Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Kodinhoito
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
28.06.05, 07:39   #1 (linkki)
kattilat
(Vierailija)

keraaminen liesi ja

Yli kakskymppinen hellamme sai kyytiä ja kauan kaivattu keraaminen liesitaso saatiin käyttöön. Nyt onkin ollut totuttelua
että oppisin sitä käyttämään - tasot aivan eri kuin hellassa, lisänä haudutus ja pikakuumennus, mutta eniten kysymyksiä herättää kattilat...
Luin kyllä kaikki mukana tulleet ohjevihkot yms. käyttötiedotteet, mutta itse kattiloista en löytänyt muuta kuin että emalikattiloita ei saa käyttää sekä että kattilan pohjan tulee olla tasainen. Tuttavani kuitenkin sanoi ettei alumiinisia siis alumiinipohjaisiakaan kattiloita saisi käyttää liedellä, pitääkö paikkansa. Tutkiskelin omistamiani kattiloita, ja kahdessa Hackmanin kattilassa näyttäisi olevan alumiinipohja- siis eikä niitä voi käyttää? Mistä voisin tarkentaa ko. kattiloiden materiaalin, koska merkkien nimestä minulla ei ole tietoa.
Toinen löytämäni ohje oli kattiloiden koon täsmääminen levyn kokoon, mutta sehän pätee myös muissakin liesissä.
Hoito-ohjeet olivat mielestäni selkeät, joten puhdistuksen suhteen tuskin tulee ongelmia.
Löytyykö vielä muita vinkkejä lieden käytössä...
  Vastaa viestiin
28.06.05, 08:36   #2 (linkki)
siri
(Vierailija)

Re: keraaminen liesi ja

En käyttäisi alumiinipohjaista kattilaa keraamisella tasolla.

Meillä oli aikoinaan sellainen kattila ja mielestäni se jätti vaaleaa jälkeä tai sitten kuvittelin vain. Jokatapauksessa kattilamme oli jo iäkäs, joten se meni vaihtoon.

Kuparipohjat eivät jätä jälkiä.
  Vastaa viestiin
29.06.05, 14:38   #3 (linkki)
Laura
(Vierailija)

Induktioliedellä ei saa käyttää alumiinisia kattiloita, mutta tavallisella keraamisella liedellä saa. Eli huoletta vaan vanhat kattilat käyttöön.
  Vastaa viestiin
04.07.05, 20:32   #4 (linkki)
Sanna
(Vierailija)

Minun uudessa lieden käyttöohjeessa lukee ettei saisi käyttää alumiinipohjaisia eikä myöskään kuparipohjaisia kattiloita. Lukee että saattaa jättää värjäymiä tason pintaan.

Taso on kallis Zanussi, mua harmittaa kun myyjä ei sanonut tasolla olevan tälläisiä ""rajoituksia"". Enkä itse älynnyt tälläistä tietenkään kysyä. Nyt mulla on 3 teräspohjaista kattilaa mitä uskaltaa käyttää...

Olen siirrellyt astioita hellalla todella varovaisesti ja silti pintaan on tullut jonkin verran pieniä naarmuja. Onko muiden tasot yhtä heikkoja, vai omistanko ns. maanantai kappaleen?! En kyllä voi suositella ainakaan Zanussin tasoa kellekkään, sen verran onnettomalta omani vaikuttaa n.3kk kokemuksella. Erillisuuniin olen kyllä todella tyytyväinen.
  Vastaa viestiin
04.07.05, 22:12   #5 (linkki)
siri
(Vierailija)

Meillä oli edellisessä asunnossa Boschin keraaminen taso 11v ja käytin koko ajan kuparipohjaisia teräskattiloita. Taso oli asuntoa myytäessä hyvässä kunnossa, ei yhtään pahaa naarmua.

Nyt on AEG:n taso, ollut vuoden käytössä ja erittäin hyvässä kunnossa, ei yhtään naarmuja.
  Vastaa viestiin
04.07.05, 22:22   #6 (linkki)
Elektroni
(Vierailija)

Olen käyttänyt kaikilla tavallisilla (ei induktio) keraamisilla tasoillani alumiinikattilaa puuron ja kastikkeiden teossa, ei ole ollut mitään ongelmia.
  Vastaa viestiin
05.07.05, 09:38   #7 (linkki)
aloittaja
(Vierailija)

Re:elektronille

olen huomannut, että omassa kattilassani, jossa on alumiinia käytetty teräspohjan alla, lämmönjohtokyky on paljon huonompi. eli ko. kattila lämpiää huomattavasti hitaammin muihin verrattuna, olisiko yksi syy miksi ko.materiaalia ei suositella.
  Vastaa viestiin
05.07.05, 11:13   #8 (linkki)
Sipe@
(Vierailija)

Re: Re:elektronille

Mulle on joku myös väittänyt, ettei esim. valurautapannuilla saisi paistaa keraamisella tasolla. Tietääkö joku, pitääkö paikkansa?

Ja idea oli nimen omaan se, että ei saisi paistaa esim. pihvejä, jotka vaativat korkean lämmön. Miedompaan haudutukseen valurautapadat olisivat kuulemma ok....
  Vastaa viestiin
05.07.05, 18:25   #9 (linkki)
Sanna
(Vierailija)

Zanussin ohjeessa ainakin lukee ettei saisi käyttää valurautaista astiaa niiden mahdollisen pohjan epätasaisuuden vuoksi, voi aiheuttaa naarmuja siirrettäessä. Mutta kun nostaa aina pannua eikä vedä niin luulisi säilyvän hyvänä?

Tosin kun toi meikäläisen taso on jo naarmuilla, taidan ottaa valurautaiset pannuni takaisin käyttöön, eipä ole enää paljon menetettävää. Ja kyllähän hyvissä valurauta pannuissa on tasaiset pohjat. Itselläni on ainakin yksi halpis ja kaksi kalliimpaa valurauta pannua ja kyllä se halvemman pohja on epätasaisempi kuin kalliimpien.
  Vastaa viestiin
05.07.05, 19:24   #10 (linkki)
Elektroni
(Vierailija)

Itse olen myös ihan hyvin tuloksin eli ilman naarmuja käyttänyt hyvää valurautapannuani.
  Vastaa viestiin

29.07.05, 12:00   #11 (linkki)
Tarkka
(Vierailija)

Minulla on menossa neljäs keraaminen liesi (johtuen asunnon muutoista ei lieden kestämättömyydestä). Olen käyttänyt aina kaikissa hackmanin kattiloita joissa on alu-pohja eikä ole jäänyt mitään jälkiä eikä naarmuja samoin paistan lihat valurautapannulla eikä ole mitään ongelmaa ollut. Ei kannata olla liian hysteerinen, keraaminen taso on erittäin kestävä. Pahinta mitä sille voi tehdä on pestä sitä ASTIANPESUAINEELLA, varsinkin jos se on vielä lämmin. Siitä voi jäädä pysyviä laikkuja. Täytyy käyttää Ciffiä tai keraamisen liedenpuhdistusainetta. Ei ne eivät naarmuta!
  Vastaa viestiin