| |  | | |
10.11.06, 12:51
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kissan suutulehdus, osaako kukaan auttaa
Minulla on 9 vuotias kissa joka on sairastanut 3 vuotta suutulehdusta. Tartuntatautikokeet on otettu ja niissä ei ainakaan näkynyt kissa-aidsia. Antibiootteja on syötetty vaikka kuinka paljon, mutta mikään ei auta.
Pahanhajuista kuolaa tulee päivittäin melko paljon, kieli on röpelöisen näköinen ja pureminen on välillä hankalaa. Osaako kukaan kertoa, onko mitään kotikonstia millä tämän todella ikävän taudin saisi paranemaan, kun antibiootit eivät tehoa. Eläinlääkärissä on käytetty useitakertoja, mutta mitään apua ei tunnu löytyvän. Eläinlääkäri sanoi vain, että suutukehdus on todella paha kissoilla ja siitä on erittäin vaikea päästä eroon.
Kertokaa jos tiedätte, jonkin hyvän ja turvallisen keinon.
| |
| | |
10.11.06, 13:52
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt varmaan joku hyökkää kimppuun, mutta sanonpa kuitenkin. Yritä homeopatiaa, se auttaa joskus tosi hyvin varsinkin ihosairauksiin ja tällaisiin limakalvoilla oleviin tulehduksiin. Eläinhomeopaatteja kyllä löytyy.
Nimimerkki Itse avun saanut
| |
| | |
10.11.06, 14:41
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Homeopaatit osaavat katsoa eläintä enemmän kokonaisuutena kuin eläinlääkärit, jolloin tulehduksen syy löytyy ja kissasi saa siihen tarvitsemansa hoidon. Lämpimästi minäkin suosittelen!Itse olen saanut avun koirilleni.
| |
| | |
10.11.06, 16:24
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos neuvoista. Täytyypä alkaa etsimään homeopaattien nimiä, jos niitä löytyy netistä. Kaikki apu ja neuvot on tarpeen.
| |
| | |
04.02.07, 16:43
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | mulla oli 12-vuotias kolli
Mulla oli 12-vuotias kollipoika, joka sairastui 2001 johonkin pahaan suutulehdukseen. Tulehdus meni lopulta niin pahaksi, että syöminen kävi mahdottomaksi. Kissa laihtui ja kärsi pyöritteli ruokaa pystymättä nielemään joten veimme sen lopulta eläinlääkärin piikitettäväksi. Varsinkin jo iäkkäämmältä kissalta kannattaa muistaa poistattaa hammaskivet säännöllisesti.
| |
| | |
01.03.07, 01:54
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Miten on käynyt?
Hei, minun 13 v. kissallani on ihan sama juttu kuin sinunkin. Kävimme eläinlääkärillä joulukuussa 2006, saimme kahta eri antibioottia. Lääkäri kirjoitti vielä jatkokuurinkin valmiiksi. Helmikuun puolessavälissä annoin toisen kuurin, mutta suulehdus senkuin jatkuu. Nyt meillä on meneillään piikitettävä antibiootti. Toivotaan, että alkaa tehoamaan, kissa nimittäin ei voi syödä mitään. Maito ja kananmuna on ainoat, jotka jotenkuten saan sen syömään.
Kerrotko Milla, miten sinun kissasi voi. Oletko saanut apua.
| |
| | |
06.03.07, 16:07
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meidän 8-vuotiaalla narttukissallamme on myös kolmatta kertaa suutulehdus. Meillä tosin antibiootit (piikitettävät, aika vahvoja annostuksia) ovat tehonneet nopeasti, ja viimeisen kahden tulehduksen välillä oli yli vuosi. Muistakaa aina antaa koko kuuri, liian lyhyt kuuri johtaa usein uusiutumiseen.
Kurja vaiva, ja säälittää kissa, jolla on nälkä mutta joka pelkää syömistä.
| |
| | |
23.04.07, 15:01
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meidän kissalla on nyt kolmas antibioottikuuri menossa, lisänä kortisoni. Kun kuuri loppuu, tulehdus palaa takaisin.
Onko kukaan onnistunut selättämään tätä ongelmaa? Eläinlääkärilläkin tuntuu olean keinot lopussa...
| |
| | |
24.04.07, 12:55
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vastustuskyvyn ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi kannattaa pitää vitamiini ja hivenainekuurit,sinkki varsinkin on limakalvoille tärkeä. Kisuille löytyy tehdasvalmisteisina näitä tuotteita,mutta voihan sitä "luomunakin",kalanmaksaöljyä yms.
Apteekit ja eläinlääkärit myy myös ravinnegeeliä joka sisältää kaikkia tärkeitä aineita,sen nimeä en nyt muista,taisi olla Aptuksen tuotteita(?) oli jokatapauksessa helppo antaa ja maistuikin hyvin.
| |
| | |
24.04.07, 13:17
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kalanmaksaöljyä ei saa antaa kissalle yhtään!! | |
| | |
24.04.07, 18:21
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mutta kokonaisia perkaamattomia kaloja saa. Sisältävät kyllä sen maksankin.
Myydään myös kapseleina eläinkaupassa,koirille ja kisuille.
| |
| | |
15.05.07, 21:14
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla on täällä nyt 17- vuotias kollipappa suutulehduksessa ja antibiootteja menossa ja Aptuksen vitamiiniöljyä, jossa rasvahappoja. En tiedä mitä lääkäri ajatteli, kun edellisellä käyntikerralla oli sitä mieltä, että ei voi rauhoittaa hammaskiven poiston takia ja perskele nyt sitten onkin koko suu tulehtunut!
Kahden viikon päästä humauksella kuulemma korjataan suuta. On kyllä syönyt koko ajan ruokansa ja kroketit, että ei niin kipeä, ettei lainkaan pystyisi syömään. Eläinlääkäri oli kyllä uskoa täynnä, että kaveri saadaan kuntoon.
| |
| | |
16.05.07, 10:13
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
KalanMAKSAöljyä ei saa antaa kissalle, LOHIöljyä saa. Sitä myydään eläinkaupassa.
| |
| | |
16.05.07, 11:30
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vähän päivitystä: meidän 8-vuotiaan narttukissamme suutulehdus oli kovaa vauhtia muuttumassa kroonikseksi, melken kaksi kuukautta se oli antibiootti- ja kortisonikuurilla, että pystyisi edes joten kuten syömään.
viime viikolla sille tehtiin nukutuksessa hammasten puhdistus, ja samalla käytiin kaikki hampaat tietysti läpi (tarttaessa huonokuntoiset olisi poistettu). samalla ikeniin ruiskutettiin pitkävaikutteista kortisonia. nyt kissa on kuin uudestisyntynyt ja ottaa kovalla vauhdilla takaisin menetettyä painoa.
eläinlääkäri tosin varoitti, että todennäköisesti ongelma palaa ennemmin tai myöhemmin. toivottavasti paljon myöhemmin!
| |
| | |
16.05.07, 11:44
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onko nämä teidän kissanne sisäkissoja? Olen ollut kissojen kanssa tekemisissä koko ikäni, enkä tuollaista ole ennen kuullut, ja tässäkin keskustelussa monta samanlaista tapausta. =oO
| |
| | |
16.05.07, 13:43
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minun kissani ei ole sisäkissa. Minullakin on koko ikäni ollut kissoja, ja tämä on ensimmäinen tapaus. Aika yleistä kuulemma kuitenkin, eläinlääkärin mukaan.
| |
| | |
17.05.07, 14:01
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kolli on perusmaatiainen, käy ulkona ihan itsekseen ja hiirestää ja muuta, perusjätkä.
Persialaiseni, narttu sen sijaan on taistellut ienongelmien kanssa vasta n. 14- vuotiaasta asti, mikä persialaiselle aikamoinen saavutus kuulemma, sanoi lääkäri. En ole koskaan joutunut asian kanssa tekemisiin aiemmin, vaikka kissoja minulla on ollut lapsesta asti, maatiaisia, mutta tämä kolli on vanhimmaksi hengissäsäilynyt kattini, että sikäli "kissageriatrian" kanssa olen ekaa kertaa varsinaisesti tekemisissä nyt.
| |
| | |
23.05.07, 23:59
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kolli on ollut hammaslääkärissä tänään ja lepäilee nyt. Tulehdus hyvää vauhtia parantumassa ja kuulemma hammaskivet vähäisiä sen takia, että on metsästänyt näihin päiviin asti. Aito "elävä ravinto" pitää hampaat paremmassa kunnossa ja ulkoilu ja metsästys ja muut kissalle luontaiset touhut pitävät vireänä ja antavat pitkää ikää. Näin sanoi lääkärimme tänään.
| |
| | |
09.07.07, 13:42
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Taas päivitystä
Suutulehdus tuli taas takaisin, n. kuukauden kissa voi paremmin hampaiden puhdistuksen ja pitkävaikutteisen kortisonipiikin jälkeen. Siispä taas eläinlääkärille: suu oli kauttaaltaan tulehduksen vallassa. Kissa ei voinut syödä mitään.
Olin jo valmis lopettamaan sen, mutta lääkärin mukaan kroonistuvaa tulehdusta voi kontrolloida lääkkeillä: n. joka toinen kuukausi kortisonipiikki niskaan. Piikin voi antaa itse, ja piikin jälkeen kissa on vuorokaudessa taas oma itsensä ja alkaa ottaa takaisin menetettyjä kiloja.
Eli näin mennään eteenpäin. Kortisonihan on tuhtia tavaraa ja sillä on sivuvaikutuksia, mutta niin kauan jatketaan kuin kissa on terveen oloinen.
| |
| | |
15.08.07, 22:22
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | krooninen gingiviitti
Krooninen suutulehdus eli gingiviitti on kissoilla varsin yleinen sairaus. Hoitona on hampaiden pitäminen puhtaana, suuhuhde hexarinsellä penslaus jos kissa antaa sekä yleensä pysyvä kortisoonilääkitys pienimmällä tehoavalla annoksella. Oma kissani söi loppuaikoinaan myös kipulääkettä päivittäin. Joskus hampaiden poistaminen auttaa. Ohessa tietoa asiasta
http://www.kolumbus.fi/seppo.ahlstedt/nerikomin/terveys.html
| |
| | |
15.08.07, 22:24
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | krooninen suutulehdus
Kyseessä on siis häiriö elimistön puolustusjärjestelmässä. Tästä syystä antibiootit eivät yleensä auta juuri ollenkaan. Kissoilla esiintyy myös parodontiittia, kroonista tulehdusta ikenissä joka voi olla niin voimakasta että hajottaa leukaluula hiljaksiin hampaiden ympäriltä.. tänään viimeksi sain sähköpostia tälläisen kissan omistajalta :(
| |
| | |
22.08.07, 15:21
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meidänkin 18-vuotiaalla tyttökissalla on ilmeisesti jonkin sortin tulehdus suussa. keväällä leuasta alkoi lähteä karvat, ja ajateltiin että se vain "vanhenee" taijjotain. No kesällä sitten pieni leuka alkoi muuttua hieman turvonneeksi, ja varasinkin ajan hammaskiven poistoon kun muutenkin ajattelin että viime kerrasta on jo aikaa niin täytyy kissa hoidattaa. Veriarvot oli noinkin vanhalla kissalla ihan hyvät ja hammaskiven poisto onnistui hyvin. Siellä se sai myös kaksi viikkoa vaikuttavan antibioottipiikin juuri tuohon tulehdukseen. Kolmen viikon päästä lääkärikäynnistä leuka oli edelleen kamalan näköinen, ellei jopa pahempi. Katsoin myös suuhun (kissa asuu vanhemmillani joten en sitä näe kovin useasti) ja muutama ien punainen ja turvonnut. Hain lääkäriltä 10 päivän antibioottikuurin, josta on mennyt nyt 5 päivää. Toivottavasti se auttaisi, tästä ketjusta kun luin juttuja niin sitkeältä nämä tulehdukset vaikuttavat! Ennen ei meidän kissalla ole ollut mitään tällaista, mutta onhan kaikkea odotettavissa kun se on jo niin iäkäs (vaikka hyväkuntoinen ikäisekseen!).
| |
| | |
22.08.07, 20:36
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja kis kis Meidänkin 18-vuotiaalla tyttökissalla on ilmeisesti jonkin sortin tulehdus suussa. keväällä leuasta alkoi lähteä karvat, ja ajateltiin että se vain "vanhenee" taijjotain. No kesällä sitten pieni leuka alkoi muuttua hieman turvonneeksi, ja varasinkin ajan hammaskiven poistoon kun muutenkin ajattelin että viime kerrasta on jo aikaa niin täytyy kissa hoidattaa. Veriarvot oli noinkin vanhalla kissalla ihan hyvät ja hammaskiven poisto onnistui hyvin. Siellä se sai myös kaksi viikkoa vaikuttavan antibioottipiikin juuri tuohon tulehdukseen. Kolmen viikon päästä lääkärikäynnistä leuka oli edelleen kamalan näköinen, ellei jopa pahempi. Katsoin myös suuhun (kissa asuu vanhemmillani joten en sitä näe kovin useasti) ja muutama ien punainen ja turvonnut. Hain lääkäriltä 10 päivän antibioottikuurin, josta on mennyt nyt 5 päivää. Toivottavasti se auttaisi, tästä ketjusta kun luin juttuja niin sitkeältä nämä tulehdukset vaikuttavat! Ennen ei meidän kissalla ole ollut mitään tällaista, mutta onhan kaikkea odotettavissa kun se on jo niin iäkäs (vaikka hyväkuntoinen ikäisekseen!). | Pyydä eläinlääkäriä ottamaan kissastasi munuaiskokeet. Sain itse vasta nyt selville,että kissan suutulehdus voi johtua munuaisten vajaatoiminnasta. Tämä tieto tuli liian myöhään, kissa kuoli. Toivottavasti sinun kissasi selviää, kaikkea hyvää teille. | |
| | |
22.08.07, 20:39
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pyytäkää kaikki joilla on tämä sama "suutulehdus" eläinlääkäriä ottamaan munuaiskokeet.Vasta nyt on selvinnyt, että suutulehdus voi johtua munuaisten vajaatoiminnasta ja suutulehdus voi aiheuttaa munuaisten vajaatoiminnan. Toimikaa nopeasti, sillä minun kissa kuoli kahdessa päivässä. Toivon teille kaikille, kaikkea hyvää ja että kissanne selviää!!!
| |
| | |
25.09.07, 11:55
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja kis kis Meidänkin 18-vuotiaalla tyttökissalla on ilmeisesti jonkin sortin tulehdus suussa. keväällä leuasta alkoi lähteä karvat, ja ajateltiin että se vain "vanhenee" taijjotain. No kesällä sitten pieni leuka alkoi muuttua hieman turvonneeksi, ja varasinkin ajan hammaskiven poistoon kun muutenkin ajattelin että viime kerrasta on jo aikaa niin täytyy kissa hoidattaa. Veriarvot oli noinkin vanhalla kissalla ihan hyvät ja hammaskiven poisto onnistui hyvin. Siellä se sai myös kaksi viikkoa vaikuttavan antibioottipiikin juuri tuohon tulehdukseen. Kolmen viikon päästä lääkärikäynnistä leuka oli edelleen kamalan näköinen, ellei jopa pahempi. Katsoin myös suuhun (kissa asuu vanhemmillani joten en sitä näe kovin useasti) ja muutama ien punainen ja turvonnut. Hain lääkäriltä 10 päivän antibioottikuurin, josta on mennyt nyt 5 päivää. Toivottavasti se auttaisi, tästä ketjusta kun luin juttuja niin sitkeältä nämä tulehdukset vaikuttavat! Ennen ei meidän kissalla ole ollut mitään tällaista, mutta onhan kaikkea odotettavissa kun se on jo niin iäkäs (vaikka hyväkuntoinen ikäisekseen!). |
Tuo viimeksi haettu antibioottikuuri ei tehonnut, pisti vaan kissa-rassun mahan sekaisin. Vein sen sitten uudestaan lääkärille, joka oli sitä mieltä että se voisikin olla kasvain.. Kissa sai kuitenkin kortisonia, jonka pitäisi nujertaa pahimmatkin tulehdukset. Näin poissuljettaisiin kaikki tulehdukset, koska noiden troppien pitäisi vaikuttaa. Kahden viikon seuranta-ajan jälkeen kissan leuka oli turvonnut lisää ja silminnähden kasvanut, siispä uudestaan lääkärille kontrollikäynnille ja ikävä tuomiohan sieltä tuli; joko annamme kissan elää kissanpäiviä niin kauan kun ruoka maittaa ja muu kissanelämä onnistuu, tai yritetään leikata kasvain pois. Leikkauksessa olisi suurena riskinä se, että saako kaulan ihoa venytettyä tarpeeksi peittämään leikattu alue, ja umpeutuuko leikkaushaava ollenkaan ja alkaako kasvain kasvamaan heti uudestaan takaisin. Lääkäri sanoi, että tällaiset leikkaukset olivat vaikeita ja lopputulos suurella todennäköisyydellä se, että haava ei parane.
Ehdin jo varata leikkausajan mutta peruutin sen tänään. Tulimme vanhempieni kanssa siihen tulokseen, että toistaiseksi annamme kissan elellä niitä "kissanpäiviään". Itse uskon, että tilanne pahenee jo kuukaudessa niin ettei kissa pysty syömään suuren leukansa takia, ja se on vietävä piikille. Ajatus tästä on ihan kauhea, olen todella surullinen asiasta...
PS. Sinulle joka kerroit munuaisista, se oli hyvä huomio. Meidän tapauksessa kuitenkin kissalta otettiin jo hammaskiven poiston yhteydessä kaikki veriarvot ja ne olivat ihan loistavat. | |
| | | | |