Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Niksit ja vinkit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.09.08, 15:25   #26 (linkki)
äityli75
(Vierailija)

kokeile soodaa tai leivinjauhetta molemmat valkaisee jos vaaleat ovet
  Vastaa viestiin
15.03.09, 11:54   #27 (linkki)
Paloska
(Vierailija)

"Sara" Mikäli pitää naarmuttamalla puhdistaa, on oiva apuväline tavallinen sokeripala, se poistaa karstaa tehokkaasti mutta ei naarmuta uunin emalipintaa. Rapsuta karstaa kostella sokeripalalla ...toimii hyvin ainakin minun uuniin jossa luulin jo olevan "ikuista" likaa.

Hei Sara!
Osaatko sanoa, naarmuttaako sokerinpalalla rapsuttaminen uunin pintaa pahasti?
Minulla on yksi vaikea kohta uunin alaosassa, josta en saanut millään keinoin kaikkea karstaa pois. Käytin vaahdotettavaa ainetta ja annoin sen vaikuttaa määrätyn määrän (ei sitä myrkkyä kyllä hengittää voinut), puhdistin parhaani mukaan ja vielä lopuksi laitoin suolaa, jota hieroin karstaantuneeseen kohtaan. Aika hyvin toimi; ei jäänyt, kuin pieni osanen, mutta kun sekin ärsyttää! Ja vain siksi, että kun kerran tuohon hommaan ryhtyy, pitäisi kaiken olla sen vaivannäön jälkeen (niissä ihme asennoissa, missä uunia pesin, kyllä tuli huomattua, että on lihaksia ihan ihme paikoissa:) täydellisen kiiltävä ja puhdas!
Sokeripalalla olen puhdistanut hellanlevyille ja reunoille joskus ylikiehunutta töhnää ja se on toiminut oivallisesti.
Itse asiassa, Sara, taidankin kokeilla tuota sokeripalaa uuniinikin

Vastaa viestiin
05.04.09, 11:27   #28 (linkki)
Kotineula
(Vierailija)

Sokeripala ei naarmuta ja suola kiteet ajavat saman asian.
Helppo kikka on myös pitää uunin pohjalla vahvaa tinapaperia (reunat vähän nostettuina kourulle), sen voi tarpeen mukaan heittää pois.
Toinen konsti on pitää uunin pohjalla matalinta uunipeltiä, siitä valumat on helppo pestä tiskialtaassa, eikä tarvii kykkiä matalalla joillakin on tietenkin uuni nostettukin ylemmäksi mutta kaikilla ei ole.
Sivustojen ja yläpohjan pesut ne ovatkin aina vaähän työläämpiä, mutta tuo aiemmin kerrottu "yön yli liotus" tepsii niihinkin.
  Vastaa viestiin
10.04.09, 07:46   #29 (linkki)
odottaen ihmettä
(Vierailija)

Ei kyllä tepsi. Vanha käytetty uuni ei tule niin vain sivustoista puhtaaksi sokeripalalla. Koettu on. On kökötelty uunin edessä, hangaten ja hangaten, eikä mitään tapahdu.
Hyvä konsti, tinapaperi uunin pohjalla on erittäin toimiva. Ritilät onnisuvat karhunkielellä. Tosin meillä vanha hella, ainakin 25 v. Ei asuta omistusasunnossa ei.
  Vastaa viestiin
23.04.09, 09:19   #30 (linkki)
yks tumpelo
(Vierailija)

äidiltä opittu

kun ei ollut ylitäytön suojausta, eikä lisälaitoja
  Vastaa viestiin

21.07.10, 12:31   #31 (linkki)
uunin sotkija
(Vierailija)

uunin puhdistus

Olin valmistanut ruoan lasiseen uunivuokaa. ( Ruoka sisälsi myös ruokakermaa )
Minulla halkesi vuoka ja vuoan sisältö levisi uuniin ;(
Kun sain uunin jäähdytettyä,laitoin uunin likoamaan siivousliinoilla ja annoin liota n.2 tuntia,jonka jälkeen talouspyyhkkeellä pyyhin uunin.
Sitten kostutin uunin uudelleen,koska oli vielä jäänyt palannutta ruokaa.Sen jälkeen laitoin ruokasoodaa palaneen pinnalle ja hankasin karkeahkolla karhunkielellä sievästi palanutta pintaa pois.
Huuhtelin uunin hyvin ja laitoin uunin vähäksi aikaa päälle.
Sain vinkin Silläsiisti ohjelmasta.
  Vastaa viestiin
11.12.10, 14:13   #32 (linkki)
Enosetä
(Vierailija)

puu uuni

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi Näytä viesti
Jx:n pitää aina saada sanotuksi, että hänellä on kaasuhella? Kuitenkin suurimmalla osalla on varmasti tavallinen sähköhella/uuni. Ihan turha tänne väliin on heittää kommentteja kaasuhelasta/uunista, jos siitä ei ole erikseen kysytty.
Minulla on puu uuni? Mites sen puhdistus?
  Vastaa viestiin
22.05.12, 13:25   #33 (linkki)
Nora
(Vierailija)

Hei te jotka ootte käyttäny sitä Finmade tms (se punanen putelo missä on se keltainen harja päässä..) siinä sanotaan että on syövyttävää ja puhdistin sillä uunin.. ihan hyvin puhdistui mutta jäi pelottamaan tuonne takaraivoon se syövyttävä homma ja RUNSAALLA vedellä sitä huuhtelin.. Mutta en uskalla ruokaa alkaa uunissa valmistaa ku pelkään että silti jotai myrkkyjä ruokaan leviää :D
  Vastaa viestiin
22.10.12, 09:17   #34 (linkki)
asd
(Vierailija)

asd

moimoimoi
  Vastaa viestiin
22.10.12, 09:18   #35 (linkki)
asdfghjklöä'
(Vierailija)

homo

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paloska Näytä viesti
"Sara" Mikäli pitää naarmuttamalla puhdistaa, on oiva apuväline tavallinen sokeripala, se poistaa karstaa tehokkaasti mutta ei naarmuta uunin emalipintaa. Rapsuta karstaa kostella sokeripalalla ...toimii hyvin ainakin minun uuniin jossa luulin jo olevan "ikuista" likaa.

Hei Sara!
Osaatko sanoa, naarmuttaako sokerinpalalla rapsuttaminen uunin pintaa pahasti?
Minulla on yksi vaikea kohta uunin alaosassa, josta en saanut millään keinoin kaikkea karstaa pois. Käytin vaahdotettavaa ainetta ja annoin sen vaikuttaa määrätyn määrän (ei sitä myrkkyä kyllä hengittää voinut), puhdistin parhaani mukaan ja vielä lopuksi laitoin suolaa, jota hieroin karstaantuneeseen kohtaan. Aika hyvin toimi; ei jäänyt, kuin pieni osanen, mutta kun sekin ärsyttää! Ja vain siksi, että kun kerran tuohon hommaan ryhtyy, pitäisi kaiken olla sen vaivannäön jälkeen (niissä ihme asennoissa, missä uunia pesin, kyllä tuli huomattua, että on lihaksia ihan ihme paikoissa:) täydellisen kiiltävä ja puhdas!
Sokeripalalla olen puhdistanut hellanlevyille ja reunoille joskus ylikiehunutta töhnää ja se on toiminut oivallisesti.
Itse asiassa, Sara, taidankin kokeilla tuota sokeripalaa uuniinikin
es on jumalten juoma
  Vastaa viestiin
22.10.12, 09:19   #36 (linkki)
aaaasdfghjklöä'
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfghjklöä' Näytä viesti
es on jumalten juoma

pese eeässällä se auttaa
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti