| |  | | |
14.10.05, 16:42
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Ole oma itsesi!
Mua oikeesti ärsyttää näiden ""tekoälykköjen"" viestit täällä. Ei tiedetä välimerkkien paikkaa eikä oikeasti mitään muutakaan. Luullaan vaan. Ja ainakin halutaan esittää jotain.
Olen joskus vuosia sitten käynyt mensan älykkyystestissä (nykyään on joitain vastaavia netissäkin, mm. tieteenkuvalehden linkistä; sinne pääsee kuka vaan). Sain surkean testituloksen, 140, joka kuitenkin testaa vain ja ainoastaan loogista päättelykykyä. Sellanen tietämys jostain historiasta tai yleistietoasioista ei testaannu sillä.
Tarkoitan tällä kai sitä, ettei kannata esittää mitään muuta kuin oikeasti on, sillä teeskentely on vielä pahempaa kuin totuus!
| |
| | |
14.10.05, 16:57
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Ole oma itsesi!
Ihan tosi. Oletko tosissasi? Että tälläinen juttu oli sitten pakko kirjoittaa? Kyllä sullakin alkaa olla aiheet aika lopussa...
| |
| | |
14.10.05, 17:17
|
#3 (linkki)
Aika useasti ihmiset kuitenkin keskustelevat juuri niillä tiedoilla, joita heillä on. Kuinka voi olla tekoälykkö, sitä joko tietää, tai ei tiedä jostakin asiasta.
Itse luen päivittäin Hesarin, viikottain Sk:n, satunnaisesti naisten-ja juorulehtiä. Niistä tulee usein aika mielenkiintoistakin asiatietoa. Pystyn keskustelemaan useasta asiasta, mutta mikään asiantuntia en ole, vaan nimenomaan asiaan perehtyneen henkilön kanssa keskustelu ja väittely, täyttää usein aukkotiedot.
| |
| | |
14.10.05, 17:43
|
#4 (linkki)
Mua ei kiinnosta asiatieto. Tiedän sen, mikä on tarpeen. Minua kiinnostaa älykäs kommentti ja mielipide. Se ei pongahda hesarista, ei suomen kuvalehdestä eikä ainakaan juorulehdistä.
Meitä on monenlaisia. Minua ei juorut kiinnosta eikä lehdistä luettu tieto. Enemmän olisin kiinnostunut päättelykyvystä ja omista oivalluksista sekä älykkäistä mielipiteistä. | |
| | |
14.10.05, 18:02
|
#5 (linkki)
Joo, olen huomannut, että sinulla on joitain puutteita yleissivistyksessä ja aukkoja tiedoissa.
| |
| | |
14.10.05, 18:23
|
#6 (linkki)
tuli,
Joo, ja mä, että sulla on aukkoja taidoissa. Mut sitähän tää elämä on. Kuka arvostaa mitäkin. Mä älykkyyttä ja kahta loppututkintoa korkeakoulussa, sä yleistietoa ja juorulehtiä.
Ei näistä kannata vakavasti pulttia ottaa.
Minä satun arvostamaan älykkyyttä ja päättelytaitoa, sinä yleistietoa. Sinä pärjäisit yleistietotestissä, minä älykkyyystestissä. Kumpikin on tyytyväisiä. Täydennämme toisiamme.
Ole oma itsesi!
| |
| | |
14.10.05, 18:44
|
#7 (linkki)
Se, että luen satunnaisesti juoru-tai naistenlehtiä, ei tarkoita, että arvostaisin niitä! Myöskään se, että arvostan hyvää yleistietämystä, ei pois sulje älykkyden arvostusta.
Itseasiassa, kyllä mä logiikassakin pärjään, ollaan joskus näitä päättelyjuttuja tehty (kirjasta, jossa oli mensa tyyppisiä tehtäviä).
Myös monimuotoisia taitoja mulla on, läheskään kaikissa en ole extra hyvä, mutta kuitenkin niin, että osaan omin avuin tulla toimeen, eikä joka pikku juttuun tartte pyytää apua.
Mun mielestä kaikki (no ei nyt sentään kaikki) ns. hömppäviihde on joskus rentouttavaa, mikä onkaan mukavampaa, kuin istua koko porukka soffalla ja nauraa Kolmas kivi auringosta viisastelulle tai katso silmät pyöreinä Idols-ehdokkaiden ""taitoja"". | |
| | |
14.10.05, 19:23
|
#8 (linkki)
Esikuvaa seuraten, tuli...
| |
| | |
14.10.05, 19:36
|
#9 (linkki)
Mulle sanottu et pärjäisin molemmissa. Ihan sama. Ei se viisaus onnea tuo. Ja onnea elämääni enempi haluan kuin pilkun tai pisteen paikkaa. Ja se on hulluuden ja viisauden raja aika pieni. Ja nyt rentoutuun alkoholipitoisen juoman kanssa.
| |
| | |
14.10.05, 20:14
|
#10 (linkki)
Kertoisitko mikä tekee ihmisestä viisaan/ älykkään?
Minä kun en voi sitä mitenkään tietää, arvailla vain. Mut minä vikasenkin seiskaa, kauniiden naisten kuvat ja ohjelmatiedot.
| |
| | |
14.10.05, 20:37
|
#11 (linkki)
Kerran oli jossain teksti. Hullu ehtii kysyä 10 kysymystä ennenkuin 10 viisasta ehtii vastata ensimmäiseen kysymykseen.
| |
| | |
14.10.05, 21:04
|
#12 (linkki)
karisma ja Jou,
Aloitukseni ei koskekaan teitä. Te ette ole ""tekoälykköjä"". Ja te tiedätte sen.
Älykkyys tulee, karisma, syntymälahjana. Viisaus elämän myötä. Kumpi on arvokkaampaa? Sitä en tiedä enkä halua edes arvioida. | |
| | |
14.10.05, 21:09
|
#13 (linkki)
Mikä on tekoälykkö? Keinoälystä olen kuullut puhuttavan kyllä.
| |
| | |
14.10.05, 21:21
|
#14 (linkki)
Eikö niin mää olinki ämmä. Olinpas mä tyhmä.
| |
| | |
14.10.05, 21:36
|
#15 (linkki)
Tekoälykkö taitaa olla henkilö, joka aktiivisesti seuraa lehdistä ja tv:stä mitä maailmalla tapahtuu, snoppaillakseen sitten täällä tiedoillaan. Sillä eihän kukaan voi oikeasti olla kiinnostunut yleismaailmallisista asioista!
| |
| | |
14.10.05, 21:44
|
#16 (linkki)
W, kun olet pohtinut viime aikoina kaikenlaista. Saanko kysyä/ehdottaa yhtä miettimisen aihetta lisää. Kaveripohjalta. Ei vittuilu mielessä.
| |
| | |
14.10.05, 22:04
|
#17 (linkki)
Witchie,
On vaikea kuvitella viisautta ilman älykkyyttä; älykkyyttä voi olla ilman viisautta; viisaus on siis arvokkaampaa?
| |
| | |
14.10.05, 22:17
|
#18 (linkki)
No, mulla ainakin pursuaa ja tursuaa teksti mitä sattuu virheitä. Kielen huolto olisi paikallaan. Sullahan W on sujuvaa tekstiä , mitä on hauska lukea.
ÄO:tani en tiedä , mutta tuskin olen mikään ""järjenjättiläinen"". Hih! | |
| | |
14.10.05, 22:41
|
#19 (linkki)
greg,
ehkä minun ei pitäisi kommentoida tätä, koska osoitit kysymyksesi Witchielle. (Käythän enimmäkseen dialogia W:n kanssa.)
greg,
mitäpä, jos kuitenkin kuvittelisit, mitä on viisaus ilman älykkyyttä. Luontohan on täynnä sitä. Kaikki, mikä on kehittynyt toimivaksi ja täydelliseksi, joustavaksi ja kaiken huomioon ottavaksi. Viisas osaa myös vaieta.
Tiedä, mitä tai ketä (keitä) Victchie halusi osittaa tekoälyköiksi. Minusta hänen aloituksessaan ei kuitenkaan henkinyt viisautta.
Joskus aikoinaan sanavalmiista ja turhankin nokkelista käytettiin nimitystä ""pikkunäppärä"". Eikä sillä suinkaan tarkoitettu kätevyyttä eikä käytännön taitoa ollenkaan. Netin keskustelupastat selvästi suosivat pikkunäppäriä tyyppejä. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä älykkyyden eikä varsinkaan viisauden kanssa. Joskus harvoin tosin voi olla.
| |
| | |
14.10.05, 22:59
|
#20 (linkki)
Ö,
Ajattelin ihmistä ja hänen älykkyyttään ja viisauttaan.
Luonnon viisaus on Jumalasta, enkä poissulkisi siitä _älykkyyttä_.
""Viisas osaa myös vaieta."" Niin tyhmäkin - ja näyttää viisaalta. | |
| | |
14.10.05, 23:04
|
#21 (linkki)
Siinäpä se! Tyhmäkin (tarkoittanet vähemmän alykästä) voi sujuvasti matkia älykästä, kun muistaa tuon vaikenemisen.
| |
| | |
15.10.05, 02:42
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Viisas vs. älykäs?
Olenkohan minä sinun mielestäsi olen näiden palstojen pahin ""tekoälykkö"".
Ylioppilaskirjoitusten ainekirjoituksessa kirjoitin ämmän. Ope sanoi että kieliopillisesti virheetöntä mutta....
Uskon että ajatteluaan pystyy kehittämään kun pyrkii hankkimaan tietoa kriittisesti tai laaja-alaisesti vaikkei Mensan testissä pärjäisikään.
Siinä voinee kehittää VIISAUTTA mistä on monesti enemmän hyötyä kuin älykkyydestä.
Sitä paitsi Mensa-älykäs henkilö voi olla myös henkisesti täysi psykopaatti, paranoidi jne. Nimimerkillä ""läheltä henkistä sairastumista seurannut""
| |
| | |
15.10.05, 04:34
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Nimimerkki
Äö ei voi olla kummoinen, kun jaksaa seilata näillä palstoilla!
| |
| | |
15.10.05, 08:07
|
#24 (linkki)
Mahdat olla raivona. Tämä ketjuhan vilisee . ja , ja kielioppivirheitä. Nyt lady domina on hyvin, hyvin vihainen!
| |
| | |
15.10.05, 09:25
|
#25 (linkki)
Mutta Greg, siskoni sanoi kerran minulle, kun keskustelimme jostain ""asiasta"", että parempi pitää suunsa kiinni ja näyttää hölmöltä, kuin avata se ja poistaa vähäisetkin epäilyt.
Sen olen minä henkilökohtaisesti yrittänyt pitää mielessä.
Witchiellä on taito avata mielenkiintoisia keskusteluja, se vaatii tietysti älykkyyttäkin ja kylkiäisenä hänellä siinä on myös viisautta.
Sanonpa mielipiteeni, ihan rakentavassa hengessä mielelläni, Karisma, Greg, Jou, ja Tulikin ovat fiksuja ihmisiä, joiden kanssa voisi ihan reaalielämässäkin keskustelu kulkea niin, että jokainen halukas saisi suunsa auki ja tuotua oman näkökulmansa esille ja keskustelu edelleen joko kulkisi hallitusti tai rönsyilisi, mutta kehittävästi sittenkin.
Jou, yhdestä asiasta haluan kuitenkin esittää eriävän mielipiteeni ajatuksiisi. Kyllä viisaus tuo onnea, mutta..
Kauniiksi tekstini lopuksi, Onni on semmonen veitikka, että et sitä helposti narraa, vaikka ois miljoona kourassa, niin eipäs vaan syöttiin tarraa. Kyllä siitä onnen isosta saavista kaikille tilkkasen riittää, vaikka toisille kaadetaan ämpärillä, eivät vaan muista kiittää.
Ja tämä oli tietty lainaus Veikko Lavin laulusta (hänen sanoittamakin, muistaakseni). Taiteilijoissa on suuri viisaus, pärjäisivät vain sen kanssa, eivätkä sortuisi kuningas alkoholin orjaksi ( Olavi Virta, vain yksi esimerkki mainitakseni).
Myös vanhoissa ihmisissä on suuri älykkyys, viisaus, lämpö, inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, luetteloa voisi jatkaa mielin määrin. Mutta toki, lapsissakin on hurja, mahdoton luovuus, viisaus, elämän energia. Lapsissamme on tulevaisuus. Huolehtikaa siis näistä ihmisryhmistä ja jokainen kynnelle kykenevä, pitäköön huolta lähimmmäisistään. Velvollisuutemme on huolehtia heikompiosaisista. Me ihmisethän yksinkertaisesti sen oikeudenmukaisemman maailman kehityksestä olemme vastuussa. Kaikki kai haluamme kehittää hyvinvointiyhteiskunnan, jossa kaikilla olisi hyvä olla, ikään, sukupuoleen tai rotuun katsomatta. Kun koko yhteiskunta voi hyvin, silloin on myös yksilöiden hyvinvointi turvattu ja voimme elää sovussa, rakkaudessa, toinen toisiamme rakastaen. Se on maanpäällinen paratiisi, mutta MINÄ uskon, että se on saavutettavissa ja sitä pitää tavoitella ja siihen pyrkiä, kaikki!
| |
| | | | |