Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ihmissuhteet > Vapaaehtoinen lapsettomuus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
10.08.12, 11:18   #1 (linkki)
Ei aina oma valinta
(Vierailija)

"Vapaaehtoinen"

Kaikilla ei ole asiat sellaisessa kunnossa, että voisi yrittää lasta.
Toiset eivät saa mitenkään niin hyvää miestä, että siitä olisi isäksi. Baaripanoja kyllä yleensä löytyy.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 12:35   #2 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Taidat sitten olla väärällä palstalla, kun kerran lapsia tekee mieli, mutta olosuhteet sekä hedelmättömyys ovat esteenä. Tämän ongelmasi nimi on lapsettomuus.

Vapaaehtoinen lapsettomuus on sitä, että lisääntymiskykyinen nainen/mies on tietoisesti omasta tahdostaan jättää lapset tekemättä.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 12:48   #3 (linkki)
Sora
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei aina oma valinta Näytä viesti
Kaikilla ei ole asiat sellaisessa kunnossa, että voisi yrittää lasta.
Toiset eivät saa mitenkään niin hyvää miestä, että siitä olisi isäksi. Baaripanoja kyllä yleensä löytyy.
Olosuhteet on yksi syy, mutta jos se on miehestä kiinni niin ei vielä kyseessä ole toivoton tapaus.
Miehen voi löytää muualtakin kuin baarista. Eikai miehen tarvitse olla välttämättä mikään ihanneisä. Jos haluaa lapsen todella niin silloin voi vaikka ryhtyä yksinhuoltajaksi ja isä saa ottaa vastuuta lapsesta jos haluaa.

Miehen voi löytää netistä tai seurakunnasta tai omien kavereidensa kautta. Jos liittyy vaikka helluntailaisiin niin saa varmasti jonkun yksinäisen poikamiehen joka on kiinnostunut Jeesuksesta eikä roiku baareissa. Jos se lapsi on se pääjuttu niin kyllä sen saa, mutta jos perheidylliä tavoittelee niin asia erikseen.

Ajatella voi silletavalla asiaa, että hankkii sen lapsen jos tahtoo ja on yksinhuoltaja. Voi löytää jonkun miehen ja mennä naimisiin ja saada lapsen. Myöhemmin avioliitto kariutuu ja mies villiintyy ja häipyy ja äiti jää lapsen kanssa yksin. Miksei jää samantien yksinhuoltajaksi jos ne miehet on sitten niin hanurista.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 17:59   #4 (linkki)
siikli
(Vierailija)

Soralla ei taida olla ihan kaikki kotona....voi luoja!!
  Vastaa viestiin
10.08.12, 22:09   #5 (linkki)
Sora
(Vierailija)

Miehet ei ole semmoisia, että he kiertelevät puhumassa vauvakuumeesta ja lässyttävät kun lapsia menee ohi. Jos vieras nainen tulee kyselemään, että hei tahtoisitko lapsia kanssani niin tietenkään mies ei halua. Luultavasti mies vaan ahdistuu sellaisista kysymyksistä ja vastaa, että en tahdo ja saattaa olla tyly kyselyn jälkeen.

Nainen pilaa monen hyvän mahdollisuuden alkamalla puhumaan lastenteosta puolitutun miehen kanssa. Mies tahtoo seksiä ja naisen. Vasta parisuhteessa kun se on kestänyt jo jonkin aikaa voi alkaa puhumaan, että lapsi olisi ihan kiva. Mies voi vastata, että jaah mm tai ehkä.
Ei mies innostu välttämättä. Miehet on erilaisia kuin naiset. Kyllä suurinosa on ihan iloisia kun nainen on raskaana heille. Miehellä on yleensä sisäinen tarve saada jälkeläisiä.

Ja mistä alkup päättelee, että baarissa roikkuu vain yhdenyön panon kyttääjiä? Mitäs jos antaisi jollekkin miehelle mahdollisuuden näyttää, että hänessä on syvempikin puoli eikä vaan tuomitsisi ihmistä sillä perusteella, että henkilö kaataa työpäivän päätteeksi kavereiden seurassa tuopin kurkkuunsa ennenkuin menee tyhjään kotiinsa.
Maailma on sinkkuja täynnä ja jos kukaan heistä ei kelpaa niin se on oma vika.

Ei kenessäkään lue, että olen kunnon mies ja olen epäkunnollinen. Se kaikkein paraskin voi olla se sika joka pettää ja jättää naisensa ja lapsensa yksin. Täytyy vain ottaa riski ja yrittää. Ei se pelaa joka pelkää.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 23:02   #6 (linkki)
Wanha Waari
(Vierailija)

Noinkohan

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sora Näytä viesti
Miehet ei ole semmoisia, että he kiertelevät puhumassa vauvakuumeesta ja lässyttävät kun lapsia menee ohi. Jos vieras nainen tulee kyselemään, että hei tahtoisitko lapsia kanssani niin tietenkään mies ei halua. Luultavasti mies vaan ahdistuu sellaisista kysymyksistä ja vastaa, että en tahdo ja saattaa olla tyly kyselyn jälkeen.

Nainen pilaa monen hyvän mahdollisuuden alkamalla puhumaan lastenteosta puolitutun miehen kanssa. Mies tahtoo seksiä ja naisen. Vasta parisuhteessa kun se on kestänyt jo jonkin aikaa voi alkaa puhumaan, että lapsi olisi ihan kiva. Mies voi vastata, että jaah mm tai ehkä.
Ei mies innostu välttämättä. Miehet on erilaisia kuin naiset. Kyllä suurinosa on ihan iloisia kun nainen on raskaana heille. Miehellä on yleensä sisäinen tarve saada jälkeläisiä.

Ja mistä alkup päättelee, että baarissa roikkuu vain yhdenyön panon kyttääjiä? Mitäs jos antaisi jollekkin miehelle mahdollisuuden näyttää, että hänessä on syvempikin puoli eikä vaan tuomitsisi ihmistä sillä perusteella, että henkilö kaataa työpäivän päätteeksi kavereiden seurassa tuopin kurkkuunsa ennenkuin menee tyhjään kotiinsa.
Maailma on sinkkuja täynnä ja jos kukaan heistä ei kelpaa niin se on oma vika.

Ei kenessäkään lue, että olen kunnon mies ja olen epäkunnollinen. Se kaikkein paraskin voi olla se sika joka pettää ja jättää naisensa ja lapsensa yksin. Täytyy vain ottaa riski ja yrittää. Ei se pelaa joka pelkää.

En ole ihan samaa mieltä kanssasi. Minä itse aikanani otin tuon lapsentekoasian puheeksi heti seurustelun alkuvaiheessa. Se oli nimittäin minulle niin iso juttu, että jos tyttö olisi ollut vastahankaan, olisi seurustelu loppunut siihen. Mutta kun näin ei ollut, mentiin naimisiin, tehtiin jas kasvatettiin lapset maailmalle ja ollaan edelleen yksissä. Itseasiassa ensi syksynä vietämme kolmikymppishääpäiväämme. Viisi lasta ei saanut suhdettamme karille, sen paremmin kuin mitkään muutkaan vaikeudet, joista meidän on ollut paljon helpompi selvitä yhdessä kuin molemmat erikseen. Jättäköön sellaiset lapsenteon vähemmälle, jotka niin asiat ajattelevat, se on kaikille osapuolille parasta, mutta jos tahtoa ja pelimannihenkeä riittää, eivät lapset kenenkään maailmaa kaada.
  Vastaa viestiin
08.10.12, 21:10   #7 (linkki)
no just taas
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varjotar Näytä viesti
Taidat sitten olla väärällä palstalla, kun kerran lapsia tekee mieli, mutta olosuhteet sekä hedelmättömyys ovat esteenä. Tämän ongelmasi nimi on lapsettomuus.

Vapaaehtoinen lapsettomuus on sitä, että lisääntymiskykyinen nainen/mies on tietoisesti omasta tahdostaan jättää lapset tekemättä.
Olen eri mieltä. Vapaaehtoisesti lapsettomaksi voi jättäytyä MUISTAKIN syistä kuin tämän palstan ainoa oikea syy eli lapsi-inho. Onhan sekin syy, ettei löydä sopivaa kumppania tai on liian mukavuudenhaluinen, laiska, sairas tai vanha, että uskaltaisi ryhtyä lapsentekoon. Eli omassa mielessään puntaroi asiat siihen malliin, että päättää jättää lapset tekemättä. Eli tietoisesti omasta tahdostaan jättää lapset tekemättä.

On vain tämän palstan määritelmä, että vapaaehtoinen lapsettomuus on yhtä kuin inho lapsia kohtaan. Mitään muuta keskustelua täällä ei saa aikaan.
  Vastaa viestiin
09.10.12, 07:19   #8 (linkki)
Termit hukassa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no just taas Näytä viesti
Olen eri mieltä. Vapaaehtoisesti lapsettomaksi voi jättäytyä MUISTAKIN syistä kuin tämän palstan ainoa oikea syy eli lapsi-inho. Onhan sekin syy, ettei löydä sopivaa kumppania tai on liian mukavuudenhaluinen, laiska, sairas tai vanha, että uskaltaisi ryhtyä lapsentekoon. Eli omassa mielessään puntaroi asiat siihen malliin, että päättää jättää lapset tekemättä. Eli tietoisesti omasta tahdostaan jättää lapset tekemättä.
Lainaus:

Joo ja syy vapaaehtoiselle lentokyvyttömyydelle on se ettei ole siipiä.
Voi vittu taas.

Yrittäisitkö nyt ystävällisesti tajuta, että vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa sitä ettei missään olosuhteissa, ikinä haluaisi hankkia lapsia. Sitä ettei juuri nyt, tämän kumppanin kanssa, tässä elämäntilanteessa halua hankkia lapsia EI ole vapaaehtoista lapsettomuutta. Se, että päätät olla hankkimatta lapsia, ei sekään ole vapaaehtoista lapsettomuutta. Se on vain lapsettomuutta. Vai kutsutko kaikkia teinejä jotka haaveilevat isona hankkivansa lapsia "vapaaehtoisesti lapsettomiksi"?

Älä viitsi käyttää ilmaisua vapaaehtoinen jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa.

On vain tämän palstan määritelmä, että vapaaehtoinen lapsettomuus on yhtä kuin inho lapsia kohtaan. Mitään muuta keskustelua täällä ei saa aikaan.

En kyllä tiedä miksi pitäisi kutsua ihmisiä jotka ovat liian sairaita, liian tyhmiä, liian vanhoja, liian kaikkea pystyäkseen huolehtiakseen lapsista mutta silti haluaisivat ja yrittävät hankkia niitä?

Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 16.10.12 10:27.
  Vastaa viestiin
09.10.12, 22:00   #9 (linkki)
mjoo
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Termit hukassa Näytä viesti

En kyllä tiedä miksi pitäisi kutsua ihmisiä jotka ovat liian sairaita, liian tyhmiä, liian vanhoja, liian kaikkea pystyäkseen huolehtiakseen lapsista mutta silti haluaisivat ja yrittävät hankkia niitä?
Vajakeiksi?
  Vastaa viestiin
17.10.12, 16:56   #10 (linkki)
Minsku
(Vierailija)

Itse ainakin velana tykkään panna erilaisten miesten kanssa ml. mustat miehet. Ei ole huolta huomisesta ja tyydytyksen saa varmasti. Mikä kukaan on minua arvostelemaan. Niin kauan kuin tällä blondilla on värkki kuumana niin kauan metsästän panoseuraa. Velana on mukava olla!
  Vastaa viestiin

17.10.12, 17:07   #11 (linkki)
Velapa hyvinkin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku Näytä viesti
Itse ainakin velana tykkään panna erilaisten miesten kanssa ml. mustat miehet. Ei ole huolta huomisesta ja tyydytyksen saa varmasti. Mikä kukaan on minua arvostelemaan. Niin kauan kuin tällä blondilla on värkki kuumana niin kauan metsästän panoseuraa. Velana on mukava olla!
Niin on. Voi niitä mammaparkoja jotka tuskin mitään seksiä edes jaksavat ja eihän se edes tunnu miltään kun paikat on niin venyneet.

Voi niitä raukkoja!
  Vastaa viestiin
31.10.12, 09:15   #12 (linkki)
vela kai minäkin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no just taas Näytä viesti

Samaa mieltä minäkin. Vapaaehtoinen tarkoittaa sitä, että on miettinyt haluaako lapsia ja päätynyt syystä tai toisesta olemaan tekemättä niitä. Voihan se syy olla sekin, että ei luota löytävänsä miestä, joka ottaa niistä tarpeeksi vastuuta eikä katso itse olevansa kykenevä/halukas kasvattamaan lapsen yksinhuoltajana. Mielestäni termi vela ei sisällä mitään määrittelyä sille syylle, miksi niitä lapsia on päätynyt olemaan tekemättä. Ainoa määritelmä mielestäni on, että ihminen tietääkseen pystyisi niitä saamaan, mutta jostain syystä jättää ne tekemättä.
  Vastaa viestiin
31.10.12, 12:40   #13 (linkki)
Pyhä yksinkertaisuus
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vela kai minäkin Näytä viesti
Samaa mieltä minäkin. Vapaaehtoinen tarkoittaa sitä, että on miettinyt haluaako lapsia ja päätynyt syystä tai toisesta olemaan tekemättä niitä. Voihan se syy olla sekin, että ei luota löytävänsä miestä, joka ottaa niistä tarpeeksi vastuuta eikä katso itse olevansa kykenevä/halukas kasvattamaan lapsen yksinhuoltajana. Mielestäni termi vela ei sisällä mitään määrittelyä sille syylle, miksi niitä lapsia on päätynyt olemaan tekemättä. Ainoa määritelmä mielestäni on, että ihminen tietääkseen pystyisi niitä saamaan, mutta jostain syystä jättää ne tekemättä.
No ei.

Mieti nyt vähän. Jos vela on joku joka pystyy saamaan lapsia mutta ei jostain syystä niitä hanki, niin sittenhän jokainen nainen joka ei harrasta suojaamatonta seksiä minkä tahansa spurgun kanssa, missä tahansa ja milloin tahansa on vela.

Velaudessa on kysymys vähän samasta kuin, että haluaisinko muuttaa Grönlantiin? Jos en koskaan ikinä ole haaveillut Grönlantiin muutosta eikä koko asia edes kiinnosta minua, niin olen Grönlanti-vela. Sen sijaan henkilö joka haluaisi muuttaa Grönlantiin mutta ei juuri nyt, ei ole Grönlanti-vela. Sitten on ihmisiä jotka ehkä joskus elämässään ovat luulleet halunneensa muuttaa Grönlantiin mutta ovat myöhemmin ymmärtäneet, että kysymys olikin halusta miellyttää muita ihmisiä eikä Grönlantiin muuttamisen halusta sinänsä.

Tuon em. määritelmäsi mukaan olemme melkein kaikki ihmiset Grönlanti-veloja.
  Vastaa viestiin
31.10.12, 13:44   #14 (linkki)
piste.
(Vierailija)

Mun mielestä kukaan sellainen lapseton ei ole vela, joka kyllä perimmiltään haluisi lapsia, MUTTA...

Ts. vapaaehtoisesti lapseton on se, joka ei halua lapsia, oli olosuhteet mitä tahansa.
  Vastaa viestiin
03.11.12, 20:27   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2008
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vela kai minäkin Näytä viesti
Vapaaehtoinen tarkoittaa sitä, että on miettinyt haluaako lapsia ja päätynyt syystä tai toisesta olemaan tekemättä niitä.
Kaikkien ei tarvitse asiaa miettiä. Joillekin se on ollut aina itsestäänselvä, että niitä lapsia ei halua eikä koskaan hanki. Hirveästi ei tarvitse miettiä, jos asia ei ikinä ole ollut edes vaihtoehtona.

Itse olen sillä tavoin myöhäissyntyinen vela, että vaikka en ikinä ole lapsia halunnut, niin vasta 29-vuotiaana ajattelin asian tietoisesti koko loppuelämää koskevaksi. Toisin on esim. tupakoinnin laita. Olen aina tiennyt, että en ikinä aloittaisi tupakointia. Minun ei ole tarvinnut miettiä, tekisinkö niin, vaan asia on aina ollut mulle itsestäänselvä niin kauan kuin muistan, varmaan jostain 5-vuotiaasta lähtien.
  Vastaa viestiin
04.11.12, 18:09   #16 (linkki)
Sikaneitsyt Maria
(Vierailija)

Eipäs se vela-käsitteen määrittely olekaan niin yksinkertaista.
Päätös lapsentekoyrityksistä kieltäytymisestä voi tapahtua niin monella tavalla ja monessa elämän vaiheessa.

Esim. onko sellainen nainen vela, jolta synnynnäisesti puuttuu kohtu ja joka ei halua adoptiolasta?

Entä sellainen henkilö, joka on aseksuaali, ei koskaan ole seurustellut eikä halunnut seurustella saatikka harrastaa seksiä (eikä halua adoptoida)?

Entäs sellainen henkilö, joka on harrastanut suojaamatonta seksiä ('lapsi saa tulla jos on tullakseen') mutta ei ole hankkiutunut tutkimuksiin ja hoitoihin raskauden aikaansaamiseksi? Vapaaehtoisesti hänkin on lapseton, keinoja lapsen saantiin olisi mahdollista yrittää mutta hän ei niihin halua mennä (eikä adoptoida myöskään).

Todennemme siis, että lapsen haluaminen ei ole on-off-tyyppinen suure, vaan jana, jonka toisessa päässä on se, jolle lapsen saaminen on maailman tärkein asia, ja toisessa päässä se, jota inhottaa pelkkä ajatuskin vamhemmaksi tulemisesta. Ja me muut ollaan sitten siinä välillä jossain. Niin, ja sitten vielä sijainti janalla voi ajan kuluessa muuttua (ja usein muuttuukin).
  Vastaa viestiin
04.11.12, 18:52   #17 (linkki)
Hä?
(Vierailija)

Siis

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sikaneitsyt Maria Näytä viesti
Eipäs se vela-käsitteen määrittely olekaan niin yksinkertaista.
Päätös lapsentekoyrityksistä kieltäytymisestä voi tapahtua niin monella tavalla ja monessa elämän vaiheessa.

Esim. onko sellainen nainen vela, jolta synnynnäisesti puuttuu kohtu ja joka ei halua adoptiolasta?

Entä sellainen henkilö, joka on aseksuaali, ei koskaan ole seurustellut eikä halunnut seurustella saatikka harrastaa seksiä (eikä halua adoptoida)?

Entäs sellainen henkilö, joka on harrastanut suojaamatonta seksiä ('lapsi saa tulla jos on tullakseen') mutta ei ole hankkiutunut tutkimuksiin ja hoitoihin raskauden aikaansaamiseksi? Vapaaehtoisesti hänkin on lapseton, keinoja lapsen saantiin olisi mahdollista yrittää mutta hän ei niihin halua mennä (eikä adoptoida myöskään).

Todennemme siis, että lapsen haluaminen ei ole on-off-tyyppinen suure, vaan jana, jonka toisessa päässä on se, jolle lapsen saaminen on maailman tärkein asia, ja toisessa päässä se, jota inhottaa pelkkä ajatuskin vamhemmaksi tulemisesta. Ja me muut ollaan sitten siinä välillä jossain. Niin, ja sitten vielä sijainti janalla voi ajan kuluessa muuttua (ja usein muuttuukin).

mitä ihmettä sä solkkaat?
  Vastaa viestiin
04.11.12, 19:45   #18 (linkki)
ei ole vaikeeta
(Vierailija)

Jos nainen haluaa lapsia, mutta ei tee niitä koska ei löydä riittävän hyvää isäehdokasta -> hän on järkevä nainen, mutta ei vapaaehtoisesti lapseton, koska hän tekisi lapsia jos löytäisi sopivan miehen.

Jos nainen haluaa lapsia, mutta ei tee niitä terveydellisistä syistä -> hän on järkevä nainen, mutta ei vapaaehtoisesti lapseton, koska hän tekisi lapsia jos terveydentila kohenisi.

Jos nainen haluaa lapsia, mutta ei tee niitä koska elämäntilanne (esim. raha-asiat, päihdeongelmat tms) on lapsille sopimaton -> hän on erittäin järkevä nainen, mutta ei vapaaehtoisesti lapseton, koska hän tekisi lapsia heti kun raha- tms. tilanne korjaantuisi riittävästi.

Jos nainen ei halua lapsia, eikä tee niitä vaikka hänellä olisi tarjolla mitä parhain isäehdokas, ei tee vaikka hänen mielensä ja kroppansa olisivat mitä parhaimmassa iskussa raskauteen, synnytykseen ja äitiyteen, ei tee vaikka hänellä olisi varaa elättää isompikin liuta - ei tee, koska hän EI HALUA lapsia -> hän on vapaaehtoisesti lapseton.
  Vastaa viestiin
09.11.12, 14:48   #19 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2008
^ Minustakin paras määritelmä on se, haluaako pohjimmiltaan lapsia. Jos elämäntilanne olisi optimaalinen, niin hankkisiko lapsia.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku