Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Piha ja Puutarha
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
17.05.07, 19:15   #1 (linkki)
toivotonta!
(Vierailija)

Miksi basilika kuolee aina!?

Miksi basilika kuolee aina? Yritän kasvattaa sitä lasitetulla parvekkeella ruukussa. Yrityksiä on takana varmaan puoli tusinaa, ja joka kerta se kuolee.
  Vastaa viestiin
17.05.07, 19:46   #2 (linkki)
m.....
(Vierailija)

Basilika

Kasvi tarvitsee todella paljon vettä. Ei saisi kuivua ollenkaan. On niinsanottu "juoppo" kasvi.
  Vastaa viestiin
17.05.07, 20:51   #3 (linkki)
Jossakin luki
(Vierailija)

että basilikaa palelee tuulessakin. Jos se tähän aikaan vuodesta viettää yönsäkin lasitetulla parvekkeella, niin ei varmasti kauan hengissä pysy.

Vastaa viestiin
17.05.07, 21:10   #4 (linkki)
Kylmänarka kasvi
(Vierailija)

Asia on niin kuin "jossakin luki" sanoo. Basilika haluaa olla lämpimässä. Lehtiin tulee mustia kohtia jos pääsee palelemaan. Hämmästyttävää on, että kaupan ruukkuviljellyt basilikat säilyvät jääkaapissa. No, eihän siellä sentään pakkasta ole.
  Vastaa viestiin
18.05.07, 12:04   #5 (linkki)
Taimetkin kuolevat
(Vierailija)

Nötte

Mulla 4 eri basilikalaatua kylvettynä. Purkit ovat ikkunalaudalla (ei vedä ekä vuoda, ihan uudet ikkunat!)Mutta suuri osa taimista vain kuihtuu pois. Olen tehnyt joillekin uusintakylvönkin,mutta sama homma. Viime vuonna sama juttu, musitaakseni line- ja sitruunabasilikoista säilyi 1 taimi kummastakin. Harmittaa! Onko neuvoja?
  Vastaa viestiin
18.05.07, 12:33   #6 (linkki)
Jossakin luki
(Vierailija)

No tämä ei lukenut, mutta kirjoitan samalla nimimerkillä.

Onhan sinulla oikeanlainen multa? Siis kylvömulta tai millä nimellä niitä kevyesti lannoitettuja multia nyt kutsutaankin.

Jos kylvät kukka- tai mustaan multaan on yhtä kuin yrittäisit syöttää vauvalle pihviä, siis liian vahvaa.

Tasainen kosteus, ei liian märkä, on tärkeä. Itse olen joitakin muita yrityksiä saanut epäonnistumaan sillä, että mullan pinta on kerennyt kuivahtaa välillä ja sen jälkeen on joitakin herkkiä kasveja ollut turha odottaa kasvavaksi.

Vastaa viestiin
18.05.07, 13:35   #7 (linkki)
Tunja
(Vierailija)

Minulla on parhaillaan kasvamassa 5 basilikan tainta, ilmeisesti kaikkien sääntöjen vastaisesti. Kaikki taimet ovat samassa laakeassa ruukussa, mustaan multaan kylvettynä ikkunalaudalla (ikkunoista vetää) suorassa auringossa. Kastelen kun pinta alkaa näyttää hieman kuivalta tai alusastia on kuiva, tilanteesta riippuen. Hyvin voivat ja isot kauniit lehdet on jokaisessa taimessa. Lannoitetta annan kerran viikossa aika vahvana liuoksena. Eli mitäpä jos hoidatkin niitä liikaa?
  Vastaa viestiin
18.05.07, 14:52   #8 (linkki)
Sallitaanko huumoria?
(Vierailija)

Mitenkä ne vanhat ennen kylvivät kasvavan kuun aikaan? Nyt vissiin "kuu kääntyi" juuri, että olisiko hyvä aika pistää siemeniä multaan? :).
  Vastaa viestiin
18.05.07, 19:06   #9 (linkki)
_moon_ :D
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sallitaanko huumoria?
Mitenkä ne vanhat ennen kylvivät kasvavan kuun aikaan? Nyt vissiin "kuu kääntyi" juuri, että olisiko hyvä aika pistää siemeniä multaan? :).
Taisi *uusikuu* vaihtua 16. päivä eli juuri hyvä aika kylvöhommiin. :D

Vastaa viestiin
25.05.07, 21:47   #10 (linkki)
marutzella
(Vierailija)

Altakastelevaan!

Minulla basilika muutamien epäonnisten yritysten jälkeen kasvaa ja rehottaa jopa liikaa: ei tahdo ehtiä käyttää tarpeeksi, kun on jo "pensas".
Basilika ei siedä paahdetta (se lasikuisti!) eikä kylmää, mutta tykkää valoisasta. Istutin kaupan yrtin jämät altakasteluruukkuun, joka pitää aina mullan tasaisesti kosteana, kun muistaa täyttää. Ja tarvitsee täyttää aika usein!!
Multa on ihan tavallista mustaamultaa. Lannoittelen säännöllisesti.
Jospa näillä eväillä onnistuu!
  Vastaa viestiin

25.05.07, 21:51   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
No minulla taas basilikan taimet ovat olleet jo kuukauden verran parvekkeella. Istutin kaksi viikkoa sitten isoon ruukkuun ja siellähän paahteessa lasitetulla partsilla rehottavat. Samoin kuin viimekesänä. Onneksi eivät tiedä, ettei niiden kuuluisi pärjätä tälläisella hoidolla ;-D
  Vastaa viestiin
26.05.07, 22:53   #12 (linkki)
TML

Rekisteröitynyt: 06/2006
Altakastelevaa suosittelen

Minulla sama tilanne kuin yhdellä aiemmin vastanneista: altakasteluruukku ja mustaamultaa.

Tuottaa paljon satoa, pakastan joka viikko pieniin minigrip-pusseihin ylijäämälehdet.
  Vastaa viestiin
02.06.07, 01:11   #13 (linkki)
Sunny2
(Vierailija)

Minäkin sain kasvatettua erittäin vahvan basilika-kasvuston suhteellisen kuumassa paikassa pihalla..eli aika railakkaasti paistoi aurinko niihin päovän mittaan, mutta meheviltä näyttivät basilikat. Ainoa vaan, että kun aloin käyttämään niitä, huomasin, että maku on ihan sama kuin olisin pahvia järsinyt. Eli vaikka kastelin ja basilikat näyttivät ihan prima tavaralta, niin aurinko kai oli sittenkin vienyt voiton ja tehnyt ne puiseviksi.
  Vastaa viestiin
02.06.07, 13:22   #14 (linkki)
Muovihuoneessa
(Vierailija)

olen saanut parhaiten basilikan kasvamaan. Tarpeeksi lämpöä ja kosteutta.
  Vastaa viestiin
02.06.07, 16:38   #15 (linkki)
basilikani ei tuuhea kuin kaupan puskat
(Vierailija)

moikka!
olen kasvattanut basilikaa siemenestä ja hyvinhän ne kasvavat, multana kaktusmulta ja aamuauringon puoleisella lasitetulla partsilla ovat. tosin, eivät ole vielä kovin tuuheutuneet, olen niitä latvonut ja latvoista on kasvanutkin uusi lehtiä kiitettävästi tilalle, mutta koska basilika rupeaa näyttämään samalta kuin kaupan puskat? nyt se on vain yksi korkea varsi täynnä lehtiä... lannoittanut olen kerran viikossa luomulannoitteella.
  Vastaa viestiin
14.06.07, 11:48   #16 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
Basilika viihtyy

Minulla basilika viihtyy kaktusmullassa isossa ruukussa, jotta multa ei pääse kuivumaan. On aurinkoisella paikalla pihalla ja ehkä tärkein, jonka vasta hiljan olen sisäistänyt -kastelen joka päivä-.
  Vastaa viestiin
15.06.07, 11:39   #17 (linkki)
nunnukka
(Vierailija)

Hesarissa oli viime viikolla kirjoitus siitä mitkä kasvit hyötyvät toisistaan ja siinä mainittiin että tomaatti ja basilika viihtyvät toistensa seurassa.
  Vastaa viestiin
24.06.07, 19:31   #18 (linkki)
annuliini
(Vierailija)

Minulla basilikat on aina suurissa ruukuissa, joten viikon matkankin kärsii tehdä, eikä ruukku sinä aikana kuivu liikaa.
  Vastaa viestiin
04.09.10, 15:12   #19 (linkki)
oggu
(Vierailija)

katkaise

Jos basilikan varren katkaisee, niin se haaroittuu.
Jos siis käytät basilikaa, katkaise sen varsi, älä nippaise pelkkiä lehtiä.
  Vastaa viestiin
24.01.12, 13:37   #20 (linkki)
Joku
(Vierailija)

basilika

Itse kasvatin viime vuonna basilikaa ensin idätin sen sisällä ja kun se oli tarpeeksi kasvanut siirsin sen ruukkuun ja vein ruukun pihalle. Käytin ruukussa tavallista mustaa multaa. Löysin parvekkeelta sopivan paikan ruukulle eli sopivan lämpimän lämpimän. vaikka rupesin kasvattamaan niitä liian myöhään sain ne kukkimaan. kun kastelin niitä joka päivä sopivasti. sain kesän aikana noin 20 basilikaa ja kuivasin ne
  Vastaa viestiin

25.01.12, 14:05   #21 (linkki)
viherpiipero
(Vierailija)

Basilika on todellakin kylmänarka kasvi ja vaatii suojaisan lämpimän kasvupaikan. oggu on oikeassa siinä että ei pidä tyytyä napsimaan kasvista vain lehtiä, sillä kasvi tykkää kun sitä typistelee varrestakin.

Musta multa on hieman liian vahvaa basilikalle, mutta itse olen kasvattanut sitä parvekelaatikoissa Kekkilän tavallisella puutarhamullalla hyvin tuloksin. Parvekkeeni on avoin, etelä-länsisuuntainen ja siellä viihtyvät basilikan lisäksi myös muut yrtit oikein hyvin.

Ostan yrttien taimet luotettavalta yksityiseltä puutarhalta josta saan terveet ja elinvoimaiset kasvit joista on iloa pitkään, mutta jos joku kasvi nyt päättää kuolla kupsahtaa niin se todellakin on basilika.
  Vastaa viestiin
25.06.12, 14:32   #22 (linkki)
tuksun takia
(Vierailija)

Minä ostan kaupasta basilikaruukun ja pidän sitä pelkässä vedessä. Jokseenkin kokonaan se pieni ruukku on veden alla. Keväällä ostan ja pitkälle syksyyn se rehottaa parvekkeen lattialla varjoisessa nurkassa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku