Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Lemmikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.04.09, 11:05   #26 (linkki)
lonkkavikaisen seropin omistaja
(Vierailija)

Sekarotuiset

koirat eivät ole aina terveempiä kuin rotukoirat jos kaksi perinnöllisiä sairauksia tai vikoja kantavaa koiraa risteytetään. Tällöin syntyvät sekarotuiset koirat kantavat kahden eri rodun vikoja/sairauksia ja mitä todennäköisemmin niitä myös sairastavat ts. eivät ole vain kantajia. Eli sekarotuisia pentueita teetettäessä täytyy myös olla selvillä eri rotujen ja yksilöiden terveystaustoista useampaan sukupolveen. Sekarotuisuus ei valitettavasti ole laadun ja terveyden tae, ei edes luonteen. EI se koirien jalostus niin helppoa ole.
  Vastaa viestiin
18.08.09, 19:39   #27 (linkki)
mopsista
(Vierailija)

Uskomattomia tarinoita tietämättömiltä!

MOPSI on vanhin rotu vinttikoirien kanssa!! Jos puhutaan jalostamisesta, tätä rotua on tutkittu olevan jo ennen aikamme ajanlaskua -eli yli 2000vuotta!! Ihmiset eivät todellakaan ole jalostaneet tätä "viime aikoina", vaan kyse on vanhasta rodusta, jolla ei ole sen enempää sairauksia kun muillakaan roduilla. Te tietämättömät voisitte tutustua paremmin rotuun ennenkö latelette virheellisiä tietoja roduista! Rotujen jalostustavoiteohjelma on erinomainen opus! Mars lukemaan!!
  Vastaa viestiin
19.08.09, 08:49   #28 (linkki)
BBC:n dokumentti
(Vierailija)

Mopsi on toki vanha rotu, mutta jalostuksella geenipohja kaventunut. Tällä hetkellä mopsien geenipopulaatio vastaa 50 mopsin geenejä. Tämä kerrottiin BBC:n tekemässä dokumentissa koirankasvatuksesta, joka esitettiin viime talvena Suomessa. Perinöllisyystiedettä tunteva tajuaa, että kyse on vakavasta asiasta rodun sisällä.

Ohjelmassa keskityttiin pääasiassa Cavalier King Charles-spanieliin, jolla jalostuksen tuomat sairaudet on todella vakavia: aivojen liikakasvu ja sydänsairaudet. Kasvattajat juoksi karkuun, kun tekijät halusivat haastatteluja. Mopsi mainittiin toisena kriisirotuna.
  Vastaa viestiin
21.08.09, 22:13   #29 (linkki)
Muutama vuosi takaperin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cindi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja muu
jaa ei chihut oo enään mitään?en usko että kauhean moni päättää koiransa rodun vain sen perusteella onko se rotu in jossain julkkis maailmassa..haloo!
Tosi moni muuten päättää. Juttelin kesällä erään ansioituneen chihuahuakasvattajan kanssa (ei suomalainen) ja hän sanoi panneensa kasvatustyönsä vähäksi aikaa jäihin sen vuoksi, että joka kerta kun Paris Hilton on seurapiiriuutisissa chihuahuansa kanssa, hänen puhelimensa alkaa soida ja sähköposti tulvii pentukyselyjä.

Hän ei kuulemma enää pysty tietämään, ostaako ostaja pennun vain sen vuoksi, kun julkkiksilla on chihu kainalossa vai aidosti rodusta kiinnostuneena.

Näin ainakin muualla kuin Suomessa. Minäkin luin jostakin, että joillain filmitähdillä on nyt sitten mopsi. Muoti muuttuu nääs!
Monet amerikkalaiset ja brittiläiset vanhemmat ostivat pikkutyttärilleen chihuahuakoiria kun he mankuivat niitä koska halusivat olla kuin Paris Hilton, ja koska rotu ei ole niitä helpoimpia pienestä koostaan huolimatta, eikä lapset tulleet niiden kanssa toimeen, niin niitä löytyi tosi paljon kuolleina roskiksista :(
  Vastaa viestiin
23.10.09, 10:21   #30 (linkki)
Nimetön tytteli
(Vierailija)

Mopseista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä mopsirakas
Rakastan mopseja yli kaiken ja itselläni on mopsi. Se tulee hulluksi aina kun sille antaa luun ja se puree kamalan kovaa jos sen ottaa pois. Mietin jo pitäisikö sille lähteä etsimään apua kun se ei tottele kun sanoo ettei se pure ja aina kun sen alistaa se tottelee vain sen hetken mutte unohtaa sen pian... En tarkoita että kaikki mopsit olisivat näin vihaisia mutta meidän koiralla alistaminen ei toimi...
Itse otin 2v narttumopsin sijoitukseen. Mitään ongelmia ei meillä ole ollut. On todella kiltti ja yleensä kyllä uskoo jos komennetaan. Alle kahdessa viikossa tämä tyttö oli jo kuin kotonaan. Ei tee mitään sisälle, ei hauku edes muille koirille saatika sitten kotonakaan..ja tämä koira on tullut siis omakotitalosta kerrostaloon. Lenkillä ei oikeastaan hihnaakaan tarvitsisi, sillä ei lähde minusta kovin kauas eikä häntä myöskään kiinnosta muut ihmiset eikä koirat. Olen kuullut paljon kauhutarinoita tästä rodusta, mutta kaikilla roduilla on omat vikansa. Olen myös jututtanut muita mopsien omistajia ja heilläkään ei mitään ongelmia ole koiriensa kanssa ollut.

Luulisin,että on kyllä hyvin paljon kasvatuksesta ja hoidostakin kiinni miten koira tottelee.Tämä pätee kaikissa koiraroduissa. Minä otin mopsin monen vuoden harkinnan jälkeen ja kertaakaan en ole katunut päätöstäni.

Vastaa viestiin
27.12.09, 15:29   #31 (linkki)
Soikku
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyinen tipsun omistaja Näytä viesti
Minulla oli kevääseen saakka kiinanpalatsikoira,joka kuoli vanhuuteen yli 14v ikäisenä.Seuraavaksi koiraksi hankin Tiibetin spanielipennun,joka nyt 5kk.Olen harkinnut toiseksi koiraksi kiinalaista.Sopisivatko yhteen.?Kokemukseni kiinalaisesta tosi ihania,eikä turkinhoidossa ollut mitään ongelmia,joskin en harrastanut näyttelytoimintaa.Ihana, hellä ja uskollinen koira omalle väelle.Hyvä vahtikoira.
Uskon että sopivat! Minulla itsellä meni toisinpäin, otin ensin tipsun ja kun tipsu oli 2.5 vuotias niin peke pennun. Nyt tämä peke on puoli vuotisa ja hyvin meillä on mennyt! Aika toki näyttää miten menee sitten kun peke aikuistuu. Kannattaa kyllä odotella että pentusi ensin aikuistuu ennenkuin otat pennun.. :)
  Vastaa viestiin
13.10.10, 18:53   #32 (linkki)
Fiiilis^
(Vierailija)

Mopsit (:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja salli100 Näytä viesti
Minulla on hauvakuume, ennestään on jo dalmatialainen, mutta haluaisin mopsin tai kiinanpalatsikoiran. Olen kuulluut mopseista aika karmeita juttuja. Olisiko jollain kokemusta?

Koitin itse löytää tietoa kiinanpalatsikoirasta, ihan koulutyön takia, muuta juu olen ulkoiluttanut mopeseja aika reilusti itsellä ei kyllä ole, mutta jos olet itse urheilullinen niin tämä koira kyllä hidastaa vauhtiasi (: Mopsit ovat ihania, mutta niillä on se kuono niin rutussa niin se vaikeuttaa niiden hengitystä mutta ei niissä ole muuta vikaa. Ja jos on kuulut saman jutun kun minä että niiltä voi tippua silmä niin se ei kyllä pidä paikaansa niin paljon kun itse olen tutkinut asiaa.
Toivon että pystyt jotenkin päätämään kumman otat mutta Onnea !
  Vastaa viestiin
30.01.12, 23:52   #33 (linkki)
Moppe
(Vierailija)

Mopsi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja salli100 Näytä viesti
Kuulin, että mopsit ovat tosi ylpeitä, eivät opi sisäsiisteiksi ja kaikenlaisia silmä- ja hengitysongelmia. Tulee kulema kalliisi.

Oma mopsini oppi sisäsiistiksi 4,5 kk vanhana, tosin ulkoilutin sitä todella ahkerasti heti alusta, onneksi oli kesä. Silmistä ei ole ollut ongelmaa, sen enempää kuin muilla koiranomistajilla tuttavapiirissäni ja kyse on ihan muista koirista. Siis ongelmia ei ole lainkaan. Ei myöskään hengitysongelmia ole ollut. Kuorsaa kyllä joskus kuin pieni mies, mutta niin tekevät monet muutkin rodut. Siitä ylpeydestä, mopsi on kyllä omanarvonsa tunteva rotu, mutta en sitä ylpeydeksi kutsuisi, hyvä itsetunto positiivisella tavalla kuvaa mopsia mielestäni paremmin. Oma mopsuli on muiden koirien kanssa todella leikkisä ja nätisti ottaa kontaktia vieraisiin koiriin. Ihmisiä se rakastaa ja jos haluaa pusun niin sen myös saa mopsilta =). Mutta jos et tunne mopseja kunnolla niin en suosittele että otat itsellesi sellaisen ennenkuin olet tutustunut rotuun paremmin ihan oikeassa elämässä. Mopseissa on nimittäin joku aivan ihana ja erikoinen piirre luonteessa joka tekee siitä uniikin kaverin ja sitä täytyy rakastaa... muuten suuhteesta ei tule hyvä. Mopsia ei nimittäin voi verrata mihinkään muuhun rotuun. Itse olen 150% mopsifani, en voisi kuvitellakaan toista rotua vaikka koiria olen aina rakastanut, rotuun tai muuhun katsomatta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku