Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Rakentaminen ja remontointi
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.05.08, 12:26   #1 (linkki)
sheepsheep
(Vierailija)

asunnon myynti ilman välittäjää?

en löytänyt tästä aiheesta, joten päätin aloittaa uuden keskustelun.. meidän olisi tarkoitus myydä asuntomme ilman välittäjää, ainoastaan vähän askarruttaa että mitä kaikea on otettava huomioon ja esimerkiksi mitkä kaikki paperit tulisi olla esittelykansiossa.. HuHuu ne jotka olette onnistuneesti myyneet asuntonne ilman turhia välikäsiä ja suuria summia, olisiko hyviä vinkkejä?

Vastaa viestiin
27.05.08, 12:51   #2 (linkki)
Kati2
(Vierailija)

Mikä talo

Paljolti riippuu minkä sortin asunto kyseessä: osake asuntoyhtiöstä (kerrostalo, rivitalo) vai kiinteistö (omakotitalo).
´
Rivarista myin osakkeen edellisvuonna. Piti olla isännöitsijäntodistus (saa isännöitsijältä) sekä kaupparekisteriote sekä yhtiöjärjestys (saa esim. maistraatista). Nuo asiakirjat pitää olla kauppaa tehtäessä olla tuoreita, joten ne voi hankkia vasta kun oikeasti kiinnostunut ostaja on löytynyt, niin ei tarvitse montaa kertaa niitä maksella.

Onnea myyntiin! Itse ostaisin mieluiten aina suoraan myyjältä. Vällittäjät ei tiedä mitään, mutta kukapa osaisi kertoa omasta asunnostaan paremmin kuin myyjä.
  Vastaa viestiin
27.05.08, 13:04   #3 (linkki)
sheepsheep
(Vierailija)

kerrostalo kaksio 47m

kiitti paljon tiedoista! toi on niin totta, asunnon omistajahan sen parhaiten tietää mitä kertoa asunnon parhaista puolista!

Teitkö sellaisen kansion esittelyihin, missä oli nuo paperit? olen myös miettinyt että mistäköhän pohjapiirrustuksen saa hankittua..
  Vastaa viestiin
27.05.08, 16:12   #4 (linkki)
Kati2
(Vierailija)

En tehnyt esittelyihin kuin yleisesitteen asunnosta (otin mallia kiinteistövälittäjien esitteistä), jota jaoin.

Osakeyhtiömme oli niin pieni, että tein itse (olin hallituksen puheenjohtaja) isännöitsijäntodistuksen, johon pyysin isännöitsijältä allekirjoituksen. Minulla oli vuoden takainen kaupparekisteriote ja yhtiöjärjestys, josta annoin halukkaille kopioita. Mutta vasta kun oltiin kauppaa hieromassa (pankissa), niin hankin edellispäivänä tuoreet asiakirjat kaikista.

Pohjapiirrus oli meillä itsellämme. Riippuu kaiketi taloyhtiöstä, mutta yhtiön hallituksesta (hallituksen puheenjohtajalta) tai isännöitsijältä sitä kannattaisi kysyä. Tietty voi itsekin piirtää (muista vain laittaa piirrustuksiin "suuntaa-antava").

Vastaa viestiin
27.05.08, 17:33   #5 (linkki)
---neito--
(Vierailija)

Sen verran tässä on tullut vuoden aikana kierrettyä asuntoja, että kokemusta välittäjistä ja asunnon myyjistä on tullut. Yksi asuntoaan itse kaupitellut nainen jaariteli kaikken mahdollisen asunnosta ja yhtiöstä, samalla ilmeisesti vahingossa antaen kuvan, että taloyhtiössä asiat hoidetaan ihan perseelleen. Meille jäi tosi paska maku, niin asunnosta kuin yhtiöstäkin, että se asunto jäi ostamatta.

Välillä on myös mietittänyt ihmisten perusteet valita välittäjä. Niin mitäänsanomattomia tapauksia on tullut vastaan. Yksi välittäjä istui koko näytön ajan keittiössä, välittäjä ei olisi kertonut asunnosta mitään elemme olisi tentanneet häntä. Mitään ei kertonut vapaaehtoisesti. Yksi välittäjä sanoi erään toisen asunnon ensimmäisessä näytössä, ettei tästä asunnosta kannata maksaa enintään 5000 euroa vähemmän kuin pyynti on. Nyttemin asunto on toisella välittäjällä ja hintapyynti n. 15 000 euroa vähemmän kuin ensimmäinen pyynti.
  Vastaa viestiin
29.05.08, 15:28   #6 (linkki)
kesäheinä2
(Vierailija)

Osakehuoneiston myynti itse on helppoa, kunhan vain muistaa muutamat asiat.

- Pyydä muutaman välittäjän arvio asunnon hinnasta. Kannattaa käyttää myös omaa järkeään, sillä monet välittäjät antavat alhaisemman hinta-arvion, kuin mitä asunnosta voisi saada. Monet välittäjät antavat arvioin alueella toteutuneiden kauppojen perusteella, eivätkä ota huomioon esim. asunto-osakeyhtiön kuntoa ja tehtyjä remontteja. Esim. me saimme 5000e enemmän kuin mitä välittäjä arvioi hinnaksi.
-Esite asunnosta (mallin saa esim. jonkin toisen asunnon näytöstä tai internetistä), johon kirjataan asuntoa koskevat tiedot
-Isännöitsijän todistus, jonka saa tilaamalla isännöitsijältä. Muista kertoa isännöitsijälle, että todistus tulee asunnon myyntiä varten.
-Toimintakertomus ja tase, jotka saat myös isännöitsijältä. Näistä asiakirjoista ilmenee taloyhtiön talousasiat. (Annoin kopiot vain kaikkein kiinnostuneimmille mukaan)
- Muut tärkeät asiakirjat ja dokumentit. Esim. aiemmassa osakehuoneistossamme oli juuri tehty putkiston kuntokartoitus ja laitoin sen esittelyyn kaikkien nähtäville.
-Valmis lomake tarjouksen tekemistä varten.
-Ilmoitus oikotielle ja sanomalehteen.

Itse esittelyssä:
-Esittelyssä ei kannata olla koko perhe paikalla. Yksi ihminen riittää. Ole reipas ja aloitteellinen ja muista ottaa ihmisten yhteystiedot ylös.
-Anna kävijöille asuntoesite ja isännöitsijäntodistus luettavaksi.
- Ole ystävällinen, vaikka jotkut kävijät ovatkin vain sunnuntaikävelyllä :)
- Älä lannistu, vaikka paikalle tulisi vain muutama ihminen. Oman asuntomme myyntinäytössä kävi kolmen sunnuntain aikana ainoastaan neljä ihmistä ja yksi heistä osti asunnon :)
- Niin, ja hintaa ei kannata heti laskea, jos tarjouksia ei tule. Kärsivällisyyttä!

Kun saatte tarjouksen, voitte hyväksyä sen tai antaa vastatarjouksen. Kauppakirjalle löytyy malleja internetistä, myös kirjakaupasta voi ostaa lomakkeita. Oman pankin virkailijaa kannattaa pyytää lukaisemaan kauppakirja ennen allekirjoittamista. Kaupantekotilanteessa pankki hoitaa osan hommista. Kaupat tehdään yleensä myyjän pankissa. Ota mukaan kaupantekotilanteeseen osakekirja, ja 3-4kopiota kauppakirjasta allekirjoitettavaksi (yksi myyjälle, yksi ostajalle, yhdet pankeille.

Helppoa kuin heinänteko ja säästöä tuli meidän tapauksessa noin 5000euroa :) Sillä teki jo puolet uuden asunnon remontista.

Tsemppiä asunnon myyntiin!
  Vastaa viestiin
29.05.08, 15:30   #7 (linkki)
kesäheinä2
(Vierailija)

Korjaus edelliseen, eli kaupat tehdään yleensä ostajan pankissa :)
  Vastaa viestiin
02.06.08, 12:38   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2007
Olen kiertänyt paljon näyttöjä ja nämä

itse myyvät ovat usein aika ärsyttäviä, enkä mene katsomaan, ellei asunto ole tiedoiltaan lähes täydellinen. He hinnoittelevat välittäjiäkin kovemmin asuntonsa ja hinnasta on vaikea puhua loukkaamatta heitä. Lisäksi vapaasti katselu on vaikeampaa, jos paikalla on omistaja, joka kävelee perässä höpöttäen. Yksi myyjä (jolta ostimme itseasiassa asunnon) oli fiksu ja antoi meille tilaa. Antoi esitteen ja sanoi, että kiertäkää vapaasti ja katselkaa rauhassa. Hän odottelee täällä olkkarissa, jos tulee kysyttävää. Näinhän se menee. Miksi siinä tarvitaan jotain ihmistä perässä kävelemään ja hokemaan asioita, jotka itsekin nähdään. Välittäjässäkin on ärsyttävää, jos seurailee perässä koko ajan, mutta omistajan ollessa kyseessä siinä tulee sellainen myhäilevä olo vaan ja ei voi oikeasti edes puolisolle sanoa mistään mitään.
  Vastaa viestiin
03.06.08, 11:17   #9 (linkki)
Välittäjät soittelevat tiuhaan
(Vierailija)

Ja kun itse myy, kannattaa varautua, että soittoja tulee enemmän tai vähemmän aggressiivisia kiinteistövälittäjiltä, jotka haluavat ottaa kämppänne myyntiin. Heti ei aina saa edes selvää, että kyseessä on välittäjä. Yrittävät kaikenlaisia kieroja lähestymistapoja, päästä käymään ja sopimusta tekemään..

Mäkin myin kaksion itse. Ei mitään ongelmia. Itse myyminen aina karsii osan potentiaalisista ostajista pois, koska jotkut pelkäävät ostaa yksityiseltä. Vaikka se vastuu on joka tapauksessa aina myyjällä, välittäjät pesevät kätensä tosi tehokkaasti kaikesta todellisesta vastuusta. Mutta eihän sitä tarvitsekaan kuin sen yhden, jota asunto tosissaan kiinnostaan..
  Vastaa viestiin
03.06.08, 13:10   #10 (linkki)
kaalimato
(Vierailija)

Lilian76:n kirjoitusta kommentoisin. Mielestäni sekä itse omaa asuntoaa myyvissä että välittäjissä on eroja. Osa välittäjistä on erittäin ammattitaidottomia jopa hinnoittelussa. Me myimme asuntomme itse, mutta pyysimme paria välittäjää arvioimaan asunnon hintaa. Jokainen arvioija astui sisään, vilkaisi paikat ja otti esiin listan hinnoista, joita alueen asunnoista oli saatu. Välittäjät eivät vaivautuneet tutustumaan asunto-osakeyhtiön papereihin, tehtyihin remontteihin, eikä siihen, miten varakas ja hyvin hoidettu yhtiö oli. Ainoa mikä määräsi, oli alueella toteutuneet hinnat. Jokainen voi itse katsoa alueella myytyjen asuntojen toteutuneita hintoja Ympäristöministeriön sivuilta, ei siihen välittäjää välikädeksi tarvita. Minusta on ammattitaidotonta ja jopa vähättälevää jättää hinnoittelussa huomiotta nämä tärkeät asiat. Niin ja välittäjää käytettäessä välityspalkkio lisätään yleensä hintaan, jolloin ostajahan se sitten yleensä maksaa :/

Siitä olen Lilianin kanssa samaa mieltä, että perässä laahaava omistaja/välittäjä on ärsyttävä. Itse pysyttelin asuntonäytöissä visusti taka-alalla ja vain tarvittaessa vastailin kysymyksiin. Omistajat, jotka myyvät asuntoaan itse, tietävät yleensä, että asunto on helppo myydä, ts. asunto on hyvässä kunnossa. Pommin myymiseen tarvitaankin yleensä välittäjä.

Mutta, kuten jo totesin, on välittäjissäkin ammattitaitoista porukkaa, mutta totuus on, että ongelmien koittaessa ovat välittäjät harvoin halukkaita yhteistyöhön. Esimerkkinä ystävämme, jotka ostivat vuosi sitten rivitaloasunnon, joka paljastui vähän aikaa sitten homeloukuksi. Eipä paljon välittäjää kiinnosta :( Itse saavat sotkut lakimiesten kanssa selvitellä!

Vastaa viestiin

21.07.08, 13:32   #11 (linkki)
Asuntoaan myyvä
(Vierailija)

Valmis tarjouspohja?

Netistä olen löytänyt jo kauppakirjapohjan, mutta onko kellään Ellillä tietoa sivustosta josta saisi printattua tarjouspohjan? Olisi kiva että olisi sellainen jossa olisi mainittuna käsiraha ja sopimussakko jne., voisihan sen itsekin toki kirjailla mutta ehkäpä olisi parempi jos löytyisi joku valmis kappale. :)
  Vastaa viestiin
21.07.08, 14:45   #12 (linkki)
Kirjakaupoista?
(Vierailija)

Oliskohan kijakaupoissa myynnissä lomakkeita? Ainakin itse ostin joskus tuollaisia vuokrasopimuskaavakkeita kirjakaupasta.

Tosin tuskin ihan valmista kaavaketta ainakanaan tarkoitukseesi löytyy.
  Vastaa viestiin
21.07.08, 21:45   #13 (linkki)
ketkun vinkki
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Asuntoaan myyvä
Netistä olen löytänyt jo kauppakirjapohjan, mutta onko kellään Ellillä tietoa sivustosta josta saisi printattua tarjouspohjan? Olisi kiva että olisi sellainen jossa olisi mainittuna käsiraha ja sopimussakko jne., voisihan sen itsekin toki kirjailla mutta ehkäpä olisi parempi jos löytyisi joku valmis kappale. :)
Käy jossain asuntonäytössä joka on ison välittäjäfirman kautta myynnissä ja pyydä välittäjältä tarjouslomake :) Voit vaikka sanoa että oot vähän vihreä näissä ja haluat tutustua siihen lomakkeeseen ensin itseksesi. Teet sitten omasi tuon pohjalta.
  Vastaa viestiin
29.07.08, 14:16   #14 (linkki)
kinkkiik
(Vierailija)

Kun otat asunnostasi kuvia Oikotietä varten, niin siivoa kunnolla. Omassa kotikaupungissani on tälläkin hetkellä myytävänä (omistaja myy itse) rivitaloasunto, jonka kuvissa näkyy esim. keittiön tiskipöydillä tupaten täynnä tavaraa mm. avattu maitopurkki. Ei siis anna asunnosta kovin hyvin pidettyä vaikutelmaa, jos ei ole vaivauduttu siivoamaan edes valokuvien ottoa varten.

Kun otat kuvia, ota niitä eri etäisyyksiltä. Kaunis aurinkoinen sää soveltuu hyvin siihen, että otat kuvan talosta ulkopuolelta tai kuvataksesi näkymiä parvekkeelta, mutta yleensä se sama aurinkoinen sää soveltuu huonommin sisäkuviin (varsinkin vastavaloon kuvattaessa näkyy vain aurinkoinen ikkuna, mutta muu osa huoneistosta on pimeän näköinen).

Eikö sinulla ole tallessa niitä papereita, kun olet itse ostanut asuntosi? Niistähän saat todella hyvin tietoa siitä, mitä seikkoja kauppakirjassa tai tarjouksessa pitää olla. Tarjouksessa on tärkeää mainita, mihin mennessä käsiraha pitää maksaa ja että jos jompi kumpi osapuoli peruu kaupan käsirahan maksamisen jälkeen, niin "sakon" suuruus on enintään käsirahan suuruinen jne.

Kun esittelet asuntoa, tuuleta asunto kunnolla ja siivoa se perusteellisesti. Erityisesti keittiön tasot ja wc:n puhtaus ovat ihan oleellisia seikkoja. Ikkunoistakin olisi hyvä näkyä läpi.

Kun esittelet, niin pukeudu asiallisesti, vähennä asunnosta ylimääräistä roinaa esim. häkkikellariin tai auton peräkonttiin. Voit halutessasi etukäteen selvittää isännöitsijältä, että onko saunavuoroja tai yhtiön omia parkkipaikkoja saatavana. Vaikkei itselläsi olisi lapsia, niin on hyvä tietää, missä on lähin päiväkoti, ala- ja yläkoulu. Samoin hyvä myyntivaltti voi olla tiheä bussiverkosto, vaikkei itse julkisia kulkuneuvoja käyttäisikään.

Kun laitat ilmoituksen Oikotielle, niin lisää yhdeksi sivuksi myös skannattuna asuntonne pohjapiirrustus. Se on ihan oleellisen tärkeä, sillä itse esimerkiksi etsin sellaista kolmiota, jossa olisi yksi huone niin iso, että se olisi jaettavissa kahden lapsen kesken.

Mieti etukäteen, mitä haluat asunnostasi sanoa ja mitä haluat ehkä olla sanomatta. Tiedosta myös se, että joudut olemaan rehellinen etkä saa pimittää tietoa. Suosittelen, että teet "koe-esittelyn" puolisollesi tai ystävällesi tai vaikka puhut yksinäsi. Ei tarvitse puhua mitä sylki suuhun tuo, vaan voit korostaa tiettyjä hyviä puolia esim. tämä on valoisa läpitalon huoneisto, joka ei ole kuuma helteelläkään, yhtiössä on hyvin parkkitilaa, putkiremontti on juuri tehty, asunnossa on mukavat naapurit, alue on rauhallinen jne.
  Vastaa viestiin
04.03.09, 21:06   #15 (linkki)
ammukammu
(Vierailija)

...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kinkkiik
Kun otat kuvia, ota niitä eri etäisyyksiltä. Kaunis aurinkoinen sää soveltuu hyvin siihen, että otat kuvan talosta ulkopuolelta tai kuvataksesi näkymiä parvekkeelta, mutta yleensä se sama aurinkoinen sää soveltuu huonommin sisäkuviin (varsinkin vastavaloon kuvattaessa näkyy vain aurinkoinen ikkuna, mutta muu osa huoneistosta on pimeän näköinen).
Voi hyvää päivää, aurinkoinen säähän on mitä parhain asunnon kuvaamiseen! Silloin asunto kylpee valossa ja näyttää paljon houkuttelevammalta kuin synkällä ilmalla kuvattu koti, josta tulee heti ankea, harmaa ja valju vaikutelma.

Ensinnäkin, miksi pitää kuvata aina päin ikkunaa? Yhtä hyvin voi kuvata ikkunasta pois päin ja hyödyntää kaikki mahdollinen ulkoa tuleva valo. Toinen vaihtoehto saada hyviä kuvia on vetää mustat pimennysverhot kaikkien ikkunoitten eteen ja käyttää valokuvaajan valoja, mutta näitäpä tuskin on muilla kuin ammattilaisilla.

Vastavaloon on myös helppo kuvata ihan tavallisella digipokkarillakin, riittää kun tarkentaa aluksi esim. kohti lattiaa (tumma pinta) ja sitten kohti ikkunaa - tuloksena täysin onnistunut kuva.

En ole ammattilainen, mutta jonkin verran digikameralla kuvannut, ja kuvasin juuri oman asuntoni myyntiä varten, joten tiedän mistä puhun.

Sinänsä kirjoittaja on oikeassa siinä, että mikään ei ole niin masentavaa kuin kuvat joissa koko huone on musta ja ikkuna kirkas, mutta tämä on helposti vältettävissä, kunhan vain osaa käyttää sitä digikameraa.
  Vastaa viestiin
10.03.09, 22:14   #16 (linkki)
tulossa myyntiin kt kaksio
(Vierailija)

Onkos myyntikikkoihin luettavissa pullantuoksut ym. voitelukeinot? Termoskahvia ja mehua, keksejä ja pikkuruisia vastapaistettuja pullia? Vai eikö Suomessa ole ollut tapana? Samppista ei ehkä kuitenkaan, kuten näissä Englannissa tehdyissä "koti myyntiin"-ohjelmissa. Itse sain edellisen asuntoni myydä tyhjänä (kt yksiö), mutta nyt ei tyhjänä myyntiin ole mahdollisuutta. Mikähän olisi paras näyttöpäivä, lauantai vaiko sunnuntai? Entä aika? Kuinka kauan ovia kannattaa pitää auki?
  Vastaa viestiin
18.03.09, 11:02   #17 (linkki)
En ikinä ostaisi "yksinmyyjältä"
(Vierailija)

Olisi kamalaa mennä katsomaan asuntoa, jota asunnon omistaja esittelee. Eihän silloin edes "kehtaa" kysellä asunnosta ja yhtiöstä. Tuskin omistaja edes omastaan kovin rehellisesti kertoisi. Välittäjän kautta tiedän saavani puolueetonta tietoa.

Sinänsä myyjän kannalta kauppakirjat yms on ihan helppoa hommaa, mutta entäs sitten kun tulee kysymykseen esimerkiksi osamaksukauppa? Osaatko järjestellä jälkipantit ja muut?
  Vastaa viestiin
18.03.09, 11:21   #18 (linkki)
Kurppi
(Vierailija)

[quote="En ikinä ostaisi "yksinmyyjältä""]Olisi kamalaa mennä katsomaan asuntoa, jota asunnon omistaja esittelee. Eihän silloin edes "kehtaa" kysellä asunnosta ja yhtiöstä. Tuskin omistaja edes omastaan kovin rehellisesti kertoisi. Välittäjän kautta tiedän saavani puolueetonta tietoa.

Miten saat välittäjältä puolueetonta tietoa? Eiköhän asunnon omistaja tiedä omat asuntonsa asiat paremmin, kuin joku välittäjä. Välittäjä pystyy kertomaan vain sen, mitä omistajalta on kuullut. Ja voit kuvitella, kun välittäjällä on 20-50 kohdetta, niin hän ei muista, missä asunnossa oli mikäkin juttu jne.. Eikä välittäjiä kiinnosta nämä asiat.
  Vastaa viestiin
18.03.09, 11:35   #19 (linkki)
Hyvä ja ammatti-
(Vierailija)

taitoinen välittäjä on kiinnostunut tietämään kohteesta kaiken mahdollisen ja utelee loput. Katselee ja tarkastelee omin silmin ja NENIN.

Mielenkiintoista oli seurata kahden välittäjän toimintaa asunnossamme, kun pyysimme arviokäynnille. Toinen käveli ja katseli, tyytyi pintatietoon ja vuosilukuihin. Antoi tosi korkean hinta-arvion.

Toinen käytti aikaa, tutki, koluris skellarit ja yläpohjat, uteli ja laskeskeli, kertoi muujälle reaaliteeteista ja siitä, mikä on tällaisesta kohteesta kiinnostunut asiakaskunta.

Sen verran olen itsekin asioista perillä, jotta arvostin tuota jälkimmäistä välittäjää ja hänen perusteellisuuttaan. Hän todella aikoi saada kohteen kaupaksi ja karsi myyjän silmiltä suomut ja liialliset odotukset sekä ne tunnepuolelta tulevat arvot, joita myyjillä tuppaa olemaan. Niistähän ostaja ei maksa.

Paras ystäväni on välittäjä, joka on tehnyt tätä työtä vuosikymmenet. Hänkin on perusteellinen, saattaa tuntua jostakusta tylyltä, kun kertoo tosiasiat, eikä myötäile myyjän vääriä käsityksiä. Hänellä on kuitenkin asiakaskunta, joka palaa hänen juttusilleen aina uudelleen ja suosittavat häntä tuttavilleen. Kaupat sujuvat hyvin eikä odottamattomia yllätyksiä jälkikäteen tule.
  Vastaa viestiin
05.04.09, 08:35   #20 (linkki)
Harkinnassa
(Vierailija)

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos ja kun ostaa omakotitalon suoraan omistajalta?
Tietenkin sähkö- jäte- ja veimaksu ja kiinteistövero, mitä muita. Kuntotarkastus...

Vastaa viestiin

05.04.09, 12:29   #21 (linkki)
Eno veneessä
(Vierailija)

..kiinnitykset, rasitteet.
  Vastaa viestiin
24.04.09, 22:17   #22 (linkki)
Mursik
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä ja ammatti-
taitoinen välittäjä on kiinnostunut tietämään kohteesta kaiken mahdollisen ja utelee loput. Katselee ja tarkastelee omin silmin ja NENIN.

Mielenkiintoista oli seurata kahden välittäjän toimintaa asunnossamme, kun pyysimme arviokäynnille. Toinen käveli ja katseli, tyytyi pintatietoon ja vuosilukuihin. Antoi tosi korkean hinta-arvion.

Toinen käytti aikaa, tutki, koluris skellarit ja yläpohjat, uteli ja laskeskeli, kertoi muujälle reaaliteeteista ja siitä, mikä on tällaisesta kohteesta kiinnostunut asiakaskunta.

Sen verran olen itsekin asioista perillä, jotta arvostin tuota jälkimmäistä välittäjää ja hänen perusteellisuuttaan. Hän todella aikoi saada kohteen kaupaksi ja karsi myyjän silmiltä suomut ja liialliset odotukset sekä ne tunnepuolelta tulevat arvot, joita myyjillä tuppaa olemaan. Niistähän ostaja ei maksa.

Paras ystäväni on välittäjä, joka on tehnyt tätä työtä vuosikymmenet. Hänkin on perusteellinen, saattaa tuntua jostakusta tylyltä, kun kertoo tosiasiat, eikä myötäile myyjän vääriä käsityksiä. Hänellä on kuitenkin asiakaskunta, joka palaa hänen juttusilleen aina uudelleen ja suosittavat häntä tuttavilleen. Kaupat sujuvat hyvin eikä odottamattomia yllätyksiä jälkikäteen tule.
Kerropa kuka ja mistä firmasta!!!Etsin välittäjää..Hesasta.
  Vastaa viestiin
24.04.09, 23:00   #23 (linkki)
Mademoiselle
(Vierailija)

Omakotitalon osto suoraan omistajalta:
-mahdolliset ympäristön kaavamuutokset
-kuitit tehdyistä remonteista, onko takuut vielä voimassa, onko ne tehty standardien mukaan
-lämmitysjärjestelmä, koska uusittu, ikä
-tarkista kaupassa tulevien kodinkoneiden toimivuus
-pyydä talon sähkö- ja lvi-piirrustukset nähtäväksi
-selvitä tarkkaan irtaimisto mikä tulee kuulumaan kauppaan, laittakaa se paperille, älä luota suullisiin heittoihin, omistaja voi tulla katumapäälle pihan suihkulähteestä

Näitä tuli mieleen...

Vastaa viestiin
29.05.09, 09:32   #24 (linkki)
Rapatessa roiskuu
(Vierailija)

Vastuut

huomioikaa omin päin kauppoja huseeratessanne mm. KSL (lain xx pykälät)
/ myyjän / ostajan vastuut as oy kaupassa 2 v ja kiinteistökaupassa 5 v.
Asuntokauppalain 6 luku / virhevastuu <- tuohon voi myös tutustua .
http://www.finlex.fi/ Virhevastuu / KKO 1992:158 ja KKO 2003:61 päätökset.
Voisin kirjoitella erilaisia kauhuskenaarioita mutta olkoon... Kaikille aurinkoisia päiviä
  Vastaa viestiin
19.10.09, 15:41   #25 (linkki)
Vetoapua
(Vierailija)

Tänään otsikoissa (19.10.09)

Katsokaas mitä uutta aiheeseen löytyy:

http://www.arvopaperi.fi/arvoasunto/article334076.ece
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta