Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Askartelu ja käsityöt
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
03.05.06, 11:47   #1 (linkki)
helminen.
(Vierailija)

Vaatteiden tuunaus, eli vaatteet persoonallisiksi

Muokkaatko vaatteitasi uuteen uskoon, persoonallisemmiksi? Haluaisitko tehdä niin? Minkälaisilla pienillä ja isomilla kikoilla saat vaatteista näköisesi? Mitä voi tehdä esim. farkuille, hameille, paidoille tai kengille? Ideakeskustelua tai mielipiteitä vain! :)
  Vastaa viestiin
03.05.06, 14:55   #2 (linkki)
nea
(Vierailija)

Re: Vaatteiden tuunaus, eli vaatteet persoonallisiksi

Kyllä vaan. Joskus nuorempana riitti intoa tuunata farkkuja enempikin, viime aikoina olen vain ommellut jotain koristenauhoja lahkeisiin. Nyt on suunnitteilla että ompelen farkkujen lahkeisiin toisista farkuista irrotetut takataskut.
Ostin myös pari samanlaista farkkuhametta (oli halpoja mutta hyvä malli) ja ajattelin koristella toista ompelemalla helmaan jonkin kuvion helmillä ja paljeteilla.
Muutaman t-paidan olen tehnyt oman näköiseksi painamalla kangasvärillä kuvan, siis töpöttänyt superlonpalasella kontaktimuovista leikatun sabluunan läpi.
Joskus nuorempana tuunailin paitojakin, esim. piirtelin tikku-ukkoja vaalean paitapuseron selkään.
  Vastaa viestiin
03.05.06, 16:08   #3 (linkki)
midinette
(Vierailija)

Hauska sinällään tuo tuunata-sana. Kysehän on vain vaatteen uudistamisesta tai korjaamisesta. Olisiko sitten tuon sanan kautta homma hienompaa???

Ja toki sitä olen tehnyt/teen: vaihdan nappeja, lisään koristeita, lyhennän ja jatkan kankailla, uudistan kaulusta, otan miehen paidan ja muokkaan itselleni, teen vanhoista farkuista laukun...
  Vastaa viestiin
22.06.06, 13:00   #4 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006

yritin sitten eilen tuunata vanhoja farkkujani hameeksi. vaan eipä se oikeín onnistunut.. tuli aika minihame jota en kyllä ainakaan itse käytä. ei sinänsä harmita kun ekaa kertaa yritin enkä olis ikuna enää niihin farkkuihin reisien kohdalta mahtunut, mutta joo jos joku taitavampi olis tehnyt, niin olis tullu varmasti ihan kiva kesähamonen.. ens kerralla sitten :)
  Vastaa viestiin
26.06.06, 07:02   #5 (linkki)
a=b ?
(Vierailija)

Minäkin mietin miksi ihmeessä sana korjata on muutettu autonviristyksestä kopioituun sanaan! Onko niin, ettei ompeleminen ja korjaaminen kuulosta jurioreille hyvälle, joten hankittu toinen sana?

Itse korjailen vaikka mitä: juuri eilen vaihdoin aleostosjakkuun näyttävämmät napit, ja koko asu sai uutta ilmettä!
  Vastaa viestiin
27.06.06, 12:06   #6 (linkki)
Riksu
(Vierailija)

Eikös korjaaminen tarkoita sitä, että vaate on jotenkin rikki, väärän kokoinen tai muuten viallinen? Tuunaus taas on sitä, että periaatteessa käyttökelpoisesta tehdään itse persoonallisempaa. Eli mielestäni tuunaus on oikein sopiva termi vaatteiden muokkaamiseen. Tuskin alkuperäinen tarkoitti kysymyksessään esim. lahkeiden lyhentämistä tai vetoketjun vaihtamista.
Mutta itse kysymykseen: Minä olen tuunannut mm. t-paitoja ja farkkuja kangasväreillä (sekä sabluunan avulla, että vapaasti maalaamalla). Valkoiset kangastossut olen tuunannut kangastusseilla. Farkkuja voisi koristella vaikka hakaneuloilla ja paljetteja, helmiä, nauhoja ja pitsejä voisi tietenkin ommella vaikka mihin...
  Vastaa viestiin
29.06.06, 01:49   #7 (linkki)
----
(Vierailija)

Tuunaus minustakin oiekin hyvä termi...!:) Käytännössähän vaatteille tehdään samaa kun autoille tuunatessa... Kuten joku jo aiemmin sanoi, korjaaminen on väärä ilmaisu minustakin...

Eimerkkinä:

"Korjasin eilen mun uudet farkut"
--->Kaveri kysyy;-Hä, oliks ne rikki? Mikset palauttanu kauppaan...?!

"Tuunasin eilen vähän mun uusia farkkuja"
--->Kaveri kysyy, mitä sä teit niille? Piirsikkö kuvioo kangasväreillä?:)
  Vastaa viestiin
29.06.06, 01:51   #8 (linkki)
------
(Vierailija)

...Niin ja tuosta että tekee vanhoista farkuista laukun... MINUSTA se ei ole tuunaamista. Siinä tehdään jostakin vaatteesta ihan uusi juttu, vaikka housuista hame tmv.
Tuunauksessa nimenomaan "parannellaan"/muokataan/tehdään omannäköistä jostakin valmiista vaatteesta.
  Vastaa viestiin
13.07.06, 12:41   #9 (linkki)
Kinuski
(Vierailija)

En ole aikaisemmin kovin harrastanut tuunausta mutta sain idean t-paidan tuunaukseen: ostin isohkon mustan t-paidan (halpa oli, joten tod.näk. kutistuu pesussa, mutta käy mun tarkoitukseeni hyvin), leikkasin helmasta ja hihoista käänteet pois ja sitten leikkasin helman n. 15 cm korkeuteen ja hihat kokonaan - 1,5 cm suikaleiksi :) Nepä menee kivasti rullalle, eikä purkaannu kuten luulisi... Helmasuikaleihin pujottelin yhden puuhelmen/suikale ja pääntien resorin leikkasin pois, sille pitäisi vielä keksiä jotain.
  Vastaa viestiin
31.07.06, 03:37   #10 (linkki)
TML

Rekisteröitynyt: 06/2006

Inspiraation iskiessä tulee joskus 'tuunailtua'. Muutama viikko sitten tekivät Strömsössä chenille-tekniikalla patakintaat ja siitä innostuin kokeilemaan paitoihin. Tuli aika kiva:

Otin yhden hyväkuntoisen valkoisen kauluspaidan, yhden nuhjaantuneen kauluspaidan ja vinon pinon värillisiä vaatteita, kaikki joustamattomia kankaita.

Leikkasin huonommasta kauluspaidasta etukappaleet irti niin että nappilistaa tai näpinläpikaistaletta en ottanut mukaan. Pinosin värilliset kankaat kahteen nippuun niin, että etukappaleita pienemmät palat menivät riittävästi limittäin. Pinoihin päällimmäiseksi laitoin kauluspaidan etukappaleet. Pinoissa oli kymmenkunta kerrosta.

Ompelin niput sentin välein suoralla pistolla ja sitten leikkasin ommelten välit auki alinta kangasta lukuun ottamatta. Sitten juuriharjalla irtonöyhtä veks (ULKONA!) ja palat pesukoneeseen.

Pestyt palat leikkasin hyvän paidan etukappaleiden muotoon ja kiinnitin paidan etumustaan ompelemalla ruutumaisesti. Palojen yläreunat tein western-mallliin kaarrokkeella ja niin että chenilleosa loppuu noin 15 cm olkasauman alapuolelle.

Ompelin chenillepalojen reunoihin samettinauhan ja kanttasin samalla sametilla hihansuut ja kauluksen. Tuli kiva!
  Vastaa viestiin

04.08.06, 10:25   #11 (linkki)
Nini
(Vierailija)

Olen ostanut valmiita ladyfit t-paitoja, poistanut niistä hihat ja ommellut tilalle uudet erimalliset hihat jostain kivasta trikoosta.
  Vastaa viestiin
04.08.06, 11:31   #12 (linkki)
Paidan kimppuun
(Vierailija)

Nini -
Toi on loistava ja ilm. suht helppotöinen idea eli kokeilen sitä heti, ja onnistuu varmaan normaalilla koneella (vaikka trikoota ompeleekin?).
  Vastaa viestiin
04.08.06, 11:46   #13 (linkki)
muokattu
(Vierailija)

Minusta tuunaus -sanaa ei voi käyttää vaatteiden yhteydessä. Minkähän takia ihmisten pitää jokin sana ottaa toiseen yhteyteen, sellaiseen mihin se ei sovi ei sitten millään. Tässä linkki valaisemaan mitä tuunaus tarkoittaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuunaus
Moni siis harrastaa vaatteiden muokkaamista, ei tuunaamista.
  Vastaa viestiin
04.08.06, 13:56   #14 (linkki)
kulkuri
(Vierailija)

itse käytän termiä kustomointi, alkuperää custom made
  Vastaa viestiin
04.08.06, 14:48   #15 (linkki)
Nini
(Vierailija)

Hei Paidan kimppuun!
Onnistuu. Jos koneessasi on joustotikki käytä sitä, mutta hiha-aukko ei kuitenkaan ole käytössä kovinkaan venyvä osa, joten välttämätöntä joustotikki ei ole.
Käytän vanhaa hihaa kaavana uuden hihan kaaren tekemiseen, vaikka poistan hihat leikkaamalla enkä purkamalla. Vähän lisään saumanvaroja ja trikoo myös antaa hieman anteeksi, jos ei ihan millilleen ole.
  Vastaa viestiin
09.11.06, 16:04   #16 (linkki)
Rosen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja midinette
Hauska sinällään tuo tuunata-sana. Kysehän on vain vaatteen uudistamisesta tai korjaamisesta. Olisiko sitten tuon sanan kautta homma hienompaa???

Ja toki sitä olen tehnyt/teen: vaihdan nappeja, lisään koristeita, lyhennän ja jatkan kankailla, uudistan kaulusta, otan miehen paidan ja muokkaan itselleni, teen vanhoista farkuista laukun...
siis täähän on lähtöisin tää tuunaus sana tuningista. Auto tuninghan on tosi suosittua, ja kyllähän tota samaa termiä voi vaatteittenki kanssa käyttää.
  Vastaa viestiin
09.11.06, 18:08   #17 (linkki)
*itto teijän kans
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosen
Lainaus:

siis täähän on lähtöisin tää tuunaus sana tuningista. Auto tuninghan on tosi suosittua, ja kyllähän tota samaa termiä voi vaatteittenki kanssa käyttää.
Eikä voi!!
  Vastaa viestiin
09.11.06, 18:11   #18 (linkki)
tuunaan minäkin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helminen.
Vaatteiden tuunaus
Vaihdoitko uudet iskarit housuihin vai oliko sytytystulpissa jotain häikkää?
  Vastaa viestiin
11.03.07, 17:49   #19 (linkki)
Viikatetyttö
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *itto teijän kans
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosen
Lainaus:

Eikä voi!!
Kyllä voi, ihan helposti. Kurkatkaapa vielä esimerkiksi tuo wikipedian linkki. Sielläkin lukee että tuunaus/ tuning tarkoittaa myös vaatteiden ja asusteiden muokkaamista ;)

Vastaa viestiin
22.12.07, 16:25   #20 (linkki)
hhaha
(Vierailija)

wikipedia - luotettavuuksien äiti

''wikipediassakin sanotaan että tuunaus tarkoittaa myös vaatteiden muokkaamista'', haloo, wikipediaa voi muokata kuka vaan. mutta en muuten asiaa kommentoi.
  Vastaa viestiin

04.01.08, 22:12   #21 (linkki)
Knitting Jenny
(Vierailija)

Tuunaus on ihan hyvä sana

Vaatteiden muokkausta on harrastettu aina, etenkin silloin, kun niitä ei noin vain ollut saatavilla. Nykyään ei enää ole niin suurta tarvetta muokata, kun vaatteista on tullut lähes kertakäyttökamaa. Kuitenkin nuorten keskuudessa vaatteiden muokkaamisesta on tullut trendikästä. Ei tarvitse tehdä koko vaatetta itse, mutta silti saa oman kädenjäljen näkyviin. Tuunaus-sana on varmasti vaikuttanut myönteisesti asiaan, enkä näe sen käytössä mitään ongelmaa. Älkäähän autoilijat ottako sitä niin tosissanne... :p Tuunaus on kaiken lisäksi ekologista, kun ihmiset pysähtyy miettimään mitä vanhasta vaatteesta voisi vielä saada aikaan, eikä heitä sitä suoraan roskiin.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: Tein kirpparilta löytämästäni neulemekosta (hinta 2,90e) tunikan lyhentämällä helmaa ja muuttamalla yläosaa. Tuli oikein hieno. Kukaan ei hoksannut, että kyseessä on 50 vuotta vanha vaate, vaan luulivat uudeksi. :)
  Vastaa viestiin
03.02.08, 11:30   #22 (linkki)
8D
(Vierailija)

Kengät

Mitä ideoita osaisitte sanoa kangaskengille? Seppälästä sain eilen ostettua punaiset 75 sentillä ja haluaisin muokkailla niitä, koska ne ovat melko tylsät.

Mitä kaikkea niihin voisi ommella, millä niitä voisi värjätä, miten hyvin kangastussejen kirjoitus pysyy kiinni yms.? :D Olen melko ideaton tällä hetkellä, kun en ole kustomointa juurikaan harrastanut.
  Vastaa viestiin
04.02.08, 09:45   #23 (linkki)
tekstiiliopettaja
(Vierailija)

ihanaa käsityöt ON IN

Ikäni olen nauttinut käsitöiden tekemisestä ja opettamisesta.Pitäkää kätenne liikkeessä. Se antaa aivoille työtä ja mielelle iloa.Luovuus on mahtava voimavara.Harvi nain kun tällä palstalla ei paljon kuvia näy.
  Vastaa viestiin
04.02.08, 15:45   #24 (linkki)
Hauskoja olette
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hhaha
''wikipediassakin sanotaan että tuunaus tarkoittaa myös vaatteiden muokkaamista'', haloo, wikipediaa voi muokata kuka vaan. mutta en muuten asiaa kommentoi.
Tuossa aikaisemmin eräs varta vasten toi wikipedian linkin tänne todistaakseen, ettei tuunaus sanana käy vaatteiden yhteyteen.

Kun tätä kommentoi toinen sanomalla, että juuri tuolla kyseisessä wikipediassa on linkki, jossa tuunaus sanana on kuulema sallittua vaateidenkin yhteydessä.

Nyt tämä hhaha hyväkäs on sitä mieltä, että koko wikipedia onkin höpöä.

Hauskoja olette.

Wikipedisasta en minäkään tietoa hae, en puolesta enkä vastaan.

Sen sijaan minusta voi hyvinkin tuunata vaikka mitä, eli tehdä se itselleen mieluisimman näköiseksi. Oli sitten kyse minkä tahansa tuunaamisesta.
  Vastaa viestiin
04.02.08, 16:48   #25 (linkki)
minä korjaan
(Vierailija)

Mitä vikaa on sanoa: "korjaan ostetun vaatteen mieleisekseni" ???
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku