| |  | | |
19.12.08, 22:30
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | kuonopanta
Koirani on ihan mahdoton vetämään lenkillä, ollaan yritetty kouluttaa tuloksetta.
Kävelyttäminen on ollut välillä tuskaa, koira kun vetää ja poukkoaa ojasta toiselle puolelle tietä, vaanii autot ja vastaantulijat, aivan kuin ei olisi ikinä ihmisiä nähnyt ja voi kamaluus jos joku koira tulee vastaan.
Koira on jo 2,5 vuotias, ei mikään pentu. Asunut kesästä lähtien meillä.
Kuulin kuonopannasta ja sitä on nyt muutama päivä varovasti kokeiltu, ja hyväksi havaittu.
Lenkkeily on ollut nautinto verratuna entiseen.
Mietin vaan onko laite turvallinen koiralle ja onko muilla kokemuksia kyseisestä pannasta? | |
| | |
20.12.08, 01:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | se on ok
Käytä vaan, helpompi ohjata ja hillitä sillä koiraa.
Se on ihan ok.
| |
| | |
20.12.08, 03:21
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oletteko ajatelleet mikä häpeä koiralle on kuonokoppa?Samalla se kertoo koiran omistajasta todella paljon.Kuonokoppakoiran ulkoiluttaja viestittää itsestään seuraavaa;Olen kykenemätön koiranomistaja.Olen pakotettu käyttämään tällaista alistavaa keinoa koskan en osaa kouluttaa koiraani.
| |
| | |
20.12.08, 08:16
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | ei kuonokoppa vaan kuonopanta
Ei ole kysymys kuonokopasta, kuonopanta on aivan ok, eihän moni edes sitä huomaa, se on kevytrakenteinen ja usein samanvärinen koiran kuonon kanssa.....
SE on ihan ok!!
| |
| | |
20.12.08, 08:29
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2008
|
Jep kuonopanta on nimenomaan tarkoitettukin tuollaiseen käyttöön, koiralle jota muuten on vaikea hallita.Itse pidin aikoinani koirallani vedonesto valjaita ja nekin toimivat hyvin.Aina kun koira alkoi vetämään, sen etuosa nousi ilmaan, se ei saanut sitä lihasvoimaa siihen vetämiseen, sekin on nerokas keksintö.Mutta jos koiran hallinnassa on vaikeuksia, niin silloin ne valjaat eivät varmaan ole niin pätevät kuin tuo kuonopanta.
| |
| | |
20.12.08, 09:34
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuonopannat sun muut apuvälineet ovat vain ongelman pitämistä kurissa, ei sen hoitamista. Vanhallekin koiralle voidaan opettaa kunnollista ja oikeaa hihnakäyttäytymistä johon ei minkäänlainen vetäminen kuulu. Jos itsellä ei ole taitoa ja tietoa kouluttamaan koiraa, kannattaa ottaa yhteyttä oman paikkakunnan kouluttajiin tai ammattilaisiin eli ongelmakoirakouluttajiin.
Koirasta kuin koirasta saa hienosti hihnassa käyttäytyvän kun vain osaa niksit ja keinot, ja omaa kärsivällisyyttä. On sitten mukavampaa niin koiralla kuin taluttajallakin.
| |
| | |
20.12.08, 10:45
|
#7 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2008
|
Niin, mutta vaikka jos koiran kouluttaa toisella, niin jos itse lipsuu niissä ohjeissa on kohta sama tilanne edessä.Kaikilla ei ole samanlaista paloa opettaa koiraa järjestelmällisesti, toisille riittää koira lepoisaksi kaveriksi.
| |
| | |
20.12.08, 10:55
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jokainen koira on koulutettava oli se sitten chihuahua tai rottweiler. Jokainen koira tarvitsee kunnollisen tapakoulutuksen johon kuuluu mm. hihnakäyttäytyminen, luoksetulo jne. ja kääpiötä isommat rodut tarvitsevat jo tottelevaisuuskoulutuksen.
Tottelevainen koira on leppoisa kaveri.
| |
| | |
20.12.08, 18:38
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | voi taivas
Täällä näyttää taas olevan oikein Ellien asiantuntijat vauhdissa! Kuonopanta on oikeasti hyvä ja hienovarainen apuväline kiskovan koiran ruotuun palauttamisessa. Tässä kuva niille, jotka eivät edes tajua, mistä on kyse:
http://www.elaintarvike.fi/product_details.php?p=726
Itselläni on isokokoisia radalla juoksevia vinttikoiria, ja kotilenkeillä käytän mielelläni kuonopantaa. Olen todennut hyväksi, varsinkin kun ulkoilutan 3-4 koiraa kerralla.
| |
| | |
20.12.08, 19:07
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Tajutaan
ei täällä niin tyhmiä olla. Kuitenkin se oikea käyttäytyminen taluttimessa on jokaiselle koiralle mahdollisuus opettaa jos vaan viitsii. Jopa seuraaminen ilman talutinta (poikkeuksena hyvin riistaviettiset metsästyskoirat).
| |
| | |
20.12.08, 20:39
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | niimpä
ennen olen antanut kävellä irti , mutta jänisten perään lähtee ja kun jäätkin alkaa olla, koiran vaara hukkua.
Enkä asu missään korvessa, kotipihalla on irti , valvottuna.
Eikä vetäminen tavallisella pannalla ole oikein hyväksi koiran kurkulle.
en ole koira ihminen, en olisi ikinä koiraa ottanut itselleni, mutta kun koira tuli, olen valmis huolehtimaan siitä parhaalla mahdollisella tavalla,
Emme halua että se joutuisi enään muuttamaan kotia, asuu meillä loppu elämänsä. | |
| | |
22.12.08, 12:34
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | irtokoirat
aika usein on tapahtunut. että nämä isäntiensä kanssa irti olevat koirat ovat hyökänneet päätä pahkaa koirani kimppuun.
omistajat juoksevat kiljuen koiransa nimeä perässä.
Näitä on ollut pienistä mahdottoman suuriin koiriin.
Tilanne on ollut välillä pelottavaa, varsinkin kun kyseessä on ollut suuri uros tanskangokki.
| |
| | |
26.12.08, 20:40
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | kaksi koiraa kuonopannassa
Kuonopanta on oikein hyvä apuväline, se ei satuta koiraa ja mahdollistaa kivat lenkit sekä koiralle että omistajalle. Ja toisin kuin joku taivasteli niin se kyllä voi ratkaista ongelman; Meillä tuli vajaa 1 v. laika joka oli ollut huonossa kodissa. Koira ei tod. ollut sisäsiisti, kakki omaan kuppiinsa ja häkissä vain juoksi ja ulisi. Puhumattakaan lenkeistä, raukka ei ollut varmaan koskaan kulkenut hihnassa, se veti taluttajaa lenkillä perässä, ja sinkoili joka ikisen oravan perään, liukkaalla raahauduin tuon koiran perässä varmaan 20 metriä. MUTTA! Otettiin käyttöön kuonopanta, pari ensimmäistä kuukautta lenkit olivat taistelua siitä että panta saatiin pysymään päässä mutta sittten koita hyväksyi sen ja kiskominen loppui siihen. Vähitellen aloin ottamaan kuonopannan pois jossakin välissä lenkkiä, jatkoin sitä ja nyt tuo tollukkakoiran rötky kulkee lenkillä vieressä niin kuin pikku puudeli, ja ilman kuonopantaa!
| |
| | |
26.12.08, 22:19
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Koulutus
koulutus ja koulutus on ratkaisu. Kuonopannat sun muut apuvälineet on laiskan omistajan keino. Koirat eivät ole tyhmiä, omistajat näköjään ovat sekä tyhmiä että avuttomia. Kouluttakaa koiranne!
| |
| | |
27.12.08, 04:08
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä edellien koira osasi kävellä lyhyitä lenkkejä ihan hyvin pelkässä hihnassa, mutta pitkät lekit olivat aika raastavia kun koira oli 1,5 vuotias rottw.-dobberi ja piti päästä vaikka mihin. Suurimmat ja ainoat ongelmat olivat ne, jotka antoivat koirinesa kulkea miten koirat itse halusivat. Muuten kuljettiin hienosti, mutta kun toinen koira lasketiin/ jopa tyrkytettiin meidän koiran nenälle oli muriseminen varmaa, muuten ei minkäänlaista ääntä. Silloin kuonopanta oli hyvä meillä. Talutushihna oli kaksipuoleinen josta toinen pää oli kiinni normaalissa pannassa ja toinen kuonopannassa. Eikä koira siitä näyttänyt kärsivän, kun niin hyvä luonteinen muutenkin oli. Vanhempana ei mitään ongelmia. Nykyinen koira on keskikokoinen sekarotuinen ajavakoira eikä ongelmia ole jos toinen osapuoli ei niitä aiheuta, jänöt ja rusakot kiinnostaa enemmän. Koira on niin kevyt, että jos tosi paha paikka tulee niin kantamaan pystyy. Kyllä jos tuntuu, että kuonopannasta on apua niin kannatta käyttää, ei ainakaan meidän koiraa vahingoittanut. Harmikseni olen lenkeillä huomannut, että eniten näitä pantoja käytetään nykyään ns. perhekoirilla (kultainennoutaja, labradorinnoutaja, collie...). Lienee jalostus syynä tähänkin ilmiöön. Sääli.... Ulkonäkö on tärkeämpää kuin luonne.
| |
| | |
28.12.08, 21:30
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Nii-in
Kyllähän se koulutus on se ainoa oikea ratkaisu, mutta joskus ei vaan onnistu. Esim. ensimmäisen koiran kanssa, tai jos ottaa aikuisen (esim. löytökoiran) koiran, ei hihnaan totuttaminen ole niin helppoa. Tuskin kukaan haluaa että kuonopanta on pysyvä ratkaisu, mutta se voi olla hyvä vaihtoehto ja apuväline koulutukseen. Turha olla ylimielinen, ensimmäisen koiran kanssa tulee monesti pieniä virheitä. Turha niistä on vieraan motkottaa jos ei omistajaa haittaa eikä koirakaan kärsi. Kuonopanta tuskin kenellekkään vastaantulijalle aiheuttaa pysyviä traumoja. PISTE.
| |
| | |
28.12.08, 21:31
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Edellinen
Viesti suunnattu ajokoiran mamille.
| |
| | |
02.02.09, 15:57
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | täh?? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja hops Harmikseni olen lenkeillä huomannut, että eniten näitä pantoja käytetään nykyään ns. perhekoirilla (kultainennoutaja, labradorinnoutaja, collie...). Lienee jalostus syynä tähänkin ilmiöön. Sääli.... Ulkonäkö on tärkeämpää kuin luonne. | minä en nyt millään ymmärrä mitä tarkoitat tuolla?
meillä siis on labradorinnoutaja, otettu meille kun koira oli 2v
on ollut nyt lähes puoli vuotta, ja se vetää ihan hulluna... niin kauan kunnes pyörtyy! (useasti pyörtyi nopeasti lenkeillä) sitten otettiin tuo kuonopanta käyttöön, ja koira on ku herranenkeli... iloinen oma itsensä, muttei vedä itseään tainnoksiin...
en nyt oikein siis ymmärtänyt mitä ajoit takaa sillä etteikö ns. perhekoirilla saisi käyttää kuonopantaa?
| |
| | |
02.02.09, 16:05
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Omani ovat oppineet kuonopannan avulla olemaan vetämättä, ja sen ansiosta olen myös yhä elossa, mistä siitäkin on koirille hyötyä... Kierrätyskoirat kun vetivät melko lailla tullessaan, eli isänmaa tuli kyllä tutuksi. Loistava keksintö, suosittelen! Ei häiritse koiriakaan mitenkään.
Toki koirakirjan sivulla 156 rivillä 3 voidaan kertoa ylväästi, niin ja Ellien sivuilla, että koulutettu koira ei vedä, mutta antaa lukea vaan. Ei se minua häiritse, hyppään yli. Koira kuin koira kiskaisee silloin tällöin yllättävän asian, esim. irtokoiran perään, jos se on normaali koira. Eikä ainakaan näiden tarvitse omistajaansa täydellisempiä ollakaan :)
| |
| | |
02.02.09, 19:50
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja topi-koiran mami en nyt oikein siis ymmärtänyt mitä ajoit takaa sillä etteikö ns. perhekoirilla saisi käyttää kuonopantaa? | Ei suinkaan ajanut takaa sitä, ettei perhekoirilla saisi käyttää kuonopantaa, päinvastoin hyvä vaan jos siitä on apua. Lähinnä sitä tuolla kommentilani tarkoitin, että on sääli, että ns. perhekoiriksi mielletyillä roduilla yhä useammin joutuu käyttämään kuonopantoja. Rotua valitessa ei enää pitäisi sokeasti luottaa siihen, että noutajat ovat helppoja ja kilttejä lapsiperheeseen sopivia koiria. Näitä perhekoiria valitettavasti otetaan perheisiin opettamaan lapsille vastuuta (mikä ei ole koiran tehtävä). Mutta silti lasten pitäisi pystyä taluttamaan perhekoiraa, ei koiran lapsia. Jalostus on jättänyt jälkensä. Itse mielsin aiemmin kuonopannan käytön enemmän isommilla veto-/metsästysviettisillä koirilla, labradorin-/kultaisilla noutajilla, nykyään toisinpäin.
| |
| | |
03.02.09, 03:16
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on ns. perhekoiraksi luonnehdittu suomenlapinkoira. Aivan ihana luonne sillä onkin, kiltti, nöyrä, kiintyy perheeseensä, ns. kaikkien kaveri. Sitä on koulutettu ja hyvin ovat opit perille menneet. Paitsi hihnassa vetäminen. Siinä se on aivan mahdoton tapaus. Jokaisen vähänkin liikkuvan perään täytyisi päästä ja veto on kova. Toisinaan se taas kulkee hihnassakin aivan mainiosti, mutta useimmiten vetää. Varsinkin jos porukalla ollaan liikkeellä, niin varma vetojuhta on.
Näitä juttuja kuonopannasta luettuani on kyllä sen hankinta tullut erittäin varmaksi.
| |
| | |
03.02.09, 03:29
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja vielä haluan mainita, ettei kysymys ole ensimmäisestä eikä toisestakaan koirasta, joka minulla on ollut. Niitä kyllä on ollut koko ajan. Ja kaikki ovat olleet hyvin koulutettuja. Myös tämä nykyinen muuten paitsi, että sillä vain ei mene millään perille se, ettei hihnassa saa vetää. Konstia jos toistakin on kyllä yritetty, mutta ei.
| |
| | |
03.02.09, 11:31
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
milläs koulutat koiraa, joka vaan kiskoo kokoajan hihnanmitan päässä, eikä siihen saa välttämättä mitään kontaktia? ja jos normilenkkien yhteydessä alkaa kadulla koiraa kouluttamaan niin varmasti saa tiukkapipoisilta eikoiranomistajilta paheksuvia katseita tai jopa eläinsuojeluviranomaiset niskaan. jotkut kun eivät edes antaisi korottaa ääntään koiralle.
mun mielestä kuonopanta on ihan ok ja kun kuonopannalla saa sen pahimman kiskomisen kuriin niin sittenhän koiraa on helppo kouluttaa.
ja nyt on ihan turha vetää poroja nokkaan, itse en käytä kuonopantaa, enkä hakkaa koiraani.
| |
| | |
03.02.09, 13:14
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
:D)
| |
| | |
21.04.09, 11:13
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | minkämerkkisiä?
Minkämerkkisiä kuonopantoja olette käyttäneet? Meillä on voimakas koira joten kestävää kuonopantaa etsitään!
| |
| | | | |