| |  | | |
25.11.05, 20:21
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Boknäs
En jaksa enää sanoa mitään. Pyydän edelleenkin, että älkää selitelkö kirjoituksiani tavalla, jonka olette omaksuneet.
Selittelyn voi pitää ihan omana tietonaan ja antaa jokaisen lukijan itse lukea ketjua ja tehdä omat johtopäätöksensä.
Eikös se ole kuitenkin niin, että tuntemattoman ihmisen ajatuksia on vaikea tietää tarkalleen, että voisi jopa pukea ne sanalliseen itse päättelemmäänsä muotoon.
Tästäkään ei tarvitse vääntää juttua enempää.
Minäkään en selittele muiden kirjoituksia, joten pyydän samaa.
Elzulle ja muille, haluatteko kuulla missä olen matkustellut.
Mielelläni luettelisin maat ja maanosat, mutta en enää luota siihen, että sen mitä sanon saa olla täällä selittelemättä muiden taholta. Joten olen hiljaa.
Olen onnellinen omassa kodissani, sen billy-hyllynkin kanssa.
Samoin olkaa tekin onnellisia omissa kodeissanne, olkoon siellä hyllynä vaikka lasihyllyt. Siitäkös tulisi taas juttua.
Toivottavasti ei.
Olen pahoillani, että tein virheen ja kerroin mitä kodissani on, enää en tee niin. Luen vain muiden valinnoista.
Joten ei hätää enää.
Pahoittelen ap:n puolesta tätä ketjua. | |
| | |
25.11.05, 22:36
|
#52 (linkki)
Ex miehelläni oli todella kattava musiikki cd kokoelma. Tuolloin ei ollut Ikeaa ja teetimme lastulevy hyllystön.
Kokemuksena tuosta en hanki koskaan enää lastulevy hyllyjä. Levyistä lähti kitkerä haju, joka varmaankin oli kemikaalien irrotessa huoneilmaan. Siirrettäessä hylly hajosi kulmistaan.
Uudessa asunnossani olen teettänyt hyllyjä ja pöytälevyjä massiivi puusta (kirsikasta). Loput olen hankkinut Ikeasta massiivipuisena.
Ilma jota lapsiperheemme hengittää on minulle tärkeä asia.
| |
| | |
26.11.05, 11:41
|
#53 (linkki)
Formaldehydiä asumisympäristöön päästävät lastulevyt ovat poissa markkinoilta jo olleet aika päiviä.
Kalustelevy on puumassaa sanotaanpa nyt että lastulevyä ja pingotettu erilaisin pinnoittein.
Kun asioitte niissä huonekaluhalleissa kysykääpä mitä ne sohvan rungot ovat.
Samoin kun asioitte kiintokalusteliikkeissä (keittiö/komero)
kysykääpä mitä materiaalia ne rungot ovat.
Vieras-nimimerkillä on varmaan kaikki kotona massiivipuuta, keittiökaapistot, komerot, eikä laminaattiakaan lattiassa.
Jotta hysteria jatkuisi kysykää myös, mitä Vepsäläisen ja muiden, viilupöytien viilun alla on.
Ja edelleen kysykää Tikkurilalata maalien ja pinnoitteiden koostumukset. Kysykää millä lakalla parkettinne on lakattu.
Jne...... olkaa hysteerisiä, jos kotonanne on sohvarunko lastulevyä. Puhumattakaan täytteistä.
| |
| | |
26.11.05, 13:48
|
#54 (linkki)
Koitahan rauhoittua. Sinunkin tiedoissasi näyttää olevan puutteita, älä levittele niitä enempää. Tässä keskustelussa on pääosin kirjoiteltu eri materiaalien ominaisuuksista, lähinnä kirjahyllyihin käytettyjen materiaalien. Ei tarvitse yrittää leimata asioista selvää ottavia ja selvillä olevia hysteerisiksi.
Normaalisti näissä eipäs-juupas väittelyissä eri mieltä olevat leimataan lääkkeiden käytön laiminlyöjiksi, miehen puutteessa oleviksi tai kateellisiksi. | |
| | |
26.11.05, 15:48
|
#55 (linkki)
Saako olla eri mieltä ? Mikä on se puoli keskustelussa, joka on se oikea puoli ?
Lastulevyasiassa kärjistin vain sen, että ennenkuin ottaa kantaa kielteisessä hengessä johonkin kalustemateriaaliin, täytyy itse olla valmis olemaan kaikessa omassa linjassaan tinkimätön.
Ettei esimerkiksi hyväksy nyt tässä keskustelussa esiintullutta lastulevyä missään muodossa kotonaan.
Tinkimättömyyttä ja perusteellisuutta on myös muiden kodin materiaalien kohdalla se, että selvittää mitä on tullut hankittua tai on hankkimassa.
Ja jotta tiedot olisivat täydelliset, ottakaa yhteyttä materiaalien valmistustehtaisiin. | |
| | |
26.11.05, 19:06
|
#56 (linkki)
Minulla on ollut Boknäs-hyllyt jo 15 vuotta. Ovat kuin uudet ja kestäneet monta muuttoakin. Mutta ymmärrän hyvin, jos joku ei pidä niiden ulkonäöstä.
Jos nyt olisin hankkimassa kirjahyllyä teettäisin sen Laakkosella ovellisina. Laakkosella saa hyllyvälit mittojen mukaan oman tarpeen mukaisesti. Makuni on muuttunut nykyään selkeälinjaisempaan suuntaan.
| |
| | |
26.11.05, 21:06
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) | Massiivipuiset keittiökaapit
Entisessä asunnossani oli massiivipuiset keittiökaapin rungot. Hyvät oli kun mitkä. Olisin pitänyt ne kaapit varmaan ikuisesti ja vain maalaillut uutta väriä joskus pintaan, mutta kun tuli vaihdettua koko asunto.
| |
| | |
27.11.05, 01:55
|
#58 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Massiivipuiset keittiökaapit
Kun ajattelee pidemmällä aikajänteellä, massiivipuu on todella helppo kunnostaa ja työstää uuden veroiseksi.
Kommenttia ++:lle.
Kaluste ratkaisuihini vaikuttaa usea seikka; ekologisuus, kestävyys ajassa eli trendiriippumattomuus, uudelleenkorjaus ja terveysaspektit. Hinta on myös tärkeä tekijä. Usein säästän pitkäänkin, jotta lopputulos olisi pidemmälä aikajänteellä hyvä sijoitus.
| |
| | |
27.11.05, 15:03
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) | laatutavara
Hei!
Jotenkin naurattaa lukea kirjoituksia, joissa ihmiset kirjoittaa, että halpa on yhtä hyvä kun arvokkaampikin. Mielestäni asia on ennemminkin niin, että toisille kelpaa se 2 laatu ja halvempi tavara eikä siinä ole mitään pahaa. Toisaalta kaikilla ei edes ole varaa arvokkaampiin kalusteisiin, jotka on tehty kalliimmista materiaaleista ja vaikka käsityönä...itse olen kyllä valmis maksamaan vähän enemmän myös siitä että tavara on tehty eettisesti vähemmän arveluttavissa maissa. Suomessa puhutaan paljon, että työstä pitää saada se ja se palkka tai halveksitaan/arvostellaan kehitysmaiden työvoiman riistoa, mutta harva omilla valinnoillaan on valmis tukemaan näitä arvokysymyksiä. Ostakaa siis halpatuotantoa marketaista, mutta ei sitten puhuta mitään Suomalaisten työpaikoista tai haukuta kaukomaiden lapsityövoimaa!!!
Sitä en myöskään ymmärrä, että täällä kirjoitetaan katkeraan sävyyn jos joku on maksanut paljon rahaa laadukkaasta kalusteesta tai kodintekniikasta...silkkaa kateutta. Jos on työllä ansainnut itselleen pelinappuloita voi niitä jokainen sijoittaa niin ""KALLIISIIN TAVAROIHIN"" kuin vaan raaskii. Arvo kysymyksiähän ne nämäkin asiat tavallaan ovat. | |
| | |
27.11.05, 19:38
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: laatutavara
Öö, tuota, mistä täällä oikein riidellään. Eihän ne Boknäsin kirjahyllyt mitään massiivipuuta ole, ihan samaa lastulevyä kuten muutkin Suomessa myynnissä olevat kirjahyllyt. Kehoitan teitä kaikkia tutustumaan asiaan ihan perin juurin ennen kuin alatte riitelemään. Mekin olimme aikoinaan ostamassa kyseistä kirjahyllyä, mutta siinä ostohetkellä selvisi, että samasta materiaalista ne on tehty kuin jotkut halvemmatkin hyllyt, joten emme sitten ostaneet niitä vaan halvemmat.
| |
| | |
27.11.05, 19:59
|
#61 (linkki)
Ihan aitoa puumassaa se on se lastulevykin ja samoin mdf-levy. Puumassan rakenne vain erilaista. Eli lastulevyssä
""isorakeisempaa"" eli levy kevyempää, huokoisempaa.
Mdf:ssä ""hienorakeisempaa"", jolloin levy tiivimpi ja raskaampi.
Puusta on kyse. | |
| | |
27.11.05, 22:38
|
#62 (linkki)
Muru puhuu asiaa. Ja mitä tulee tähän ikuiseen halpa=huono laatu, kallis=hyvä laatu - ei pidä läheskään aina paikkaansa. Merkkituotteissahan maksaa usein myös se merkki, ei välttämättä hyvät raaka-aineet tms. Merkistä ihmiset ovat usein valmiita maksamaan enemmän, koska KOKEVAT saavansa jotain enemmän (mikä ei tosiasiassa pidä välttämättä paikkaansa). Kärjistetysti voisi sanoa, ettei todella laadukas ole juuri koskaan halpaa, mutta heikompilaatuinen voi olla kallista. Aina nostetaan esiin Sotkat, Iskut, Askot; mutta myyhän Vepsäläinenkin viilutettuja lastulevyhuonekaluja. Ja toisaalta kaikista em. liikkeistä löytyy myös massiivipuisia huonekaluja. Mielenkiintoinen keskustelu! Ikävää vain, että jotkut ovat pahoittaneet mielensä.
| |
| | |
27.11.05, 22:41
|
#63 (linkki)
Itse asiassa todella harvat kirjahyllyt ovat massiivipuuta. Ruokapöytiä on myynnissä enemmänkin. Eli tarkoitan nyt tavallisia huonekaluketjuja kuten vepsäläistä, iskua, sotkaa. ihan yhtä lailla vepsäläinen myy kirjahyllyja ja pöytiä. jotka eivät ole massiivipuuta. Siellä ehkä maksaa enemmän design ja jossain määrin myös laatu. On sitten ihan eri asia, jos on varaa teettää puusepällä kaikki huonekalunsa, niin silloin kyllä saa kaiken massiivisena.
Hassua, että ihmiset kinaavat tällaisista asioista. Täytyy kuitenkin sanoa, että tätä palstaa lukiessa on oppinut paljon ja tullut harmittavankin laatutietoiseksi.
| |
| | |
28.11.05, 00:18
|
#64 (linkki)
Mielenkiintoinen termi tuo puumassa:
""Lastulevy valmistetaan pienistä puunpaloista (mm. puulastuista tai sahanpurusta) ja liimasta tai muusta sideaineesta.""
""Kuitulevyt valmistetaan jauhamalla puuraaka-aineet kuitumassaksi, josta levyt puristetaan lämmön ja paineen avulla. Valmistusmenetelmän ansiosta levyn pääasiallisena sidosaineena toimii puun oma liima-aine, ligniini."" | |
| | |
28.11.05, 00:22
|
#65 (linkki)
Boknäsin hyllyt valmistetaan koivusta ja rimalevystä, joista kumpikaan ei ole lastulevyä.
| |
| | |
28.11.05, 11:34
|
#66 (linkki)
no ei ole mitään lastulevyä ole!!!
http://www.boknas.fi/uusi/Bjorknas%20sarja.htm
| |
| | |
28.11.05, 12:03
|
#67 (linkki)
Boknäsin hyllyt on tehty koivusta ja koivuvanerista. Runko on siis vanerista. Vaneri on viiluista lujaksi ristikkäisrakenteeksi liimaamalla tehtyä levyä.
Pelkästään massiivipuusta tehdään nykyään enää harvoin kirjahyllyjä hinnan vuoksi ja koska kokopuu usein elää eli lohkeilee.
| |
| | |
28.11.05, 14:15
|
#68 (linkki)
Meidän n. 3000+ kirjaamme on sijoitettu niin, että olohuoneessa on 3 yksikköä billyä, eteisen käytävässä on 3 ainakin 20 vuotta vanhaa Anttilasta ostettua ""koululaishyllyä"", makkarissa ja miehen työhuoneessa samoja ""koululaishyllyjä"", lapsen huoneessa työpaikalta käytettynä ostettu koivuinen arkistohylly, minun työhuoneessani ikäloppu lundia ja keittiössä keittokirjoja rivissä massiivpuuitasolla (yhdellä niistä kolmesta) ja sen yläpuolella olevan kokopuisen kaapiston entisessä mikrouunin kolossa.
Lisäksi maalla yli 150 -vuotiaassa talossamme meillä on kirjastohuone ja siellä Boknäsin hyllyt.
Luen pari-kolme kirjaa viikossa - osin kirjastosta ja osin omista hyllyistämme. Ja minusta on täysin yhdentekevää ovatko hyllymme muitten mielestä hyviä vai huonoja. Ne on valittu sekä kulloiseenkin elämäntilanteeseemme sopineen hintatason mukaan että myös osin siksi, että ne sopivat muuhun sisustukseen - siksi siin billyä olohuoneessa ja boknäsiä vanhassa hirsitalossa.
Hyllyjämme järjestellään ja kirjoja siirrellään usein enkä ole huomannut yhdenkään hyllyn taipuneen. Suoria ovat sekä vanhat koululaishyllyt että billytkin. Ja seisovat ihan nätisti vierekkäin rivissä.
Ainoa ongelma taas kerran on se, että kaikki hyllyt ovat tupaten täysiä ja kasat kertyvät taas sekä lastulevyisille yöpöydille että kokopuisille olkkarin pöydille kuin myös mitälielaatua oleville ikkunalaudoille.
Hankkikaa hyvät ellit itsellenne elämä. Jos ei muuta niin vaikka lukekaa hyvää kirjaa sen sijaan että riitelisitte makuasioista. | |
| | |
28.11.05, 17:27
|
#69 (linkki)
Minä muuten luin hyvää kirjaa ;-)
Lukemani kirja sisälsi kappaleen, jonka luettuani ajattelin tätä keskustelua. Lainaan hiukan:
""Herra Honeyfoot ja herra Segundus olivat maagikoita, eikä heille tarvinnut kertoa, että Hurtfew Abbeyn kirjasto oli omistajalleen kaikkia muita rikkauksia arvokkaampi, eivätkä he yllättynyyt huomatessaan, että herra Norrell oli rakentanut kauniin jalokivilippaan aarteensa säilytyspaikaksi. Huoneen seiniä peittävät kirjahyllyt oli tehty englantilaisesta puusta, ja ne muistuttivat kaiverruksin koristeltuja goottilaisia kaaria.""
-Susanna Clarke: Jonathan Strange & Herra Norrell | |
| | |
02.12.05, 11:12
|
#70 (linkki)
Kiva viesti ketju.
| |
| | |
14.01.12, 02:38
|
#71 (linkki)
| | (Vierailija) | Luulin saavani
tietoa kirjahyllyistä, mutta sainkin pelkkää lapsellista riitelyä ja pätemistä. Aikuiset ihmiset käyttäytyvät pahemmin kuin murkkuikäiset! Miksi aina pitää päteä joko "tiedoilla" tai varallisuudella?
Kiitos teille muutamille fiksuille, joilta sai ihan oikeaa informaatiota! Tosin tämä ketju ei tuonut minkäänlaista selvyyttä siihen, millainen kirjahylly kannattaisi ostaa.
Meidän lukuisat (muttei lukemattomat) kirjamme ovat tähän asti säilyneet sekalaisissa avohyllyissä, lähinnä Ikeasta, mutta lukuintoiset lapsosemme uhkaavat tärvellä myös aikuisten arvokkaat kirjat, joten vain sen takia olemme harkitsemassa ns. kunnon kirjahyllyä (ja myös sen takia, ettei tarvitsisi pyyhkiä pölyjä kirjoista).
Boknäsiä harkitaan.
| |
| | |
14.01.12, 14:20
|
#72 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mäkin luin tämän viestiketjun ihan mielenkiinnosta nyt, mutta tosiaan nauratti ihan tuo riiteleminen. Enkä tullut hullua hurskaammaksi.
Uskaltaakohan tässä tunnustaakaan: meillä on Jyskin kaksi korkeata arkistokaappia olkkarissa kirjahyllynä. Joku alennustarjous oli muutama vuosi sitten, itse vedettiin vielä joku suojaöljy pintaan. Saatiin erikoisen halvalla niistä toinen, kun sen yhdessä hyllyssä oli pyöreä kuin pullonpohjan jälki, se katosi, kun öljyttiin se pinta.
Jonkun ajan kuluttua mies alkoi tiirailla niitä hyllyjä ja tuumasi, että tuo ja tuo hylly taitaa olla vähän notkollaan. No, vaihtelin sitten kirjoja niin, että laitoin ne kevyemmät opukset niille taipuisille hyllyille, vaikka itse en edes oikein huomannut niissä mitään. Mies meni Jyskiin valittamaan ja sai vielä viiskymppisen hyvitystä.
Hyvin ne on asiansa ajaneet. Kun ne on ihan tavalliset hyllyköt vaan, ei niissä ole oikein sanan sijaa kellään. Materiaaliltaan sopii hyvin muihin kalusteisiin. Ja minusta ne on nätimmät kuin esim. äidillä, jolla on se iän ikuinen kolmiosainen "olohuonealttari" lasikaappeineen ja krumeluurireunoineen ja vetimineen. Tää on vaan kirjahylly eikä edes yritä olla muuta.
| |
| | |
28.02.12, 00:23
|
#73 (linkki)
| | (Vierailija) | Billnäsiä
Mulle pitäisi parin viikon sisällä tulla 25 hyllymetriä Billnäsiä (oooooh, kunnolliset pölysuojat!) ja ne on ostettu sillä periaatteella, että koska olen laittanut viimeisen 20 vuoden aikana tuhansia euroja kirjoihin, niin miksi en hankkisi niille kunnollisia hyllyjä? Aiemmin käytössä on ollut melamiinipäällysteistä lastulevyä (ei kestänyt tieto- ja pukukirjojeni painoa vaan painui notkolleen) ja Ikean Ivar-sarjaa ("feikkilundiaa", hioin ja vahasin hyllyt itse). Viimeksimainittu oli ihan jees, massiivipuuta vaikka palasista koottu, mutta pöly oli jatkuva ongelma.
Päätin sitten, että rahaa saadessani hankin kerralla kunnolliset ja kestävät. Viilutettua vaneriahan nuo ovat, mutta viilutettua vaneria ne nykyään niin suositut 50-luvun "puiset" huonekalutkin ovat...
| |
| | |
28.02.12, 14:52
|
#74 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä on kirjastossa Billnäsin, lasiovelliset kirjahyllyt viimeiset 15 vuotta, enkä pois vaihtaisi.
Elämäntilanteesta riippuen erilaiset hyllyt ajavat kuitenkin loppuviimeksi aivan saman asian, pääasia lienee, että ovat käyttäjilleen mieleiset.
| |
| | | | |