| |  | | |
05.10.08, 13:28
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | koiranpentu, apua.
Meille tuli koiranpentu joka on nyt n. 2kk vanha ja on ollut meillä nyt vasta 2 päivää, mutta meillä olisi sellainen ongelma kun tää pentu kakkaa koko ajan. Vuorokaudessa käy kakalla n. 8 kertaa ja aika löysää näyttää olevan :( Olen tässä odotellu jo pari päivää josko se menis ohi, mutta eipä vielä ainakaan oo... Muuten pentu on ihan iloinen ja vilkas tapaus ettei ainakaan kipeeltä vaikuta.
Ongelmana on myös se, että pentu ei suostu kakkaamaan kenenkään nähden. Menee aina toiseen huoneeseen asioimaan ja kun yrittää tulla sinne ja laittaa pentu paperin päälle niin se kiertää ympyrää eikä todellakaan kakkaa ennenku se saa olla ihan yksin. Voih ei, miten me ikinä saadaan tästä sisäsiistiä. Ulkona ei tykkää olla YHTÄÄN eikä sinne todellakaan kakkaa/pissaa, mutta ajan kanssa sitten... Koittaa pikku hiljaa totutella pentu ulos. Äsken annoin ruoan ja vein heti ulos mutta ulkona ei liikahtanu minnekään ja kun tulimme kotiin niin vaikutti tosi "loukkaantuneelta".
Kaipailisin apuja näihin ongelmiin. Haluan tehdä oikein ja saada pentu tekemään kaikki niinkun pitää. | |
| | |
05.10.08, 14:50
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pentu on ihan pikkuvauva vielä ja hämmästyksissä uudesta kodista ja uusista ihmisistä. Älä odota pennulta mahdottomia! Koirat oppivat usein sisäsiisteiksi vasta vajaan vuoden ikäisinä ja nopeaoppisiltakin siihen kuluu yleensä useampi kuukausi.
Ei ole normaalia, että pentu kakkaa 8 kertaa päivässä. Se kielii siitä, että ruoka ei ole pennulle sopivaa. Mitä enemmän kakkaa sitä vähemmän ravintoa on ehtinyt ruoansulatuksen aikana imeytyä. Mitä pentu syö? Markettinappulat ja kaikenmaailman cesar-pateet ovat vihoviimeistä koiranruokaa, panosta sen sijaan laadukkaaseen eläinkaupan ruokaan tai vielä mieluummin kotitekoiseen ruokaan. Pääasiassa koiran ruokavalion pitäisi muodostua lihasta, mukaan voi laittaa vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, kanamunaa ja esimerkiksi raejuustoa.
Sisäsiistiksi opettaminen on helppoa: Vie pentu aina ulos heti sen herättyä, syötyä ja leikittyä. Kun pikkupentua opettaa sisäsiistiksi, ulkona käydään kymmenkunta kertaa päivässä! Kun pentu sitten onnistuu lirauttamaan pissat tai tekemään kakat ulos, kehu sitä valtavasti: Anna namia, kiitä, rapsuta, näytä että olet hyvin mielissäsi. Kun pentu tekee tarpeensa sisällä sanomalehdelle, kiitä yhtälailla. Jos ei osu sanomalehdelle, älä kiinnittä asiaan mitään huomiota vaan siivoa kiltisti jätökset. Älä myöskään yritä siirtää pentua sanomalehdelle enää siinä vaiheessa, kun se on jo tarpeiden teon aloittanut, se vain hämmentyy ja säikähtää siitä. Jos pentua toruu sisälle pissimisestä, se alkaa tehdä tarpeensa piilossa. Ehkä teidän pentukin on jo huomannut, että olette kiihtyneitä ja kiukkuisia sille?
Kun yllä olevia ohjeita noudattaa kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti, joka ikinen koira oppii sisäsiistiksi kuukaudessa tai parissa.
Käy lainaamassa kirjastossa Tuire Kaimion kirja Pennun kasvatus. Se on jokaisen pennunomistajan must hankinta!
| |
| | |
05.10.08, 15:23
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | ....
Kiitos vastauksesta. Ajateltiin myös sitä että ehkä vatsa on vaan siksi löysällä kun on uus ympäristö yms.
Syötetään koiralle kasvattajan antamaa ruokaa jota myös itse käytti pennuille koko ajan eli U.S. Grain´s Regal-nimisiä nappuloita.
Ikinä ei olla toruttu pentua kun kakkaa tai pissaa mihin sattuu. Ulos yritetään viedä, mutta siellä se tosiaan ei yhtään viihdy vaan jököttää paikoillaan kun patsas! Mutta ajan kanssa sitten.
Tuire Kaimion kirja mulla onkin jo, en vain oo ehtinyt lukea vielä puoliakaan.
Jos toi löysä jatkuva kakkiminen vielä jatkuu niin sit kyllä varmaan vaihdan nappula-merkkiä. :)
| |
| | |
05.10.08, 18:52
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onnittelut uudelle perheen jäsenelle!!!!
Kohtapa siitä on tasan vuosi kun meille tuli 2kk:n ikäinen pallero. =)
Pentusi on aivan normaali. Meillä on jo vuoden ikäinen koira ja silloin pienenä 2kuukauden ikäisenä pentu kävi joka välissä kakalla ja pissalla ja sisälle aluksi. Meillä oli paperit eteisessä leviteltynä isolle alueelle, johon pentu oppi yllättävän hyvin menemään kun hätä yllätti. Käytettiin pientä toki heti alkuun muutamie kertoja päivässä pihalla, mut ne oli sellaisia tutkimusmatkoja suureen maailmaan.. eikä sinne ulos mitään pissoja kakoista puhumattajaan tullu. =) Sisälle ne tuli.
Pennulla on varmasti maha sekaisin ja jännittää uudessa paikassa, vatsan toiminta tasoittuu viikossa, älä huoli.
Meidän koiralla meni 9 kuukautta sisäsiistiksi opetteluun. Aluksi lehtiä oli koko eteisen alueella, Pikku hiljaa pienennettiin aluetta ja lopulta lehti oli hesarin etusivun kokoinen alue. Sitten otettiin paperit pois päiviksi, jolloin olimme kotona. Aikamoista ulkona ravaamista se oli, asutaan toisessa kerroksessa luhtitalossa. Seuraavaksi otettiin n. 5-6kk:n jälkeen lehdet pois yöksi. Samalla otettiin vesikuppi yöksi pois, koska huomattiin et pennulla oli tapana käydä tepastelemassa yöllä vesikupilla ja samantien pissalla ja sitten takaisin nukkumaan. Hyvästi meni yöt ilman vesikuppia ja papereita. =)
Minä en suosittelisi vaihtamaan nappuloita ihan heti. Anna pennun syödä niitä samoja tuttuja nappuloita, mitä on kasvattajankin luona saanut. Se on ainoa tuttu asia, jonka pentu tietää tällä hetkellä. Meidän pennulla meni n. viikko että se oli sinut meidän kodin kanssa ja tepasteli "perheen jäsenenä" täällä. Ulkona käynti on pelottava kokemus, anna pennun vain seistä jos se ei itse ala tutkimaan. Nosta syliin n. 5-10 min päästä (huom lämpötila) ja vie sisään nukkumaan.
Kun huomaat että pentu alkaa pyöriä ja etsiä sitä omaa hiljasita, rauhallista kakkapaikkaa, nosta pentu hellästi paperin päälle. Tai vie vaikka aluksi sinne paikkaan johon pentu tekee kakan niitä papereita, jotta saisit sen ehdollistettua kakkaamaan paperin päälle. Kehu ja anna nappula, kun huomaat, että pentu tekee asiansa paperille. Jos pitää siivota jostain muualta niitä kakkoja ja pissoja, älä tee siitä numeroa.
Tuiren kirja on erittäin hyvä, suosittelen lukemaan sitä siinä tahdissa, jossa pentusi kasvaa.
Toivottavasti saat apua kirjoituksestani.
| |
| | |
05.10.08, 20:10
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihanaa että osaatte auttaa:) Huolestuin vaan kun kakkaa tulee aika paljon päivässä ja vieläpä aika löysää... Että saako se ne ravinnot (ehtiikö ne siis imeytyä) ja kun tuo on niin kauhean pieni. Ja kun oon kuullut että pennulle ripulointi saattaa olla vaarallista. Mutta eiköhän tää ihan normaalia ole. Pentu on iloinen vesseli, mutta kovin väsynyt koko ajan (öisin heräilee koko ajan).
Ulkona pentu on niiiin raasu kun pelottaa ja ei yhtään huvittais... Tuskanen olo ja syliin vaan tahtois. Koitan silti käydä näin alussa pari kertaa päivässä ulkona että se tottuis niihin reissuihin. Vielä ei kyl YHTÄÄN kiinnosta toi ulkona käyminen.
Oon tietenkin palkinnut ja kehunut tosi paljon pentua kun on osunut paperille tekemään pisut jne, mutta tuntuu ettei se oikein ymmärrä vielä mitä siinä oikein iloisesti höpötän paijailen ja kiittelen:)
Mutta hei kiitos tosi paljon hyvistä vinkeistä, joita aion varmasti käyttää vastaisuudessa! Niitä tarvitaankin kun eka ihana koira talossa...
:)
| |
| | |
06.10.08, 09:00
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2008
|
Osta apteekista canicur nimistä lääkettä, se on hyvä koiranpennun ripuliin.Jos sitä löysää ulostetta tulee pitkään on vaarana että pentu kuivuu.Eihän se vaan ole saanut mitään tartuntaa siellä kennelissä tai sieltä paikasta mistä ostitte sen...eihän se välttämättä kennel ole. ???
Itse syötän pentukoiralleni mm kermaviiliä, tykkää ihan älyttömästi, viilikin menee ja maksalaatikkoa maukkaampaa se ei taida edes tietää. =) Kotiruokaakin syö ja nappuloita, mutta ne on ihan vaan ruokakaupasta ei mistään eläinkaupasta, ovat aika kalliita niissä.
| |
| | |
06.10.08, 09:29
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joo tuota kermaviiliä tai piimää voit laittaa niiden nappuloiden päälle mutta älä osta vielä mitään canicuria. Katso rauhassa tilannetta. Jos pentusi syö kuitenkin ja on muuten virkeä ei ole syytä vielä huoleen. Voithan soittaa aina kasvattajalle ja kysyä häneltä toiminta ohjeita. Minä soitin itse oman koirani kasvattajalle varmasti sen seitsemän kertaa.. =) ja aina hyviä neuvoja sain, vaikka ongelmani tuntui kuinka tyhmältä tahansa.
Maksalaatikko ei ole koiran ravintoa. Se on ihmisten ruokaa, ei koirien suurempina annoksina se on jopa koiralle vaarallista (a-vitamiinia liikaa)!
Pari kertaa päivässä ulkona käynti kuulostaa 2kk:n ikäiselle koiralle ihan hyvältä näin aluksi. Sitten kun se napero on kolunnut teidän kodin ympäriinsä ja on tottunut sisätiloihin niin sitten ulkoilua enemmän.
| |
| | |
06.10.08, 09:30
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jäi edellisestä viestistä pois, et me oltiin ihan tuossa pihalla nurmikolla ensimmäiset viikot. Pentu kyyristeli mun kumpparien suojissa ensimmäiset viikot ja sit uskaltautui tutkimaan jo ympäristöä.. Kannettiin nurmikolle ja kannettiin sisälle.
| |
| | |
06.10.08, 12:12
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2008
|
Hmmm...kasvattaja oli jo aloittanut syöttämään sitä maksalaatikkoa minun pentukoiralleni ja sillä samalla jatkoin vielä muutaman viikon...toki muuta ruokaa sekaan, mutta usempi rasia meni sitä maksalaatikkoa.
| |
| | |
06.10.08, 13:32
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juuri noin mäkin olen tehnyt - kantanut pennun talon viereiselle nurmikolle (pentu piileskelee jalkojeni suojassa) yrittänyt kovasti saada sen liikkeelle... Mutta ehkä se vielä uskaltautuu jonain päivänä! Ja sitten oon kantanut sen kotiin lopulta.
Ulkona on kyl nyt ollu ihan hirvee sää koko ajan, tuullut hirveesti jne, voihan se johtua siitäkin ettei pentu uskalla.. hyvä ettei ite lähe lentoon pikkuinen.
Vois tosiaan yrittää sekottaa nappien sekaan hieman vaikka piimää.. Tuntuu olevan niin yksipuolinen toi nappi-ruoka, vaikka onhan siinä varmasti kaikki tarvittavat aineet.
Kyllä tää pentu ainakin juo ihan oma-alotteisesti useinkin ja nyt kun oon tarkkaillut niin joka toinen kakka on löysä ja joka toinen vähän jo kovempi. Hassua :)
Hyvä tietää myös toi Canicur-lääke, jos joskus menee pahemmin vatsa sekasin niin voi käydä ostamassa.. Ihan vielä en kumminkaan viitsi, katsotaan miten on vaikka viikon päästä, jatkuuko löysä..vielä..
Ite oon noista ruoista kuullu niin eri versioita et oon jo ihan sekasin mitä "saa" ja mitä "ei saa" antaa koiralle. Jotkut sanoo ettei missään nimessä saa sekottaa nappien joukkoon mitään muuta, toiset sanoo että kotiruokaa ei saa syöttää, jotkut sanoo että marketin nappuloita ei saa myöskään syöttää (mieluummin eläinkaupan)
YMS YMS YMS. Kaikilla on niin eri tavat....
| |
| | |
07.10.08, 08:48
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vinkiksi vaan; apteekista saatava Tehobakt on hieman miedompi vatsalääke koiralle kuin tuo Canicur. Me ollaan jo vuosia käytetty sitä aina kun masu on löysä. Sitä kannattaisi aina pitää kaapissa.
Meillä oli kuukausi sitten niin paha vatsatauti, että eläinlääkäri neuvoi ostamaan vähän "jytymmän" vatsalääkkeen. Ei ollut Canicur vaan joku vastaava. Mutta heti loppui ripuli, itse asiassa kakkaa ei tullut pariin päivään.
| |
| | |
07.10.08, 13:32
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pennulla menee aikaa, että se ymmärtää uuden omistajan olevan sen tuki ja turva, ja uuden kodin olevan sen oma koti. Huomaat kyllä, kun pentu on kotiutunut, se jotenkin "herää" tähän maailmaan ja suhtautuu asioihin reippaasti ja uteliaasti. Viikosta pariin viikkoon siinä yleensä menee.
Teillä kuulostaa olevan asiat ihan hyvin, kunhan saatte massun kuntoon, ja se voi johtua stressistä. Jos massu ei ala kuntoutua, pistäkää pentu päiväksi - pariksi kana-riisikuurille. Eli keitettyä, perattua kanaa ja kanan keitinliemessä keitettyä riisiä. Rauhoittaa vatsan nopeasti ja on penusta herkullista. Kaikkien koirien vatsa ei nimittäin kestä maitotuotteita, vaikka niitä hyvällä halulla söisivätkin. Alkupäivät kannattaa ottaa rennosti kaikin tavoin, ja omistajan huolehtia siitä, että saa itse riittävästi unta, jos pentu valvottaa yöllä.
| |
| | |
03.11.08, 16:39
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
minulla on 7 viikkonen pentu,eikä se viihdy ulkona,aina kun vien sen ulos.niin se vinkuu, eikä liiku minnekkään ja lähtee kävelemään takasin kotia päin
| |
| | |
03.11.08, 17:23
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Pennun vatsa voi olla sekaisin muutoksen aiheuttamasta stressistä. Minun pentuni ei ensimmäiseen pariin päivään syönyt melkein mitään, mutta kyllä sille sitten alkoi ruoka maistua. En kyllä lähtisi muuttamaan ruokavaliota vielä, parasta jatkaa kasvattajan ohjeilla ainakin pari viikkoa tai kuinka kauan nyt sitten kestääkään kunnes pentu on kunnolla kotiutunut ja miettiä sitten uudestaan. Kasvattajan tarjoamaan ruokaan pentu kuitenkin on tottunut ja nyt sillä on jo elämässään niin paljon uutta, ettei kannata alkaa ruokavaliotakin vielä muuttamaan.
| |
| | |
04.11.08, 06:23
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Koiranpentu periaatteessa samanlainen kuin ihmispentu.Koiranpentu joutuu sopeutumaan eri oloihin mitä luonnontilassa.Kaikenlaista ihmismeteliä,hajuja,outoja ruokia.Ei ihme jos koiranpennulla sisäkalut sekaisin.Koska olette hankkineet koiran,pitäkää siitä aidosti.Hyvin pidetty ja kasvatettu koira on kiva kapistus ja seuraksi ihmiselle.Olen senverran koiraihminen että näen ensisilmäyksellä mikä olo koiralla on.Koiran silmät viimepelissä kertoo onko hyvä olla.
| |
| | |
04.11.08, 22:08
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
onko hyvä viedä koiranpentua ulos montakertaa päivässä jos sitä ei ole viellä rokotettu?kun itse en tiedä ja tarvisin vähän neuvoja teiltä jotka tiädätte enemmän näistä asioista :D
| |
| | |
04.11.08, 22:43
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
En minä ainakaan ramppaisi parikuukautisen pennun kanssa tälläisillä ilmoilla kokoaikaa ulkona. Ei se pentu nyt ihan hetkessä sisäsiistiksi tule kuitenkaan. Sitäpaitsi nyt on liikkeellä myös kennelyskää, joka tarttuu pisaratartuntana ja ysköksistä maasta.
| |
| | |
04.11.08, 23:11
|
#18 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja pennun omistaja onko hyvä viedä koiranpentua ulos montakertaa päivässä jos sitä ei ole viellä rokotettu?kun itse en tiedä ja tarvisin vähän neuvoja teiltä jotka tiädätte enemmän näistä asioista :D | Minä ainakin veisin, koska sitä nopeammin siitä tulee sisäsiisti mitä paremmin jaksaa opettaa. Minun koirani oli jo kolmikuisena sisäsiisti siinä mielessä, ettei pissannut sisälle jos vei tarpeeksi usein ulos. Ei siellä ulkona olla kauaa kerralla, joten minusta voi ihan hyvin viedä huonommallakin säällä. Tietysti voi ja kannattaakin olla sisällä myös sanomalehtiä, minä en ainakaan aina ehtinyt ajoissa tajuta hätää. Meillä on suojainen takapiha kerrostalossa ja siellä ei liiku muita koiria. Sinne minä vein pikkupentua. Kai teillä on joku hyvä pissapaikka mahdollisimman lähellä ovea? | |
| | |
05.11.08, 09:55
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihminen osaa pilata kaiken.Koiratkin jo pilattu kaikenlaisilla jalostuksilla.Luonnossa taudit tekevät tehtävänsä.Heikot yksilöt kuolevat pois ja vahvat selviytyvät.Ihmisen hoivissa koirasta ja muistakin eläimistä tulee taudeille alttiita.Luontainen vastustuskyky heikkenee.Hevosillakin pidetään vaatteita etteivät vilustu.Eläimet eivät tarvi mitään ihmisten luomaa.Muutenhan eläimetkin talvella pukeutuisivat pilkkihaalareihin etteivät palennu.
| |
| | |
05.11.08, 10:41
|
#20 (linkki)
|
|
Sohvis, miten tämä taas liittyi pennun pissattamiseen?
| |
| | |
05.11.08, 11:30
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
joo on meillä,me itekki asutaan kerrostalossa...ja kullä mä sitä oon vienny tohon lähelle nurmikolle..ku se pelkää hirveesti kaikkia ääniä,esim:jos se kuulee että joku koira haukkuu taikka sitte ku meillä on tossa ihan lähellä tarha nii ne lapset on leikkimässä ulkona ja ne tietysti leikkii ja huutaa,nii se säikähtää ja lähtee melkeinpä juoksemaa rapunovelle.
| |
| | |
05.11.08, 16:20
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Kahvi Sohvis, miten tämä taas liittyi pennun pissattamiseen? | Pennun opettaminen sisäsiistiksi ykkösasia.Opettaa pennulle rauhallisen paikan ulkona tarpeilleen.Koiranpentu on ymmällään ihmisen luona.Ei saa tehdä vaistojensa mukaan.Eläinrassu irroitettu omasta perheestään ihmisen leluksi.Luultavasti eläin kokee aikamoisen stressin kunnes alistuu kohtaloonsa.
| |
| | |
05.11.08, 17:07
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Antakaa Sohviksen jutella.Mitä tuo teiltä on pois?
| |
| | |
05.11.08, 18:49
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkku helinä Antakaa Sohviksen jutella.Mitä tuo teiltä on pois? | Oletpas sinä reilulla päällä.
| |
| | |
06.11.08, 22:39
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
kiitti neuvoista :D
| |
| | | | |