Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ihmissuhteet > Ihmissuhteet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.04.12, 15:51   #76 (linkki)
Mestari
(Vierailija)

No tavallisella ihmisellä on vielä mahdollisuus olla kuulumatta facebookiin. Poliitikkojen ja yritysten pitää siellä jo olla. Eihän tätä edistystä mikään estä, joten kyllähän jossain vaiheessa viimeisetkin siirtyvät.
  Vastaa viestiin
04.04.12, 17:17   #77 (linkki)
Just
(Vierailija)

joo!

Ehheheh-ehheheh-heh! :D LOL
  Vastaa viestiin
11.04.12, 14:24   #78 (linkki)

Käyttäjän ainokainen avatari

Rekisteröitynyt: 08/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiiski Vastaranta Näytä viesti
Siksi minulla ei olekaan lähipiiriäni facebookissa, koska käytän facebookia täysin päinvastoin kuin useimmat. Parhaat ystävät, perhe ja suku on lähellä ja heihin olen kontaktissa tapaamisin ja soitoin, he ovat osa arkeani. Heidän juttunsa tulisivat facebookissa kuultua jo toisen kertaan, mitä järkeä siinä olisi. Joten facebook on minulle paikka pitää yllä vähän etäämpiä kontakteja ihmisiin, joiden arkea en niin tunne, joita en tapaa kuin muutaman kerran vuodessa, joskus en edes sitä, mutta jotka haluan pitää elämässäni. Juuri siihen facebook on omiaan.
No tämän ymmärrän kyllä ja kuulostaa ihan järkevältä.
Ajattelen silti itse niin, että miksi sitten ylipäänsä pitää yllä minkäänlaista yhteydenpitoa, jos ei oikeasti kiinnosta?

Minä olen vissiin aika kylmä ihminen, mutta kyllä minä lopetan yhteydenpidon ihan huoletta, jos vaan tuntuu siltä, että ei nyt vaan huvita olla yhteydessä. Ystäviä tulee ja menee, ei ole tarkoitettukaan että kaikkien kanssa pidetään yhteyttä kehdosta hautaan.
  Vastaa viestiin
12.04.12, 20:59   #79 (linkki)
vanhanaikainen ehkäpä
(Vierailija)

Ymmärrän molemmat kannat, miksi olla tai ei olla osallisena facebookin maailmaan. Kerran olen kokenut olevani outo, jopa vähän hankala kun en ole siellä, muulloin vain kummallinen. Mutta en kyllä yhtään välitä muiden ajatuksista, koska oma mielipiteeni on minulle tärkeämpi.

Minä en ole halunnut liittyä koska en luota facebookiin. Facebookista myös uutisoidaan paljon mielestäni hälyyttävää informaatiota jotka vain vahvistavat mielikuvani. En ole rikollinen, en kuuluisuus, aivan tavallinen suomalainen mutta silti. Kunnioitan tulevaisuuttani jäämällä facebookin ulkopuolelle. Enkä ole ihminen joka kaipaa tosi-tv-tyyppistä arkista julkisuutta.

Joku viittasi (en puhu twiittaamisesta;P) siihen ettei pystyisi kontrolloimaan käyttöä joten parempi jäädä ulkopuolelle tykkänään. Noh, jos se on jonkun oikea syy, niin peukku sille!! Eikö alkoholistakin sanota että se on viisasten juoma.. Itsellä käytön kanssa kävisi kyllä niin etten kauaa jaksaisi ja sitten vain katoaisin sieltäkin.

En ymmärrä työpaikkaa joka edellyttää facebookin henkilökohtaista käyttöä. Luulisi sen ennemmin olevan eduksi ettei lorvaile siellä työaikana tai mahdollisesti lipsauttele luottamuksellista tietoa kaikelle kansalle. Ja jos facebookia pitää käyttää yrityksen nimissä niin eikohän nykyaikainen ihminen sen opi alta aika yksikön. Ei siihen kouluja tartte käydä.

N27
  Vastaa viestiin
13.04.12, 14:17   #80 (linkki)
oikeissa töissä oleva
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vanhanaikainen ehkäpä Näytä viesti
En ymmärrä työpaikkaa joka edellyttää facebookin henkilökohtaista käyttöä. Luulisi sen ennemmin olevan eduksi ettei lorvaile siellä työaikana tai mahdollisesti lipsauttele luottamuksellista tietoa kaikelle kansalle. Ja jos facebookia pitää käyttää yrityksen nimissä niin eikohän nykyaikainen ihminen sen opi alta aika yksikön. Ei siihen kouluja tartte käydä.

N27

Taitaa olla jotain pissisten pienipalkkaisia duunipaikkoja tollaset missä edellytetään fb:Ssä olot...
  Vastaa viestiin

13.04.12, 14:40   #81 (linkki)
Oikeissa töissä olen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeissa töissä oleva Näytä viesti
Taitaa olla jotain pissisten pienipalkkaisia duunipaikkoja tollaset missä edellytetään fb:Ssä olot...
Kyllä minä tiedottajana teen ihan oikeaa työtä. Työpaikkani on Facebookissa, ja yksi työtehtävistäni on FB-sivujen ylläpito.
  Vastaa viestiin
14.04.12, 13:52   #82 (linkki)
Puurot ja vellit
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeissa töissä olen Näytä viesti
Kyllä minä tiedottajana teen ihan oikeaa työtä. Työpaikkani on Facebookissa, ja yksi työtehtävistäni on FB-sivujen ylläpito.
Mutta eiköhän se, että joudut siellä olemaan firman sivuja ylläpitämässä, johdu siitä, että siellä kaikenmaailman Pirkot ja Tuulat aikaansa kuluttavat tuntikaupalla päivässä ja heidät sieltä toivon mukaan firmasikin tavoittaa, ei siksi, koska se on niin hyvä ja suositeltava juttu tuo FB. Kumpi tuli ennen, muna vai kana?
  Vastaa viestiin
14.04.12, 15:07   #83 (linkki)
pihla
(Vierailija)

Aivan. Vanginvartijan työn olemassaolo ei ole osoitus siitä, että rikosten tekeminen on ok ;-D
  Vastaa viestiin
15.04.12, 13:02   #84 (linkki)
jep
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pihla Näytä viesti
Aivan. Vanginvartijan työn olemassaolo ei ole osoitus siitä, että rikosten tekeminen on ok ;-D
Missä on raato, sinne korppikotkat kokoontuvat .
  Vastaa viestiin
15.04.12, 13:04   #85 (linkki)
tätä piti lainata
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puurot ja vellit Näytä viesti
Mutta eiköhän se, että joudut siellä olemaan firman sivuja ylläpitämässä, johdu siitä, että siellä kaikenmaailman Pirkot ja Tuulat aikaansa kuluttavat tuntikaupalla päivässä ja heidät sieltä toivon mukaan firmasikin tavoittaa
Missä on raato, sinne korppikotkat kokoontuvat.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 11:06   #86 (linkki)
Oikeissa töissä olen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puurot ja vellit Näytä viesti
Mutta eiköhän se, että joudut siellä olemaan firman sivuja ylläpitämässä, johdu siitä, että siellä kaikenmaailman Pirkot ja Tuulat aikaansa kuluttavat tuntikaupalla päivässä ja heidät sieltä toivon mukaan firmasikin tavoittaa, ei siksi, koska se on niin hyvä ja suositeltava juttu tuo FB. Kumpi tuli ennen, muna vai kana?
Facebook on uusi kanava tiedonvälitykseen. Kun "kaikenmaailman Pirkot ja Tuulat" tykkäävät työpaikkani sivusta, päivittyy heidän uutisvirtaansa automaattisesti tekemäni päivitykset. Koska sivut ovat avoimet, voi niiden kautta löytää tietoutta myös sellainen, joka ei Facebookiin kuulu.

Aikanaan uutta oli myös kotisivut. Teemme juuri historiikkia, ja yksi aikaisempi työntekijä muistaa jopa päivän, jolloin saimme oman nettiosoitteen. Myöskään sähköpostia ei ole ollut aina olemassa, mutta kovassa käytössä sekin nykyään on.

En koe rasitteeksi sitä, että tulee uusia tiedonvälityskanavia.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 13:05   #87 (linkki)
nounoufeisbuuk
(Vierailija)

fatalismia asenteessa

Kuulostaa ihan hyvältä, että ystäväsi vaihtaisi kaveripiiriään, koska kerran ainakin sinun taholtasi mielestäni asenteesi osoittaa melkoista yhdenmukaisuuden painetta ja painostusta. Ystävyys on erilaisuuden ja monenlaisuuden hyväksymista ja arvostamista. Onko sinun ystäväpiirisi facebook -piiri todella noin kapea-alaisesti ajatteleva, että jos ei liity jäseneksi, niin ei kuulu ystäväpiiriin?

Itse en kuulu enkä koskaan menekään facebookiin. En ole koskaan ollut laumasielu, teen päätökseni omista arvoistani ja käsityksistäni käsin.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 14:04   #88 (linkki)
aikamoista
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Camel boots Näytä viesti
Ymmärrän, että jotkut käyttävät FB:tä tai muuta sosiaalista mediaa välineenä asioista sopimiseen ym.

Ymmärrän myös sen, että teini-ikäiset ja nuoret aikuiset, joilla on kehittymätön identiteetti ja itsetunto, tarvitsevat jatkuvasti toisilta ihmisiltä palautetta persoonastaan, valinnoistaan ja tekemisistään, mihin sosiaalinen media tarjoaa näennäisesti hyvän ja varmasti tehokkaan välineen, toisaalta vuorovaikutus on aivan jotain muuta kuin live-elämän vuorovaikutus, joten identiteetin muovautumisen kannalta sosiaalinen media ei anna tervettä alustaa identiteetiltään kehittymättömälle palautteen hankkimiseksi itsestään.

Kun on kyse yli 30 -vuotiaasta, on surullista että ihminen vieläkin tarvitsee jatkuvaa palautetta itsestään ja tekemisistään, siinä vaiheessa terveesti kehittynyt identiteetti on jo vahva, eikä ole mitään tarvetta avautua suurille ihmisryhmille ja odottaa hyväksyntää muilta. Oikeat kokemukset ja oikea elämä on tyydyttävää itsessään, elämä ja teot joita eletään muita varten, eivät tyydytä itsessään, vaan suurin tyydytys tulee niistä kertomisesta toisille ja palautteen saamisesta.

Sosiaalinen media tarjoaa myös illuusion siitä, että ihminen on "julkkis", kun kirjoittelee tekemisistään ja saa niistä palautetta, muodostuu mielikuva, että oma elämä ja persoona kiinnostaisi oikeasti muita enemmän kuin se todellisuudessa kiinnostaa. Kehittymättömän ja/tai narsistisen persoonan luonnottoman suuri huomiontarve tulee näennäisesti tyydytetyksi. Tällainen huomion tarve kuuluu lapsuuteen, aikuisella se on merkki henkisestä kypsymättömyydestä. Sosiaalinen media on paljastanut, että nykymaailmassa ihmisen identiteetti on monesti jäänyt vajaaksi ja hänelle on jäänyt aikuisenakin lapsenomainen tarve saada huomiota. Sitä on vaikea sanoa, mistä tämä johtuu, onko päiväkotisukupolvi joutunut taistelemaan liikaa liian vähästä huomiosta varhaislapsuudessaan ja tasapäistävässä peruskoulussa, kun kiireisillä uraputkiaikuisillakaan ei ole ollut tarpeeksi aikaa lapsilleen.

Jokaisen aikuisen tulisi kuitenkin pysähtyä ajattelemaan, onko sosiaalinen media hänelle huomion haku väline, tyydyttääkö se janoa tulla kuulluksi, tarvetta saada palautetta itsestään ja tekemisistään, tuleeko sitä käyttäessä tunne siitä, että on jotenkin poikkeuksellisen erikoinen ja kiinnostava persoona, saako sitä kautta kaipaamaansa hyväksyntää. Jos tästä on kyse, kannattaa hakeutua esim. psykoterapeutin pakeille saamaan apua lapsen tasolle jääneen identiteetin kehittämiseksi aikuisuuteen.
Voi hyvät hykkyrät! On kyllä aikamoista keittiöpsykologiaa tämä.

Eiköhän jokaisella ole tarve saada palautetta ja huomiota, iästä riippumatta. Ei se pääty lapsuuden jäätyä taakse. Olen HR-alalla ja jos kuulisin että vaikkapa hakijakandidaatilla ei ole lainkaan tarvetta saada palautetta eikä huomiota, eikä tulla kuulluksi, en palkkaisi. Palautteen riittämättömyys on myös eräs yleisimmistä negatiivisen palautteen aiheista, kun selvitellään huonoa työilmapiiriä tai kehnosti toimivia tiimejä. Itse asiassa suurensuuri johtamiseen liittyvä yleinen väärin teko on olettaa, että aikuiset toimivat kuin koneet, eikä heissä ole rahtuakaan mitään inhimillisiä tarpeita. Kaiken huippu, että huomion ja palautteen tarvetta pidetään merkkinä kehittymättömästä identiteetistä! Ajattelusi on myös erittäin suomalaista - olisit varmaan järkyttynyt kohdatessasi vaikka työelämässä sitä kuinka paljon amerikkalaiset tai lattarit "tekevät itsestään numeroa".

Muutenkin tuo on kyllä aika pitkälti vietyä ja virheellistä psykologisointia. Kysehän on myös ja ennen kaikkea viestintäkanavan muutoksesta: enää se ei mene niin, että minä harhailen netissä ja etsiskelen tietoa, vaan tilaan kiinnostavien tahojen ajankohtaisasiat itselleni esim. fb-profiilissa näkyvänä syötteenä. Ystävieni kanssa en joudu naputtelemaan meiliosoitteita vaan valitsen vain viestin saajaksi ystäväni kasvot. Moni asia vain menee niin paljon kätevämmin ja nopeammin, kun saan itse päättää, mitä sisältöä oman fb-kotisivuni kautta minulle tulee.

Minusta on myös kiinnostavaa lueskella kavereiden arjen pienistä ja suurista sattumuksista heidän päivityksistään. Ehkä kaikista ei näin ole, mutta minusta on myös kiva antaa sitä myönteistä palautetta ja huomiota netitse - sehän on jotain sellaista mitä en voisi ilman fb:tä tehdä liittyen juuri pieniin, arkisiin asioihin, kun en näistä tietäisi ilman fb-seurantaa. Olen myös antanut ja vastaanottanut lukuisia arvokkaita neuvoja eri elämänalueilta.

ehkä olen vain jotenkin lapsellinen, kun en osaa mennä hiljaa poterooni ja välttää tekemästä itsestäni edes pientä numeroa.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 19:08   #89 (linkki)
Joopa
(Vierailija)

Et silviisii...

Tämä ketju on alustaan asti tuonut mieleen erään tuntemattoman runoilijan säkeet:

Typötyhjästä riittää
melua jatkuvasti.
Niin muuan oppinut
sanoikin sattuvasti:
Se on kuin suunnaton
Baabelin torni ikään;
kova paapatus,
josta ei ota
selkoa mikään.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 19:17   #90 (linkki)
jessu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja aikamoista Näytä viesti
Ehkä kaikista ei näin ole, mutta minusta on myös kiva antaa sitä myönteistä palautetta ja huomiota netitse - sehän on jotain sellaista mitä en voisi ilman fb:tä tehdä liittyen juuri pieniin, arkisiin asioihin, kun en näistä tietäisi ilman fb-seurantaa. Olen myös antanut ja vastaanottanut lukuisia arvokkaita neuvoja eri elämänalueilta.

Hehee.
  Vastaa viestiin

17.04.12, 07:36   #91 (linkki)
joo joo
(Vierailija)

mun mielestä myös lapsilla ja aviopuolisolla on oikeus yksityisyyteen.
Tätä puoli unohtuu monelta äipältä ja isältä kun he lataavat päivittäin elämäänsä surutta sähköisiin viestimiin.

Ihmiset levittelevät lastensa elämän, sairastamiset, potalle oppimiset sun muut päivittäiset tapahtumat kymmenille jopa sadoille ihmisille ensi parkaisusta alkaen.
Ei sellasessa ole mitään järkeä.
Kaikki dokumentoidaan naamaseinälle päivittäin. Niinkuin ennenvanhaan päiväkirjaan. Ne vaan olivat yksityisiä ja salattuja. Kenenkään toisen päiväkirjaahan ei saanut kukaan muu lukea.

Itse en laita ikinä lasteni kuvia kiertämään ulkomaisille palvelimille hamaan tappiin saakka.
Enkä kertoile heidän tekemisistään ympäri ämpäri tutuille ja liki tuntemattomille ihmisille.

Muksut kertovat itse niille ihmisille joille haluavat näitä ihmisiä tavatessamme.

Samaten parisuhde-elämä.
Mun ja mun miehen väliset asiat ovat meidän välisiä. En minä kerro niistä edes omille vanhemmilleni eikä miehenikään omilleen. En puhu töissä enkä ystäväpiirissä mieheni tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.
Jotkut levittelevät kaikki tapahtumat ja tapahtumatta jättämiset. Mikään ei ole omaa eikä parisuhteen sisäistä.

Mediakulttuuri on tuonut kamerat jo ihmisten kotiin. Sarja Iholla.. BB:t sun muut, mua oikeasti puistattaa tuo, että ihmiset suostuvat kaikkeen ja kaikkiin asioihin viihdyttääkseen muita, saadakseen hyväksyntää muilta.
  Vastaa viestiin
17.04.12, 10:57   #92 (linkki)
Hanni
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joo joo Näytä viesti
mun mielestä myös lapsilla ja aviopuolisolla on oikeus yksityisyyteen.
Tätä puoli unohtuu monelta äipältä ja isältä kun he lataavat päivittäin elämäänsä surutta sähköisiin viestimiin.

Ihmiset levittelevät lastensa elämän, sairastamiset, potalle oppimiset sun muut päivittäiset tapahtumat kymmenille jopa sadoille ihmisille ensi parkaisusta alkaen.
Ei sellasessa ole mitään järkeä.
Kaikki dokumentoidaan naamaseinälle päivittäin. Niinkuin ennenvanhaan päiväkirjaan. Ne vaan olivat yksityisiä ja salattuja. Kenenkään toisen päiväkirjaahan ei saanut kukaan muu lukea.

Itse en laita ikinä lasteni kuvia kiertämään ulkomaisille palvelimille hamaan tappiin saakka.
Enkä kertoile heidän tekemisistään ympäri ämpäri tutuille ja liki tuntemattomille ihmisille.

Muksut kertovat itse niille ihmisille joille haluavat näitä ihmisiä tavatessamme.

Samaten parisuhde-elämä.
Mun ja mun miehen väliset asiat ovat meidän välisiä. En minä kerro niistä edes omille vanhemmilleni eikä miehenikään omilleen. En puhu töissä enkä ystäväpiirissä mieheni tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.
Jotkut levittelevät kaikki tapahtumat ja tapahtumatta jättämiset. Mikään ei ole omaa eikä parisuhteen sisäistä.

Mediakulttuuri on tuonut kamerat jo ihmisten kotiin. Sarja Iholla.. BB:t sun muut, mua oikeasti puistattaa tuo, että ihmiset suostuvat kaikkeen ja kaikkiin asioihin viihdyttääkseen muita, saadakseen hyväksyntää muilta.
Hyvin sanottu! Minuakin puistattaa. Jotkut tuntuvat ajattelevan ettei sillä parisuhteen toisella osapuolella ole mitään omaa tahtoa joten ei tarvitse mitään yksityisyyttäkään. Ihan kuin toinen olisi toisen jatke, lisäosa.
  Vastaa viestiin
22.04.12, 13:49   #93 (linkki)
FB:n käyttäjä
(Vierailija)

Huvittavaa lukea Facebookiin kuulumattomia kommentteja sen surkeudesta. No ehkä se ei kaikille ole, mutta itselläni on kavereina enimmäkseen yliopiston kautta tutuksi tulleita, jotka yleensä postailevat enemmän tai vähemmän mielenkiintoisia, mutta usein kuitenkin hauskoja asioita, tai jakavat muuten mielenkiintoisia juttuja. Vaikka en enää tapaisi Kiinassa tai eri puolilla Eurooppaa asuvia vaihtareita tai muita ulkomaalaisia, on näidenkin opiskelu-, työ- tai muusta elämästä mukava välillä kuulla. Saa vähän erilaisia näkemyksiä. Läheisempien kavereiden kanssa tulee juteltua vielä enemmän chatissä.

Tapahtumien järjestäminen on myös siirtynyt sinne, sähköpostia tulee muutenkin niin paljon. Eikä pienistä asioista viitsi soittaakaan, mutta FB:ssä on helppo laittaa viestiä vähän tuntemattomammallekin, jonka on joskus tavannut. Nytkin minulla on pari linkkiä, jotka olisin jo vinkannut opiskelukaverilleni, jos hän olisi FB:ssa, mutta mikä on jäänyt tekemättä, koska en ole viitsinyt sähköpostia avata. Liittyy siis aikaisempaan keskusteluun ja asiaan, josta hän oli kiinnostunut enemmänkin.

Ehkä yliopistossa opiskelleet ovat sitten tavallista fiksumpaa porukkaa noin yleisesti, koska en ole montaa joutunut piilottamaan liiallisen postailun tai muun takia, vaikka aina en olekaan samaa mieltä heidän kanssaan. Enkä muista nähneeni yhtäkään statuspäivitystä, jota ei olisi voinut sanoa jossain yhteisessä illanvietossa. Että ei kannata haukkua välinettä, sen järkevyyden tekevät ihmiset, jota sitä käyttävät.
  Vastaa viestiin
22.04.12, 14:17   #94 (linkki)
Jaahas
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FB:n käyttäjä Näytä viesti
Ehkä yliopistossa opiskelleet ovat sitten tavallista fiksumpaa porukkaa noin yleisesti, koska en ole montaa joutunut piilottamaan liiallisen postailun tai muun takia, vaikka aina en olekaan samaa mieltä heidän kanssaan. Enkä muista nähneeni yhtäkään statuspäivitystä, jota ei olisi voinut sanoa jossain yhteisessä illanvietossa. Että ei kannata haukkua välinettä, sen järkevyyden tekevät ihmiset, jota sitä käyttävät.

Tai sitten sulla on vain suppea piiri kaikesta fb hypetyksestä huolimatta. Käytännössä fb ei siis yhdistä erilaisia sosiaalisia piirejä, vaan ihmiset vaan hengailee samankaltaisten sakissa ja jakelee noita elämänohjeitaan ja typeriä linkkejään. Jos oma elämä tai työelämä on hektistä niin sitä silppua ei vaan kertakaikkiaan enää jaksa saatikka klikkallla joka helkkarin linkkiä mitä ihmiset tarjoaa. Epäilen siis todella vahvasti, että ne jotka sitä fb:tä aktiivisesti käyttää, niin heillä on siihen on myös sitä aikaa. Itse jätin koko fb:n yksinkertaisesti siitä syystä, että se silppu alkoi vain ärsyttämään. Toisaalta jos toista ei näe, niin tunnesidettäkään ei muodostu, eikä hän kiinnosta.
  Vastaa viestiin
22.04.12, 18:46   #95 (linkki)
FB:n käyttäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaahas Näytä viesti
Tai sitten sulla on vain suppea piiri kaikesta fb hypetyksestä huolimatta. Käytännössä fb ei siis yhdistä erilaisia sosiaalisia piirejä, vaan ihmiset vaan hengailee samankaltaisten sakissa ja jakelee noita elämänohjeitaan ja typeriä linkkejään. Jos oma elämä tai työelämä on hektistä niin sitä silppua ei vaan kertakaikkiaan enää jaksa saatikka klikkallla joka helkkarin linkkiä mitä ihmiset tarjoaa. Epäilen siis todella vahvasti, että ne jotka sitä fb:tä aktiivisesti käyttää, niin heillä on siihen on myös sitä aikaa. Itse jätin koko fb:n yksinkertaisesti siitä syystä, että se silppu alkoi vain ärsyttämään. Toisaalta jos toista ei näe, niin tunnesidettäkään ei muodostu, eikä hän kiinnosta.
Kuinka laaja mulla sitten pitäisi olla? Tällä hetkellä on kavereita noin 170 useammasta eri maasta ja eri puolilta Suomea. Suurin osa postailee jotain ehkä parin päivän välein, niiden lukemiseen ei mene kauaa, ja vähemmän kiinnostavien yli hyppii sujuvasti. Joukossa tietenkin paljon opiskelijoita, mutta myös työssäkäyviä ja perheellisiä sekä kaikki oman ikäiset sukulaiset, joihin ei tullut pidettyä kovin paljon yhteyttä ennen FB:tä (asumme kaukana toisistamme).

Minulla on kavereina henkilöitä, joihin olen jossain elämäni varrella törmännyt, joten miksi minun pitäisi hengailla muissa piireissä kuin missä muutenkin liikun? Ja edelleen, harvemmin mun kaverini jakelevat elämänohjeita ja linkitkin liittyvät usein yhteiseen opiskelualaamme tai muuhun vastaavaan. Muutama on tänään ihastellut kevättä, meinasin itsekin ihmetellä sitä, että kävelyllä tarkeni ilman takkia. Ei ehkä maailman tärkein asia, mutta tulin hyvälle tuulelle.

Lisäksi olen "tykännyt" joistakin itseäni kiinnostavista palveluista, joista haluan saada tietoa säännöllisesti. Helppoa, kun ei tarvitse aina etsiä tietoa eri sivustoilla, vaan kuulee niistä yhdestä ja samasta paikasta. Mutta tietenkin, jos ei osaa FB:tä käyttää itselle sopivalla tavalla, niin ei tarvitsekaan. Mutta ei myöskään kannata ihmetellä, jos monet pitävät sitä jopa hyödyllisenä.
  Vastaa viestiin
23.04.12, 12:20   #96 (linkki)
moniajossa
(Vierailija)

Lainaus:
Mä luulen että olet käsittänyt jotain väärin. Jos sulla on kiire, niin eihän mikään pakota sua tunnollisesti perehtymään kaikkiin feedissä virtaaviin päivityksiin ja linkkeihin! Kyllä itseltäkin jää kiireisimpinä aikoina perehtymättä ja se mikä menee ohi, menee ohi. Ei siinä kellekään ole mitään velkaa.

En minä oleta että kaveripiirini seuraisi kiivaasti joka käännettäni enkä perusta yhtäkään ystävä- tai kaverisuhdetta tähän. Totta kai aktiivikäyttäjillä on syystä tai toisesta enemmän aikaa kaikkeen, mutta mitä väliä? Jos kaveriesi toiminta fb:ssä taas ei kiinnosta sinua, niin herää kysymys, kiinnostaako livenäkään.

Koko homman hienoushan perustuu siihen, että voit itse valita, kuinka tarkasti ja milloin seurailet toisten tekemisiä - jos toinen laittaisi sinulle jatkuvasti vaikka meiliä, niin varmasti kiusaantuisit kun et ennätä vastailla joka kiekaisuun. Minusta on todella hyvä, että esim. ennen meiliä todella paljon kuormittaneet hauskojen linkkien eteenpäinkertomiset ja ketjukirjeet ovat nyt melko pitkälti taakse jäänyttä elämää. Eli meiliä tulee henkilökohtaisilta kontakteiltani paljon vähemmän kuin ennen ja ne meilit mitä tulee, sisältävät yleensä jotain ihan henkilökohtaista asiaa eikä mitään kaikille meilikontakteille forwardoituja hassuja vitsejä, linkkejä tai muuta semmoista.

Itsekin olen muuttanut viestintätapojani siten, että vähäpätöisemmät kuulumiset, vitsit ym turha silppu menevät feissariin, samoin jos pitää kysyä "tietääkö joku jotain tästä tai tästä remonttihommasta/tavaran ostopaikasta/kaupunginosasta" niin fb:n ystävä- ja kaveriporukka tuottaa vastauksen nopsaan. Siis he, jotka a) haluavat auttaa tai b) joilla on aikaa. Jos sama tehtäisiin meilillä, niin suurin osa varmaan vastaisi en tiedä tai ei vastaisi mitään.

Ja kyllä sen alkaa huomata, että he jotka eivät fb:ssa ole, jäävät paitsi juuri niistä pienistä kuulumisista. Äitini kysyy jatkuvasti minulta serkkujeni tekemisistä, kun ei jostain syystä halua feissariin mutta ei tavoita eikä oikein haluaisi jatkuvasti häiritäkään sukulaisia kuulumissoitoilla.
  Vastaa viestiin
23.04.12, 13:11   #97 (linkki)
Mestari
(Vierailija)

Tottakai fb ottaa aikaa, mutta kyllä se antaa paljon. Tietysti jos olette jo vetäneet elämänne niin tiukille että sitä aikaa ei ole, niin ei mahda mitään.

Mulla seuraavat tehtävät on facebookissa tärkeitä
- kaveripiirin tapahtumien suunnittelu
- vaihtoehtorockbändien keikkatiedot (ennen keikat meni ohi kun niistä ei tiennyt)
- uuden musiikin löytäminen (ennen piti kuunnella radiota tai katsoa jyrkiä, nyt seuraat kaverien postauksia)
- keskustelut yhteiskunnasta ja politiikasta
- chat on tärkeä koska mesessä on vain osa kavereista
- elokuva-arvostelut
  Vastaa viestiin
01.05.12, 17:41   #98 (linkki)
Ajasta
(Vierailija)

Lainaus:
Jos oma elämä tai työelämä on hektistä niin sitä silppua ei vaan kertakaikkiaan enää jaksa saatikka klikkallla joka helkkarin linkkiä mitä ihmiset tarjoaa. Epäilen siis todella vahvasti, että ne jotka sitä fb:tä aktiivisesti käyttää, niin heillä on siihen on myös sitä aikaa.
Käytän Facebookia sekä työni puolesta että ihan omana itsenäni. Aikaa siihen ei kulu sen kummemmin kuin mitä joskus aiemmin kului näillä keskustelupalstoilla. Ennen seurasin esim. Ellejä useamman kerran viikossa, nyt vilkaisen pari kertaa kuukaudessa.
  Vastaa viestiin
02.05.12, 07:42   #99 (linkki)
meitä on moneen junaan
(Vierailija)

Eiköhän siellä fb:ssä liiku kaikenlaista sakkia. Itse en käytä palvelua, mutta silloin kun olin siellä niin huomasin, että suurin osa ihmisten postauksista oli raportteja päivittäisistä toiminnoista: heräsin, menen suihkuun, tulin suihkusta, syön, katson tv.tä jne... Ihan käsittämätöntä. Tämäkin tapaus oli yksi yli 30 v. perheenisä, joka kertoi fb:ssä jokaisen tapahtuman päivänsä kulusta. Ja kavereita oli tietenkin jotain 600. Hänet voisin luokitella jollain tavalla identiteetiltään kehittymättömäksi, niin kuin tuolla aikaisemmin luonnehdittiin.

Tietysti on niitäkin, jotka fb:ssä jakavat elämänsä kohokohdat, vaikka lapsen syntymän, muuton tai kihlaukset tms. Siinä ei mielestäni ole mitään vikaa. Kätevähän sillä tavalla on pitää yhteyttä kavereihin, joita ei välttämättä näe niin usein. Ja saa myös tietoa toisten liikkeistä. Yhteydenpito on helppoa ja vaivatonta.

Luulisin, että fb:tä käyttävät ne, jotka ovat sosiaalisia ja kaipaavat ja haluavat vertaistukea paljon. Joillain myös tuntuu fb olevan enemmänkin statusarvon nostattaja, pitää olla mahdollisimman monta kaveria, hauskat päivitykset, jotain poseerauskuvia galleriat pullollaan. Nuorien fb:n käyttöä en hirveästi lähtisi tuomitsemaan, mutta jos aikuisena täytyy jatkuvasti räplätä siellä kaikenlaista niin kyllä siinä jotain erikoista on, minun mielestäni. Mutta kukin tavallaan.
  Vastaa viestiin
05.05.12, 21:01   #100 (linkki)
Hilja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fb on arkinen asia Näytä viesti
Ensiksikin: Facebookissa voit itse päättää, kenet hyväksyt kaveriksesi.
En halua joutua valitsemaan kavereita, enkä kuulla mitään vanhoista koulu- tai työkavereista. Jos satutaan reaalimaailmassa tapaamaan, niin ei siinä mitään. En vain jaksa päivittää jatkuvasti tietoja ja vastailla yhteydenottoihin. Pyrin myös siihen, että minusta on verkossa mahdollisimman vähän tietoa. Olisi myös rasittavaa joutua reagoimaan toisten lomakuviin tai mitä sitten sattuvatkin netissä esittämään tai linkittämään.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku