Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Lemmikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.11.07, 03:28   #1 (linkki)
*mulkero*
(Vierailija)

Koirat p*rkeleen kauas minusta!

Tämä kirjoitus on kaikkea muuta, kuin korrekti ja hyvien tapojen mukainen. Moni pitää tämän luettuaan minua mulkkuna. Siitä vaan. Nyt kyllä ottaa aivoon muutamat koiranomistajat ja puhumpa suuni puhtaaks. Nyt en kykene tätä asiaa ihan viisaasti selvittämään.

Kerron, etten pidä koirista, mikäli syystä tai toisesta olen pidemmän aikaa tekemisissä ihmisen kanssa, jolla on koira. Tajuan kyllä sen, että toiset pitävät koirista ja eikä siinä mitään... jotkut koiran omistajat eivät taas ymmärrä lainkaan, että on niitäkin, jotka eivät tykkää koirista.

Lähes kaikki koiranomistajat ovat sen verran viisaita ja pitävät koiransa kurissa ja poissa niiden ihmisten kimpusta, jotka eivät ole koirien ystäviä. Sitten taas jotkut harvat katsovat oikeudekseen antaa koiransa olla riesa.

No nyt varmasti joku saa sätkyn ja vaahtoaa innoissaan "mitäs menet kylään, jossa on koira?! Oma vikas". Just niin. En ehkä menekkään kylään mikäli perhe omistaa koiran. Mutta mitäs teen silloin, kun kadulla joku kusipää koiran omistaja antaa vähän vapaata hihnaa ja koira saa vähän haistella vastaantulijaa, eli minua? Kaupan pihassakin kierrän koiraparkit kaukaa. Ja jo on s*atana, kun taas löytyy löytyy niitäkin pässinpäitä, jotka notkuvat sisäänkäynnin tuntumassa "ihan vain hetken" esim. odottamassa kaupassa olevaa kaveria.

Usein seison hiljaa ja suolapatsaaksi muuttuneena, kun jonkun "ihana hauva" tulee "tervehtimään". Etenkin inhoan koiria, jotka hyppivät päälle ja nuolevat naamaani. Jotkut viisaat omistajat huomaavat reaktioni ja tajuavat pitää huolen siitä, ettei hurtta pääse kimppuuni. Toiset vaan toteavat, että "Tuhma!" ja silti antavat koiransa hyppiä ja tehdä mitä sattuu.

Siis painotan, etten syytä kaikkia koiranomistajia tälläisestä käytöksestä... mutta ne muutamat!
  Vastaa viestiin

20.11.07, 04:32   #2 (linkki)
(Vierailija)

Itse koiranomistajana ymmärrän kyllä täysin että jotkut eivät pidä koirista. Enkä käy edes vaatimaan ketään koirastani tykkäämään, eikä minua koskaan ole kiinnostanut ketään käännyttääkkään. Mutta sitä vaan en ymmärrä että jaksavat ottaa ihan järkyttävää stressiä elukoista. Ymmärtäisin sen paremmin jos täällä suomessa olisi riesaa kulkukissoita ja -koirista.

Julkisilla paikoilla pidän koirani kiinni, kurissa ja kytkettynä. Ja minun tapauksessani on ihanaa että koira ei ole edes kiinnostunut muista ihmisistä (mikä on aika tyypillistä dobermanneille).

Ihmiset jotka tulevat kylään, tietävät että meillä on koira, ja kolme kissaa.
Minä koiraa ala komentaa jos se haluaa tervehtiä kotiimme tulevia vieraita (tervehtii nuuhkimalla ja häntää heiluttamalla). Minun kotini on minun kotini ja siellä tehdään miten isäntäväki haluaa. Meidän elämä ei pysähdy koirakammoiseen ihmiseen.
Vertaan tätä siihen että minä en pidä tippaakaan lapsista, mutta en minä lapsiperheen kodissa vieraillessani edes ajattele vaativani että lapset pitäis vierailun ajaksi laittaa komeroon piiloon. Jos ymmärrät mitä ajan takaa?

Toinen asia mikä pistää silmään on toi sinun väitteesi siitä että vastaantulevat koirat nuolevat naaman puhtaaksi. Minä en ole moneen vuoteen, edes ilman koiraa lenkillä ollessani törmännyt sellaiseen yksilöön joka olisi tullut minua tervehtimään, tai että täällä etelä-suomen väljemmällä aluella olisi vastaan juossut vapaana olevia koiria. Mutta taitaa sitten sinun asuinympäristössäsi juoksennella niitä koiria sitten älyttömän paljon vapaana?

Enkä oikein ymmärrä sitäkään miten joku näkee kaupan eteen hihnaan jätetyn koiran ongelmaksi? Eihän sinun tarvitse kytkettynä olevaan koiraan kiinnittää mitään huomiota.

Anteeksi että loukkaan varmasti sinua. Mutta luulen että ongelma ei ole koirat. Vaan ongelma on se että jaksat kiinnittää niihin ihan liikaa huomiota. Uskallan väittää ihan suoraan että sinua käy jo pelkkä koiran näkeminen vituttamaan siinä määrin että tunnet tarvetta tänne avautua.

Mutta voin sinulle luvata ihan suorilta käsin. Jos joskus vastaan lenkillä tulet. Voit olla varma että ainakaan minun koirani ei ole sinusta kiinnostunut pätkääkään, eikä se muuten ole kiinnostunut muista koiristakaan. Se tervehtii sinua ainoastaan silloin jos astelet tontille kylään. Onhan tämä talo tontteineen sen omaa reviiriä, ja silloin sitä kiinnostaa kuka sen pihoilla ja talossa liikkuu.

Ongelmasi ratkeaa aika pitkälle sillä kun lakkaat kiinnittämästä kokonaan huomiota koiriin joita näet. Sori vaan.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 07:27   #3 (linkki)
kysyisin vain
(Vierailija)

väittikö mulkero sanatarkasti...

vastaantulevan koiran nuolevan naamaa? Mielestäni ei väittänyt. Tarkoittiko hän sitä, että koira kun koira missä tahansa on vastenmielinen hyppiessään ja nuollessa naamaa. Tiedä häntä. Itse olen kohdannut kadulla esim. tuttujen, jopa puolituttujen ihmisten koiria, jotka hyppivät ja pomppivat korkeallekin sotkien vaatteet. Mielestäni asia on kyllä niinkin, että vaikka isäntäväki jossakin antaisi koiran "pussailla" kuinka paljon tahansa, niin tarvitseeko muiden hyväksyä sitä?

Lisäksi mulkero kertoo kiertävänsä koiraparkit kaukaa. Hän siis puhuu niistä ihmisistä, jotka väijyvät koiran kanssa jotakuta tuttua ihan kaupanoven pielessä. Roskikset tupakkatelineineen löytyy usein kaupan ovenpielestä.

Väittikö mulkero, että koiria juoksentelee ihan mahottomasti vapaana? Mielestäni ei. On olemassa edelleen koiria, joilla ei valitettavasti ole kuria. Nyt ei puhuta edellisen vastaajan koirasta. Nyt puhutaan niistä häiriintyneistä yksilöistä, joita löytyy edelleen, jotka hyppivät vastaatulevia päin. Niitäki on.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 08:26   #4 (linkki)
Koiramami
(Vierailija)

Missähän näitä vastaantulijoita päin hyppiviä koiria on? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Olen itse asunut useammassakin paikassa Helsingissä enkä koskaan ole moista tavannut. Oma koirani on erittäin ihmisystävällinen ja haluaisi tervehtiä jokaista vastaantulijaa, minua tämä vähän ärsyttääkin, kun joudun kävellessä koko ajan olemaan varuillani. En ikinä päästä koiraani lähellekään "mulkeromaisesti" mulkoilevaa vastaantulijaa ihan jo koiran oman turvalllisuuden vuoksi (koirani on pieni ja potku naamaan voisi tappaa sen).

Onneksi joka kävelylenkillä tapaamme jonkun eläinystävän, joka haluaa silitellä koiraani. Olen koiran kanssa tutustunut moneen mukavaan ihmiseen.

Koiria vihaavat mulkerot saavat puolestani vaikka tukehtua kiukkuunsa. Ei väliä.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 11:31   #5 (linkki)
Koirallinen minäkin
(Vierailija)

Et kai mulkero vain itseasiassa pelkää koiria? Koirien vihaajilta en nimittäin osaisi suolapatsaaksi jähmettymistä odottaa... Pelkoa voi asiantuntijoiden avustuksella hoitaa ja siitä päästä jopa kokonaan eroon. Ja tämä yhtään niitä idiootteja puolustelematta, jotka antavat koiriensa terrorisoida viattomia koirattomia kanssaihmisiä.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 12:10   #6 (linkki)
kahden suuren koiran omistaja
(Vierailija)

epäilenpä..

Kiinnitin samaan huomion, mihin näköjään moni muukin vastaaja.

Eli kun minä menen kauppaan, ei oven vieressä ole koiria kiinni.
Eikä vastaantulevat koirat hypi minua vasten, eikä nuole naamaani.
Paitsi...
Jos näen lenkillä tutun koiran omistajan kanssa ja menen tervehtimään ja juttelemaan, niin innokas koira saattaa hypätä vasten ja nuolaista. En pidä siitä, että koira hyppii vasten, ei omanikaan saa vasten hyppiä. Mutta noin käy vain jos itse menen tervehtimään ja huomioin myös koiraa.

Tähän ikääni mennessä kukaan vieras ei ole laskenut koiraansa lähelleni, niin että se pääsee vasten hyppimään ja naamaa nuolemaan.

Sinä kirjoitat, aivan kuin tuo olisi tavattoman yleistä... epäilenpä vain. Onko joskus yksi koira hypännyt vasten ja nuolaissut, siitä tämä yleistys ja kiukunpurkaus?
  Vastaa viestiin
20.11.07, 12:21   #7 (linkki)
entäs näin
(Vierailija)

Alkuperäinen taitaa oikeasti pelätä koiria. Siinä ei ole mitään pahaa - ja kun kerrot ihmisille, että pelkäät heidän koiriaan, he kyllä ymmärtävät. Meillä sanoi naapuri jo koirani ollessa pentu, että hän pelkää koiria, ja minusta se oli melkoinen luottamuksen osoitus. Sen jälkeen onkin pidetty huoli, ettei hänen tarvitse olla koirani kanssa missään tekemisissä.

Jos kerrot, että inhoat koiria, vaikka pelkäät niitä, annat vääristyneen viestin koiranomistajille, etkä saa sitä tukea ja empatiaa jonka ansaitsen ja tarvitset. Jos meille tulee kylään joku, joka inhoaa koiria, niin se on hänen valintansa, siinäpä inhotkoon vaikka koko vierailun ajan. Jos joku arastelee koiria, asia on eri, ja koira laitetaan portin taakse automaattisesti.

Jos opit kommunikoimaan koirien kanssa, pelkosi lieventyy, ja voit mennä tilanteisiin luottavaisena ja rentona. Koirathan on äärimmäisen harvoin tunkeilevia, kun ihminen omalla kehonkielellään kertoo niille, että kaikki ok, mutten just nyt välitä tutustua sinuun. Avain on siis omassa kehonkielessäsi tuossa kommunikoinnissa, joten minnekkään koiralauman keskelle ei kommunikointia tarvitse lähteä opettelemaan. Lueppas vaikka kirja "hihnan toisessa päässä" -saat siitä varmasti hyviä vinkkejä elämäsi helpottamiseksi.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 13:51   #8 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

ensinnäkin

sanoin, lähes kaikki koiranomistajat ovat viisaita siinä mielessä, etteivät anna koiran tulla lähelle, jos joku ei sitä halua. Eli en tarkoittanut että olisi kovin yleistä. Riittää, että löytyy edes muutama omistaja, joka antaa koiransa tulla "tutustumaan", vaikka selvästi näyttäisin, etten halua elukkaa metrien säteellä lähelleni.

Lisäksi mitä teen silloin, kun ihminen ei tajua, etten todellakaan pidä koirista ja sanon suoraan jopa pelkääväni niitä? "Eihän tämä meidän koira vihainen ole!" Joo, toisen koti on toisen koti, mutta eikö kadut kuulu kaikille? Koirille ja koirakammoisille. Koirien omistajilla on oikeus ulkoiluttaa elikkoa ja mulla on oikeus olla kaukana niistä. Miksi sitten jotkut tutut ja puolitutut (tämä on pieni paikkakunta) antavat siitä huolimatta koiransa tulla lähelle? Vaikka peräännyn...tai todella jähmetyn. Itse en häiritsevästi käyttäydy muualla kuin täällä.

Ei nyt liity kusipäiseen aloitukseeni juuri lainkaan, mutta kertokaapa mikä voisi olla syynä siihen, että joidenkin on vaikea uskoa, että haluan heidät kylään, en heidän koiriaan. Aina he kuitenkin koiransa ottavat mukaan meille. Juu, nyt sitten pitäisi varmaan katkaista välit näihin ihmisiin. Ihan sitä en aikonut. Haluaisin vain tietää, miten sanoisin asian niin, että se menee jakeluun?

Pidätte minua häiriintyneenä, mutta ei se mitään. Niin minäkin pidän joitain harvoja, todella todella harvoja koiranomistajia, jotka eivät voi käsittää, että todella pelkään koiria.

Toivottavasti te kaikki koiranomistajat käsitätte, että koiria voi oikeasti pelätä ja pidätte elukkanne kurissa. Kaikki tänne kirjoittavat ovat onneksi olleet sellaisia...
  Vastaa viestiin
20.11.07, 14:20   #9 (linkki)
Koiramami
(Vierailija)

Minä en koskaan ota koiraani mukaan kyläilemään. Myöskään koiralliset ystäväni eivät tuo meille koiriaan. Kaikki aikahan menisi niiden koirien touhottamiseen ja varuillaan oloon. En myöskään halua muiden koirien mukanaan tuomaa hiekkaa ja kuraa ja kuolaa kotiini. Vaikka koiraihminen olenkin. Koirattomaan perheeseen en veisi koiraani ellei perhe nimenomaan halua koiravierasta.

Outoa, jos ei voida vierailla ilman koiraa.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 14:37   #10 (linkki)
kahden koiran omistaja
(Vierailija)

sano uudestaan

Mielestäni aika törkeää ottaa koirat kylään, jos olet vieläpä sanonut, että pelkäät koiria etkä halua niitä luoksesi. Ei tulisi mielenikään ottaa koiria mukaan, kun kylään kutsutaan.
Sinun täytyy tehdä ehdoton stoppi "ei koiria".. hiukan lapsellisia ovat jos siitä vetävät herneet nenään.
Ja lenkilläkin sinun täytyy olla tiukempi, sano se sillä äänellä.. että ymmärtävät jatkossa pitää koirat kaukana. Asiaa pehmentää, kun selität lopuksi, ettet voi koirapelolle mitään.
Luulisi siitä jo tyhmemmänkin ymmärtävän, ettei tuo koiraa lähelle sinua.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 15:46   #11 (linkki)
koiran omistaja myöskin
(Vierailija)

Ymmärrän hyvin alkuperäistä. Vaikka minulla onkin koira, en suinkaan pidä kaikista muista koirista. Erityisesti en pidä siitä, että koirat hyppivät minua vasten ja kuraavat vaatteeni, eihän oma koiranikaan niin tee. Ja juu, tällaista on sattunut ihan Helsingissä, ei tosin joka päivä eikä joka viikko, mutta on sattunut kuitenkin. Koirapuistoon menen harvakseltaan ja omalla vastuulla tietysti, mutta kyllä jurppii sielläkin päin hyppivät koirat, vaikka sen suonkin niille anteeksi niin mielestäni kyllä kuuluu joka koiran oppeihin ettei ihmisiä päin hypitä - ja tämän opettaminen on tietysti omistajan vastuulla. Onpa muuten jopa kintuilleni kustu ilman että omistaja on edes käynyt pyytämässä anteeksi, onkohan ihan hyväksyttävää toimintaa sen paremmin koiralta kuin omistajaltakaan? Turha sitten muuten leimata koirapelkoiseksi.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 15:59   #12 (linkki)
entäs näin
(Vierailija)

AP: myös meillä koiranomistajilla on ongelmia ihmisten kanssa, jotka tuovat oman koiransa väkisin tutustumaan toiseen koiraan, vaikka omistaja selkeästi sanoo, että nyt ei sovi. Tiedän siis kyllä ihmistyypin, joka ei kunnioita toisen sanomisia. Silloin ei ikävä kyllä auta muu, kuin sanoa asia uudelleen jämäkästi; älä päästä koiraa lähemmäs, minä en tunne oloani mukavaksi koirien kanssa.

Omistaja voi tässä tilanteessa loukkaantua pahastikkin, mutta jälkeenpäin asiaa mietittyään varmasti ymmärtää näkökantasi. Meidän koiranomistajienkin on joskus sanottava ikäviä asioita toisillemme, esimerkiksi koirapuistossa, jossa jonkun lemmikki terrorisoi toisia. Normaali koiranomistaja on siis ennenkin saanut palautetta käytöksestään, hyvää tai huonoa. Esimerkiksi koirapuistoissa ja kisoissa tulee tilanteita, joissa itse kukin käy kuumana, mutta kun asiaa on mietitty hetken yksikseen, niin yleensä niistä on oltu samaa mieltä ja asiat sovittu. Ihan kehityskelpoisia ihmisiä nuo lähelle tunkevatkin siis ovat, he eivät vain usein tule itsenäisesti ajatelleeksi toisten tunteita ja tilanteita. :)

Sinun ongelmassasi on se hyvä puoli, että ongelma on oikeasti ihmisten välisessä kanssakäymisessä, sinä et tule kuulluksi ja sinulla on tunne ettei sinun mielipidettäsi kunnioiteta. Tällaiset ongelmat on ihan yleisiä ja ne voi kyllä korjata. Koiran tuominen mukaan kylään ei ole hyvää käytöstä. Ota asia rohkeasti esille kavereiden kanssa, ja kerro että stressaannut siitä että koirat otetaan mukaan, etkä pysty rentoutumaan ja nauttimaan ystäviesi seurasta. Muista kertoa omista tunteistasi, (älä missään vaiheessa parjaa koiraa), ja keskusteluyhteys pitäisi olla taattu. Kaikissa ihmissuhteissa tulee tilanteita, joissa pitää vähän sopia yhteisistä säännöistä ja keksiä kompromisseja, ja tämä on nyt sellainen tilanne. Ei ystävyys lopu siihen, että kerrot tunteistasi - parhaimmillaan ystävyys vahvistuu, kun ystävä osoittaa kunnioittavansa toiveitasi.

Minä en kyllä hetkeäkään ole pitänyt sinua häiriintyneenä. Kirjoituksesi oli turhautuneen ihmisen kirjoitus, ja asiasi ihan oikeutettu. Omille peloilleen ei voi mitään, ne eivät ole järjellä päätettävissä.
  Vastaa viestiin
25.11.07, 03:19   #13 (linkki)
Kysymys vaan..
(Vierailija)

Ymmärrän hyvin viestin aloittajaa, itsekkin siistinä ihmisenä en voi sietää saastaisia eläimiä. Kun nyt viha liitetään automaattisesti pelkoon, niin miten on kissanvihaajat koiranomistajat, pelkäättekö te kissoja?
  Vastaa viestiin
25.11.07, 06:30   #14 (linkki)
Nukunau
(Vierailija)

Tuttavapiirissäni on myös lapsi, joka saa koiran syljestä erittäin pahan allergiesen reaktion. Kaverin koiran nuolaisusta tulee hyvässä lykyssä lääkärireissu.

Mutta miten saa ilosta hyppivän koiran koulutettua hyppimättömäksi? Vaikka itse ei hyväksy hyppimistä, kieltää ankarasti, kääntää aina selän hyppijälle, nostaa polven eteen niin ettei hyppiminen onnistu, sanoo aina tiukasti EI!
Silti joka päivälle riittää joku, joka riemastuu koiran hyppimisestä, rapsuttaa ja halaa ihastuneena ystävälliseen koiraan. Puolisonin eritoten on sellainen isokokoinen raamikas mies, jota lähinnä ilostuttaa koirien innokkuus...

Koiran niinkin saisi uskomaan muttei innokkaita koiraihmisiä.
  Vastaa viestiin
25.11.07, 10:23   #15 (linkki)
meitäeikiinnosta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *mulkero*
Tämä kirjoitus on kaikkea muuta, kuin korrekti ja hyvien tapojen mukainen. Moni pitää tämän luettuaan minua mulkkuna. Siitä vaan. Nyt kyllä ottaa aivoon muutamat koiranomistajat ja puhumpa suuni puhtaaks. Nyt en kykene tätä asiaa ihan viisaasti selvittämään.

Kerron, etten pidä koirista, mikäli syystä tai toisesta olen pidemmän aikaa tekemisissä ihmisen kanssa, jolla on koira. Tajuan kyllä sen, että toiset pitävät koirista ja eikä siinä mitään... jotkut koiran omistajat eivät taas ymmärrä lainkaan, että on niitäkin, jotka eivät tykkää koirista.

Lähes kaikki koiranomistajat ovat sen verran viisaita ja pitävät koiransa kurissa ja poissa niiden ihmisten kimpusta, jotka eivät ole koirien ystäviä. Sitten taas jotkut harvat katsovat oikeudekseen antaa koiransa olla riesa.

No nyt varmasti joku saa sätkyn ja vaahtoaa innoissaan "mitäs menet kylään, jossa on koira?! Oma vikas". Just niin. En ehkä menekkään kylään mikäli perhe omistaa koiran. Mutta mitäs teen silloin, kun kadulla joku kusipää koiran omistaja antaa vähän vapaata hihnaa ja koira saa vähän haistella vastaantulijaa, eli minua? Kaupan pihassakin kierrän koiraparkit kaukaa. Ja jo on s*atana, kun taas löytyy löytyy niitäkin pässinpäitä, jotka notkuvat sisäänkäynnin tuntumassa "ihan vain hetken" esim. odottamassa kaupassa olevaa kaveria.

Usein seison hiljaa ja suolapatsaaksi muuttuneena, kun jonkun "ihana hauva" tulee "tervehtimään". Etenkin inhoan koiria, jotka hyppivät päälle ja nuolevat naamaani. Jotkut viisaat omistajat huomaavat reaktioni ja tajuavat pitää huolen siitä, ettei hurtta pääse kimppuuni. Toiset vaan toteavat, että "Tuhma!" ja silti antavat koiransa hyppiä ja tehdä mitä sattuu.

Siis painotan, etten syytä kaikkia koiranomistajia tälläisestä käytöksestä... mutta ne muutamat!
Usko huvikses, ei kaikkia koiria kiinnosta tod sinun nuoleminen/mielistely/havannointi. Joku ottaa koiran mukaan jopa omaksi turvakseen.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 17:39   #16 (linkki)
bulla
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nukunau
Mutta miten saa ilosta hyppivän koiran koulutettua hyppimättömäksi? Vaikka itse ei hyväksy hyppimistä, kieltää ankarasti, kääntää aina selän hyppijälle, nostaa polven eteen niin ettei hyppiminen onnistu, sanoo aina tiukasti EI!
Silti joka päivälle riittää joku, joka riemastuu koiran hyppimisestä, rapsuttaa ja halaa ihastuneena ystävälliseen koiraan.
Minulla on ihan sama ongelma! itse tiedän, kuinka koiran häiritsevään käyttäytymiseen pitäisi suhtautua (esim. hyppivälle koiralle ei anneta mitään huomiota, ennen kuin sen kaikki tassut ovat maassa), mutta kuinka kertoa sama satunnaisille vastaantulijoille? Olen yrittänyt seisoa paikallani koiran kanssa ja katsella ihan muualle, mutta siltikin on tultu selän taakse selittämään "voi kun on ihana koira", ja silitelty päälle hyppivää koiraa. Olen sanonut, että yritän opettaa (pentu)koiraa olemaan hyppimättä ihmisiä vasten, ja saanut vastauksen "kyllä se pentu saa hyppiä". Olen yrittänyt pitää koiran kontaktissa namipalan avulla, ja koiralleni on maiskuteltu ja vihellelty tarkoituksena kutsua se luokse. Nykyään välttelen muita ihmisiä enkä ota katsekontaktia keneenkään, ja yritän opettaa koiran ohittamaan muut kulkijat vaikka ne olisivat kuinka mielenkiintoisia (itselläni on sellaisen rodun edustaja, jolle ihmisten huomioimatta jättäminen on vaikeaa). Paljon haastetta tällaiselle ei-vielä-ekspertille koiraihmiselle.

Loppuyhteenvetona, pidän erittäin mielelläni koirani p*leen kaukana muista ihmisistä, jos te vain annatte siihen mahdollisuuden!
  Vastaa viestiin
26.11.07, 19:20   #17 (linkki)
MAUUUUU
(Vierailija)

Eläinystävä..

Hmmm... mielenkiintoista miten moni koiranomistaja ottaa toisten koirainhon/kammon ikäänkuin henkilökohtaisesti. Minä oikeasti pidän koirista, olen elänyt koirien, kissojen, kanin ja hamsterin kanssa (ei sentään ihan kaikki yhtäaikaa). Silti joskus on todella kurjaa kun yrittää esim. päästä kadulla nätisti koirien ohi, omistaja lörpöttelee kadun reunassa jonkun kanssa, ja koira nuuskuttelee pusikossa.. loiki siitä sitten hihnan yli tai kävele autotielle. Omistaja ei tee elettäkään antaakseen tietä..Ei voi edes tietää minkä luonteinen koira on kyseessä.. Sitten on vielä asia erikseen ne ihmiset joiden mielestä on kauhean hauskaa kun oma koira kulkee kuono vieraan naisen takamuksessa kiinni..Näitä tapahtumia tulisi iso lista, ja silti suurin osa koirallisista ihmisistä kuljettaa lemmikkiään asiallisesti. Siis koiranomistajia on monenlaisia, ja koiran vikahan se ei ole jos omistaja sattuu olemaan ¤#%&%&/)(/&%!
  Vastaa viestiin
26.11.07, 23:24   #18 (linkki)
näin minulla
(Vierailija)

Olen eläinrakas pidän kissoista ja koiria meillä on ollut lapsuudessani aina, mutta silti pelkään vieraita koiria ne saavaa suurinpiirtein vereni pysähtymään kun lähestyvät. Tunne on hirveä jolle ei yksinkertaisesti voi mitään. Sisareni koiran kanssa tulen hyvin toimeen ja se pitää minusta =). Nyt meille on tullut naapuriin koira ja pelkään sitä kun se on tullut muutaman kerran meidän tontille kun olen ulkona. Nyt pelkäänkin naapurisovun kärsivän, kun en tiedä miten esittäisin asian heille, etten halua sitä pihaani.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 09:28   #19 (linkki)
Suorasuu
(Vierailija)

Sanot suoraan, miten asia on. Ja vaikka pitäisitkin koirista, miksi naapurin koira olisi oikeutettu tulemaan kuseksimaan teidän pihalle tai jopa vääntämään läjän?
  Vastaa viestiin
03.12.07, 12:40   #20 (linkki)
sinulle nimimerkki "meitäeikiinnosta"
(Vierailija)

mikä pointti täs sun kirjoitukses on?

"Usko huvikses, ei kaikkia koiria kiinnosta tod sinun nuoleminen/mielistely/havannointi. Joku ottaa koiran mukaan jopa omaksi turvakseen"

Onko kukaan muuta väittänytkään? Mitä sinä haet tällä kirjoituksella? Kyllä aika moni ottaa koiran omaksi turvakseen, mutta he opettavat koirille säännöt.
  Vastaa viestiin
26.03.10, 08:23   #21 (linkki)
Hullu
(Vierailija)

Idiootti koiranomistajat

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *mulkero* Näytä viesti
Tämä kirjoitus on kaikkea muuta...... ... mutta ne muutamat!

Kertokaas koiranomistajat mielipiteenne : T... Näytä lisääässä keväällä on jo 4 tapausta kun paskajalkainen koira hyppii päälleni, enkä siitä pidä, vaihtoehtoja a) vetää koiraa turpaan? ? b) vetää omistaa turpaan?, eikö koirat voi pitää lyhyessä hihnassa eikä 50m hihnassa, jäin melkein auton alle siksi että iso koira hyökkäsi tervehtimään ja otin 3metrin vaistomaisen peruutuksen ja meinasin jäädä auton alle ! Koira on viisaampi useimmiten kuin ihminen joka on idiootti, koiralla ei vaan ole puhekykyä eikä ymmärrystä (että ei saa hyppiä) siksi syytän koiran haltijaa....saatana prkl !!!.... Pitää kai potkasta koiraa naamaan !!! sääliksi käy sitä !! kun omistaja on idiootti !

Niin jos tarkkoja ollaan niin pelkään koiran hyppimistä sen verran että voin joutua paniikkiin ja jos joudun paniikkiin menetän kontrollin ja jos menetän kontroliin voin vaikka tappaa !!!
Pitäskö vetää kurkku auki koiralta vai omistajalta ???
  Vastaa viestiin
26.03.10, 13:07   #22 (linkki)
kasvatettu
(Vierailija)

meillä koira on koulutettu käyttäytymään.

1. Ensimmäinen opittu asia oli luoksetulo. Sen se oppi kahdessa päivässä 8 viikkoisena.
Sitten opeteltiin kulkemaan hihnassa vetämättä ja hötkyilemättä sinne tänne. Koirani osaa kävellä oikealla pusikon puolella. Aikaa oppimiseen meni parisen kuukautta.

2. kadulla vastaantulevia ihmisiä ei huomioida millään tavalla.
3. kadulla vastaantulevia koiria tai muita eläimiä (esim. vapaana kulkevia kissoja) ei huomioida millään tavalla. Näissä meni noin 4 kk.

4. Jos seisomme jossain, koira on jalan vieressä "omalla paikallaan". Ei hetku ei heilu ei tee mitään ilman lupaa. Tässä meni enemmän aikaa, ehkä noin 1/2v. Nuoret on aina innokkaita.

5. haukkuminen on kielletty. Haukkua saa vain ja ainoastaan silloin kun joku tulee omakotitalomme pihaan, täytyy olla meidän reviirillämme. Jos hän kävelee kadulla, haukkua ei saa. Tämä opittiin kolmen kk kuluessa. Satunnaisia lipsahduksia sattui ensimmäisen vuoden aikana.

Kun joku soittaa ovikelloamme haukkua saa, tai jos joku vieras tai tuttu tulee sisään kun ovemme on auki, haukkua saa ja ehdottomasti pitääkin. Vartiointitehtävät kuuluvat koiramme toimenkuvaan. Haukkuminen lopetaan kun oma väki sanoo; "hyvä poika, riittää ".
Jos vieras sen sanoo, ei mitään vaikutusta, meteli jatkuu niin kauan kunnes oma väki siihen puuttuu. Meille voi tulla sisään, mutta meiltä ei pääse kukaan vieras pois.
Tämä oli selvää pässinlihaa päivässä.

6. jos ihminen, kuka tahansa ihminen, pysähtyy kadulla meidän lähellemme ja alkaa puhua tai silitellä koiraa, koiramme ei saa reagoida tähän hyppimällä. Häntää saa heiluttaa, kättä saa nuolla jos se siihen koiran kuonon alle työnnetään, ei muuta.
Tämä oli ventovieraille koirarakkaille vastaatuleville ihmisille tosi vaikea ymmärtää.
"Voi kun sulla on kiva koira" lause vaan tunkee ihmisen suusta ja eikun kiinni koiraamme.
Se siinä sitten ihmeissään miettii, että miksi tätä lässyttävää ihmistä ei saisi riehumalla iloisesti tervehtiä, eli samalla tapaa kuin tämä kiinnikäyjäkin tervehtii häntä.

Sen vuoksi minulla on ehdoton sääntö ettei vieras ihminen saa kadulla koiraani koskea ilman lupaani. Jos koskee, minä sanon aika tiukasti,
"anteeksi mutta koiraani ei saa koskea noin vain. Muuten sillä menee hyvin opitut asiat ihan päälaelleen ja se tressaa turhaan kun ei tiedä mitä sääntöä sen pitää noudattaa ja mitä ei".

Jotkut ihmiset vaan ovat niin kovapäisiä ettei tämäkään info mene perille. Välillä ketuttaa suoraan sanoen.

6. omassa kotona koira saa haistella jokaista sisääntulevaa, mutta ei hyppiä. Jos hyppii, tulijan on käännettävä selkänsä eikä hän saa huomioida koiraamme millään tavoin. Tämä on erittäin vaikea kaikkien ymmärtää. He kun niin mielellään haluaisivat sellaisen riehuntareaktion saada koirassa aikaan.

7. Ainoa poikkeus on että koirani ei siedä kännisiä viinalta haisevia ihmisiä.
Sillä on ensimmäiseltä 8 elinviikoltaan erittäin huonoja kokemuksia humalaisesta ihmisestä.

Omaa porukkaa se sietää, mutta menee esim. pöydän alle tai niin kauas kuin pääsee viinalta haisevasta. Yksi tai kaksi saunakaljaa ei aiheuta tällaista reaktiota, mutta vähänkin enemmän viinaa... niin se on aivan varmasti kuin maansa myynyt ja piileskelee mieluummin jossain.

Se pystyy sivuuttamaan kadulla humalaisen korvat luimussa minun jalkani sivussa kiinni kulkien.

Mutta auta armias, jos joku ventovieras kännikala lähestyy sitä tutustumismielessä, sillä on niskakarvat pystyssä ja hampaat irvessä välittömästi.
Tuollaiselle ihmiselle sanon suoraan että "älä tule lähelle, koirani ei pidä alkoholin/viinan hajusta". Jos juoppo on niin tyhmä, että tunkee aina vaan liki, voin sanoa aika kovastikin että
Helvetti, etkö ymmärrä, älä tule meidän lähellemme!

Koirani on vielä nuori, joten vie vielä aikaa ennenkuin hän oppii olemaan välittämättä pentutraumastaan. Toki pyrin tilanteesta kääntymään pois välittömästi, jos juoppo on niin kovapäinen ettei tuo neutraali sivuuttaminen onnistu. En halua kiusata koiraani yhtään.

Tässä ohje "hullulle".
Koiraa ei todellakaan tarvitse potkaista naamaan. Riittää kun työntää piskin pois, sanoo napakasti EI, kääntää selkänsä eikä huomioi sitä millään tavoin. Eikä tarvitse huutaa kurkkusuorana. Tiukka EI riittää. Ja maksattaisin myös koiran omistajalla vaatteiden pesulakulut.

sympatiani ovat koirapelkoisten puolella.

Itse en siedä yhdenkään koiran hyppimistä. Mulla on yleensä koirankarkkeja taskussa. Jokainen tähän menessä minua vasten hyppinyt koira on oppinut 5 - 10 minuutissa olemaan kunnolla.

Kovapäisinkin koira oppii perusasiat aivan varmasti, jos omistaja vaan viitsii sitä kouluttaa.
Eli vika on aina ja jokakerran siellä omistajan puoleisessa päässä. Jos koira on luonnevikainen tai sairas, omistajan velvollisuus on viedä sellainen koira lopetettavaksi.

Itseäni suututtaa todella suunnattomasti sellaiset ihmiset jotka kaksinkäsin roikkuvat koiransa kaulapannassa. Yleensä heidän koiransa ovat rottwailereita tai schäfereitä, siis isoja ja vahvoja koiria jotka pitää peruskouluttaa jokainen. Koirat murisevat ja kiskovat jokaisen vastaantulijan ihmisen tai koiran kohdalla.
Omistajilla ei ole minkäänlaista otetta tai valtaa koiriinsa. Tai otehan on, kaksin käsin kaulapannassa.
Mun mielestä poliisien pitäisi ottaa tällaisilta ihmisiltä koirat pois ja antaa ne sellaisille ihmisille jotka osaavat kasvattaa koiran tottelemaan puhetta tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja kasvatuksella en tarkoita lyömistä. Minä olen kasvattanut useita koiria. Kertaakaan ei ole tarvinnut lyödä eikä muutenkaan fyysisesti tai henkisesti vahingoittaa koiraa.
  Vastaa viestiin
26.03.10, 16:41   #23 (linkki)
Bluu!
(Vierailija)

Koiranomistajia koirineen on kertakaikkiaan liikaa. Se tässä mättää. Etenkin ne pitkän narun päässä lontsivat aivottomat koiran uskolliset orjat.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 12:16   #24 (linkki)
koiranomistaja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hullu Näytä viesti
Kertokaas koiranomistajat mielipiteenne : T... Näytä lisääässä keväällä on jo 4 tapausta kun paskajalkainen koira hyppii päälleni, enkä siitä pidä, vaihtoehtoja a) vetää koiraa turpaan? ? b) vetää omistaa turpaan?, eikö koirat voi pitää lyhyessä hihnassa eikä 50m hihnassa, jäin melkein auton alle siksi että iso koira hyökkäsi tervehtimään ja otin 3metrin vaistomaisen peruutuksen ja meinasin jäädä auton alle ! Koira on viisaampi useimmiten kuin ihminen joka on idiootti, koiralla ei vaan ole puhekykyä eikä ymmärrystä (että ei saa hyppiä) siksi syytän koiran haltijaa....saatana prkl !!!.... Pitää kai potkasta koiraa naamaan !!! sääliksi käy sitä !! kun omistaja on idiootti !

Niin jos tarkkoja ollaan niin pelkään koiran hyppimistä sen verran että voin joutua paniikkiin ja jos joudun paniikkiin menetän kontrollin ja jos menetän kontroliin voin vaikka tappaa !!!
Pitäskö vetää kurkku auki koiralta vai omistajalta ???

Sulle suosittelisin kyllä ammattiauttajaa.. kukaan normaali ihminen ei varmaan mieti koiran kurkun auki vetämistä ;D Monesti kyllä hihnan toisessa päässä on syy koiran käyttäytymiseen. En silti suosittelisi myöskään omistajan kurkun auki vetämistä...
  Vastaa viestiin
17.11.11, 00:45   #25 (linkki)
1+1
(Vierailija)

Koiria on kertakaikkiaan liikaa, siksi niistä on ongelmia kanssaihmisille. Koirien määrä saatava alenemaan vaikka lailla, jollei järki auta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku