Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Askartelu ja käsityöt
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
15.08.07, 12:56   #1 (linkki)
onkohan järkevää?
(Vierailija)

Omien tuotteiden myynnistä

Hei! Oletteko tehneet joskus jotain myyntiin? Onko kuinka kannattanut? Miten olette ilmoittaneet? Itselläni on tilanne, että äitiysloman jälkeen ei meinaa töitä löytyä, ja jotain lisätienestiä toivoisin. Pari ideaa on mielessä, mutta jotenkin haluaisin lähteä "kunnolla" (en kuitenkaan mitään liikettä tms. perustamaan) mukaan, mutta... En ole mitenkään askartelu - tai käsityöalalla, ikäni vain jotain harrastellut, ja kiinnostusta kyllä olisi..
  Vastaa viestiin
16.08.07, 09:55   #2 (linkki)
yks vaan
(Vierailija)

ikävä kyllä

ei kannata. Näin se vaan on.
  Vastaa viestiin
18.08.07, 08:04   #3 (linkki)
neuloja
(Vierailija)

En ole tehnyt

En ole tehnyt mitään myyntiin, sillä käsityöt ovat minulle harrastus. Olen lisäksi niin hidas, että tuntipalkka jäisi olemattomaksi. Tekijänoikeussyistä valikoima jäisi ainakin kaltaisellani harrastelijalla melko suppeaksi (kaulaliina, perussukka jne.) ettei kukaan varmaan kiinnostuisi moisia ostamaan kuin korkeintaan lankojen hinnalla eli siitä ei ainakaan lisätienestiä tulisi, kun verot maksaisi pois.
  Vastaa viestiin
19.08.07, 22:35   #4 (linkki)
artenomi
(Vierailija)

kokemuksen syvä rintaääni

Älkääs nyt heti masentako ihmispoloa!
Jos ideasi ovat kivoja ja tekemisen laatu hyvää, mikä ettei voisi myymään lähteä. Kiertele tapahtumia ja toreja vähän katselemassa, mitä muilla tekijöillä on ja minkälaista laatua ja hintatasoa.

Ns. "kertaluonteinen myynti" on mahdollista ilman verottajaa vaikkapa pian tulevissa joulumyyjäisissä yms, tai kun jo vaikkapa talvikausi alkaa. ;oD
Tekijänoikeuksissa sitten pitää katsoa, ettei rahaa tee muiden malleilla, vaikkapa lehdissä, joissa vielä sanotaan, että kaupalliseen valmistukseen käyttö kielletty. Toki ideoita voi lainata, se on universaali tapahtumaketju.

Sitten on toinen asia, että minkälaisia odotuksia sinulla on siitä lisärahan tekemisestä.... monta vuotta käsityöläisenä itsellä takana ja tilit kyllä pienenee joka vuosi, paikasta, tuotteesta, ajasta riippumatta. Että varovaisuutta, mutta toki varmasti pientä rahaa saat kivoilla tuotteilla varsinkin Joulun aikaan.
Tarkkaile myyjäisilmoituksia ja ota myyntipaikoista ajoissa selvää ja varaa myyntipaikat ja eikun tavaraa tekemään.

Muista, että tuotteita on kuitenkin riittävästi, että pöytäsi näyttää runsaalta, siistiltä ja nätiltä, äläkä ali- tai ylihinnoittele tekemisiäsi.

Kaupunkilaiset ostavat myös paljon leivonnaisia muuten joulunaikaan...että jos jauhopeukalon vikaa sulla yhtään on... ihan piparit, piirakat, kuivakakut, samoin ylipäätään valmiiksi esim. sellofaaniin pakatut söpöt paketit joulun ja pikkujoulun aikaan menee aina.
Ja elintarvikkeiden myyntiin tarvitset luvan, mutta se on helppo juttu.

On paikkoja, joissa pöydät valmiina, tai viedään itse, hintahaarukka laaja. Kysele.
Ulkomyyntipaikat halvimpia, mutta varaudu siinä tapauksessa villahousuihin, toppapukuun ja huopatossuihin. :oD

Kokeile, yrittänyttä ei laiteta, sanon minä! Pienikin tienisti on varmaan parempi kuin ei mitään. Ja tiedoksi edelliselle: ihan nätinväriset perussukat on kaupunkilaisille kuumaa kamaa tänä päivänä, kun isoäiditkään ei välttämättä enää osaa/ehdi/jaksa kutoa, äideistä puhumattakaan, itse myin hyvällä menestyksellä erilaisia päähineitä, virkattuja ja kudottuja ja huovutettuja viime ja edellistalvena, vaikka kaupat ovatkin pullollaan kaikenlaisia (akryyli) pipoja ja hattuja. Tilauksesta sitten muuta isompaa työtä... että sikäli.
  Vastaa viestiin
29.08.07, 22:20   #5 (linkki)
savenvalaja
(Vierailija)

joskus kannnaatta joskus ei

Olen myynyt kirpputorilla savitöitäni. Aina ei saa kuin sen kirppispaikan hinnan, mutta joskus myöskin bensarahat, riippuu paljon vuodenajasta koska niitä myy. Onnea vaan yrityksellesi sydämellisesti.
  Vastaa viestiin
30.08.07, 07:17   #6 (linkki)
?.?.?
(Vierailija)

Tekijänoikeus?

Jäin miettimään miten tekijänoikeus myyntiin liittyy?
Ellet sitten piraattituotteita aio valimistaa...
"Tekijänoikeus tuottaa tietyin rajoituksin, yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen." Tekijänoikeuslaki 8.7.1961
  Vastaa viestiin
30.08.07, 08:31   #7 (linkki)
vieras _
(Vierailija)

Käsityölehtien/netistä haettuja malleja ei yleensä (99%) saa valmistaa myyntiin ilman (kirjallista) lupaa, siksi maininta tekijänoikeuslaista.
  Vastaa viestiin
30.08.07, 10:31   #8 (linkki)
tiuhtivauhti
(Vierailija)

Tekijänoikeudesta

Käytännössä siis vain mallin suunnittelijalla on oikeudet hyödyntää mallia kaupallisesti. Itsesuunnitelluilla tai ns. perinnemalleilla (esim. ihan tavalliset villasukat) ei ole tekijänoikeusongelmaa.
  Vastaa viestiin
07.09.07, 08:32   #9 (linkki)
90-luvun alussa...
(Vierailija)

Silloin kun lama puri suurta osaa suomalaisia 90-luvun alkupuolella, muistan kirpputoreja kierrellessä, miten idearikkaita suomalaiset ovatkaan. Tuotteita oli valmistettu kaikenlaisesta materiaalista, kierrätetystä, vähän käytetystä, korjatusta itse tehdystä. Oli koristetta, taulua, korttia, vaatetta, kuivakukkaa, mausteita jne jne. Nykyisin näitä näkee enää harvemmin. Joulun aikaan tietysti voisi tulla kysymykseen kivat joulukoristeet, joulukalenterit tai nuken vaatteet. Joulukoristeita olen itse tehnyt mm. tilkuista: kaikenlaisia vanulla täytetyitä palmikoita ja kransseja. Ihmiset ovat niistä tykänneet kun ovat saaneet lahjoiksi.
  Vastaa viestiin
08.09.07, 11:47   #10 (linkki)
lahjaostoksilla
(Vierailija)

Tuskin käsityöläisten joulumyyjäisiä ja vastaavia järjestettäisiin, jos niissä ei liikkuisi ostavia asiakkaita. Itsekin käyn niissä ihailemassa tavaroita, vaikken mitään olisi hankkimassakaan. Ja joka kerta on jokin joululahjapulma ratkennut, kun olen kuitenkin nähnyt jotain, mitä ei ole voinut vastustaa.

Psykologisesti on mielestäni parempi, jos yhdellä myyjällä on erilaisia ja eri hintaisia myytäviä tavaroita. Silloin pysähtyy helpommin katsomaan, että mitäs täällä on. Myös hyvin yksinkertaiset jutut kiinnostavat, koska ne voisivat olla itse tekemiäni.
  Vastaa viestiin

08.09.07, 18:55   #11 (linkki)
käsityöläinen
(Vierailija)

voi ei

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savenvalaja
Olen myynyt kirpputorilla savitöitäni. Aina ei saa kuin sen kirppispaikan hinnan, mutta joskus myöskin bensarahat, riippuu paljon vuodenajasta koska niitä myy. Onnea vaan yrityksellesi sydämellisesti.
olen himo kirppari ihminen.olen myös käsityöläinen,mutta en mistään hinnasta lähtisi myimään tuotteitani kirppareilla.senverran käsityötäni arvostan.mieluimmin teen vuoden töitä ja myyn niitä sitten joulumyyjäisissä.
siellä käy ihmisiä jotka arvostavat itsetehtyä.
myynnin takaa ,niinkuin on jo sanottukin ,laadukas työ.ja myös uusi KÄYTTÖKELPOINEN idea.
  Vastaa viestiin
09.09.07, 16:14   #12 (linkki)
artenomi
(Vierailija)

Niin, minun elantoni hankkimiseen vaikuttaa se, miten harrastajamaiset tekijät alihinnoittelevat tuotteitaan. Näin ihmisiä on totutettu tiettyyn hintatasoon tietyissä paikoissa. Se on todellakin väärin, koska on meitä, joille tuotteiden valmistus ja myynti on ihan oikeasti TYÖ, eikä ajankulu!!!!
Minun myyntipöydältäni löytyy 3n ja 5n euron tuotteita, mutta myös 10n, 15n euron tuotoksia, tällä hetkellä kalleimpia ovat 45-60 ponchot ja huivit.
Kirpputoripöytääni olen pistänyt joskus muutaman priiman tuotteen jotakin jäljelle jääneitä yksittäiskappaleita, mutta uuden tavaran hinnalla, en kirppishinnalla.
  Vastaa viestiin
09.09.07, 22:03   #13 (linkki)
asiakkaan näkökulmasta
(Vierailija)

Eivät kaikki juokse vain halvan perässä kirppiksillä. Jos löydän kotiini tai lahjaksi sopivan jutun, ostan sen hinnasta välittämättä ja vaikka Ikeasta saisikin halvemmalla. Joskus vain tuntuu, että käsityöläiset tekevät tuotteensa toisilleen. Jos ei satu olemaan hippihenkinen rastatukka lasetentarhanopettaja, niin sinänsä kivat vaatteet, asusteet ja esineet eivät vain sovi. Esimerkiksi jokin huovutettu hattu kissankorvineen ei käy bisnespukeutumiseen. Toivoisinkin, että käsityöläiset tekisivät rohkeasti tuotteita erilaisille ihmisille.
  Vastaa viestiin
10.09.07, 08:29   #14 (linkki)
käsityöläinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asiakkaan näkökulmasta
Eivät kaikki juokse vain halvan perässä kirppiksillä. Jos löydän kotiini tai lahjaksi sopivan jutun, ostan sen hinnasta välittämättä ja vaikka Ikeasta saisikin halvemmalla. Joskus vain tuntuu, että käsityöläiset tekevät tuotteensa toisilleen. Jos ei satu olemaan hippihenkinen rastatukka lasetentarhanopettaja, niin sinänsä kivat vaatteet, asusteet ja esineet eivät vain sovi. Esimerkiksi jokin huovutettu hattu kissankorvineen ei käy bisnespukeutumiseen. Toivoisinkin, että käsityöläiset tekisivät rohkeasti tuotteita erilaisille ihmisille.
en minä ainakaan kuluttaisi enerkiaa esim.hattuun jossa on kissankorvat.se jää taatusti käteen.en kuljettaisi sitä mukanani eri myyjäisissä että joku sattuis vaikka osua paikalle joka olis ehkä kiinnostunut siitä hatusta.
se saattaa olla sitä paitsi väärän värinen, -mallinen, -kokonen jne.älkää pitäkö meitä käsityläisiä ihan narreina.teemme eräät tosiaan tätä käsityötä
elääksemme.
jos taas joku harrastelija tekee jotain erikoista.ei se vaan niin helppoa ole toteuttaa.
eli tälläiset asiakkaat kääntykää tilaaja asiakkaiksi ateljeihin.
  Vastaa viestiin