Jouduin hiljattain neuvomaan tuttavapariskunnan naista, joka halusi ostaa työkaluja miehelleen, kun olivat juuri muuttamassa kerrostalokaksiosta omakotitaloon. En halunnut sanoa suoraan, että osta tuommoinen, joten annoin muutaman vaihtoehdon. Ajattelin, että kun kuitenkin näin vaivaa kirjoittaa hänelle näistä, niin laitetaan näitä ajatuksia nyt tänne muidenkin nähtäväksi.
Oma näkemykseni on, että työkalun on syytä olla kunnollinen, sillä harva asia harmittaa niin kuin huonoilla työkaluilla työnteko. Jopa ihan yksinkertaiset työkalut (ruuvimeisselit, vasarat) voivat olla sysisurkeita (usein näitä yhdistää Made in China leima).
Alla oleva on siis täysin omaa mielipidettäni ja varmasti joku on toista mieltä suuntaan jos toiseenkin. Ajattelin kuitenkin, että jos ostaa lahjaksi jotain, olisi kiva antaa sellainen työkalu, jolla on ilo tehdä töitä versus Bilteman halpis, jolla homman saa tehtyä hampaat irvessä eikä jälkikään päätä huimaa. Lisäksi kunnon työkaluilla on pitkä ellei jopa ikuinen takuu (muista säästää kuitti siis!).
Linkit on tarkoituksella eri puolille nettikauppoja, ettei tätä koettaisi mainostamisena. Itse en ole näistä linkittämistäni nettikaupoista tilannut (yleensä tilaan Saksasta tai Briteistä halvemman hinnan perässä), vaan ne ovat lähinnä lisätty, jotta lukija saisi kuvan minkälaisesta tuotteesta puhutaan. Varmasti suurimman osan näistä tuotteista löytää Bauhausista, mutta osa on ehkä haettava erikoistuneemmista liikkeistä tai netistä.
Tuttavapariskunnan rouva päätyi muuten ostamaan kokoelman kunnollisia käsityökaluja sen sijaan, että olisi ostanut yhtä kalliimpaa työkalua. Mies oli ollut oikein otettu näistä - ts. ei ollut samaa vaikutusta kuin silitysraudan ostamisella naiselle. :)
Akkuporakone
Kunnollinen akkuporakone on aivan ehdoton verme, sillä sitä tarvitaan melkein hommassa kuin hommassa. Näinä päivinä kannattaa hankkia litium-ioni akuilla varustettu laite. Itse olen pärjännyt Boschin sinisellä akkuporakone+iskuruuvinväännin yhdistelmällä, jossa on Bosch GSR 10.8v akkuporakone ja samoilla akuilla toimiva GDR 10.8v iskuruuvinväännin. Laitteet ovat pienikokoisia, käteviä käyttää, mutta silti varsin tehokkaita ja monipuolisia. Hakkaavat harrastajatason vihreät Boschit, Black & Deckerit pystyyn. Isäukolla on Makitan vastaava pikkusetti LCT204, joka sekin on oikein mainio perusremppatarpeisiin, terassin rakentamiseen yms.
Boschia en löytänyt järkevänhintaisena pakettina, mutta tässä kyseinen Makitan setti:
Makita ComboKit LCT204
Jos hieman enemmän haluaa sijoittaa, kannattaa hankkia kunnollinen 18-volttinen (tai 14,4-volttinen) akkuporakone, jossa on Li-ion akku ja akun kapasiteetti mieluummin yli 2,0 Ah. Akkuja pitäisi olla ainakin 2 kappaletta, ettei työt keskeydy akun tyhjettyä. Tähän menee varmasti yli 200 euroa, todennäköisesti yli 300 euroa. Hyviä merkkejä Bosch (mutta siniset koneet, ei vihreät!), Makita, Panasonic, Hitachi, Kress, De Walt.
Ruuvauskärjet
Akkuporakoneen käytöstä ruuvaustarkoituksiin tulee helposti tuskallista, jos ruuvauskärjet eivät ole kunnollisia. Weran ruuvauskärjistä minulla on vain hyvää sanottavaa. Muitakin hyviä toki on, mutta ensimmäistä kertaa Weraa kokeiltuani, en ole nähnyt tarvetta kokeilla muita.
Setti jossa on ruuvauskärjen pidin ja muutama yleiskäyttöinen kärki on varmasti mieluinen sekä tarpeellinen:
RUUVAUSKÄRKISRJ 10-OS RAPIDAPTOR - 37,90 EUR - Sarjat - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
Tässä todellinen luksussetti, jossa on jo pieni hylsysarjakin mukana:
HYLSY/KÄRKISRJ VÄÄNTIMELLÄ WERA - 95,90 EUR - Sarjat - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
Pihtejä
Olen huomannut, että käytän lähinnä kolmea erilaista pihtiä: sivuleikkureita, siirtoleukapihtejä, sekä linjapihtejä.
Hyviä pihtejä saa mm. Bahcon ja Knipexin valmistamana. Yleisesti ottaen hyviä tuotteita löytyy mm. Stahlwilleltä ja Facomilta, mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Tuppaavat olemaan myös hinnoissaan.
Sivuleikkurin olisi hyvä olla noin 160mm varrella. Bahcon Ergo on lähestulkoon legenda:
Bahco Sivuleikkuri Ergo 2101G-160 - Taloon.com
Siirtoleukapihtienkin on oltava riittävän isokokoiset. 250 mm on sellainen sopiva keskikoko yleispihdeiksi. Knipex Cobra on yksi hyvä vaihtoehto. Bahcolla on myös kelpo pihtejä.
YLEISPIHDIT COBRA 2K 250MM - 31,80 EUR - Siirtonivelpihdit - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
Linjapihdit ovat todella monikäyttöiset. 180 mm on hyvä koko. Tässäpä Knipexiltä oiva malli:
Motonet - Linjapihdit Knipex 180mm
Knipexin pihdeissä nuo kaksiväriset kahvat ovat huomattavasti mukavampia käteen kuin yksiväriset punaiset ja hintaero on usein parin euron luokkaa. Kannattaa siis valita se sinipunainen malli.
Ruuvimeisselit
Niinkin yksinkertaisen työkalun kun ruuvimeisselin voi suunnitella ja valmistaa hyvin tai hyvin huonosti. Saksalainen Wera tekee kutakuinkin parhaat ruuvimeisselit, mutta muitakin hyviä on. Esimerkiksi Facom, Stahlwille, Wiha, Felo...
Tällä setillä pärjää jo hyvin pitkälle:
Motonet - Ruuvimeisselisarja Wera 7os + teline
Tässä onkin sitten jo kaikki mitä keskivertonikkaroija tarvitsee:
RUUVITALTTASRJ 12-OS KRAFTFORM - 62,30 EUR - Sarjat - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
Kirves
Jos polttopuita tarvitsee halkoa on Fiskarsin X17 halkaisukirves hyvä valinta. Rakentajankirves X10 on myös oikein monikäyttöinen kirves.
Käsisaha
Bahcon käsisaha on perinteinen ruotsalainen saha, joka löytyy aika monen suomalaisen työkaluvalikoimasta. Kiinalaisia sahoja saa tämän hinnalla kolme, mutta näissäkin eron kyllä huomaa...
Käsisaha Bahco Superior 2600.
Myös perinteinen rautasaha on tarpeellinen. Bahcolta löytyy siihenkin hyvä tuote.
Sähkösahat
Sähkösahoja on lukuisia erilaisia, ja niillä on kullakin käyttötarkoituksensa. Itse olen remppahommissa tarvinnut niin jiirisirkkeliä (listoitus, ulkoverhous, pihavajan teko), pistosahaa (kaikenlainen pikkusahaaminen) kuin käsisirkkeliäkin (mm. keittiön työtasojen palastelu sopivan kokoiseksi). Näistä en osaa sanoa juurikaan mitään. Omat työkaluni toimivat, mutta en osaa sanoa, olisiko jokin muu tuote ollut kovastikin parempi. Jos ostat jotain näistä, niin edelleen kannattaa mieluummin panostaa johonkin parempaan merkkiin (Makita, siniset Boschit, DeWaltit, Metabo jne...)
Hylsysarja
Jos harrastuneisuus suuntautuu yhtään autojen tai muiden isompien koneiden suuntaan, on kunnollinen hylsysarja aivan korvaamaton. Itse olen sitä mieltä, että hylsysarjoja tarvitaan kaksi: yksi pienikokoinen 1/4-tuumainen pienempään nä
präykseen ja yksi joko 3/8- tai 1/2-tuumainen sitten isompia hommia varten. Erinomaisen hyviä sarjoja on valmistajilla Stahlwille, Gedore, Facom, Wera. Hyviä ovat myös Teng ja Kamasa. Bahcolla on erinomaisia sarjoja sekä kiinassa valmistettuja kehnompia halpasarjoja, tarkkana siis Bahcon kanssa. Näissäkin valitettavasti hinta ja laatu korreloivat varsin tarkasti. Suosittelisin mieluummin ostamaan erittäin hyvän perussetin, kuin huonomman setin, jossa on sata ja yksi osaa. Pääosin setistä kuitenkin käytetään noin 10 osaa ja on parempi, että ne ovat todella hyviä. Jos joskus tulee tarvetta muille osille, saa niitä sitten haettua kaupasta kyllä yksittäinkin (Bilteman 10v takuulla myytävät kamat ovat jopa kelvollista tavaraa, etenkin jos ko. osaa tarvitsee kerran vuodessa).
Muutama esimerkki hyvistä tuotteista:
1/4" Facom:
HYLSY SRJ 1/4 - 80,20 EUR - 1/4" - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
1/4" Teng:
Hylsysarja 1/4" Tengtools MR1423 « 1/4" Sarjat « Tooloutlet
1/4" Stahlwille:
HYLSYAVAINSARJA 1/4 - 143,40 EUR - 1/4" - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
1/4" Wera:
KRAFTFORM KOMPAKT ZYKLOP 1/4" - WERA - RATCHET SET, 1/4", METRIC, 26 | Farnell Suomi
3/8" Stahlwille:
HYLSYAVAINSARJA 3/8 - 197,70 EUR - 3/8" - Virtasenkauppa.fi työkalu verkkokauppa, Fixus Salo
3/8" Facom:
3/8 HYLSYSARJA / Facom - Hylsyt - Hylsysarjat / Auto Vision Finland
1/2" Bahco:
Hylsysarja 1/2" Bahco 7819JE PROline « 1/2" Sarjat « Tooloutlet
1/2" Wera:
http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...2655360&path=1
1/2" Teng:
Hylsysarja 1/2" MR1221 Tengtools « Käsityökalut « Tooloutlet
1/2" Gedore:
Hylsysarja 1/2" Gedore 1919-90 « 1/2" Sarjat « Tooloutlet
Mittanauha
Jopa niin yksinkertainen asia kuin rullamitta voi olla hyvä tai huono. Tämän yleensä tajuaa siinä vaiheessa, kun käyttää sitä hyvää ensimmäistä kertaa. 5 metriä on hyvä yleispituus ja mittoja on hyvä olla enemmän kuin yksi nurkissa (minulla on 1 arvokkaampi ja pari halvempaa), koska se on aina kuitenkin hukassa kun tarvittaisiin.
Stanley Fatmax:
Rullamitta Stanley Fat Max 5 m, Prisma Kouvola
Tajima Z-Lock:
Rullamitat Tajima Z-lock, G-lock « Rullamitat « Tooloutlet