Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Säästöpossu
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
07.01.10, 08:05   #1 (linkki)
Katariina.
(Vierailija)

Oman auton kulut / kk tai vuosi???

Olen miettimässä oman auton hankintaan.
Millainen budjetti teillä on autokuluihin/kk tai vuosi - ilman bensamaksuja?

Siis paljonko vakuutukset ja huollot, renkaitten säilytykset ja vaihdot, yms pakolliset asiat, suunnilleen maksavat?
  Vastaa viestiin
07.01.10, 08:52   #2 (linkki)
Riippuu monesta seikasta
(Vierailija)

Katsastus 20-120e / vuosi (vaihtelee tosi paljon)
Käyttövero 20-600e / vuosi (Ajoneuvovero - Veronmaksajain Keskusliitto ry)
Vakuutus autosta, bonuksista ja vakuutuksen kattavuudesta riippuen noin 100-2000e / vuosi
Vuosihuollot renkaan vaihtoineen noin 100-2000e / vuosi
Ylimääräiset huollot ja korjaukset 0 - mitä tahansa.

Kuten huomaat, ei auton mallia ja ikää tai bonustilannettasi tietämättä voi ennustaa oikeastaan millään, paljonko rahaa sinulla menisi. Laske itse veron ja vakuutuksen hinnat miettimäsi auton mallin mukaan, niin saat edes jonkinlaista tuntumaa.
  Vastaa viestiin
07.01.10, 08:56   #3 (linkki)
fddsa
(Vierailija)

Niin ja sekin ostaako auton velaksi vai ei. Omasta mielestäni auton ostaminen velkarahalla on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä (auton arvo tippuu koko ajan toisin kuin esim. asunnon), mielummin ajan vanhalla halvalla autolla (johon on varaa ilman autolainaa) tai yritän sinnitellä ilman.
  Vastaa viestiin
07.01.10, 11:37   #4 (linkki)
autobil
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fddsa Näytä viesti
Niin ja sekin ostaako auton velaksi vai ei. Omasta mielestäni auton ostaminen velkarahalla on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä (auton arvo tippuu koko ajan toisin kuin esim. asunnon), mielummin ajan vanhalla halvalla autolla (johon on varaa ilman autolainaa) tai yritän sinnitellä ilman.

Samaa mieltä.

AP, ota lisäksi tosiaan mukaan myös kuluihin ARVONALENEMA. Eli jos ostat nyt vaikka 15000 euroa maksavan auton, ja myyt sen 3 vuoden päästä, saat siitä tod. näk. enää 6000-9000 eur, riippuen merkistä. Toiset merkit tiputtavat arvoaan nopeammin (esim. itä- ja etelä-euroopan menopelit) kuin toiset (ruotsalaiset, jenkit, japsit ja sakemannit)

Tuo kannattaa ottaa huomioon etenkin jos ostat auton velaksi. Eli samaa tahtia kun maksat velkaa, autosi arvo laskee. Mieti tooosi tarkkaan, tarvitko autonpitoa, etenkin jos joudut ottamaan velkaa siihen.

Selvitä myös, mitä automerkkisi varaosat ja huolto maksaa. Nyrkkisääntö: mitä yleisempi auto, sitä edullisemmat osat. Esim joku subaru tai chrysler, varaosat kalliit, mutta vw tai nissan, varaosat halvat ja niitä myös SAA.
  Vastaa viestiin
07.01.10, 11:46   #5 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Eri automerkkien vakuutuksia kannattaa myös tarkistella. Mitä isompi kone, sitä suurempi vakuutus. Samaten eri merkkien kolaritilastoja kannattaa vertailla, niissäkin on eroja.

Auto kannattaa tarkkaan valita käyttötarkoituksen mukaan. Jos ajo on pelkkää nurkka-ajoa, ei kannata ostaa isoa ja suuriruokaista autoa.

Käytetystä autosta voi saada hyvänkin alennuksen jos maksaa käteisellä. jos mahdolliset viat huolestuttaa, kannattaa auto käyttää kuntotarkastuksessa. Kuluvien osien vaihdot, onko edessä kallita remppoja.

Suht halpoja ylläpidettäviä ovat japsit. Niissä on tekniikka tosi hyvä. Ja mitä karvalakimpi auto, sitä vähemmän sähkövikoja, koska ne voivat osoittautua kalliiksi kun autoa tarkastellaan tietokoneohjatulla menetelmällä.

Renkaanvaihto ehdottomasti itse, säästää jonkin verran rahaa. Joskus tosin joutuu tasapainottamaan renkaat.
  Vastaa viestiin
07.01.10, 13:15   #6 (linkki)
Ruoppaaja
(Vierailija)

Asunnon arvo

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fddsa Näytä viesti

Kyllä asunnonkin arvo voi laskea, jopa romahtaa.
Odottakaahan, kun korko nousee.
Alkaa päitä putoilee :)
  Vastaa viestiin
07.01.10, 16:46   #7 (linkki)
hurjastelijatar
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Näytä viesti
Eri automerkkien vakuutuksia kannattaa myös tarkistella. Mitä isompi kone, sitä suurempi vakuutus. Samaten eri merkkien kolaritilastoja kannattaa vertailla, niissäkin on eroja.

Auto kannattaa tarkkaan valita käyttötarkoituksen mukaan. Jos ajo on pelkkää nurkka-ajoa, ei kannata ostaa isoa ja suuriruokaista autoa.

Käytetystä autosta voi saada hyvänkin alennuksen jos maksaa käteisellä. jos mahdolliset viat huolestuttaa, kannattaa auto käyttää kuntotarkastuksessa. Kuluvien osien vaihdot, onko edessä kallita remppoja.

Suht halpoja ylläpidettäviä ovat japsit. Niissä on tekniikka tosi hyvä. Ja mitä karvalakimpi auto, sitä vähemmän sähkövikoja, koska ne voivat osoittautua kalliiksi kun autoa tarkastellaan tietokoneohjatulla menetelmällä.

Renkaanvaihto ehdottomasti itse, säästää jonkin verran rahaa. Joskus tosin joutuu tasapainottamaan renkaat.
Allekirjoitan ja lisään: mieluummin hyvää ja yleistä merkiä oleva vanhempi auto, kuin uudempi mutta huonompaa merkkiä oleva ritsa.
  Vastaa viestiin
07.01.10, 16:51   #8 (linkki)
odotellaan vaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruoppaaja Näytä viesti
Kyllä asunnonkin arvo voi laskea, jopa romahtaa.
Odottakaahan, kun korko nousee.
Alkaa päitä putoilee :)
Paino sanalla voi, ja toinen paino sanalla odottaa. Asunnon arvo voi vaihdella molempiin suuntiin.

Sen sijaan auton arvo laskee ihan varmasti. Eikä sieltä tulla enää ylös...
  Vastaa viestiin
08.01.10, 09:26   #9 (linkki)
- puudeli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Katariina. Näytä viesti
Olen miettimässä oman auton hankintaan.
Millainen budjetti teillä on autokuluihin/kk tai vuosi - ilman bensamaksuja?

Siis paljonko vakuutukset ja huollot, renkaitten säilytykset ja vaihdot, yms pakolliset asiat, suunnilleen maksavat?
Minulla on 5 vuotta vanha tavallinen keskikokoinen farmariauto, johon kertyy kilometrejä noin 30 - 35t per vuosi. Kilometrit tulevat lähinnä yksinomaan pitkästä työmatkasta. Tässä kuluja:

- polttoainetta arviolta tankillinen viikossa eli noin 50 e/vko

- auton pesetys kerran kuukaudessa noin 16 e/kerta (saisi pesettää mielellään joka toinen viikkokin)

- auton imurointi poletilla kerran kuukaudessa 2 e/kerta

- lisäksi menee esim. pissapojan nestettä muutama pullollinen vuodessa. Autoon on lisäksi hyvä hankkia esim. ensiapulaukku. Jos autossa on sisätilalämmitin, niin se lisää käyttömukavuutta ja niitä saa noin 30 eurosta alkaen + lämmityspiuha tolppaan. Jääraappa ja lumiharja maksavat muutaman euron nekin.

- auton katsastus reilu 50 e/vuosi (jos ei mene ekalla läpi, niin sitten noin 30 euroa jälkikatsastusmaksua)

- ajoneuvovero uudistuu tänä vuonna ja se on jotakin 80 - 160 euron välillä. Minulla ajoneuvovero on ollut muistaakseni noin 120-125 euroa/vuosi

- auton vakuutus riippuu siitä, millaisen vakuutustason haluat autollesi. Jos auto on halpa ja ajotyylisi on rauhallinen, riittää pelkkä liikennevakuutus, joka maksaa muutaman kympin vuodessa. Tarkkaa hintaa on vaikea antaa, koska siihen vaikuttaa keskittämisedut, bonukset, autosi ikä ja koko jne. Jos taas ostat auton uutena, kannattaa ottaa kunnon vakuutukset, jotta ei käy niin, että esim. hirvikolarissa auto menee korjauskelvottomaksi ja olet kolarin vuoksi pahimmassa tapauksessa menettänyt terveytesi sekä auton hinnan. Itse olen ajanut läheltä piti -tilanteen hirven kanssa Kehä 3:lla Vantaalla!!! Ei siis taida Suomessa olla montakaan kolkkaa, jossa hirvi/peura/poro -riskiä ei olisi.

- auton säilyttäminen taloyhtiön lämpötolppapaikalla 9 e/kk

- auton huollot suositellaan tehtäväksi joko kerran vuodessa tai 20.000 km:n välein. Minulla menee käytännössä auton huoltoon joka kerta vähintään 300 euroa. Jos osaat itse vaihtaa pyyhkijän sulat, palaneet polttimot jne, niin säästät siinä hieman, koska niistä ei tarvitse silloin maksaa.

- renkaiden vaihto on ollut jotakin noin 40 euron luokkaa. Renkaiden säilytys on muistaakseni noin 75 euroa vuodessa, mutta sitä en ole raaskinut tehdä, vaan olen säilyttänyt renkaat vanhempieni mökillä, jossa sitten tiedän, että tulen käymään siellä ainakin kahdesti vuodessa ja käyn samalla sukuloimassa. Tarvittaessa isäni on tuonut renkaat minulle, jos esim. takatalvi on yllättänyt. Jos vanhempani luopuvat mökistä, niin sitten otan renkaat säilytettäväksi kerrostalon verkkokellarissa (kannattaa olla kotivakuutus!!!).

Auton pito on kallista ja niihin kuluihin tavallinen autoista tietämätön ihminen ei välttämättä osaa varautua. Omalla kohdallani v. 2009 oli selkeästi kallein autovuosi ikinä. Ymmärrän nyt hyvin, miksi jotkut ihmiset vaihtavat autoa 3 vuoden välein. Tosin täytyy muistaa, että koska ajan vanhalla autolla, niin minun ei tarvitse lyhentää autolainaa lainkaan, vaan ajelen velattomalla autolla. Siksi en ole autoa vaihtanutkaan uuteen/uudempaan. Tässä autokulut viime vuodelta:

- ostettu talvirenkaat (reilut 200 euroa) asennettuina
- ostettu kesärenkaat (reilut 200 euroa) asennettuina
- auton huolto (120.000 km) noin 300 euroa
- katsastus
- auto ei mennyt katsastuksesta läpi, joten raidetangon päiden vaihto maksoi muistaakseni noin 400 e
- uusintakatsastus
- auton huolto (140.000 km) noin 300 euroa
- autossa alkavaa ruostevikaa, joka meni takuuseen, mutta korjautin samalla auton konepellin kiveniskemät yms, joka maksoi 400 euroa
- sain kirjeen, jossa kehotettiin jakohihnan vaihtoon, joten sen vaihdattaminen maksoi noin 300 euroa (myös apuhihna vaihdettiin samalla).

Alkuvuodesta on seuraavaksi tiedossa 160.000 km:n määräaikaishuolto. Ilmastoinnin huolto on vapaaehtoinen ja sitä en ole vielä raaskinut tehdä (hinta noin 400 e).

Määräaikaishuolloissa ei ole pakko autoaan käyttää, mutta toisaalta olisi järjetöntä jäädä tien päälle esim. siksi, että öljyjä ei ole vaihdettu ajoissa.

Valitettavasti omalla kohdallani on se tilanne, että auton pito on järkyttävän kallista. Työmatkan ja lasten harrastusten vuoksi auto on tässä elämäntilanteessa pakollinen. Ostaisin mielelläni uuden/hyvin vähän ajetun auton, mutta ne ovat kalliita enkä saa rahaa säästöön uutta autoa varten. Siksi on ihan mahdollista, että ajan tämän auton loppuun, kuljen julkisilla niin kauan kuin mahdollista keräten rahaa kasaan ja vasta sitten ostan taas auton.

Pahinta auton pidossa on jatkuva huolehtiminen (autokulut tulevat isoina summina, liukkaat ja pimeät säät ovat ongelmalliset, pelkään hirvikolareita tai että joku kolhii parkkipaikalla autoani, nyt talvella jatkuva lumen harjailu ja jään raaputtaminen ärsyttää) ja auton ratissa pitää olla koko ajan skarppina.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 10:23   #10 (linkki)

Tuo kolhiminen on ikävää, nykyään ei välitetä tippaakaan jos kolauttaa toisen autoa. Omaa autoani kolhittiin parkkipaikalla (yleisellä) ja perään oli ilmestynyt todella iso vekki. Mitään lappua ei tietenkään oltu jätetty.
  Vastaa viestiin

08.01.10, 10:29   #11 (linkki)
Riippuu monesta seikasta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja - puudeli Näytä viesti
auton vakuutus riippuu siitä, millaisen vakuutustason haluat autollesi. Jos auto on halpa ja ajotyylisi on rauhallinen, riittää pelkkä liikennevakuutus, joka maksaa muutaman kympin vuodessa. Tarkkaa hintaa on vaikea antaa, koska siihen vaikuttaa keskittämisedut, bonukset, autosi ikä ja koko jne.
Tuota noin, muutamalla kympillä vuodessa ei saa minkäänlaista liikennevakuutusta autoon. Ilman bonuksia hinnat taitaa alkaa sieltä 400 eurosta, ja maksimibonuksillakin (70%?) maksettavaa jää vähintään se reilu satanen vuodessa.

Eli vakuutusmaksuissa kannattaa varautua oman bonustilanteen mukaan ainakin 100-400 euron vuosikustannuksiin.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 11:15   #12 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu monesta seikasta Näytä viesti
Tuota noin, muutamalla kympillä vuodessa ei saa minkäänlaista liikennevakuutusta autoon. Ilman bonuksia hinnat taitaa alkaa sieltä 400 eurosta, ja maksimibonuksillakin (70%?) maksettavaa jää vähintään se reilu satanen vuodessa.

Eli vakuutusmaksuissa kannattaa varautua oman bonustilanteen mukaan ainakin 100-400 euron vuosikustannuksiin.
Tätä "lausuntoa" minäkin ihmettelin. Ei minkäänlaista autovakuutusta saa muutamalla kympillä. Itselläni on täydet bonukset ja halvahkoon vakuutusluokkaan kuuluva auto ja pelkkä liikennevakuutus on vuodessa karvan verran alle 200 euroa.

Niin, ja kovin vanhaan autoon ei saa kaskoa, en nyt muista mistä vm:sta se lähtee. Mutta osakasko kannattaa ottaa, se ei ole kallis. Ja täyskaskostakin on halvempi versio, kevytkasko.

Ja vielä, ensimmäistä autoa ostaessa (ensimmäinen vakuutus) bonukset lähtee nollasta jolloin vakuutusmaksu on reippaasti kallimpi.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 11:25   #13 (linkki)
Autoileva
(Vierailija)

Lainaus:
Tätä "lausuntoa" minäkin ihmettelin. Ei minkäänlaista autovakuutusta saa muutamalla kympillä. Itselläni on täydet bonukset ja halvahkoon vakuutusluokkaan kuuluva auto ja pelkkä liikennevakuutus on vuodessa karvan verran alle 200 euroa.

Niin, ja kovin vanhaan autoon ei saa kaskoa, en nyt muista mistä vm:sta se lähtee. Mutta osakasko kannattaa ottaa, se ei ole kallis. Ja täyskaskostakin on halvempi versio, kevytkasko.

Ns. koheltajanvakuutusta eli autovakuutusta ei kannata ottaa jos auto ei ole kovin uusi. Osakasko kannattaa jos on joku 10000-20000 euron arvoinen peli ja siis ajotyyli on normaali. Se korvaa hirvi- ja ilkivaltavahingot.

Mutta jos on alle 5000 euron peli, ei muuta kuin pakollinen liikennevakuutus vain.

Itse olen pitänyt aina halpoja ja iäkkäämpiä autoja mutta valinnut ne lujasta merkistä. Niin ja auto-ostoksille mukaan joku joka tietää autoista ellet itse tiedä. Noita halpoja ei kannata ostaa liikkeistä eikä mistään "autopihoista" vaan suoraan yksityseltä, esim. keltaisesta pörssistä.

Kaikkein paras olisi jos ei tarvitsisi ollenkaan autoa. Olisiko mahdollisuus muuttaa esim. alueelle jolla kulkee paremmin julkiset tai kävelymatkan päähän duunipaikasta? Asunto on hiukan kalliimpi mutta äkkiä olet jo nollapisteessä kun et tarvi autoa.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 11:29   #14 (linkki)
Ap...
(Vierailija)

Ihanaa kun löytyi vastaajia!

Auto tulee olemaan pikkunäppärä kaupuinkiauto, 4 ovea, bensamalli. Ajoa max 15.000 km/v.
Minulla ei ole vakuutusbonuksia koska autoa ei aiemmin ole ollut.
Käteisosto, jos sen päädyn ostamaan: autoliikkeet tarjoavat ihan kohtuupakettia kauttaa myös vakuutuksiin noin 45 e/kk täysivakuutus kuulostaa ihan houkuttelevalle...
Huoltosopimus (noin 30 e/kk) varmaan tulee olemaan se huoltokulujeni ratkaisutapa...
...autopistokepaikka on jo olemassa, eli ei muutosta nykykuluihin sen myötä

Minä arvon parhaillani auton ostamisen ja yksityisleasingin välillä: vaikuttaa sille, että yksityisleasin saattaapi tulla minulle järkevimmäksi seuraavin laskelmin:

Osto
* auto noin 19.000 e >> 3 v jälkeen arvo alle 10.000 e, siis vähintäin 3.000 e/vuosi, eli voisi laskea kuukausiarvonvähenemäksi noin 300 e/kk (korkotaso niin olematon, etten summalle edes laske vaihtoehtoiskorkokuluuja, vaan ne sisältyköön tuohon)
* kuukausittainen huoltopaketti + vakuutus noi n 75 e
* ajoneuvoverot noin 200 e
* renkaitten säilytys ja vaihdot: n 150 e/v
* pesut noin 250 e/v (kuukausittain pestynä)

Leasing
* kuukausimaksu noin 260 e (3v / 45.000 km) =9.360 e
* vakuutuspaketti 45 e
* renkaitten säilytys noin 75 e/v (vaihto kuuluu leasinmaksuun)

Olenko jättänyt jotain huomioimatta?
  Vastaa viestiin
08.01.10, 11:32   #15 (linkki)
Ap...
(Vierailija)

Tarkennan sen verran, että olen 15v ajellut autolla, mutta tähän asti aina yritysleasingautolla, ja se nyt ei enää ole ainakaan muutamaan vuoteen mahdollinen vaihtoehto. Eli joudun etsimään itsenäisen vaihtoehdon: autoilun ilot siis tunnen kyllä sinällään ;)
  Vastaa viestiin
08.01.10, 11:33   #16 (linkki)

Minusta osakasko kannattaa ottaa halpaankin autoon, koska jos käy vaikka hirvikolari, tai auto varastetaan niin niitä ei korvaa kukaan. Pelkkä liikennevakuutus korvaa ainoastaan henkilövahingot. Pahimmassa tapauksessa auton remontointi tulee kalliimmaksi kuin auton käyttöarvo.

muokkis

Kerkesin kirjoittaa tämän ennenkuin ap mainitsi tulevan autonsa hinta-arvion :)
  Vastaa viestiin
08.01.10, 23:10   #17 (linkki)
Vähän ajava
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autoileva Näytä viesti
Mutta jos on alle 5000 euron peli, ei muuta kuin pakollinen liikennevakuutus vain.
Alkuperäinen ostaa kalliimman, mutta jos ei haittaa, haluaisin tälle kuulla perustelut? 5000 euroa maksavaan autoon maksaa lommojen, naarmujen yms. peltivahinkojen korjaukset, hinaukset jne. ihan yhtä paljon kuin arvokkaampaankin autoon, mutta kevytkaskon saa alle 200 eurolla/vuosi.

Itse sain vastaavan neuvon, kun aikanaan hankin ekan autoni, onneksi en noudattanut sitä.

Alkuperäiselle: oletko varma, että auton hinta laskee noin paljon kolmessa vuodessa? Yleensä laskelmat, joita itse olen nähnyt, ovat osoittaneet yksityisleasingin olevan huomattavasti oman ostoa kalliimpaa. Jotenkin ei mahdu ajatusmaailmaan, miksi jonkun tahon kannattaisi tällaista palvelua tarjota ikäänkuin tappiokseen.
  Vastaa viestiin
09.01.10, 09:32   #18 (linkki)

Ei mitenkään ilkeydellä, mutta ihmettelen usein ihmisiä jotka vaihdattavat renkaansa liikkeissä tai huoltoasemilla. Siinäkin tulee säästöä kun ne vaihtaa itse, eikä se ole mikään hirveää fysiikkaa vaativa homma. Ja mukava puuhastelu ulkosalla :) Miksi maksaa turhasta, kun lopputulos on ilmaiseksi aivan sama?

Huonokuntoiset ja vanhemmat eivät tietenkään pysty itse vaihtamaan. Tosin iäkäs isäni vaihtaa itse edelleen, nuuka kun on :)
  Vastaa viestiin
09.01.10, 13:46   #19 (linkki)
kruiseri
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap... Näytä viesti
Ihanaa kun löytyi vastaajia!

Auto tulee olemaan pikkunäppärä kaupuinkiauto, 4 ovea, bensamalli. Ajoa max 15.000 km/v.
Minulla ei ole vakuutusbonuksia koska autoa ei aiemmin ole ollut.
Käteisosto, jos sen päädyn ostamaan: autoliikkeet tarjoavat ihan kohtuupakettia kauttaa myös vakuutuksiin noin 45 e/kk täysivakuutus kuulostaa ihan houkuttelevalle...
Huoltosopimus (noin 30 e/kk) varmaan tulee olemaan se huoltokulujeni ratkaisutapa...
...autopistokepaikka on jo olemassa, eli ei muutosta nykykuluihin sen myötä

Minä arvon parhaillani auton ostamisen ja yksityisleasingin välillä: vaikuttaa sille, että yksityisleasin saattaapi tulla minulle järkevimmäksi seuraavin laskelmin:

Osto
* auto noin 19.000 e >> 3 v jälkeen arvo alle 10.000 e, siis vähintäin 3.000 e/vuosi, eli voisi laskea kuukausiarvonvähenemäksi noin 300 e/kk (korkotaso niin olematon, etten summalle edes laske vaihtoehtoiskorkokuluuja, vaan ne sisältyköön tuohon)
* kuukausittainen huoltopaketti + vakuutus noi n 75 e
* ajoneuvoverot noin 200 e
* renkaitten säilytys ja vaihdot: n 150 e/v

Leasing
* kuukausimaksu noin 260 e (3v / 45.000 km) =9.360 e
* vakuutuspaketti 45 e
* renkaitten säilytys noin 75 e/v (vaihto kuuluu leasinmaksuun)

Olenko jättänyt jotain huomioimatta?

Olikos noissa mukana renkaiden ostot, niitä saa olla uusimassa muutaman vuoden välein.

Ota myös huomioon että tuo "huoltosopimus" ei pidä sisällään rehtejä REMONTTEJA, joihin saat varautua vaikka ostaisit tuliterän mercedeksen. Eli joku osa leviää autosta.

Älä lainaile sitten autoasi vilhakoille kamuillesi, etteivät ruttaa sitä! :)
  Vastaa viestiin
09.01.10, 13:49   #20 (linkki)
vanhuksilla ajava
(Vierailija)

Lainaus:
Minusta osakasko kannattaa ottaa halpaankin autoon, koska jos käy vaikka hirvikolari, tai auto varastetaan niin niitä ei korvaa kukaan. Pelkkä liikennevakuutus korvaa ainoastaan henkilövahingot. Pahimmassa tapauksessa auton remontointi tulee kalliimmaksi kuin auton käyttöarvo.

muokkis

Kerkesin kirjoittaa tämän ennenkuin ap mainitsi tulevan autonsa hinta-arvion :)

Njaa, en ole ihan samaa mieltä. Minä ostan tollasia parin donan autoja, ja millään matematiikalla et kyllä saa mua vakuuttuneeksi osakaskon ottamisesta autoon. Mahdatko tietää mitä osakasko maksaa, minä tiedän ja siksi en ota. Asun Vantaalla lähiössä, ja ikinä ei ole kyllä mitään varkauksia tullut, jos mun ritsa on niin surkea ettei kelpaa varkaillekaan :)

Toki huollot ja korjaukset on tehtävä oli auto mikä vain, jos ajaa mielii. Mulla on tällalailla ollut auto jo 15v, eli saan vaihtaa parin vuoden välein autoa, mutta laskenut sen niin moneen kertaan että tämä on edullisinta autonpitoa. Korjauset teetän pikkupajoilla enkä merkkihuollossa. Auto ei ole mulle statusarvo vaan kulkine paikasta A paikkaan B.
  Vastaa viestiin

09.01.10, 13:57   #21 (linkki)
autoileva
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vähän ajava Näytä viesti
Alkuperäinen ostaa kalliimman, mutta jos ei haittaa, haluaisin tälle kuulla perustelut? 5000 euroa maksavaan autoon maksaa lommojen, naarmujen yms. peltivahinkojen korjaukset, hinaukset jne. ihan yhtä paljon kuin arvokkaampaankin autoon, mutta kevytkaskon saa alle 200 eurolla/vuosi.

Itse sain vastaavan neuvon, kun aikanaan hankin ekan autoni, onneksi en noudattanut sitä. .

Olen nyt 45v, ja pitänyt ikäni noita vanhempia autoja. Joskus alkuaikoina kun osakasko oli suhteessa halvempi, pidinkin sitä mutta en ole enää vuosiin pitänyt. Tiedän tosin ihmisiä jotka pitää näissä vanhoissa "romuissa" jopa täyskaskoa ja siinä kyllä en näe logiikkaa.

Noh asiaan. Hinausta olen tarvinnut tasan kerran elämässäni ja se maksoi 90 euroa, tämä oli pari vuotta sitten. Huollatan ja pidän autoni kondiksessa kuitenkin, eli hinauspalvelun tarve on aika pieni prosentti. Jos tulee lommoja ja naarmuja, ei se haittaa näissä vanhoissa niin paljoa, ja jos tulee isompi, sitä ei tietenkään mennä mihinkään Merkkikorjaamoon laitatuttaan, vaan johonkin ns. väisänen&meskanen tyyppiselle pikkukorjaamolle jotka laittaa sen parilla sataa ihan tarvittavaan kondikseen. Ja jos tulee kunnon mälli, auto joutuu romuttamolle.

Vertailkaa, laskekaa, ottakaa kaikki huomioon. Kyselkää kavereiltanne, sekä uudehkojen että vanhojen autojen pitäjiltä näkemyksiä ja kokemuksia.

Ottakaa selville myös, on nimittäin eräitä merkkejä jotka ruostuvat puhki jo alta 10-vuotiaana, entisiä hyvämaineisia merkkejä. Tässä ei kai saa mainita merkkejä, mutta selatkaa vaikka suomi24-keskustelupalstan auto-osiota, saatte sieltä osviittaa. Siellä liikkuu hörhöjäkin mutta saa sieltä jotain käsitystä asiaan, ettette ainakaan iske eurojanne johonkin jota saa alkaa hitsata jo 6-vuotiaana.
  Vastaa viestiin
09.01.10, 14:02   #22 (linkki)
nainen 56v
(Vierailija)

Lainaus:
Ei mitenkään ilkeydellä, mutta ihmettelen usein ihmisiä jotka vaihdattavat renkaansa liikkeissä tai huoltoasemilla. Siinäkin tulee säästöä kun ne vaihtaa itse, eikä se ole mikään hirveää fysiikkaa vaativa homma. Ja mukava puuhastelu ulkosalla :) Miksi maksaa turhasta, kun lopputulos on ilmaiseksi aivan sama?

Huonokuntoiset ja vanhemmat eivät tietenkään pysty itse vaihtamaan. Tosin iäkäs isäni vaihtaa itse edelleen, nuuka kun on :)

Ei se mitään nuukuutta ole vaan järjen käyttöä, niin teemme mekin. Ollaan 56-60 vuotiaita. Ja niin vaihtaa monet meidän ikäiset.

Tunnen myötähäpeää sen sijaan tyttäreni puolesta kun hänen miehensä ei itse saa vaihdettua renkaita autoon, vaan mieheni tekee sen. Mieheni kyllä tekee sen, mutta vähän ihmettelee mikä saamaton vävykandidaatti hänellä onkaan. Mitään muuta terveysestettä ei ole, paitsi se että hän on insinööri. Anteeksi meni ilkeilyn puolelle mutta menköön...
  Vastaa viestiin
09.01.10, 20:44   #23 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vanhuksilla ajava Näytä viesti
Njaa, en ole ihan samaa mieltä. Minä ostan tollasia parin donan autoja, ja millään matematiikalla et kyllä saa mua vakuuttuneeksi osakaskon ottamisesta autoon. Mahdatko tietää mitä osakasko maksaa, minä tiedän ja siksi en ota. Asun Vantaalla lähiössä, ja ikinä ei ole kyllä mitään varkauksia tullut, jos mun ritsa on niin surkea ettei kelpaa varkaillekaan :)

Toki huollot ja korjaukset on tehtävä oli auto mikä vain, jos ajaa mielii. Mulla on tällalailla ollut auto jo 15v, eli saan vaihtaa parin vuoden välein autoa, mutta laskenut sen niin moneen kertaan että tämä on edullisinta autonpitoa. Korjauset teetän pikkupajoilla enkä merkkihuollossa. Auto ei ole mulle statusarvo vaan kulkine paikasta A paikkaan B.
25 vuotta monenmoisella autolla ajaneena mahdan kyllä tietää osakaskon hinnat. Eli jos ostat sen parin donan auton, romutat sen ja maksat auton arvoa suuremman korjauksen, tai ostat taas tilalle seuraavan parin donan auton? Koskaan ei voi tietää mitä tien päällä tapahtuu.
  Vastaa viestiin
09.01.10, 20:47   #24 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nainen 56v Näytä viesti
Ei se mitään nuukuutta ole vaan järjen käyttöä, niin teemme mekin. Ollaan 56-60 vuotiaita. Ja niin vaihtaa monet meidän ikäiset.

Tunnen myötähäpeää sen sijaan tyttäreni puolesta kun hänen miehensä ei itse saa vaihdettua renkaita autoon, vaan mieheni tekee sen. Mieheni kyllä tekee sen, mutta vähän ihmettelee mikä saamaton vävykandidaatti hänellä onkaan. Mitään muuta terveysestettä ei ole, paitsi se että hän on insinööri. Anteeksi meni ilkeilyn puolelle mutta menköön...
Ei ole ilkeilyä sinunkaan tekstisi.. :) Aiemmin kun meillä oli omat autot, lähdimme miehen kanssa sopivaan paikkaan, autot vierekkäin ja hep! Kilpailtiin leikkimielellä kumpi on nopeampi :)
  Vastaa viestiin
09.01.10, 21:27   #25 (linkki)
yh-äiti
(Vierailija)

Lainaus:
Ei ole ilkeilyä sinunkaan tekstisi.. :) Aiemmin kun meillä oli omat autot, lähdimme miehen kanssa sopivaan paikkaan, autot vierekkäin ja hep! Kilpailtiin leikkimielellä kumpi on nopeampi :)

Minun pojat ovat olleet pienestä (alle kouluikäisestä) asti mukana avustamassa minua renkaiden vaihdossa.

N. 15-vuotiaasta saakka, jo viitisen vuotta, se on ollut meillä poikien homma aina keväin syksyin vaihtaa kaksistaan autoon renkaat. Alkuun katsoin vieresta pari kertaa mutta homma sujui mallikkaasti. Ei tulisi kyllä mieleenkään moisesta hommasta maksaa 40 euroa! Sillä rahalla me syödään monta päivää.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku