Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Piha ja Puutarha
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.05.12, 21:07   #51 (linkki)
phalaenopsis
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Näkisitttepä! Näytä viesti
Hoito? Öh, vettä silloin kuin muistan ja suoraan purkkiin:). Lannoitetta olen antanut ehkä pari kertaa koko parin vuoden aikana. Eteläikkunalla ja kun aurinko oikein paistaa, lasken läpikuultavat valkoiset kaihtimet alas.
Samat "hoito"systeemit täällä, paitsi että pohjoisikkunalla viihtyy. Kirkkaassa lasiruukussa on, ja kukkii säännöllisin välein n. 3krt./vuosi. Kaksi kukkavartta joista toinen, vanhempi, haarautunut ja parisenkymmentä kukkaa on nyt loistossaan. Reilut kymmenen nuppua odottaa.

En ole mikään kummoinen viherpeukalo varsinkaan kukittamisen suhteen mutta tämä on ollut helppo tapaus, jostain syystä??
  Vastaa viestiin
22.05.12, 17:10   #52 (linkki)
Uma
(Vierailija)

Aloittelija

Hei,

Sain perhosorkidean viime syksynä, siinä oli kuusi lehteä, kaksi näyttävää kukkavanaa osin nupuilla, osin kukilla, kaikki nuput aukesivat.

Kukka on ollut läpinäkyvässä muoviruukussaan ja betonisuojusastiassaan etelä-länsi-ikkunalla, ei paisteessa (ylimmässä kerroksessa räystäslipan suojassa).

Luin netistä hoidosta. Olen kastellut upottamalla 1-2 viikon välein - mutta vain parin kolmen minuutin upotuksella!
Nyt kun luen ½-3 tunnin upotuksista olen ymmälläni...

Kukka on saanut Neko-orkidearavinnetta joka kolmas kakstelukerta ohjeen mukaan ja olen vaihtanut karikkeet (Kekkilä) alḱukeväästä leikkaamatta mitään juurista.

Toinen vanhoista kukkavanoista kuihtui kokonaan ja sen leikkasin sitten parin sentin etäisyydeltä tyvestä pois. Toinen vana taas puskee kahta uutta kukkavanaa - toisessa kuusi ja toisessa seitsemän nuppua. Käänsin kukan 180 astetta uusien kukkavanojen vuoksi ja vanat ovat nyt käyrät yhtä monta astetta (kun alkuperäinen kasvusuunta törmäsi ikkunaan). Myös yksi uusi lehti on kasvamassa sitten alkukevään.

Olen kastellut kukkaa lehtien asennon perusteella - kun ne nuukahtavat alaspäin tarpeeksi, olen tarjonnut keitettyä/seisonutta vettä upottamalla "hetken", se on ollut n kerran viikossa.

Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla tuosta upotuksesta - ohjeissa lukee "hetkeksi" - onko se 1-3 minuuttia vain 1-3 tuntia?
  Vastaa viestiin
23.05.12, 10:33   #53 (linkki)
BB
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uma Näytä viesti
Hei,

Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla tuosta upotuksesta - ohjeissa lukee "hetkeksi" - onko se 1-3 minuuttia vain 1-3 tuntia?
Mikään varsinainen viherpeukalo en ole, mutta mulle sanottiin kukkakaupassa (kun sitä vasiten kysyin) että muutama minuutti, ei siis tunteja! Mun orkidea on tällä menetelmällä pysynyt toistaiseksi hengissä ja kukassa, mutta se onkin ollut mulla vasta puolisen vuotta.
  Vastaa viestiin
25.05.12, 17:29   #54 (linkki)
Uma
(Vierailija)

Kastelufrekvenssi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BB Näytä viesti
Mikään varsinainen viherpeukalo en ole, mutta mulle sanottiin kukkakaupassa (kun sitä vasiten kysyin) että muutama minuutti, ei siis tunteja! Mun orkidea on tällä menetelmällä pysynyt toistaiseksi hengissä ja kukassa, mutta se onkin ollut mulla vasta puolisen vuotta.
Monessa ohjeessa sanotaan: mieluummin liian vähän kuin liian paljon vetttä...
  Vastaa viestiin
24.08.12, 20:11   #55 (linkki)
De
(Vierailija)

Itselläni uusi vana kasvaa vaakasuunnassa, missä vaihee?ssa sen saa tukea pystyyn? Vielä kasvaessa vai sitten kun se on täydessä pituudessaan?
  Vastaa viestiin
18.01.13, 12:10   #56 (linkki)
uma
(Vierailija)

orkidean kastelu

Sittemmin olen upottanut orkidean ämpäriin tuntikausiksi, kerran unohtui koko työpäiväksi, eikä näytä olleen moksiskaan. Puskee myös tänä keväänä uutta kukkavanaa ainakin toisesta viimevuotisesta haaraumasta - joista toinen kuihdutti osan vanasta. Saa nähdä myöhemmin, miten jatkossa tulee lisää elämää
  Vastaa viestiin
13.02.13, 19:54   #57 (linkki)
helppo
(Vierailija)

orkidean hoito

Minulla on monta eriväristä orkideaa, jotka kukkivat kauan ja aina uudelleen. Ne valkeat on helpointa saada kukkimaan, mutta vaaleanpunaiset ja kirjavat ja violetitkin olen saanut kukkimaan uudelleen. Minä en ole mikään kummoinen viherpeukalo, mutta meillä menee hyvin orkodeoitten kanssa.

Meillä on suuri olohuone ja korkeat ikkunat kahteen suuntaan, joten valoa ne saavat runsaasti, mutta ei suoraa aurinkoa. Kastelen niitä kun muistan, joskus menee pari viikkoa etten muista. Joskus vien ne apukeittiöön ja upotan juuret veteen minuutiksi, mutta useimmiten vain kaadan kannusta vettä juurille ja sitten kaadan ylimääräiset pois. Vesi ei saa seistä ruukussa.

Kun kukat ovat tippuneet, varsi leikataan alhaalta laskettaessa kolmannen silmun jälkeen poikki saksilla tai terävällä veitsellä. Silloin se varsi usein haarautuu ja tekee molempiin haaroihin useita kukkia, jotka kestävät kauan.

Sinulle, joka ihmettelit, että nuput tippuvat ennenkuin ovat auenneet, niin vika on joko liiassa kastelussa tai sitten orkideasi ei ole saanut tarpeeksi valoa tai on liian vetoisessa paikassa. Viileällä ilmalla ei saa kastella liikaa, orkidea on lämpimän ilman kasvi.
  Vastaa viestiin
13.02.13, 20:01   #58 (linkki)
helppo
(Vierailija)

Orkidean hoito

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pirpana Näytä viesti
Olen todella huono kasvien kanssa, sain jopa kerran kaktuksenkin kuolemaan.. Sain mummiltani orkidean (en tiiä mikä orkidea se on, vissiin tuommoinen perhos orkidea) kun pääsin sairaalasta leikkauksesta, ja kuinkas ollakaan, unodin kastella sitä varmaan jonkun kuukauden ajan :S kukat tippuivat, mutta varsi ja juuret ovat kyllä edelleen vihreitä. Onko mitään keinoa pelastaa sitä?! Ja upotuksesta en tiennyt mitään, koska kukkakauppias oli sanonut että pelkkä kastelukin kerran viikossa riittää.. Alkaisiko se vielä kukkia, jos upottelisin sitä kerran viikossa veteen jossa olisi sitä orkideoille tarkoitettua "voimaa" myös?? Osaisiko joku vastata, kiitos :)

Jos lehdet ovat kunnossa, niin kastele vain. Tärkeintä on leikata kukkavarret kolmannen silmun yläpuolelta poikki. Laita orkideasi mahdollisimman valoisaan ja vedottomaan paikkaan, mutta ei suoraan auringonpaisteeseen.
  Vastaa viestiin
17.02.13, 21:42   #59 (linkki)
koifds
(Vierailija)

nuput kuolee :(

neuvokaa mua joku kun mun orkkidean nuput alkaa aina kuoleen enkä tiiä mitä teen väärin, upotan siis n. kerran viikossa kasvin juuria myöten n. 4h ja n. kerran kuukaudessa lisään orkkidea ravinnetta mukaan. Ostin juuri uuden orkkidean ja minulla on myös yksi toinen mutta siitä on jo kaikki kukat tippuneet mutta ny on alkanut tulemaan lisää versoja ja yksi nupun alku. Kukat ovat eteläpuolen ikkunalaudalla...onko ikkunalaudalla talvella pitäminen huono juttu? jos saa kylmää tai jtn ja siitä johtuu nuppujen kuihtuminen??
  Vastaa viestiin
21.02.13, 20:29   #60 (linkki)
helppo
(Vierailija)

orkidea

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja koifds Näytä viesti
neuvokaa mua joku kun mun orkkidean nuput alkaa aina kuoleen enkä tiiä mitä teen väärin, upotan siis n. kerran viikossa kasvin juuria myöten n. 4h ja n. kerran kuukaudessa lisään orkkidea ravinnetta mukaan. Ostin juuri uuden orkkidean ja minulla on myös yksi toinen mutta siitä on jo kaikki kukat tippuneet mutta ny on alkanut tulemaan lisää versoja ja yksi nupun alku. Kukat ovat eteläpuolen ikkunalaudalla...onko ikkunalaudalla talvella pitäminen huono juttu? jos saa kylmää tai jtn ja siitä johtuu nuppujen kuihtuminen??

Kastelet varmaan liikaa. Se 4 tuntia on ihan liikaa kerran viikossa. Orkideasi tukehtuu ja siksi nuput putoavat. Jos ikkunoissa on hyvät eristeet, niin ei se pieni viileys varmaan haittaa. Kyllä ne hiukan viileä kestävät, jollei siitä ikkunasta vedä ihan kunnolla kylmää ilmaa. Talvella riittää ihan hyvin kerran kahdessa viikossa kastelu eikä niitä orkideoita tarvitse liottaa. Pelkkä upottaminen riittää ja sitten pois vedestä.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku