina kausina, vaikka se latenttina olisikin. Ei kylläkään niin suuria määriä kuin rakkula/kihelmöintivaiheessa, mutta mahdotonta ei ole, että sen saisi oireettomalta kumppanilta itselleen. Lääkärit jos muuta väittävät niin ovat väärässä (eivät ne rassukat voi kaikkea tietää, kun on niin paljon vaivoja opeteltavana).

Tuohon oireettomaan vaiheen tartuntariskiin ottaisin kantaa. Minulla on se huuliherpesversio eli HSV-1 alapäässä. On outoa että kun puhutaan huuliherpeksestä niin jos se on huulessa niin ei saa suudella aktiiviaikana mutta muulloin kyllä, jos alapäässä niin voi tarttua muka oireettomana. Kyseessähän on sama iho ja limakalvot koko kropassa joten miksi näissä kahdessa on ero tartunnassa?
  Vastaa viestiin
21.06.09, 20:44   #258 (linkki)
deux
(Vierailija)

Eipä niiden tarttumistavoilla mitään eroa olekaan. Uskomukset vain elävät tiukassa. Virus voi tarttua oireettomana mistä päin kehoa tahansa.
  Vastaa viestiin
21.06.09, 21:23   #259 (linkki)
juupati-juu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Just me or trust me ;)
Kaikki mitä tapahtuu, oli tarkoitettu tapahtuvaksi. Yksinkertaisesti sanoen kaikella on syynsä miksi käy näin: KOHTALO !
kohtalolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. moniin asioihin voi itse vaikuttaa, eikä heittäytyä kohtalon vietäväksi. en nyt tätä asiaa varsinaisesti tarkoita enkä ota senkummemmin sen kantaa, mutta yleensä ottaen.
  Vastaa viestiin
21.06.09, 23:28   #260 (linkki)
eräsperäs
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja deux
Eipä niiden tarttumistavoilla mitään eroa olekaan. Uskomukset vain elävät tiukassa. Virus voi tarttua oireettomana mistä päin kehoa tahansa.
Näin on. Jokainen sitten valitsee riskitasonsa ja antaa myös kumppanilleen valinnan mahdollisuuden.
  Vastaa viestiin

23.06.09, 23:14   #261 (linkki)
errare humanum est
(Vierailija)

Genitaaliherpes EI lisää kohdunkaulansyöpäriskiä

nimimerkille FAKTATIETOA

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Faktatietoa
Sukupuolielinten herpekseen sairastuneen naisen pitäisi käydä vuosittain irtosolukokeessa, koska tauti lisää hieman kohdunkaulasyövän riskiä.
Kansanterveyslaitoksen sivuilta:

Genitaaliherpes ei lisää kohdunkaulansyövän riskiä
Matti Lehtinen
KTL, Infektioepidemiologian osasto:

"Sukupuoliyhteydessä tarttuvia infektioita kuten kuppaa, tippuria, genitaaliherpestä, klamydiaa ja papilloomavirusten aiheuttamia limakalvovaurioita on kaikkia epäilty kohdunkaulansyövän syiksi. Tutkimustiedon karttuessa vain papilloomavirukset ja klamydia ovat enää syyllisten ja/tai epäiltyjen joukossa."
  Vastaa viestiin
25.06.09, 00:48   #262 (linkki)
keski-ikäinen sinkkumies + herpes
(Vierailija)

No ni..

Noh nyt sit napsahti omalle kohdalle tämä ikävä vaiva. Vasta muutamia tunteja sitten sain kuulla asiasta ja sen jälkeisen ajan olenkin selaillut kertomuksia. Fiilis ei oo kovin korkealla, mutta eipä tämä nyt silti haudanvakavalta asialta vaikuta. Ja onneksi toi kipukynnys on niin korkealla ettei toi vaiva oloa helvetiksi tee.

Ensimmäiseksi tietysti alkoi mielessä pähkäilemään kummalta tämä on tullut. Mutta vaikka hyvin vuosikymmenen tuntemalla naisystävällä alkoikin oireen joitain päiviä aikasemmin niin mistäpä sitä loppujen loputksi tietää vaikka itse olisinkin aikasemmin tartuttanut hänet. Kummallakaan ei ole vaivoja ollut tätä ennen ja aluksi hiivaksi tulikin epäiltyä antibioottien takia. Kumppani oli hyvin pahoillaan että tartuttanut. Minkä tunteen ymmärrän kunnen voi olla itsekään varma etten olisi tartuttaja ollut. Molemmilla ex-kumppanit olleet pettäjiä ulkomaalaisten liittyen asiaan. Jonka takia otettukin itseltä testejä aiemmin vaikkei juuri tätä testiä. (Hyi minua saastaista vastuutonta ihmistä kun moisen pettäjä ex-kumppanin olinkaan valinnut. Ja nyt kyllä saastutan korkeastikoulutettujen? mainetta kun moisen sain. Kuten joiltain yli-ihmisiltä saattaisi kuulla moralisointia.)

Eniten tässä mietityttää mitenkä tästä eteenpäin. Jos tämä uudelleen tapaamisesta lähtenyt suhde nyt ottaa tuulta alleen niin tilanne olisi kai hyvä kunnei tarvisi pelätä kumppanin tartuttamista. Mutta siinä onkin iso jos vielä.
Paljon juttuja lueskelleena tulee tunne että ongelma koskettaa lähinnä ihmisillä jotka välittää myös toisten hyvinvoinnista. Hirveän monella on, muttei ne välitä. Ja vielä useampi kantaa tietämättään kuten tässä kävi ettei kumpikaan tiennyt kantavansa ja tiedä nyt sit kumpi tartutti kumman vai oliko jo ennestään molemmilla.
  Vastaa viestiin
27.06.09, 11:58   #263 (linkki)
korkeasti koulutettu
(Vierailija)

Ainakin puolisen vuotta kannattaisi suhteen alussa käyttää kondomia, vaikkei sekään mikään vakuutus ole. Monet taudit siinä ajassa ilmaantuvat ja näkyvät sen jälkeen testeissä. Mutta monet miehet varsinkaan eivät halua vaivautua kondomin käyttöön. Uskottelevat, että kun heillä ei ole aiemminkaan mitään ollut. Luottavat naiseen, joka vaikuttaa oireettomalta tai jonka luullaan tietävän ja huolehtivan seksuaalihygienistaan. Silti tauti on voinut tarttua jo aiemmista pitkistä suhteista ja nuoruuden seikkailuista, joita ei edes muisteta. Antibioottikuuri on joillakin satunnaissuhteissa tautien ehkäisyä!

Tämä ketju kertoo omaa tarinaansa tartuntariskeistä. Ihmisillä on kyllä verissä vähätellä oireita ja esim. huuliherpeksen suhteen on oltu joko autuaan tietämättömiä tai piittaamattomia. Mutta minkäs ihminen itselleen tai toiselle mukamas voi, jos panettaa. Keski-ikäisenä sinkkuna on sitten kaiketi panettanut jo sen verran, että ihan tilastollinen todennäköisyys on, että on jokin virustartunta seksistä saatu.
  Vastaa viestiin
28.06.09, 21:01   #264 (linkki)
anonymos
(Vierailija)

Herpes sormessa

Minulle tuli eka kerran herpes sormeen kun odotin poikaani. Sitä tutkittiin ja ihmeteltiin sekä otettiin taudin uusiutuessa näyte. Rakkula sormessa oli tyyppi 2 jota on useimmiten alapäässä. En tiedä mistä tartunnan sain. Vuosikausia se asui vain oikean käden keskisormessa. Sittemmin alkoi tulla myös alapäähän sekä takapuoleen. Selässä oli kerran.
On vieläkin ajoittan ja syön välillä estolääkitystä. Kokeilen myös L-lysiisiä sekä aloe veraa. En tiedä onko tauti tullut seksistä alunperin mutta miten se voi tulla sormeen siinäpä onkin ihmettelemistä.

En välittäisi vaikka rakkulat tulevatkin. Onhan ne hieman kipeitä mutta se yleinen huonovointisuus ja päänsärky ottaa enemmän aivoon. Tiedän aina etukäteen koska tauti on tulossa.
  Vastaa viestiin
29.06.09, 12:51   #265 (linkki)
minäpä vaan
(Vierailija)

herpeksen vaikutus omaan elämään

Kerron oman kokemukseni ja toivon että on hyödyksi jollekin teistä :)

Ite sain genitaaliherpes-tartunnan vakavaksi käyneessä suhteessa 8 v sitten. Ensin tuli klamydia-tyyppisiä oireita - kutinaa, kirvelyä, ja menin testiin klamydiaepäilystä. Parin päivän päästä oli helvetti irti, iho rikki, kuumetta ja pissatessa tuntui kuin olisi lasinsiruja alapäässä. Menin uudestaan testeihin, ja otin kumppaninkin mukaan.

Näytteen ottaja totesi heti että kyseessä on todella rajuoireinen "ensitartunta". Tässä vaiheessa mies alkoi soperrella, että kyllä se varmaan häneltä on tullut, kun ex-tyttöystävä puhui joskus "jotain jostain oireista". Hyvää päivää!!! Miten voi olla, ettei miehellä ollut munaa kertoa suoraan, että jotain saattaa olla, vähintäänkin siinä vaiheessa kun ite rakastuneena hain e-pillerit ja jätettiin kumit pois...

Tästä asiasta oon kantanu katkeruutta usean vuoden - eikä vähiten siksi, että olo tuntui niin toivottomalta ja likaiselta toooodella pitkään! Tilanne laukaisi mun kohdalla keskivaikean masennuksen, ja uuteen suhteeseen en ole vielä pystyny, kun en luota miehiin oikeestaan enää yhtään.

Onneksi vastaan tuli yksi mies (tosin lyhyt suhde), joka oli sairaanhoitaja, joka suhtautuikin tosi hyvin!! Sanoi vaan että herpes ei oo sen kummempaa kuin flunssa-virukset, joita siirretään eteenpäin, erona vaan että siihen liitetään mielikuvissa niin paljon sosiaalista häpeää, kun on kyse "seksitaudista". Monesti asenne on sellainen, ihan kuin kantaja olisi ollut "holtiton ja vastuuton", kun on mennyt "saamaan tartunnan".

No, missä olen sit nyt? Uutta suhdetta toivon, mutta mielessä pyörii myös nää samat kyssärit kuin monella teistä: löydänkö miehen, joka hyväksyy taudin ja riskin että saattaa itsekin sairastua? Pidetäänkö mua "pilaantuneena?"... Tällä hetkellä olen nettisuhteessa pitkän välimatkan vuoksi ja jossain vaiheessa on kerrottava totuus. Hmmm. Saa nähdä mikä on vastaanotto.

Ja muuten, ensimmäiseen tartuntaan sain Valtrex-kuurin. Sen jälkeen olen pitänyt reseptiä voimassa, ja syönyt kuurin oireiden ilmaantuessa. Onneksi mun kohdalla oireet uusii vain pari kertaa vuodessa! Alkavat aina kutinalla ja kuumotuksella, mikä kestää 3 päivää, ja sitten on iho parista kohtaa "rikki". Varsinaisia rakkuloita ei ole koskaan näkynyt. Kaiken kaikkiaan kestää n. 8-9 päivää. Valtrex kuuriluonteisena auttaa mulla 4 päivässä, siis lieventää kutinaa ja kirvelyä sekä parantaa ihon nopeammin.

En ole ihan tarkoituksella alkanut käyttää kestolääkitystä - just siksi että oireita on harvoin, että pystyn niiden kanssa elämään. Mun järjen mukaan on parempi antaa kehon käsitellä oireet itse, uskon sen lisäävän luonnollista vastustuskykyä samoin kuin esim flunssaoireiden väheneminen jos välttelee jatkuvaa antibioottien käyttöä.

Joka paikassa sanotaan että oireet harvenee ja lievenee ajan myötä. Ne ihmiset, joilla on jatkuva estolääkitys, vaikuttaisi tulevan vaan useammin kipeäksi tai sitten osalla käy niin, että oireet ei enää lievennykään lääkkeillä.

Joopa joo... seksistä: onneksi oma apu on paras apu ainakin meikäläisellä ;-) Muutaman henkilön kanssa olen siis näiden vuosien mittaan harrastanu, mutta aina tiukasti kondomin kanssa, eikä KOSKAAN jos on vähääkään sitä "pahaenteistä" kutinaa. Suuseksiä en oo ottanu vastaan, koska en halua sitenkään riskeerata muiden terveyttä. Seurustelua olen vasta nyt alkanu taas uudelleen harkita - joten kaiken kaikkiaan voi tosiaan sanoa, että tällä tartunnalla on ollu mullistava vaikutus mun elämään. Aikaisemmin menin aina suhteesta toiseen, nyt on ollu pakko pysähtyä ja miettiä mitä haluan ite, ja mitä muuta haluaa tai ei halua minusta.

Ei muuta kuin tsemppiä kaikille teille, jotka elätte saman "vaivan" kanssa. Ne, ketkä vaan muuten luette näitä ketjuja, toivoisin että ymmärrätte miten iso asia herpestartunta voi olla. Kannustakaa ja kuunnelkaa vähättelyn tai karsastamisen sijaan. Tsemppiä kaikille ja rakkaudentäyteistä elämää h:stä huolimatta!!!
  Vastaa viestiin
29.06.09, 13:10   #266 (linkki)
eräsperäs
(Vierailija)

[quote="minäpä vaan"]
.

En ole ihan tarkoituksella alkanut käyttää kestolääkitystä - just siksi että oireita on harvoin, että pystyn niiden kanssa elämään. Mun järjen mukaan on parempi antaa kehon käsitellä oireet itse, uskon sen lisäävän luonnollista vastustuskykyä samoin kuin esim flunssaoireiden väheneminen jos välttelee jatkuvaa antibioottien käyttöä.
quote]

Flunssa on virusperäinen infektio, johon antibiootit eivät pure. Runsaalla nntibioottien käytöllä taas saatetaan luoda vastustuskykyisiä bakteerikantoja. Bakteerit ja virukset ovat siis kaksi eri asiaa, eikä antibioottien syöminen tai syömättä jättäminen vvaikuta flunssaoireisiin mitenkään.

Mitään vastustuskykyä et myöskään saavuta herpesinfektion ylläpidolla. Päinvastoin se saattaa levitä muuallekin elimistöösi esim sormikontaktien kautta.

Estolääkitys estää myös taudin tarttumista tehokkaasti, myös piilevässä vaiheessa. Jos mahdollisen kumppanisi terveys on sinulle tärkeää, huomioit myös tämän asian.

Hyvää kesää kuitenkin sinulle, ja juttele infektiostasi jonkun asiantuntevan tahon kanssa. Omiin uskomuksiin ei kannata jäädä makaamaan,

Vastaa viestiin
29.06.09, 13:10   #267 (linkki)
eräsperäs
(Vierailija)

UUsiks..

Flunssa on virusperäinen infektio, johon antibiootit eivät pure. Runsaalla nntibioottien käytöllä taas saatetaan luoda vastustuskykyisiä bakteerikantoja. Bakteerit ja virukset ovat siis kaksi eri asiaa, eikä antibioottien syöminen tai syömättä jättäminen vvaikuta flunssaoireisiin mitenkään.

Mitään vastustuskykyä et myöskään saavuta herpesinfektion ylläpidolla. Päinvastoin se saattaa levitä muuallekin elimistöösi esim sormikontaktien kautta.

Estolääkitys estää myös taudin tarttumista tehokkaasti, myös piilevässä vaiheessa. Jos mahdollisen kumppanisi terveys on sinulle tärkeää, huomioit myös tämän asian.

Hyvää kesää kuitenkin sinulle, ja juttele infektiostasi jonkun asiantuntevan tahon kanssa. Omiin uskomuksiin ei kannata jäädä makaamaan,
  Vastaa viestiin
29.06.09, 13:32   #268 (linkki)
millainen on genitaaliauleen herpes suussa?
(Vierailija)

surullinen neiti

Nyt tuntuu että on elämä ihan pilalla. Olen ollut aina hyvin varovainen: kumppanien määrä mitätön, ei suojaamatonta seksiä ennen testejä jne. Viime vappuna sen yhden ainoan kerran jatkoin seksiä kumin mentyä rikki. Oli terveen näköinen jannu ja humala sumensi silmäni. Harrastimme myös suojaamatonta suuseksiä.

Kävin testeissä tämän kaverin jälkeen ja sain puhtaan paperit. Minulla ei ollut mitään oireita 2kk. Sitten takapääni tuli kipeäksi yhdestä pienestä kohdasta, mutta luulin sen menneen rikki omaan tavalliseen tapaani (herkkä nahka + ummetus rikkoo ihon silloin tällöin). Ei mitään muuta oireita - kunnes nykyiselle kumppanilleni tuli haavaumia penikseen.

Kävimme tänään testeissä. Minulla ei enää ollut mitään haavaa, josta soluviljelmää olisi voinut ottaa, mutta kumppanillani oli. Melkeinpä satavarmasti herpes. Kumppanini tosin sanoo, että hänkin on voinut sen minulle antaa tietämättään (ei ole koskaan ollut oireita + testit puhtaita). Mutta mistäpä sen tosiaan tietää, jos se ei näy testeissä kuin aktiivisessa vaiheessa.

Masentaa aivan kauheasti. Ja pelottaa, että nyt suuhunikin voi tulla joku pahalaatuinen herpes(?). Jos se on vapusta tarttunut alas, niin miksi ei samalla kerralla ylöskin? Onko täällä ketään, jolla olisi genitaalialueen herpes suussa? miten se oireilee/kuinka usein/ tuleeko huuleen, vai suun sisälle?

Äääh. On niin likainen olo. Ja tyhmä, kun kaikki varovaisuus tuli pilattu yhdellä kertaa. eikä minua kaiketi enää kukaan huoli, jos tämäkin nuori suhde kaatuu tähän:(
  Vastaa viestiin
29.06.09, 17:37   #269 (linkki)
eräsperäs
(Vierailija)

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sanoo vanha kansakin.

Olit siis harrastanut suojaamatonta peppiuseksiä molempien kumppanien kanssa? Lopeta itsesääli ja lopeta myös peppuseksi ilman asianmukaista suojausta. Vakisuhteessakin siinä on hyvä käyttää kortsua.

Käsittääkseni herpesviruksen voi osoittaa myös piilevänä verikokeella.

Ymmärrän että harmittaa, mutta ei se elämä yhteen infektioon lopu. Ei varsinkaan sellaiseen johon on varsin toimiva lääkitys.Kuten tässäkin ketjussa todettu, estolääkitys ehkäisee myös piilevän tarynnan tartuttamista eteenpäin varsin tehokkaasti. Jos joku ei sitten sinua seurustelukumppanikseen näillä faktoilla halua, niin siirryt elämässäsi eteenpäin.

Vastaa viestiin
02.07.09, 00:16   #270 (linkki)
kuka vain ja kyllä naisetkin pettää
(Vierailija)

typeryksiä

Melkeinpä toivoisi näille kotimoralisteille itselleen tämän vaivan. Ja tiedä kuinka moni näistäkin sitä kantaa tietämättään aikoinaan äidiltään tai isältään saaneena odottaen vain puhkeamista.

Tietenkin enemmän tekevälle myös sattuu useammin, mutta herpeksen oleminen ei suoraan tarkoita vastuuntunnottumuutta eikä myöskään mitkään 6kk kondomi säännöt auta kun voi olla oireeton vaikka koko elämänsä.
Rehellisyys auttaisi paljon, mutta kaikilla kumppaneille sekin on aivan ylivoimainen tehtävä jonka saattaa havaita vasta vuosia avioliitossakin olon jälkeen vasta kun kumppani jää syrjähypystä kiinni. Vaikka olisitkin luullut maailman uskollisimmaksi kumppaniksi ja kaiken ollen aivan mainiosti. Ja kunnei tämän kanssa ei riitä se nykyisen kumppanin rehellisyys vaan se edellinen kumppani on saattanut tehdä niitä syrjähyppyjä ja olla se tarttuttaja.
  Vastaa viestiin

02.07.09, 12:17   #271 (linkki)
eräsperäs
(Vierailija)

Kotimoralisti kommentoi

Mikäli satut tarkoittamaan kotimoralistilla esim minua :-) niin olen tässä ketjussa varsin avoimesti kertonut omasta pahasta tartunnastani, ja kuinka varovainen olen, etten tartuttaisi sitä eteenpäin.

Koska tiedän miten kauheaa herpeksen kanssa elämä saattaa olla, omaan mieleeni ei kyllä edes moralistina toivoa tätä vaivaa kenellekään.

Toki tunnen sympatiaa viruksen saaneita kohtaan. Tämä olettaen, että, he hoitavat itsensä asiallisesti ja huolehtivat myös muiden terveydestä. Riskikäyttäyttäytymiselle ja kuten tuolla joku nassakasti totesi "panetuksen pakotukselle" en taas jaksa jakaa symppavarastosstani yhtään.

Toki voi sitten saada tartunnan vaikka olisi kuinka varovainen tahansa. Sellaisesta kukaan ei kai ole ketään syyllistänytkään.

BTW, juttelin tästä ketjusta yhden tutun kanssa, joka on vuosikausia kärsinyt herpes-viruksen aiheuttamasta aivokalvontulehduksesta Herpes levisi aivoisin naaman hoitamattomasta virustartunnasta ja tämä henkilä on nykyään täysin työkyvytön.

Ihmettelimme yhdessä ihmisten välinpitämättömyyttä hoitaa oikein omaa herpes infektiotaan tai ylipäätään välttää riskikäyttäytymistä ja huolehtia myös kanssaihmisten terveydestä.

Tunnen muitakin ihmisiä joilla herpesvirus aiheuttaa vakavia ongelmia ja voimakkaan ja jatkuvan lääkityksen tarpeen. Sen takia en jaksa yhtään sympata ihmisä jotka omasta tartunnastaan huolimatta paneskelevat sinne tänne tai suhtautuvat vähättelevästi huuliherpekseen ja sen leviämiseen.
  Vastaa viestiin
03.09.09, 10:18   #272 (linkki)
Aasinsilta
(Vierailija)

Sinulle, joka haluat enemmän tietoa herpeksestä, tässä sinulle erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä n. vuoden ajalta.
  Vastaa viestiin
03.09.09, 10:49   #273 (linkki)
allekirjoittajatar vm-64
(Vierailija)

Kukaan ei ole pakkeja antanut

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Herpes simplex
Mulla myös ollut herpes jo 15 vuotta, sain sen ex-mieheltäni, joka väitti että ei tiennyt sen olemassa olosta... ei siinä mitään, saatu mikä saatu. Erottiin tässä jokunen vuosi sitten ja sinkkuaikoina kun uuden tyypin tapasin ja jos oltiin sen verran läheisissä väleissä että sänkytouhuja mietittiin, niin reilusti sanoin että mulla on muuten sit (sukupuoli tai mikälie genitaalialueen)herpes eli nimenomaan tähdensin sitä että ei mikään huuliherpes. Yhden kerran (noin ehkä 10:stä) olen saanut pakit, tai orastava suhde on loppunut tähän ilmoitukseen, yhden kerran mulle on sanottu että niin on mullakin ja muulloin ei ole tullut mitään muuta kommenttia, kuin että "kiva ja reilua että kerroit."- ja hommat on jatkuneet. Nyt olen seurustellut noin 3 vuotta ja nykyinenkin mies suhtautui hyvin avarakatseisesti kun tämän ilmoitusluontoisen asian hänelle suhteen alussa kerroin.

Niin ja muuten se pakkien antaja... soitti sit parin viikon kuluttua ja sanoi että on muuttanut mieltänsä, että ei haittaakaan herpekset... no, siinä vaiheessa mua haittasi, se että häntä ekaks haittasi...

Eli ei muuta kuin reilusti vaan kortit pöydälle ja katsot ukon ilmettä kun hänelle kerrot... se meinaan kertoo aikapaljon siitä mahdollisesta kumppanistasi!
Minulla aivan samanlaisia kokemuksia. Eli alkuperäiselle: Älä hyvä sisko stressaa tuosta asiasta. Olet varmasti itsekin kuullut, että n. 20 %:lla ihmisistä on herpes. Itse olen aina ennen seksiä kertonut asiasta. Eräs mies totesi, että niin hänelläkin on ja loput eivät olisi edes kondomia halunneet kanssani käyttää. Eli aivan turha pelko sulla on tilanteita kohtaan. Kunhan kerrot etukäteen, niin kaveri saa joko jänistää tai haluta ihanaa suhdetta kanssasi :).

Itse olen sellaiselle, joka ei herpeksestä mitään tiennyt, kertonut faktoja ja vihjaissut lukemaan netin lääkäripalstoilta herpeksestä.
  Vastaa viestiin
12.09.09, 22:29   #274 (linkki)
Spitaalinen
(Vierailija)

Estolääkityksestä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liipalaapa
Tämähän ei nyt ole vastaus yhtään mihinkään, mutta itse käytän estolääkkeenä aciclovir 400 mg x2. Toistaiseksi toimii hyvin . . . kopkop... ja siis hinnaksi tulee 30-40 € /kk riippuen siitä, onko apteekissa halvinta vaihtoehtoa vaiko ei..
Nyt oon syöny estolääkitystä vähän yli vuoden ajan ja yritän kyllä kovasti myös samalla löytää vaihtoehtoisia apukeinoja. Hermoja vahvistavistat vitamiineista ja hivenaineista on ollut hyötyä (etenkin B -vitamiinit ja magnesium) sekä infektioita hillitsevien vitamiinien, kuten C-vitamiinin saannista kannattaa pitää huolta!

Käytän itse myös acicloviria samalla annostuksella kuin tuossa yllä on mainittu, mutta kannattaa ehdottomasti pyytää lääkäriä kirjoittamaan reseptin seuraavalla tavalla: Aciclovir 800mg puolikas tabletti 2 kertaa päivässä. Eli lääkkeen annostus on sama (400 mg x2), mutta tulee puolet halvemmaksi. Itse maksan kuukauden paketista noin 15e!!
  Vastaa viestiin
14.09.09, 21:52   #275 (linkki)
Puhdas
(Vierailija)

.......

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>