| |  | | |
07.10.07, 11:38
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 05/2007 Sijainti: Tampere
| Marsut
Millaisia kokemuksia teillä on marsuista lemmikkeinä? Olen harkinnut kahden marsun hommaamista. Kertokaa kokemuksia. Hyviä ja huonoja. Esim, kuinka usein häkki pitää siivota? Marsun kanssa matkustaminen? Entä marsujen elontien pituus? Olen kuullut, että jos kaikki menee hyvin. Marsu voi elää 6-8 vuotiaaksi. | |
| | |
08.10.07, 22:53
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
heippa
mulla on ollut 10 marsua reilun 10 vuoden aikana plus 1 marsu oli lapsena lemmikkinä.
- Ehdottomasti pitää olla 2 marsua, marsu tarvii lajitoverin seuraa ollakseen onnellinen
- tällä hetkellä mulla 2 marsua 90x55cm häkissä, siivousväli 10 päivää kun pohjalla on paksusti purua ja haketta, ja lisään välillä häkin pohjalle olkia virikkeeksi ja kuivikkeeksi
- häkki kannattaa olla ainakin tuon kokoinen kun mulla, ja virittää häkki siten että otukset pääsevät sieltä itse omin avuin ulos jaloittelemaan ja takaisin sisälle. Mulla marsut irti aamuin illoin puoli tuntia-tunti kerrallaan. Tällöin lattialla virikkeenä kurku/porkkananapaloja joita ne etsivät esim käännettyjen kukkarurukkujen päältä.Marsut menevät itse häkkiin takaisin yleensä reilun puolen tunnin ulkoilun jälkeen jolloin suljen häkin oven
-Mun marsut eläneet 3-7- vuotta, rotumarsut elää vähemmän aikaa kuin sekaroituiset. Useimmat on eläneet himpun vajaa 5 vuotta.
- no riippuu millaista matkustamista meinaa, ihan parin päivän takia ei kannata marsuja raahata reissuun.
- Mun marsut on oppineet nimensä ja muutamia pikku temppujakin, ja ovat tulleet tosi kesyiksi.
- Suosittelen Katrin Behrendin (olikohan toi nimi oikein ) Marsut- kirjaa, uudempi painos. Siinä on vaikka mitä kivoja virikkeitä mitä marsuille voi suunnitella ja hyvää perustietoa marsuista.
| |
| | |
08.10.07, 23:14
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
ja vielä tarkennus:
Mulla on 2 hyvää marsu kirjaa:
Katrin Behrend: Marsu
Immanuel Birmelin: Marsuni ja minä
| |
| | |
11.10.07, 15:48
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Heippa,
Minullakin on ollut marsuja, ja EHDOTTOMASTI (anteeksi että huudan, mutta asia on niin tärkeä) niitä on oltava kaksi! Kun toinen marsuni jouduttiin lopettamaan vakavan sairauden vuoksi, toinen lopetti saman tien syömisen ja seurustelemisen, oli tosi apaattinen, ja viikon kuluttua löysin sen pesäpaikastaan nukkuma-asennosta -kuolleena.
Minulla marsut viihtyivät sylissä / essun taskussa/ hihassa, ja kurnuttivat (vastine kissan kehräämiselle) onnellisina saadessaan olla lähellä. Kun pissahätä tuli, ne alkoivat vetää hampailla vaatteesta, eivät siis koskaan pissanneet syliin. Minua ei koskaan ole purrut marsu. Tarkastin niiden hampaat säännöllisesti, ja riittävän lyhyinä ne pysyivät, kun antoi kuivaa leipää, omenapuun oksia jne kovaa jyrsittäväksi.
Kesällä ulkoilimme paljon -joskus harvoin valjaissa, pääasiassa ulkotarhassa (jossa on oltava katto, ettei kissa tai petolintu vie!).
N33 antoi hyvät perustiedot ja noista kirjoista löytyy lisää. Marsut ovat aivan ihania, rauhallisen ihmisen lemmikkejä (ei kestä pikkulasten rajuja otteita, joten lapsia täytyy valvoa ja neuvoa).
| |
| | |
16.10.07, 12:34
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
luettavaksi suosittelen arja Linnavuoren Marsunomistajan opas ja Marsu voi hyvin - kirjat.
Meillä marsuveljekset (häkki n.100x50cm), siivousväli muutaman kerran viikossa. Vapaana joka päivä niin kauan kuin haluavat, yleensä noin tunnin vipeltävät olkkarissa. Sähköjohdot, kolot ym suojattava. Kynsien leikkuu n. kerran kuussa. Kesällä kannattaa hyödyntää ruokinnassa luonnon antimia (syötä mieluiten vain kasveja jotka varmasti tunnistat myrkyttömäksi), nokkosia voi kuivattaa talven varalle.
Kuivaruuan laatuun kannattaa panostaa, citymarketeista löytyy nykyään laadukasta Lottie-ruokaa, eläinkaupoista löytyy myös hyviä ruokia. Vältä halpasiemensekoituksia, jotka "sopivat" kaikille jyrsijöille, niissä on joskus ainesosia, jotka eivät sovi marsuille! Tuoreruuasta porkkana on helppo ja hyvä perussyötävä.
Marsu on tosiaan aika heiveröinen, joten pienen lapsen lemmikiksi siitä ei ole, se ei myöskään viihdy kovassa hälinässä, jolloin siitä tulee arka. Marsuparin puuhia on todella hauska seurata, eikä niiden katseluun kyllästy! Häkkiin voi ajoittain laittaa jotain "uutta". Meillä marsut hullaantuivat moneksi päiväksi sixpäkin pahvikotelosta.
| |
| | |
20.10.07, 12:38
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Moi! Mul on täl hetkel yks marsu. Se on viihtyny hyvin yksinki. Häkki me on siivottu kerran viikossa. Häkki on joku 98x48 ja se riittää sille hyvin. Se viihtyy sylissä, mut ehkä enemmän lattialla juoksentelemassa. :) Matkuskelu on joskus vaikeaa esim. pitkillä matkoilla kun on olemassa vain kori jossa marsuni täytyy olla koko matka. Joskus se aina hyppii syliin korista kun sitä pelottaa.. Mut marsut on todella kivoi lemmikeitä!!
| |
| | |
08.11.07, 23:54
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jenskuu Moi! Mul on täl hetkel yks marsu. Se on viihtyny hyvin yksinki. | Mistä tiedät? Puhutko marsua?
Ötykkä näyttää ulospäin varmasti terveeltä ja onnelliselta, mutta mikään ei voi korvata lajitoveria.
Tästähän oli joku ministeriönkin (?) suosituskin, että marsut pidettävä väh. pareittain. | |
| | |
10.11.07, 10:49
|
#8 (linkki)
|
|
Kiitos vastauksista :) Ovat olleet ihan hyödyllisiä.
Asun 27 neliön yksiössä ja olen hakenut itselleni sopivaa lemmikkiä. Marsut taitavat olla paras vaihtoehto. Kanit, chinchillat ja fretit tarvitsevat enemmän tilaa.
Mitään kesyrottaa tai hamsteria en hankkisi. En halua lemmikkiä, joka kuolee parin kolmen vuoden ikäisenä. Marsu voi kuitenkin elää 7-8 vuotiaaksi.
| |
| | |
11.11.07, 16:57
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | äänekkyys voi yllättää
Täällä on ollutkin jo marsun hoitamisesta aika paljon. Haluaisin kuitenkin sanoa yhden asian vielä. Moni yllättyy marsun hankittuaan siitä, kuinka äänekäs se voi olla! Marsut ovat yksilöitä ja toiset melskaavat enemmän kuin toiset.
On totta, että marsuihin rakastuu heti, mutta joskus ne kyllä osaavat ärsyttääkin. Juttelu piipittämällä, kurnuttamalla ja kurisemalla on toki suloista kuunneltavaa, mutta joskus... Jestas sentää!!! Meidän "tyttömme" nimittäin kertoo varsin äänekkäästi huutaen kun on heinää tai muuta ruokaa vailla. Marsut oppivat helposti esim. jääkaapin oven narinan ja pussinkahinan tietävän ruokaa. Joten aina, vuorokaudenajasta riippumatta, alkaa varsinainen konsertti, kun noita ääniä kuuluu! Myös seuraa kaipaessaan se panee ranttaliksi jos ei huomiota saa.
On ollut myös monia mielipiteitä siitä, selviääkö marsu yksin vai tuleeko niitä aina olla vähintään kaksi. No yksinkin marsu selviää, jos on aina ollut yksin, mutta kyllä se kaipaisi kumppanikseen toisen marsun. Jos taas marsun kumppani kuolee, ilman uutta seuraa se suree itsensä kuoliaaksi. Joskus edes uuden kaverin hankkiminen ei auta marsun ikävöidessä kuollutta ystäväänsä ja marsu kuolee aika äkkiä toisen marsun perään.
Me otimme äitimme yksin jääneen marsun toivoen, että se "ystävystyisi" kanimme kanssa ja pääsisi yli ystävänsä poismenosta. (Hyvin onnistui)
Äidillämme on ollut marsuja noin 9 vuotta. Vanhin oli ensimmäiseksi hankittu Ninni-neiti joka nukkui äsken pois kunnioitettavan 9 vuoden iässä. "Adoptoimme" mieheni kanssa Ninnin viimeisimmän "kämppäkaverin" tämän jäädessä "orvoksi".
Ristimme uuden perheenjäsenemme Pöhköksi. Pöhkö kotiutui ja toipui surustaan ihan hyvin, sillä meillä oli ennestään kani nimeltä Jäde. Nämä kaksi tutustuivat äkkiä ja nyt pitävät seuraa toisilleen koko aika jutellen omalla tavallaan ja välillä riitaa haastaen. Aika temperamenttisia persoonia kun sattuvat molemmat olemaan. Jutellessaan Pöhkö-marsu vikisee ja kurnuttaa ja Jäde-kani pitää naksauksia hampaillaan ystävälliseen sävyyn.
Meillä fyysiset yhteenotot ovat kuitenkin aika vähäisiä, tappelut käydään lähinnä murisemalla ja hampaita näytellen. Alkuun oli vähän arvovaltataisteluita, mutta nyt yhteenottoja on aika harvakseltaan, lähinnä ruoka-aikaan. "Parhaimmat palat" kun tottakai löytyy aina toisen porkkanasta, vaikka itsellä olisi kuinka mehevä porkkana tahansa. Se nyt on selvää.
(Kun kania ja marsua totuttaa toisiinsa, on syytä olla varovainen ja rauhallinen. Se ei aina suju ihan helposti. Joskus marsut ja kanit eivät voi sietää toisiaan ja saattavat jopa raadella toisiaan. Toisinaan ne taas voivat tulla niin "hyvin juttuun" että niitä voi pitää samassa häkissä.)
Häkkejä on olemassa monenlaisia ja siihen kannattaa panostaa. Se on marsun koti! Meillä Jäde-kani oli kaiket ajat vapaana lattialla. Aika äkkiä huomasimme, että myös Pöhkömarsu-pärjää vapaana kaiket ajat. Sillä on kuitenkin keittiössä oma häkki, jonne mennä lepäilemään ja syömään. Tämä on kuitenkin varmaan varsin harvinainen ratkaisu ja moni miettii turvallisuuskysymyksiä. Meillä tämä kuitenkin on toiminut hyvin. No meidän marsuneiti ei ole johdoista kiinnostunut lainkaan, eikä mene keittiöstä useinkaan pois.
Ei ole saatavilla myöskään myrkyllisiä kasveja, eikä aineita, joten sekin vaara on poissuljettu. On varmistettava, ettei muutakaan haitallista syötävää ole saatavilla ja monia muita seikkoja, kuten se, ettei ole lähettyvillä mitään mikä voisi kaatua tai tippua päälle.
| |
| | |
16.11.07, 00:26
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Muistuttaisin marsua harkitseville, ettei kuitenkaan ole suositeltavaa pitää marsua ja kania yhdessä. Kanit saattavat kantaa marsulle hengenvaarallista pasteurella-bakteeria.
Lisäksi kani ei puhu marsun kieltä, eikä kani ymmärrä marsua. Tämäkin saattaa johtaa marsun (pienempi ja haavoittuvampi) loukkaantumiseen. Marsu saattaa myös pelätä kania (-> stressi). Tästä hyvä esimerkki edelliseltä kirjoittajalta; marsu vikisee ja kurnuttaa. Tyytyväinen marsu "rupruttaa". Vikinä on "negatiivinen" ääni.
| |
| | |
20.11.07, 00:43
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | eriävä mielipide
...niin, emme voi koskaan ymmärtää täysin lemmikkejä, sillä me emme puhu niiden kieltä eikä ne meidän.
Me ihmisetkin puhumme vähän eri kieltä. Sinulle marsu voisi "rupruttaa" samalla tavalla kuin se ääntelisi minulle ja kuvailisimme samaa ääntelyä täysin eri sanoilla. Marsuilla on uskomattoman paljon erilaisia ääniä ja niitä on sanoin aika vaikea kuvailla, jotenka jätetäänkö se nyt pois, että käymme väittelemään mikä on hyväntuulista ääntelyä ja mikä ei.
En myöskään usko, että kanit ovat absoluuttisen aina marsulle vakava uhka. Tilannetta on toki pitkään seurailtava todella tiiviisti ja tarkasti. Yhteiselämä voi kuitenkin onnistua. Siitäkin on kokemuksia meillä ja monilla muilla marsun ja kanin omistajilla. Tosin tiedän niitäkin tapauksia, että saman katon alle ei marsu ja kani sopineet.
Mitä tulee mikrobien suhteen, niin eläimissä toki voi olla pöpöjä, jotka ovat toisille elukoille vaarallisia... kaikkien luonnollinen bakteerikanta kun on erilainen ja sitä kautta puolustuskyky niitä vastaan. Joskus ehkä sekin riski on otettava, että toisesta elukasta voi tarttua toiseen jokin tauti. Eihän sitä voi varmasti mennä sanomaan, ettei saman lajin edustajillakin voi olla tauteja, jotka sitten tarttuvat lajitoveriin. Huono tsäkä jos on, niin hankittaessa uutta lemmikkiä se näyttää vielä täysin terveeltä, mutta kantaakin tautia...
(minun mielipide ja siitä saa olla eri mieltä tottakai)
| |
| | |
03.12.07, 12:56
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Heippa!
Mitä kuuluuu? Joko sie ap. olet marsun hankkinut? Montako marsua sie otit? otitko tytön vai pojan vai tyttöjä ja poikia?
| |
| | |
07.12.07, 15:56
|
#13 (linkki)
|
|
"Joudun" valitsemaan marsujen ja degujen väliltä. Oon opiskellut molempien hoitoa netistä.
| |
| | |
29.12.07, 19:04
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Heips!
Mulla on kaksi uros marsua (toinen kastroitu) samassa häkissä. Häkki on n.100*55 ja siivoan sen JOKA päivä. Eli joka päivä siivoan pissat ja papanat pois ja lisään purua. Noin kahden viikon välein (tarvittaessa useammin) tyhjennän koko häkin ja pesen sen ja laitan reilusti purua pohjalle. En vois kuvitellakkaan, että siivoaisin häkkiä harvemmin... 10pvän siivousväli kuulostaa todella hurjalta..=O
| |
| | |
29.12.07, 19:08
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Niin...
Ja meillä marsuilla on aina vapaa pääsy häkistä huoneeseeni jaloittelemaan ja kun joku on kotona niin niillä on vapaa pääsy koko kämppään juoksentelemaan.. Olen kuullut, että joku piti marsua samassa häkissä kilpikonnan kanssa..=/
| |
| | |
09.01.08, 14:40
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | moi Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja nnnskl Heippa,
Minullakin on ollut marsuja, ja EHDOTTOMASTI (anteeksi että huudan, mutta asia on niin tärkeä) niitä on oltava kaksi! Kun toinen marsuni jouduttiin lopettamaan vakavan sairauden vuoksi, toinen lopetti saman tien syömisen ja seurustelemisen, oli tosi apaattinen, ja viikon kuluttua löysin sen pesäpaikastaan nukkuma-asennosta -kuolleena.
Minulla marsut viihtyivät sylissä / essun taskussa/ hihassa, ja kurnuttivat (vastine kissan kehräämiselle) onnellisina saadessaan olla lähellä. Kun pissahätä tuli, ne alkoivat vetää hampailla vaatteesta, eivät siis koskaan pissanneet syliin. Minua ei koskaan ole purrut marsu. Tarkastin niiden hampaat säännöllisesti, ja riittävän lyhyinä ne pysyivät, kun antoi kuivaa leipää, omenapuun oksia jne kovaa jyrsittäväksi.
Kesällä ulkoilimme paljon -joskus harvoin valjaissa, pääasiassa ulkotarhassa (jossa on oltava katto, ettei kissa tai petolintu vie!).
N33 antoi hyvät perustiedot ja noista kirjoista löytyy lisää. Marsut ovat aivan ihania, rauhallisen ihmisen lemmikkejä (ei kestä pikkulasten rajuja otteita, joten lapsia täytyy valvoa ja neuvoa). |
Kuuleppas minulla on YKSI marsu ja se on ihan terve eikä yhtään apaattinen.ni ei tartte väittää että ne joilla ei oo kun yks marsu että se marsu on sairas | |
| | |
09.01.08, 14:43
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja marsupöö Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jenskuu Moi! Mul on täl hetkel yks marsu. Se on viihtyny hyvin yksinki. | Mistä tiedät? Puhutko marsua?
Ötykkä näyttää ulospäin varmasti terveeltä ja onnelliselta, mutta mikään ei voi korvata lajitoveria.
Tästähän oli joku ministeriönkin (?) suosituskin, että marsut pidettävä väh. pareittain. | [Moderoitu]
| |
| | |
13.09.08, 21:49
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2008
| Miten voin ottaa toisn marsun?
Hei!
Otimme yllättäen vaan marsun lemmikkiksi tytöllemme. Olin luvannut, että joskus hän saa sen, mutta nyt oli ilmoitus lehdessä ja otimme yhden sekarotuisen uroksen eräästä maalaistalosta, jossa niitä oli tosi paljon. Myyjä sanoi, ettei kahta urosta voi pitää samassa häkissä. Pörrö on pikkuhiljaa kesyyntynyt, mutta välillä uikuttaa, kun ottaa syliin. Silloin sen näyttää pelkäävän. Joskus on jo "kurnuttanut" tyytyväisyyttä. Arka on kuitenkin vielä.
Haluaisin Pörrölle kaverin, mutta Pörrö pitäisi ensin katroida. Minkä ikaisenä marsut voidaan kastroida? Pörrö on vasta 3 kk, ei vielä täysikasvuinen. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja N33 heippa
mulla on ollut 10 marsua reilun 10 vuoden aikana plus 1 marsu oli lapsena lemmikkinä.
- Ehdottomasti pitää olla 2 marsua, marsu tarvii lajitoverin seuraa ollakseen onnellinen
- tällä hetkellä mulla 2 marsua 90x55cm häkissä, siivousväli 10 päivää kun pohjalla on paksusti purua ja haketta, ja lisään välillä häkin pohjalle olkia virikkeeksi ja kuivikkeeksi
- häkki kannattaa olla ainakin tuon kokoinen kun mulla, ja virittää häkki siten että otukset pääsevät sieltä itse omin avuin ulos jaloittelemaan ja takaisin sisälle. Mulla marsut irti aamuin illoin puoli tuntia-tunti kerrallaan. Tällöin lattialla virikkeenä kurku/porkkananapaloja joita ne etsivät esim käännettyjen kukkarurukkujen päältä.Marsut menevät itse häkkiin takaisin yleensä reilun puolen tunnin ulkoilun jälkeen jolloin suljen häkin oven
-Mun marsut eläneet 3-7- vuotta, rotumarsut elää vähemmän aikaa kuin sekaroituiset. Useimmat on eläneet himpun vajaa 5 vuotta.
- no riippuu millaista matkustamista meinaa, ihan parin päivän takia ei kannata marsuja raahata reissuun.
- Mun marsut on oppineet nimensä ja muutamia pikku temppujakin, ja ovat tulleet tosi kesyiksi.
- Suosittelen Katrin Behrendin (olikohan toi nimi oikein ) Marsut- kirjaa, uudempi painos. Siinä on vaikka mitä kivoja virikkeitä mitä marsuille voi suunnitella ja hyvää perustietoa marsuista. | | |
| | |
22.12.08, 20:57
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | marsut niin söpööi
moi
ostan kaksi luovutus ikästä tos noin reilun kuukauden päästä, jos syntyy 2 urosta niin, nimiksi tulee: joe ja poju ;P <3 mut jos syntyy 2 naarasta niin en keksi nimiä,haluutteko auttaa?? ja mielellään aika erikoisia nimiä ;). toivottavasti ei synny silleen et joudun ottaa yhden.:( ,nää keskustelut on muuten tosi paljon auttanu mua, oon tehny paljon valmiiksi, ja kiitokset kuuluu teille<3, onneks on sisko jolla oli marsu,niin se antaa mulle marsujen kamaa ;)))) <33 Love theys,theys help me.. :)))
| |
| | |
25.12.08, 10:54
|
#20 (linkki)
|
|
En hankkinut ollenkaan marsuja. ):
Olisi ollut liian vähän aikaa niille. Sama juttu Degujen kanssa. Ei aikaa..
Onhan minulla sitten tuo yksi kissa. Se asuu tosin poikaystäväni luona.
| |
| | |
26.12.08, 20:32
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | 2 marsua ollut..
Joo mulla oli 2 marsua vielä tuossa pari vuotta sitten..tytöt elivät vähän yli 8 vuotiaiksi, en tiedä olisivatko enää kauaa jaksaneet kun alkoivat sairastelemaan eikä liikuntakaan maistunut, sitten kun tuli muutto ja elämäntilanne muuttui kauemmas niin lopetuspäätös oli edessä..Mutta marsut olivat kyllä aivan ihania. Äänekkäitä' ne kyllä olevat, mutta minusta se on vain hyvä että osaavat kertoa tarpeensa (Ruokaa!) :D Joo minustakin tuo jonkun 10:n päivän siivousväli kuulosti aika hurjalta..itse pidin häkin pohjalla n. 5 sentin purukerrosta, ja isoimpia pissilänttejä ja pipanakasoja siivoilin päivittäin..koko häkin kuivikkeet vaihdoin 1-2 kertaa viikossa. Voin sanoa että se oli tarpeen sillä marsujen häkki alkaa tuoksahtaa hyvin nopeasti, ne eläimet tuntuvat pissaavan kaiken juomansa veden kymmenkertaisena ulos! Marsut vaativat kyllä aikaa melko paljon, sillä niistä tulee nopeasti arkoja jos ei niiden kanssa ehdi olemaan, ja ne myös tuntuvat masentuvan helposti jos eivät saa tarpeeksi virikkeitä. Mutta kun on aikaa ja jaksaa niin niistä saa aivan ihania pieniä palleroisia joista kyllä on paljon iloa! Muistathan että marsut tarvitsevat ylimääräistä c-vitamiinia jota saa eläinkaupoista, ja oksia tms. pitää olla aina pureskeltavana etteivät hampaat kasva liian pitkiksi. Ja vapaana niitä palleroisia kannattaa myös pitää mielellään joka päivä. Niin ja minä en kyllä ottaisi riskiä ja laittaisi marsua ja kania samaan asumukseen. On tosin tuo sairastumisen vaara ja tuttuni marsu kuoli kun kämppiskani pahoinpiteli sen. Kanit kun eivät ymmärrä ettei marsut kestä samanlaista potkimista ym. mitä kanit.
| |
| | |
27.12.08, 13:26
|
#22 (linkki)
|
|
^Huh huh! No, ei kyllä tulisi ihan äkkiä mieleen pitää marsua ja kania yhdessä.
| |
| | |
25.03.09, 14:55
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Järkee... Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja suuttunut! Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja nnnskl Heippa,
N33 antoi hyvät perustiedot ja noista kirjoista löytyy lisää. Marsut ovat aivan ihania, rauhallisen ihmisen lemmikkejä (ei kestä pikkulasten rajuja otteita, joten lapsia täytyy valvoa ja neuvoa). |
Kuuleppas minulla on YKSI marsu ja se on ihan terve eikä yhtään apaattinen.ni ei tartte väittää että ne joilla ei oo kun yks marsu että se marsu on sairas | Järkee tapella jossai blogissa!! | |
| | |
13.07.09, 18:41
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | ongelma
mulla on yksi poika marsu joka täytti juhannuksen tienoilla puoli vuotta ja epäilen että se on yksinäinen kun olen koulussa, harrastuksissani tai kenties kaverin kanssa kaupungilla. Haluaisin pippurille ( marsuni nimi on siis pippuri ) kaveriksi tyttö marsun joka olisi leikattu sillä en tahtoisi montaa poikuetta vuodessa. ( ei sillä eivätkö ne olisi ihania) Mitä minä teen????? Pippuri on kyllä pärjännyt hyvin yksinkin...
...luulisin, mutta jotenkin minusta vain tuntuu että se tarvitsee ystävän rinnalleen. Haluaisin ehdottomasti kamuksi pippurille TYTTÖ- marsun joka olisi LEIKATTU!!!
Sen nimeksi tulisi varmaan Pipsa....
sitten haluaisin vielä tietää paljonko valmiiksi kastroitu ( en oikein tiiä miten kirjoitetaan ) tyttö marsu maksaa ?
| |
| | |
17.07.09, 19:35
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Moikka, pippuri!
Pippuri kannattaisi leikata ennemmin. Voiko naarasta edes leikata?
No, anyway, jos haluat marsun ja vanhempasi suostuvat (jos olet lapsi?),
niin mitä kyselet täällä? :O
| |
| | | | |