| Valinnat
Tuonpa erilaisen näkökulman tähän keskusteluun erään poikkeuksen kautta. Minun opiskeluaikainen ystävättäreni, joka valmistui samoihin aikaan kanssani, onkin odotetun uraputken sijaan ns kotirouva/edustusvaimo tällä hetkellä.
Hänellä on korkeakoulutus, pätevyyttä, jopa ainakin ennen havaittua draivia menestyä ja tehdä jotakin merkittävää elmämässään, mutta hän tapasi heti valmistuttuaan vakavaraisen miehen, jota unelmamiehekseen nimittää. Hän ei edes hakenut töihin muutettuaan miehen lukaaliin asumaan.
En missään nimessä tuomitse toisten ratkaisuja, ja vaikka kuvio toiselta saattaisi näyttää, niin varmasti heillä on ihan oikea ralkkaussuhde, ei mikään kulissi tai hyväksikäyttöasetelma suhteensa perustana. Silti tämä ratkaisu herätti hienoista kummastusta piireissämme, osa hänen entisistä ystävistään karisi, ehkä siksi että elämämäntilanne teki aivan eri maailmat jotka eivät enää kohdanneet, tai sitten se suorastaan aiheutti närää liikaa toisissa. Miksi nainen valitsisi olevansa "riippuvainen" kun hän voisi luoda oman itsenäisyytensä ja menestyksensä?
Tapasin häntä nopeasti kahvilla vastikää. Minä: väsynyt, ajatukset ja kiinnostuksen kohteet rajoittuneet työmaailmaan, kiire kotiin jotta kerkeän kauppaan ja ajoissa nukkumaan, alakuloinen, vakavampi kuin ennen, Hän: levännyt, onnellisen oloinen, aivan yhtä kiinnostunut kaikesta maailmassa kuin opiskeluaikanaan, hehkeä ja laitettu, iloinen, ja menossa ihanan miehensä kanssa illallistamaan.
Tämän kohtaamisen jälkeen mietin että kumpikohan meistä teki sen vähemmän kannattavan elämänratkaisun, ja kumpi on "riippuvainen", minä selkeästi hyvinvointiini vaikuttavasta työstä, vai hän ihanasta miehestään?
Tietysti mies voi jättää, tai muuttua vähemmän ihanaksi, minun perustani on vakaalla pohjalla ja itseni rakentama, mutta tuossa hetkessä kyllä hänen maailmansa vaikutti minun todellisuuteni verrattuna hyvinkin hohdokkaalta.
|