| |  | | |
17.04.12, 11:55
|
#251 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oppivainen - . Osa ketjuun kirjoittajista ovat vain luopuneet koko elämästään. Ei ole hankkinut lapsia. |
Ohhoh mikä kommentti! Kuinka voit noin töykeästi sanoa, suosittelen pipon löystyttämistä keinolla millä hyvänsä.
Vai on tämä ettei ole lapsia, elämästä luopumista :) Sanoisin ennemminkin päinvastoin, etenkin kun kyseessä on pahastii narsistinen äititausta.
Mulla on 2 siskoa jotka tekivät lapsia kuten "kuuluu kunnon ihmisen tehdä" - molemmilta huostaanotettu jo aikanaan, koska eivät kyenneet tuntemaan minkäänlaisia tuntemuksia lapsiaan kohtaan ja lasten isistä ei ollut huoltajiksi. Että siinä sulle sitä elämästä luopumista, joten kannattaa vähän katsoa mitä toisille ihmisille sanoo. Siskot eivät olleet todlellakaan mitään juoppohuithapeleita vaan vastuuntuntoisia pitkälle opiskelleita ihmisiä mutta eivät kyenneet pitämään lapsiaan koska tunteiden näyttäminen oli niin vieras juttu. Ja kun tuli omat lapset, ristiriita oli liian iso.
Itse tunnen itseni sen verran hyvin etten koskaan tehnyt lapsia (nyt olen jo 54v) koska tiesin ettei musta olisi äidiksi. Mielestäni se on vastuullisuutta.
| |
| | |
17.04.12, 12:10
|
#252 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja "Hankalasti rakastettava" Haluan sydämestäni kiittää teitä näistä viesteistä, sekä meileistä joita olen saanut, vastaan niihin pian :)! Vaikka on kammottava huomata miten samanlaisia kokemuksemme ovat, samalla lohduttaa tietää ettei ole yksin. Mietin usein sitä, että me olemme ne Selviytyjät, mutta moneltako tyttäreltä tämä äidin sairaus on vienyt joko mielenterveyden tai hengen? Selvästi kaikki tällä palstalla osaavat laittaa narsistiäitinsä teot sairauden piikkiin ja käsitellä niitä, mutta entä he, jotka eivät tiedä/tienneet tästä sairaudesta ja kasvoivat yksinomaan siinä uskossa, että heissä on vikaa? Kammottaa ajatellakin :(.
Oma lähestyvä äitiyteni on selvästi tuonut esiin menneisyyden haamuja, joiden kanssa luulin jo oppineeni elämään. Käsittelemättä on niin paljon ja koska olen tajunnut äitini sairauden nimen ja oireet vasta noin vuoden ajan, mieleen palaa harva se päivä muistoja, jotka nyt pystyn lokeroimaan ja analysoimaan paremmin. Äitini on ihmishirviö, jonka luonne on vanhemmiten hieman pehmennyt, tai sitten tuo pystyy teeskentelemään paremmin. Pohjalla oleva mielen sairaus ei ole mennyt mihinkään ja ajoittain se kurkistaa mairean naamarin takaa kuin Stephen Kingin romaanin hirviö.
Minun tekisi mieli kostaa, käyttää pientä poikaani aseena ja tasata tilit. Tiedän, miten paljon vanhempani odottavat saadakseen hemmotella ensimmäistä lapsenlastaan. Mitä, jos vain ilmoittaisin että isäni, veljeni ja isoäitini ovat tervetulleita häntä tapaamaan ja hoitamaan, mutta äitiini katkaisen välit pysyvästi sen tuskan vuoksi, mitä hän on minulle aiheuttanut vuosien saatossa. Äitini ei varmasti katuisi tai myöntäisi tekojaan vaan heittäytisi marttyyriksi. Mutta muut tietäisivät. Minä tietäisin että hän kyllä muistaa ja nyt saa samalla mitalla takaisin.
En taida pystyä tuohon. Se ei olisi oikein niitä "narsissin" kanssa tekemisiin joutuvia kohtaan, hänhän vuodattaisi asiasta heille ja mustamaalaisi minua. Isäni kärsisi. Mutta minä kärsin hänen edessään yli 10 vuotta ja hän ei kyennyt auttamaan! Veljeni avovaimoineen - joita olemme pyytämässä kummeiksi - kärsisivät. Mutta veljenikään ei tehnyt mitään kun minua rääkättiin. Ei tosin olisi varmaan pystynytkään, lapsi kun oli hänkin ja aivopesty teini-ikään mennessä.
Minussa elää viha. Äitini teki minusta kovan luonteen. Veljeni mielestä olen ihailtava, vahva nainen, jolle kukaan ei tule v*ttuilemaan. Minulta saa aina takaisin, minä taistelen loppuun saakka. Olen itsevarma, vakuuttava, kova, johtajatyyppi, menestyjä. Kerran humalaspäissään veljeni sanoi, että hänestä minun kannattaisi olla tyytyväinen siitä, millainen minusta äitini paineessa tuli. Mutta kun haluaisin helpomman elämän, missä ei tunnu että kaikki ovat minua vastaan jossain vaihessa. Ei tarvitsisi aina puolustautua pienintäkin oikeaa tai kuviteltua rikettä vastaan. Voisin olla heikkokin välillä. Heikkous ja tunteiden esiintuominen ilmeillä tai eleillä oli jotain, jonka poistin persoonastani jo alle kouluikäisenä. Äitini saattoi seistä edessäni ja sanoa minulle mitä kammottavampia asioita minusta itsestäni. En antanut ilmeenkään värähtää, sillä itku olisi ollut murtuma suojamuurissani ja äitini olisi päässyt sisään, olisi saanut indikaatiota siitä että sanat sattuivat ja jatkanut vielä pahemmin. Helpoimmalla pääsi, kun oli kova ja kylmä takaisin. Lapsi, jonka pokerinaama ei pettänyt, jonka opettaja oli huolissaan siitä, ettei tämä koskaan hymyillyt. Lapsi, joka pukeutui mustaan kolmannesta luokasta eteenpäin. Mustassa oli kaikki elämäni värit, sen avulla pystyin kotonakin sulautumaan seinään paremmin. Kukaan ei puuttunut, alemman keskiluokan 2 lasta, koira ja omakotitalo-perheellämme oli kaikki kulissit tarpeeksi hyvin pystyssä.
Äitini riitaantui pikkuasiasta myös oman äitinsä kanssa. Hänen puoleltaa vihanpitoa kesti seitsemisen vuotta. Me lapsetkaan emme saaneet käydä mummulla. Minä menin lopulta, salaa. Mummuni itki ilosta ja jatkoin käyntejä. Lopulta kerroin äidilleni, että käyn mummulla ja minulla on sinne ihan oma avainkin, voin mennä milloin vain. Muistan sen kylmän reaktion, että häntä ei asia kiinnosta. Kiinnosti kuitenkin. Jokaisen vierailukerran jälkeen tuli utelua; mistä puhuimme, ketä muita oli paikalla, sanottiinko hänestä jotain. En kertonut mitään. Mummuni oli minulle kuin terapiaa, naisihminen joka välitti minusta ja oli pahoillaan äitini käytöksestä minua kohtaan, ei voinut ymmärtää sitä - olihan hänkin tuota kohtelua aikoinaan nähnyt. Kun jäin teini-ikäiselle jokseensakin normaalista seksikokeilustani kiinni, äitini riemuitsi että nyt kun asia kulkeutuu mummuni korviin, en varmasti kehtaa siellä naamaani näyttää! Ja hänhän pitää huolen että mummu tuosta kuulee. Kuuli tai ei, minun kohteluni pysyi mummun puolelta hyvänä. Tämän asian kohdalla mainitsemisen arvoista lienee myös se, että äitini soitti poikaystäväni äidille keskustellakseen meidän "seksikokeiluistamme". Poikaystäväni äiti oli ollut hämillään siitä, että äitini tuntui pitävän koko asiaa yksinomaan minun syynäni. Se oli hänen uusi aseensa. Tuo tapahtuma ja seksin vuoksi tuntemani häpeä kulkee yhä mukanani omassa seksuaalisuudessani. Seksi tuntuu likaiselta, vaikka yritän tolkuttaa itselleni, että se ei ole ja traumani johtuu jälleen kerran äidistä. Mutta järki ja tunteet eivät ole olleet kohdallani edes kirjeenvaihdossa vielä kovin pitkään, joten tässä on työstämistä kerrakseen.
Neljästä sisaruksestaan äitini ei ole tekemisissä kuin yhden kanssa, ainoan sisarensa. Tätä itseään köyhempää ja lihavampaa siskoaan äitini rakastaa nälviä tämän selän takana! Ei halunnut yhtään sisarustaan minun ja mieheni häihin ja tyhmänä ajattelin, että pääsen helpommalla kun emme kutsu. Sydäntä särki kuulla, että syöpään sairastunut tätini oli iloinnut nähdessään hääkuvamme paikallislehdessä ja leikannut sen talteen. Miksi tein tuossakin vielä äitini tahdon mukaan? Miksi en vain katkaise välejä? Kaikki on aina mustavalkoista; pyysin etteivät he majoittuisi häissämme vieraita varten varattuihin mökkeihin, koska ikäisemme ystävät olivat pitämässä illalla keskenään kunnon ryyppybileet. Äitini olisi halunnut jäädä kyttäämään tuota menoa. Sanoin ettei mahdu mökkeihin - hän oli sitten jättämässä koko häät väliin. Nyt seuraava askel tuosta on se, että hän on jo päättänyt että poikamme ristiäiset pidetään heillä, ruuat ja kaikki on jo valittu. Minä en halua asiaa noin, vaan ne pidetään meidän kotikaupungissamme 200km lapsuudenkodistani. Äitini ei sitten osallistu koko ristiäisiin. Ihan sama, ehkä jopa parempi ettei osallistuisi. Tulee kuitenkin.
Olisi kyllä 100% varmasti helpointa vain rikkoa välit äitiin ihan lopullisesti. Mutta kun siitä kärsisivät muut, minulle tärkeät läheiset. Keskustelua äidin kanssa lapsuuteni traumoista on aivan turha aloittaa, se ei etenisi, hän suuttuisi ja lopulta olisin taas aiheuttanut hänelle tuskaa tai jonkun sairauden ja en ymmärtäisi että lapsuuteni oli normaali ja hän teki parhaansa ja olin niin hankala lapsi ja ja ja ja.. Turhauttavaa. Isäni kanssa keskustelu ei suju, hän ei näe, kuule tai sano mitään mistään.
Loppuuko tämä turhautuminen ikinä? Yksi kirjoittaja kysyi, onko mahdollista antaa anteeksi. Minusta ei ole. |
Oletkohan mun sisko....? Ollaan jo 30+ ikäisiä mutta kaikkeen tahdotaan kajota ja päättää meidän puolestamme. Siis ei ziisus mä sanon. Todellakin: sairauden aiheuttamiset ja kaikki.. taidat olla mun sisko...
| |
| | |
17.04.12, 12:16
|
#253 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin Adalmina, minulla myös lapsia ja mietin koko ajan tapaa ja tiiviyttä miten haluan olla äitini kanssa tekemisissä. Minulle eri terapeutit ovat neuvoneet katkaisemaan välit äitiini. No, olen ottanut paljon etäisyyttä. En enää soita hänelle oma-aloitteisesti enkä kerro mitään mitä en naapurillekaan kertoisi. Olen tehnyt tätä noin vuoden ajan ja työskennellyt jotenkin mielessäni tähän liittyen. Tuntuu että Näen äidin läpi koko ajan paremmin. Oikein yököttää usein hänen seurassaan. Alle 4v. Lapseni pitävät hänestä. 3v tytön kanssa vaan kohta ehkä vaikeaa kun en anna enää äitini "huomautusten" mennä läpi korvien vaan sanon takaisin. Tätä tyttöni saattaa pian alkaa ihmettelemään kun hän niin pitää mummista. Alusta lähtien äitini on kritisoinut minua äitinä ja itse esiintyy täydellisenä ja kaikkitietävänä kasvattajana. Nyt en tosiaan enää ota nöyrästi (ja vasta jälkeenpäin suuttuen) näitä haukkuja vastaan vaan sanon aina takaisin. No kritisointi on tainnut vähentyä hiukan. Silti taas kun hän lähti tunsin miten hän taas piti minua epäkelpona monin tavoin.
Kaikista pirullisinta tässä on kun yrittää peilata hänelle palautteena jotain niin hän katsoo sinua kuin hullua, narsisti kun ei oikeasti nää itse tehneensä tai sanoneensa pahaa.
Hän käy meillä onneksi enää aika harvoin, ehkä nelisen kertaa vuodessa ja hänestä on kyllä kovana työnaisena apua, mitä lapsiperheessa kieltämättä tarvitaan. Olen jollakin tasolla valmistautunut pistämään välit poikki kokonaan jos siihen pisteeseen tullaan. |
Mä tiedän.. tuo hullu julma ja väheksyvän vittumainen katse kun hän jyrähtää johonkin vaikka mun ja sisaren käymään keskusteluun väliin tölväisten jonkun vaikka minua alentavan kommenttinsa. Katsoin ihmeissäni että mitääh....??
Paha olo hänellä on ja paha!
| |
| | |
18.04.12, 19:02
|
#254 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja -T- Jotenkin tuosta unesta tulee mieleen se, että olet asian sisäistänyt ja nyt käyt sitä läpi alitajunnan kautta. Siis ettei äidillä ole samanlaista sydäntä kuin terveellä äidillä. Ainakin mulle tulee unestasi sellainen olo, että olet oikealla tiellä tunteiden käsittelyn kanssa. Jännä muuten miten se äiti tulee aina uniin kun on tilanne päällä. Minä olen useana aamuna herännyt ja ensimmäinen ajatus on ollut äiti ja tuska kaikesta.
Hyvä pointti tuo läheisriippuvuus. Olisikohan siinä se syy. Olen minä vihaakin tuntenut mutta aina lopulta tulee suru. En osaa kauaa vihata, en ole koskaan osannut. Tuossa kirjassa jota luen on ohjeena, että oppisi rakastamaan äitiään sellaisena kuin hän on. Meillä asiat ovat tosin jo siinä pisteessä, että äiti on ihan sekaisin ja vahingoittaa minua sellaisilla asioilla/teoilla jotka ovat kuvottavia.
Viisainta kai olisi puhua näistä ammattilaisen kanssa mutta miten jaksaa selittää kaikki asiat ventovieraalle, ei ole helppo homma. | Kuulotaa jotenkin tutulta! Minäkään en oikein osaa vihata. Minua on usein kiitelty siitä että olen niin tyyni ja rauhallinen kaikissa tilanteissa, mutta todellisuudessa olen kärsinyt paljon siitä etten ole osannut reagoida oikealla hetkellä. Olen sen takia kantanut kaunaa monille ihmisille kun en ole osannut suuttua.
Itse en enää "yritä" rakastaa sairasta ihmistä, koska tunteet on mun mielestä hyvä ottaa sellaisinaan ja hyväksyä ne. Riittää kun saa yhteyden omiin tunteisiinsa ja ymmärtää mistä ne johtuu. Ehkä kuitenkin jollain tasolla olen oppinut hyväksymään äitini, koska hänellä on itselläänkin ollut vaikea elämä.
Yksi asia joka on ainakin itseäni auttanut tosi paljon, on se että olen tajunnut vastuun merkityksen. Vanhemmat (varsinkin äiti) ovat kyllä aiheuttaneet paljon v-mäisiä asioita, mutta nyt olen aikuinen, ja minun täytyy itse ottaa vastuu omasta onnellisuudestani, vaikka lapsuus menikin vaikeamman kautta. Yritän keskittyä ainoastaan niihin asioihin jotka vievät elämääni parempaan suuntaan. Ns normaalin kasvatuksen saaneille tuo on täysin itsestään selvä asia, mutta narsku-äidin lapsi voi pitää sitä itsekkyytenä ja tuntea siitä syyllisyyttä. Sellaista normaalia itsekkyyttä olen nyt yrittänyt opetella. Se ei ole aina helppoa, mutta olen kuitenkin voinut nykyään paremmin, kun olen "rajannut" äidin pois. Olen ajatellut että käyttäisin häneen aikaa vain silloin kun kirjoitan tai soitan hänelle. Tietenkään se ei aina onnistu, mutta uskon kyllä että asiat paranee pikkuhiljaa kun on kärsivällinen ja yrittää.
| |
| | |
18.04.12, 21:02
|
#255 (linkki)
| | (Vierailija) |
Halusin kysyä teiltä muilta ketjun käyttäjiltä, että onko teillä kokemuksia tarrautuvasta ja syyllistävästä äidistä? Olen ymmärtänyt että narskuäitejä on kahdenlaisia, läheisriippuvaisia ja sellaisia jotka 'hylkäävät' lapsensa.
Minun äitini on tarrautuva kauhu-olento, jota en jaksa enää ollenkaan. Olen siis se itsekäs paska, joka jättää äitinsä, vaikka äiti on minua NIIN paljon minua "auttanut" kun olen niin pieni ja avuton (yli 30v kuitenkin!) Mulla on aina sellainen olo että äiti on kuolemaisillaan oleva syöpäpotilas (vaikka on ihan terve) ja minä olen paha lapsi, koska haluan elää normaalia elämää enkä jää 'kotiin' vanhushoitajaksi. Minua siis syyllistetään siitä että haluan ylipäätään elää niin kuin muutkin ihmiset.
Se varmaan haluaisi että jättäisin kaiken ja hylkäisin koko elämäni ja muuttaisin sen luo asumaan. Sitten se saisi haukkua mua sukulaisilleen ja sanoisi ettei tuosta tytöstä tule mitään kun se ei itsenäisty. Olisin sen terapeuttina koko loppuelämäni. Se ottaisi lapsensa varmasti hautaankin mukanaan sitten aikanaan, jos saisi itse valita. Synkkiä juttuja mutta sellainen se on. Kauhuelokuvat on ihan kevyttä kamaa sen juttujen rinnalla.
Silti se onnistuu syyllistämään mua siitä että haluan olla itsenäinen. Tämä on varmaankin yksi osoitus siitä miten taitavia manipuloijia narsistit ovat. Vieläkin olen sen marionetti vaikka tajuankin mistä on kysymys.
| |
| | |
19.04.12, 12:20
|
#256 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja klm Halusin kysyä teiltä muilta ketjun käyttäjiltä, että onko teillä kokemuksia tarrautuvasta ja syyllistävästä äidistä? Olen ymmärtänyt että narskuäitejä on kahdenlaisia, läheisriippuvaisia ja sellaisia jotka 'hylkäävät' lapsensa.
Minun äitini on tarrautuva kauhu-olento, jota en jaksa enää ollenkaan. Olen siis se itsekäs paska, joka jättää äitinsä, vaikka äiti on minua NIIN paljon minua "auttanut" kun olen niin pieni ja avuton (yli 30v kuitenkin!) Mulla on aina sellainen olo että äiti on kuolemaisillaan oleva syöpäpotilas (vaikka on ihan terve) ja minä olen paha lapsi, koska haluan elää normaalia elämää enkä jää 'kotiin' vanhushoitajaksi. Minua siis syyllistetään siitä että haluan ylipäätään elää niin kuin muutkin ihmiset.
Se varmaan haluaisi että jättäisin kaiken ja hylkäisin koko elämäni ja muuttaisin sen luo asumaan. Sitten se saisi haukkua mua sukulaisilleen ja sanoisi ettei tuosta tytöstä tule mitään kun se ei itsenäisty. Olisin sen terapeuttina koko loppuelämäni. Se ottaisi lapsensa varmasti hautaankin mukanaan sitten aikanaan, jos saisi itse valita. Synkkiä juttuja mutta sellainen se on. Kauhuelokuvat on ihan kevyttä kamaa sen juttujen rinnalla.
Silti se onnistuu syyllistämään mua siitä että haluan olla itsenäinen. Tämä on varmaankin yksi osoitus siitä miten taitavia manipuloijia narsistit ovat. Vieläkin olen sen marionetti vaikka tajuankin mistä on kysymys. |
Ainakin minun äitini on samanlainen kuin sinun klm. Ei minua kasvatettu itsenäiseksi, omilla jaloilla seisovaksi aikuiseksi. Kaikki mitä tein, oli väärin. Joka ainoa ihmissuhde joka minulla on ollut, on hänen mielestään "viallinen" Ystävät petollisia, miehet hulluja. Ja voi miten pirullisen ovelasti äiti on saanut epäilyksen siemenen kylvettyä minuun. Ensin iloitaan esim. rakkauden löytymisestä mutta sitten se alkaa, pirujen maalailu. Nyt yli 30-vuotiaana olen epäileväinen kaikkia ja kaikkea kohtaan. Ja pelkään, että aina joku kuitenkin satuttaa. Ystävien asioista ollaan muka kiinnostuneita ja kun minä tyhmä jotain mainitsen niin sitten tämä ystävä haukutaan ja kerrotaan miten hän toivoo minulle vain pahaa ja yrittää olla parempi.
Kun sain lapsen en osannut imettää vaan pidin häntä kuulemma nälässä ja sitten "hyvä" isoäiti raahasi korviketta koska ei ollut normaalia imettää koko ajan (2kk ikäinen vauva) vaan hänen mielestään lapsi imi tyhjää rintaa. Neuvolan mukaan lapsen kasvukäyrä oli ihanteellinen. Hivenen ristiriitaista.
Pidin lastani väärin sylissä ja kuulemma sillä aiheutan vinon pään. Puin lapselle liian vähän aina ja kaikkialle. Aina lapseni on tulossa kipeäksi ja minä, äiti olen niin sokea etten sitä huomaa mutta onneksi hyvä isoäiti huomaa ;) Sitten kun lapsi ei olekaan tullut kipeäksi niin sekin selitellään sillä, että "tällä kertaa" meni sitten onneksi ohi levolla ;)
Jos olen jättänyt yhden päivän väliin etten ole soittanut kotiin niin sitten olen äitini julkeasti unohtanut ja leikitään marttyyriä "jolla ei tunnu olevan mitäään arvoa" Jos olen käynyt siskoni, serkkuni tai ystävieni luona kylässä niin viimeistään klo 21 aloitetaan soittelu "etkai vaaan enää ole kylässä, kyllä lapsi jo pitää saada nukkumaan" Ja sitten udellaan kaikki asiat ja kiukutellaan kylässä ravaamista.
Ja kaikki asiat on aina pitänyt ilmoittaa äidille. Jos on jossakin ollut niin se on ollut valehtelua jos siitä ei ole kertonut. Ja kaikki tämä vaikka olen aikuinen.
Tilanne on tällä hetkellä se, että muutin pitkien matkojen päähän ja löysin itselleni rakkauden. Ennen tätä muuttoa kiristettiin, lahjottiin ja uhkailtiin jotta jäisin. Uhkailtiin sossulla, välien katkeamisella, mustamaalamisella ja kaikella mahdollisella. Lopulta tungeuduttiin vuokralaisteni pihalle valittamaan. Nyt eletään sitä vaihetta kun heidän mukaansa mieheni pahoinpitelee lastani ja kotona on insestiä ja sossulle on soitettu mutta ilmoitusta ei tehty. Välimme ovat arvatenkin katkenneet täysin. Tätä ilmoitusta käytetään nyt uhkailukeinona, että jos en tee sitä ja sitä niin oikea ilmoitus tehdään. Tehkööt minun puolestani, meidän perhe kestää päivänvalon. Toisin kuin hän. Tytärtäni on pyydetty heidän kasvatettavaksi kun minusta ei siihen kuulemma ole. Ja olen aina ollut vakituisessa työssä, minulla on hyvä koulutus ja teen kaikkeni lapseni eteen ja tämän kaikki läheiseni, päiväkodit ja neuvola tietävät. En käytä päihteitä, en juhli. Eli siis mitään oikeaa perustetta lapsen pois antamiseen ei ole. Narsistiäitini ei vain kestänyt, että menetti minuun hallinnan.
Näitä tarinoita on niin paljon, aivan kuten kaikilla narsistin uhreilla. Minä olen ollut aina se kiltti ja äitiä totteleva lapsi, sisareni vahva ja itsepäinen. Siskoni on saanut olla suht rauhassa ja minä köydessä. Ja ehkä siksi nämä viime aikaiset tapahtumat ovat todella raskaita. Oman äidin kuuluisi toivoa lapselleen pelkkää hyvää mutta aina se ei vain mene niin..
| |
| | |
19.04.12, 20:25
|
#257 (linkki)
| | (Vierailija) |
-T-
Onneksi olkoon elämänmuutoksestasi! Hyvä ettet päästä äitiäsi pilaamaan nykyistä elämääsi. Jotkut jäävät sokeina vaikeisiin tilanteisiin. Tuo lähteminen kuulostaa niin tutulta! Muutin ulkomaille useita vuosia sitten ja sillä tiellä olen vieläkin. Muistan vieläkin kun olin lähdössä, laukut pakattuina, perhosia vatsassa ja täynnä suuria odotuksia... ja äitini pyysi että jäisin sittenkin kotiin ja yritti uskotella ettei minulla riitä henkistä kanttia.
Juuri tuollainen kasvatus minullakin on ollut, kun kerroit. Ei kasvatettu itsenäiseksi ja kaikki mitä olen tehnyt on ollut väärin. Nuorempana sain aina hirveän syyllistävän ja nöyryyttävän moraalisaarnan jos äiti sai tietää ihan normaaleista vapaa-ajanviettotavoistani. Sen takia olen ollut vain kuuntelijan roolissa ja jättänyt vanhemmat yksityiselämäni ulkopuolelle. Koko elämäni aikana äitini on hyväksynyt ainoastaan pari ystävääni, mutta muuten ystäväni ovat olleet hänen vihollisiaan. Hän on onnistunut syyllistämään minua jos vain olen vähänkin pitänyt hauskaa. Heti on syytetty riehumisesta ja ryyppäämisestä ja nimitelty ties miksi tuhlaajapojaksi. Ihan niin kuin olisin ollut pettävä aviomies. Kun sen oma parisuhde on aina ollut onneton, minun on pitänyt olla kuuntelijana ja tuoda sisältöä sen tyhjään elämään ja korvata parisuhde. Isä on käyttäytynyt vähän samaan tyyliin, mutta on kuitenkin kunnioittanut enemmän rajojani. Siis tällainen kaikin tavoin huono kasvualusta lapselle ja nuorelle. Ei ihme että ihmissuhteeni ovat aina olleet vähän hankalia. Ystävienkin kanssa on ollut vähän niin ja näin. Onneksi mulla on ainakin yksi sellainen ystävä, johon todella luotan.
Minunkin äitini kontrolloi kaikkea. Lapsia ei ole, mutta se keksii kyllä muita keinoja muistuttaa minulle miten kelvoton olen. Ennen olin hyväuskoinen ja pidin paljon yhteyttä, mutta mitä enemmän soittelin ja kävin sen luona, sitä ahneemmaksi se tuli ja itki etten välitä siitä kun en anna tarpeeksi huomiota. Silloin ajattelin että teen jotain väärin. Ei se varmasti edes haluaisi normaalia äiti-lapsi suhdetta, vaan se ihan oikeasti haluaa sellaisen rikkinäisen viha-rakkaussuhteen että saa vedettyä lapsensakin pohjamutiin. Se kasaa koko maailmansa lastensa harteille. Se on liian painava taakka. Sen takia olen hänen kanssaan tekemisissä niin vähän kuin mahdollista.
Se on käyttänyt hyväkseen lastensa, minun ja sisarteni, energiaa, että saisi itselleen mielekkäämmän elämän. Se että lapsi haluaa itselleen oman elämän ja haluaa itsenäistyä, se on äidin mielestä loukkaus. Silloin lapsi pettää hänet. Niin sairas voi narsistisen äidin mieli olla. Se on jonkinlaista hyväksikäyttöä, englannin kieliset termit ’covert abuse’ ja ’emotional abuse’ vastaavat vanhempieni (varsinkin äitini) suhdetta omiin lapsiinsa. Eli lapsi on äidin 'elämänkumppani'. Suhde ei ole millään tavalla vastavuoroinen, vaan lapselle todella oksettavaa pakkopullaa.
| |
| | |
25.04.12, 18:50
|
#258 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja syväkuu Oikein arvattu, olen tuollaisen äidin tytär ja se syntipukki. Kyllä tuollaisessa käsittelyssä menee tosiaan kaapelit sekaisin. Kauheeta lukee tuo teksti itsestäkin, vaikka tuo oli mun todellisuutta lapsena. Paljon on noita kuvattuja ongelmia sisaruskatraassa, valitettavasti. Toiveeni olisi ollut, että olisimme joskus voineet käyttäytyä normaalisti toisiamme kohtaan. Taitaa jäädä haaveeksi. Terapiassa on käyty ja suht´koht normaali elämä tänä päivänä. Olen vihani äitiäni kohtaan työstänyt, en tiedä mitä tunnetta ois jäljellä, ehkä välinpitämättömyys ihmistä kohtaan....tai että en jaksa enää tuntea mitään... |
kiitos-silmäni aukenivat 6v piinan jälkeen ja olen aikuinen jo 38- vuotias ja nähnyt kaikessa vian- siis itsessäni...KIITOS
| |
| | |
25.04.12, 19:34
|
#259 (linkki)
| | (Vierailija) | ymmärrys Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oppivainen - On niin tuttua. Kai sinulle on se ne terapeutit sanoneet miten äitisi kanssa on toimittava?
Minä ainakin menen eri tilanteita läpi ja kirjaan ne ylös . On vähän niin kuin syntymässä
oma kirja " Suden pennun käsikirja käytännön vinkkejä 100 "
Onneksi sulla on lapsi ja nähtävästi mieskin että olet ainakin sillä toipuneemmalla puolella . Osa ketjuun kirjoittajista ovat vain luopuneet koko elämästään. Ei ole hankkinut lapsia. | ohoh kirjoittajan olisi pitänyt lukea tämä ed. kirjoittajan teksti jotta ymmärtäisi mitä tarkoitin.
Jos tulee jatkuvasti verratuksi haudassa mätänevään hulluun isäänsä. Eipä siinä kovinkaan korkeita usko nk. mummo ja lapsi suhteesta tulevan kun äiti on kerran hullun isän lapsi. Narssistisen äidin kun täytyy mollata lapsensa ensin miten hän ei sitä seuraavaan viattomaan lapseen seuraavaksi iskisi. Meillä ainakin on selkeesti niin että hyvä lapsi perheen lapset ovat etusijalla verrattuna minuun omaan lapseensa. Minulla ei siis ole ihmisarvoa narssistisen äidin sydämmessä muuta kuin palvelijana ja roskakorina. Sitä kuviota en omalle lapselleni halunnut. Enkä siis tehnyt lapsia hänen vainottavakseen. Joko nyt ymmärrät ystäväni ??
| |
| | |
26.04.12, 12:41
|
#260 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja klm Halusin kysyä teiltä muilta ketjun käyttäjiltä, että onko teillä kokemuksia tarrautuvasta ja syyllistävästä äidistä? Olen ymmärtänyt että narskuäitejä on kahdenlaisia, läheisriippuvaisia ja sellaisia jotka 'hylkäävät' lapsensa.
Silti se onnistuu syyllistämään mua siitä että haluan olla itsenäinen. Tämä on varmaankin yksi osoitus siitä miten taitavia manipuloijia narsistit ovat. Vieläkin olen sen marionetti vaikka tajuankin mistä on kysymys. |
sama juttu- itse nyt ollut 2kk soittamatta äiidlle ja skype-terapiaa käyn jotta pääsisin irti. veljeni jolla skitsfrenia ja tekee kuten äitini haluaa on ihana..
tämä on tosi rankkaa ja vasta nyt olen tajunnut mistä kaikesta on kyse vaikka itselläni 12v poika, ero ollut tämän takia tosi lähellä usesti ja itsekin siis jo 38v
olen äidin mukaan vedättäjä, marttyyri, ilkeä yms ja uskonut tämän kaiken mutten enää.....
kiiitos kun tämä löytyi täältä nyt!!
| |
| | |
26.04.12, 20:06
|
#261 (linkki)
| | (Vierailija) | muistamattomuutta. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jutta kiitos-silmäni aukenivat 6v piinan jälkeen ja olen aikuinen jo 38- vuotias ja nähnyt kaikessa vian- siis itsessäni...KIITOS | Mä ehdin 40-v ikään..jonkinlainen keski-iän kriisi siis. Rupesin miettiin, miksen muista yhtään mitään lapsuudesta, en siis 2-3 mielikuvaaa (jotka järkkyjä) enenpää. Nuorena jo tajusin ettei oma äiti "rakasta" vaan oon kylmä ihminen, joka aktiivisesti syytää omia paskojaan lasten niskaan. Esimerkiksi hän oli aivan avuton uusissa tilanteissa, joten työnsi lapset setvimään. Hänen oma sisko oli normaalilla tavalla hauska, sanavalmis ja ulospäinsuuntautunut ja semmoinen kait itsekin olisi toivonut olevansa, mutta syystä tai toisesta ei ollut niin sananvalmis (selvästi mun mielestä jotain kielellitä vammaa, sanojen haku kesti(nuorempanan) /kestää kauan ja jankaa epäolennaisuuksia, vitsejä tai muutakaan huumoria ei ymmärrä)ja yksinkertaisesti niin ilkeä ja negatiivinen että jos jollakulla hauskaa niin torppaa sen ilkeällä kommentilla, myös keskittyminen pelkästää itseen on haitannut suuresti sosiaalisia taitoja). joten ei muuta kuin lasta syytteleen) joten narsistinen kieltäminen (toinen, terveempi mahdollisuus olisi ollut hyväksyä itsensä puutteineen)tähän ominaisuuden suhteen oli tuhoisa minun kannalta, hän aina jaksoi haukkua "hiljaisuuttani" monin eri tavoin. Tosin tämä sisäänpäinkääntyneisyys saaattoi alkaa varhemmin, kuulin, ettei ÄITI viitisinyt pestä vastasyntynyttä lasta vaan naapurin tädint kävi kylvettämässä. Muutoinkin vissiin minua hoidettiin kuin kioiranpentua, ei edes viety sairaalaan vaikka olisin tarvinnut sairaalahoitoa. Ja tätä (välinpitämättömyyttä)jatkui ja jatkui.........edelleen. Onneksi löysin kirjat, ystävät ja toisekseen olin erittäin hyvä koulussa.Tätä tokikaan ei huomioitu mitenkään. Nämä mun vanhemmat (isä oli nk.mahdollistaja enabler) jättivät tyystin selviämään yksin, ehkäpä 5-v jälkeen, 8-v kävin jo itsekseen lääkärillä jos oli joku vamma (menin vasta viime kädessä, koska kuvioon kuuluu se, että äitinit oli nk. "hypokondrikko", kukaan ei saanut sairastaa häntä enenmmän). Koulussakaan ei olisi saanut pärjätä, koska hän ei itse prjännyt. Mutta yksi oli kaiken ylitse, velipoika. Eli yleensähän tämmöinen äiti valitsee yhden lempilapsekseen ja tämä oli veljeni. Äiti (ehkä) usutti veljeni kimppuuni. Lisäksi isä oli mustasukkainen tästä, omasta lapsestaan (sairasta). Kukaan ei tullut apuun kun veljeni kävi kimppuun fyysisesti, olin jo 17-v kun hän humalapäissään tuli hakkaamaan minua, puolustauduin kuin "raivo härkä" eli siinä rytäkässä meni palasiksi monta esinettä, mutta selvisin. Toinen samanlainen tilanne oli myös. En muista, miksi veljeni tuli huoneeseen keskiyöllä, kun nukuin ja alkoi hakkamaan. Vasta nyt ihmettelen, miksi vanhemmat eivät heränneet möykkään vaikka narskuäiti heräsi aina jos joku lapsista tuli "diskosta" tms. Eli aivan tahallaan antoi tapahtua tai ainakin kokivat avuttomuutta puuttua (2 aikuista??)Opin siis nuorena (jo tätä ennen ) että itseään pitää puolustaa.......mutta häirikökköä minusta ei tullut vaan ihan "kiltti tyttö". on muitakin mielikuvavälähdyksiä , joissa olin "puolustusasemissa", en saa niistä kiinni. Paljolti "rekonstruoin" lapsuuttani oman käytöksen perusteella eli ajatus ilmaantuu esim. lapsi itkee syystä tai toisesta niin huomaan että tekis mieli sanoa"Mitä märsäät" en tee sitä kuitenkaan ja kun menen lohduttamaan, tunnen sen surun ja raivonkin ja tyynnyttelen, rauhoitan yms. jotenkin pystyn sanomaan ne oikeat sanat ja kysymään ne oikeat kysymykset (koulussakin voi tapahtua monta mielipahaa aiheuttavaa asiaa) ja jotenkin käsittelemään ne.
| |
| | |
27.04.12, 17:02
|
#262 (linkki)
| | (Vierailija) |
sama juttu- itse nyt ollut 2kk soittamatta äiidlle ja skype-terapiaa käyn jotta pääsisin irti. veljeni jolla skitsfrenia ja tekee kuten äitini haluaa on ihana..
tämä on tosi rankkaa ja vasta nyt olen tajunnut mistä kaikesta on kyse vaikka itselläni 12v poika, ero ollut tämän takia tosi lähellä usesti ja itsekin siis jo 38v
olen äidin mukaan vedättäjä, marttyyri, ilkeä yms ja uskonut tämän kaiken mutten enää.....
Eipä kestä :) Olen itsekin kiitollinen tämän palstan kirjoituksista. 2 kk taukoa, onnittelut! Liimautuva ja takertuva äitisuhde pilaa ihmissuhteet, sen olen itsekin saanut kokea. En tiedä miten sitä asiaa sitten voisi käsitellä. Jotenkin koko tunne-elämä ainakin itselläni ihan rempallaan. En voi sietää sitä että joku tulee liian "lähelle". Vaikeaa vetää rajoja, kunnioittaa toista ja vaatia kunnioitusta. Jos narsistinen äiti ei löydä tai halua itselleen toimivaa parisuhdetta, niin lapsen pitää vastata äidin emotionaalisiin tarpeisiin. Lapsi on täysin avuton ja lapselta saa helposti ihailua, esim lahjomalla. Luin jostain että tällainen suhde vanhempiin voi myöhemmin pilata ihmissuhteet, koska se vaikuttaa tuhoisasti tunne-elämään ja seksuaalisuuteen. Näin voi olla vaikka äiti olisikin parisuhteessa, jos suhde ei ole tyydyttävä.
| |
| | |
27.04.12, 19:03
|
#263 (linkki)
| | (Vierailija) | kkkk Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja klm sama juttu- itse nyt ollut 2kk soittamatta äiidlle ja skype-terapiaa käyn jotta pääsisin irti. veljeni jolla skitsfrenia ja tekee kuten äitini haluaa on ihana..
Eipä kestä :) Olen itsekin kiitollinen tämän palstan kirjoituksista. 2 kk taukoa, onnittelut! Liimautuva ja takertuva äitisuhde pilaa ihmissuhteet, sen olen itsekin saanut kokea. En tiedä miten sitä asiaa sitten voisi käsitellä. Jotenkin koko tunne-elämä ainakin itselläni ihan rempallaan. En voi sietää sitä että joku tulee liian "lähelle". Vaikeaa vetää rajoja, kunnioittaa toista ja vaatia kunnioitusta. Jos narsistinen äiti ei löydä tai halua itselleen toimivaa parisuhdetta, niin lapsen pitää vastata äidin emotionaalisiin tarpeisiin. Lapsi on täysin avuton ja lapselta saa helposti ihailua, esim lahjomalla. Luin jostain että tällainen suhde vanhempiin voi myöhemmin pilata ihmissuhteet, koska se vaikuttaa tuhoisasti tunne-elämään ja seksuaalisuuteen. Näin voi olla vaikka äiti olisikin parisuhteessa, jos suhde ei ole tyydyttävä. | Meillä äiti on haukkunut 24/7 koko lapsuuden ajan. Muistan vaan kun pelkäsin isää (??) ja olin ihmeissäni kun esim.naapurin lapset kehuivta kuinka mukava isä sulla onkaan. Tosin tämä ei ihan paikkaansa pitänyt, koska äiti manipuloi isää tekemään nk.kurinpidolliset homma (selkään sain vain kerran9. Minun äiti oli siis täysin välinpitämätön, aivan sama ka kyseessä ei ollut alkoholi vaan täydellinen keskittyminen itseen. Sisaruksilla oli parempi tuuri, he elivät nk. laajenettussa perheessä eli samassa pihapiirissä oli mummo ja muita skulaisia. Kerrotiinkin että sisareni kulki "sylistä syliin" eli aina oli joku piti sylissä. Tässä vaiheessa mulla on aina herännyt kysymys, että missä se äiti oli. Ei se missään työssä ollut, ei vaan kiinnostanut. "Sylistä syliin"-juttu häiritsi sen verran, että kerran veljeni myönsi ettei tiennyt lapsena kuka äiti oli ........ tämä oli sitä yhteisöllisyyttä. Minun kohtaloksi ilmeisesti tuli se, että perheemme hankki omakotitalon muualta ja muutimme pois, joten mulla jäi nuo sukulaisten sylit kokematta (synnyin kun omakotitalo valmistui) Olin täysin äitini armoilla. ja kuten ne (vanhemmat) kertoilevat "hauskasti" nykyään, että keltaisena (bilirubiini otaksun)makasin vauva kopassa vaan kunnes oli muutaman päivä odotettu niin sankari-isä oli nostanut vauvan kopastaan ja vienyt pesulle ja kumma kyllä"oikea väri" oli palannut kasvoihin. Mulla hävettää, kun ne puhuu tämmöisiä vieraiden ihmisten kuullen, koska jokainen kuuntelija tajuaa asioiden oikean laidan. Sitten vielä lisätään, että neuvolasta kävivät neljä kertaa viikossa pesemässä ja puunaamassa....Ja huom. ei oltu alkkisperheitä vaan ihan "normaaaleja". Nykyään ei toki saa moisia palveluita. Ihmettelen missä äiti oli, ei kuit ollut työssä ja edellinen lapsi oli jo 6-v.
| |
| | |
27.04.12, 19:19
|
#264 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja klm sama juttu- itse nyt ollut 2kk soittamatta äiidlle ja skype-terapiaa käyn jotta pääsisin irti. veljeni jolla skitsfrenia ja tekee kuten äitini haluaa on ihana..
Eipä kestä :) Olen itsekin kiitollinen tämän palstan kirjoituksista. 2 kk taukoa, onnittelut! Liimautuva ja takertuva äitisuhde pilaa ihmissuhteet, sen olen itsekin saanut kokea. En tiedä miten sitä asiaa sitten voisi käsitellä. Jotenkin koko tunne-elämä ainakin itselläni ihan rempallaan. En voi sietää sitä että joku tulee liian "lähelle". Vaikeaa vetää rajoja, kunnioittaa toista ja vaatia kunnioitusta. Jos narsistinen äiti ei löydä tai halua itselleen toimivaa parisuhdetta, niin lapsen pitää vastata äidin emotionaalisiin tarpeisiin. Lapsi on täysin avuton ja lapselta saa helposti ihailua, esim lahjomalla. Luin jostain että tällainen suhde vanhempiin voi myöhemmin pilata ihmissuhteet, koska se vaikuttaa tuhoisasti tunne-elämään ja seksuaalisuuteen. Näin voi olla vaikka äiti olisikin parisuhteessa, jos suhde ei ole tyydyttävä. |
ja niihin ihmissuhteisiin, kyllä tämmöinen "äiti" pilaa todellakin ihmissuhteet , varsinkin jos ne on nuorena solmittu. Minun äiti oli onneksi suhteellisen välinpitämätön nuoruusiän suhteeseen, mitä nyt aluksi yritti "mollata". Ensirakkauteni äiti oli myös minun äitini, nyt jälkeenpäin tajuan. Seuraava poikaystävä oli nk."menestyjä" ja kun kerroin puhelimessa (välimatka oli pitkä, ei jokapäiväistä kanssakäymistä) tilanteesta eli seurustelen ja olen onnellinen jne... niin reaktio oli: kirkuminen. Ihan oikeasti hän kirkun puhelimessa niin kauan että oli pakko katkaista puhelu. "menestyvyys" ei ollut pointti miun kriteerinä vaan "sielujen sympatiat" ..loput varmaan arvaattekin. Yhtäkkiä totaalisen välinpitämättömästä äidistä tulikin joka asiaan sotkeutuja............
| |
| | |
29.04.12, 19:53
|
#265 (linkki)
| | (Vierailija) | narsisti äiti
Omat kokemukset lapsuudesta ja nuoruudesta ovat henkisen ahdistuksen värittämiä Suh
de vanhempiin oli etäinen ja suhteet sisaruksiin riitaisa. Asuimme saman katon alla, omissa maailmoissamme.Kesä toi helpotusta kun saatoimme kylän muiden lasten kanssa leikkiä päivät pitkät.Nuoruudessa isä alkoholisoitui, vanhemmat erosivat.Isän pelaamisen takia menetimme kaiken.
Äiti sai muutettua omaan asuntoon ja jäi sinne linnoittautuen moneksi vuodeksi. Lapset olivat asunnottomia ja kesti kauan kunnes jokainen oli löytänyt katon pään päälle. Äiti ei jaksanut kuunnella lastens ongelmia. Hän kävi teatteria ja tapasi tuttuja. Hän kertoi mielellään kuinka hänen tuttavansa lapset olivat niin ihastuneita häneen.Hän järjesteli kahvikekkereitä, mutta ei kutsunut lapsiaan. Jouluksi me saimme tulla Tapaninpäivänä-jos edes silloin.Hänen molemmat tyttäret olivat yksinhuoltajia ja erittäin köyhiä.Kodit olivat huonosti varusteltuja ja rahaa tuskin lahjoihin. Elimme pahinta 90 luvun lamaa. Narsistiäiti ei lukenut lehtiä eikä halunnut tietää lamasta. Hän itse teki risteilyjä, oopperaa ja muuta mukavaa. Lapset menivät leipäjonoon.
Nyt äiti ihmettelee miksi kukaan ei käy. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja syväkuu Narsistiäiti tuhoaa ihmissuhteesi. Hän on kuin tornaado; hän tuhoaa ja hajoittaa perheet ja vahingoittaa perheenjäseniä. Narsistin lapset eivät voi solmia normaaleja suhteita keskenään. Tavallisesti lasten keskeinen kommunikointi ja pinnallista ja kontakteja ylläpidetään vain, koska se kuuluu tapoihin. Usein lapset eivät ole edes puheväleissä, jolloin narsistiäiti voi kontrolloida kommunikointia olemalla se, joka välittää asioita eri yksilöille. Äiti voi päättää mitä hän kullekkin kertoo ja miten. Hän voi vääristellä ja tulkita väärin mielensä mukaan luodakseen lisää epäsopua. Hän voi jättää kertomatta asioita. Hän voi luoda jännitteitä ja dramatiikkaa mielensä mukaan, hän voi käyttää lapsiaan pelinappuloina omassa ihmissuhdepelissään. Narsisti käyttää ilkeyttä, halveksuntaa ja kateutta hyväkseen etäänyttäkseen lapsensa toisistaan. Jos joku lapsista ei suostu tanssimaan hänen pillinsä mukaan, hän voi rangaista kaikkia lapsia, jolloin näiden viha kohdistuu siihen, joka ei tottele. Narsisti käyttää myös juoruilua ja postiivista erityiskohtelua jotain lasta kohtaan herättääkseen epäsopua lasten kesken. Syntipukin roolin saanut lapsi näkee äidin raakuuden ja manipuloinnin,
suosikki idealsoi ja on sokea äidille ja puolustelee tätä. Välillä toiset lapset eivät tiedä ketä uskoa. Äiti voi manipuloida suosikin kohtelemaan syntipukkia puolestaan kehnosti. Kun lapset ovat aikuisia, kertoo äiti pahimmat juorut lapsistaan toisille saadan aikaan etäisyyttä ja eripuraa lasten välille. Koskapa lapset ovat narsistin kasvattamia, hän tietää tismalleen kuinka manipuloida heitä. Kuinka käyttää keskinäistä kateutta, johon lapset on pienestä pitäen totutettu, hyväkseen. Hän ei koskaan arvosta tai kehu saavutuksiasi sinulle, mutta ylistää sitä toiselle sisarukselle, jos tämä ei ole yhtä menesstyvä samalla alalla. Näin hän luo illuusion, että arvostaa toista, ei sinua, että pitää toisesta enemmän kuin sinusta. Kaikilla narsistin lapsilla voi olla illuusio, että äiti välittää sjotain toisesta sisaresta enemmän. He tuntevat jatkuvaa riittämättömyyttä, luulevat, että jos olisivat jotain enemmän, niin äiti olisi rakastanut minua niinkuin tuota toista. Tosiasiassa narsisti ei rakasta ketään, hän luo vain illuusioita tuhotakseen lastensa sielunelämän ja kyvyn tukea toisiaan. Kaikki he ovat lopulta yksin, koska heidän kykynsä luoda läheisä ihmissuhteita on narsistin toimsesta tuhottu. Äiti voi antaa rahaa tai omaisuutta suosikilleen ja kehaista sillä herättääkseen kateutta toisissa sisarissa. Tuloksena voi olla että kaikki kommunikaatio sisarusten välillä tapahtuu äidin kautta, hänen ehdoillaan ja hänen kontrolloimana. Hän antaa informaationsa siten, että luo lisää konflikteja ja etäisyyttä sisarusten välille.
Hän käyttäytyy pateettisesti. Jos hän jää kiinni törkeästä käytöksestään, voi hän heittäytyä marttyyriksi. Oi ja voi, kyllä mä oonkin kauhee, mätäpesä, nyt kaikki vihaa ja paras että kuolen. Kyllä sitten kadutte ja kaipaatte, mutta myöhäistä on! Mutta hän ei tee sitä, mitä pitäisi, nimittäin ota vastuta käytöksestään ja opi virheistään, aloita alusta ja tee asioita oikein, korjaa virheitään, pyydä anteeksi. Avuton voivottelu kaataa vain syyllisyydentunteen päällesi. Hän manipuloi taas. Jos et anna anteeksi ja saa hänet siten voimaan paremmin, olet huono ihminen, koska olet kylmä ja sydämetön äitiäsi kohtaan, joka voi niiiiin huonosti.
Kirjoitin tämän pitkän ketjun, koska mielestäni olisi hyvä, että kaikki oppisivat tunnistamaan narsistisen äitinsä. Heidän itsensä vuoksi, jotta voisivat alkaa työstämään jo syntyneitä ongelmiaan ja joskus toivottavasti hankkimaan oman, vapaan elämän. | | |
| | |
08.05.12, 21:56
|
#266 (linkki)
| | (Vierailija) | Characteristics of Narcissistic Mothers Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja syväkuu Alkuperäinen teksti on ollut englanniksi (Characteristics of Narcissistic Mothers, kirjoittajaa ei mainittu), josta joku sen kääntänyt ruotsiksi ruotsalaiselle keskustelupalstalle, josta minä sen nappasin ja käänsin osan suomeksi. |
Kirjoittajan nimi on Parrish Miller. Tässä on linkki alkuperäiseen tekstiin: Characteristics of Narcissistic Mothers | |
| | |
09.05.12, 15:58
|
#267 (linkki)
| | (Vierailija) | Narsisti äiti
En ole aiemmin tajunnut, että äitini on narsisti. Olen tällä hetkellä 15vuotta täyttävä tyttö joka kärsii huonosta itsetunnosta ja ainaisesta pahasta olosta! Kun olin pieni äitini esitti ( esittää edelleen) isäni läsnä ollessa rakastavaa ja ihanaa äitiä, muttakun isä lähti esim. töihin alkoi minun kidustus. Äitini antoi minulle "selkäsaunoja" ja haukkui jos tein pienenkään virheen. silti aina isälleni tapahtuneesta kerroin ja aina äiti oli silloin niin "ihana ja lempeä", kun pyysi tekemäänsä anteeksi.
Nykyään äitini ei lyö minua, koska olen niiin pitkä yms. ja oppinut puolustamaan itseäni, joten äiti vain haukkuu minua, mutta se koskee yhtä paljon. Olen aina harrastanut kouluratsastusta ja olen ikäisekseni hyvä sen tiedän itse, nyt. Kisasuoritukseni eivät koskaan äidilleni kelvanneet, aina oli joku parempi. vaikka joskus voitin sain kiitokseski vain " tuomarit eivät nähneet virheitä jotka minä näin" murrosisässä olen alkanut kapinoimaan äitiäni vastaan ja isäkin on nähnyt tilanteita jolloin minä itken ja äitini nauraa. isäni kuittaa tilanteen " äitisi on sairas, mutta ei selviä ilman minua. koita jaksaa saat muuttaa pois kun koulusi olet käynyt" isäni on ihana ja lohduttaa minua aina, äitillekkin huomauttaa asiasta jos minulla on todella paha olo. Äitini mielestä olen mielisairas ja tarvitsen hoitoa, koska en hyväksy äitini solvausta enää ja haluan lopettaa ratsastuksen. äitini on elänyt omaa hevosnuoruuttaan uudestaan minun kauttani ja se ei ole ollut helppoa.
Kun seurustelin poikaystäväni kanssa äitin oli varma, että " kohta se sinut jättää, koska olet lihonnut ja niin vaikea ihminen" minun pituus ja paino suhteeni ovat 175cm/63. Kun sitten tuli se tilanne, ettää minut jätettiin, äitin ensin esitti ymmärtävää ja lohduttavaa, mutta sitten alkoi se " no onko hän soittanut? Eikö hän ikävöi sinua? olit liian vaikea! itse mokasit! " vaikka poikaystävänihän ei äidilleni oikein kelvannutkaan, vika oli minun, kun poikaystäväni joutui vanhempiensa kanssa muuttamaan toiselle paikkakunnalle!!
en jaksa tätä enää, joskus ajattelen hyppääväni sillalta, mutta en ole sitä isäni takia pystynyt tekemään.
ystäväni luulevat, että äitini on ihana ja mukava ja olen niin onnekas, kun saan elää tälläisessä perheessä! itkevätkö oikeasti onnellisen perheen lapset / ainoa lapsi joka ilta ja aamu yksin huoneessaan, koska kaikki voimat on loppu ja pelkää seuraavaa nöyryytystä! Äitini ei ole niin paha kuin useammat narsistit ovat, mutta silti mieleni on aivan sekaisin, enkä oikein enää tiedä kuinka tätä elämää kuuluisi elää! Kuinka pääsen irti tästä tilanteesta?
| |
| | |
09.05.12, 18:39
|
#268 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja "ennen olit enkeli" En ole aiemmin tajunnut, että äitini on narsisti. Olen tällä hetkellä 15vuotta täyttävä tyttö joka kärsii huonosta itsetunnosta ja ainaisesta pahasta olosta! Kun olin pieni äitini esitti ( esittää edelleen) isäni läsnä ollessa rakastavaa ja ihanaa äitiä, muttakun isä lähti esim. töihin alkoi minun kidustus. Äitini antoi minulle "selkäsaunoja" ja haukkui jos tein pienenkään virheen. silti aina isälleni tapahtuneesta kerroin ja aina äiti oli silloin niin "ihana ja lempeä", kun pyysi tekemäänsä anteeksi.
Nykyään äitini ei lyö minua, koska olen niiin pitkä yms. ja oppinut puolustamaan itseäni, joten äiti vain haukkuu minua, mutta se koskee yhtä paljon. Olen aina harrastanut kouluratsastusta ja olen ikäisekseni hyvä sen tiedän itse, nyt. Kisasuoritukseni eivät koskaan äidilleni kelvanneet, aina oli joku parempi. vaikka joskus voitin sain kiitokseski vain " tuomarit eivät nähneet virheitä jotka minä näin" murrosisässä olen alkanut kapinoimaan äitiäni vastaan ja isäkin on nähnyt tilanteita jolloin minä itken ja äitini nauraa. isäni kuittaa tilanteen " äitisi on sairas, mutta ei selviä ilman minua. koita jaksaa saat muuttaa pois kun koulusi olet käynyt" isäni on ihana ja lohduttaa minua aina, äitillekkin huomauttaa asiasta jos minulla on todella paha olo. Äitini mielestä olen mielisairas ja tarvitsen hoitoa, koska en hyväksy äitini solvausta enää ja haluan lopettaa ratsastuksen. äitini on elänyt omaa hevosnuoruuttaan uudestaan minun kauttani ja se ei ole ollut helppoa.
Kun seurustelin poikaystäväni kanssa äitin oli varma, että " kohta se sinut jättää, koska olet lihonnut ja niin vaikea ihminen" minun pituus ja paino suhteeni ovat 175cm/63. Kun sitten tuli se tilanne, ettää minut jätettiin, äitin ensin esitti ymmärtävää ja lohduttavaa, mutta sitten alkoi se " no onko hän soittanut? Eikö hän ikävöi sinua? olit liian vaikea! itse mokasit! " vaikka poikaystävänihän ei äidilleni oikein kelvannutkaan, vika oli minun, kun poikaystäväni joutui vanhempiensa kanssa muuttamaan toiselle paikkakunnalle!!
en jaksa tätä enää, joskus ajattelen hyppääväni sillalta, mutta en ole sitä isäni takia pystynyt tekemään.
ystäväni luulevat, että äitini on ihana ja mukava ja olen niin onnekas, kun saan elää tälläisessä perheessä! itkevätkö oikeasti onnellisen perheen lapset / ainoa lapsi joka ilta ja aamu yksin huoneessaan, koska kaikki voimat on loppu ja pelkää seuraavaa nöyryytystä! Äitini ei ole niin paha kuin useammat narsistit ovat, mutta silti mieleni on aivan sekaisin, enkä oikein enää tiedä kuinka tätä elämää kuuluisi elää! Kuinka pääsen irti tästä tilanteesta? |
Oletko ottanut selvää mistä saisit apua? Apua varmasti on tarjolla, vaikka sitä ei ihan heti löytyisikään, esim. hyvä terapeutti ja aiheen kirjallisuus. Ystäväsi eivät ymmärrä, koska heillä itsellään on normaali äiti-suhde, tai sitten he idealisoivat äitinsä. Sinä ainakin olen nähnyt totuuden. Onnittelut siitä! Tsemppiä!
| |
| | |
11.05.12, 18:07
|
#269 (linkki)
| | (Vierailija) | en ole enkeli, kuka meistä sitä on
Luettuani Demokraatti lehdestä erään äitinsä omaishoitajana toimineen ihmisen jutun, minä päätin kääntää kelkkani.
Me kaikki aikuiset lapset isän kuoltua olimme väsyneet, jo aina niin väsyttävään äitiimme.
Minä hoidin isäni asiat, isäni oli onnellinen ja luotti minuun, yhteen meistä monista lapsistaan, mutta siitäpä seurasi kauheeta paskaa veljeltä. Päätin, että hoidappa poika äidin kanssa hommat.
Menin mukaan tähän sisarusten onnettomaan kaunaan ja aloin itsekin äitiä solvaamaan. Äiti on ollut onneton aina, mutta sen tietää miten kävi kun vahva puoliso lähti rinnalta.
Minua tämä on vaivannut kaikki nämä vuodet, kun isämme menetimme.
Nyt sitten aloitin taas oman touhuni, kuten aina teen kun tilanne menee ihan kaameeksi.
Me kaikki jätimme äitimme, koska hän on " paska ja kaamea akka" ja isä oli ihana. Ei muuten aina ollut sekin pitää muistaa. Dementiasairauksiin liittyviä käytösoireita - Dementia- eli muistisairaudet - Muisti - Terveysklinikat - Tohtori.fi
Ei äitimme mikään kaamea ole, ja meidän lasten tulee häntä nyt tukea ehdottomasti. Olenkin saanut sisaruksia tähän mukaan. Autamme äitiä, olen saanut ajan geriatrille, joka hoiti muuten isääkin.
Hän oli ihana, vaikka sen kunnan hommat ovat mitä ovat.
Äitiä emme nyt jätä, jos kaikki on minusta pikkasenkaan kiinni.
Mutta vaikeeta on ollut, vihaa, kaunaa, katkeruutta jopa inhoa, miksi?
| |
| | |
12.05.12, 09:41
|
#270 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja me kaikki Luettuani Demokraatti lehdestä erään äitinsä omaishoitajana toimineen ihmisen jutun, minä päätin kääntää kelkkani.
Me kaikki aikuiset lapset isän kuoltua olimme väsyneet, jo aina niin väsyttävään äitiimme.
Minä hoidin isäni asiat, isäni oli onnellinen ja luotti minuun, yhteen meistä monista lapsistaan, mutta siitäpä seurasi kauheeta paskaa veljeltä. Päätin, että hoidappa poika äidin kanssa hommat.
Menin mukaan tähän sisarusten onnettomaan kaunaan ja aloin itsekin äitiä solvaamaan. Äiti on ollut onneton aina, mutta sen tietää miten kävi kun vahva puoliso lähti rinnalta.
Minua tämä on vaivannut kaikki nämä vuodet, kun isämme menetimme.
Nyt sitten aloitin taas oman touhuni, kuten aina teen kun tilanne menee ihan kaameeksi.
Me kaikki jätimme äitimme, koska hän on " paska ja kaamea akka" ja isä oli ihana. Ei muuten aina ollut sekin pitää muistaa. Dementiasairauksiin liittyviä käytösoireita - Dementia- eli muistisairaudet - Muisti - Terveysklinikat - Tohtori.fi
Ei äitimme mikään kaamea ole, ja meidän lasten tulee häntä nyt tukea ehdottomasti. Olenkin saanut sisaruksia tähän mukaan. Autamme äitiä, olen saanut ajan geriatrille, joka hoiti muuten isääkin.
Hän oli ihana, vaikka sen kunnan hommat ovat mitä ovat.
Äitiä emme nyt jätä, jos kaikki on minusta pikkasenkaan kiinni.
Mutta vaikeeta on ollut, vihaa, kaunaa, katkeruutta jopa inhoa, miksi? | Dementtia on aivan eri asia, kuin mielenterveysongelmat. Vai kuinka moni dementtia alkaa jo lasten ollessa leikki-iässä? Käyttäytyminenkin on aivan erillaista. Dementikko tuskin yrittää järkätä lapsiaan suljetulle tai pahoinpitelee tietoisesti niin ettei asiasta jää todisteita.
Dementtiaa sairastavan tukena voi olla, mutta tällä palsalla aiheena on narsistit, joiden kanssa ei tekemisissä voi olla oman mielenterveyden takia.
| |
| | |
12.05.12, 17:38
|
#271 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kommentoin myös tuohon edellisen viestin lisäksi, että tällä palstalla on ihmisiä, jotka on traumatisoitu lapsena, ja traumaattinen äiti-suhde haittaa edelleen elämää ja voi aiheuttaa jopa työkyvyttömyyttä. Tämä palsta antaa tilaa niille narsistien tyttärille, jotka haluavat puhua traumoistaan, koska tämä asia on niin epätavallinen että siitä on vaikea puhua. Ei siinä ole äidistä kysymys, äiti on jo saanut kaiken huomion, lapsesta lähtien. En usko että kukaan tulee tänne tahallaan arvostelemaan äitejään, vaan kertoo rehellisesti omista kokemuksistaan, jotka ovat hirveitä, koska äiti on narsisti, ei dementikko.
| |
| | |
14.05.12, 16:02
|
#272 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuinka ketjulaisilla meni äitienpäivä? Äitihän on se pyhimyksistä pyhin?
| |
| | |
14.05.12, 16:37
|
#273 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja äitienpäivä meni Kuinka ketjulaisilla meni äitienpäivä? Äitihän on se pyhimyksistä pyhin? |
Kiitos kysymästä, ei ollut ainakaan minulle helppo päivä. Tämä on se päivä jolloin narsistien tyttärien olemassaolo kielletään. Onnittelupuhelu meni leppoisasti, kunnes hän lopuksi löysi juuri oikeat sanat joilla satutti sisintäni.
| |
| | |
14.05.12, 17:30
|
#274 (linkki)
| | (Vierailija) | ymmärrys Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja syväkuu Tässä muutamia narsisti äidille tyypillisiä tapoja:
Äiti kasvattaa lapsen ikäänkuin itsensä jatkeeksi, jolloin lapsen on vaikeaa saada omaa identiteettiä. Tämä tapahtuu piiloitellen, hän käyttää kehonkieltä, tiettyjä katseita, jolla välitetään, että lapsi on paha, tehnyt väärin tai äidin tahtoa vastaan, tiettyjä äänenpainoja, joita lapsi on tottunut tulkkaamaan. Se mitä lapsen ja äidin välillä taphtuu, on voimakasta, mutta ulkopuolisen usein vaikeaa nähdä.
Äidin lapselle välittämät asiat ovat helppoja äidin jälkikäteen mitätöidä tai uudelleen tulkata, lapsi ei voi todistaa mitään. Mitään vahingollista ei ole tapahtunutkaan, kaikki voidaan pistää uusiksi tarvittaessa. Aina löytyy puolustuskeinot tai selitys tapahtuipa mitä tahansa. Raakuus ja ilkeys tulkitaan rakkaudeksi, aggressiiviset tai vihamieliset toiminnat tulkataan välittämiseksi. Itsekkäät manipuloinnit ovat lahjoja. Kritiikki ja seläntakana paskanpuhuminen tulkataan huolenpidoksi. Hän haluaa vain sinun parastasi omasta mielestään. Lapsen mielessä käsitteet heittävät häränpyllyä, hän ei pysty päättämään mikä on oikein ja mikä väärin. Kun käsitteet ovat jo menneet sekaisin, hän on narsistille helppo saalis. Lapsi voi itkeä kun tulisi nauraa ja nauraa kun tulisi itkeä.
Narsisti äiti ei aina sano suoraan, että et kelpaa, mutta joka kerta kun teet jotain merkittävää, muistuttaa hän sinua siitä, miten paljon paremmin joku toinen teki saman. Tai hän jättää sinut täysin huomiotta. Kukaan ulkopuolinen ei huomaa, miten hän sinua rankaisee, mutta itse tunnistat potkut! Hän tekee sinut pienemmäksi vertailemalla sinua aina muihin. Hän kertoo, miten fantastinen joku toinen on, tai miten hyvin tämä on tehnyt jotain, missä sinäkin olet hyvä ja ansaitsisit kehuja. Sanomatta sanaakaan sinusta, hän on antanut sinun ymmärtää, että olet aina huonompi kuin joku toinen. Hän pilaa aina ilosi, jos olet onnistunut jossain. Vain sinä ymmärrät hänen mitätöivän äänensävynsä, mitätöivät katseensa, vihjailut, et saa häntä vähättelyssään vastuuseen toisten edessä. Kun hän on sinut omalla tavallaan kasvattanut, hän voi rangaista sinua sanomatta sanaakaan. Olet aina peloissasi ja tunnet aina olevasi väärässä hänen seurassaan, mutta et voi enää ymmärtää miksi.
Koska hänen henkinen väkivaltansa on elämänpituinen kampanja ja prosessi ja koska hän on tarkka järkiperäistämään väkivaltansa, on todella vaikeaa selittää toisille mistä on kysymys.
Hän myös kiusaa sinua muilta salassa, opettaa ettei kotona tapahtuneista asioista saa muille puhua. Opit pelkäämään rangaistusta jos kerrot muille. Hän valitsee tarkkaan ajan ja paikan jotta sinulle ei jää todistajia, kun hän kohtelee sinua kaltoin. Toisten seurassa hän on kuin eri ihminen, sydämellinen ja rakastettava, joten kukaan ei uskoisi, jos kertoisit millainen hän on kanssasi kahdenkesken. Hän voi loukata sinua toisten läsnäollessa, mutta naamioi loukkaamisen joksikin muuksi kuten huolenpidoksi, joten kukaan ei tule puolustamaan sinua. Jos kerrot, niin toiset tulevat puolustelemaan äitiäsi, sinä olet tulkannut häntä väärin! | HMM -. Siis joku kysyi miten meni taas äiteienpv?
Onko sillä väliä en tiedä yritän olla taas niin kovaa nahkaa niin kovaa. Ykkös tytär kutsui ? äidin koko pv vain heille ja tietysti hänen on mentävä. Sinä kakkonen se roskakori lapsi et vietä äitienpv niin kuin et vietä mitään juhlapyhää jos äiti ja äidin edukkaampi lapsi tarvitsee jotain.
Jos ei niin voi herra jumala ja jahve päälle jos et muista äitiäsi !!
Ainakin meillä oli taas niin ristiriitaista kun olla voi.
Ja kun uusi viikko eikä muita vaateita muualla voit taas astua esiin ja tulla vaikka juhlimaan räävittyä kakkua ja kenties syömään.
Helvetisti innosti enää ja mitä ihmettä minä teen kakulla jota en edes syö ?
Meillä taas kyykytys kuukaudet siis menossa . Milloin lie loppuu ? Enpä tiedä enkä taida ruuantähteiden takia lähtee edes liikkeelle. Onko muilla vastaavaa ?
Hyvää äitenpäivää vaan kuka sitä sitten kykeni järjestämään.
| |
| | |
20.05.12, 00:34
|
#275 (linkki)
| | (Vierailija) | Narsisti hahmottaa oman toimintansa, mutta salaa sen viimeiseeen asti Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oppivainen HMM -. Siis joku kysyi miten meni taas äiteienpv?
Onko sillä väliä en tiedä yritän olla taas niin kovaa nahkaa niin kovaa. Ykkös tytär kutsui ? äidin koko pv vain heille ja tietysti hänen on mentävä. Sinä kakkonen se roskakori lapsi et vietä äitienpv niin kuin et vietä mitään juhlapyhää jos äiti ja äidin edukkaampi lapsi tarvitsee jotain.
Jos ei niin voi herra jumala ja jahve päälle jos et muista äitiäsi !!
Ainakin meillä oli taas niin ristiriitaista kun olla voi.
Ja kun uusi viikko eikä muita vaateita muualla voit taas astua esiin ja tulla vaikka juhlimaan räävittyä kakkua ja kenties syömään.
Helvetisti innosti enää ja mitä ihmettä minä teen kakulla jota en edes syö ?
Meillä taas kyykytys kuukaudet siis menossa . Milloin lie loppuu ? Enpä tiedä enkä taida ruuantähteiden takia lähtee edes liikkeelle. Onko muilla vastaavaa ?
Hyvää äitenpäivää vaan kuka sitä sitten kykeni järjestämään. | Olen lukenut tämän ketjun raskain mielin. Jokainen joka on lukenut Puhdistuksen ja kokenut narsisti äidin, näkee ko. kirjassa juuri tämän sisarusten välisen juovan, mikä on narsisti perheessä syntynyt.
Ongelma vain on se, että tämä "hyvä suosikki lapsi" on yleensä (lähes poikkeuksetta) itse narsisti, vaikka kykenee sen ehkä peittämään ja "syntipukki" on joko eriasteista läheisriippuvuudesta kärsivä, aina sen vaikeimpaan muotoon, eli on ns. käänteisnarsisti tai antinarsisti, jolloin hakeutuu kokoajan narsistien seuraan ja suhteeseen, mutta samalla muita kuin narsisteja kohtaan, hän käyttäytyy narsistisesti.
-> Itselläni on narsistinen äiti, ja siskoni on narsisti myös. Minulle periytyi luonteenpiirteet isältäni, joka on suojellut minua. Samoin isäni hoiti minua vauvana niin paljon äitini ollessa epävarma, jolloin elintärkeä minä-kuvan kehitysvaihe symbioosisuhteessa, olikin minulla isääni, joten minä-kuvani sai terveen pohjan, jota monet muut vahvistivat. Jouduin kasvamaan vahvaksi ja kiltiksi, ja olin helppo uhri sitten lopulta psykopaatti mihelleni (nykyään ex). Minun ympärilläni muodosti ex-mieheni, sekä siskoni ja äitini yhdessä toimivan verkoston, jolla minulta tuhottiin opiskelu yliopistossa, ammatti, terveys ja lähes kaikki. Kaiken jälkeen on käittämätöntä, että olen hengissä. "0 vuoden taistelun jälkeen, olen saanut pelastettua nyt aikuisen lapseni tästä helvetistä, ja uskomattomien käänteiden jälkeen, olen itsekin pääsemässä kuiville.
Kiitos isäni hoidon vauvaiässä, minulla ei ole äitiini ollut vahvaa tunnesidettä, joten siltäosin olen selvinnyt varsin hyvin. Vasta nyt, kun alan selvitä, pystyn oikeastaan toipuessani kaikesta, näkemään myös ne kaikki pahat teot, mitä äitini on minulle tehnyt.
Minun elämääni ei jää äitini eikä siskoni vaikuttamaan, elän omaa elämää ja pidän rajat pahoihin ihmiseen. Minulle tärkeää on aikuisen lapseni selviäminen kaikesta, ja ne lukuisat hyvät ystävät, jotka ovat jaksaneet kannetella epätoivon vuosina.
Koko ketjun aloittajalle haluan lausua kiitoksen. Tämä käännetty teksti kiteytti oman lapsuuteni varsin tarkasti. Siskoni jatkaa äitini tiellä ja vauriittaa ympärillåä olevia ihmisiä.
Mutta se ajatus, että NARSISTI ei hahmota omaa toiminta ja tilannetta on VÄÄRÄ! Hahmottaa kyllä, mutta ei välitä. Paremmin kuin ikinä uskottekaan :( !! Tämä 45 v. kärsimys 3 narsistin pihdeissä eri tavoin, on todella järkyttävällä tavalla näyttänyt senkin, kuinka uskomattoman hyvin narsisti on tietoinen teoistaan ja niiden aiheuttamasta tuskasta, ja kuinka se tuottaa heille tyydytystä. Toisen kärsimyksen tuoma tyydytys ja sellainen sadistinen tarve, mikä aina ylittää tietoisuuden vääräst teosta. Narsistit peittävät hyvin tätä sadismi puoltaan ja sitä on vaikea osoittaa.
Doctor Jekyll ja Mr Hyde on itseasiasa kertomus narsistin mielestä, ja kyseessä on vain yksi ainoa henkilö, jossa Doctor Jekyll on hänen ns.- "hyvä" illuusioroolinsa. Se ei tarkoita, että hän olisi hyvä, hän vain esittää itsensä aina hyvässä. Sen sijaan Mr Hyde on hänen sadismin ja aggression saareke, jossa hän valehtelee ja huijaa kuten "hyvässä" roolissa, tässä hän vain käyttä sadismiaan. Eli kumpikin rooli ovat patologisia, lisäksi näillä on aina ns. todellinen ja sairas minä-kuva, jonka he visusti kätkevät näihin kahteen illuusiorooliin. Siksi jossain tilanteessa tällainen pahantekijä voi hetkellisesti avoimesti kertoa tekonsa, mutta hetken päästä palaa aina takaisin tähän hyvän ja pahan illuusioroolin käänteiseen maailmaan.
| |
| | | | |