| |  | | |
30.12.07, 18:55
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Elliä....
Vieläkö käyt täällä? :)
| |
| | |
01.01.08, 21:11
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | täällähän minä...
Heippa Tuulia ja oikein hyvää ja kukkien tuoksuista Uutta Vuotta 2008...myös muille lukijoille !!
Käyn täällä aina silloin tällöin, mutta kovin on hiljaiset hyrinät. Oletko jo laittanut mitään kasvamaan ? Tuli tässä Isoäidin siemenluettelo ja heti alkoi sormia syyhyttään ja mieli jotain laittaa, mutta olenhan päättänyt että ei mitään siemeniä kasvamaan..pitääköhän tänä vuonna ;) Viime vuonna tuo piti aika hyvin.
Kävin katsomassa kellarissa kukkiani,huomasin että sinne viemäni hortensia kukkii, joka oksan päässä oli valkoinen kukkaterttu ;) Mikä ihme sille on tullut, kesällä ei kukkinut ulkona,muuta kuin ne mitkä siinä oli saadessani sen äitienpäivänä. Joulun mentyä pitää tuoda se sisälle valoon, että kukan värit muuttuu.
| |
| | |
02.01.08, 09:02
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Hei! *ilahtuneena hihkaisee hän*
Kovin on hiljainen ollut palsta vaan eipä paljon tällä alalla ole nyt tapahtumia ollutkaan.
En ole mitään vielä laittant kasvamaan, pelargonioitani yritän pitää hengissä, tai siis vahdin niiden talvilepoa etteivät ihan kuivuisi.
Niitä kotisivujakaan en ole saanut aikaiseksi joista haaveilin viime keväänä. Jonkinmoisen blogin aloittelin mutta sekin on ihan alkutekijöissään.
Ja hih, sanoitkos että hyvin piti lupaus viime vuonna että et mitään laittaisi...? Eihän pitänyt! Muistelepas vain tarkemmin! :))))))
Ihanaa tätä Uutta Puutarhavuotta sinulle myös, niinkuin kaikille muillekin lukijoille! 
kuva:www.srgc.org.uk | |
| | |
02.01.08, 18:26
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vai ei pitänyt minun lupaukseni viime vuonna, kaiken sinäkin muistat ;)) No ei tainnut ihan pitää, mutta nyt lupaan ja vannon ..;)
Minun pelakuuni oli niin huonoja että heitin syksyllä pois, ainoastaan yksi, sellainen punakeltakirjavalehtinen on tuossa viileän eteisen ikkunalla ja näkyy viihtyvän.Samoin kellarissa on kaksi riippapelakuuta, vielä ovat hengissä ja lykäävät vaaleaa pitkää uutta vartta ;)
Pasuunat ja sinisarjat siellä on myös, aina välillä niitä pitää kastella. | |
| | |
02.01.08, 19:17
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mites teillä talvehtii keijunmekko? Oletteko saaneet onnellisesti sitä koskaan talven yli?
Toin niitä maalta kesäpaikasta kaksi syksyllä kokeeksi talvehtimaan. Toinen taisi kuolla siihen, kun uitin sitä kylpyammeessa kovin kylmässä vedessä, kun siihen oli iskenyt kirvaporukka. En tiedä, kuoliko kirvoihin vai kylmään kylpyyn ja taisin minä ruiskuttaakin sitä ison muovisaavin alla.
Toinen kukkii täyttä päätä tuollaisessa noin +16 asteisessa huoneessa. Olen suihkutellut sitä melkein joka päivä ja se tuntuu pitävän siitä. On amppelissa ja leikkasin sisään tuodessa kaikki alaspäin roikkuvat pois ja jätin ylös kiivenneet vain jäljelle. Nyt on kasvia taas kohta yhtä paljon alas- kuin ylöspäinkin.
Näinköhän saisin sen hengissä talven yli? Nyt alkaa päivä onneksi jatkua, vaikka se vielä onkin melkein loisteputkivalon armoilla.
Kylvin itsenäisyyspäivän aikoihin kokeeksi syksyllä keräämiäni keijunmekon siemeniä ja nyt on viisi minipientä tainta tuolla kuvun alla pinnistämässä kiinni elämään. On ne ihan virkeitä, mutta tuo pimeys. Valostahan se onnistuminen on kiinni tähän aikaan vuodesta.
Kävi vain niin, että kun koeidätys onnistui niin nyt on halu pitää taimet hengissä kevääseen asti, jos mahdollista. Keijunmekko on tosi hidaskasvuinen alussa, kun siemenestä aloitetaan, että jos onnistun, niin olisivat sopivia keväällä pistää ensin lasitetulle parvekkeelle ja sitten viedä kesäpaikkaan kesäksi.
Minkälaisia kokemuksia teillä toisilla?
| |
| | |
03.01.08, 09:54
|
#6 (linkki)
|
|
Hei sinullekin *iäkäs elli*. :)
Keijunmekkoa ei minulla ole koskaan ollut vaikka olenkin sitä monesti hypistellyt tuolla puutarhamyymälässä. Se on minusta ihana, niinkuin melkeistä kaikki kukat itseasiassa. :)
Minä toiveikkaana toin lumihiutaeen sisälle mutta kuolihan se tietenkin. Omaa hölmöyttäni kun en pitänyt siitä parempaa huolta, vaan se pääsi kuivumaan pahasti.
Enkelinpasuunat (emokasvi ja kaksi siitä viime keväänä leikkaamaani poikasta) odottelevat kasvuunlähtöä aikas virkun näköisenä. Poikaset kukkivat viime kesänä hyvin ja näyttävät samalta kuin *pikkutytöt äidin kengissä ja hepenissä*. Niille ei nimittäin ehtinyt mittaa tulla kuin puoli metriä niin että kukat näyttivät ihan ylisuurilta kasviin verrattuna. Vanharouva itse ei juurikaan kukkia tehnyt, syynä varmasti se että leikkasin niin myöhään sen. 
kuva:www.floresflowers.com | |
| | |
03.01.08, 10:45
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla oli keltakukkainen enkelipasuuna viitisen vuotta sitten kahtena kesänä. Talvetin sen samaisessa huoneessa kuin noita muitakin, siis siinä 16 asteessa. Seuraavana kesänä kasvoivat (kaksi) yli kaksimetrisiksi, toinen pihalla, toinen muovihuoneessa. Niissä oli kukkia ihan tolkuttoman paljon. Iltaisin ei muovihuoneeseen ollut menemistä, koska tuoksu oli niin voimakas, että siitä sai päänsäryn.
Enkelipasuunahan on yksi kaikkein myrkyllisimmistä kasveista ja koko kasvi on myrkyllinen, myös tuoksu, vaikka se onkin hyvä.
En talvettanut toista kertaa, kun niissä oli niin isot ruukut, etteivät leikattuinakaan olisi mahtuneet meidän tiloihimme ja se myrkyllisyyskin rupesi arveluttamaan. Mutta kauniita olivat ja mukava kokeilu.
On kai niitä minikokoisinakin saatavana.
| |
| | |
03.01.08, 17:12
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ole minäkään talvettanut keijunmekkoa, kesällä oli kyllä komea ,mutta syksyllä heitin menemään, muutenkin on vähän tilaa ja keväällä ostan pieniä alkuja..saa halvalla.
Minulla on alakerrassa +8-10 astetta lämmintä, siellä on muistaakseni 4 isoa pasuunaa ja viileässä eteisessä on yksi iso, siihen on nyt tullut lehtiä, mutta leikkaan sen keväällä aika lyhyeksi. Keltainen kukki mahdottomasti, mutta vaaleanpunaiset vähän huonommin. Syksyllä kun nostin tuon keltaisen ennen pakkasia eteiseen, voi sitä ihanaa tuoksua, kun osa kukista aukes sisällä. Keväällä laitan pätkistä uusia alkuja ja heittelen vanhempia ja isompia menemään.
Melkein kaikki kukathan ne myrkyllisiä ovat, jos niitä syömään alkaa, ei meillä ainakaan koskaan lapset eikä lastenlapset ole koskeneet kukkiin, kun heitä on varoitettu...onneksi tottelevat.
Ehkä myös paljon liiotellaan tuota myrkyllisyyttä, en ole kenenkään koskaan kuullut sairastuneen, syötyään jotain kukkaa.
Itsekään en ole saanut minkäänlaista oireita, vaikka olen paljain käsin kosketellut pasuunoita...en sentään syönyt ole ;)
On se vaan niin ihana kukka,en pois heitä vaikka mikä olis.
En usko että niitä on minikokoisina, mutta leikkaamalla saa pysymään matalana..jos saa ;)
| |
| | |
10.02.08, 17:49
|
#9 (linkki)
|
| Mitäs Elleille kuuluu nyt? :)
Siementilaus tuli viime viikolla ja kuume alkaa pikkuhiljaa taas nousta.
Pelakuut olen leikellyt ja oksat on juurtumassa. Enkelinpasuunoita olen hiukan herätellyt myös.
Tämän kevään uusi kokeilu on Echinacea purpurea ´Double Decker´ Punahattu jonka kukka on kahdessa kerroksessa. 
kuva:www.gardenbuddies.com
Pari uutta aurinkgonkukka lajiketta on myös ja sitten ihanaakin ihanampi Sinivaleunikko. Saa nähdä saanko sen onnistumaan. 
kuva:www.xihalife.com | |
| | |
11.02.08, 20:31
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihana tuo keijun mekko. Onko se perenna vai yksivuotinen ???
| |
| | |
11.02.08, 21:03
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Keijunmekko on oikeasti perenna, mutta Suomessa yksivuotinen. Ulkosalla se ei talvehdi.
Itselläni on yksi viime kesäinen keijunmekko talvetettavana n. 16 asteisessa huoneessa ja se on kukkinut koko talven ja kasvanutkin keinovalossa, jota tulee loisteputkilampusta. Vaihdan sen kohta isompaan amppeliin, kun käydään maalta sellainen hakemassa. Samalla kokeilen pistokkaita nyt, kun kasvukausi kohta alkaa. Jos tuo ikuinen sumu ei lopu niin eihän tässä valo lisäänny.
Minulle kävi lätkästi pikkutaimien kanssa. Koesiemenet itivät hyvin niin kuin olen aiemmin kertonut. Vein pienet taimet viileämpään ja niiden kasvu loppui siihen paikkaan. Kun nyt viikko sitten toin ne takaisin lämpimään, ne lopsahtivat yksituumaisesti. Olisi pitänyt laittaa suojukset päälle, koska ilmankosteus oli kuulemma riittämätön äkillisessä muutoksessa ja hennot taimet tavallaan kuivahtivat. (Näin tiesi ammatti-ihminen) En tajua, miksi en niitä suojannut. Muutama on elossa ja nyt kuvun alla.
Kylvin juuri tänään uudet siemenet ja niitä en viileään vie, koska itääkseen keijunmekko vaatii aika lämmintä eli n. 22 - 24 astetta. Nyt onkin sopiva aika kylvää keijunmekko, jos itse kasvattaa. Itäminen vie parisen viikkoa ja kasvu on alussa äärettömän hidasta, jos valoa on riittävästi, etteivät taimet sen puutteessa veny. | |
| | |
11.02.08, 21:27
|
#12 (linkki)
|
|
Voi harmi sun taimies kanssa Elli. :(
Onneksi voit ottaa siitä isosta kasvista pistokkaita niin ei tarvitse ihan alusta aloittaa. 
kuva:www.rakuten.co | |
| | |
02.03.08, 11:44
|
#13 (linkki)
|
| hei PuutarhaEllit
Miten on keväthommat lähteneet käyntiin?
Omat "suunnitelmani" tuossa kuvassa. :) | |
| | |
02.03.08, 19:14
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hertsileijaa Tuulia* , aiotko tosiaan saada nuo kaikki siemenet mahtumaan jonnekin ??!! Mutta varmaan mahtuu ja kesällä on kukkamaasi täynnä kaikkea hienoa..wautsi !
Olen 'taas' pitänyt lupaukseni eikä ole kuin keijunmekkoa, samettiruusua,hämähäkkikukkaa ja narsissitupakkaa kasvamassa...ja tietysti bataatti.
Perennoista on kylmäkäsittelyssä ulkona, erivärisiä akileijoja, sain niiden siemeniä ja yritän niitä nyt kasvattaa.
Riippapelakuut kuoli,tähän asti olivat vihreitä ja nyt sitten nuukahtivat, pasuunat ovat elossa ja komeat lehdet.
| |
| | |
02.03.08, 20:06
|
#15 (linkki)
|
|
Kehtaanko sanokaan... no supatan ihan hiljaa että kaikki siemenpussit ei mahtuneet kuvaan. :/
Kotisivua en ole saanut valmiiksi, mutta blogin kyllä. Jos haluat sinne kurkata niin laita meiliä reikienergia1 @ yahoo.com ilman välilyöntejä tietenkin. Laitan sinulle blogiosoitteen paluupostissa. :)
| |
| | |
06.03.08, 17:30
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuulia*, olen nyt yrittänyt kolme kertaa ja aina tulee viesti takas, onko tuo osoite oikein ?
| |
| | |
06.03.08, 19:19
|
#17 (linkki)
|
|
Ääks... no ei ole! :/
reikienergia_1 @ yahoo.com
sori..
| |
| | |
12.03.08, 18:31
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Wautsi Tuulia* kuinka mahtava talo sinulla on ,olette tehneet hurjasti töitä sen eteen.
Upeaa, ei ihme että kasvatatkin noin paljon noita taimia, kyllä sinne mahtuu vaikka mitä. Kuvasi olivat upeita, kivasti sommiteltu.
Kiitos kun saan käydä katselemassa ;)
Olen taas laittanut 'vähän' lisää siemeniä, mutta en paljoa, niinkuin lupasin..hih
| |
| | |
15.03.08, 10:28
|
#19 (linkki)
|
|
Niin se vaan tuppaa joka kevät käymään, että vaikka kuinka suunnittelee maltillisesti toimivansa, saa uuden mullan ja kevään tuoksu pään niiiiin pyörälle että lupaukset unohtuu. :))
I looooove spring! 
kuva:http://a1128.g.akamai.net | |
| | |
20.03.08, 15:29
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Huh tuota Tuulian* siemenmäärää.
Minä aina syksyllä päätän, että ensi kesänä pitää olla vähemmän tekemistä, mutta vielä en ole kovin hyvin onnistunut aietta toteuttamaan, kun jo hyötykasvipuolella on liikaa kaikkea.
Sentään jotakin tänään kylvin eli kärsimyskukkaa, valkoista mustasilmäsusannaa, titoniaa, kultahehkua ja kiinalaista paprikaa. Se on sellaista ylöspäin tököttävää, pientä ja pyöreää ensin valkoista ja sitten punastuu. Pussin kyljessä kyllä luki että pippuri, mutta paprikaa se on. Toin alkusiemenet joskus Pekingistä. En ole täällä nähnyt tuollaisia, vaikka en ole viime vuosina hakenutkaan. Kylvin myös hieman latva-artisokkaa, joka on nyt auttamattomasti myöhässä, mutta kun ne ovat kauniita kasvinakin niin ajattelin yrittää suojata ensi talven yli. Sen kun pitäisi talvehtia suojaisessa paikassa tällä kasvuvyöhykkeellä. Satoa tuskin ehtii tuottamaan. Ja onhan minulla tuo hervoton keijunmekkoprojekti :).
Tästä se alkaa...
| |
| | |
20.03.08, 15:34
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tällainen paprika, jos nyt tuo osoite pelaa.
http://petterssononline.com/habanero/peppers.php?action=variety&id=56 | |
| | |
29.03.08, 10:27
|
#22 (linkki)
|
| Iäkäs elli :)
Voi miten inani nupukoita nämä paprikat! En ole tämmöisen siemeniä nähnytkään. 
kuva: http://petterssononline.com
Ihanalta kuullostaa myös keijunmekko suunnitelmasi.
Minun pikkuiset on nyt kasvattaneet toiset lehdet ja niitä on... hetkinen....... 80 (kävin laskemassa). Muutama on kuukahtanut. Tänään ajattelin niitä jo koulia. Jos laittaisin neljä taimea samaan purkkiin niin siinäkin tapauksessa tarvitsen 20 ruukkua. Mitenhän oikein selviän tästä urakasta.. :/
Tervetuloa sinulle myös tuonne kotipesälleni, samoilla ohjeilla kuin *elli vaan* pääset sinne. :) | |
| | |
29.03.08, 19:12
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuulia*:lle,
Kiitos kutsusta, mutta pidän sähköpostini sellaisena, jota käytän vain lähimpien ihmisten kanssa käymiini keskusteluihin.
| |
| | |
19.05.08, 20:57
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuuliaaa, oletko keväthommissa kun ei ole kuulunut mitään, kävin äsken teillä kyläilemässä , oli niin kaunista ;)
| |
| | |
22.05.08, 17:58
|
#25 (linkki)
|
| Hei Elli!
No täytyy myöntää että kaikki liikenevä aika kuluu tuolla puutarhassa. Kukkivien kasvien listaan voisi nyt jo liittää kirsikkapuut ja mansikat sekä Ailakit ja Saksankurjenmiekan.
Auringonkukat kylvin tänään esikasvatukseen... noin sata siementä. Niistä tulee aita yhdelle tontinrajalle tänä vuonna. :) 
kuva:www.ontariowildflower.com | |
| | | | |