| |  | | |
24.10.08, 20:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | tv-lupatarkastaja soitti
Sain äsken puhelun tv-lupatarkastajalta. Selitin kauniisti etten omista telkkaria ja toivotin tervetulleeksi kontrollikäynnille. Nainen puhelimessa pahoitteli soittoa eikä luvannut käväistä kylässä. Huh huh. Luulin, että jälkikasvu pyytää käymään kaupassa.
Elämä ilman telkkaria on ihanaa. Milloinhan pääsen noista luvan kyselijöistäkin eroon?
| |
| | |
25.10.08, 01:13
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Milloin ne ovat alkaneet tv-lupia puhelimessa kyselemään....on se iso homma soitella ja sitten vielä ovelle. Itse olen maksanut kiltisti, ilmankos eivät ole soitelleet. Joskus kyllä mieli teksi luopua telkusta kokonaan, kun ohjelmatarjonta nykyään on aivan surkeaa.
| |
| | |
25.10.08, 01:24
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä kävivät kaksi kertaa sisällä asti ja molemmilla kerroilla totesivat, ettei telkkua ole. Jos vielä tulevat, en enää päästä sisään. Jotenkin törkeää, kun lähettelevät niitä kirjeitäkin kerran vuodessa. Outoihin numeroihin en edes vastaa. Ihan niin kuin Suomessa olisi pakko katsoa töllöä.
| |
| | |
25.10.08, 10:02
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Telkattomana
mietin tätä asuntokohtaista televisiolupaa. Tällä esitetyllä mallilla televisiottomienkin tulee maksaa vuokrassa tai vastikkeessa televisiomaksu asuntokohtaisesti? Ottais ainakin minua aivoon.
| |
| | |
25.10.08, 10:42
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen kuullut sellaistakin, että oven läpi on huudettu, että täällä Tv-luvan tarkastaja, jos ovea ei ole avattu ja on kuulunut ääniä. Tiedä sitten totta vai tarua.
| |
| | |
25.10.08, 10:49
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | MInunkin
luona on käynyt lupatarkastaja iltaisin. Ei ole kiva, kun on sängyssä lukemassa kirjaa, mahdollisesti yöpaidassa ja tukka pystyssä ja sitten oven takana on televisioluvan tarkastaja, vaikka minulla ei ole ollut televisiota kymmeniin vuosiin. No he ovat pyörähtäneet sisällä ja sitten menneet ulos, mutta kumma tunne siitä jää.
No tutuilla, jotka eivät ole lupamaksua maksaneet, ja ovat saaneet lupatarkastajan ovensa taakse, on erilaisia kertomuksia piileskelystä ja muusta.
| |
| | |
25.10.08, 11:01
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Televisioton minäkin Ei ole kiva, kun on sängyssä lukemassa kirjaa, mahdollisesti yöpaidassa ja tukka pystyssä ja sitten oven takana on televisioluvan tarkastaja, | Miksi ihmeessä vaivaudut ovelle sängystä? Itse en avaa edes päiväaikaan ovikellon rimpauttajalle - tutut soittavat ensin ja ventovieraita en kaipaa... | |
| | |
25.10.08, 11:15
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lupatarkastajat ovat aika kovia ovikellon riputtajia, ja muutenkin vastaan puhelinluettelon jakajille, veteraanikeräyksen kerääjille, varpojille pääsiäisin ja muille, jotka yllättäen soittavat. Tai naapurille, joka tarvitsee nettiä, kun oma kone on hajalla.
No olen itsekin erakko, mutta kun rappu kaikuu rinputuksesta, niin sitä on sorruttu joskus ovi avaamaan, vaikka en tiedä, kuka siellä rimputtaa. Tällaista.
| |
| | |
25.10.08, 11:33
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minun siskoni vitsaili taannoin kyläillessä minun luonani, että laitahan ovikello kuntoon, että tv-luvan tarkastaja saa rimputtaa. No nyt on kellon nuppi vedetty soittokuntoon. Mutta eipä ne taida minun ovellani käydä kun luvat on maksettu aina, vaikka välillä suututtaa maksaa sellaisia summia huonoista ohjelmista.
| |
| | |
25.10.08, 12:17
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
No mulla ei ole ollut minkäännäköistä ongelmaa lupatarkastajan kanssa, vaikka 17 vuotta olen ilman lupaa asunut ja tv:tä katsonut. Kuka pöljä nyt avaa oven tuntemattomille tänä kännyköiden aikakautena? En minä ainakaan.
| |
| | |
25.10.08, 12:37
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Multa joskus
opiskeluaikoina 1980-luvulla vietiin poliisin toimesta telkka, kun en ollut maksanut televisiolupaa. Onko tämä vielä käytäntö? Jouduin jopa poliisin kuulusteluun.
| |
| | |
25.10.08, 12:43
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | aloitus ihmetyttää, onkohan provo?
että tv lupatarkastaja soitti? Uskoo ken tahtoo.
Kyllä ne tulevat oven taakse ja jollei ovea avata tulevat kohta poliisin kanssa.
Heillä on oikeus tarkastaa, onko asunnossa televisiota.
Omakotitalossa näkyy antenni kauas, muissa asunnoissa näkyy television avoinna ollessa valojen välkyntä jopa verhojen takaa.
Joten riskillä pelaa joka luvatta katsoo. Aiemmin ainakin (ennen v.2004, jonka jälk.ajasta en tiedä) menetti sekä television että sai sakot luvattomasta katselusta.
En ainakaan luovuta noin vaan televisiota ja kallista digiboxia, maksan luvan vaikka kallis on sekin.
| |
| | |
25.10.08, 12:56
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Mulle on
soitettu ja tultu oven taakse. Joten ap. on varmaan oikeassa.
| |
| | |
25.10.08, 12:59
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | En ole ap, mutta ei ole provo Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja vm52 että tv lupatarkastaja soitti? Uskoo ken tahtoo.
Kyllä ne tulevat oven taakse ja jollei ovea avata tulevat kohta poliisin kanssa.
| Olin vieressä kerran kun tyttäreni puhelin soi. Se oli lupatarkastaja joka piti kuulustelun ettei vaan olisi huushollissa telkkari, mutta ei lupaa. No telkkari on mutta ei lupaa. Ja on ne joskus käynyt pimputtamassa ovikelloa. Kun ei ole avattu pudottelevat maksulappuja ym. tietoa tvluvasta.
Eivät tule poliisin kanssa, koska luvaton katselu ei oikeuta kotietsintään. Toisin sanoen on vähäinen rikos. (Sakkotuomio)
Ps. Eivät tietenkään soita jos on salainen numero tai prepaid, eivätkä lupansa maksaneille. | |
| | |
25.10.08, 13:46
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | eilinen puhelu on totta
"aloitus ihmetyttää, onkohan provo?
että tv lupatarkastaja soitti? Uskoo ken tahtoo.
Heillä on oikeus tarkastaa, onko asunnossa televisiota."
Eilinen puhelu on totta. Olen puhunut siitä täällä töissä monelle ihmiselle ja puhelua kuunneltiin vieressä.
Nukuin yön huonosti, mutta sitten sain unen päästä kiinni ja nukuin pitkälle aamupäivään ja myöhästyin vähän töistä.
Oikeustajuni ei ymmärrä miksi tuollaisia puheluja soitellaan.
Onko Ylen rahat noin vähissä, että perjantai-iltana tehdään kontrollisoittoja. Ei mene minun jakeluun.
Juttelin äsken pitkään juna-asemalla vaaliehdokkaan kanssa. Sanoin hänelle, että olen yrittänyt pitää tässä yhteiskunnassa pientä ääntä.
Mies sanoi, että siihen ei missään nimessä pidä ryhtyä. Asioihin pitää vaikuttaa.
Ajatellin liittyä maan hiljaisiin tässä siunatussa 50+ iässä, mutta ehkä sittenkin olisi syytä nousta barrikadeille edes tässä tv-lupa-asiassa.
Ihmisillä on kotirauha. Miksi järkyttää ihmisten mielenrauhaa muutaman euron takia. Ei ole sen arvoista. | |
| | |
25.10.08, 13:49
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja vm52 että tv lupatarkastaja soitti? Uskoo ken tahtoo.
| Tv-luvan tarkastajalla ei TODELLAKAAN ole oikeutta tarkastaa, onko asunnossa tv. Heillä ei siis ole mitään oikeutta tulla ovesta sisään asuntoon kutsumatta. Se on kotirauhan häirintää. Uhatkaa sillä, jos joku röyhkeästi yrittää tulla sisään, näitä varmaan on.
He voivat toki uhata poliisilla ja tullakin poliisin kanssa (monet telkkaluvan tarkastajat ovat eläkkeellä olevia poliiseja, että tuttuja saattaa olla) mutta eiköhän poliisilla ole muutakin tekemistä. Ja kun se poliisikaan ei voi tulla sisään kenenkään asuntoon ilman kotietsintälupaa. Ovea ei tarvitse avata. Arvatkaa, saako telkkaluvan tarkastusta varten kotietsintäluvan? Ei saa. kotietsintään pitää olla huume-epäily tai varastetun tavaran kätkentä-epäily tms.
Pitäkää se telkka niin, ettei se näy ovelle tai älkää avatko ovea vieraille. | |
| | |
25.10.08, 13:52
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meille on kanssa soitettu useita kertoja ja oven takana käyty soittelemassa kelloa, hakkaamassa ovea ja huutelemassa oven takana. Tuntuu, ettei joillakin lupatarkastajilla ole kaikki kotona.. Minulla on sen verran itsesuojeluvaistoa, etten todellakaan avaa ovea kenellekään joka yrittää raivolla päästä sisään, pienellä hennolla yksin kotona olevalla naisella ei ole kauheasti keinoja puolustautua jos joku tunkee väkisin sisään. Meillä ei ole ovisilmää, eikä turvaketjua, joten sisään pääsee vain hakemalla avaimen isännöitsijältä. Tai soittamalla etukäteen.
Meille tv-lupatarkastaja väitti kiven kovaan kuulevansa television äänen taustalta, kun vastattiin puhelimeen. Eikä tämä meinannut millään uskoa, ettei oltu kotona vaan kaupungilla shoppailemassa. Kaikki melu mikä taustalta kuuluu, ei välttämättä synny televisiosta, mutta kuinkas sen selität jos toinen on päättänyt niin.
| |
| | |
25.10.08, 15:26
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | tästä jutusta kannattaisi nostaa...
Tästä jutusta jonkun toimittajan kannattaa repiä juttu lehtiin.
Telkkarin katsominen ei kiinnosta minua. Kuuntelen radiota senkin edestä.
Sitä päivää tuskin tulee, että kuuntelusta vaaditaan lupamaksu.
Netti on avoin foorumi. Siksi aloitin tämän viestiketjun.
Arvoisat toimittajat. Kirjoittakaa tästä asiasta.
| |
| | |
25.10.08, 17:46
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Pöljyydestä saisi maksaa No mulla ei ole ollut minkäännäköistä ongelmaa lupatarkastajan kanssa, vaikka 17 vuotta olen ilman lupaa asunut ja tv:tä katsonut. Kuka pöljä nyt avaa oven tuntemattomille tänä kännyköiden aikakautena? En minä ainakaan. | Tämä on jännää, että minä olen televisioton ja mm. tämä vastaaja on televisiollinen, mutta minä saan kärsiä näissä ketjuissa kerrotuista kirjeistä, oven takana rimputtelivista tarkastajista ja huonosta omatunnosta siitä, ettei kukaan usko, ettei MINULLA OLE TELEVISIOTA. Millä todistaa, ettei minulla todellakaan ole televisiota!
| |
| | |
26.10.08, 10:13
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | kärsittekö tosiaan tuollaisista
Ette kai oikeasti kärsi esimerkiksi niistä kirjeistä? Samaa roskapostiahan ne ainakin minulle ovat kuin kaikki muutkin mainoskirjeet, paperinkeräykseen vaan.
Ja toisekseen ne puhelut, jos kotona on televisio päällä, niin sano olevasi kaverilla, tai oikeastaan siitä ei tarvitse välittää mitään. Niiden kanssa on turha inttää, toimivat samalla tavalla kuin lehtimyyjät, nekin inttävät kanssasi juuri niin kauan kuin haluat, -tilaa nyt-en tilaa-tilaa nyt, onko televisiota-ei ole-on kuitenkin, suljet vain luurin ja sillä selvä.
Ei kannata stressata turhasta!
Jos tulevat kotiin, niin niitä ei tarvitse päästää sisälle. Ja jos et oikeastikaan omista televisiota, niin pyydä tarkastaja toki tällöin sisälle. Itse ainakin teen niin, kun seuraavaksi tulevat. Minulla kyllä on televisio, muttei mitään aitetta millä katsoisi itse ohjelmia. Digiboksia en ole hankkinut ja televisiokin on vanhalla paikallaan ihan vain dvd-soittimen, ja muutaman pelikoneen vuoksi, niiden käytössä kun joka tapauksessa tarvitsee televisiota. Laitteen omistaminen ei edellytä tv-lupaa, vaan se, että sinulla on laite millä näet ohjelmia.
| |
| | |
26.10.08, 10:15
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | ap:lle
Hei, tiesitkö, että radion kuuntelustakin on ennen muinoin joutunut maksamaan kuten nykyään televisioluvasta? Radion kuuntelun maksu on vaan poistettu jo aikoja sitten ja siirretty verotukseen..
| |
| | |
26.10.08, 12:25
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja radiosta maksaminen Hei, tiesitkö, että radion kuuntelustakin on ennen muinoin joutunut maksamaan kuten nykyään televisioluvasta? Radion kuuntelun maksu on vaan poistettu jo aikoja sitten ja siirretty verotukseen.. | En tiennyt. Tykkään kuunnella 50 sitten muistelua, mutta siellä on vain muutama uutinen kultakin päivältä.
| |
| | |
26.10.08, 13:20
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämä uusin kuningasidea siirtää tv-maksu kiinteistökohtaiseksi (perittäisiin vuokrassa tai yhtiövastikkeessa), perustuu juuri siihen, että jokaisella on halutessaan pääsy Ylen materiaaliin joko radion, tv:n, netin tai kännykän kautta. Toisin sanoen lupamaksu yritetään irrottaa itse tv-laitteesta ja sälyttää asuntokohtaiseksi, kun niitä Ylen uutisten ym. katselu/kuuntelu/lukulaitteita voi olla muitakin kuin tv. Eli tosiaan maksu siirtyisi näin myös radion omistajille...
| |
| | |
26.10.08, 13:21
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juuri teidänlaisten ilmaiskatselijoiden takia meidän tunnollisten luvat nousee .
| |
| | |
26.10.08, 15:34
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja fatamorgana Tämä uusin kuningasidea siirtää tv-maksu kiinteistökohtaiseksi (perittäisiin vuokrassa tai yhtiövastikkeessa), perustuu juuri siihen, että jokaisella on halutessaan pääsy Ylen materiaaliin joko radion, tv:n, netin tai kännykän kautta. Toisin sanoen lupamaksu yritetään irrottaa itse tv-laitteesta ja sälyttää asuntokohtaiseksi, kun niitä Ylen uutisten ym. katselu/kuuntelu/lukulaitteita voi olla muitakin kuin tv. Eli tosiaan maksu siirtyisi näin myös radion omistajille... | Aivan hyvä idea, ettei kukaan pääse luihuilemaan sitten luvan maksusta. Itse en rupeasiai jatkuvasti kyyläämään kuka ovella on, n. 200e takia/vuosi. Eiköhän se raha mene paljon turhempaankin.
| |
| | | | |