Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Sisustus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.11.05, 16:34   #1 (linkki)
Tinka
(Vierailija)

Boknäs

Pitkän pohdinnan jälkeen olen päätymässä Boknäsin hyllystöön. Hinta vähäsen hirvittää.. Olisiko jollakulla tietoa myydäänkö Boknäsin tuotteita joskus alella, esim. jotain kampanjoita tms? (-10% tms??)
  Vastaa viestiin

20.11.05, 18:02   #2 (linkki)
lena
(Vierailija)

Re: Boknäs

Jos on kirjahyllyllinen kirjoja. Eli tarvitsee kirjahyllyn juuri siihen tarkoitukseen kuin hyllyjä tehdään, käyttäisin Ikeaa kirjahyllyn hankintapaikkana. Valikoisin klassisen perushyllyn sieltä kirjoille. Hinta lienee noin 80 % halvempi kuin Boknäsin kirjahylly saman kokoisena kirjametressä.
Säästyneen rahamäärän käyttäisin kodin muuhun sisustukseen, kuten laadukkaisiin tekstiileihin, pöytiin jne.

Jos taas hankkii kirjahyllyä eikä niitä kirjoja ole kuin nimeksi,
miettisin tasoa ja unohtaisin kirjahyllyhankinnan.

Tähän mennessä en ole pystynyt itselleni perustelemaan, miksi kallille kirjoille, jotka peittävät hyllyn tulisi olla
massiivipuuhylly, joka maksaa enemmän kuin kirjasisältö.
Kirjahyllyn tarkoitushan on toimia ""säilytyspaikkana"" kirjoille.
  Vastaa viestiin
20.11.05, 20:18   #3 (linkki)
ehkä siksi
(Vierailija)

..että kirjahylly pysyisi kasassa..

Aikaisemmin meilläkin oli billyt, mutta eivät olleet suorat. Eikä vierekkäiset hyllykokonaisuudet olleet linjassa keskenään. Vika ei varmasti ollut kokoajassa.

Ihan ok ratkaisu, jos kirjoja vain yksi kirjahyllyjakso, eikä kovinkaan painavia opuksia. Kukin tietysti tavallaan, mutta meilestäni kirjat ansaitsevat kunnon massiivipuuhyllyn. Miksei kirjahylly olisi yhtä hyvä panostuskohde kuin sohva. Sohvahan on vain säilytyspaikka sohvaperunalle ;-)

Tarkemmin ajatellen, keittiökin taitaa olla vain säilytys- ja valmistuspaikka ruualle, joka harvemmassa kodissa on yhtä hinnakasta kuin paikka jossa sitä säilytetään. Kukin panostaa siihen mihin haluaa ja sillä selvä. Lisäksi haluttu tyyli vaikuttaa.

Vastaa viestiin
20.11.05, 21:45   #4 (linkki)
lena
(Vierailija)

En millään muotoa halua kinata, mutta meillä on seinällinen billyä, ollut jo 6 vuotta. Täynnä kirjoja eri painoisia. Kirjahylly on tukevasti kasassa, hyllyt suorat. Hyllystä näkyy sisustukseen pääosin kirjat ja itse hyllystä vain pysty- ja vaakatasojen reunat. Kokonaisuuteen kuuluu kuusi pystyhyllyä.

Uskon, että Boknäs on luja, mihin se massiivipuu häviäisi.
Meillä on vastaavasti massiivipuuta tasoissa ja pöydissä, öljyttynä aitona tammena, ei koivua petsattuna tammeksi.

Tämä tästä ja kukin valitsee kotiinsa tyylinsä ja rahapussinsa mukaan. Luin ap:n rivien välistä, että Boknäsin kirjahylly olisi hiukan hintava hankinta.
  Vastaa viestiin
21.11.05, 00:30   #5 (linkki)
mimmi
(Vierailija)

uskoisin, että noissa hinnoissa on aina tinkavaraa, jos kysymys on esimerkiksi vain 10% alennuksesta. Kilpailuta useammassa liikkeessä, varmasti alennus irtoaa silloin!
  Vastaa viestiin
21.11.05, 11:45   #6 (linkki)
grey
(Vierailija)

Minulla ainakin haaveena saada boknäsin kirjahyllyt. Lastulevyä en halua, mutta suurin syy on boknäsin muotoiltavuus ja lasiovet. Kirjoja niin paljon että tarvitsevat sellaiset, ettei pölyä kerääntyisi aivan mahdottomasti.
Kyllähän se Billy varmaankin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta niinkuin sanottu, ihmiset tykkäävät panostaa eri asioihin.

Ja kyllä kirjahyllystä näkee muutakin kuin kirjat, on se Boknäs aika huomattavan paljon paremman näköinen kuin Billy, vaikkakin täynnä kirjoja.
  Vastaa viestiin
21.11.05, 13:43   #7 (linkki)
me
(Vierailija)

Olen juuri ostanut vasta tuon Boknäsin hyllystön, joten vuosien kokemusta ei ole mutta ainakin tämän parinkuukauden :-) perusteelle voi kehua, että on kyllä ihana!! Kaunis ja kyllä sen Laadun näkee jo kauas.

Meille kyseinen hyllykkö toimii samalla myös tasona joten meillä ei ole (vielä) kuin kaksi tasoa.(n.150 cm korkea)
ja mielestäni se on tämän sarjan paras puoli, että voi hyllystöä voi kasvattaa koska tahansa ja vanhatkin säilyttävät arvonsa.

Kun tilasimme tuon hyllykön niin olin pudottaa silmani kun myyjä otti tilauksemme sekä yhteystietomme vain ylös ja kertoi, että toimitus tapahtuu n. viikon kuluttua ja lasku tulee perästä??? uskomatonta. Kuljetus oli 25 euroa ja tavara toimitettiin vajaan viikon kuluttua ja pojat kantoivat tavaran sisään (ottivat kengät pois!!!) ja asensivat samaan rahaan hyllystön paikoillee ja veivät KAIKKI roskat mennessään..siis huikeaa palvelua. Eihän hyllystössä nyt mitään kokoomista juuri ole, mutta kyllä silti oli mukavaa kun ei tarvinnut muuta kuin pyyhkiä vähän pölyjä.

Alennusta taisimme saada n. 5-8% kun pyydettiin. Palvelu oli niin vaivatonta ja mukavaa että oikein hämmästelin.

Kun näitä hyllystöjä katselin ennen ostoa ja mm. Askossa oli samantapainen hyllykkö...en edes tiedä sen materiaalia, niin sama kokonpano olisi tullut Askossa ehkä 150 euroa halvemmaksi?? ja väittäisin tämän Björknäsin säilyttävän kyllä arvonsa 100% enemmän.

Ehkäpä vielä tämän helppoutta ja hienoutta korosti se että kävimme ostamassa samassa yhteydessä Ikeasta vaatekaappi kokonaisuuden joka siis itse haettiin, kannettiin 6. krs...(ei mahtuneet hissiin) ja kokoamiseen meni 2 iltaa...mutta oli hintakin puolet halvempi :)
  Vastaa viestiin
22.11.05, 00:19   #8 (linkki)
Anni
(Vierailija)

Kuten ap. kirjoittaja olen suunnitellut uuden kirjahyllyn hankkimista ja Boknäsin kirjahyllyt ovat käyneet mielessäni. Ongelmana on kirjojen siisti säilyttäminen. Tällä hetkellä kirjamme on sijoitettu työhuoneeseen ja niitä on säilytysmetreihin nähden aivan liian paljon. Olemme opiskeluaikana hankkineet Lundian hyllyjä 4 x 80 cm eli yhteensä 3,2 metriä. Tällä hetkellä yli puolet hyllyistä on täytetty kahteen riviin. Järjestelmä onnistuu vain hyvän lukittelun ansiosta. Lisäksi kodistamme löytyy Artekin seinähyllyjä.

Olen lopen kyllästynyt pinttyneeseen mäntyyn ja kellastuneeseen koivuun. Kaipaan työhuoneeseen mukavan muotoista lasiovilla varustettua kirjahylly/-kaappikokonaisuutta. Kirjahyllyn teettäminen ei ole järkevää sillä odotamme lottovoittoa jolloin saisimme hankittua suuremman asunnon... Kirjahyllyssämme/-hyllyissämme säilytetään vain ja ainoastaan kirjoja, rihkamat ja matkamuistot (jos joku onneton niitä on meille tuonut) piilotetaan kaappeihin ja kiikutetaan sopivan ajan kuluttua roskapönttöön.

Lena hyvä, jos todella käyttäisit kirjahyllyä kirjojen säilyttämiseen, olisit huomannut käytössä mikä ero lastulevyhyllyillä ja massiivipuuhyllyillä on. Kuten kirjoitit ""Kirjahyllyn tarkoitushan on toimia ""säilytyspaikkana"" kirjoille."" - on todella epäesteettisen näköistä ja varaallista, jos hyllyt notkuvat tai kallistuvat.
  Vastaa viestiin
22.11.05, 11:08   #9 (linkki)
lena
(Vierailija)

Annille. Mutta kun meillä ovat Ikean hyllyt todellakin yhdenmukaisina työhuoneessa ja valkoisina, Eivät ole notkuneet, eivät kaatuneet ja ovat aivan samannäköiset kuin ostettaessa.
En voi paremmin enää selittää.
Toki massiivipuu on arvokkaampi ja lujempi, varsinkin, jos joudutaan muuttamaan usein ja hyllyjä purkamaan ja taas kasamaan, mutta ehkäpä me muutammekin seuraavaksi hautausmaalle, joten sitä probleemaa ei ole.
Meillä ei esimerkiksi sijoiteta tekokuitumattoihin eikä polyesteriverhoihin.

Olen sijoittanut sisustuksessani rahaa taas muualle, niin kalusteisiin ja tekstiileihin, joihin olen sen arvottanut itselleni tarpeelliseksi.

Ja taas jokainen tekee ne omat arvottamisensa sisutuksessaan.
  Vastaa viestiin
22.11.05, 13:50   #10 (linkki)
myy
(Vierailija)

Meillä on ollut Boknäsin hyllystö nelisen vuotta (8 osaa). Miksi Boknäs? Olen aina haaveillut kyseisestä hyllyköstä sen kauneuden ja käytännöllisyyden takia. Meillä on satoja kirjoja, joten niille piti saada hyvä säilytyspaikka. Salasokkelit on ihan must, joihin mahtuu uskomattoman paljon tavaraa..Myöhemmin ostimme vielä Boknäsin tv-tason. Plussaa on tietenkin helppo tapa muunnella hyllystöä jos kaipaa vaihtelua.

Boknäsin liike saa erikoisarvosanan, jonka takia menemmekin huonekaluostoksille nykyään ensimmäisenä sinne. Loistava palvelu tosiaan ja sai siinä kotiinkuljetukset kaupan päälle. Muistaakseni meillekin tuotteista on joka kerta annettu jonkun verran alennusta. Siis suosittelen lämpimästi. Kerran se hinta vain kirpaisee :-)

Ja Lena; ihmettelin tuota suhtautumistasi näihin hyllyihin. Kyllä kirjanystävälle kunnon kirjahylly on tärkeä huonekalu, se on jatkuvassa käytössä; ei ehkä niin usein kuin keittiön työtaso mutta hyvinkin päivittäin. Joten olen itse arvottanut sen yhtä tärkeisiin asioihin kuten ruokapöytä taikka sohva. Mattoihin meillä ei mene rahaa sillä niitä ei ole turhaan haluttu lämpimän lautalattian peitoksi ja verhoiksi riittää puiset sälekaihtimet.
  Vastaa viestiin
22.11.05, 16:28   #11 (linkki)
Aino
(Vierailija)

Onko kellään kokemuksia Niemen tehtaiden Billnäs -kalusteista?
  Vastaa viestiin
22.11.05, 21:07   #12 (linkki)
lena
(Vierailija)

Yksi tärkeä pointti valinnastani on jäänyt kertomatta. Sisustustyyliimme ei sovi ollenkaan Boknäs-tyyli, ei siis
mikään kirjahylly, kiina-kaappi, pulleahkot sohvat jne.
Hiukan vanhahtavaa matkiva raskas tyyli.
Ikean billy on elettömyydessään ja ""vaatimattomuudessaan"" hyvin lähellä omaa sisustustyyliämme. Kuten aikaisemmin kerroin satsaamme
muihin asioihin sisustuksessa kuin kirjahyllykköön.

Teillä on taas satsattu kirjahyllyyn ja ehkäpä taas vähemmän toisaalle.
En voisi millään kuvitella hankkivani sähköistä, pölyä imevää tekokuituista mattoa, vaikka sen saakin pestä niin usein kuin tummuminen edellyttää.
Useat täällä taas eivät voi ymmärtää miksi matoista pitää maksaa, kun 50 eurollakin saa maton.

Näin ne arvottamisasiat risteilevät.
  Vastaa viestiin
22.11.05, 22:27   #13 (linkki)
ehkä siksi
(Vierailija)

Tämähän on selkeästi myös tyylivalinta, kuten aiemmin sanoin eli siinä mielessä billyt ymmärrän täysin. Ehkä meillä kävi huono tuuri hyllyjemme kanssa. Lisäksi halusin ehdottomasti lasiovet ja laatikoita kirjahyllyn alaosaan.

Meidänkään tyyliin boknäsit eivät sovi, vaikka mies niiden perään haikailikin. Meillä on jalopuusävyn lundian hylly, joka modernina vastaa omaa käsitystäni kauniista kirkahyllystä.

Me aloitimme tosiaan kalliit hankinnat kirjahyllystä ja odotamme hetken ennen seuraavaa panostuskohdetta.

Vastaa viestiin
23.11.05, 00:06   #14 (linkki)
Anni
(Vierailija)

Satunnaisesti vilkaisen näitä sivuja ja ilmeisesti tässä keskustelussa mukana oleva lena ei ole sama lena kuin muissa keskusteluissa, paha tyylirikko tai sitten oletkin esittänyt toisten juttuja ominasi, jokin nyt puuttuu kopioinnistasi. Lenan neuvoista en välitä, osaan valita omaan kotiini aivan itse värit ja materiaalit. Kerrohan, miten maton hinta vaikuttaa kirjahyllyn valintaan? Voisit myös perustella kantasi faktoilla ei fiktioilla. Boknäsin valkea hylly on hyvin sopiva ratkaisu moneen pulmalliseen sisustukseen, muista väreistä nyt puhumattakaan. Lueahan Lena kaikessa rauhassa jo kertaalleen luodut ehdotukset ja kerro sitten ""omat, raikkaat ja perustellut"" valintasi jotka minun mielestäni ovat jo täysin out, myös ns. klassisesta kotisisustuksesta.

AP:lle. Pysy kannassasi ja hanki mieleisesi hyllyt. Satsaus kannattaa aina - myös silmänruoka on sijoituksen arvoista.
  Vastaa viestiin
23.11.05, 00:32   #15 (linkki)
mimmi
(Vierailija)

Oletteko sattumoisin käyneet Boknäsin uudessa sisustustavaratalossa Varistossa? Siellä tilat on sisutettu kokonaisuuksiksi aina valaisimia myöten. On täysin mahdotonta kuvitella niihin tiloihin kirjahyllyjen paikalle jotain lastulevyistä Billyä...Kokonaisuudet ovat upeita ja näyttäviä. Lena, miksei kirjahylly ole sinun mielestäsi huonekalu siinä missä joku muu, kuten sohva, matto tai verhot? Jos sattuu vielä pitämään Boknäs-hyllyjen kanssa polyesteriverhoista, niin sinun ""arvottamiseesi"" se ei sovi ollenkaan?
Siskollani on kirjastohuoneessa tai mikä arkiolohuone / TV-huone onkaan upeat Boknäsin hyllykokonaisuudet. Minun tyyliini ne eivät vain sovi, mutta en silti voisi kuvitellakaan heille jotain ""Billyä""!
  Vastaa viestiin
23.11.05, 01:11   #16 (linkki)
lena
(Vierailija)

Korjaan mimmille ! Billy ei ole lastulevyä, vaan kalustelevyä, jos sillä on merkitystä.
Kuten olen aikaisemmin jo perustellut, meidän sisustustyylimme ei ole Boknäs-tyyli. Jonkun toisen sisutus taas on ja ei Billy sovi heille.

Näin se vain menee, en parhaalla tahdollanikaan voisi hankkia meille tyylillisesti Boknäsia, vaikka se olisi billyn hintaistakin.

Taas vertauskuva. Toisille on tärkeää mikä on automerkki, jolla perhe liikkuu.
Minulle ei taas automerkki merkitse mitään, en ole koskaan ollut valitsemassa perheemme autoa. Mieheni on sen aina
tehnyt yksin. Korkeintaan väriin olen kommentoinut.

En edes kiinnitä huomiota mikä on se automerkki, jolla ajelemme. Tiedän sen kyllä, mutta se on yhdentekevää.
Auton funktio on minulle vain se, että sillä liikutaan paikasta toiseen.

Samoin valitsen kirjahyllyn, sisustukseen sopivan ulkonäön ja muotokielen mukaan. Tietysti olen meidän tapauksessamme tyytyväinen, että se sattuu olemaan huokeakin. Saan sisustaa sitten muualla enemmän ja juuri niissä asioissa, joista saan eniten kodin tunnelmaa ja
ilmettä.
Kirjahyllyn ilmeen minulle luovat kirjat ei hylly.

Aika metkaa tämän keskustelun kulku. Toisaalta täällä kauhistellaan hankintojen kalleutta, vrt matot, verhot, Hästensit, keittiöt, kylppärit, mutta vaikeaa on ymmärtää, että miten juuri kodin yhdessä kalusteessa eli kirjahyllyssä
mielipiteet ovatkin päälaellaan. Eli sen hintaluokka ei hirvitä.

Minua taas vähiten kiinnostaa kirjahyllyn materiaali, eniten sen tyyli ja sopivuus kotiini. Kirjoja kestää se kalustelevykin.
Muuten se taitaa olla yleisin materiaali kautta Suomen kalusteissa ja kaapistoissa. Vai löytyykö paljonkin massiivipuisia keittiökaapinrunkoja. Tai muita olohuoneen
kalusteita massiivipuusta.
Harva elleistä ostaa n 1600 euron ruokapöytää.

Lopuksi totean, että jokainen tekee omat valintansa oman makunsa ja tyylinsä mukaan.
  Vastaa viestiin
23.11.05, 04:23   #17 (linkki)
gf
(Vierailija)

Ikean nettikuvaston mukaan Billy-hyllyn valmistusmateriaalit ovat lastulevy ja taustalevy on puukuitulevyä. Valkoinen hylly on kalvopäällysteistä lastulevyä ja koivun värinen koivuviilupintaista lastulevyä.
Mitä on kalustelevy? Puunjalostusteollisuus tekee erilaisia levytuotteita. Tiedämme lastulevyn, se tehdään pienistä puulastuista, se puristetaan kasaan liiman ja paineen avulla. Lastulevystä tehdään mm. hyllyköitä, kiinteitä komeroita ja sitä käytetään tukilevynä mm. sohvissa ja nojatuoleissa. Lastulevy turpoaa kostuneena eikä palaudu. Se on painavaa ja sillä on niin suuri polttoarvo, että lastulevyä ei kannata polttaa suuria määriä esim. takassa tai uunissa, jos ei varta vasten halua polttaa tulisijaa pilalle. Tehdään puukuitulevyä. Sitä on kovaa, puolikovaa ja huokoista. Huokoista puukuitulevyä ei käytetä kalusteteollisuudessa, vaan sitä ovat mm. tutut Haltex-sisustuslevyt ja esim. tuulensuojalevynä käytetty Bituliitti on bitumilla kyllästettyä huokoista puukuitulevyä. Puolikovaa puukuitulevyä nimitetään myös MDF-levyksi (Medium Density Fibreboard). MDF-levystä tehdään mm. keittiökalusteiden ja muiden kalusteiden ovia. Se on suhteellisen luja materiaali. Kova puukuitulevy eli kovalevy (joskus HDF-levy) on yleinen kaappien ja kirjahyllyjen taustamateriaali. Sekä kovaa että puolikovaa puukuitulevyä voi maalata, puolikovaa puukuitulevyä olen nähnyt myös puuviilulla päällystettynä. Kuitulevyt tehdään kuidutetusta puusta, puristamalla. Lisättyä liimaa ei käytetä, vaan kuidut sitoo toisiinsa puun oma liima-aine. Edelleen puunjalostusteollisuuden tuotteisiin kuuluu vaneri, joka muodostuu ristikkäisistä toisiinsa liimatuista viilukerroksista. Vaneria käytetään kalusteissa sitovana levynä, se on lujaa, kestävää ja painavaa. Rakenteissa palkkeina käytetty kertopuu on karkeasti sanottuna paksua vaneria. Kimpilevy ja sälelevy ovat levyjä, joissa on puurimoista (joko irrallisista tai toisiinsa liimatuista) muodostuva ydin ja levyä sitomassa muutama ristikkäin liimattu viilukerros molemmin puolin. Ennen vanhaan lähes kaikki asuntojen kiintokalusteet tehtiin joko kimpi- tai rimalevystä, nykyään esim. laboratorioihin ja muihin kovaa kulutuskestävyyttä vaativiin kohteisiin tehdään kalusterungot rimalevystä. Sitä voi myös viiluttaa. Kalustetollisuudessa käytetään myös vielä mm. liimapuulevyä, joka tehdään liimaamalla kapeita puurimoja toisiinsa. Liimapuulevy on massiivipuuta, jossa puun luonnollinen eläminen on saatu hallintaan sälerakenteen ansiosta.
Mitä oli kalustelevy? Huonekalukaupassa on tuoteselosteita esim. sohvissa. Siinä saattaa lukea kalustelevy ja tarkemmin kysyttäessä se kalustelevy on nimen omaan lastulevyä. Lastulevyllä on huono maine, ehkä siitä syystä sitä nimitetään kalustelevyksi. Natuzzin sohvan ihanan nahkaverhoilun alta löytyy lastulevyä rungosta. Voi kalustelevy olla tietysti periaatteessa jotain muutakin, mutta ainakin tähän asti se on ollut meikäläisen osuessa kohdalle lastulevyä. Jos sohvan rungossa on puuta ja vaneria, niitä myös nimitetään puuksi ja vaneriksi, imagosyistä.
Tämän vuodatuksen tarkoituksena ei ollut muuta kuin todeta, että kun kaupassa kysyy huonekalun valmistusmateriaaleja ja saa vastaukseksi ""kalustelevy"", kannatta jatkaa kyselemistä, jos haluaa tietää, mitä kotiinsa kantaa.
Lastulevy on ihan näpsäkkä hyllymateriaali. Kun levyt ovat tarpeeksi paksuja, ne eivät edes notku. Lastulevyssä pysyy ihan mikä maali tai pinnoite tahansa. Iskunkestävyydessä ei ole valittamista. Minusta ainoat ongelmat tulevat silloin, kun huonekalua puretaan ja kasataan esim. muuton takia monta kertaa tai jos sitä muuten siirrellään, varsinkin jos siirtely tapahtuu hiukan kovakouraisesti. Liitokset alkavat löystymään.
Minulla ei ole kotona yhtään lastulevyhuonekalua, ainoat lastikset löytyvät komeroiden ja keittiökalusteiden rungoista ja hyllyistä, siististi melamiinilla peitettynä. Kirjahyllyni on Lundiaa, vanhaa ja kellastunutta ja osin punastunutta, puuta. Kirjoituspöydissä ei ole lastulevyä. Tuolit ovat puuta ja metallia, pöydät puuta. Sängyissä ei ole lastulevyä. Sohva on metallirunkoinen.
Jos jotain valitsisin toisin, haluaisin lasiovelliset kirjahyllyt. Ehkä käyn hakemassa Lundiaani ovet. Verhoni ovat suurimmaksi osaksi polttomaalattua alumiinia (=sälkkärit), näyttää ikkunoissa roikkuvan viskoosia ja puuvillaakin. Kunhan saan olkkarin ikkunan pestyä, ripustan siihen läpikuultavat polyesterit.
Matot olen kaikki itse kutonut.

Vastaa viestiin
23.11.05, 11:41   #18 (linkki)
Jenny112
(Vierailija)

kiitos gf

Kerrankin tuli oikein tyhjentävä selvitys näistä materiaaleista! Omassa kodissani ei myöskään ole kalustelevyä/lastulevy.
  Vastaa viestiin
23.11.05, 13:18   #19 (linkki)
gf
(Vierailija)

Re: kiitos gf

Tietoni ovat puutteelliset ja työssäni askartelen levyjen kanssa lähinnä rakennusmielessä. Olen vain törmännyt huonekaluliikkeessä tuohon ""kalustelevyyn"" ja halunnut siitä lisää tietoja.
  Vastaa viestiin
23.11.05, 17:43   #20 (linkki)
+
(Vierailija)

Ja täällä lena taas loistaa materiaalituntemuksellaan!
  Vastaa viestiin
23.11.05, 18:19   #21 (linkki)
peikko
(Vierailija)

No nyt tuntuu etttä tässä ketjussa on jotenkin lähdetty ikävään suuntaan.

Minusta on hyvä, että tuodaan erilaisia näkökohtia esille. Itse en pidä lastu-tai kalustelevyä maailman kauheimpana asiana. Meillä pääsääntöisesti puukalusteita, mutta esim levyä ikeasta hankitut valkoiset malm pikkulaatikostot yöpöytinä. Hyvin toimii ja hintalaatusuhde kohdillaan. Harkitsenpa tässä isoa malm lipastoa eteiseen.

Kukin maksakoon hyllystään ja matoistaan mitä haluaa.

Sattui muuten sopivasti ..

Hankimme vuosi sitten lundian hyllyn, josta ""kärsimme"" reilut 3t euroa. Keittiöön hankin sitten kodin1:stä oliver puuvillamaton 55 eurolla.. Kumpaankin hankintaan olen todella tyytyväinen ja vastaa mainiosti tarkoitustaan ;-D

Meillä keittiön matto joutuu niin koville koiran takia, että haluan sen ehdottomasti olevan vesipestävä ja kestävä. Ja halpa hinta plussaa. Olohuoneen mattoon, joka nyt vaihtovuorossa, sitten taas panostetaan erilailla.

Mutta kukin tyylillään. Ja minusta valkoiset billyt ovat hyvännäköiset!

Meilä valinnan saneli pitkälti ovien hankintamahdollisuus plus kirjoja niin hemskatisti, että säätövälien oltava muunneltavissa ja hyllyä kattoon asti..Lisäksi pidin mielessä, että jos joskus unelmat toteutuvat ja meillä on mahdollisuus kirjastohuoneeseen, niin haluan ehdottamasti sinne sen tunnelman minkä vain puu tuo.

Vastaa viestiin
23.11.05, 19:27   #22 (linkki)
lena
(Vierailija)

Vielä kerran, meillä lastulevy/kalustelevy Billymme on työhuoneessa, jossa tehdään kaikki kotiin seuraavat työt,
joten en enempää halua kirjahyllyltä kuin että kirjat ovat siinä järjestyksessä. Meille riittää tämä.
Lastulevyä/kalustelevyä löytyykin sitten lisää keittiökaapistojen rungosta, valitettavasti.

Käytän lastulevystä mieluimmin sanontaa kalustelevy, joka on huonekalu- ja kalusteteollisuudessa jo vakiintunut nimitys. Erona sille lastulevylle, jota iskettiin seinään 1960- ja 1970 luvuilla.

Tämä tästä ja loput saa jäädä sanomatta.
  Vastaa viestiin
23.11.05, 21:38   #23 (linkki)
ilona
(Vierailija)

Miksi et hankkisi avohyllyä, jossa on paljon enemmän hyllytilaa kuin Böknäs hyllyissä. Painiskelin keväällä saman ongelman kanssa ja ratkaisu löytyi Huonekaluliike Laakkoselta, jossa asiantunjan avulla suunnittelimme hyllyn, joka sitten teetätettiin heillä. Olen todella tyytyväinen.
  Vastaa viestiin
24.11.05, 08:04   #24 (linkki)
eikka
(Vierailija)

Kalustelevy on toiselta nimeltään melamiinia eli laminoitua lastulevyä. Sisustustuotteissa lastulevy on pinnoittamatonta. Eli ei sama asia sisutustuotteissa ja kalusteissa. Onhan laminaattilattiakin eräänlaista lastulevyä.
  Vastaa viestiin
24.11.05, 09:04   #25 (linkki)
gf
(Vierailija)

Melamiini on pinnoite, jonka paksuus on n. 0,3 mm:n luokkaa.. Paksumpi versio melamiinista on nimeltään laminaatti 8yleisesti 1,0 mm paksua) , joka sekin on pinnoite. Sekä melamiini- että laminattipinnoitteen voi liimata myös. esim. puukuitulevyyn, ei pelkästään lastulevyyn.
Laminaattilattiassa on laminatti-pinnoitteella päällystettyä levyä, esim. Pergo ja Upofloor ilmoittavat käyttävänä HDF-levyä eli kovaa puukuitulevyä laminaattilattioidensa runkomateriaalina, julkiseen tilaan tarkoitetuissa laminaattilattioissa runkomateriaali on lisäksi erityissuojattu kosteutta vastaan (esim. lautaparketeissa runko on usein ristiinliimattua havupuuta). Lastulevyä ei siis laminattilattian pinnan alta löydy, onneksi.
Lastulevy on joko pinnoitettua tai pinnoittamatonta; jos se on pinnoitettu jollain (melamiinilla, laminaatilla, puuviilulla), se kannattaa mainita erikseen. Levyn ominaisuuksiin kun paivuttavat sekä pohja että pinta.
En oikein ole perillä siitä, hyvä eikka, mitä tarkoitat tässä yhteydessä sisustustuotteilla. Jos kirjoitan ""kiintokaluste"", tarkoitan asunnon kiinteitä komeroita ja keittiökalusteita, huonekaluja nimitän huonekaluiksi.
Minusta kuluttajan soisi olevan aktiivinen tiedon hankinnan suhteen - ei nähdäkseni ole mitään haittaa siitä, että tietää, mitä kaikkea löytyy huonekalun verhoilukankaan tai kirjahyllyn lakkapinnan alta.
Sisustamisiin!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku