Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Rakentaminen ja remontointi
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.08.08, 13:32   #1 (linkki)
nuorinainen_
(Vierailija)

Koko kerrostaloasunnon remppa...mitä maksaa?

Heips kaikki!

Olen ostamassa asuntoa ja olen miettinyt tässä mitähän maksaisi remontoida koko hoito... (keittiö, mutta ei uusia keittiökoneita...) kylpyhuone kaikkineen (amme pois jne..)
uusi lattia 85 neliötä (laminaatti varmaan)

kivitalo, en tiedä mitä seinille vois tehdä että niistä sais kivat..mitä luulette, mikäs näyttäisi trendikkäältä? maalaaminen, tapetti...muita vaihtoehtoja?

TYÖSTÄ ei tarvitse maksaa mitään koska tekijä löytyy kaikkeen.. olen suunnitellut ikean keittiötä eli en mitään superkallista.

mietin vaan että riittääköhän tähän kymppitonni (noin) ottaen siis huomioon pelkät materiaalit, ei työn osuutta..

kertokaas muut kokemuksia vastaavista?
  Vastaa viestiin
05.08.08, 15:48   #2 (linkki)
en osaa sanoa mutta
(Vierailija)

Kylppäriremonttia ei kannata aloittaa ennen kuin on isännöitsijän kanssa ollut yhteyksissä, josko sellainen on vaikka tulossa koko taloyhtiöön vuoden, parin sisällä. Joka tapauksessa isännöitsijä haluaa tehdä kosteusmittaukset ja seurata remppaa.
  Vastaa viestiin
05.08.08, 16:27   #3 (linkki)
annuliini
(Vierailija)

Jos työstä ei tartte maksaa niin pitäis riittää. Nopeastihan sinä lasket kulut suurinpiirtein, jos sinulla on kaakelipinta-ala, keittiö kaappejen määrä ym. tiedossa. Muistat vaan, että kaiken maailman näkymättömiin asioihin (pensseleihin, teloihin, tasoitusaineisiin ym.) menee yllättävän paljon rahaa. Retki rautakauppaan, nopea kartoitus tarjonnasta ja hintojen ylimalkainen katselu (hintaerot on muuten valtavia!) auttaa hahmottamaan minkä tyylistä saattaisi haluta. Muutenkin rautakaupasta kannattaa jo eka kerralla pyytää mukaan tapettinäytteitä, maalien värikarttoja ym. ilmaista sälää, joita voi rauhassa kotisohvalla tutksikella ja mietiskellä. Minulla ainakin on tapetin valinnassa aina käynyt niin, että eka käynnillä lähtevät näytteet hyllytetään ja toka kerralla osuu sitten "harjautuneeseen" silmään se mieleinen. Muutenkin kannattaa materiaaleja miettiä useampi päivä, ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkaisuja. Niin ja materiaalit kannattaa ehkä valita ensin, ostaa sitten, niin tulee harmoonisempi kokonaisuus asuntoon. Tässä siis nopeasti ajatuksia, joita tuli mulle mieleen.
  Vastaa viestiin
06.08.08, 21:31   #4 (linkki)
Omat kokemukseni
(Vierailija)

Meillä maksoi kerrostaloasunnon remontti noin 1000 euroa neliö (asunto on vähän päälle 100 neliötä). Kaikki muut työt teimme itse paitsi laatoitukset (wc, kylpyhuone ja eteinen) ja sähkö- ja putkityöt. Toki materiaalivalintamme eivät ole mitenkään halvimmasta päästä.

Meilläkin on kivitalo, ja päädyimme maalaamaan kaikki seinät. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä valintaan, ja jos väri kyllästyttää (mitä en meidän tapauksessa kyllä usko, sillä kaikki seinät ovat valkoiset, koska lattiat ovat tummat), on maalaaminen uudelleen eri värillä aika vaivatonta verrattuna vaikkapa tapetointiin :)
  Vastaa viestiin
10.08.08, 20:12   #5 (linkki)
Rakentaja itse
(Vierailija)

Jos vakavissaan kuvittelee remontoivansa 85 neliön kämpän, keittiöt ja kylppärit, kymppitonnilla niin taitaa olla parempi unohtaa koko juttu. Sen verran hämärää on ko henkilölle remontin tekeminen.

Realistisempi materiaaliarvio voisi olla 30 000 Euroa.
  Vastaa viestiin
11.08.08, 12:10   #6 (linkki)
annuliini
(Vierailija)

Siis täh!

Kyllä meillä ainakin onnistui 50 neliön kerrostaloasunnosta laittaa kaikki muu uusiks paitsi kylpyhuone noin 10 000 egellä. Ja tuosta summasta siis ison osan lohkaisi Puustellin keittiö ja työmiesten palkat.
  Vastaa viestiin
11.08.08, 13:39   #7 (linkki)
kylppärissä on kallista...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja annuliini
Kyllä meillä ainakin onnistui 50 neliön kerrostaloasunnosta laittaa kaikki muu uusiks paitsi kylpyhuone noin 10 000 egellä.
Niinpä, mutta sitten kun tuohon lisätään se kylppärin remontointi päälle, niin hinta tuplaantuu, vähintään!

Vastaa viestiin
11.08.08, 14:43   #8 (linkki)
Kastanja_
(Vierailija)

Meidän kerrostalon rempasta tuli opittua seuraavaa:

- taloyhtiö saattaa maksaa kosteuseristeet kylppäriin - jos löytyy kosteutta, homma viivästyy mikä vaikeuttaa asumista

- hanoihin (k ja kph) menee paljon rahaa

- kylppäriin joutuu ehkä kutsumaan sähkömiehen, koska nykyisin kosteiden tilojen pistorasioiden tulee olla vikavirtasuojauksella varustettuja ja mahdollisesti putkimiehen, kun putket pitää saada umpeen omasta rapusta (ellei ole huoneistokohtaista jakajaa)

- kylppärin kaapit maksavat paljon, jos joutuu ottamaan epästandardin kokoisia (ostettiin itse keittiöjätistä (vai -netistä..) keittiökaapit kylppäriin, oli kohtuullisen hintaiset, vaikka jouduttiin sahauttamaan vähän pienemmiksi)

- budjettiin kannattaa myös laskea lattiamateriaalien lisäksi myös jalkalistat, mahdolliset uusittavat ovenkarmit ja muut pikkusälä, mistä kertyy yllättävän iso summa - ja samoin jonkun mainitsemat tasoitteet, joita meillä meni monta säkkiä, vaikka seinien piti olla ihan hyvässä kunnossa... ja laminaatinkin alle saattaa joutua tasoittamaan lattiaa

Noilla eväillä kannattanee laskea kustannuksia. Itse tehtiin kerrostalokolmion remontissa lähes kaikki keittiötä lukuunottamatta uusiksi. Loppusummaa ei uskallettu edes laskea, koska ei haluttu tehdä mitään pikaparannusta, vaan todella hyvää jälkeä pistorasioiden lisäyksestä lähtien. Hermot oli todella kireällä monta kuukautta, kun piti juosta rautakaupasta toiseen valitsemassa kamalalla kiireellä ties mitä laattoja ja saumalaasteja ja iltaisin nyhrätä maksetun työvoiman lisäksi ties missä tapetin irrotuspuuhissa. Mutta kyllä se oli sen arvoista.
  Vastaa viestiin
11.08.08, 22:50   #9 (linkki)
On remontteja ja REMONTTEJA
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja annuliini
Siis täh!

Kyllä meillä ainakin onnistui 50 neliön kerrostaloasunnosta laittaa kaikki muu uusiks paitsi kylpyhuone noin 10 000 egellä. Ja tuosta summasta siis ison osan lohkaisi Puustellin keittiö ja työmiesten palkat.
Haluaisinpa nähdä mitä se "kaikki uusiksi" tässä tapauksessa tarkoitti. Puustelli keittiö ilman koneita on normaalisti 7 - 8 000 Euroa, ilman asennusta. Että ilmeisesti aika pintapuolinen oli loppuremppa.
  Vastaa viestiin
13.08.08, 11:18   #10 (linkki)
remppareija
(Vierailija)

Meillä tehtiin remontti 75 m2 kerrostaloasuntoon ja kustannukset kaikkineen olivat n. 20 000 €. Kylppärin kalusteet vaihdettiin mutta me ei tehty kaakeleille mitään. Keittiön ja komerot (keskihintaiset) asensi ammattilainen, purkaminen, kaikki maalaukset ja lattioiden hionta tehtiin itse. Todellakin, kaikkeen pikkusälään ja isompaan sälään uppoaa nopeasti paljon rahaa, esim. maalit olivat yllättävän kalliita. Lisäksi meillä vaihdettiin kaikki pistorasiat, listat jne. Lopputulos oli kyllä vaivan ja pennosten väärti.
  Vastaa viestiin

16.08.08, 22:37   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Ite tein just huoneeseen remontin. Poistin vanhat paneelit seinistä ja laitoin kipsilevyt. Levyjen päälle pohjamaalaus ja tapetit. Katon paneelit maalasin. Lattiasta vanha muovimatto ja lastulevyt pois ja eristeet myös. Sitten uudet eristeet,lattialevyt ja päälle laminaatti. Aikaa siitä, kun aloitin tyhjentää huonetta, siihen kun tavarat ja listat oli paikoillaan, kului aika tarkasti viikko. Huoneen koko on noin 3x4 metriä. Arvatkaas paljonko meni tarvikkeisiin ?
Ihan siks, että tuo kymppitonni remonttiin on aika iso summa, jos itse tekee.
  Vastaa viestiin
18.08.08, 23:15   #12 (linkki)
nuorinainen_
(Vierailija)

no perhepiiristä löytyy ihan ammatikseen tekevä sähkömies ja putkimies. sikäli onnekas asia. itsekin olen kääntymässä seinien maalaukseen valkoisella, tummaan laminaattiin, ikean keittiöön.muutamasta asuntovaihtoehdosta sitten miettii minkä valitsee ts. pitääkö kylppärille tehdä jotain HETI (esim. yhdessä oli amme ja muutenkin ihan karsea)
jos kylppäri on siedettävä, siihenhän voi vaikka säästää rahaa. asunnon kuitenkin olen ostamassa yksin ja haluan että jää lainan jälkeen elämiseenkin jotain..

asun n. 40 000 asukkaan kaupungista, eräs 75 neliön asunto jota olen katsellut, 3 km päästä keskustasta (suoraa tietä lähes) kohtuu kivalla paikalla maksaa noin 54 tuhatta. siitä jäis kivasti palkasta vielä itselle eikä tarvisi koko elämän mittaista lainaa ottaa, ja mikäli luoja suo, joskus saattaisi vielä kauniisti remontoidusta kodista vaikka tehdä vähän voittoakin, tai niin ettei ainakaan miinukselle jäisi.
  Vastaa viestiin
18.08.08, 23:21   #13 (linkki)
nuorinainen_
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakentaja itse
Jos vakavissaan kuvittelee remontoivansa 85 neliön kämpän, keittiöt ja kylppärit, kymppitonnilla niin taitaa olla parempi unohtaa koko juttu. Sen verran hämärää on ko henkilölle remontin tekeminen.

Realistisempi materiaaliarvio voisi olla 30 000 Euroa.
Jos tässä siis tarkoitettiin sitä että remontointi mulle on hämärää, niin kyllä, se on totta. MUTTA: mun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vain valita ja ostaa mitä sinne haluan. Perheessä ihmisiä jotka luvanneet tehdä koko hoidon, mutta eivät ota sen kummemmin kantaa hintaan koska en vielä ole asuntoa ostanut enkä päättänyt minkä merkkistä yms. sinne laitan. Koska on todella vaan suunnitteluasteella, on mukavampi kuunnella ihmisiä miten heillä on rempat menneet, kun vaivata kiireisiä ihmisiä soittelemalla ja kyselemällä koko ajan :) ja juuri tollaisia että mitä yllätyksiä on tullut ja muuta sellaista..
  Vastaa viestiin
19.08.08, 10:13   #14 (linkki)
remontoija
(Vierailija)

Totuus hinnoista..

No tuo edellä mainittu huone remontti maksoi tarvikkeiden osalta n.600 euroa.
Sun tapauksessa kallein on keittiö ja kylppäri. Keittiössä kodinkoneet ja kaapistot vie budjettia . Kylpyhuone oikeastaa on työläin. Se kannattaa kyllä rempata ensimmäisten joukossa, jos koko kämppä on työn alla. Entinen amme pois ja samoin laatat ja pönttö sekä lavuaari. Vesieristeet ja uudet laatat päälle, niin ilme muuttuu kerralla.
Tuo 10.000 pitäisi kyllä mun mielestä riittää ihan hyvin, jos töille tekijöitä on.
Käy semmosessa paikassa, kun www.rakentaja.fi siellä tietoo ja hintojakin löytyy.
  Vastaa viestiin
20.08.08, 10:04   #15 (linkki)
^^^^
(Vierailija)

Tuttava juuri remontoi asunnon. Laskeskeli, että tarvikkeisiin meni noin 1000 €/huone. Keittiö ja kylppäri sitten vielä siihen päälle. Me mietimme keittiöön pelkkää oviremonttia, mutta edullisimmillaankin olisi tullut maksamaan 3000 euroa. EIkä meillä ole edes kovin paljon kaapistoja! Me päädyimme pintarempassa ammattilaisiin: maalausurakan lasku 3300, siihen sisältyivät perusmateriaalit kuten tasoitteet, pohjamaalit ja kaikki valkeat maalit.

Muistathan sitten miettiä aikataulua, jos kylppärin remppaat. Nykyaikaiset kosteuseristeet vaativat kuivumisaikaa. Edellisen työvaiheen pitää olla kuiva ennen kuin seuraavaa voi tehdä. Eli viikossa-parissa ei tule valmista.
  Vastaa viestiin
20.08.08, 10:23   #16 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Espoo
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nuorinainen_
no perhepiiristä löytyy ihan ammatikseen tekevä sähkömies ja putkimies. sikäli onnekas asia. itsekin olen kääntymässä seinien maalaukseen valkoisella, tummaan laminaattiin, ikean keittiöön.muutamasta asuntovaihtoehdosta sitten miettii minkä valitsee ts. pitääkö kylppärille tehdä jotain HETI (esim. yhdessä oli amme ja muutenkin ihan karsea)
jos kylppäri on siedettävä, siihenhän voi vaikka säästää rahaa. asunnon kuitenkin olen ostamassa yksin ja haluan että jää lainan jälkeen elämiseenkin jotain..

asun n. 40 000 asukkaan kaupungista, eräs 75 neliön asunto jota olen katsellut, 3 km päästä keskustasta (suoraa tietä lähes) kohtuu kivalla paikalla maksaa noin 54 tuhatta. siitä jäis kivasti palkasta vielä itselle eikä tarvisi koko elämän mittaista lainaa ottaa, ja mikäli luoja suo, joskus saattaisi vielä kauniisti remontoidusta kodista vaikka tehdä vähän voittoakin, tai niin ettei ainakaan miinukselle jäisi.
Jos asut Hesan ulkopuolella niin remontin hinnat alenee noin 25 %. Jostain syystä pääkaupunkiseudulla on pulaa hyvistä työntekijöistä ja harvat ovat kiinnostuneita remppamaan paria hassua koppia jos tarjolla on parisataa neliötä vaikkapa toimistotilaa rempattavaksi.
Tarvikkeet ovat monesti myös halvempia maaseutujen rautakaupoissa ja kannattaa kilpailuttaa tavaratoimittajia ja kinuta alennuksia keskittäessään ostot johon tiettyyn rautakauppaan.
  Vastaa viestiin
04.12.08, 14:34   #17 (linkki)
nuorinainen_
(Vierailija)

etenee..

Nallepuh52: Asustelen iihan pohjoisessa suomessa :) Eli kyllä yleensäkin hinnat on varmasti edullisempia. tuttuja ja sukulaisia on tältä alalta onneksi aika reilusti.. vuokra-asunto tulee irtisanottua tässä kuussa ja sitten alkaakin asunnon etsintä kuumeisesti... kaikenlaista on tarjolla ja pitäisi pitää maltti valttina :) toivotaan että pian löytyisi kiva koti mitä saisi ruveta laittamaan.
  Vastaa viestiin
04.12.08, 14:48   #18 (linkki)
ammattilainen...
(Vierailija)

Tekeekö se perhepiiristä löytyvä

halvemmalla? meillä ei ainakaan. pitäähän senkin elää.
  Vastaa viestiin
08.12.08, 12:52   #19 (linkki)
nuorinainen_
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ammattilainen...
halvemmalla? meillä ei ainakaan. pitäähän senkin elää.
Perheessä tapana auttaa toisaan näissä, esim. puolisoni tehnyt heille omakotitaloon lukemattomia työtunteja.

No, nyt on kuitenkin tarjous tehty asunnosta ja osa olikin kivasti remontoitu, selviää pienellä pintaremontilla ;) toivotaan että myyjä hyväksyy tarjouksen.
  Vastaa viestiin
11.12.08, 20:30   #20 (linkki)
remonttiranetane
(Vierailija)

Meillä 66,5 neliön rivariasunto. Remppaan meni 10 000 euroa, remontti tehty kahdessa osassa 2005 ja 2008. Tekijänä kirvesmiehen töitä tekevä appiukko sekä nuori pari itse.

- kylpyhuone ja sauna täysin läpikäyty (kaakelit, vesieristeet, lauteet, panelit, vesikalusteet, kiuas)
- keittiön kaapit (paikallisesta puutyöfirmasta) sekä kaappien välitilan kaakelit, liesituuletin
- kahteen makkariin sekä eteiseen uudet kaapistot
- maalia, tapettia
- keittiöön kivilattia
- olohuoneen parketti hiottu ja lakattu (löytyi laminaatin alta)
- makuuhuoneisiin parketti (laminaatin tilalle)
- kaikki sisäovet heloineen vaihdettu

Jotain pientä varmaan puuttuu, mutta kymppitonni meni.
  Vastaa viestiin

30.01.12, 22:32   #21 (linkki)
Kuuraukko
(Vierailija)

Meillä maksoi 20.000 euroa 90 m2 remontointi. Tähän kuuluu kaikki, tammiparketti, keittiö, kylppäri, erillinen wc sekä 3 makkarin, olohuoneen ja eteisen maalaus. Kaikki tehtiin itse paitsi putkimies teki putkityöt. Kaikki pinnat käytiin läpi. Mulla on tarkat laskelmat mitä meni mihinkin... Näin jälkikäteen ajateltuna, ei olisi tarvinnut rempata kuin kylppäri ja keittiö ja lattia - olisi säästynyt iso raha ja kenties parisuhde. Kannattaa asua asunnossa ennenkuin alkaa remppaan, jotta tietää mitä kannattaa tehdä. Keittiö haettiin keittiönetistä ja koneet kytättiin tarjouksista. Uskomattoman paljon meni rahaa työkaluihin ja tarveaineisiin, vaikka itsellä oli ties mitä työkaluja ja laitteita! Nyt kun olen aloittelemassa kaksion remppaa, teen vain mitä on PAKKO tehdä; lattia ja pintojen maalaus - tosi tiukalla budjetilla. En enää lähde muuttamaan 60-luvun asuntoa nykyaikiseksi vaan raikastan sitä vaan maalilla ja tapetilla...
  Vastaa viestiin
31.01.12, 10:09   #22 (linkki)
456789
(Vierailija)

Me remontoimme 40 m2 kaksion. Keittokomeroon vain laitettiin laminaatti ja maalattiin kaapistot + seinät ja katto, laitettiin uudet vetimet jne. Koneita eikä kaappeja sinne uusittu tässä vaiheessa.

Kylpyhuoneesta poistettiin amme ja vanhat laatat ja sen jälkeen kaikki uusiksi. Vesieristeet, lattialämmitys, laatat kattoon asti, saranoilla olevat suihkuseinät, sähkötöitä ja uusi rättipatteri (koska vanha vesikiertopatteri meni ammeen mukana) + pesukoneliitäntä. Isännöitsijä kävi tsekkaamassa vesieristeen ja siihen asti työt maksoi taloyhtiö + uuden pytyn ja patterin.

Muu kämppä, paitsi kylppäri, työt tehtiin itse. Poistettiin vanhat tapetit ja laitettiin uudet, maalattiin katot ja asennettiin laminaatti + uudet jalkalistat koko kämppään.

Kaikki tarvikkeet; laatat, maalit, saumausaineet, tapetit, välineet, laminaatti ja listat koko kämppään maksoivat yhteensä vajaa 3000 euroa ja pitää mainita että hintoja ei katsottu valittaessa materiaaleja vaan valittiin mieluista. Sähkäri oli omasta takaa, putkimies teki päivän töitä, siitä on lasku tulematta, samoin laatoittajalta. Osan näistä töistä maksaa taloyhtiö.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 13:16   #23 (linkki)
efwwwwccfdsaz
(Vierailija)

Karkea arvio:

kph-remontti 10 000
keittiö 5 000
seinien maalaus (yllättävän kallista) 5 000
lattiat 2 000
lisää varattava yllättäviin extroihin

se mihin moni ei osaa varautua on kaikki, mihin liittyy putkimiehen ja sähkömiehen palvelut, jotka ovat kalliita, lisäksi remonttimiesten palkasta pitää maksaa sivukulut/palkkioista alvit, remonteilla pitää nykyään olla valvojakin
  Vastaa viestiin
31.01.12, 13:57   #24 (linkki)
privet
(Vierailija)

yksiön remontti

Teimme juuri 32 neliöisen yksiön remontin ja kustannukset meni näin:
keittiö uusiksi 3500 kaapit + 2000 kodinkoneet (induktioliesi, integroitu uuni, kapea 45 cm tiskikone, jenkkikaappi, rst-liesikupu)
tammiparketti - 1200 eur
Sähkötyöt 1200 eur (sähköjohdotukset ja kaikki rasioinnit ja sisäkaapeloinnit uusiksi sekä keittiön led-valot yms, kylpyhuoneeseen uusi valaistus halogeeneilla yms )
Liukuovikomero eteiseen 1800 eur
Kylpyhuoneeseen peilikaappi, allaskaappi, uusi suihkusetti ja allashana - 1000 eur.
Yhteensä 10 700 pelkkiä kalusteita
Lisäksi välitilalaatat, maalia, tasoitteita, saumausaineita, liimoja, listoja - 1000 eur.
Aika tarkkaan 12 000 eur.
Kaikki rakennustyöt ja maalaus/laatoitustyöt teimme itse.
Kodinkoneiden pitkistoon liittämisen saimme tehdä myös itse.
Ainoa ulkopuolinen oli siis sähkömies.
Kodinkoneissa pystyimme hyödyntämään poikamme työpaikan alennuksia eli koneet ovat hyviä koneita.
Ja työkaluja ei ole tarvinnut ostaa eikä nauloja yms sälää.
Kaikki perustuu kuitteihin eli kyllä sitä materiaalia menee kummasti pieneenkin tilaan.
Oma työ pelastaa paljolta - jos olisimme työt teettäneet ulkopuolisella, luulisin että työpalkat tästä olisivat olleet jotain 4000 eur. Asumme Espoossa eli pk-seudun kustannustaso!
  Vastaa viestiin
31.01.12, 14:38   #25 (linkki)
huh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja efwwwwccfdsaz Näytä viesti
Karkea arvio:

kph-remontti 10 000
keittiö 5 000
seinien maalaus (yllättävän kallista) 5 000
lattiat 2 000
lisää varattava yllättäviin extroihin

se mihin moni ei osaa varautua on kaikki, mihin liittyy putkimiehen ja sähkömiehen palvelut, jotka ovat kalliita, lisäksi remonttimiesten palkasta pitää maksaa sivukulut/palkkioista alvit, remonteilla pitää nykyään olla valvojakin

No johan nyt. Ai että 80 neliöisen kämpän seinien maalit 5000 €. Millä kultamaalilla hinnan laskit?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku