| |  | | |
18.07.07, 19:46
|
#51 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2007
|
Siis ensin toki kannattaa kokeilla kaikki konstit, mutta jos mikään ei tunnu auttavan, niin..
| |
| | |
19.07.07, 15:04
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | ei mikään legenda Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Höhh Ei se nyt siitä vieroituksesta johdu, urbaanilegendaa. | Ei tosiaankaan ole urbaanilegendaa.
Liian varhain emosta ja sisarruksista vieroitettu pentu saa helposti koko loppuiäkseen huonoja tapoja, kuten agressiivisuuden, pissaamisen mihin sattuu jne.
| |
| | |
19.07.07, 15:04
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) | ei mikään legenda Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Höhh Ei se nyt siitä vieroituksesta johdu, urbaanilegendaa. | Ei tosiaankaan ole urbaanilegendaa.
Liian varhain emosta ja sisarruksista vieroitettu pentu saa helposti koko loppuiäkseen huonoja tapoja, kuten agressiivisuuden, pissaamisen mihin sattuu jne.
| |
| | |
20.07.07, 19:43
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja voi hitsi Vauvanhoito on muutenkin vaativaa ja harmittaa sitten vähäinenkin lepohetki kuluttaa pesemällä milloin mitäkin. En tosiaan keksi enää mitä tekisin. Onko ideoita? | Onko kissa leikattu? Jos ei niin kiireesti leikkauttamaan, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Pissa kannattaa myös tutkituttaa uudelleen ja tehdä viljely, vaivat eivät aina näy ensimmäisestä näytteestä. Vauvan tarvikkeet voi merkata kissan puolesta Feliway-suihkeella. Siitä ei ole vauvalle haittaa, kunhan ei nyt ihan lapsen läsnä ollessa suihkuttele. Itsekin käytän sitä mm. vauvan sänkyyn lievittämään yhden kissan stressiä, se pitää sänkyä turvapaikkanaan. :)
| |
| | |
20.07.07, 20:03
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) |
Molemmat kissani on leikattu heti kun se oli mahdollista. Tämä kuseksiva katti ei ikinä ennen pissinyt mihinkään muualle kuin hiekkalaatikkoonsa. Nyt sitten kaikki vauvan tavarat tosiaan pissinyt moneen kertaan.
Tuosta Feliwaystä, eikös se pikemminkin vedä kissaa puoleensa jos sitä suihkuttaa, vai? Kun siinä on jotain "hyvän olon hormoonia". Eivät ainakaan eläinlääkärillä puhuneet suihkeesta mitään kun tutkitutin pissaa ja kerron ongelmasta.
Mutta täytyy kai sekin vielä kokeilla.... | |
| | |
21.07.07, 12:48
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kissanhiekka kannattaa myös miettiä huolella. Monet kattimukset ovat mieltyneet mikrohiekkaan, ilmeisesti kuivike vastaa koostumukseltaan parhaiten kissan luonnollista asiointipaikkaa. Pelletit ja muut puupohjaiset (Öko) ovat pitemmän päälle kissoille vastenmielisiä hyyskän täytteitä. Ne tuntunevat epämiellyttäviltä tassuissa ja tuoksukaan ei taida olla käypänen.
Feliwayn tarkoituksena on rauhoittaa kissaa. Ks. http://www.fns.fi/vetcare/index.php?id=86
| |
| | |
21.07.07, 20:58
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä Feliwayta kannattaa suihkia pissapaikkoihin. Paikkaan, jossa on näitä feromoneja, ei kissa pissaa jos ei ole aivan pakko.
| |
| | |
22.07.07, 11:25
|
#58 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2007
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Karvis+ Oletko puhdistanut nurkan niin, ettei siellä vaan kissan nenään haise pissa, jolloin se pitää sitä pissapaikkana, johon kuuluukin pissata. Kloritea, tolua tms. tuhtia ainetta kehiin! | Noista Klorite on ainakin aine, mitä suositellaan kissan hiekkalaatikoiden pesuun, juuri tuon tuoksun takia, mistä katti tykkää.
Sillä siisti -ohjelmassa kun oli eräässä huushollissa katti joka kuseskeli milloin minnekin, niin kehoitettiin pesemään laatikko Kloritella, niin kissa oppi sen avulla pissaamaan hiekkalaatikkoon.
Sitä ei siis paikkoihin, mihin ei halua että kissa pissii.
| |
| | |
22.07.07, 11:36
|
#59 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Hermoraunio Toinen kissani on heittäytynyt sellaiseksi, että se aina toisinaan lirauttaa pissat sisälle ja aina tiettyyn nurkkaan missä sotkeutuvat niin pitkät ikkunaverhot kuin mattokin. Se teki sen viime viikolla ja uudestaan tänään. Hermot menee!
Aiemmin oli epäilys, että kissa ei saa tarpeeksi nestettä ja pissa väkevoityy rakossa ja alkaa kirvellä. No, kissa saa nyt tarpeeksi vettä eli ei se voi siitäkään johtua, onkohan tämä joku opittu tapa? Tämä alkaa olla todella iljettävää ja olen jo siinä pisteessä, että harkitsen vakavasti kissan lopettamista. Seitsemän vuotta jo tätä, että kissalla on milloin ruuasta maha sekaisin ja ripulilla tai oksentaa. Ruokavaliot on kaikki asetettu kohdallaan ja kissa on niin spesiaaliruokinnassa kuin olla ja voi, aina silti näitä juttuja vaan riittää. Toinen kissa on kiltti kuin mikä eikä ikinä tee tällaista ilkeyttä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia ja oletteko joutuneet lopettamaan kissan? | Meidän nyt kymmenen vuotias narttukissa pissasi eka kerran muutama vuosi sitten sohvalle. Olimme koko perhe olleet melkein viikon pois ja naapurin täti oli käynyt hoitamassa kissaa sillä välin.
Kun tulimme kotiin, kissa istui sohvalla, tuijotti silmiin - ja laski alleen.
vaikka luulisi että kissa ei osoita mieltään, niin kyllä se siltä vaikutti hyvin pitkälti.
No, siitä se sitten jatkui hiljakseen. kissa alkoi kuseksimaan sohville säännöllisesti.
Pesin monta kertaa viikossa sohvanpäälliset, kokeilin Feliwei suihkettakin ja haihdutin oli (tepsi jonkin aikaa), käytin kissaa eläinlääkärillä kahdesti - ei elimellistä vikaa.
Kissa on leikattu jo ihan pienenä.
Hävitin lopulta sohvat nyt reilu puoli vuotta sitten.
Sen jälkeen kissa ei ole pissannut muualle kun hiekkalaatikkoon.
Eli kyllä tuo kissanpissan haju on se innoitin, mikä saa kisun tekemään asiansa väärään paikkaan, mihin on kerrankin ruiskauttanut.
Moite kissalle on väärä keino. Parempi on että kaikessa hiljaisuudessa siivoaa jätökset.
| |
| | |
22.07.07, 11:56
|
#60 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja Sae kissa ei kykene ajattelemaan kuten me ihmiset. | Oletkos ollut edellisessä elämässäs kissa, kun luulet tietäväsi mitä kissa ajattelee...
| |
| | |
22.07.07, 13:02
|
#61 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja 1. Pirta Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Sae kissa ei kykene ajattelemaan kuten me ihmiset. | Oletkos ollut edellisessä elämässäs kissa, kun luulet tietäväsi mitä kissa ajattelee... | Mistäs sen tietää.. ;)
Ihmisillä on yleensä tapana ajatella eläinten puuhia ihmisten tavalla. Kissan käyttäytymistapa ja -syyt eroavat kuitenkin hyvin paljon ihmisten tavoista. Kissa elää pitkälti vaistojensa varassa ja toimii niiden mukaan, sen takia on paljon asioita joita kissan on "pakko" tehdä. Esimerkiksi kissan on "pakko" raapia tai "pakko" pissata tietyn hajun päälle, koska sen vaisto käskee sen tehdä niin. Ihmisen mielestä kissa on ollut silloin tahallaan ilkeä, kissan mielestä sillä taas on ollut hyvä syy tehdä kuten teki eikä se mieti tekojaan enää jälkeen päin. Kissa ei pysty ajattelemaan yhtä monimutkaisesti kuin me ihmiset (esim nyt nuo olivat pari päivää poissa, pissaanpa kostoksi tähän kalliille sohvalle). Hyvin usein tällaisessa tilanteessa syy on muutoksen aiheuttamassa stressissä, jonka lauetessa kissa haluaa vahvistaa omaa hajuaan nopeuttaakseen stressin poistumista.
| |
| | |
22.07.07, 20:27
|
#62 (linkki)
|
| oletko varma tuosta :=)
"kissan mielestä sillä taas on ollut hyvä syy tehdä kuten teki eikä se mieti tekojaan enää jälkeen päin. Kissa ei pysty ajattelemaan yhtä monimutkaisesti kuin me ihmiset"
Ihmistenkin mielestä sillä on ollut hyvä syy tehdä kuten teki eikä kaikki mieti tekojaan enää jälkeenpäin :=) Myöskään ihmiset ei pysty kaikki ajattelemaan monimutkaisesti.:=)
Myöskin ihmiset kuseskelevat "varsinkin " miehet pitkin baarin nurkkia... siis en tiedä onko stressaantuneita tai kostonhimoisia vai mistä syystä, mutta aika alkukantainen tapa tuokin.
loppujen lopuksi eläimet ja ihmiset eivät paljolti eroa toisistaan.
Ihminen nyt haluaa vaan ajatella olevansa se kaikkein ylin ja kehittynein.
jotkut ajattelevat jopa että kissoilla ei ole sielua. | |
| | |
22.07.07, 23:13
|
#63 (linkki)
| | (Vierailija) |
^Jos nyt kuitenkin paremman tiedon puutteessa luotettaisi eläin- ja kissatutkijoiden tutkimustuloksiin, jotka hyvin osoittavat eläinten ajattelumaailman olevan eri tasolla kuin ihmisten. Ei tämän myöntäminen tee eläimistä ihmistä vähemmän arvokasta tai sielutonta olentoa. Eläimet ovat ihania juuri sellaisina kuin ne ovat.
Esim. tässä nelosen eläin-sarjassa, jossa mm. etsittiin kodittomille eläimille kotia, oli tapaus, jossa perheen koira pissasi aina öisin olohuoneen matolle. Perheen emäntä sanoi vievänsä koiran aamulla pissapaikalle ja painavansa sen kuonon lammikkoon, jotta se tietäisi tehneensä väärin. Ja emäntä myös sanoi, että koira näytti aina hyvin syylliseltä ja tiesi tehneensä väärin. Joku eläinexpertti siinä sitten oli, joka hyvin painokkaasti kertoi emännälle, että hän on väärässä. Ainoa, mistä koira tuntee tässä tilanteessa syyllisyyttä on se, että hänen emäntänsä on hänelle nyt jostain syystä vihainen, mutta hän ei tiedä, että miksi. Ja niinpä koira ei lopettanut pissailuaan tällä keinolla sillä sille ei koskaan käynyt selville, että se tekee väärin. Jos koira olisi moitteet ymmärtänyt, niin eiköhän se miellyttämishaluisena eläimenä olisi ajan mittaan toimensa korjannut!
| |
| | |
23.07.07, 19:06
|
#64 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja 1. Pirta loppujen lopuksi eläimet ja ihmiset eivät paljolti eroa toisistaan. | Itse asiassa ihmiset ja kissat eroavat hyvinkin paljon toisistaan. Ihminen kykenee miettimään tekojaan ja niiden seurauksia (jopa ne nurkkiin pissivät aikuiset miehetkin ;) ), kissa taas elää tässä hetkessä. Jos kissaa moittii väärään paikkaan pissaamisesta vaikkapa samalla hetkellä kun se tekoansa tekee, se todennäköisesti yhdistää ikävät moitteet vain itse pissaamistapahtumaan, ei paikkaan + pissaamiseen yhdessä kuten ihminen haluaisi, ja alkaa vältellä pissaamista ihmisen nähden (seurauksena voi olla jopa entistä pahempi ongelma).
Kissan käyttäytymistä on tutkittu paljonkin, kuten gav. tuossa mainitsikin. Kannattaa lukea esimerkiksi Helena Telkänrannan kirja Matka kissan mieleen, josta kokenutkin kissaihminen saa varmasti paljon irti. :)
| |
| | |
25.07.07, 08:18
|
#65 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Hermoraunio Arvasin, että tulee noita "olet huono kissaemo"-viestejä. Kuten kerroin, olen jo vuosia siivonnut milloin kissan oksennuksia, ripulia, pissaa sieltä sun täältä ja tilanne ei vain tunnu korjaantuvan. Kellään ei ole noin herkkämahaista kissaa kuin minulla. Molemmat kissat ovat tosi rakkaita, mutta eihän tässä muukaan auta jos katti ei kerta kaikkiaan sovellu sisäeläimeksi. Monilta olen jo kuullut kommenttia, että itse eivät enää katselisi tilannetta...
Kissanurkan olen pessyt monta monituista kertaa, viimeksi viime viikolla pesin verhon, maton ja jynssäsin lattian pesuaineella. En tiedä onko siitä pissaamisesta jo tullut joku pinttynyt tapa vai mitä. Kissalaatikko on puhdas ja molempien kissojen kätevästi käytettävissä. Merkkiä ei ole vaihdettu.
Vesiasia tarkoitti sitä, että aiemmin ruokakupin vieressä on ollut vesikippo, mutta siitä ei ilmeisesti huvita juoda. Näin ollen olen selvittänyt kaikkia mahdollisia vinkkejä miten kissan saisi juomaan enemmän ja niistä konsteista parhaiksi valikoitui se, että piilottelen pieniä lasikuppeja ympäri kämppää. Niistä on vissiin "hauskempi" juoda ja kupit tyhjenevät kohtuu vinhaa vauhtia.
Se, että olisin kissoille julma, on ihan naurettava väite. Ei kukaan jaksa paijata kissojaan enempää kuin minä! Meillä on kummallakin kissalla ihan omat paijausrituaalit ja viimeksi eilisiltana kehrättiin sohvalla kilpaa, mutta ilmeisesti aamulla koki jo tarpeelliseksi osoittaa mieltään jostain.
Onko tosiaan näin, että kellään vastaajista ei ole ollut vastaavia ongelmia kissansa kanssa? Niinkuin sanoin, seitsemän vuotta vatsa- ja pissaongelmia...eipä siis ihme että kritiikkiä tulee kun ei yhtään osata samastua näihin ongelmiin! Eihän kukaan ole lemmikkiään lopettamassa ellei tilanne ole jo todella paha. |
Ymmärrän sinua täysin. Minulla on myös kissoja (6 kpl), joista 3 pissaa mihin sattuu ja 1 kakkantaa minne haluaa. Hiekkalaatikoita on 4 kappaletta, puhdistan niitä useita kertoja päivässä. Osa kissoista on leikattuja. Näistä kuudesta vain yksi on kolli ja se on erittäin siisti. Menee tarpeilleen aina vessaan. Kissat ovat 10-13 vuotiaita ja tämä pissaamis ongelma on ollut noin 3 vuotta. Yksi kissa pissaa aina matot. Kyllä tympii kun laittaa puhtaat matot lattiaan, niin kissa menee ja tekee merkkauspissan siihen. Jatkuva kissanpissan puhdistaminen ei ole mitään herkkua. Aina joutuu pelkäämään kun tulee vieraita, että joko ne taasen pissaa lattialle. Olen kokeillut kissakarkotetta nurkkiin ja mattoihin, olen pessyt sillä sun tällä ja tehnyt vaikka mitä, mutta mikään ei auta. Olen kysynyt neuvoa myös täältä ja saanut haukut niin kuin sinäkin. Koskaan en ole edes harkinnut kissojeni lopettamista, vaikka kyllä siihen jatkuvaan siivoamiseen väsyy. Toivottavasti jaksat puhdistaa edelleen kissojesi "jätökset". Kaikkea hyvää sinulle ja kissoillesi. | |
| | |
25.07.07, 10:09
|
#66 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Hermoraunio Toinen kissani on heittäytynyt sellaiseksi, että se aina toisinaan lirauttaa pissat sisälle ja aina tiettyyn nurkkaan missä sotkeutuvat niin pitkät ikkunaverhot kuin mattokin. Se teki sen viime viikolla ja uudestaan tänään. Hermot menee!
Aiemmin oli epäilys, että kissa ei saa tarpeeksi nestettä ja pissa väkevoityy rakossa ja alkaa kirvellä. No, kissa saa nyt tarpeeksi vettä eli ei se voi siitäkään johtua, onkohan tämä joku opittu tapa? Tämä alkaa olla todella iljettävää ja olen jo siinä pisteessä, että harkitsen vakavasti kissan lopettamista. Seitsemän vuotta jo tätä, että kissalla on milloin ruuasta maha sekaisin ja ripulilla tai oksentaa. Ruokavaliot on kaikki asetettu kohdallaan ja kissa on niin spesiaaliruokinnassa kuin olla ja voi, aina silti näitä juttuja vaan riittää. Toinen kissa on kiltti kuin mikä eikä ikinä tee tällaista ilkeyttä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia ja oletteko joutuneet lopettamaan kissan? |
Hei!
Laita ihmeessä kissalle yksi hiekkalaatikko tähän "pissanurkkaan" ja katso mitä tapahtuu! Minulla on myös kaksi kissaa ja pissaongelmat käyty läpi. Puoli vuotta ovat nyt olleet täysin kotitekoisella ruualla (lihaa, kalaa, sisäelimiä, munia, maitotuotteita jne...) sekä Pirskatti-vitamiineilla ja pellettivessat vaihdettu hiekkavessoihin. Tämän muutoksen jälkeen paranivat molempien pissavaivat sekä toista kissaa jatkuvasti vaivannut allergia! :) Tutuksi ehti tulla pissan pH-arvojen mittaus, dl-metioniini, ihovaivat ja haavaumat sekä jatkuva eläinlääkärissä ravaus. Meillä ongelmien syyt olivat teollinen ruoka sekä väärä kuivike (pelletit, hyi!!) vessoissa. Tsemppiä!! Katso www.incat.fi, sieltä lähti meidän ongelmavyyhti purkautumaan. | |
| | |
25.07.07, 16:41
|
#67 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen vahvasti sitä mieltä, että kissa on varsin kykeneväinen osoittamaan mieltään! Niin kuin joku täällä jo mainitsikin, kissa käyttäytyy reissusta palaamisen jälkeen suorastaan loukkaantuneesti ja meidän kisu on ihan samanlainen! Kun olen ollut vaikkapa muutaman päivän mittaisella työmatkalla ja palaan sieltä, ei kissa aluksi anna kiinni, ei tule syliin, katselee kyräilevästi ja suorastaan syyttävästi - kunnes sitten itse "antaa anteeksi" ja tulee syliin, kehrää kuin viimeistä päivää eikä halua poistua viereltä ollenkaan seuraavaan vuorokauteen.
Eli olen vahvasti sitä mieltä, että kissat ovat hurjan fiksuja ja osaavat osoittaa mieltään : )
| |
| | |
25.07.07, 21:29
|
#68 (linkki)
|
|
Juu kyllä se näin on, kuten "kissan mielenliikkeistä" kirjoitti.
Muistan kakara-ajoista meidän aikuisen kissan, joka oli ollut meillä pennusta saakka.
Asuttiin omakotitalossa. Kun tämä katti oli tulossa sisälle, niin se tuli koputtamaan ja kurkkimaan keittiön ikkunasta. Sitten kun näki että sen oli huomattu, niin kipsutteli ulko-ovelle, mistä sen tultiin päästämään sisään. Hauska veikko!
Yhden toisen katin vanhemmat oli jättämässä muuttokuormasta, kun muutimme paikkakuntaa noin 50 km:n päähän (no, matkan pituudella ei ole merkitystä).
tämä kolli oli aika huonotapainen rähisijä, ja sellainen vaeltelija.
Lähin naapurimme lupasi pitää siitä aina huolta kun se tulisi reissultansa.
Kaikki kunnossa! vai oliko sittenkään?
Kun olimme purkamassa uudessa asunnossamme muuttokuormaa. Veimme pitkän liinavaatelipaston makuuhuoneeseen ja aloimme tunkea siihen liinavaatteita. Avasimme yhden lipaston ovista... ja hupsista! kukas se siellä olikaan ;=)
Meidän vanha kollikattihan sieltä hyppäs kun sanoakseen että ettepäs onnistuneet jättämään häntä reslasta!
Ihmetystä on piisannut näihin päiviin asti, mitenkä kissa pystyi olemaan kaiken matkaa ihan hiljaa. Sen on tarvinnut piiloutua kaappiin jo ennen kun autoa lastattiin. Ja pysyä siellä kaikki kaapin kantomatkat.
No, pianhan se taas uudella paikkakunnalla hävis vuosiksi metsään. Luulimme jo ettei se ole enää elävien kirjoissakaan, kunnes taas yksi kaunis päivä tallusteli kotipihaan niinkun ei pois koskaan olisi ollutkaan. Korvat sillä oli ihan repaleiset ja turkki ihan takkuinen. Sisälle tullessaan juomaan maitoa vilkuili kokoajan ulko-ovea ja sen oli pidettävä auki. muuten kolli sai hepulin.
Minun nykyinen kissani ei ole koskaan juonut maitoa, vettä vain. Raejuusto kyllä kelpaa. En tiedä oliko se maidosta johtuvaa, kun muistan että minun lapsuudenaikaiset kisujen vatsat olivat usein löysällä. Siihen aikaan ei kai paljon tiedetty kissojen ruokavalioista. Meidän kissoista useammat olivatkin "omavaraisia" eli navettakissoja.
kertokaa muutkin tarinoita omista kisuistanne ja niiden toilailuista ja käytöksestä.
Olisi hauska lukea! | |
| | |
27.07.07, 15:40
|
#69 (linkki)
| | (Vierailija) | Minulla on sama tilanne
Minulla on sama tilanne.Minulla on kolme kissaa joista vanhin tyttökissa pissailee ja kakkailee milloin mihinkin.Nykyään ei jätetä mitään maahan lojumaan,kun varmaan tulee pissat siihen.Kissa on hyvin pelokas eikä uskaltaudu wc:hen koska pojat kiusaavat sitä usein.Nykyään olen itse ruvennut käyttämään tyttöäni vessassa.Otan syliin putsaan kopit ja otan kannen pois ja istun niin kauan vessassa ennenkuin mIrkku on pissannut tai kakannut.Ei ole pissaa löytynyt sen jälkeen mistään,kakat välillä kyllä yölää vessan lattialta,mutta se on suhteellisen pieni paha.
| |
| | |
31.07.07, 00:35
|
#70 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos kissa hyökkäilee muiden päälle niin vika on omistajissa tai muussa tapauksessa kissalla on ollut aivokasvain tai jokin muu kivulias sairaus. Mitenköhän sinä käyttäytyisit samassa tilanteessa ilman kipulääkitystä? Kyllä se eläimen poikkeuksellinen käytös on lähes poikkeuksetta omistajan syytä.
Minä olen aina pitänyt kissojani hyvin, luonteeltaan ovat kultaisia. Koskaan eivät raavi/pure vaan kehräävät sylissä & puskevat onnellisina.
| |
| | |
02.08.07, 07:35
|
#71 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja R-i Jos kissa hyökkäilee muiden päälle niin vika on omistajissa tai muussa tapauksessa kissalla on ollut aivokasvain tai jokin muu kivulias sairaus. Mitenköhän sinä käyttäytyisit samassa tilanteessa ilman kipulääkitystä? Kyllä se eläimen poikkeuksellinen käytös on lähes poikkeuksetta omistajan syytä.
Minä olen aina pitänyt kissojani hyvin, luonteeltaan ovat kultaisia. Koskaan eivät raavi/pure vaan kehräävät sylissä & puskevat onnellisina. |
Voi hyvät hyysykät mitä tekstiä! Taidat olla oikein eläinlääkäri kun noin selkeästi pystyt kertomaan mikä eläimessä on vikana jos se hyökkäilee. Aina oikein kunnon eläinlääkäritkään ei pysty siihen.
Kissa kun voi hyökätä toisen (vaikkapa kissan) päälle MYÖS mustasukkaisuudesta, leikillään, pelosta tai sitten sen luonne on vain sellainen, että ei kaipaa toisten seuraa eikä hyväksy näitä. Joidenkin näyttää olevan vaikea ymmärtää sitä, että eläimiäkin on eri luonteisia, ei ne ole mitään robotteja. Ei voi sanoa, että kissa tai koira tai mikä tahansa eläin käyttäytyy aina niin ja niin. Jokainen eläin on yksilö ja niitä on eriluonteisia.
Luulen, että jokainen joka tänne palstalle kirjoittaa, pitää omia eläimiään hyvin ja siksi kyseleekin neuvoja täältä. Ja olisikin mukavaa, että kysyjälle vastattaisiin asiallisesti ja kerrottaisiin mitä voisi kokeilla, eikä aina mentäisi siihen, että haukutaan ensin omistajan äly yms. ja sitten kehutaan kuinka hyvin ja täydellisesti itse eläintään kohtelee.
Minä en ole eläinlääkäri, mutta sellaisen tidon sain ell:ltä, että jos kissa alkaa kävelemään pientä ympyrää ja aina vain pienempää, niin silloin sillä on todennäköisesti aivokasvain. | |
| | |
06.08.07, 15:52
|
#72 (linkki)
| | (Vierailija) | kissan ripuli. Ilona Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Miut ja maut Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Hermoraunio Arvasin, että tulee noita "olet huono kissaemo"-viestejä. Kuten kerroin, olen jo vuosia siivonnut milloin kissan oksennuksia, ripulia, pissaa sieltä sun täältä ja tilanne ei vain tunnu korjaantuvan. Kellään ei ole noin herkkämahaista kissaa kuin minulla. Molemmat kissat ovat tosi rakkaita, mutta eihän tässä muukaan auta jos katti ei kerta kaikkiaan sovellu sisäeläimeksi. Monilta olen jo kuullut kommenttia, että itse eivät enää katselisi tilannetta...
Kissanurkan olen pessyt monta monituista kertaa, viimeksi viime viikolla pesin verhon, maton ja jynssäsin lattian pesuaineella. En tiedä onko siitä pissaamisesta jo tullut joku pinttynyt tapa vai mitä. Kissalaatikko on puhdas ja molempien kissojen kätevästi käytettävissä. Merkkiä ei ole vaihdettu.
Vesiasia tarkoitti sitä, että aiemmin ruokakupin vieressä on ollut vesikippo, mutta siitä ei ilmeisesti huvita juoda. Näin ollen olen selvittänyt kaikkia mahdollisia vinkkejä miten kissan saisi juomaan enemmän ja niistä konsteista parhaiksi valikoitui se, että piilottelen pieniä lasikuppeja ympäri kämppää. Niistä on vissiin "hauskempi" juoda ja kupit tyhjenevät kohtuu vinhaa vauhtia.
Se, että olisin kissoille julma, on ihan naurettava väite. Ei kukaan jaksa paijata kissojaan enempää kuin minä! Meillä on kummallakin kissalla ihan omat paijausrituaalit ja viimeksi eilisiltana kehrättiin sohvalla kilpaa, mutta ilmeisesti aamulla koki jo tarpeelliseksi osoittaa mieltään jostain.
Onko tosiaan näin, että kellään vastaajista ei ole ollut vastaavia ongelmia kissansa kanssa? Niinkuin sanoin, seitsemän vuotta vatsa- ja pissaongelmia...eipä siis ihme että kritiikkiä tulee kun ei yhtään osata samastua näihin ongelmiin! Eihän kukaan ole lemmikkiään lopettamassa ellei tilanne ole jo todella paha. |
Ymmärrän sinua täysin. Minulla on myös kissoja (6 kpl), joista 3 pissaa mihin sattuu ja 1 kakkantaa minne haluaa. Hiekkalaatikoita on 4 kappaletta, puhdistan niitä useita kertoja päivässä. Osa kissoista on leikattuja. Näistä kuudesta vain yksi on kolli ja se on erittäin siisti. Menee tarpeilleen aina vessaan. Kissat ovat 10-13 vuotiaita ja tämä pissaamis ongelma on ollut noin 3 vuotta. Yksi kissa pissaa aina matot. Kyllä tympii kun laittaa puhtaat matot lattiaan, niin kissa menee ja tekee merkkauspissan siihen. Jatkuva kissanpissan puhdistaminen ei ole mitään herkkua. Aina joutuu pelkäämään kun tulee vieraita, että joko ne taasen pissaa lattialle. Olen kokeillut kissakarkotetta nurkkiin ja mattoihin, olen pessyt sillä sun tällä ja tehnyt vaikka mitä, mutta mikään ei auta. Olen kysynyt neuvoa myös täältä ja saanut haukut niin kuin sinäkin. Koskaan en ole edes harkinnut kissojeni lopettamista, vaikka kyllä siihen jatkuvaan siivoamiseen väsyy. Toivottavasti jaksat puhdistaa edelleen kissojesi "jätökset". Kaikkea hyvää sinulle ja kissoillesi. | Paavo-kissallani(2v.) alkoi ripuli puolen vuoden ikäisenä kastraation ja samalla annetun rokotteen vuoksi. Minun ymmärrykseni mukaan ripuli tuli rokotteesta eikä sen jälkeen kyllä ole enää rokotettu. Ehkä melkein vuoden ripuloinnin jälkeen sattumalta ostin Friskiesin Indoor raksuja ja ihme tapahtui! Ei enää ripulia, mystistä, mutta jos annan muita raksuja, noin 3 päivän kuluttua alkaa taas ripuli. Sisarellansa Bertalla ei ole mitään vaivoja ja syö myös kosteaa ruokaa toisin kuin Paavo. Viime maanantaina Paavo alkoi kulkea minuutin välein hiekkalaatikolla ja lopuksi alkoi maata siellä. Kävin eläinlääärillä ja hän laittoi antibioottipistoksen, vaiva jatkui. Kävin pieneläinlääkärillä, hän katetroi, ei kiviä, ei rakenteellista vikaa, virtsakoe oli puhdas, rakon hermot olivat herkistyneet jostain syystä ja rakko oli myös tulehtunut. Mutta syytä en tiedä. Ell määräsi diapamia ja kyllä rakko rauhoittui. Pyykkiä ehti tulla, petauspatjoja, peitteitä, lakanoita, kun Paavo stressaantui nukutuksista ja pissaili sangyt moneen kertaan. Ajattelin, että kannattaisiko kokeilla diapam tai triphtyl(parempi,nimi voi olla väärin kirjoitettu) -kuuria, jospa kissa rauhoituisi. Pissan haju pitää tietysti saada kokonaan pois. En voi muuta sanoa, kun että otan osaa, tilanne on kamala.
| |
| | |
06.08.07, 17:24
|
#73 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos lemmikinpitäjä kaikki keinot kokeiltuaan toteaa, ettei vain pysty lemmikkiään hoitamaan, niin minusta on varsin rakastava teko lemmikkiä kohtaan etsiä sille koti, jossa sitä erikoisuuksineen mahdollisesti paremmin ymmärretään. Itse en ole onneksi joutunut ko. tilanteeseen. Pystyn kumminkin eläytymään epätoivoon, jota tässä ketjussa kuvatut käytöstavat aiheuttavat. Meidän kisulla oli pentuikäisenä noin puolen vuoden ajan enemmän tai vähemmän (lievää) ripulia. Kyllä käytettiin lääkärissä jne., mutta mitään vikaa ei löydetty, kunnes ongelma vain yhtäkkiä katosi, luojan kiitos! Tuona aikana pitkäkarvaista kissaa pestiin joka päivä 3-4 kertaa, koska kaikki tietysti tarttui takapuoleen ja sitä kautta ympäri asuntoa. Voi sitä hajua, mikä jo pienestä kakkatahrasta esim. matolla aiheutui! Muistan, kuinka halusi vain olla kotona kaiken mahdollisen ajan ollakseen paikanpäällä H-hetkellä, jotta sitten pääsisi kissan pesemään heti välittömästi toimituksen jälkeen. Kissamme vielä on todella hankala pestävä eikä tottunut pesuihin koskaan. Kyllä siinä puolessa vuodessa ehti moneen kertaan miettiä, että tätäkö se elämä nyt on seuraavat 20 vuotta. Olemme ikionnellisia ja kiitollisia, että tuo ongelma poistui.
Meillä oli myös aikoinaan kerrostalossa naapurissa kissa, joka kuseskeli ympäriinsä naapurin asunnossa. Haju oli niin kamala, että koko rappukäytäväkin haisi hirveältä. Ymmärtääkseni tuokin naapuri teki kaikkensa, mutta en tietenkään voi varmaksi tietää. Oli miten oli, hän alkoi jo saada valituksia muilta naapureilta (ei tosin meiltä, kun kissaihmisinä yritimme häntä tukea), minkä hyvin ymmärtääkin: jos kissanomistaja on valmis kestämään kuseksivaa kissaansa, niin ei kai sitä voi vaatia naapureilta? Itse muutimme melko pian pois enkä tiedä kuinka kissan kanssa loppujen lopuksi kävi. Muistan vain, että asuntonäyttöä kun pidettiin, niin aina pelotti, kuinka paha kusenhaju leijailee käytävässä sinä päivänä - ei välttämättä kumminkaan ole myyntivaltti se ;) | |
| | |
06.08.07, 20:49
|
#74 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos lemmikkiä ei kestä niin ihminen voi siinä vaiheessa viedä itsensä piikille.
Viaton luontokappale on syytön!
| |
| | |
06.08.07, 21:54
|
#75 (linkki)
| | (Vierailija) | No huh huh... Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Piikki vaan peffaan Jos lemmikkiä ei kestä niin ihminen voi siinä vaiheessa viedä itsensä piikille.
Viaton luontokappale on syytön! | Pelastakaa ihmiskunta fanaatikoilta.
| |
| | | | |