Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sissi Koiran pentua ja sen peittoa olisi hyvä kissan ensin silloin tällöin nähdä ja tuntea peitosta hajuja.
Olen tämän näin maalaisjärjelläni ajatellut. Pienen koiran pennun voi kissakin ehkä hyväksyä kaverikseen, mutta vaikeampaa on tutustua isoon koiraan.
Jos kissasi on narttu ja pentuaika meneillään, vaikka pentuja ei olisikaan, silloin voisi tuo koiran pentukin olla paremmassa hoivassa. Vanhan kissankin hormonit hyrräävät lievästi, vaikka pentuja ei olisikaan.
Antakaa kissan varovaisesti tutustua pikku pentuun ehkä jo nyt tässä vaiheessa. Kissa kuitenkin elää kauemmin, kuin koirat yleensä.
Itselläni on alle kymmenvuotias kissa, mutta se ei ole mielestäni vielä vanha. Leikkii ja riehaantuukin aina välillä. Ei ole koiraan päässyt vielä tutustumaan, hiiriin ja lintuihin kylläkin, mutta sehän onkin eri asia. |
Joo, näinhän sen tutustuttamisen tulisi tehdä.
Kissallani oli täällä aiemmin narttukoira kaverina ja kun kissani pennusta alkaen oli tekemisissä tämän koiran kanssa, piti kissani koiraa jonkinlaisena emonaan. :D Mutta koira jouduttiin lopettamaan ja uskoinkin kissani suhtautuvan vieraileviin koiriin hyvin - olihan sillä jo kokemusta koirista - mutta sen sijaan kissani olikin kauhuissaan.
Niin ja kissani on uros.
Lisäksi minua huolestuttaa se, että ajokoiralla on tuo ajamisvietti aika vahva ja minun kissallani taas oli edellisen koiran (joka oli lintukoira) kanssa tapana leikkiä niin että kissa juoksi koiraa karkuun ja välillä sitten pysähtyivät haistelemaan toisiaan jne. Samanlaista takaa-ajamisleikkiä kissani usein meidänkin kanssa yrittää leikkiä. Voiko tuollaisesta yhdistelmästä seurata kuin katastrofi? Kauhuskenaariossani pelkään, että kissani on hirveän stressaantunut uudesta koirasta ja alkaa taas saamaan jatkuvia virtsatietulehduksia, joiden hoidattaminen maalla (pitkien välimatkojen päässä kaikesta ja autoa hysteerisesti pelkäävän kissan kanssa) on hieman vaikeaa. Ja jossain vaiheessa totuttuaan koiraan ja alkaessaan leikkiä sen kanssa takaa-ajamista, päätyy koira puremaan kissaani viettien varassa.
Kaupungissa kissallani sentään olisi kaksi hyvää eläinlääkäriä lyhyen kävelymatkan päässä. Ja minä, joka voisin keskittyä mainiosti opiskelujeni ohessa kissan hoitamiseen, jolloin kissa ei joutuisi olemaan pitkiä aikoja yksin. Ja toisaalta kissani on myös tottunut siihen, että minä olen se joka sitä käsittelee, jolloin siinäkin mielessä eläinlääkäriin kuljettaminen saattaisi osoittautua vaikeaksi maalla, jos minä en ole paikalla.
Anteeksi pitkät kirjoitukset, kuten huomaa, olen pohtinut tätä asiaa paljon pääsemättä puusta pitkälle. Siksi päädyinkin tänne pyytämään kokemuksia. :D