Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Piha ja Puutarha
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.01.08, 19:21   #1 (linkki)
Iäkäs elli
(Vierailija)

Talvehtiva keijunmekko

Otankin tämän keijunmekkojutun omaksi ketjukseen.

Mites teillä talvehtii keijunmekko? Oletteko saaneet onnellisesti sitä koskaan talven yli?

Toin niitä maalta kesäpaikasta kaksi syksyllä kokeeksi talvehtimaan. Toinen taisi kuolla siihen, kun uitin sitä kylpyammeessa kovin kylmässä vedessä, kun siihen oli iskenyt kirvaporukka. En tiedä, kuoliko kirvoihin vai kylmään kylpyyn ja taisin minä ruiskuttaakin sitä ison muovisaavin alla.

Toinen kukkii täyttä päätä tuollaisessa noin +16 asteisessa huoneessa. Olen suihkutellut sitä melkein joka päivä ja se tuntuu pitävän siitä. On amppelissa ja leikkasin sisään tuodessa kaikki alaspäin roikkuvat pois ja jätin ylös kiivenneet vain jäljelle. Nyt on kasvia taas kohta yhtä paljon alas- kuin ylöspäinkin.

Näinköhän saisin sen hengissä talven yli? Nyt alkaa päivä onneksi jatkua, vaikka se vielä onkin melkein loisteputkivalon armoilla.

Kylvin itsenäisyyspäivän aikoihin kokeeksi syksyllä keräämiäni keijunmekon siemeniä ja nyt on viisi minipientä tainta tuolla kuvun alla pinnistämässä kiinni elämään. On ne ihan virkeitä, mutta tuo pimeys. Valostahan se onnistuminen on kiinni tähän aikaan vuodesta.

Kävi vain niin, että kun koeidätys onnistui niin nyt on halu pitää taimet hengissä kevääseen asti, jos mahdollista. Keijunmekko on tosi hidaskasvuinen alussa, kun siemenestä aloitetaan, että jos onnistun, niin olisivat sopivia keväällä pistää ensin lasitetulle parvekkeelle ja sitten viedä kesäpaikkaan kesäksi.

Minkälaisia kokemuksia teillä toisilla?
Lainaa
  Vastaa viestiin

03.01.08, 09:58   #2 (linkki)

Käyttäjän peloton avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006

kuva:http://image.www.rakuten.co

;)
  Vastaa viestiin
12.01.08, 09:58   #3 (linkki)

Hei!

Luin joltain sivulta että keijunmekon pistokkaat lähtee hyvin kasvamaan ja kasvu on nopeampaa kuin siementaimien. Eli jos keijusi on vielä hengissä niin nipsipäs siitä oksia juurtumaan.
  Vastaa viestiin
13.01.08, 20:00   #4 (linkki)
Iäkäs elli
(Vierailija)

Kiitos vinkistä Tuulia.

Minulla olikin tarkoitus kokeilla pistokkaita, jos keijunmekko selviää talven yli. Näyttäisi selviävän. Oli huomaamatta kasvanut verhojen taakse kattoon asti, loppupää valkoista ruikeloa ilman valoa. Pelastin nekin latvat alemmas valoon loisteputken alapuolelle.

Odotan kuitenkin noin kuukauden, että alkaa tulla valoa ulkoakin. Sain kyllä kiinanjasmiinin juurtumaan pistokkaista marraskuulla, jolloin annoin oman ison pois, kun se ei mahtunut mihinkään talvehtimaan. On kuitenkin varmempi aloittaa tuollaisen hentovartisen kanssa vähän valoisampaan aikaan.

Nekin minitaimet ovat jo vähän kasvaneet. Vein ne myös tuonne vähän viileämpään huoneeseen, että tulisivat tanakammiksi, kun siellä on valoakin eniten.

Tässä alkaa sormet syyhytä kylvämään vaikka mitä, kun päivä vähän jatkuu :).
  Vastaa viestiin
17.03.08, 20:16   #5 (linkki)

Hei taas. Sain viikonloppuna sisareltani kamalan paljon pikkuruisia keijunmekkoja ja tuli mieleeni että kuinkahan ne Ellin keijuset kasvavat...?
  Vastaa viestiin
17.03.08, 22:16   #6 (linkki)
Iäkäs elli
(Vierailija)

Hei vain,

Iso, talvehtinut keijunmekko siirrettiin kolmen ihmisen voimin uuteen, isompaan amppeliin, jossa se jatkaa kukkimista ja voi muutenkin hyvin.

En ottanut pistokkaita, koska kylvin viime kuussa lisää viime syksyisiä siemeniä ja nyt minulla on pikkutaimia varmaan monta sataa yhteensä neljässätoista purkissa. Ajattelin tehdä niistä "huvimajan" pienoiseen, vanhaan kasvihuoneen putkirunkoon, johon on laitettu verkko ympärille. Riittää niistä muuallekin.

Itsenäisyyspäivän aikuisista taimista jäi tasan yksi henkiin. Ne eivät edistyneet viileässä ja kun toin ne lämpimämpään, kaatuivat yksi kerrallaan. Ne eivät kuulemma kestäneet lämpimämmän huoneen kuivempaa ilmaa ja siksi kuukahtivat, kun en taaskaan laittanut niille kattoa pään päälle eli muovisuojusta kosteuden pitämiseksi. Huomasin liian myöhään, mutta ei sev väliä. Nämä myöhemmin kylvetyt ovat miltei isompia kuin tämä vanhin.

On aika kurjaa, kun vaikka kasvukausi on alkanut, ei ole aurinkoa monena päivänä näkynyt tänä talvena. Se hillitsee minkään kylvämistä. Ei meillä riitä kaikille valoisaa paikkaa ja jos ei ole valoa, vetävät taimet vartta eikä niistä tule kunnollisia. Keijunmekossa ei sitä ongelmaa ole, kun voi typistellä ja kieputella tarvittaessa ja sitten ulkona antaa lähteä kunnolla kasvamaan pituutta. Nopeastihan ne sitten kasvavat kun ovat alkuun päässeet.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 11:56   #7 (linkki)
sipima
(Vierailija)

keijunmekko

Minä olen onnistunut talvehtimaan keijunmekon monena vuonna. Ihannelämpötilan pitää olla plus puolella +2-+12 olis aika ihanne. Valoa pitää olla. Itse en ole käyttänyt mitään lisävaloja. Juuripaakku on säilynyt hyvin ja keväälla tulee uusia versoja runsaasti. Niitä olen sitten laittanut purkkeihin ja antanut myös ystäville. Siemenistäkin olen saanut ne kasvamaan oikein hyvin.
Tänä syksynä mekko oli pitkään lasiteltulla parvekkeella. Otin pakkasten tultua sen sisään ja ihmeekseni se on alkanut kasvattamaan uusia versoja ja kukkii edelleen. Tosin ei niin runsaasti kuin kesällä.
Tänään leikkasin siitä alkuja ja laiton suoraan purkkiin ja lisäksi kokeilen myös vesilasissa juurtumista. En tiedä onnistuuko ?
Ensimmäiset keijunmekon siemenet olen ostanut n. 6 vuotta sitten.
E=Iäkäs elli;8753691]Otankin tämän keijunmekkojutun omaksi ketjukseen.

Mites teillä talvehtii keijunmekko? Oletteko saaneet onnellisesti sitä koskaan talven yli?

Toin niitä maalta kesäpaikasta kaksi syksyllä kokeeksi talvehtimaan. Toinen taisi kuolla siihen, kun uitin sitä kylpyammeessa kovin kylmässä vedessä, kun siihen oli iskenyt kirvaporukka. En tiedä, kuoliko kirvoihin vai kylmään kylpyyn ja taisin minä ruiskuttaakin sitä ison muovisaavin alla.

Toinen kukkii täyttä päätä tuollaisessa noin +16 asteisessa huoneessa. Olen suihkutellut sitä melkein joka päivä ja se tuntuu pitävän siitä. On amppelissa ja leikkasin sisään tuodessa kaikki alaspäin roikkuvat pois ja jätin ylös kiivenneet vain jäljelle. Nyt on kasvia taas kohta yhtä paljon alas- kuin ylöspäinkin.

Näinköhän saisin sen hengissä talven yli? Nyt alkaa päivä onneksi jatkua, vaikka se vielä onkin melkein loisteputkivalon armoilla.

Kylvin itsenäisyyspäivän aikoihin kokeeksi syksyllä keräämiäni keijunmekon siemeniä ja nyt on viisi minipientä tainta tuolla kuvun alla pinnistämässä kiinni elämään. On ne ihan virkeitä, mutta tuo pimeys. Valostahan se onnistuminen on kiinni tähän aikaan vuodesta.

Kävi vain niin, että kun koeidätys onnistui niin nyt on halu pitää taimet hengissä kevääseen asti, jos mahdollista. Keijunmekko on tosi hidaskasvuinen alussa, kun siemenestä aloitetaan, että jos onnistun, niin olisivat sopivia keväällä pistää ensin lasitetulle parvekkeelle ja sitten viedä kesäpaikkaan kesäksi.

Minkälaisia kokemuksia teillä toisilla?
Lainaa[/QUOTE]
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku