| |  | | |
16.06.09, 22:39
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tanja, sinulla oli viisas kommentti. Mutta muistathan että nettiin ei saa koskaan laittaa oikeaa nimeään, tai ainakaan koko nimeään? Se ei ole turvallista. Käytä tällaisissa keskusteluissa nimimerkkiä, ja keskustele vanhempiesi kanssa siitä, millaisia tietoja itsestään saa internettiin laittaa. | |
| | |
17.06.09, 14:48
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä ja mieheni teemme molemmat kolmea vuoroa, joten työaikamme ovat hyvin epäsäännölliset. Meillä on myös koira, joka on tottunut välillä olemaan yksin. Todella harvoin se joutuu olemaan 8 h itsekseen. Joskus saattaa olla niin, että jostain syystä se joutuu olemaan muutaman päivän ajan mielestäni liikaa yksin, silloin vien sen äidilleni hoitoon yhdeksi päiväksi. Siellä se pääsee temmeltämään äitini koirien kanssa, riekkumaan :) Nyt kun alkaa tarkemmin miettimään, niin koiramme joutuu olemaan itseksiään todella vähän. Yleensä korkeintaan 4 h, vaikka se kyllä pärjää pidempäänkin.
| |
| | |
21.06.09, 23:45
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuonpa sitten omankin lusikan soppaan.
Ja kyllä ihmiset, minä olen paha ihminen. Minun koirani on yksin kotona n. 8 tuntia päivässä viisi kertaa viikossa. Nousen joka aamu kuuden jälkeen, koiran kanssa ollaan lenkillä aamulla vähintään tunnin ajan. Vielä ennen töihin lähtöä käytän sen pikaisesti pisulla. Kun tulen kotiin, menemme myös lenkille tai muuta aktiivista tekemistä, kuten muiden koirien tapaamista (koira saa purkaa rauhassa energiaansa yms.) vähintään tunnin ajan. Viikonloppuisin touhuamme vielä enemmän, menemme esimerkiksi maalle, jotta koirani pääsee juoksetelemaan muutenkin kuin hihnassa. Ja nukkuu myös todella pitkät päiväunet viikonloppunakin. Eikä koirani ole masentunut tai apaattinen. Nukkuminen on vain sille luonteenomaista ja sen geeneissä. Ystävälläni on ollut masentunut koira, ja ne oireet ei jää keneltäkään vähänkään koirista jotain ymmärtäviltä huomaamatta.( Ja jos joku miettii, miksi se masentui, tässä vastaus. Ei se masentunut yksinolosta, se masentui siitä, että ystäväni erosi pitkäaikaisesta poikaystävästään. Koira ei ymmärrä sellaista ihmisten eroamista, se ymmärtää, että laumasta puuttuu/kadonnut lauman jäsen.. )
Totta, että koira on laumaeläin ja on totta, että koira tarvisee liikuntaa. Mutta luonnossakin sudet liikkuvat metsästääkseen, eivät ne ole aktiivisesti 24 h liikkeessä. Ne ottavat päivänokosia, paistettelevat auringossa jne. Eivätkä ne kaikki elä laumassa, nuoret aikuiset viettävät erakkoelämää ja tekevät omia reviirejä. Pennut voivat käyttää aikaa enemmän leikkimiseen, mutta aikuiset keskittyvät ruokaan, nukkumiseen ja paritteluun. Siis suurimman osan aikaa keskittyvät nukkumiseen ja reviirin vahtimiseen/tarkkailuun. Koira tarvitsee aktiivista tekemistä, mutta rodusta riippuen se kaipaa myös yksinoloa. Ei se halua, että sen ympärillä häärätään koko ajan. Mitä tapahtuu, kun mennään aktivoimaan ja "hösöttämään" koiran ympärille, kun se makaa jossain rauhallisesti? Se vaihtaa paikkaa, se ärisee ja kun sitä ei lopuksi uskota, se tarvittaessa puree. Sitä suorastaan pelottaa tuollainen ihmisen käytös. Eihän kukaan meistä ihmisistään jaksa, jos joku on koko ajan meidän ympärillämme heiluttamassa lelua, lepertelemässä, kiskomassa ja kinuamassa joka paikkaan. Eiköhän meistä jokainen silloin ärähdä..
Ja jos jotakuta nyt jäi huolettamaan ja mietittymään, että entäs sitten jos minulla menee töissä pidempään kuin se n. 8 tuntia. Minulla on "lapsenvahti", joka käy tälläisissä tilanteissa noutamassa/pissittämässä koiran. Tai sitten olen karannut ruokatunnilta pissittämään koiran välillä, ja sitten illalla taas pitkä lenkki.
Voihan se kuulostaa jostain väsyttävälle nousta aikaisin ylös. Minä sitouduin tähän silloin kun otin koiran. Ja kun istuu sisällä toimistossa päivän, niin ihana päästä ulkoilemaan. Voisin käyttää tietysti sen saman ajan löhöämällä sohvalla ja katsomalla töllöä, mutta koen, että minä saan itselleni näin paljon enemmän. Ja naisihmisenä voin vielä todeta, että pakarat ovat aika teräksisessä kunnossa :) :).
Tämä järjestely sopii minulle ja koiralleni, kaikki ei tietysti sovi kaikille. Ihmiset, joilla on kokemusta koirista, tietävät, että jos koira ei ole tyytyväinen, se osoittaa sen niillä keinoilla, jotka sillä on käytössä. Se oirehtii, ihan niin kuin ihminen oirehtii omalla tavallaan, jos ei ole tyytyväinen. Ongelmia syntyy, kun ei ymmärretä koiran tarpeita tai mitä se niillä viestittää, eikä varsinkaan jakseta panostaa lemmikkiin. Se saa minut vihaiseksi, mutta ei syyllistetä niitä ihmisiä, jotka hoitavat tälläkin hetkellä lemmikkiään mallikelpoisesti ja vastuullisesti.
Tämä kirjoitus saattaa(todennäköisesti) ärsyttää jotakuta. Jos niin on, niin täällähän saa suhteellisen vapaasti avautua... | |
| | |
25.01.10, 19:31
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) | koira yksin kotona Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kukkaruukku1 Olisiko parempi vaihtoehto Suomessa toteuttaa esim. kreikkalaistyylistä meininkiä, jossa on kulkukoiria kaupungeilla paljon? Mistä kaupungeissa koirat saa ruuan? Olisiko mukava aamulla töihin lähtiessä nähdä oven vieressä kuollut koira, kulkutautteihin tai nälkään kuollut koira? Ai niin, mutta eihän ne "hyvät" ihmiset käy töissä niin ei näe näitä todellisia tilanteita!
Suomessa on eläinsuojelulaki ja jos epäilet eläintä rääkättävän niin ota ihmeessä yhteyttä virkavaltaan! Mitä lie sanovat, jos epäilyn syyksi kerrotaan, että koira on ollut yksin koko 8 tunnin työpäivän ja vielä työmatkojenkin ajan! Siitäpä se riemu sitten repeis.
Näillä koirilla, jotka ovat kotona yksin työpäivän ajan, on asiat vielä todella hyvin! Kukaan ei ole hylännyt niitä, heittänyt kadulle, jättänyt ruokkimatta, ulkoilumatta, leikittämättä. Nykyään myös monet valveutuneet nuoret ottavat itselleen koiran juurikin esim. löytöeläinkodeista ja useimmiten joku kaltoinkohdeltu eläin on sen jälkeen saanut todellakin hyvän kodin vaikka jossain vaiheessa joutuisikin jäämään yksin työpäivän ajaksi kotiin.
Elämän realiteetit nyt kehiin! |
Katselin tänään naapurimaan koiria ulkoilemassa, niillä oli ainakin hauskaa, välillä leikittiin, nuoremmat koirat juoksenteli iloissaan ja vanhemmat kävelivät rauhallisesti ihmisistä piittaamatta. Nuoremmat saatoivat tulla vähän tutustumaan, mutta ei kahta metriä lähemmäs kuitenkaan. Sen jäleen heillä on mahdollisuus mennä vaikka kauppakäytävään ottamaan päivänokoset, todellakin koiran elämää, ei ihan villinä, mutta vapaana.
| |
| | |
26.01.10, 20:32
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sikamaista Herätys itsellesi!! jos annat koirasi olla YLI YHDEKSäN TUNTIA YKSIN?
HEI tee koirallesi palvelus, anna se pois ihmisille joilla on AIKAA pitää sille seuraa , ja hoitavat koiran hyvin!
YLI YHDEKSAN TUNTIA YKSIN on koiran RääKKääMISTä!!!!!! ja kasva itse!! kun et taida tajua tätä asiaa! koiraa ei saa jättää noin monta tuntia YKSIN! korkeintaan 2-3 tuntia!! | PeTTikÖ sipuli??
| |
| | |
27.01.10, 06:30
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuulikki taisi nauttia, kun irtolaiskoirat naapurimaassa parveilevat ja paskovat, kusevat, lisääntyvät holtittomasti. Lisää tuollaisia Tuulikkeja, ei ainakaan koirat lopu.
| |
| | |
20.09.10, 21:59
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) |
Uskallankohan kuitenkaan hankkia?
| |
| | |
21.09.10, 04:08
|
#58 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pennun hankkija Uskallankohan kuitenkaan hankkia? | Älä hanki koiraa riipaksesi! Se on aikamoinen riesa pidemmän päälle.
| |
| | |
06.11.10, 15:40
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) | Ymmärtäkää eläimiä <3
Jos koirasi on 5 tuntia yksin kotona, niin se ei haittaa ollenkaa :D. Mutta jos koira joutuu yli 8-9 tuntia olemaan yksin niin se on aivan LIIKAA! Minulla on koira, joka ei pidä jos hän joutuu olemaan reilu 7 tuntia kotona. Joten te joilla on koira joka joutuu olemaan yli 8-9 tuntia yksin kotona niin jos vain suinkin on mahdollista niin tehkää asialle jotai!
| |
| | |
06.11.10, 15:51
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | Koirat ;)
Joo,olen samaa mieltä nimimerkki eläinystävän kanssa! Koirillakin ja mulla eläimillä on tunteita!!!
Antakaa eläimillenne hyvä elämä :)
| |
| | |
07.11.10, 00:23
|
#61 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen samaa mieltä. Siksi suositan, pidättäytykää koiran hankinnasta, vaikka kuinka mieli halajaa.
| |
| | |
02.04.11, 18:17
|
#62 (linkki)
| | (Vierailija) |
Koira voi hyvin olla 8-9 tuntia yksin kotona.
| |
| | |
09.08.11, 21:57
|
#63 (linkki)
| | (Vierailija) | koirrat
Hauska lueskella näitä kommentteja täällä.. pistämpä oman mielipiteeni mukaan vaikka vanha ketju onkin...
Jotenkin tuli sellainen tunne että ne ihmiset jotka eivät hyväksy sitä että koira on edes sitä 8h yksin kotona eli perus työ/koulupäivän ajan, väittävät että koirasta ei muutenkaan pidettäisi huolta..?
Tuli sellainen vaikutelma että he olettavat tuon 8h yksin olon lisäksi omistaja ei enään hoitaisi koiran liikunta tarpeista ja muista aktiviteeteista vaan jättäisi ne täysin hoitamatta vaikka täällä moni juuri kirjoittaa aivan päin vastaista, että he todellakin heti töistä tultua vievät koiran pitkälle lenkille (ei siis pelkkä pihalla pissittäminen) ja jopa harrastavat koiran kanssa.
Mä oon sitä mieltä että koiran voi hyvin jättää työpäivän ajaksi yksin kun se on siihen totutettu jos vain sen riittävästä liikunnasta pidetään huolta. Sillähän ei ole väliä milloin se liikunta tulee, ei sen tarvitse olla juuri se 3 tunnin välein, vaan jos koira saa tuhlattua energiansa heti aamulenkillä ennen omistajan töihin menoa niin se on vain tyytyväinen että saa levätä sen jälkeen ja olla rauhassa ja etenkin sen perään jos saa ruuan niin usein koirat alkaisivat nukkumaan muutenkin siinä vaiheessa.
Sitten heti työpäivän päätteeksi taas purkamaan koiran eneriaa lenkille, koirapuistoon harrastuksiin yms. mitä vaan millä saa koiran onnelisen väsyneeksi! Joskus tietysti on hyvä tehdä ihan rauhallinen mutta pidemmän kaavan lenkkikin, se vahvistaa hurjasti koiran ja omistajan sidettä.
Ja illalla taas viimeiset energiat purkamaan ulkoilun merkeissä ja koira menee senkin jälkeen tyytyväisenä nukkumaan.
Leikkiminen ei korvaa liikunnan tarvetta mutta voi kyllä lyhentää jotakin ulkoilukertaa.
Ja eroahdistuskin sotketaan usein aivan muihin ongelmiin, jos koira järsii ja tuhoaa paikkoja tai haukkuu tylsyyttään voi ongelma piillä myös siinäkin ettei se nimen omaan saa tarpeeksi liikuntaa koko päivänä, ei siis sen takia ettäkö se olisi yksin.
Liikunta on se mikä pitää koiran järjissään ja uskon tosiaan että suurin osa näistä töissäkäyvistäkin ihmisistä huolehtivat siitä oikein hyvin, ja senhän näkee juuri koiran käyttäytymisestä onko sillä asiat hyvin vai huonosti. Ja siis sen tosiaankin näkee, koirat eivät valehtele eivätkä teeskentele!
Ja kyllä aikuinen koira jaksaa pidättää tarvittaessa sen 8h ja jos ei niin aina voi laittaa varmuuden vuoksi sanomalehden lattialle mihin se on jo pentuna opetettu tekemään tarpeensa, kyllä aikunen ihminenkin jaksaa tarvittaessa pidättää vaikka vuorokauden (nimimerkillä kokemusta on)
Viimeiseksi vielä, naapurissani ennen asui 5 henkinen perhe plus lapinkoira, heillä näytti olevan melkein aina joku kotona (tarkkaan en voi sanoa koska en ollut itse aina seuraamassa mutta noin niinkun yleensä) vaimo oli pitkää äitiys lomalla koska heille oli syntynyt tytär ja muut 2 lasta olivat koulu ikäisiä. Isäntääkin näkyi hyvin usein kotona.
Mutta siltikin että heillä oli peräti 4 tai ainakin 3 (nuorin koulua käyvä poikaa ei ehkä voi laskea koiran ulkoiluttajaksi mutta vanhempi läheni jo ylä astetta) ihmistä koiraa hoitamassa niin useimmiten koira oli yksin häkissä ulkokoirana haukkumassa olivat perheenjäsenet sisällä tai ulkona, heidän lenkit oli usein korttelin ympäri eli nimen omaan sellainen "pissilenkki" tai joskus nainen saattoi olla koiran kanssa poissa noin 30 min mutta siinä se!
Eli näinkin päin voi mennä, vaikka koiralle olisikin sitä aikaa niin ei sitä ilmeisesti kiinnostus jaksa siltikään riittää hoitamaan koiran liikuntatarpeita.
Itseasiassa se voi mennä jopa niin että kun ei koiraa ole koko aika seuraamassa niin mielenkiinto siihen säilyy pidempää...
Ihmisen on pakko käydä töissä, useimmiten sen 8h päivässä ja koiran on sopeuduttava siihen, mutta se ei tarkoita etteikö siitä huolehdittaisi. IHminen on koiran johtaja ja määrää sille sen rajat ja rutiinit, se töiden jälkeinen piiitkä ja mukava lenkki voi olla se koiran päivän kohokohta jota se innokkaasti odottaa joka päivä.
Ja valitettavasti taajama alueilla ei saa pitää irti koiria niin ne eivät voi mennä ja tulla ovesta miten sattuu..
| |
| | |
08.09.11, 18:21
|
#64 (linkki)
| | (Vierailija) | Että sellasta Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja en ota koiraa Mä en ylipäätänsä ymmärrä, että miksi joku haluaa koiran, jos se on päivät 10 tuntia yksin? Kaverini hommasi koiran ja koira on yksin päivittäin puolesta kahdeksasta vähän yli viiteen. Mitä hittoa koira tekee pienessä kerrostalossa yksin koko päivän. Ihminenkin tulisi hulluksi, entäs sitten koira, jolla energiaa riittää ja ei mitään tekemistä kuin nukkua.
Ihmiset on tosi itsekkäitä. Ajatellaan vain ensisijaisesti itseä ja sitten vasta sitä, miten eläin kärsii. Olisi koiralla edes kaveri, mutta kun ei edes sitä.
Itse haluaisin koiran, mutta en ota juuri sen takia, että minulla on pitkät työpäivät ja koira vain kärsisi. Vaikka miten pennusta asti totutettaisiin, niin koira on laumaeläin eikä mikään yksineläjä ja varmasti kärsii koko ajan. Miksi ottaa koira, jos ei sitä halua hoitaa. Turha koiraa on viikonlopuksikaan ottaa. |
Eihän kukaan voi ottaa koiraa joka käy töissä, jos koira ei voi olla 8-9h yksin kotona ja jos oot työtön nii todennäköisesti sulla ei oo rahaa elättää koiraa ja itteäs.. Miettikää nyt pöhköt vähän mitä oikein puhutte täällä.. Jos koira on pienestä asti oppinut olemaan koton noin 8-9h yksin, niin kyllähän se pärjää (tietty riippuu myös rodusta).
| |
| | |
16.12.11, 00:08
|
#65 (linkki)
| | (Vierailija) | koirat
onko kukaan miettinyt koiran luonnetta? monet koirat tykkää niin olla omistajan kanssa, että voi hiukan ahdistua ja monet sitten taas ei ole moksiskaan kun joutuu olemaan yksin kotona 8-9 tuntia. pentuna kun kouluttamisen alottaa ja ajan myötä kouluttaa siihen hetkelliseen yksin oloon pikku hiljaa niin koira pärjää hyvin kotona hetken, mutta jos totuttaa koiran jatkuvaan yhdessä oloon, ei ihme et semmoset sekoaa kun jää yksin. tietty olisi koiralle mukavaa olla toinen koira/kissa seurana tai jos saisi hoitoon sukulaiselle. mutta en suosittele hankkimaan mitään eläintä jos oikeasti niille ei ole aikaa. koirillakin on tunneaisteja, eivät ole koriste esineitä.
| |
| | |
16.12.11, 03:54
|
#66 (linkki)
| | (Vierailija) |
Useilla ihmisillä todelliseksi työpäivän pituudeksi voi tulla jopa 10 tuntia työmatkoineen, kaupassa, tarhassakäynteineen.
| |
| | | | |