Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Piha ja Puutarha
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.02.12, 10:50   #1 (linkki)
hippuli1
(Vierailija)

operaatio pelasta rahapuu. Apua!

Minun vuoden vanha rahapuussani on kaksi isoa "oksaa" tai "vartta". Nyt ilmeisesti kastelin sitä liikaa, koska toisen varren pienet oksat nuukahtavat ja lehdet tippuvat. Toinen varsi voi hyvin. Miten tänä vuodenaikana, jolloin ei edes multia pitäisi vaihtaa, voin pelastaa rahapuuni? Revinkä toiden huono oksan irti juurineen vai mitä? Miten otan siitä pistokkaita? Jostain luin, että niiden pitäisi antaa kuivahtaa ennen uudelleenistutusta mutta uskaltaako siihen koskea nyt ollenkaan näin helmikuussa?
  Vastaa viestiin

05.02.12, 18:39   #2 (linkki)
Inkeri II
(Vierailija)

Älä hätäile

Älä tee sille nyt juuri mitään, hiukan kastelet, jos on ihan kuiva. odota ainakin 1 kk ennen kuin leikkaat latvan sopivasta kohdasta terävällä veitsellä, sellaisesta kohdasta josta se alkaa haaroittumaan. Sen latvan voit sitten istuttaa multaan tai antaa sen päivän pari kuivahtaa. Lähtee hyvin kun on kevät. Tarkkaile nyt sitä huonompaa jonkin aikaa, näet mitä se on tekemässä.
Rahapuu ei saa kauan kuivua, mutta ei sitä saa pilalle kastellakaan kun sillä on pienet juuret. Iso rahapuuni kestää kesän säätä eli annan sen olla välillä viikkokausia ulkona, ei tarvitse suojata kunhan vesi pääsee ruukusta pois.
Sen olen huomannut, ettei kovin isoon ruukkuun kannata istuttaa.Pieni ruukku ja tukeva suojaruukku ovat hyvä yhdistelmä ja saahan sitä joskus lannoittaa, mutta ei toki lepovaiheessa.
  Vastaa viestiin
07.02.12, 13:55   #3 (linkki)
äimän käki
(Vierailija)

Anteeksi -mutta minä olen aina oppinut että nimenomaan tammi-helmikuussa PITÄÄ vaihtaa ne mullat jos aikoo vaihtaa...
  Vastaa viestiin
17.02.12, 12:03   #4 (linkki)
hippuli1
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äimän käki Näytä viesti
Anteeksi -mutta minä olen aina oppinut että nimenomaan tammi-helmikuussa PITÄÄ vaihtaa ne mullat jos aikoo vaihtaa...
Minä nyt sitten vaihdoin mullat ja tutkin sen kuolleen haaran tilanteen. Varsi oli aivan mätä ihan alas asti joten ei sille voinut kuin heittää pois. Laitoin pieniä pistokkaita multaan samalla, kun siirsin elävän haaran siihen ja näyttää siltä, että tein oikean ratkaisun. Rahapuu on nyt alkanut tehdä pieniä uusia lehtiä ja näyttää voivan hyvin! Pelkäsin vain sitä, että tässä vaiheessa vuotta kun en löytänyt mistään kaktusmultaa, niin miten kasvi elelee tavallisessa kukkamullassa mutta katsotaan...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku