Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Askartelu ja käsityöt
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.03.10, 23:46   #1 (linkki)
Mitoitus?
(Vierailija)

Butterick-kaavat

Millaisia kokemuksia teillä on Butterickin kaavoista? Ovatko niiden mitoitukset samaa luokkaa esim. Burdan kanssa? Olen ommellut mekon Butterickin retrokaavoilla ja niitä jouduin muokkamaan. Ovatko kaavat nykyaikaisissa malleissa normaalimitoitettuja?
  Vastaa viestiin

16.03.10, 18:47   #2 (linkki)
Kukaan
(Vierailija)

ei

siis ole ommellut Butterickin kaavoilla??
  Vastaa viestiin
26.03.10, 19:50   #3 (linkki)
Sormi suussa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitoitus? Näytä viesti
Millaisia kokemuksia teillä on Butterickin kaavoista? Ovatko niiden mitoitukset samaa luokkaa esim. Burdan kanssa? Olen ommellut mekon Butterickin retrokaavoilla ja niitä jouduin muokkamaan. Ovatko kaavat nykyaikaisissa malleissa normaalimitoitettuja?

Tein kerran hääpuvun Butterickin kaavoilla ommeltuani aiemmin tosi paljon Burdan, Stilin ja Käsityökerhon (ja -lehden) ohjeilla. Ihmettelin pitkään korsettimallisen yläosan istumattomuutta ja huomasin sitten, että kaavoihin oli mitattu saumanvarat mukaan. Ei siis ollut ihme, että lakanakankaasta tehty kokeiluversio ylettyi kahdesti morsiamen ympäri.

En osaa tämän enempää sanoa Butterickista, koska hääpukukin tuli sitten ommelluksi enemmän oman pään kuin kaavojen avulla.
  Vastaa viestiin
01.04.10, 11:35   #4 (linkki)
Ap.
(Vierailija)

Tuo minunkin ongelmanani oli. Mikään koko ei mittamerkintöjensä mukaan vaikuttanut vartalolleni sopivalta. Sitten otin lähimmän koon jonka ei olisi edes pitänyt mahtua minulle pakettiin merkittyjen mittojen perusteella. Sitten kuitenkin käytännössä koko oli väljä ja jouduin koemallia vielä pienentämään. Huomasin kyllä, että kaavat sisältävät saumavarat mutta siltikään kaavoihin merkityt mitat ja itse kaavat eivät tunnu pitävän paikkaansa. Siksi mietinkin, onko tämä ongelma ainoastaan retrokaavoissa vai kaikissa kaavoissa. Butterickilla on kuitenkin kivoja mekkomalleja mutta onko niiden toteuttaminen aina yhtä työlästä??
  Vastaa viestiin
01.04.10, 11:37   #5 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Burdan kaavoilla siis ompelen koolla 34. Butterickilla ompelin koolla 8 jota jouduin pienentämään aika paljon. En uskonut että pienin koko 6 enää voisi mahtua minulle. Ainakin vyötäröstä olisi tehnyt tiukkaa.
  Vastaa viestiin
02.04.10, 17:34   #6 (linkki)
Sormi suussa
(Vierailija)

Olen pysynyt tuon hääpukuprojektin jälkeen tiukasti erossa Butterickin kaavoista. Hääpuku ei ollut retrokaava, joten arvelen siitä saamieni havaintojen pätevän kaikkiin kaavoihin.

Minun mielestäni on huono idea lukea saumanvarat mukaan kaavaan. Eri kohdissa sijaitseviin saumoihinhan pannaan erimittaiset saumanvarat, ja mistään ei voi saada selville, onko Butterickin mallien tekijöiden mielestä oikea mitta sivusaumassa puoli tuumaa vai puolitoista ja onko muotolaskoksissa mukana varaa vai ei. Pitäisi kotiompelijoihin voida luottaa edes sen verran, että uskoisi näiden osaavan päättää leikkuuvarastaan ihan itse.

Asiain laita harmittaa minua kohtalaisen paljon, sillä Burda ja muut eivät ole tarjonneet mitään uutta kaavakirjoissaan moneen vuoteen. Maailman toiselta puolelta löytyy hieman toisenlaisia vaatteita ja uusia muotoja, mutta eipä noiden Butterickin kaavojen kanssa jaksa ruveta enää painimaan.
  Vastaa viestiin
02.04.10, 18:31   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Ruuhka-Suomi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sormi suussa Näytä viesti
Eri kohdissa sijaitseviin saumoihinhan pannaan erimittaiset saumanvarat, ja mistään ei voi saada selville, onko Butterickin mallien tekijöiden mielestä oikea mitta sivusaumassa puoli tuumaa vai puolitoista ja onko muotolaskoksissa mukana varaa vai ei.
En tiedä, onko tilanne muuttunut viime vuosina, mutta ainakin noin 10 vuotta sitten tehtyjen kaavojen ompelu- ja kaavoitusohjeessa kerrottiin, mitä saumanvarat missäkin ovat. Jotenkin muistelen, että suurimmassa osassa paikoista saumanvara oli 5/8" eli noin puolitoista senttiä ja sitten joissakin "tiukoissa" paikoissa oli 3/8" eli sentti. Niin ja helmoissa oli sitten enemmän. Mutta nämä oli kyllä ilmoitettu ohjeessa ihan selkeästi tyyliin "suorissa reunoissa on sitä, kädenteillä on tätä, helmassa on tuota" enkä muista sen tuottaneen mitään ongelmia. Paitsi nyt että piti viitsiä lukea ohje läpi ja merkitä varat muistiin itselle, mutta sen jälkeen toimi ok.

Vintage-kaavat ovat sitten oma lukunsa, jos niissä on ne ohjeetkin vintage-mallia...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku