| |  | | |
16.10.06, 12:53
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006
| Mopsi tai kiinanpalatsikoira
Minulla on hauvakuume, ennestään on jo dalmatialainen, mutta haluaisin mopsin tai kiinanpalatsikoiran. Olen kuulluut mopseista aika karmeita juttuja. Olisiko jollain kokemusta?
| |
| | |
16.10.06, 13:51
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja salli100 Minulla on hauvakuume, ennestään on jo dalmatialainen, mutta haluaisin mopsin tai kiinanpalatsikoiran. Olen kuulluut mopseista aika karmeita juttuja. Olisiko jollain kokemusta? | Mitä karmeita juttuja olet mopseista kuullut?
Hassua sinänsä, että minä pähkäilen myös näiden kahden rodun välillä. Kiinanpalatsikoiran silmät ja turkki mietityttää. Mopsi kuulemma on ulkomailla uusi julkkisten lempparirotu. Chihuahuat ei ole enää mitään.
| |
| | |
16.10.06, 14:25
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Mopseista
Kuulin, että mopsit ovat tosi ylpeitä, eivät opi sisäsiisteiksi ja kaikenlaisia silmä- ja hengitysongelmia. Tulee kulema kalliisi.
| |
| | |
16.10.06, 14:38
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei ne ole ylpeitä, ne on omanarvontuntoisia! Samoin ovat kiinanpalatsikoirat, se niissä minua viehättääkin. En pidä liehittelijöistä ja nuoleskelijoista.
Silmien kanssa ilmeisesti täytyy olla tarkkana, oli rotu kumpi tahansa. Mopseilla pitää pestä sitä naamapoimua. Mutta eivät ole turhanhaukkujia ainakaan. Se on hyvä piirre koirassa, kun asutaan kerrostalossa.
| |
| | |
16.10.06, 21:59
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Mopsi!
Mun äitin mopsi on kyllä ihan sisäsiisti. Osaa ilmoittaa itse milloin pitää päässä ulos, menee ulko oven viereen istumaan (no toki mopsia lenkitetään muutenkin!) :) Mopsi ei myöskään räksytä vain räksyttämisen ilosta.Haukahduksia pääsee yleensä jos mopsi on närkästynyt jostain. :) Mopsit kuulemma kiintyvät todella paljon omistajiinsa ja näin on myös käynyt äitini tapauksessa. Vessaankin on välillä päästävä mukaan :D
Kiinanpalatsikoirista ei ole mitään kokemusta.
| |
| | |
17.10.06, 06:53
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Mopsista
Itselläni on 15 kk vanha mopsipoika enkä ole päivääkään katunut valintaani. Mopsi on kuten edellä on jo sanottu oman arvonsa tunteva, mutta myös tosi seurallinen ja ihmis- sekä eläinrakas. Mopsi ei ole mikään sohvaperuna ja vaatii siis lenkkeilyä ja leikkiä ihan normaalisti. Meillä ei ole sairauksia ollut, mutta silmien kanssa saa olla tarkkana ja nenäpoimua on pestävä, jottei tulehdu. Turkki on helppohoinen kuin mikä. Ei pljon pesuja tarvitse. Itse olen ensi vuonna ottamassa jo toista mopsia.
| |
| | |
21.10.06, 20:12
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Ehdottomasti mopsi
Mopsit ovat ihania rutisoijoita, eivät hauku eikä niiden turkkia tarvitse hoitaa. Ajattele myös kurakelejä. Mopsi ei sovi huumorintajuttomalle ihmiselle, sillä mopsi keksii tempauksia, joille pitää nauraa vedet silmissä.
Itselläni on ranskis, jonka bestis on mopsi. | |
| | |
14.11.06, 14:16
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | just
jaa ei chihut oo enään mitään?en usko että kauhean moni päättää koiransa rodun vain sen perusteella onko se rotu in jossain julkkis maailmassa..haloo!
| |
| | |
14.11.06, 14:36
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja muu jaa ei chihut oo enään mitään?en usko että kauhean moni päättää koiransa rodun vain sen perusteella onko se rotu in jossain julkkis maailmassa..haloo! | Tosi moni muuten päättää. Juttelin kesällä erään ansioituneen chihuahuakasvattajan kanssa (ei suomalainen) ja hän sanoi panneensa kasvatustyönsä vähäksi aikaa jäihin sen vuoksi, että joka kerta kun Paris Hilton on seurapiiriuutisissa chihuahuansa kanssa, hänen puhelimensa alkaa soida ja sähköposti tulvii pentukyselyjä.
Hän ei kuulemma enää pysty tietämään, ostaako ostaja pennun vain sen vuoksi, kun julkkiksilla on chihu kainalossa vai aidosti rodusta kiinnostuneena.
Näin ainakin muualla kuin Suomessa. Minäkin luin jostakin, että joillain filmitähdillä on nyt sitten mopsi. Muoti muuttuu nääs!
| |
| | |
15.11.06, 06:51
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Mopsukka
No, onneksi meitä ei voi syyttää muodin perässä juoksemisesta, koska mopsukka hankittiin jo ennen kuin ne tulivat "muotiin". Elämäni parhaita valintoja on ollut.
| |
| | |
17.11.06, 09:11
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | hmm
Jos joku hankkii esim chihun koska ne ovat muodissa,ei ole eläinrakas.sairasta.
| |
| | |
17.11.06, 09:53
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja muu Jos joku hankkii esim chihun koska ne ovat muodissa,ei ole eläinrakas.sairasta. | Aina on ollut muotirotuja, joita kaikki haluaa ja joiden terveyden ja luonteen pentutehtailu sitten pilaa.
Äitini kertoi, että sen nuoruudessa muotikoiria oli kettuterrieri, villakoira ja cockerspanieli. Spanielin luonne ainakin huonontui. Meillä oli punainen cockeri ja se oli tosi arvaamaton, saattoi purra, vaikka oli muuten kiltti. Siitä sanottiin,että se johtuu pentutehtailusta.
Sitten itse muistan kuinka suosittu rotu oli saksanpaimenkoira. Ja niin alettiin niitäkin tehtailla ja ihmiset osti paperittomia, huonoluonteisia ja lonkkavikaisia pentuja. Sitten tuli kultainen noutaja, niitähän on vieläkin joka toisella.
Jos nyt sitten on chihuahua ja mopsi, se on kai merkki kaupunkilaistumisesta. Ainakin ne on pieniä, ettei pitovaikeuksia pitäisi olla.
| |
| | |
18.11.06, 03:32
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiinanpalatsikoirasta on mukava lapsuusajan muisto:
Hammaslääkärillä oli näitä koiria kaksi ja sanoi aina, että jos olet reipas tyttö saat valita kumman koirista otat syliin hoidon ajaksi.
Oli muuten mukava olla hoidettavana, kun sai samalla paijata koiraa. Koirat tykkäsivät paijaamisesta, nuolivat kättä ja tönäsivät kuonolla, jos lopetti liian pitkäksi aikaa.
Siinä se hoitokin unohtui.
| |
| | |
21.11.06, 14:41
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | haa
niin niin pilaa luonteen..jotkut vaan on niin helvetin ihQ tyyppejä et on sillai et heimä haluun chihun ko ne on niin IHQUI!!!
| |
| | |
28.11.06, 13:03
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiinanpalatsikoira,...
Itse olen onnellinen kiinanpalatsikoiran omistaja jo toiseen otteeseen. Tämä koira valloittaa sydämet ja vie järjen ja tunteet mukanaan... toki varmasti Mopsikin on hyvä koira, mutta itse valitsisin ehdottomasti Kiinanpalatsikoiran vain sen luonteen vuoksi. Temperamenttiä riittää vaikka koira onkin pieni, mutta sopivassa määrin. Kiinanpaltsikoira osoittaa syvää kiintymystä ja ymmärrystä omistajalleen - ei palvo sinua vaan osoittaa oikeaa sydämen rakkautta - niin kuin eräässä tekstissä sanotaan. Samoin sillä on valtavan hyvä huumorintaju, on ehkä eräät naurut naurettu noiden koirien shown aikana... mutta tarvittaessa vakava mielisyyttäkin löytyy, kyseinen koira käy lähestulkoon vahtikoirasta,... se pitää sydän juuriaan myöten oman "perheensä" puolia...
| |
| | |
28.11.06, 13:09
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lisäys edelliseen,... Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen kiinanpalatsikoiran omistaja,... Itse olen onnellinen kiinanpalatsikoiran omistaja jo toiseen otteeseen. Tämä koira valloittaa sydämet ja vie järjen ja tunteet mukanaan... toki varmasti Mopsikin on hyvä koira, mutta itse valitsisin ehdottomasti Kiinanpalatsikoiran vain sen luonteen vuoksi. Temperamenttiä riittää vaikka koira onkin pieni, mutta sopivassa määrin. Kiinanpaltsikoira osoittaa syvää kiintymystä ja ymmärrystä omistajalleen - ei palvo sinua vaan osoittaa oikeaa sydämen rakkautta - niin kuin eräässä tekstissä sanotaan. Samoin sillä on valtavan hyvä huumorintaju, on ehkä eräät naurut naurettu noiden koirien shown aikana... mutta tarvittaessa vakava mielisyyttäkin löytyy, kyseinen koira käy lähestulkoon vahtikoirasta,... se pitää sydän juuriaan myöten oman "perheensä" puolia... | Toki koiran hoidossa on oma hommansa - turkki vaatii hoitoa kiinanpalatkoiralla lähestulkoon jatkuvasti,... turkkia on harjattava ja hoidettava paljon jos sen aikoo saada näyttämään siltä miltä se koirakirjan kuvissa näyttää...
| |
| | |
28.11.06, 14:52
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen todella ihastunut kiinanpalatsikoiriin, mutta turkinhoito mietityttää kovasti. Että jaksaisiko sitä tarpeeksi harjailla ja pestä. Luonne niillä on minusta aivan mahtava.
| |
| | |
31.05.07, 15:00
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiinanpalatsikoira seuraksi
Minulla oli kevääseen saakka kiinanpalatsikoira,joka kuoli vanhuuteen yli 14v ikäisenä.Seuraavaksi koiraksi hankin Tiibetin spanielipennun,joka nyt 5kk.Olen harkinnut toiseksi koiraksi kiinalaista.Sopisivatko yhteen.?Kokemukseni kiinalaisesta tosi ihania,eikä turkinhoidossa ollut mitään ongelmia,joskin en harrastanut näyttelytoimintaa.Ihana, hellä ja uskollinen koira omalle väelle.Hyvä vahtikoira.
| |
| | |
31.05.07, 23:29
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tipsu ja kiinarihan ovat sukulaiskoiria, että luulisivat sen puoleen passaavan hyvin yhteen. Yksilöissähän on eroja, joten kannattaa pentua hankkiessa tutustuttaa tipsu uuteen tulokkaaseen hyvissä ajoin. Kyllä alussa pitäisi jo huomata jos menevät sukset ristiin.
| |
| | |
26.06.07, 00:04
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
itselläni on ollut kiinanpalatsikoira parisen vuotta,ja rotu on mielestäni aivan ihana,mutta ehkäpä liiankin vartioiva. Koirani ei anna muiden koskea sitä (puree kaikkia vieraita) ja lenkillä syntyy jatkuvasti hirveä rähinä vastaantulevista koirista. Onko muilla yhtä temperamenttinen koira vai onko kasvatuksessa vikaa?
| |
| | |
27.06.07, 15:03
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | CHIHUAHUAT!
Eräs ystäväni kysyi että otitteko Chihuahuan koska se on nykyään MUODISSA!Siis ei en ottanut sen takia vaan sen koska minulla oli juuri äskettäin pk Collie se kuoli kasvaimen takia niin minulla oli hirveä ikävä sitä tarvitsin kaveria yksinäiseen elämääni otin sitten pk Chihuahuan!Ja ne jotka ottavat sellaisen koiran joka on pelkästään muodissa on itseni mielestä ei eläin rakas.
| |
| | |
17.03.09, 08:09
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kinuskin omistaja itselläni on ollut kiinanpalatsikoira parisen vuotta,ja rotu on mielestäni aivan ihana,mutta ehkäpä liiankin vartioiva. Koirani ei anna muiden koskea sitä (puree kaikkia vieraita) ja lenkillä syntyy jatkuvasti hirveä rähinä vastaantulevista koirista. Onko muilla yhtä temperamenttinen koira vai onko kasvatuksessa vikaa? | Kuulostaa siltä, että kasvatuksessa on todellakin jotain vikaa!
| |
| | |
19.03.09, 13:08
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihmiset ovat kummatkin rodut jalostaneet ihan epäkoiramaiseksi. Mopseillla ja kinuskeilla hengitysvaikeuksia niiden luonnottomaksi muototuneen kuonon takia. Mopseilla paljon lonkkavikoja tämän lisäksi. Ja selässä vikoja koska on kasvatettu niin matalajalkaiseksi ,että jalat ei kunnolla kanna ja selkään tulee siitä syystä vammoja.
| |
| | |
19.03.09, 15:37
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tiededokumentissa oli hyvä dokkari koirien sairaaksi jalostamisesta oli sen nimi.
Siinä käsiteltiin eniten cavalier king charles -spanielia (pikkuaivojen tyrä, sydänviat), kiinanpalatsikoiraa (silmät ei mahdu silmäkuoppaan, hengitysvaikeudet) ja mopseja, joista sanottiin, että jos se olisi joku muu eläin kuin koira, se olisi suojeltu uhanalaisena. Tämä johtuu siitä, että mopseja on jalostettu niin, että niiden geenipohja vastaa 50 yksilöä eli kaikki mopsit on noin pienen populaation jälkeläisiä ja tästä seuraa pahoja perinnöllisiä vikoja.
Minut tämä herätti, olen aina pitänyt mopseista ja kiinanpalatsikoirista, mutta nyt katse suuntautuu johonkin muualle. Ohjelmassa todettiin sekarotuisten olevan terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin rotukoirien.
| |
| | |
05.04.09, 10:16
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Mun Mopsi
Rakastan mopseja yli kaiken ja itselläni on mopsi. Se tulee hulluksi aina kun sille antaa luun ja se puree kamalan kovaa jos sen ottaa pois. Mietin jo pitäisikö sille lähteä etsimään apua kun se ei tottele kun sanoo ettei se pure ja aina kun sen alistaa se tottelee vain sen hetken mutte unohtaa sen pian... En tarkoita että kaikki mopsit olisivat näin vihaisia mutta meidän koiralla alistaminen ei toimi...
| |
| | | | |