Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Säästöpossu
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
27.04.06, 17:01   #1 (linkki)
Memmu
(Vierailija)

Keinoja säästämiseen?

Minä olen yrittänyt vuosia elellä säästäväisesti. Se onnistuu vähän aikaa kunnes taas repsahdan ostamaan ""kaikkea kivaa"" :( Minä olen koettanut jättää tilille, kerätä kotiin johonkin purkkiin, mutta ei onnistu. Nyt varsinkin olisi aika opetella säästämisen taito, jos käy niin hyvin että pääsen opiskelemaan, ettei tarvitse pelkällä kaurapuurolla ja vedellä elää pitkiä aikoja.

Minkälaista tapaa te käytätte, jotta pienikin säästö jää tilillenne? Kaikki ehdotukset tervetulleita, yritän varmasti jokaista!
  Vastaa viestiin
27.04.06, 18:11   #2 (linkki)
kokemus
(Vierailija)

Re: Keinoja säästämiseen?

Minä yritän aina maksaa kaupassa käteisellä ja heti kotiin tultua laitan kolikot purkkiin. Voisit kokeilla määräaikaistalletusta tilille, jossa on tavallista käyttötiliä parempi korkokin eikä sieltä saa ennen määräaikaa rahoja ulos.
Siirrän joka kuukausi s-tilille rahaa, koska sieltä nostokynnys on korkeampi.
Minäkin olen tosi huono säästäjä, mutta pienenkin pääoman kun saa kasaan, niin sitten tulee niiden rahojen kanssa ""pihiksi"" eikä raski nostaa/käyttää.

Toivottavasti näistä on jotain apua! Ja tsemppiä säästämiseen!
  Vastaa viestiin
27.04.06, 19:35   #3 (linkki)
Memmu
(Vierailija)

Kaupassa maksan minäkin pääsäntöisesti käteisellä. Todella harvoin maksan kortilla esim. kun pankkiautomaattia ei ole kaupan lähellä enkä ole muistanut nostaa automaatilta. Minulla on plussa -kortti ja kävin pikaiseen katsomassa olisiko tuollaista ""säästötiliä"", mutta en löytänyt.
Talletustili kuullostaa tosi hyvältä! En ole sellaista tullut edes ajatelleeksi?! Kiitos hyvistä vinkeistä =)
  Vastaa viestiin
28.04.06, 17:00   #4 (linkki)
tuhlari
(Vierailija)

Minulla on säästötili, jonne laitan aina palkasta palkkapäivänä pienen siivun. Jos minulla olisi kaikki rahat käyttötilillä, kävisi varmasti juuri niin että ne menis johonkin pieneen.. tai isompaan kivaan. Nyt säästän sinne aina autolainan takaisinmaksua varten jopa tuhansia euroja ajan mittaan. Sieltä ei pysty montaa kertaa veloituksetta rahaa nostamaan eli täytyy tosissaan aina miettiä ennen kuin niihin rahoihin kajoaa. On toiminut minulla jo pitkään ja rahaa olen saanut sillä konstilla säästettyä.
  Vastaa viestiin
29.04.06, 02:45   #5 (linkki)
kaisa
(Vierailija)

Olen sopinut pankkini kanssa, että palkkapäivänä siirtävät 100 Euroa(väliin vain 50 Euroa) sijoitusrahastoihin.
Siellä rahat kasvavat paremman koron kuin millään säätötilillä ja ovat kuitenkin tiukan paikan tullessa nostettavissa.
Kummasti sinne on kertynyt ja kasvukin ollut reipasta. %00 euroa oli aikoinaan jo 520 E ! ( viime jouluna)
Itseni kanssa olen sitten sopimnut, etten koske niihin rahoihin kuin jos jotain yllättävää ja vakavaa tapahtuu.
  Vastaa viestiin
29.04.06, 07:49   #6 (linkki)
tuhlari
(Vierailija)

Joo on mullakin ollut 2 tuollaista sijoitusrahastoa samalla periaatteella kuin kaisalla. Minulla vain raha liikkuu niin nopeasti lyhentämään lainaa että jotenkin olen kokenut helpommaksi pitää rahoja väliajan säästötilillä. Jos yhtään pidempiaikaista säästöä ajattelee niin varmasti tuo sijoitusrahasto on hyvä tapa. Pankissa osaavat kyllä sanoa mikä sinun tilanteessa kannattaa mutta sen tiedän ettei varmasti kannata pitää käyttötilillä jos on taipuvainen rahojaan ""humputtelemaan"" :).
  Vastaa viestiin
30.04.06, 11:09   #7 (linkki)
Vähän
(Vierailija)

vaikea selkoista tämä kirjoituksesi. Kuinka %00 on käsitettävissä?

Eivätkä säästötili ja sijoitustilit ole vertailukelpoisia mielestäni ollenkaan, koska sijoitustililä ei konkreetisesti ole olemassa omassa käytössäsi.Puhumattakaan niiden tuotosta, tavallisella säästötilillä saat nykyisin vain vaivaisen 1% korkoa ja se on naurettava, verratessa sijoitustilin tuottoon.

Sijoitustilin varat joutuu ns. myymään, jos nostaa sieltä kesken sijoituskauden.Maksat myös veroa nostamastasi summasta.
Olen erittäin tyytyväinen omiin sijoituksiini jo viiden vuoden ajalta, tuottavat tosi hyvin, kertaakaan ei ole tullut tappioita, että olisivat syöneet pääomaa.
Ja pankin ystävällinen ja asiantunteva sijoitusneuvoja on aina käytettävissäni, kun itse en työni vuoksi ehdi pahemmin kursseihin paneutumaan.
  Vastaa viestiin
02.05.06, 09:33   #8 (linkki)
Jenni
(Vierailija)

Periaatteessa kyse on ensisijaisesti kurinalaisuudesta. Minä päätän jo etukäteen kuukauden alussa, paljonko rahaa jää ""hummaamiseen"". Summa riippuu pitkälti tiedossa olevista laskuista tai esim. isosta autoremontista, jota varten pitää säästää etukäteen rahaa.

Minulla on erittäin niukalti rahaa käytössäni pakollisten lainojen ja laskujenmaksujen jälkeen, joten ostan joko jonkun isomman ostoksen tai sitten päätän, että käytän vaikkapa 20 euroa viikossa omiin juttuihini. Tällöin sen rahan voi käyttää kirppisostoihin, ravintolailtaan tms. Minusta pienikin rahasumma omiin ""turhiin"" ostoksiin on hyvästä. Siitä saa shoppailun iloa ja oma rahankäyttökään ei ajaudu liian kurinalaiseksi, jolloin pienikin ""turha"" ostos aiheuttaisi syyllisyyden tunnetta. Rahasta pitää osata nauttiakin.

Varsinainen säästäminen tapahtuu omalla kohdallani siten, että siirrän kuukausittain pienen summan rahaa toiselle tilille. Tällä hetkellä säästän kesälomamatkaa varten ja hieman rahaa pitäisi jäädä myös pesämunaksi syksyksi talvirenkaiden ostoa varten.
  Vastaa viestiin
04.05.06, 15:43   #9 (linkki)
Memmu
(Vierailija)

No nyt sitten yritän jälleen säästämistä, toivottavasti tällä kertaa onnistun. Kurinalaisuutta tässä tosiaan tarvitaan. Ensimmäinen koetinkivi on heti viikonloppuna, kun lähdetään käymään Helsingissä. Olenkin yrittänyt miettiä miten tekisin siitä onnistuneen reissun (eli siis rahaa kuluisi mahdollisimman vähän). Suunnittelin ottavani korkeintaan 50 € mukaan, syömisiin, bensoihin, sis.pääsylippuun ja pieniin ostoksiin. Ajatuksissa olisi tuoda vähän takaisinkin, katsotaan miten likan käy. Täytynee käydä aika ajoin lukemassa viestejänne, ne ovat sen verran tsemppaavia. Kiitos =)
  Vastaa viestiin
05.05.06, 08:33   #10 (linkki)
Jos
(Vierailija)

Lintsille aiot niin tuo raha ei riitä alkuunkaan. Toivottavasti tuo summa oli yhdelle hengelle. 50 €:llä et maksa lintsin ranneketta etkä syö sitten 2 kertaa ravintolassa.
  Vastaa viestiin

05.05.06, 09:15   #11 (linkki)
Jenni
(Vierailija)

Linnanmäellekin voi ottaa vaikkapa eväät mukaan ja ostaa Lintsiltä sitten jälkkäriksi jätskit tms. Eväiden avulla saa ainakin heti vähän säästöä. Lintsiltä saa muistaakseni myös bonusta, joten siitäkin tulee hyötyä.
  Vastaa viestiin
05.05.06, 09:21   #12 (linkki)
näin meillä
(Vierailija)

me otettiin avioero, paperilla. sit muija sai kaupungin asunnon ja siihen asumistukea. mies asuu toisella paikkakunnalla tai on siis kirjoilla siellä isänsä asunnossa ja saa veroalea kun matkakulut saa vähentää ja koska ollaan molemmat duunissa niin kivat säästöt tulee. vuokrasta maksetaan enää vain puolet koska on niin pienet tulot vaimolla ja sossusta vielä saa jotain muuttoapuja ja verhoo ja huonekaluu jotka sit myydääm.
  Vastaa viestiin
05.05.06, 09:45   #13 (linkki)
Jos
(Vierailija)

Alle 5 eurolla ei saa kahta jäätelötötterö lintsiltä. Kannattaako sinne mennä, jos ei ole rahaa edes hillokermavohveliin, joka sekin on mielestäni kallis viime vuonna taisi olla lähes 6 €.
  Vastaa viestiin
05.05.06, 09:51   #14 (linkki)
Jos
(Vierailija)

Aikuisten ranneke maksaa yksistään jo 28 €. Eli tuosta 50 eurosta yli puolet kuluisi pelkästään siihen ja loput menisi peleihin ja syömiseen. Ja tämä vasta yhden hengen huvit.
  Vastaa viestiin
05.05.06, 20:37   #15 (linkki)
Memmu
(Vierailija)

Emme ole menossa Lintsille vaan messuille. En ole koskaan ollut huvipuistoihminen johtuen varmaankin korkeanpaikankammosta, eikä kyllä pyörityksessä oleminenkaan hääviä ole. Taidan olla hieman kummallinen siinä suhteessa =)
  Vastaa viestiin
08.05.06, 08:54   #16 (linkki)
Memmulle
(Vierailija)

Mekin oltiin viikonloppuna messuilla 1 aikuinen ja lapsi. Sisääpääsy yhteensä 20 € ja syömiseenkin siellä meni noin 15 euroa. Jos olisi ollut 2 aikuista olisi sisäänpääsymaksu ollut 24 € eikä tuo 15 olisi riittänyt syömisiin vaan olisi mennyt väh. 20 € eli koko sinun mainitsemasi 50 € eli rahasta ei olisi rittäänyt bensoihin tai yleisen liikenteen ratikka ja metromatkaan kotoa. (kuukausilipun käyttäjä).
  Vastaa viestiin
08.05.06, 09:56   #17 (linkki)
Vähän
(Vierailija)

samantapainen keino pitää menot kurissa on minulla on kuin jollain muullakin tässä ketjussa. Ajatellaan että minulla on päiväksi 15 egeä ruokakauppaan (pakoll. lääkkeet ja matkat eivät ole mukana). Jos selviän alle sen, seuraavaksi päiväksi on 15+jämät. Ellen selviä, seur. päiväksi olen miinuksella eli on katsottava mitä ostaa. Siinä sitten pyöritään 15 egen ympärillä, kunnes tilanne paranee.
  Vastaa viestiin
09.05.06, 16:18   #18 (linkki)
kortilla
(Vierailija)

Minulla taas säästyy parhaiten rahaa, kun EN nosta sitä käteistä, vaan maksan kortilla! Jos kuvitellan, että ostokset maksavat 10 euroa ja haluan maksaa käteisellä, ei automaatista saa pienempää rahaa nostettua kuin sen 20 euroa. No siinäpä minulle sitten jää 10 euroa, jolla on kamalan kiva ostaa kotimatkan varrella seuraavasta kaupasta jotakin kivaa - ja tarpeetonta... Mutta jos olet maksanut tuon 10 euroa kortilla, ei sitä toista kymppiä jää kukkaroon polttelemaan ja kiusauksia aiheuttamaan...

Kun tuo luonteenlujuus ei ole vahvimmasta päästä, on minun parempi välttää käteisen rahan nostamista...

Vastaa viestiin
14.05.06, 09:52   #19 (linkki)
korttimaksaja
(Vierailija)

Mulla on vähän samansuuntaiset ajatukset. Kun nostan käteistä, se on ikään kuin jo mennyttä rahaa. Sitä ei enää miellä olevankaan. Vain pankkitilin saldo näyttää sen, mitä on jäljellä.

En myöskään jaksa ymmärtää, miksi pitäisi heittää luottokortti mäkeen. Kun ostan luottokortilla ja maksan korottomasti 1-2 kuukauden kuluttua, niin miten h-tissä käteisellä ostaminen olisi sen edullisempaa. Ostan kaikki isommat hankinnat luottokortilla - ja monet pienemmätkin.
  Vastaa viestiin
14.05.06, 15:13   #20 (linkki)
minttu
(Vierailija)

On varmastikin totta, että toisen on helpompi hallita menonsa käyttämällä korttia, toisen taas käyttämällä käteistä. Varmaankin myös tottumus vaikuttaa. Näistä keinoista ei kannata kiistellä.

Minä nostan maanantaisin 20 euroa automaatista ja sen on riitettävä viikoksi ruokaan ja kahviloihin.
Tämä sopii minulle ja olen pienistä tuloistani saanut joka kuukausi vähän sijoitusrahastoihin.

Mitä suuremmat tulot, sitä helpompi on joustaa menoistaan suuntaan tai toiseen.
Pienituloisella on vähemmän valinnanmahdollisuuksia, mutta kyllä pienituloisellakin on mahdollisuus valintoihin.
  Vastaa viestiin

14.05.06, 16:51   #21 (linkki)
diu
(Vierailija)

Mulla on korkeakorkoinen säästötili, jonne aina siirrän erinäisiä summia rahaa. Enkä elä mitenkään erityisen säästäväisesti, mutta en ole tuhlarikaan. Ennen seuraavaa tiliä/opintotukea siirrän käyttötilin viimeiset rahat säästötilille. Samoin heti kun rahaa tulee laitan siitä pienen summan säästötilille. Mulla on toiminut oikein hyvin, mut oon säästänyt aina, ihan pienestä pitäen. Juu ja purkkiin säästäminen ei ole yhtä tehokasta kuin lukolliseen possuun tms. hilujen kerääminen :)
  Vastaa viestiin
23.05.06, 13:55   #22 (linkki)
vettä ja leipää
(Vierailija)

Ystävälläni on myös pienet tulot. Hän laittaa ""tulopäivän"" jälkeen aina kuukauden ruokarahan S-tilille ja maksaa sitten ruokaostokset tältä tililtä. Näin ei loppukuustakaan tarvitse syödä pelkkää kaurapuuroa, vaikka pankkitili ammottaisikin tyhjyyttä.

Tämä siis auttaa herra hajamielistä suunnittelmaan kuukauden talouden paremmin, kun ruokarahat on eri paikassa kun muut käyttörahat.
  Vastaa viestiin
26.05.06, 19:22   #23 (linkki)
aija
(Vierailija)

Minulla on toinen tili toisessa pankissa, johon laitan muutaman kympin(, riippuen onko tulossa esim sähkölasku tms siinä kuussa) joka tilistä. Tälle ""säästötilille"" en ole ottanut automaattikorttia, joten jos tarvin esim käteistä johonkin, pitää tarkkaan miettiä onko se tarpeellista, koska rahan siirtyminen eri pankista toiseen kestää sen pari päivää. Siinä tosin menee jokin siirtomaksu, mutta sen verran harvoin olen käyttötililleni sieltä rahaa siirtänyt, ettei se haittaa.
Ja hätätilanteessa laskujen maksaminen tältä tililtä kuitenkin onnistuu.
  Vastaa viestiin
27.05.06, 10:55   #24 (linkki)
Henni
(Vierailija)

Minulla on aina lainaa sen verran et joudun pakosti maksamaan sen lyhennykset. Olen huomannut, jos ei ole lainaa kaikki rahat kuitenkin menevät, mutta laina on pakko hoitaa. Tällä hetkellä 360€ kuukaudessa. Huom. tämä on minun ratkaisuni, ei välttämättä toimi kaikilla.
  Vastaa viestiin
04.11.11, 14:15   #25 (linkki)
Juha
(Vierailija)

Näin säästetään

Aina on kuviteltu, että säästäminen ja sijoittaminen on "rahamiesten" hommaa. Mutta ei se tosiaan oo niin. Samoja tekniikoita käyttäen, myös meillä pienituloisilla on mahollisuus saada pienilläkin säästöillä kohtuulliset tulot. Se vaan vaatii pitkäjänteisyyttä ja malttia. Suurituloisille "kuu taivaalta" on se, että ne tienaa miljoonia, itselleni se, että tienaan tuhat euroa. Yhtä pitkäjänteisesti kumpikin joutuu siitä huolimatta tekemään.

Itse olen aloittanut säästämisen ja sijoittamisen pienillä kuukausituloilla, mutta tuloksia alkaa jo näkymään. Siksi, koska tiedän, että mahdollista on myös pienillä tuloilla saada jotain aikaiseksi, kirjoittelen blogia, että miten tämä tapahtuu.

Jos teitä kiinnostaa lähteä säästämään ja niitä säästöjä sijoittamaan, niin seuratkaa blogiani ja ottakaa sieltä ne asiat irti, mitkä teille tuntuu hyvälle.

Blogin osoite on omatalous . blogaaja . fi
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku