Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Lemmikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
17.08.05, 17:24   #1 (linkki)
Allergikko
(Vierailija)

Koira allergiselle?

Hei!

Olen kuullut tuttavilta muutamista roduista, jotka sopivat allergiaperheeseen, eli eivät hilseile ja siten aiheuta oireita. Näitä ovat mm. Australianterrierei ja Bichon..(?)
Pitävätkö tietoni paikkansa?

Entäpä onko kokemusta mitkä muut rodut ovat tällaisia alllergiselle sopivia?

KIITOS!
  Vastaa viestiin

17.08.05, 17:33   #2 (linkki)
Sae
(Vierailija)

Re: Koira allergiselle?

Joka ikisestä rodusta lähtee hilsettä ja kuolaa. Valitettavasti. Allerginen voi tosin siedättyä jollekin tietylle yksilölle mutta se ei tee koko rodusta allergisoimatonta.
  Vastaa viestiin
17.08.05, 17:55   #3 (linkki)
Santra
(Vierailija)

Niinpä niin, toisia rotuja (mm. bichon frise, cotton de tulear, vehnäterrieri) jopa mainostetaan allergisoimattomina rotuina, mutta totuus on että se ettei niistä irtoa karvaa ei tee niistä allergisoimattomia.

On totta että jotkut kestävät esim. noita rotuja vaikka muuten allergisia ovatkin, juuri kuten Sae jo sanoikin siedättyminen on mahdollista, mutta mikään rotu ei ole allergisoimaton.

Minullakin nousi tukka pystyyn kun tuttavani pokkana esitteli cottoniaan allergisille tarkoitettuna koirana....
  Vastaa viestiin
19.08.05, 23:01   #4 (linkki)
Regina
(Vierailija)

Totta, mikään koira ei ole sataprosenttisen allergisoimaton.

Ystäväni siskolla on astma ja heillä oli aikoinaan keskikokoinen villakoira. Sisko ei saanut koirasta oireita, mutta käsittääkseni tämä on yksilöllistä.
  Vastaa viestiin
22.08.05, 11:48   #5 (linkki)
Malla
(Vierailija)

Itse reagoin pahiten juuri vehnäterrierille, bichonille ja cottonille, niiden lisäksi lyhytkarvaisista tulee iho-oireita. Minä en saa oireita karkeakarvaisista koirista, tai sitten olen hyvin siedättynyt omille koirille. Mistään rodusta ei voi sanoa sen olevan allergiselle sopiva. Se on yksilöllistä ja toisinaan hilseen sijasta oireet aiheuttaa koiran kuola.
  Vastaa viestiin
24.02.09, 16:47   #6 (linkki)
Särkynytsydän
(Vierailija)

Heippa

Olen myöskin koko elämäni haaveillut koirasta, mutta olen allerginen koivuille. Lääkäri sanoi että vaikka testi ei näyttänyt että olisin millekkään eläimelle allerginen niin ei kannattaisi ottaa koiraa. Sydän särkyi saman tien sillä olin jutellut vanhempien kanssa koiran otosta..Mutta toivottavasti toivoa olisi vielä..
  Vastaa viestiin
24.02.09, 20:17   #7 (linkki)
koira allergikko
(Vierailija)

Minä olen ollut erittäin allerginen koirille ja erityisesti koirille mutta en kissoille. Nyt meillä on ollut kohta kolmevuotta bichon frise koira turri ja hyvin on mennyt. Tältähän ei lähde hilsettä joka on se syyllinen eikä suinkaan karvat.Eikä muuten lähde karvojakaan. Lisäksi pesemme koiraa sillointällöin jo sen takia että turkki näyttää puhtaammalta. En sitten tiedä miten muilla mutta meillä tämä toimii.
Toisaalta nykyään ei olla enää niin tiukkoja tuon ehdottoman steriliteetin kanssa. Tari Haahtelahan sanoi muistaakseni vuosi sitten että lapset pysyvät paremmin terveinäkin kun niitä pitää pikkasen nälässä, ei liian puhtaana ja kesällä paljani jaloin niin luonto hoitaa lopun. Kannattaa kysäistä häneltä.
  Vastaa viestiin
02.03.09, 15:27   #8 (linkki)
en ole allerginen itse
(Vierailija)

hei kaikille!!!

moi kaikki mä en oo itse allerginen mutta mun isä on muuten meillä saattais olla beagle tai joku muu pieni rotu tai hyvinkin kultainen noutaja.harmi vain että isäni on allerginen.kavereillani on koriia mutta kun vaatteisiini tarttuu niiden karvoja isälleni tulee jo siitä allergia olisiko mitään rotua mikä voisi olla sellainen allergiselel ihmiselle joka on hyvin herkkä hilseelle siis korian hilseelle siitä se allergia johtuu ja karvoista??
  Vastaa viestiin
15.03.09, 10:18   #9 (linkki)
allergisoimattomia koiria
(Vierailija)

Heippa!

Moi! Meidän perheeseen on ehkä tulossa koira, vaikka äitini on allerginen.
Mikä rotu ei tuottaisi niin paljon alleriaa?
Itse olen lukenut että esim. snautserit, austraalianterrierit, maltankoirat, bichonit, suomenlapinkoirat ja villakoirat eivät aiheuta aivan älyttömiä määri allergiaa.
Tiedän sen kokemuksesta, sillä äitilleni ei tule oireita näistä roduista. ;)
  Vastaa viestiin
15.03.09, 12:29   #10 (linkki)
moikkaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Särkynytsydän
Olen myöskin koko elämäni haaveillut koirasta, mutta olen allerginen koivuille. Lääkäri sanoi että vaikka testi ei näyttänyt että olisin millekkään eläimelle allerginen niin ei kannattaisi ottaa koiraa. Sydän särkyi saman tien sillä olin jutellut vanhempien kanssa koiran otosta..Mutta toivottavasti toivoa olisi vielä..
Minäkin olen allerginen koivulle ja myös ehkä pajulle. Minulla kyllä on jo vuosia koiria ollut eikä mitään oireita niistä. Edellinen koirani oli lappalaisen ja karjiksen sekoitus, oli siinä kai jotain muutakin. Nykyinen hauvani on suomenlapinkoira. Aina on karvoja ollut joka paikka täysi, koska näillä on niin tuuhea turkki ja sitä alusvillaa riittää. Hilsettä ei näistä kai paljoa lähde, en ainakaan ole havainnut yhtään sellaista.

Minulla ärsyyntyy erityisesti myös silmät erilaisista hajuista esim. hajuvedet, tupakka jne. Jos on oikein likainen koira, niin siitäkin saattaa ärsyyntyä esim. junien koiravaunuissa on usein ollut sellainen ärtsy tuoksu.
Näistä oman koirani rotuisista ei kylläkään ole mitään hajuallergiaakaan tullut, kun ovat niin puhtaita senkin puoleen. Nämä koirathan puhdistuvat ihan vaan ulkoilemalla ja harjaamalla. Itse ei niitä ole tarvinnut paljoa pestä. Muuta kuin silloin, kun kieriskelevät jossain tosi kakkassa.
  Vastaa viestiin
16.03.09, 07:00   #11 (linkki)
no riski
(Vierailija)

Jos perheessä on allerginen,ei pidä riskeerata hänen terveyttä ottamalla koira perheeseen.
  Vastaa viestiin
16.03.09, 11:47   #12 (linkki)

Rekisteröitynyt: 02/2009
entäs puudelit?

Mulle ei ainakaan tule mitään oireita vaikka esim. kissoista tulee.
  Vastaa viestiin
19.03.09, 22:40   #13 (linkki)
muorra-ahku
(Vierailija)

konstit on monet

Ein ymmärtääkseni ole rotua, joka kaikille allergisille sopii.
Monet tosin sietävät joitain koiria, mutta vaihtelee kovasti.
Ystäväperheessä, jossa on isä ja tyttö todella monelle allegisia - (testien mukaan myös koirille)- pärjäävät kun eivät anna koiran tulla makuuhuoneisiin. Siellähän suurin osa ajasta ollaan unten mailla.
Kun isän allergia on pahimmillaan hän "seurustelee" hauvan kanssa ulkoiluttamalla. Ulkoilmassa kun ei häiritse.
Tytön oireet ovat viimeisen parin vuoden aikana paljon vähentyneet. Onko koiralla siinä osuutensa emme teidä.
  Vastaa viestiin
20.12.10, 19:08   #14 (linkki)
Majsa
(Vierailija)

Meillä on kääpiövillakoira ja silkkiterrieri, kukaan meidän perheestämme eivät ovat saaneet allergisia reaktioita, vaikka minä, äiti ja veljeni ovat kaikki koiralle allergisia.
  Vastaa viestiin
09.05.11, 18:39   #15 (linkki)
koiratäti
(Vierailija)

Niin että näin

Itsellä on eläinallergia, luokka 4 koirille. Isällä luokka 3. Aina on koiraa perheeseen haluttu, mutta mun allergian takia sitä ei ole tullut.
Kysyit, että mitä rotuja pitääkö paikkansa niin itse oikeastaan kuullut vaan näistä: vesikoirat, podengo, bichon, cotton, maltan koira, bichon bolognese, kiinanharjakoira, villakoira

Ja sitten se australianterrieri: Itsekin olen siitä joltain tutulta kuullut, mutta kun tutkin tarkemmin, ei sillä ole mielestäni missään allergiasta sanottu. Että sehän on vaan karkeakarvainen, aluskarvasta en tiedä. Ja kuulemma tuollaiset "pumpuliturkkiset" niin kuin esim villakoira, bichon, cotton niin niillä ei karvaa muka paljoa lähtisi. Mutta KAIKKI koirat allergisoi ja se on selvä ilman poikkeuksia! Ja koirasta luopuminen on aina todella raskasta kaikille osapuolille. :(
  Vastaa viestiin
06.07.11, 15:57   #16 (linkki)
podengofani
(Vierailija)

Ei varmaa

Se että niistä ei lähtisi karvaa ei tarkoita että ne ei allergisoi, ei ne kyllä niin paljoon allergisoi mutta eniten se johtuu siitä hilseileekö koira, portugalinpodengokaan ei hilseile siinä missä muut hilseilevät koirat, olen astmaatikko ja olen koirille vähän allerginen mutta kun olen ollu podengojen seurassa en ole saanut kohtausta ja olen kestänyt sen. Yorkit ovat myös sopivia allergisille koira ihmisille.
  Vastaa viestiin
29.07.11, 14:03   #17 (linkki)
koiratyttö
(Vierailija)

Espanjanvesikoira on hyvä valinta, tutuillani on sellainen ja se ei ole allergisoinut!
  Vastaa viestiin
29.07.11, 16:07   #18 (linkki)
vvvvv
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja podengofani Näytä viesti
Se että niistä ei lähtisi karvaa ei tarkoita että ne ei allergisoi, ei ne kyllä niin paljoon allergisoi mutta eniten se johtuu siitä hilseileekö koira, portugalinpodengokaan ei hilseile siinä missä muut hilseilevät koirat, olen astmaatikko ja olen koirille vähän allerginen mutta kun olen ollu podengojen seurassa en ole saanut kohtausta ja olen kestänyt sen. Yorkit ovat myös sopivia allergisille koira ihmisille.
Itse asiassa hilseen lisäksi myös koiran sylki on allergisoivaa, eli takuuvarmasti allergiavapaata koirarotua ei ole olemassa. Ja hilseily ei johdu rodusta vaan ihan muista syistä!
  Vastaa viestiin
29.07.11, 20:25   #19 (linkki)
sohvis
(Vierailija)

Jos joku on allerginen koiralle, kissalle, miksi pitää hankkia tietoisesti ongelmia allergiselle ihmiselle hankkimalla koiran, kissan?
Onko teiltä joiltain järjen käyttö kielletty?
  Vastaa viestiin
30.07.11, 18:27   #20 (linkki)
bcr
(Vierailija)

sohvis

Tällä kertaa kirjoitat ihan täyttä asiaa! Saahan sitä allerginenkin kissoja, koiria ja vaikka kaneja rakastaa, mutta jos allergia on todettu tai sitä edes epäillään niin se on suurikokoinen EI ellei sitten halua joko astmaa joka vaarantaa hengen tai hävittää lemmikkiä kun allergiaoireet alkavat pahentua.

Minäkin olen pennusta saakka halunnut omaa karvakerää, mutta allergian takia on pitänyt tyytyä vähemmän pöliseviin kavereihin mm. kaloihin ja matelioihin. Ihan rakkaita nekin ovat vaikka eivät toki sama kuin sylissä kehräävä kissa tai luppakorvainen koira :)
  Vastaa viestiin
04.08.11, 08:53   #21 (linkki)
Jappa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla Näytä viesti
Itse reagoin pahiten juuri vehnäterrierille, bichonille ja cottonille, niiden lisäksi lyhytkarvaisista tulee iho-oireita. Minä en saa oireita karkeakarvaisista koirista, tai sitten olen hyvin siedättynyt omille koirille. Mistään rodusta ei voi sanoa sen olevan allergiselle sopiva. Se on yksilöllistä ja toisinaan hilseen sijasta oireet aiheuttaa koiran kuola.

Niin minäkin!
  Vastaa viestiin
21.08.11, 11:57   #22 (linkki)
Minttu.t
(Vierailija)

Moikka!

Ystävällämme on sekarotunen koira, jossa on tiibetinspanielia ja villakoiraa. Meidän perheessää on yksi koira allergikko, mutta allergia on melko vähäinen. Jos koira saisi pentuja, niin voisiko meidän perhe ottaa sellaisen??
  Vastaa viestiin
21.08.11, 17:28   #23 (linkki)
koirat <3
(Vierailija)

koira allergia

Minulla on koira-allergia, mutta haluaisin koiran! Kun olin pieni meillä oli koira jo kun synnyin,.. sitten minulle tuli ne yleiset allergiatestit ja siellä selvisi että olenkin allerginen koirille, mutta emme myyneet koiraamme eikä minulle tullut siitä mitään oireita! nyt se on jo kuollut, mutta minulle on aloitettu siedätyshoito timoteille ja se kuulemma auttaa vähän muihinkin allergioihin, eli se voi auttaa vähän koira-allergiaankin :) ( toivottavasti )

p.s. cockerit ei oo aiheuttanut minulle mitään allergisia reaktioita.. ja meidän koiramme oli siis sekarotuinen enkä oikein tiedä mitä rotuja siinä oli mutta ainakin jotakin noutajaa,
  Vastaa viestiin
14.09.11, 18:20   #24 (linkki)
Emppu
(Vierailija)

koira

tässä muutamia rotuja jotka eivät yleensä allergisoi cottoni coton de tuleaur cocher spanieli
kettu terrieri bichon frise pumi australian terrieri vehnä terrieri portugalin vesikoira espanjan vesikoira beagle maltan koira suomen lapinkoira HUOM en suosittele kovin pitkä karvaista koiraa olen vinkunut koiraa 6 vuotiaasta asti koiraa mutta en ole saanut isäni on allerginen ja on jotain muutakin tauteja

OISIKO KENELLÄKÄÄN APUA KOSKA OLEN ELÄIN HULLU JA ISÄNI ON ALLERGINEN?
  Vastaa viestiin
19.09.11, 13:34   #25 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2011
siedätysimmuniteetti

Itse olen koirille (kuten miltei kaikille eläimille) allerginen, testien mukaan, mutta nyt 20vuoden ajan koirat ovat aina olleet olennainen osa elämääni. Ensimmäinen koira oli ulkokoira, mutta siitä lähtien ollut myös sisäkoiria (jo 9kpl joista tosin vain 3 enää tällä hetkellä). Ainakin itselleni tulee jo vajaassa viikossa immuniteetti kunhan vain altistuu taas pitkästä aikaa, jos taas on useamman viikon poissa kotoa tms niin heti huomaa parin päivän jälkeen että hieman kutittaa silmiä tai nenää. Mutta pahemmaksi ei ole missään nimessä muuttunut koskaan.

Yksi koiristani on kiinan karvaton harjakoira, joka yleensä ensimmäiseksi mainitaan ns vähemmän allergisoivista roduista, kun ei ole pohjavillaa johon hilse yleensä pakkautuu. Harjakoiran iho on kuin vauvan iho kunhan sitä samoin huoltaa - vaikkapa samalla kun omaakin ihoaan^^
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku