Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Joulu > Jouluvalmistelut
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.11.07, 13:31   #1 (linkki)
Joulupulma
(Vierailija)

Kertoako "totuus" Joulupukista?

Hei!
Mun 9-v poikani uskoo vielä aivan täysiään joulupukkiin. Ja olen tässä miettinyt, että pitäisikö kertoa, että joulupukki kuuluu oikeasti joulun satuleikkeihin...
Jotenkin vaan säväytti kaupassa kun poika katseli lähes 100 euron Legopaketteja ja totesi, että tarvii varmaan toivoa tätä Joulupukilta kun ei kukaan muuten näin kallista lahjaa ostaisi. Siis toivoa... Poika ei ole muutoinkaan saanut kaikkia toivomiaan lahjoja, olen selittänyt, että voi toivoa, mutta kaikki toiveet ei toteudu, joulunakaan.
Toisaalta olisi ihana antaa lapsen säilyttää vielä oma lapsenuskonsa, mutta toisaalta olisi kai parempi kuulla asiasta äidiltä kuin koulussa opelta tai kavereilta...

Miten muilla? Minkä ikäiset vielä uskoo Joulupukkiin?
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:39   #2 (linkki)
Kaikki uskoi
(Vierailija)

Meillä lapset uskoi tuonne 9v asti ja koulussa sitten pikkuhiljaa saivat "lisätietoa", että ei se olekaan oikea. Kotona kyselivät ja kerrottiin sitten, että se on jouluun kuuluva satu ja se meni sillä. Naureskelivat, että tekevät omille lapsilleen samoin, on ollut kivaa. Meillä käy yhä joulupukki ja hauskaa riittää. Minä uskon itse siihen täysillä.

Totuuden kuuleminen ei aiheuttanut mitään traumoja, pettymystä tai kyyneleitä. Traditiota pidetään yllä ihan hauskuuden vuoksi.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:51   #3 (linkki)
älä kerro
(Vierailija)

Joulupukki on satu. Että joulupukki on satu, se pitää itse havaita tai se pitää kuulla kavereilta.

Hauskaa joulua teille!
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:20   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Älä kerro, jos et välttämättä halua pilata lapsesi joulua. Omalle 10 vuotiaalle olen joutunut kertomaan ennen viime joulua, mutta vielä senkin jälkeen eli vähän aikaa sitten sanoi osittain uskovansa.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:24   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
Älä kerro! Ei välttämättä ole parempi kuulla asiaa äidiltä kuin kavereilta. Anna lapsesi uskoa joulupukkiin niin kauan kuin uskoo. Ei siinä enää kauan kestä, kun totuus paljastuu. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta muistan, kuinka itsekin uskoin pukkiin aika pitkään, varmaan juuri sinne n. 9v asti. Pikkusiskoni samoin. Mielestäni vanhempien ei vain kuulu kertoa totuutta. Toki ei nyt kannata valehdellakaan, kun lapsi tulee asiasta kysymään...
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:28   #6 (linkki)
Hiisu
(Vierailija)

Älä kerro, sanon minäkin.

Lapsi saattaa hyvinkin jo 'tietää' ettei joulupukkia ole, mutta usko on vielä vahva. Hänellä on monta vuotta aikaa muodostaa lopullinen maailmankatsomuksensa. Joululla on merkityksensä. Joulupukki on lahjojen antamisen ja saamisen ilo helposti käsitettävässä muodossa.

Ihanaa joulua! Sitä suurempi Joulu tulee, mitä pienempi on itse.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:31   #7 (linkki)
riina rr
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Älä kerro, jos et välttämättä halua pilata lapsesi joulua. Omalle 10 vuotiaalle olen joutunut kertomaan ennen viime joulua, mutta vielä senkin jälkeen eli vähän aikaa sitten sanoi osittain uskovansa.
Miksi sanot, että älä kerro ja kuitenkin itse kerroit omalle lapsellesi? Mikä oli syy miksi jouduit kertomaan?
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:44   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja riina rr
Lainaus:
Miksi sanot, että älä kerro ja kuitenkin itse kerroit omalle lapsellesi? Mikä oli syy miksi jouduit kertomaan?
Lahjatoiveet olivat liian suureelliset enkä pystynyt niitä toteuttamaan, joten katsoin paremmaksi vähän valoittaa asiaa, että kyllä se on äiti, joka ne lahjat ostaa.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:56   #9 (linkki)
miksi ainoastaan äiti?
(Vierailija)

miksei isä osta lahjoja?
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:59   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi ainoastaan äiti?
miksei isä osta lahjoja?
No isä ostaa tietysti omaan kotiinsa, mutta ne ovat siellä eikä niitä tuoda meille yleensä.
  Vastaa viestiin

22.11.07, 15:01   #11 (linkki)
miksi ainoastaan äiti?
(Vierailija)

Ai, te ette asukaan yhdessä. No se selittää tuon.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 17:09   #12 (linkki)
äiti83
(Vierailija)

minä sain itse tietää kun aloitin koulun.. vanhemmat istuttivat sängylle ja kertoivat "kauhean" totuuden.. mietin kuulemma hetken ja sitten kysyin että tontutkaan ei si ole oikeita.. ei äiti vastasi ja minä siihen totesin ettei sitten tarvitse olla kilttikään :) traumoja ei tullut..
  Vastaa viestiin
23.11.07, 12:08   #13 (linkki)
jyhd,gvd
(Vierailija)

Vaikka isi onkin eronnut, kyllä hän voisi tuoda lahjoja omille lapsilleen, mut ilmeisesti tää mies on sika.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 12:21   #14 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyhd,gvd
Vaikka isi onkin eronnut, kyllä hän voisi tuoda lahjoja omille lapsilleen, mut ilmeisesti tää mies on sika.
Ostaa tietysti, mutta ne avataan hänen kotonaan ja jäävät sinne. Eihän minun ostamianikaan viedä sinne. Useana jouluna olemme saaneet "lahjaksi" joulupukin käymään lahjoja jakamaan. Mielestäni ihan kohtuu arvoinen lahja, kun ne ovat niin kalliita. Viime jouluna maksoi muistaakseni 40 €. Vuoden päästä jouluna ei e ehkä enää tarvita, kun lapsi on jo sen verran iso.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 12:39   #15 (linkki)
joulupukista
(Vierailija)

Taitaa olla ihan normaali hinta. Ei kallis mielestäni.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 12:40   #16 (linkki)
????????
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Ostaa tietysti, mutta ne avataan hänen kotonaan ja jäävät sinne. Eihän minun ostamianikaan viedä sinne. Useana jouluna olemme saaneet "lahjaksi" joulupukin käymään lahjoja jakamaan. Mielestäni ihan kohtuu arvoinen lahja, kun ne ovat niin kalliita. Viime jouluna maksoi muistaakseni 40 €. Vuoden päästä jouluna ei e ehkä enää tarvita, kun lapsi on jo sen verran iso.
Miten tää joulupukin lahjaksi saaminen liittyy tuohon, et isi ei osta lapselle lahjoja?? En oikein ymmärtäny tota.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 13:09   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ????????
Lainaus:
Lainaus:
Miten tää joulupukin lahjaksi saaminen liittyy tuohon, et isi ei osta lapselle lahjoja?? En oikein ymmärtäny tota.
Ostaahan se lahjoja mutta niitä ei tuoda meille vaan lapsi leikkii/käyttää niitä isänsä luona. Onko tuo nyt niin vaikea ymmärtää.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 13:44   #18 (linkki)
?????????
(Vierailija)

Joo mut miten se liittyy siihen et te ootte saaneet joulupukin lahjaks????
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:13   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?????????
Joo mut miten se liittyy siihen et te ootte saaneet joulupukin lahjaks????
No jos et ymmärrä niin en voi sille mitään.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:36   #20 (linkki)
????????
(Vierailija)

Joo, en todellakaan ymmärrä. Sun kirjotuksias on vähän vaikea lukea. Jos joku ymmärsi niin viittittekö please suomentaa?
  Vastaa viestiin

23.11.07, 22:32   #21 (linkki)
vähä lisää aiheen ohi...
(Vierailija)

ihan ihme sopertaja tuo Jx, toiset kysyy miten maksullisen joulupukin (kuulostaapa hyvältä :D) tuleminen vaikuttaa siihen ja hän vaan jauhaa kun muut ei ymmärrä... Ristiin ilmeisesti meni se että Jx otti ihan puuntakaa tuon joulupukki jutun vaiko...?
  Vastaa viestiin
24.11.07, 01:28   #22 (linkki)
Blaaah
(Vierailija)

Ja tämäkin meni taas Jx-jauhamiseksi. Hohhoijakkaa.
  Vastaa viestiin
24.11.07, 09:36   #23 (linkki)
äiti83
(Vierailija)

siis minä ymmärsin että ainoa lahja jonka mies ostaa jouluna lapselleen/lapsilleen lasten äidin luo on se että joulupukki tulee.. loput lahjat on sitten hänen luonaan.. menikö oikein? siis äidin luona avataan äidin ostamat ja isin luona isin ostamat..
  Vastaa viestiin
24.11.07, 17:12   #24 (linkki)
hohhoijaa
(Vierailija)

ihme jauhamista jostain täysin aiheeseen liittymättömästä
  Vastaa viestiin
25.11.07, 22:45   #25 (linkki)
joopajoo2
(Vierailija)

Tämä viestiketju tuli hyvään aikaan. Samaa juuri mietimme kun oma kohta 9v tuntuu uskovan pukkiin aika vahvasti. Taidamme jättää kertomatta, kiitos vastaajille minunkin puolestani.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku