Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Rakentaminen ja remontointi
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.10.09, 09:46   #26 (linkki)
Builder
(Vierailija)

Välittäjät hiiteen

Välittäjä kauppasi taloa 2 kuukautta.3 näyttöä ja 20 perhettä kävi katsomassa.Loppuvaiheessa piti olla 2 ostajaehdokastakin.Kun sopimus loppui eivät ostajaehdokkaat yllättäen vastanneetkaan välittäjän soittoihin.Panin oikotielle samantien myyntiin itse ja tiputin palkkion verran hinnasta pois.Heti seuraavana päivänä soi puhelin ja ostaja kysyi milloin voisi tulla katsomaan.Sanoin että tule vaikka heti,ja puolen tunnin päästä oli auto pihassa.Nyt on käsiraha tilillä ja hyvä mieli.En ikinä enää sorru välittäjiin ja saman sanon muillekkin!
  Vastaa viestiin
15.03.10, 11:26   #27 (linkki)
punkku
(Vierailija)

asunnon myynti ilmaln välittäjää

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Builder Näytä viesti
Välittäjä kauppasi taloa 2 kuukautta.3 näyttöä ja 20 perhettä kävi katsomassa.Loppuvaiheessa piti olla 2 ostajaehdokastakin.Kun sopimus loppui eivät ostajaehdokkaat yllättäen vastanneetkaan välittäjän soittoihin.Panin oikotielle samantien myyntiin itse ja tiputin palkkion verran hinnasta pois.Heti seuraavana päivänä soi puhelin ja ostaja kysyi milloin voisi tulla katsomaan.Sanoin että tule vaikka heti,ja puolen tunnin päästä oli auto pihassa.Nyt on käsiraha tilillä ja hyvä mieli.En ikinä enää sorru välittäjiin ja saman sanon muillekkin!
Välittäjiä niin kuin omistajiakin on monenlaisia, välittäjän toimintaa säätelee kuitenkin laki ja asetukset, mikä laki säätelee omistajia myyjinä? Minä en ainakaan ostaisi omistajilta suoraan asuntoa, koska hän jättää kaikeni semmoisen kertomatta, mitä itse pitää negatiivisenä. Asuntokauppa on elämäni suurin sijoitus, johon käytän paljon rahaa. Noin suureen investointiin minä ainakin käytän välittäjää enkä omistajaa, joka kuvittelee vain säästävänsä rahaa. Minua ei myyjän rahan säästäminen kiinnosta, jos puhutaan kuitenkin minun elämäni kalleimmasta hankinnasta.
  Vastaa viestiin
15.03.10, 13:01   #28 (linkki)
omistaja-myyjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja punkku Näytä viesti
Välittäjiä niin kuin omistajiakin on monenlaisia, välittäjän toimintaa säätelee kuitenkin laki ja asetukset, mikä laki säätelee omistajia myyjinä? Minä en ainakaan ostaisi omistajilta suoraan asuntoa, koska hän jättää kaikeni semmoisen kertomatta, mitä itse pitää negatiivisenä. Asuntokauppa on elämäni suurin sijoitus, johon käytän paljon rahaa. Noin suureen investointiin minä ainakin käytän välittäjää enkä omistajaa, joka kuvittelee vain säästävänsä rahaa. Minua ei myyjän rahan säästäminen kiinnosta, jos puhutaan kuitenkin minun elämäni kalleimmasta hankinnasta.
Ihan samat lait ja asetukset säätelevät omistaja-myyjää kuin kiinteistönvälittäjääkin. Juuri esimerkiksi se, että asunnosta pitää kertoa kaikki sen arvoon olennaisesti vaikuttavat seikat. Ei ole yhtään sen erilaisempaa kaupantekoa ja kauppakirjamallit löytyvät valmiina netistä. Jos välittäjäkaupassa tulee ongelmia, pääsee välittäjä lain puolesta kuin koira veräjästä ja asunnon ex-omistajan päälle kaatuvat välittäjän tekemät mokat.

Itse olen sitä mieltä, että omistaja tuntee oman asuntonsa ja asuinalueensa kaikkein parhaiten ja isännöitsijätodistuksesta ilmenee kaikki tarvittava tieto. Suoraan omistajalta ostaminen säästää ostajankin rahoja, tottahan välityspalkkio huomioidaan asunnon myyntihinnassa :)
  Vastaa viestiin
17.03.10, 12:46   #29 (linkki)
Eräs elli
(Vierailija)

Olen Punkun kanssa täysin eri mieltä. Omistaja-myyjällä on ihan samat velvollisuudet kuin välittäjällä. Ja sitä paitsi olen varma, että saat omistajalta tarkemmat ja paremmat tiedot kuin välittäjältä. Olen tehnyt kauppoja suoraan omistajan kanssa sekä välittäjän kanssa ja myynyt itse ja käyttänyt välittäjää.

Nyt olen omistajana myymässä yhtä asuntoa ja olen selvittänyt ihan kaiken taloyhtiöön ja jopa ympäristöön liittyvän, jonka kerron ostajaehdokkaille. Tunnen myös naapurit, joten heistäkin saa halutessaan tietoa. Samaa tietoa olen saanut omistajilta ostaessani. Muutaman kerran olen jopa miettinyt, että ei sun hei tota olisi tarvinnut kertoa.

Välittäjiä on hyviä ja huonoja ja hyvin huonoja. Minulle on tämänkertaisen myynnin aikana soittanut kymmeniä välittäjiä ja he houkuttelevat minua asiakkaaksi kertomalla, että laitetaan pyyntihintaan välityspalkkio päälle niin silloinhan minä saan sen mitä asunnosta haluankin, eli ostaja maksaa sen välityspalkkion tällä systeemillä.
  Vastaa viestiin
17.03.10, 20:14   #30 (linkki)
Punkku
(Vierailija)

asunnon myynti ilman välittäjää

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja omistaja-myyjä Näytä viesti
Ihan samat lait ja asetukset säätelevät omistaja-myyjää kuin kiinteistönvälittäjääkin. Juuri esimerkiksi se, että asunnosta pitää kertoa kaikki sen arvoon olennaisesti vaikuttavat seikat. Ei ole yhtään sen erilaisempaa kaupantekoa ja kauppakirjamallit löytyvät valmiina netistä. Jos välittäjäkaupassa tulee ongelmia, pääsee välittäjä lain puolesta kuin koira veräjästä ja asunnon ex-omistajan päälle kaatuvat välittäjän tekemät mokat.

Itse olen sitä mieltä, että omistaja tuntee oman asuntonsa ja asuinalueensa kaikkein parhaiten ja isännöitsijätodistuksesta ilmenee kaikki tarvittava tieto. Suoraan omistajalta ostaminen säästää ostajankin rahoja, tottahan välityspalkkio huomioidaan asunnon myyntihinnassa :)

Olet väärässä, LAKI koskee vain kiinteistönvälittäjää, ei niitä jotka itse markkinoivat asuntoaan. Minä ainakin luotan välittäjään, joka tekee hommaa työkseen. Omistaja usein tietää asuinalueestan vain sen, mitä on itse käyttänyt. Jos ei ole lapsia, tuskin tietää, missä ovat tarhat, jos käyttää aina omaa autoa, ei tiedä julkisista mitään jne. Välittäjän taas kuuluu tietää tai selvittää semmoiset asiat. Sitäpaitsi kai välittäjätkin asuvat jossain, yleensä sillä alueella, millä toimivatkin.

Minä en uskalla ottaa sellaista riskiä, että ostaisin suoraan omistajalta, on kuitenkin edelleen kyse ELÄMÄNI ARVOKKAIMMASTA hankinnasta. En minä osta autoakaan suoraan omistajalta, miksi ostaisin asunnon, joka on huomattavasti kalliimpi.
  Vastaa viestiin

18.03.10, 08:46   #31 (linkki)
Välittäjäkö siellä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punkku Näytä viesti
Olet väärässä, LAKI koskee vain kiinteistönvälittäjää, ei niitä jotka itse markkinoivat asuntoaan. Minä ainakin luotan välittäjään, joka tekee hommaa työkseen. Omistaja usein tietää asuinalueestan vain sen, mitä on itse käyttänyt. Jos ei ole lapsia, tuskin tietää, missä ovat tarhat, jos käyttää aina omaa autoa, ei tiedä julkisista mitään jne. Välittäjän taas kuuluu tietää tai selvittää semmoiset asiat. Sitäpaitsi kai välittäjätkin asuvat jossain, yleensä sillä alueella, millä toimivatkin.

Minä en uskalla ottaa sellaista riskiä, että ostaisin suoraan omistajalta, on kuitenkin edelleen kyse ELÄMÄNI ARVOKKAIMMASTA hankinnasta. En minä osta autoakaan suoraan omistajalta, miksi ostaisin asunnon, joka on huomattavasti kalliimpi.

Tässä taitaa nyt joku kiinteistönvälittäjä kirjoitella ja tehdä itseään tärkeäksi!

Asunto-osakkeenkauppa on niin simppeli homma, että sen kyllä vähänkin asioista tietävä omistaja osaa tehdä. Ja ostajaehdokas kait nyt osaa olla sen verran varovainen, että ottaa esim. yhteyttä isännöitsijään kysyäkseen itseään askarruttavia asioita.

Kiinteistönmyynnissä olen käyttänyt itse välittäjää, siellä on monta sudenkuoppaa. Asunto-osakekaupassa ei ole.
  Vastaa viestiin
19.03.10, 12:17   #32 (linkki)
Punkku
(Vierailija)

Ei ikinä suoraan omistajalta

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Välittäjäkö siellä Näytä viesti
Tässä taitaa nyt joku kiinteistönvälittäjä kirjoitella ja tehdä itseään tärkeäksi!

Asunto-osakkeenkauppa on niin simppeli homma, että sen kyllä vähänkin asioista tietävä omistaja osaa tehdä. Ja ostajaehdokas kait nyt osaa olla sen verran varovainen, että ottaa esim. yhteyttä isännöitsijään kysyäkseen itseään askarruttavia asioita.

Kiinteistönmyynnissä olen käyttänyt itse välittäjää, siellä on monta sudenkuoppaa. Asunto-osakekaupassa ei ole.

No näinhän se on helppo vesittää muiden mielipide, kun väittää kiinteistövälittäjäksi. Kai muillakin voi olla ammattilaista kannattavaa mielipidettä, kuin vain alalla toimivilla.
  Vastaa viestiin
19.03.10, 13:23   #33 (linkki)
LKV
(Vierailija)

Näin sen sanon - vaikka itsekin välittäjä olen:) Helppoa rahaa välittäjälle, vähäisellä vaivalla.

Vastaa viestiin
06.06.10, 18:59   #34 (linkki)
Välittäjiin pettynyt
(Vierailija)

Eettinen välittäjä

Pahimmat ja törkeimmät välittäjät löydät SKVL:n pakeilta valvomasta välitystoiminnan etiikkaa.
Varokaa Marja Tyrnin näköisiä, mukaviksi naisiksi itseään nimittäviä kiinteistövälittäjiä. Nämä Lahtelaiset sooloilijat pilaavat asuntokauppasi vuorenvarmasti. Myykää ihmeessä asuntonne itse. Siinä säästyy ostajan sekä myyjän rahat ja hermot. "Ne mukavat naiset" tulevat tosi kalliiksi.
  Vastaa viestiin
26.07.10, 21:09   #35 (linkki)
Mollismoo
(Vierailija)

Ilman välittäjää kiitos :)

Olen ostanut kaksi asuntoa jotka ovat olleet myynnissä välittäjällä ja yhden myynyt välittäjän kautta. Kaikilla kerroilla välittäjän virka on yksinkertaisesti ollut asunnon esittely ja kauppakirjojen teko. Mielestäni on aika käsittämätöntä maksaa (esim. 200000€ huoneisto) 5000-10000€ palkkio työstä jonka osaa jokainen täysjärkinen ihminen hoitaa myös itse. Mikä siinä on niin vaikeaa esitellä omaa asuntoa, kertoo faktat ja sillä siisti, jos se ei miellytä ostajakanditaattia niin ok. Ja kyllä kai nyt jokainen joka on asuntoa ostamassa ottaa ITSE myös selvää millaisesta yhtiöstä ja millaiselta alueelta on asuntoa ostamassa. Turha kuvitella että se kiinteistövälittäjä rupeaa kovin innolla haukkumaan ja jokaista negatiivista asiaa kertomaan, kysehän on kuitenkin tämän palkasta. Ainoastaan mahd. asuntoon/yhtiöön liittyvät negatiiviset asiat tulisi tuoda ilmi sillä ne nyt tulevat jossain vaiheessa aina ilmi ja mikäli kyseessä on kovinkin paha asia voi kaupan esittää purettavaksi. Mutta itse en todellakaan aio enää ikinä käyttää välittäjiä sillä välityspalkkiorahoilla voi nopeuttaa asunnon myyntiä esim. pudottamalla hintaa tuon palkkion verran...
  Vastaa viestiin
28.07.10, 16:02   #36 (linkki)
Tee Se Itse
(Vierailija)

Itse myynnin positiiviset kokemukset

Kerronpa nyt itse oman kokemuksen.

Pistin kämppääni myyntiin ja lähtökohtana oli myynti välittäjän kanssa. Pyysin välitystarjouksen 4 paikasta. Kahden suuren välitysfirman palkkiot oli lähellä ryöstöä - olihan heillä suuret kampanjat meneillään, jotka nielevät rahaa. Kolmas oli hinnoitellut itsensä alas, mutta niin oli arviokin yli 20 000 euroa muita alempana. Neljäs oli about sinnepäin. Ja välittäjät - elkee tarjotko ilmaisia arvioita, jos närkästytte siitä jos asiakas päätyy myymään itse ;)

Koska suurta yhteisymmärrystä ei löytynyt niin päätin kokeilla itse. Kaiken a ja o mielestäni oli hyvät kuvat ja selkeä rehellinen ilmoitus. Näkyvyyttähän saa jo kohtuullisesti netistä. Selkeä ilmoitus tarkoittaa selkeää asian esitystä ja myös hyvää kielioppia, joka on päässyt monelta välittäjältä välttävän puolelle. Käytin valokuviin ihan ammattikuvaajaa ja jätin omat räpsäsyt tällä kertaa väliin.

Ilmoitus oli oikotiellä 10 päivää ja pidin yhden näytön. Näytössä esitin kämpän esitellen rehellisesti myös tehdyt remontit ja taloyhtiön. Palaute oli kävijöiltä hyvää, sillä itseäni ei hirvittänyt pistää "itseä likoon" - voihan tuollainen ventovieraiden ryntäys olla monelle ahdistavaa. Tuona aikana kämpää kävi katsomassa ~15 perhettä / pariskuntaa. Sain seuraavana päivänä pyyntihintaisen tarjouksen, joka oli kaikkien välittäjien arvioiden maksimi, jonka toki tarkistin myös itse alueen muista myyntikohteista.

Asunto-osakeen kauppakirjat yms. pohjat saa netistä ja myös seikkaperäisiä step by step myyntiohjeita. Pankkisi varmaan vielä tarkistaa kauppakirjat puolestasi, jos pyydät. Osakekaupassa en siis vastakaan aio välittäjään langeta. Kiinteistökaupassa voisin harkita kuitenkin välittäjää, jos en itse kiinteistökaupan säädöksiä osaisi.

Hintana koko myyntirulijanssille oli 200e, siivomisen vaiva ja muutama tunti kevätillasta kävijöiden kanssa rupattelua. Ainakin itse olin koko homman jälkeen tyytyväinen itse myymisen kokemukseen.
  Vastaa viestiin
13.08.10, 13:25   #37 (linkki)
semisti_hukassa
(Vierailija)

Tungen tänne samaan ketjuun. Olen myymässä kerrostaloyksiötä itse. Lähestulkoon kaikki alkaa olla selvää mitä pitää tehdä, mutta yksi juttu vielä on epäselvää: Pitääkö mun ilmoittaa pankkiin (josta asuntolaina on otettu, tässä tapauksessa Sampopankki) että olen myymässä asuntoa? Siis ennen vai riittääkö ilmoitus vasta kun tarjous on hyväksytty ja tarvitsen heiltä osakepaperit?
  Vastaa viestiin
13.08.10, 13:56   #38 (linkki)
hitunen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja semisti_hukassa Näytä viesti
Tungen tänne samaan ketjuun. Olen myymässä kerrostaloyksiötä itse. Lähestulkoon kaikki alkaa olla selvää mitä pitää tehdä, mutta yksi juttu vielä on epäselvää: Pitääkö mun ilmoittaa pankkiin (josta asuntolaina on otettu, tässä tapauksessa Sampopankki) että olen myymässä asuntoa? Siis ennen vai riittääkö ilmoitus vasta kun tarjous on hyväksytty ja tarvitsen heiltä osakepaperit?
Kannattaa soittaa pankkiin ja kysyä heiltä, miten nopeasti he pystyvät luovuttamaan osakekirja ja mitä se sinulta vaatii. Kannattaa kertoa heti, että olet myymässä itse. Fiksuissa ja ASIAKASPALVELUA tarjoavissa pankeissa pankkivirkailija pyytää kopion/luonnoksen kauppakirjasta nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Kannattaa aina pyytää pankin varmistus siihen, että ehdottamasi maksutapa on OK (yleensä omistus- ja asumisoikeus vaihtuvat eri aikaan ja lisäksi kaupantekoon liittyy käsiraha ja varsinainen lopullisen kauppasumman maksaminen).
  Vastaa viestiin
29.09.10, 10:27   #39 (linkki)
Ulrica
(Vierailija)

Asunnon myynti - ei tarvita välittäjää

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sheepsheep Näytä viesti
en löytänyt tästä aiheesta, joten päätin aloittaa uuden keskustelun.. meidän olisi tarkoitus myydä asuntomme ilman välittäjää, ainoastaan vähän askarruttaa että mitä kaikea on otettava huomioon ja esimerkiksi mitkä kaikki paperit tulisi olla esittelykansiossa.. HuHuu ne jotka olette onnistuneesti myyneet asuntonne ilman turhia välikäsiä ja suuria summia, olisiko hyviä vinkkejä?
Itse hyödyntäisin myös välittäjät, koska ovat ammattilaisia hinta-arvioissa. Pyydät siis arvioimaan, mutta et ota heitä välittämään jos et halua.

Ilmaisia arvioita löytyy tälläkin hetkellä, kun varaat vain:

Ilmainen arvio asunnon arvosta

Toisaalti sinulla on myös lähestulkoon samat resurssit käytössäsi (löydät netistä toteutuneiden kauppojen hinnat julkisena tietona). Tällä pitäisi päästä hyvin alkuun. Ainakin me pääsimme ja kauppa tod. näk. toteutu ensi viikolla.
  Vastaa viestiin
11.10.10, 21:56   #40 (linkki)
Ei ikinä enää välittäjää
(Vierailija)

Täällä useat uhoavat, etteivät osta kuin välittäjältä. Meillä ei ainakaan ole kuin huonoja kokemuksia välittäjistä. Kieroilevat ja valehtelevat saadakseen kaupat aikaiseksi. Pesevät kädet heti, jos ongelmia ilmenee. Isoissa firmoissa kotiasi "esittelee" mahdollisesti useita kymmeniä henkilöitä, jotka eivät voi tietää asunnostasi kaikkea mitä itse tiedät.

Ja loppukaneettina voisi sanoa, että kuluttajariitalautakuntakin kääntyy puolustamaan välittäjiä ahneilta asiakkailta ihan selvissä tapauksissa.
  Vastaa viestiin

11.10.10, 22:47   #41 (linkki)
Tuutikki
(Vierailija)

Me ostimme aikoinaan asunnon suoraan omistajalta. Hän oli tarkkaan haalinut kasaan kaikki samat paperit kuin välittäjäkin olisi hankkinut, ja itse kaupathan tehtiin kaupanvahvistajan läsnäollessa pankissa. Eli samat paperit, sama vastuu myyjällä, sama lopputulos, säästimme tosin hieman välittäjän kuluissa (tai no lähinnä myyjä), mutta lopputulos oli sama kuin välittäjää käytettäessa, paitsi että myyjähän ne kaikki paperit joutui haalimaan. No mikäs siinä on haaliessa jos säästää monta tonnia..

Meidän ostamamme ok-talo oli tämän tee-se-ite-myyjän pääosin itse remontoima, minkä kyllä huomasi,(eikä halukkaita remppaihmisiä ollut jonoksi) ja saimmekin talon erittäin edullisesti, ja 5 vuotta myöhemmin itse rempatun talon (välittäjän kautta tosin) myydessämme saimme lähemmäs 100 000 euroa voittoa.

Sillä missä kunnossa talo on, ei yleensä ole kovin paljon painoarvoa, kun siis verrataan alueelta saatuun keskimääräiseen neliöhintaan. Ainahan se toki avittaa jos talo on siististi remontoitu, mutta vaikka siihen remonttiin olisi ladattu 50 000, se tehty remontti saattaa nostaa sen talon arvoa ehkä 5000 eurolla. Eli sitä voi ylihinnoitella itsensä markkinoilta.

Samahan pätee uuden autonkin ostoon, ostat auton kaikilla herkuilla ja toteat 2 vuoden päästä saavasi siitä autosta sen saman summan minkä se karvalakkiversion ostaja sai.

Että silleen.

Mutta omakohtaisen kokemuksen perusteella ostaa/myydä ilman välittäjää on ihan ok, se vaivannäkö on lähinnä myyjän, eikä riski ole yhtään isompi. Voin siis suositella.
  Vastaa viestiin
09.01.11, 21:10   #42 (linkki)
älkää ikinä
(Vierailija)

maksako välittäjälle

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapatessa roiskuu Näytä viesti
huomioikaa omin päin kauppoja huseeratessanne mm. KSL (lain xx pykälät)
/ myyjän / ostajan vastuut as oy kaupassa 2 v ja kiinteistökaupassa 5 v.
Asuntokauppalain 6 luku / virhevastuu <- tuohon voi myös tutustua .
http://www.finlex.fi/ Virhevastuu / KKO 1992:158 ja KKO 2003:61 päätökset.
Voisin kirjoitella erilaisia kauhuskenaarioita mutta olkoon... Kaikille aurinkoisia päiviä

Joo, mutta välittäjän käyttäminen ei vaikuta näihin mitenkään? Myyjän ja ostajan vastuut ovat aina olemassa, välittäjä ei niitä poista.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 12:17   #43 (linkki)
Marit22
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Asuntoaan myyvä Näytä viesti
Netistä olen löytänyt jo kauppakirjapohjan, mutta onko kellään Ellillä tietoa sivustosta josta saisi printattua tarjouspohjan? Olisi kiva että olisi sellainen jossa olisi mainittuna käsiraha ja sopimussakko jne., voisihan sen itsekin toki kirjailla mutta ehkäpä olisi parempi jos löytyisi joku valmis kappale. :)

tämä kyllä on yks vaihtoehto. asunnot
  Vastaa viestiin
09.06.11, 10:28   #44 (linkki)
välitän.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja älkää ikinä Näytä viesti
Joo, mutta välittäjän käyttäminen ei vaikuta näihin mitenkään? Myyjän ja ostajan vastuut ovat aina olemassa, välittäjä ei niitä poista.

Välittäjän vastuu on 10 vuotta. Iso on ero.
Välittäjäkaupassa on myös voimassa tiukemmat säännöt.
  Vastaa viestiin
22.06.11, 23:02   #45 (linkki)
koira
(Vierailija)

veräjästä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja välitän. Näytä viesti
Välittäjän vastuu on 10 vuotta. Iso on ero.
Välittäjäkaupassa on myös voimassa tiukemmat säännöt.
Ehkä, mutta heiltä löytyy kyllä kalliit lakimiehet sotkut hoitamaan...
  Vastaa viestiin
22.07.11, 21:25   #46 (linkki)
kervinen
(Vierailija)

Pankin osuudesta

Pankki kyllä hoitaa itse kaupan ja pantit yms mutta ei lue/kommentoi/neuvo kauppakirjoissa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitunen Näytä viesti
Kannattaa soittaa pankkiin ja kysyä heiltä, miten nopeasti he pystyvät luovuttamaan osakekirja ja mitä se sinulta vaatii. Kannattaa kertoa heti, että olet myymässä itse. Fiksuissa ja ASIAKASPALVELUA tarjoavissa pankeissa pankkivirkailija pyytää kopion/luonnoksen kauppakirjasta nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Kannattaa aina pyytää pankin varmistus siihen, että ehdottamasi maksutapa on OK (yleensä omistus- ja asumisoikeus vaihtuvat eri aikaan ja lisäksi kaupantekoon liittyy käsiraha ja varsinainen lopullisen kauppasumman maksaminen).
  Vastaa viestiin
06.08.11, 23:19   #47 (linkki)
myyjä
(Vierailija)

Nordeassa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kervinen Näytä viesti
Pankki kyllä hoitaa itse kaupan ja pantit yms mutta ei lue/kommentoi/neuvo kauppakirjoissa.
Nordeassa lukivat ja sain myös pari parannusehdotusta. Kaipa tuo on virkailijasta kiinni mitä he osaa ja tekee asiakkaansa hyväksi.

Itse olen sekä ostanut että myynyt ilman välittäjää. Kaikki on sujunut aina hyvin.
  Vastaa viestiin
01.09.11, 13:30   #48 (linkki)
kehen luotat?
(Vierailija)

Meillä pankki teki panttauspaperit väärin kahdessa peräkkäisessä asuntokaupassa. 2 eri pankkia, joten ei ne pikkunilkit mitään osaa. Kehtasivat vielä syyttää välittäjää siinä jälkimmäisessä kaupassa. Jos oltais oltu ilman välittäjää, olisimme jääneet ilman vakuuksia.

Osaan kyllä myydä mutta ostan mielummin välittäjältä,
Yksi oman asuntonsa myyjä ei edes tiennyt että asunnossa oli valtava velkaosuus...
  Vastaa viestiin
05.10.11, 13:42   #49 (linkki)
TMM
(Vierailija)

Välittäjien toiminta

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Välittäjät soittelevat tiuhaan Näytä viesti
Ja kun itse myy, kannattaa varautua, että soittoja tulee enemmän tai vähemmän aggressiivisia kiinteistövälittäjiltä, jotka haluavat ottaa kämppänne myyntiin. Heti ei aina saa edes selvää, että kyseessä on välittäjä. Yrittävät kaikenlaisia kieroja lähestymistapoja, päästä käymään ja sopimusta tekemään..

Mäkin myin kaksion itse. Ei mitään ongelmia. Itse myyminen aina karsii osan potentiaalisista ostajista pois, koska jotkut pelkäävät ostaa yksityiseltä. Vaikka se vastuu on joka tapauksessa aina myyjällä, välittäjät pesevät kätensä tosi tehokkaasti kaikesta todellisesta vastuusta. Mutta eihän sitä tarvitsekaan kuin sen yhden, jota asunto tosissaan kiinnostaan..

Pian lähtee oma kämppä myyntiin. Kuulin huhua, että välittäjät saattavat tekeytyä asiakkaaksi puhelimessa ja yksityisnäytössä selviää, että välittäjähän se itseään kauppaa eikä osta mitään. Minkälaisia kokemuksia teillä on tästä asiasta. Kämppä lähtee Helsingin ytimen tuntumasta, joten soittajia(tarkoitan välittäjiä) riittänee. Eihän se maailmaa kaada ajaa joitain kertoja "turhaan" näyttämään kämppää, mutta kun en itse asu ko. asunnossa niin se on vähän haastavampaa. Olisin kiinnostunut kokemuksista ja neuvoista tähän asiaan liittyen.
  Vastaa viestiin
05.10.11, 17:36   #50 (linkki)
tarkista enirosta
(Vierailija)

Luulisin että Helsingin keskustan kämppään tunkee välittäjiä.

Jos asunnossa on nyt vuokralainen/asukas, niin kannattaa ehkä sopia näyttöajaksi jokin tietty hetki viikoittain? Vaikka semmoinen ilta jolloin asukkaalla harrastus?

Tämä tietty hetki olisi sikälikin hyvä, että voisit tarkistaa enirosta soittajat ja kiinteistövälityspuulaakeista soittaneille vaikka viesteillä että kannattaa tulla vain jos ovat kiinnostuneita ostamaan.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku