Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Säästöpossu
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
12.01.10, 10:07   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2010
PARHAIMMAT SÄÄSTÖVINKIT!!

Kerätäämpäs hyväksi todetut säästövinkit samalle palstalle ja pannaan kotitaloudet tuottamaan=)
Tässä ensimmäinen:
PUOLITA ASTIANPESUTABLETIT...toimiiiii!!!!!!!
  Vastaa viestiin
12.01.10, 10:25   #2 (linkki)
AiNa
(Vierailija)

olen laittanut

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MAMMAVAAN Näytä viesti
Kerätäämpäs hyväksi todetut säästövinkit samalle palstalle ja pannaan kotitaloudet tuottamaan=)
Tässä ensimmäinen:

astiatabletit 3 osaan, ja hyvin pesee.
  Vastaa viestiin
12.01.10, 10:27   #3 (linkki)
Pakkosäästäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Tässä ensimmäinen:
Ruokaan voi mennä aika paljon rahaa, jos ostetaan paljon valmisruokia. Paras säästövinkkini onkin ruveta tekemään ruoka itse raaka-aineista lähtien. Raaka-aineet kannattaa valita sesongin ja tarjousten mukaan.

Vihervihanneksiin saa halvalla täydennystä esim. idättämällä tai kasvattamalla herneenversoja pienessä määrässä multaa. Myös itäneet valkosipulinkynnet voi laittaa multaan ja silputa kasvaneet versot ruokiin mausteeksi. Kaupasta ostetut yrttiruukut kannattaa heti kotona laittaa astiaan, jonka pohjalla on vähän vettä, niin ne säilyvät pitempään.

Itse luen mielelläni aikakauslehtiä. Tällä hetkellä kotiin taitaa tulla peräti viisi (joista kaksi miehen nimellä), mutta silloin, kun on tiukkaa rahasta, lehtitilauksista tietysti luovutaan, samoin kuin irtonumeroiden ostamisesta. Tiedän parikin kirpputoria, joista saa "vanhoja" aikakauslehtiä - iso osa niistä on hyvinkin tuoreita, korkeintaan muutaman kuukauden ikäisiä, ja yhden uuden lehden hinnalla niitä saa ison pinon. Kirjat lainaan kirjastosta tai ostan divareista, kirja-alennusmyynnistä tai Kirjatorilta.

Minulla on tapana käyttää vaatteet loppuun, koska minun on vaikea löytää mieleisiä malleja. Korjauttaminen (jos on ompelutaidoton niin kuin minä) tulee halvemmaksi kuin uusien ostaminen.
  Vastaa viestiin
12.01.10, 11:02   #4 (linkki)
voiks persiljaa
(Vierailija)

miten itse

edelleen kasvattaa kun potin kaupasta ensin ostnt. Kasvaaako persilja uudestaan samassa potissa.
  Vastaa viestiin
13.01.10, 16:18   #5 (linkki)
pari pikkujuttua
(Vierailija)

Ehkä itsestäänselvää, mutta: kauppakasseiksi kangaskasseja, roskapussit ostetaan rullalla. Tulee halvemmaksi näin.

Seuraavasta en ole varma, mutta uskon sen pitkällä aikavälillä koituvan säästöksi. Vaatetuksessa säästin ennen käyttämällä sukkahousut pitkien housujen alla riekaleiksi. Kyllästyin ja vaihdoin bambukalsareihin, joita ostin muutamat. Miellyttävät iholla, eivät ainakaan vielä ole hiostaneet yhtään lämmönvaihteluissa (puuvillakalsarit alkavat helpommin tuntua kuumilta). Tietysti isompi kertainvestointi, mutta enpä nyt tarvitse koko talvena sukkahousuja kuin hameen kanssa. Enkä varmaan ensi talvenakaan. (Mulle ei sovi yhden koon halvat sukkikset edes pituuden puolesta, siksi niille sukkahousuille kertyy helposti hintaa.)

Ruokaa kannattaa laittaa itse ja isot pakkauskoot ovat kannattavia, jos a) ne voi varastoida asianmukaisesti ja b) on varma, että varasto tulee käytettyä ajallaan. Pilaantuneena tai vanhentuneena poisheitettäväksi joutuva elintarvike on aina haaskausta, olipa se peräisin minkäkokoisesta paketista tahansa. Hintojen - ja nimen omaan kilohintojen - vertailu kannattaa tietysti kuitenkin aina.

Nuo herneenverot ovat muuten erittäin hyvä salaatinlisä ja helppoja idättää. Maistuu ihan tuoreelle herneelle. Jos osaat kasvattaa rairuohoa pääsiäiseksi, osaat kasvattaa herneenversojakin.

Säästövihjeiden klassikoista vielä mainittakoon pyykinpesuun liittyen: pese täysiä koneellisia. Älä kuitenkaan ylitäytä, tai joudut ehkä pesemään jotain uudelleen tai koneesi käyttöikä lyhenee liian raskaasta kulutuksesta.
  Vastaa viestiin
13.01.10, 16:25   #6 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Pyykkiä voi pestä myös vajaatäyttöohjelmalla. Villavaatteet ovat usein sellaisia ettei niitä kerry koko koneellista.
  Vastaa viestiin
14.01.10, 20:13   #7 (linkki)

itse lopetin sanomalehden tilaamisen. eikä kyllä kauheasti kaduta. uutiset saa kyllä nykyään muualtakin luettua. säästää siinäkin vähäsen...
  Vastaa viestiin
14.01.10, 20:46   #8 (linkki)
Ole-Einar
(Vierailija)

Jos olet oikeakätinen, pidä aina lompakkoasi takkisi oikean puolen sisäsivutaskussa!
  Vastaa viestiin
15.01.10, 11:38   #9 (linkki)

Jos on aikaa hääräillä netissä, niin PointShopista saa ostella tuotteita ilmaiseksi. Tarjolla on mm. eri kauppojen lahjakortteja, joilla mä ostin melkein kaikki joululahjat. http://www.pointshop.fi
  Vastaa viestiin
15.01.10, 12:24   #10 (linkki)
omillaan toimeen tuleva
(Vierailija)

Älä ainakaan pikavipeillä maksa entisiä velkoja, parempi kuin ei olisi velkoja yhtään.

Huolehdi kaikkien määräaikaisten laskujen maksaminen aikanaan, pidä huolta että asumiseen/kotiin liittyvät maksut on hoidettu, ettei tarvitse kodista luopua.
Jos tilapäinen maksuvaikeus tulee, neuvottele laskun lähettäjän kanssa sopiva maksuaikataulu.

Kaikki lehtitilaukset pois, kirjastossa voi käydä lukemassa ne.
Televisio ja netti pitää huolen tiedonsaannista. Netistäkin voi toki kotona luopua..?
Harrastukset ilmaisiksi, lenkkeily, hiihto. Kaikki kuntosalikortit ym pois.
Kun teet ruokaa uunissa useammassa astiassa, saat koko viikon ruoat.
Keitto- ja pataruokia, uuniruokia , niitä kätevälastenkin lämmittää.

Jätä auto kotiin aina kun mahdollista, käytä potkukelkkaa, pyörää tai kävele.
Muistathan auton lohkolämmittimen/sisätilalämmittimen?
Käy kaupassa vain kolmesti viikossa, käytä pakastinta avuksesi.
Leivo leivät, sämpylät ym itse.
Kerää marjat, sienet kesällä itselle. Kalasta verkoilla, katiskoilla, ongella jos vain mahdollista.
Opeta lapsillekin raittiissa luonnossa liikkumista, se on ilmaista ja saa samalla punaiset posket.
Menkää metsäretkelle, pilkille, etsimään jäniksen ym eläinten jälkiä luonnosta.

Terveisin mummo ilman velkaa
  Vastaa viestiin

15.01.10, 16:16   #11 (linkki)
Pakkosäästäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voiks persiljaa Näytä viesti
edelleen kasvattaa kun potin kaupasta ensin ostnt. Kasvaaako persilja uudestaan samassa potissa.
Ilmeisesti purkissa ei ole ravintoa tarpeeksi, oman kokemukseni mukaan yrtit eivät kasva ainakaan siinä samassa purkissa.

Jos voit istuttaa (sitten keväämmällä) yrtit maahan tai vaikka parvekelaatikkoon, ne pärjäävät hyvin ainakin yhden kesän, talven tullen voivat paleltua. Jotkut maahan istutetut kaupan yrtit menestyvät liiankin hyvin: minulla on mökillä noin neliön kokoinen minttupuska, jonka alku on ruokakaupasta ostettu ruukkuminttu.
  Vastaa viestiin
15.01.10, 20:52   #12 (linkki)
tuulia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TllNA Näytä viesti
Jos on aikaa hääräillä netissä, niin PointShopista saa ostella tuotteita ilmaiseksi. Tarjolla on mm. eri kauppojen lahjakortteja, joilla mä ostin melkein kaikki joululahjat. http://www.pointshop.fi

onkos tuo turvallista kans? mua aina arveluttaa kun pyydetään koko nimeä syntymäaikaa jne. Kävin sivuilla pyörimässä ja sivuston tehneet on tanskassa..
  Vastaa viestiin
28.01.10, 09:23   #13 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulia Näytä viesti
onkos tuo turvallista kans? mua aina arveluttaa kun pyydetään koko nimeä syntymäaikaa jne. Kävin sivuilla pyörimässä ja sivuston tehneet on tanskassa..
Nimi ja osoite tarvitaan tuotteiden lähettämistä varten ja syntymäaikaa tarvitaan täysi-ikäisyyden päättelyyn. Henkilötunnuksen loppuosaa ei tietenkään pyydetä. Ja puhelinnumero vaaditaan rekkautuessa vain siksi, ettei yksi ihminen tekisi montaa tiliä. Ihan kuten huuto.netissäkin. Sitä numeroa ei anneta kolmansille osapuolille, joten häirintäsoittoja ei tarvitse pelätä.

Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia ja kohta tilaan taas 80 euron lahjakortin. Vielä kun saan päätettyä, mihin kauppaan sen otan.
  Vastaa viestiin
28.01.10, 09:32   #14 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Olen varmaan jo maininnutkin, meillä tulee hyvä säästö kun leivon ruisleivät itse. Vuoteen ei ole kannettu kaupasta yhtään känttyä.

Sähkössä säästämme myös. Valmiustilaan ei jätetä yhtään rakkinetta. Olkkarin kaikki elektroniikka on laitettu jakopistokkeeseen jossa on oma katkaisija. Näin ei laitteet jää vahingossakaan päälle kun nappulan sammuttaa.
  Vastaa viestiin
28.01.10, 09:40   #15 (linkki)
Minna
(Vierailija)

Lainaus:
Tässä ensimmäinen:

Eiks olis järkevämpää sitten käyttää jauhetta? Se on paljon halvempaa kuin tabletit. En mä ainakaan pesis astioitani "vajaalla" pesuainemäärällä. Joku merkityshän sillä annostelulla on!

Vai pesetkö sitten vaatteetkin puolikkaalla pesuainemäärällä?
  Vastaa viestiin
29.01.10, 14:35   #16 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna Näytä viesti
Eiks olis järkevämpää sitten käyttää jauhetta? Se on paljon halvempaa kuin tabletit. En mä ainakaan pesis astioitani "vajaalla" pesuainemäärällä. Joku merkityshän sillä annostelulla on!

Kyllä ne vaatteet ja astiat puhdistuu vähemmälläkin ainemäärällä. Toki valmistajat suosittelevat pesuaineiden runsasta käyttöä, jotta aine kuluisi nopsaa ja sitä ostettaisiin äkkiä lisää.
  Vastaa viestiin
29.01.10, 15:38   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2009
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TllNA Näytä viesti
Nimi ja osoite tarvitaan tuotteiden lähettämistä varten ja syntymäaikaa tarvitaan täysi-ikäisyyden päättelyyn. Henkilötunnuksen loppuosaa ei tietenkään pyydetä. Ja puhelinnumero vaaditaan rekkautuessa vain siksi, ettei yksi ihminen tekisi montaa tiliä. Ihan kuten huuto.netissäkin. Sitä numeroa ei anneta kolmansille osapuolille, joten häirintäsoittoja ei tarvitse pelätä.

Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia ja kohta tilaan taas 80 euron lahjakortin. Vielä kun saan päätettyä, mihin kauppaan sen otan.
Heips, paljonko sinulla on mennyt aikaa noiden linkkien klikkailuun, vai mikä juju tuossa on. Pitäähän sen tanskalaisen firmankin jotain saada. Luultavasti siis käyt jossain muilla sivuilla linkkien kautta. Voitko ilmoittaa paljonko käytät aikaa klikkailuihin esim. tuollaisen 80 € lahjakortin saamiseksi?
  Vastaa viestiin
29.01.10, 19:22   #18 (linkki)

Käyttäjän nakki. avatari

Rekisteröitynyt: 12/2007
Sijainti: karjalan kunnailla
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voiks persiljaa Näytä viesti
Mitäpä, jos otat sen siitä potista ja istutat ihan ruukkuun. Kannattaa ainakin kokeilla.
  Vastaa viestiin
31.01.10, 14:23   #19 (linkki)
€lli
(Vierailija)

tarvitsen vinkkiä..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rinssinakki Näytä viesti
Mitäpä, jos otat sen siitä potista ja istutat ihan ruukkuun. Kannattaa ainakin kokeilla.
Minä laitan nuo yritit ja salaatit aina jääkaappiin ja sitten osa pilaantuu, tai menee märäksi ja limaiseksi. Roskiin.

Pitäisikö nuo säilyttää jotenkin muuten kuin jääkaapissa?
  Vastaa viestiin
04.02.10, 01:28   #20 (linkki)
mannerv
(Vierailija)

Säästövinkkejä

Tapoja saada laskut pienemmäksi: Säästövinkit auttavat sinua säästämään rahaa - Tarkka Markka
Säästövinkkejä ja ohjeita taloudenhallintaan: Säästövinkit - Tarkan markan blogi
Säästämisaiheinen blogi: Säästä rahaa | Saituri
Yksittäisiä pieniä säästövinkkejä: Saasto.fi Sstvinkkej

Noilla pärjää hetken aikaa.
  Vastaa viestiin

04.02.10, 14:35   #21 (linkki)
Pakkosäästäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja €lli Näytä viesti
Minä laitan nuo yritit ja salaatit aina jääkaappiin ja sitten osa pilaantuu, tai menee märäksi ja limaiseksi. Roskiin.

Pitäisikö nuo säilyttää jotenkin muuten kuin jääkaapissa?
Salaatti säilyy jääkaapissa paremmin kuin yrtit. Yrttipurkit kannattaa ottaa pois muovipussista ja laittaa vaikka keittiön työpöydälle toiseen purkkiin, jossa on vähän vettä pohjalla. Kun vettä lisää päivittäin, yrtit säilyvät käyttökelpoisina monta päivää.
  Vastaa viestiin
04.02.10, 19:51   #22 (linkki)
eräsperäs.
(Vierailija)

- Lopeta sähkösopimus ja laita päälle monta villapuseroa.

- Syö x-tra sikanautaa suoraan purkista sorimin, ei kulu rahaa ruokaan eikä astianpesuaineisiin. vaihtelun vuoksi voit rikkoa suoraan suuhun rainbown kananmunia raakana.

- dyykkaa sanomalehdet lehtikeräyksestä

- käytä nettiä jonkun tumpelon suojaamattoman yhteyden kautta.

- lopeta työnteko, säästyy hermot

- älä puhu kenellekään, säästyy äänikin
  Vastaa viestiin
11.02.10, 13:07   #23 (linkki)
Emilia74
(Vierailija)

pesuaineista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Minna Näytä viesti

koneiden huoltoa seuranneena voin sanoa, että esim maahantuoojat suosittelevat pesuainetta käytettävän puolet pesuainepaketin määrästä! Nuo tiskiainetabletit ovat aivan liian suuria annoksia useimmille koneille.
  Vastaa viestiin
11.02.10, 17:36   #24 (linkki)
savings pig
(Vierailija)

juu

Minä en suostu puolittamaan astianpesutabletteja, koska ne ovat sellaista myrkkyä ettei tosikaan. En halua koskea edes niihin tiputan vaan koneen lokeroon ja äkkiä pesen kädet.

Järkevämpää on pestä astiat kerran viikossa ja täyttää kone äärimmilleen eikä koskaan pestä vajaita määriä. Saati ostaa astioita, joita ei voi pestä koneessa!

Minun vinkkini
- tämä oli jossain niksipirkassa: linttaa vessapaperirulla niin, ettei se pyöri helposti. Näin sitä paperia ei tule vahingossa rullattua liikaa
- älä koskaan käytä pyykin huuhteluainetta. Se on täysin, täysin turhaa
- voit pestä kehosi vedellä ja kädellä. Saippuaa tms tarvitset vain harvoin
  Vastaa viestiin
16.02.10, 13:18   #25 (linkki)
*Maria
(Vierailija)

Tämä vinkki voi kuulostaa hassulta ekana mutta olen sen loistavaksi todennut! Enää en osta tiskiluutuja tai pölyluutuja kaupasta. Käyttöaika ei näillä kaikilla ole pitkä ja maksavat paljon. Sen sijaan kudon omat luutuni puuvillalangasta. Kun on luutu likainen, vain pesukoneeseen ja taas on puhdas käytettäväksi! Ja on muuten paljon tehokkaampi lian irrotuksessa kuin kaupasta ostettu vileda :)
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku