Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Lemmikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.06.09, 17:41   #1 (linkki)
outoa
(Vierailija)

Ratsastuskoulun toiminta

Olen ratsastanut eräällä tallilla muutaman vuoden ja nyt toiminta on mennyt ainakin omasta mielestäni ihan kummalliseksi. Olen ollut halvimmalla tunnilla, jolla ratsastajia on ollut 7 ja hinta 20 €. Tarjolla on ollut myös 4 hengen tunteja hintaan 25 € ja yksityis- tai paritunteja, kursseja kesäisin ja keväisin jne.

Ensi syksystä alkaen tuo 7 hengen tunti muuttuu kestoltaan 45 minuutin pituiseksi, hinnan pysyessä samana. 4 hengen tunnin hinta nousee 30 euroon. En todellakaan aio maksaa 15 min lyhyemmästä ajasta samaa hintaa kuin täydestä tunnista. Tätä muutosta perusteltiin mm. sillä, että lapset jaksavat keskittyä paremmin. Aikuisena ja hyväkuntoisena jaksan keskittyä vaikka 2 tuntia ratsastamiseen. Tai sitten maksan 10 euroa enemmän jotta saan ratsastaa sen kokonaisen tunnin.

Eniten ihmettelen kesän toimintaa: tarjolla on yksityistunteja (50 e) ja paritunteja (35 e) sekä oman ryhmän tunteja. Kurssejakaan ei ole nyt kesällä - paitsi jos kokoaa porukan itse. En saa ystäväni kanssa minkäänlaista omaa porukkaa kokoon oman ryhmän tuntia varten, ja yksärit ja paritunnit tulevat liian kalliiksi. Tuntuu, että nyt on "viety" mahdollisuus ratsastaa kokonaan! Joko maksat paljon tai kokoat ryhmän itse. Ihan kuin karsittaisiin ratsastajia pois.

Tarkoitukseni oli ratsastaa tänä kesänä parikin kertaa viikossa, halvimmalla tunnilla, mutta eipä se onnistukaan.

Onko kenelläkään muulla tällaisia kokemuksia? Miten itse toimisit tässä tilanteessa? Itse harkitsen tallin vaihtoa, mikä on sääli, sillä talli, hevoset ja opetus ovat Suomen parhaimmistoa... Mielessä on sekin, että rats.koulu vähentää toimintaa ennen kuin lopettaa.

Toivottavasti täällä on myös hevosihmisiä! :)
  Vastaa viestiin

01.06.09, 22:07   #2 (linkki)
Mademoiselle
(Vierailija)

Yleensä tuo kai on aika tavallista, kun on tulijoita, hinnat nousee ja tunteja halutaan lisätä, että saadaan lisää liksaa.
Itse olen ratsastellut vanhan taidon säilyttämiseksi jonkin verran ja jälkikasvu säännöllisesti. Löysin paikkakunnaltani ihan pikkutallin, jossa käydään vain maastossa, joka tunnilla, hinta 10 euroa tunti, joka yleensä venyy pitemmäksi. Opettajat eivät myöskään puukkaa liikaa oppilaita.
Kävin pari vuotta sitten vielä paikkakuntani huipputallilla yksityistunneilla (30 euroa), mutta kiinnostus lopahti hintoihin ja eräänlaiseen välinpitämättömyyteen. Tämäkin talli mainostaa vähän väliä lehdissä, että perustetaan uusia ryhmiä jne.. Ihmettelen vain miksi lisätä kapasiteettiä ja huonontaa opetuksen tasoa.
  Vastaa viestiin
03.06.09, 08:43   #3 (linkki)
Sivhos
(Vierailija)

Miten hevonen viihtyy?Päivät pitkät aitauksessa pää riipuksissa ilman mitään toimintaa,hevosia taitaa olla 4kpl.Harvoin näkee niiden edes liikkuvan,kun ohi pyöräilen.Tajuaako hevonen olotilaansa,tuleeko niistä apaattisia toiminnan puutteesta?Sääliksi käy nuokin hummaparat.Tyhjän panttina toteuttamassa ihmisen mielihaluja.
  Vastaa viestiin
03.06.09, 10:16   #4 (linkki)
outoa
(Vierailija)

Sivhos: harmi että olet törmännyt tuollaiseen hevosten pitoon. Kyllä kaikki - niin koirat, hevoset kuin ihmiset - tarvitsevat ja ansaitsevat aktiivista toimintaa. Toisaalta on harhaluulo, että esim. hevoset laitumella/tarhassa ollessaan "tekisivät" jotakin itsekseen: lähinnä ne seisoskelevat ahteri vasten tuulta ja syövät :) Joskus tietysti laumassa innostuvat juoksentelemaan, mutta that's it.

Luonnollisesti hinnat nousevat myös ratsastuskouluissa ja tulijoita riittää silti. Todella monet vanhat asiakkaat ovat nyt vaihtamassa paikkaa: kesälläkin olisi ollut halukkaita ratsastajia, mutta juuri kenelläkään ei nyt siihen mahdollisuutta (yksäri, paritunti tai oman ryhmän tunti)... Oma tarkoitukseni olisi ollut ratsastaa 2 kertaa viikossa kesän ajan. Se tekee 10 viikossa 400 euroa - nyt en aio kantaa rahojani sinne ollenkaan. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa. Halutaanko tietynlaisesta ratsastaja-aineksesta eroon?

Tuntitoimintaa ollaan itse asiassa vähentämässä ja hintoja nostamassa. Itse ymmärtäisin paremmin hinnan nostamisen esim. 20 --> 23 euroon per 60 min. tunti, mutta sitä en aio niellä, että hinta pysyy samana ja tunti kestääkin vain 45 min.

Muutenkin olen aina kokenut rasittavana sen, että talli ei ole määritellyt mitään tiettyä toiminta-aikaa: nyt syksyn tunteja varatessa tulee ilmoittaa mille päivälle haluaa tietyn tunnin. Vasta elokuussa selviää tarkempi aikataulu. Eli jos haluaisin maanantai-illalle 4 hengen tunnin, mutta kukaan muu ei toivo sellaista juuri kyseiselle illalle, jään ilman ratsastustuntia. Viime joulukuussa toivoin 4 hengen tuntia lauantaiaamulle, sellaista ei tullut ja ratsastin kevään taas 7 hengen ryhmässä.

Olisi niin paljon helpompaa jos ilmoitettaisiin, että esim. maanantaina ovat neljän hengen tunnit klo 17-19 ja tiistaisin 5-7 hengen tunnit klo 16-19. Sitten saisi vain ilmoittautua ja varata haluamansa ajankohdan.
  Vastaa viestiin
03.06.09, 11:18   #5 (linkki)
Sivhos
(Vierailija)

Nämä hevoset päällepäin hyvinvoivan näköisiä.Syömistä olen harvoin nähnyt,pelkkä savitanner.Tuskin savea syövät.Uskon että hevosista pidetään hyvää huolta,ei siitä ole kysymys.Sääliksi käy niiden toimettomuus.Tollaset fiksunoloiset hevoset varmaan nauttisivat toimeliaisuudesta.Vaikka rankamettään ajamaan puita pihaan kumipyöräkärryillä.Niin tehtiin ennenvanhaan.Olisikohan mahdollista vuokrata hevonen kuskeineen kohtuuhintaan kyseiseen hommaan?
  Vastaa viestiin
03.06.09, 12:29   #6 (linkki)
outoa
(Vierailija)

Nimenomaan, tekemisen puute on paha juttu. Hevosen kanssa voi kuitenkin tehdä hirveästi asioita, ratsastus tai ajaminen eivät ole ainoa asia. Tallilla, jossa olen käynyt, on ratsastuksen lisäksi maastakäsittelykursseja, pyöröaitauksessa voi työskennellä ja olenpa kuullut hevos/poni-agilitystäkin.
  Vastaa viestiin
03.06.09, 15:09   #7 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Hevostalouden kanssa on tänä päivänä vähän niin ja näin, koska tallin ja hevosten ylläpito on todella kallista. Kannattavuus määrää alaa pitkälle ja moni talli kaatuu siksi, ettei se tarjoa voittoa riittävästi.
Hevosista itsestään on vaikea sanoa näkemättä mitään, miten pidetään ja ruokitaan.
Terve hevonen on utelias, valpas, korvat hörössä, karva kiiltää eikä kylkiluut törrötä.
Otapa ensin selvää mitä kuuluu hevosten päiväohjelmaan, paljonko ulkoilua tunneissa, mitä syötetään ja miten on hoito muuten?
  Vastaa viestiin
04.06.09, 08:36   #8 (linkki)
sivhos
(Vierailija)

Joku vuosi sitten juttelin hevosten omistajan kanssa hevosen kasvatuksesta/koulutuksesta.Hän kertoi kouluttaneensa samana päivänä varsaa.Sanoi,että on kovaa hommaa.Kysyin miten se on kovaa hommaa,hän sanoi,hevoselta pitää pieksää alkuunsa luonto pois,tehdä siitä nöyrä.Hän siis sanoi pieksävänsä varsaa kunnes se on täysin alistettu ,pelokas eläinrassu.Näinkö hevosia koulutetaan,kasvatetaan?Minun mielestä ei noin pidä hevosta rääkätä.
  Vastaa viestiin
04.06.09, 08:37   #9 (linkki)
Sivhos
(Vierailija)

Joku vuosi sitten juttelin hevosen omistajan kanssa hevosen kasvatuksesta/koulutuksesta.Hän kertoi kouluttaneensa samana päivänä varsaa.Sanoi,että on kovaa hommaa.Kysyin miten se on kovaa hommaa,hän sanoi,hevoselta pitää pieksää alkuunsa luonto pois,tehdä siitä nöyrä.Hän siis sanoi pieksävänsä varsaa kunnes se on täysin alistettu ,pelokas eläinrassu.Näinkö hevosia koulutetaan,kasvatetaan?Minun mielestä ei noin pidä hevosta rääkätä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku