Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Askartelu ja käsityöt
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
05.11.07, 14:23   #1 (linkki)
*tonttu*
(Vierailija)

joulumyyjäiset lähestyvät

Hei kaikki!

Mietin tässä, kun niin vähän keskustellaan joulumyyjäisistä (ainakaan en kauheasti löytänyt) ja myyjäisistä yleensäkkin, että onkos täällä foorumilla käsityöläisiä jotka ovat menossa omia tuotoksiaan myymään tässä joulun alla?

Mielenkiinnosta vaan kyselen, että mitä kaikkea olette tehneet ja ehkä senkin että mimmoista hintaa niistä pyydätte? Oletteko ihan harrastelijoita vai jopa ammattilaisia?

Itse olen innokas myyjäisten kiertelijä, haaveilen vaan siitä päivästä kun itsekkin löytäisin itseni myyntipöydän toiselta puolelta:)

Mietin myös että mitä itse kaipaisitte sinne myytäväksi? Itse olen huomannut kaipaavani ns. uusia tuulia eli nuorten suunnittelijoiden ja käsityöläisten intoa ja innovatiivisuutta. Välillä niihinkin törmää ja täytyy vain kadehtia että kuinka ovatkaan osanneet ideoida moisen tuotteen ja vielä toteuttaneetkin sen.

Pidän myös 'vanhoista' malleista ei siinä mitään, mutta kaipaan hieman sitä suunnittelua ja modernisuutta...usein myyjäisissä törmää samoihin/samanlaisiin tuotteisiin vuodesta toiseen. Villasukistakin saa 'nykyaikaiset' kun hieman värejä ja kuviointia miettii, samoin vaikka puinen jakkara ihastuttaa kun se on muuta kuin sitä iänikuista mäntyä :)

Eli kai se juttu on siinä että siinä on se juttu:)
  Vastaa viestiin
12.11.07, 18:45   #2 (linkki)
pukin apulainen
(Vierailija)

Joulumyyjäiset

Minusta tuntuu,että äidin tai mummon pikkuapulaiset tarvisisivat leipurin essuja.Niitä syntyy helposti ja kivoja kankaitakin on saatavilla.Tietenkin leipurin hattu kruunaa leipomishetken.
  Vastaa viestiin
24.11.07, 12:08   #3 (linkki)
SoFia tonttu
(Vierailija)

joulumyyjäiset

Jokajouluinen myyjäisiin neuloja olen.
Suunnittelen jotain uutta ja näkyvää jokaiselle myyntikerralle.
Tietty on samoja malleja joita voi väreillä elävöittää,ja ajatus vain ja mielikuvitus on rajana.
Täällä maalla on perinteisiä neuleita jotka menee kyllä kaupaksi ihan hyvin.
Hinta tahtoo olla se ongelma,vaikka lankojen hinnat nousee kaiken aikaa,asiakas tahtoo vaatia tuotteen samaan hintaan kuin vuosia sitten.Mutta jos asiakas todella haluaa pakettiin käsintehtyä hän sen kyllä ostaa eikä hinnasta edes keskustella.
Hintaan vaikuttaa niin moni asia,lanka,tuotteen koko,onko käytetty väriä ja kuviointia. esim.minä olen neulonut;)sukkia,lapasia,kynsikkäitä,kaulureita,ka ulaliinoja,hiippasukkia metsästäjälle,peppisukkaa,pipoja,lapasia,pantoja,s äärystimiä jne....vauvasta...vaariin.
Halvin tuote on 1 euro....kallein tuote 45 euroa.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 10:52   #4 (linkki)
ahkera kiertelijä
(Vierailija)

uutuuksia

Itse olen jonkun verran kierrellyt kaikenlaisia myyjäisiä ja olen huomannut sen että näissä ns. tavallisissa myyjäisissä tuotteet ovat hyvinkin sitä samaa vanhaa perinteistä mallia ja taasen erityisesti käsityöläisten myyjäisissä löytää enemmän 'uutuuksia' ja tuotteita joiden suunnitteluun ja kehittelyyn on nähty vaivaa. Toisinsanoen niissä on hieman enemmän sitä ajatusta...mallit voivat ovat sitä samaa vanhaa esim villasukka, mutta väreillä ja kuvioilla se saa sitä uutuusarvoa. Samoin keittiötekstiilit, uudet painokuosit yms tekevät tuotteista paljon 'haluttavamman' näköisiä.

Ainahan tuo hinta on ongelmana, mutta sanoisin että käsityötä arvostava maksaa tuotteesta sen mitä pyydetään.

Meilläpäin (maalla) jokavuotisissa joulumyyjäisissä myydään vuosi toisensa jälkeen samanlaisia poppanoita ja virkattuja pöytäliinoja, talouspaperitelineitä ja voiveitsiä. Tällaiset pöydät katsoo muttei ole tarvetta koskea. Ilokseni huomasin viime vuonna että myyjäisiin oli osallistunut pari nuorempaa naista, joilla oli itse suunniteltuja ja painettuja tyynyjä ja keittiötekstiileitä. Eli pyyhkeet ja patalaput olivat saaneet uuden kuosin ja sitä myötä uuden ilmeen. Täytyy myöntää että verrattuna muihin pöytiin, kuhina oli kova:)

Mietinkin niitä muita pöytiä kierrellessäni että tarviihan sitä pannunalusia ja patalappuja yksi sun toinen, mutta itse ainakin haluaisin niiden olevan kauniita ja sopivan myös esille laitettaviksi omaan keittiöön eli jopa uniikkeja. Valitettavan usein olen törmännyt vastaaviin tuotteisiin, jotka on selvästi tehty kaapin pohjalta löytyvistä jämäkankaista ja vaan ommeltu kasaan...

mitä nyt alkuperäisen kysyjän kysymykseen vastaisin, niin vanhoista malleista saa uudenlaisia hieman näkemällä vaivaa ja myös olen huomannut puutuotteiden vähyyden myyjäisissä? Missä ovat kaikki taitavat puuseppäpojat, joilla varmaan riittäisi näkemyksiä ja taitoja valmistaa vaikka mitä hienoa?!

Vastaa viestiin
26.11.07, 20:43   #5 (linkki)
Toinen Tonttu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *tonttu*
...onkos täällä foorumilla käsityöläisiä jotka ovat menossa omia tuotoksiaan myymään tässä joulun alla?

...haaveilen vaan siitä päivästä kun itsekkin löytäisin itseni myyntipöydän toiselta puolelta:)

Mii tuu!

Kovasti olen tässä pohtinut, että mistä saisi tietoa, minne näitä tuotoksiaan pääsisi myymään? Nettisaitteja?
Hämeen alueelle olisi toivomus?
Ja myös noista myyntipaikkojen hinnoista kaipaisin tietoa... Sellaista suurinpiirtein?
Ja tietysti, jos muuta muistettavaa/ vinkkiä on antaa, ne ovat tervetulleita!:)

Olen sellainen ahkera harrastelija, myytävät tulivat olemaan kortti- koru- pieni ompelutyö -linjaa, eli näitä patalappuja, essuja ym.
Täksi jouluksi en siis vielä tiskin taakse ehtinyt, toisaalta en ole ehtinyt valmistaa myytävääkään. Ehkäpä sitten ensi vuonna...
  Vastaa viestiin
26.11.07, 20:44   #6 (linkki)
Toinen tonttu
(Vierailija)

^^
*tulisivat*
  Vastaa viestiin
29.11.08, 22:39   #7 (linkki)
Kolmas tonttu
(Vierailija)

Kasvikortit

Olen itsekin miettinyt myyntitapahtumia tässä ennen joulua ja muulloinkin lähinnä Helsingin seudulla. Haluaisin itse myydä kasvotusten asiakkaille tuotteitani. Yleensä myyntipaikat ovat niin kalliita, että ei ole mieltä lähteä mm. naisten joulumessuille Wanhaan Satamaan. Prässään kasveja ja teen kortteja. Katso kotisivujani
www.kontti-set.fi.
  Vastaa viestiin
30.11.08, 10:37   #8 (linkki)
viirukatti
(Vierailija)

olin eilen

Uskaltauduin eilen elämäni ensimmäisen kerran myymään ylijäämäkäsityövarastoani paikallisen kyläyhdistyksen myyjäisiin. Myyjäisiä on tietysti erilaisia ja ostajakuntakin ehkä sen mukaista. Minulla oli myynnissä villasukkia- ja lapasia (mielestäni aika kaukana ihan perinteisestä, koska käytän paljon värejä ja sainkin kiitosta värisilmästäni), omista piirroksistani painattamia joulukortteja ja pitsilumihiutaleita. Mukaan otin myös maalaamiani öljyväritöitä (naivistisia enkeli ja kissatauluja, hyvin värikylläisiä myös). Sukkia ja lapasia meni jonkun verran, jouduin kyllä tinkimään alunperin suunnittelemastani 15e:sta ja myin 12€ jotta kauppa kävi. Kortteja osteltiin jonkun verran (1€/15kpl) ja pitsitähtiä alle kymmenen (2€ kpl tai 10€/7kpl). Taulut kiinnosti ja käyntikortteja jakelin, mutta kukaan ei uskaltanut tehdä ostopäätöstä ilmeisesti hinnan takia. Tällaisissa myyjäisissä näytti menevän kaupaksi lähinnä koululaisten arvat ja leivonnaiset, havukranssit, kuivakukkatyöt ja pajutyöt. Muuten kauppa kävi tosi nihkeästi, viereinen myyjä huiveineen ja koruineen sai nippanappa 10e osallistumismaksun pois. Isommissa ja keskeisimmissä paikoissa voi siis muunkinlainen tavara myydä, mutta näin meillä täällä maaseudulla:)
  Vastaa viestiin
30.11.08, 10:39   #9 (linkki)
viirukatti
(Vierailija)

siis korjaus edelliseen

Kortit olivat siis 1€ kpl, mutta 10e sai 15kpl.
  Vastaa viestiin
19.09.09, 18:51   #10 (linkki)
telu
(Vierailija)

taikissa

Jos kaipaa uusien ja nuorien suunnittelijoiden töitä, niin Taideteollisen korkeakoulun joulumyyjäiset pidetään jokavuosi koululla ja sielä onkin jo sitten jos minkälaista vempainta :)
  Vastaa viestiin

22.11.09, 09:53   #11 (linkki)
(: :)
(Vierailija)

joulumyyjäiset

itse olen alle 15-vuotias ja myymään olen menossa. on vaikka kuinka monta ideaa toteutettavana:) suurin osa sellaisia mitä myyjäisissä ei luultavasti ole ollut.
  Vastaa viestiin
02.02.10, 11:29   #12 (linkki)
Jaana
(Vierailija)

Tiedän paikan

Niin itse pidän Taidontupa hyvänä ja asiallisena paikkana
  Vastaa viestiin