Kiitos sinulle, kissantassullinen, pitkästä vastauksestasi!
Alla muutama kommentti kirjoittamaasi:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissantassullinen Ota mieluummin pentu, uros tai naaras ihan sama, jos kissasi ei pidä vieraista aikuisista kissoista. ... Näin tein itsekin oman vieraille erittäin aggressiivisen kissani kanssa ... |
Tätä olen minäkin pelännyt, eli ettei nyk. kissa, vaikka luonteeltaan noin muuten kiltti onkin, hyväksyisi tulokasta. Nykyisen kissan olen saanut vasta aikuisena, joten paremman sopeutumisen lisäksi myös pentuajan kokeminen houkuttaisi minua kovasti.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissantassullinen Hiekkalaatikoiden määrä on ok jos muistat niitä ahkerasti siivota eli väh. kerran päivässä. Jotkut suosittelevat että jokaiselle kissalle pitäisi olla oma + vielä yksi ylimääräinen hiekkis... |
Nykyään kissalla on kaksi hiekkalaatikkoa, jotka siivoan kahdesti per päivä. Noilla samoilla ajattelin mennä mahdollisen uudenkin tulokkaan jälkeen, ja toki tarpeen vaatiessa hankin vielä kolmannenkin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissantassullinen Kahden kissan yhtäaikainen taluttaminen on taidelaji sinänsä ja harvalta se onnistuu, sillä kissat harvemmin suostuvat menemään samaan suuntaan tai pysähtelemään yhtä aikaa kuten koirat. |
Heh-heh, todellakin! Meillä se on kissa, joka yleisimmin päättää vauhdin ja emäntä roikkuu narun jatkeena ;-).
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissantassullinen Siispä minäkin joudun käyttämään kissani ulkona erikseen eli tunti per kissa joka päivä. Pihassani on myös ulkotarha johon kissat halutessaan pääsevät ikkunan kautta. |
Tätä vähän uumoilinkin, kaksi erillistä lenkkiä per kissa. Minulla ei ole pihalle valitettavasti tuuletusikkunaa ollenkaan, joten ovi on ainoa kulkureitti kissallekin. Se tekee aika lailla mahdottomaksi kissan itsenäisen kulun pihalle/tarhaan.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kissantassullinen Kysymyksenasettelustasi ymmärsin että olet tietoinen siitä että kissaa ei saa kytkeä paikoilleen kuin ainoastaan tilapäisesti, vain lyhyeksi aikaa ja silloinkin kissan on oltava jatkuvan valvonnan alaisena (näinhän se laki sanoo). Ellet jouda itse kävelyttämään kissojasi päivittäin, suosittelisin siis että rakentaisit pihallesi edes pienen ulkotarhan ja sinne vapaan pääsyn säiden salliessa. Voisit näin ollen olla huoleton kissan/kissojen suhteen kun se/ne ei pääse karkaamaan mutta saa silti nauttia ulkoilmasta. Älä kuitenkaan unohda niitä metsäreissuja :) |
Juu, kissa on pihalla ollessaan aina valvotusti, mutta saa vapaasti kulkeä ulos ja sisään avoimesta ovesta. Ilmoittaa toki täysin selkeästi kun ei enää huvita, heh. Ulkotarhaa kommentoinikin jo tuossa yllä. Valjastellaan yleensä päivittäin ja lisänä siis pihalla oleilu.
Mukavaa talven jatkoa lämpimämpiä valjastelusäitä odotellessa.