Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Sisustus
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
03.02.06, 15:10   #1 (linkki)
15 min. käyttörajoitus
(Vierailija)

Kitchen-aid -yleiskone

Millaisia kokemuksia teillä on kitchen aidin yleiskoneesta, onko se ollut kestävä ja käyttökelpoinen laite?
Entä se 15 minuutin käyttörajoite? Koneen sisällä hammaspyörät ovat kait muovia ja jos taikina on suuri tai muuten kone joutuu kovalle rasitukselle, alkaa sisus kuulemma kuumeta ja ajan kanssa sisäosan muovit voivat haljeta - ei kuulosta ihan tuon hintaluokan koneelle sopivalta tulevaisuudenskenaariolta.

Ah, pitäisi päättää ottaako kitchen aid, joka on kaunis ja ihanan näköinen, vai Kenwoodin Major, joka on todennäköisesti parempi käytössä mutta ei yhtään niin kivan näköinen...l
  Vastaa viestiin
03.02.06, 15:32   #2 (linkki)
Jod
(Vierailija)

Re: Kitchen-aid -yleiskone

Minä vähän häkeltyneenä olen täällä seuraillut ko keskustelua, enkä oikein ymmärrä, miksi se ensisijainen kriteeri yleiskoneen valinnalle on ulkonäkö.

Ja tarkoitukseni ei ole nyt loukata ketään, jokaisella on oikeus ostaa millainen kone tahansa. Henkilökohtaisesti en edes tunne Tätä Kitchen Aid-konetta, uskoisin kuitenkin sen olevan toiminnaltaan ihan tavallinen perusyleiskone, jonka huima hinta etupäässä johtuu tyylikkäästä ulkonäöstä.

Itse leivon todella paljon, ja minimivaatimukseni on, että yleiskoneeni pystyy vaivatta vaivaamaan vähintään 1,5 litran hiivataikinan. Ja se onkin sen verran tanakka taikina, että jos vähänkään olisi epäilystä muovisista hammaspyöristä, jotka ei pitkäaikaista vaivaamista kestä, en edes miettisi koko konetta :)

Itse pääsyin pitkällisen miettimisen jälkeen Boshin yleiskoneeseen, koska siitä äidilläni, uskomattomalla leipomishirmulla, on jo 30 käyttökokemus. Ensimmäinen Bosch hänellä kesti 20 vuotta, tämä uudempi on vasta 10-vuotias ;) Ja hän on aina leiponut todella usein valtavia määriä, ja jos hänen käytöllään kone kestää 20 vuotta, ei voi kun sanoa, että täydellinen kone on.

Toienn ythä tärkeä seikka Boschin valintaan oli sen avoin taikinakulho (kulhon päälle ei tule erillista ""taikinakouraa"", vaan pyörittävä akseli vai mikä se on, pyörittää kulhoa alhaaltapäin. Näin kulhon päältä on esteetön täyttö)

Ja mitä tulee ulkonäkökysymykseen, niin mikään yleiskone ei ole niin kallis ja kaunis, että pitäisi sitä esillä. Ulkonäkö Boschissa minusta on ihan neutraali. Minulla on riittävästi kaappitilaa, ja voin vaivatta nostaa oman yleiskoneen esille. Ja olen kai sitten aika juntti ja voin nyt jotain loukatakin, mutta tietynmerkkisen yleiskoneen ostaminen sikahinnalla esillepantavaksi on minusta kertakaikkiaan lapsellista.

Joku mainitsi joskus, että jos yleiskonetta ei tule käytettyä, jos se ei ole esille.. Aika hassu ja naurettavakin väite. Minä muistan kyllä pullan ja sämpylän tarpeemme ilman siitä muistuttavaa konettakin, ja silloin sen esillenostamiseen menee noin 10 sekuntia ;) Eikä tarvitse edes pölyjä puhallella päältä pois, kun ei ole ollut keittiötasolla pölyttymässä ja viemässä turhaa työtilaa :)

Kyllähän sitä ihmiset osaa autoaankin käyttää, vaikka se olisi autotallissa katseilta piilossa ;) Tai kuinka moni meistä pitää esillä munakeittimiään, vohvelirautojaan, voileipägrillejään, paahtokoneitaan sun muita hilavitkuttimia, joita kuitenkin monissa perheissä käytetään usein ja säännöllisesti. Ärsyttävästi sanon, että jos on leipojaihminen, niin silloin harrastuksensa muistaa, vaikka se harrastusväline ei näkösällä koko ajan olisikaan.

Niin, me olemme erilaisia. Toki jokainen yleiskoneen ostaja kokee leipovansa paljon ja ostaa omiin tarpeisiinsa sopivimman koneen. Kannattaa todellakin ostaa omiin tarkoituuksiinsa PARAS, jotta ei harmita myöhemmin satojen eurojen hukkaan meneminen.

Kenwoodin koneet on todella hyviä, niistä harva valittaa. Samoin Bocshilla on vakuuttunut käyttäjäkunta. Näistä molemmista malleista löytyy takuulla sopiva kone kovaankiin käyttöön, ilman että tarvitseen sammuttaa konetta 15 minuutin jälkeen.
  Vastaa viestiin
07.02.06, 00:42   #3 (linkki)
No jopas jaksoit paasata:-)
(Vierailija)

Minulle kyllä esineiden toimivuus on tärkeä juttu, mutta niin on niiden ulkonäkökin koska olen visuaalisella alalla ja esteettiset seikat ovat siten tärkeitä.

Miksei yleiskonetta tai jotain muuta laitetta voisi pitää esillä etenkin jos se on kaunis, mitä naurettavaa siinä on? Pitäväthän ihmiset kaikkia rumia häkkyröitäkin näkösällä eikä kukaan heitä kait moiti naurettaviksi?
Minulle ainakin kauniit esineet ovat arjen ylellisyyttä ja elämän sulostuttajia.

Alkuperäisessä kysymyksessäni halusin saada kokemuksia tuosta mahdollisesta 15 min. käyttörajoitteesta muilta jotta voisin paremmin tehdä valintani. Nykyinen, jo 20 vuotta kovassa käytössä ollut philipsin ahkera (aika ruma kun muovi kellastunut, silti esillä työpöydällä - ei mahdu kaappeihin:-) kun alkaa olla matkansa päässä. Toivoisinkin jonkun kirjoittavan kokemuksistaan Kitchen Aidin kanssa ja tuosta mahdollisesta aikarajoitteesta, sillä muutamassa jälleenmyyntiliikkeessä siitä ei tiedetty mitään ja siksi tässä ihmettelenkin onko koneeella sellainen vai ei.

Ai niin, Kitchen Aid tuli Tekniikan maailman testissä kakkoseksi Kenwoodin Majorin jälkeen selkeällä etumatkalla muihin testattuihin laitteisiin, joten kyllä KA valinnassa on muustakin kyse kuin vain ulkonäön palvonnasta...

Vastaa viestiin
07.02.06, 10:14   #4 (linkki)
Jod
(Vierailija)

Ehkä kärjistin aika paljon, tarkoituksenani ei ollut sanoa naurettavaksi tavaroiden esilläpitäjiä :) Puhuin lähinnä omasta puolestani (ja oman keittiöni puolesta), jossa mieluiten pidän ei-päivittäisessä-käytössä-olevat tavarat kaapissa (kun kaappitilaa kerran on runsaasti).

Tästä yleiskoneesta käytiin keskustelua aiemminkin, joten lukaiseppa tuo linkki:

http://keskustelu.soneraplaza.fi/thread.jsp?forum=129&thread=1447505

Hassultahan se tuntuu, jos noinkin kalliissa ja näköjään hyvässäkin koneessa olisi joku tuollainen 15 minuutin aikarajoite.
  Vastaa viestiin
07.02.06, 10:57   #5 (linkki)
Kaneli
(Vierailija)

En osaa käyttörajoituksesta sanoa mitään, mutta se keskustelu, missä sanottiin ettei tule käytettyä jos ei ole pöydällä, oli tietääkseni blenderistä. Itse aloitin keskustelun, en muista kuka kirjoitti ettei tule käytettyä jos kaappiin laittaa mutta olen kyllä vahvasti sitä mieltä. Eli kun blenderillä voisi pyöräyttää vaikkapa aamun iloksi itselleen juoman, niin ainakin minulla se jäisi tekemättä jos pitäisi ensin kaivaa laite kaapista.

Toinen juttu on sitten se, ettei Kitchen Aidin yleiskonetta osteta vain ulkonäön perusteella, vaan se on todella hyvä ja vahva kone. Jossain testissä se teki mm. ylivoimaisesti parhaan kakkutaikinan ja voitti testin. Yleiskoneet painavan n 10 kiloa, itselläni ei satu olemaan hienoa yleiskonekaappia, joten haluan pöydälläpidettävän, hyvännäköisen koneen sitten kun sen ostan.

Mutta tämä on tietysti makuasia, näin kun sisustuspalstalla ollaan niin voinet arvata että täällä monille yksi valintakriteeri on ulkonäkö, oli sitten kyse sohvasta tai yleiskoneesta. Keittiöpalstalla varmaan keskustelua käytäisiin toisesta näkökulmasta.

Mutta tuo on ihan totta että kulhon pyöriminen alta olisi käytännöllistä jauhojen ym. lisäämisen kannalta. Katselin paikallisessa Gigantissa Boschin konetta, joka oli poistuvaa mallia ja se olisi ollut halpa (vain 199 euroa), mutta ulkonäkösyistä jätin sitten ostamatta. Saa nähdä mihin tässä päädyn, mutta nyt on ajatuksena hankkia joskus Kitchen Aidin kone samanmerkkisen blenderin viereen.

Tunnustan saavani suurta mielihyvää siitäkin, että koneet ovat designia. Ihan samalla tavalla kuin Prismasta ostettu 19 euron valaisin valaisee, mutta Block tai Globlow saa aikaan valon lisäksi myös mielihyvää ja iloa siitä että minä, tavallinen tallaaja, olen saanut ostetuksi tuollaisen valaisimen.

Ja vielä, täällä on ihan hyvä kärjistääkin välillä, oikealla tavalla tehtynä se aloittaa hedelmällisen keskustelun mm. arvoista ym mielenkiintoisesta. Piristää palstaa lukuisten verho- ja tyynykysymysten välissä (joita täällä tottakai kuuluukin olla).

Vastaa viestiin
07.02.06, 19:57   #6 (linkki)
iitu
(Vierailija)

Olen kanssasi samaa mieltä Kaneli.
On joskus aika hassujakin perusteita hankkia kotiin jotain.
Mun täytyy tosin tyytyä tuohon 20 v. vanhaan kenvoodiin, koska rikkihän sitä ei saa sitten kai millään? Ja kun sen on mieskin ostanut ;-))
Mutta tuosta kitcenistä- meillä oli koulussa silloin kauan sitten sellainen, enkä muista että olisi ollut mitään rajoituksia käyttöajan suhteen. Olisikohan ollut suurkeittiö malli, sitä en tiedä, kun ovat kuitenkin samannäköisiä.

Onhan se kuitenkin eri asia Toyotalla kuin Skodalla, vaikka maksavatkin samanverran.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 10:30   #7 (linkki)
Satu
(Vierailija)

Jod, oliko siinä boschin koneessa vielä joku erillinen merkki- tai mallinumero ja minkähintainen ko. kone oli?

Näin nimittäin eilen yhden boschin koneen, en tosin mallinumeroa muista, mutta paketin kannessa oli kuva, jonka mukaan laitteessa on nämä yleisimmät vermeet, eli taikinakoukku, vispilä ja taisipa vielä joku muukin sekoitin olla. Hinta oli n. 70 euroa ja jäin miettimään, että tulikohan tehtyä isokin moka kun en ostanut?
  Vastaa viestiin
08.02.06, 11:13   #8 (linkki)
AnnU
(Vierailija)

En tiedä mitä malleja Suomessa myydään, mutta jos käyt tutustumassa http://www.kitchenaid.com/home.jsp sivustoon niin siellä on huima määrä erilaisia laitteita ja myös ihan ammattikäyttöön tarkoitettuja.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 12:55   #9 (linkki)
Jod
(Vierailija)

Satulle

Hei!

En oikein jaksa uskoa, että tuo sinun näkemäsi kone olisi ollut tämä sama kuin minulla, vaikkakin itsellänikin ihan perusyleiskone on. Omani on mallia Bosch MUM 6650, eli tämä Boschin perinteisin malli. Tähän perussettiin mukaan kuului vain teräskulho taikinakoukuilla, lisätarvikkeena olen sitten ostanut muovikulhon vispilöillä, raastimet sun muut.

Kävin Boshin sivuilla kurkkaamassa, enkä enää tätä mallia edes löytänyt, liekö lopetettu? Noissa uudemmissa on nimittäin sirompi tuo koneosa kuin tässä.

Tämä setti maksoi lähes tasan vuosi sitten 220 euroa. (siis kone, teräskulho ja taikinakoukut). Noista muovikulhoista vispilöineen piti maksaa 70 euroa, raastimesta taas muistaakseni 60 euroa. Eli arvokkaita nämä on, mutta sen verran paljon on lähipiirissäni ehtoisia emäntiä, jotka on tällä värkillä leiponeet todellakin jopa vuosikymmeniä, että halusin itsekin tämän.

Ulkonäkö tosiaan on ihan normaali, minulla sille ei ole merkitystä, sillä koneeni on näkösällä vain leipomisen ajan :)
  Vastaa viestiin
08.02.06, 13:04   #10 (linkki)
mom
(Vierailija)

Meillä on sekä kotimalli, että suurkeittiö KA. Voin kertoa, että
merkkiä myydään myös ammattikäyttöön, joten kai se
kestää. Ongelmia ei ole ollut. En ole kellosta katsonut
kuinka kauan laite on pyörinyt. Sen verran kun keksitaikinan
ja kakkutaikinan vaivaa. Mielestäni voit heittää turhat
aikapulmat pois mielestäsi.
Ps. Näkyvillä ovat ja pysyvät.
  Vastaa viestiin

08.02.06, 13:50   #11 (linkki)
kiinnostunut
(Vierailija)

Osaisiko joku sanoa noin hintaa tälle Kitchen-aid yleiskoneelle ja tehosekoittimelle? Myyvätkö kodinkoneliikkeet, tavaratalot?
  Vastaa viestiin
08.02.06, 14:12   #12 (linkki)
Kaneli
(Vierailija)

Halvimmalla saa www.ambientedirect.com:ista. Suomessa myy ainakin Zarro ja Formverk. Esim. blenderi maksaa ""halvoissa väreissä"" (=ei kromi) 149 eur netistä ja Zarrossa jotain 260 eur. Itse olin melkoisen pöyristynyt hintaerosta.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 14:17   #13 (linkki)
Pettynyt
(Vierailija)

KA yleiskone aiheutti minulle oikosulun koko asuntoon. Kaikki sähköt meni ja sähkötaulussa oli vikavirtakytkin noussut ylös, eli laite ottaa todella lämpöä. Soitin maahantuojalle ja siellä sanoivat tämän olevan tiedossa oleva juttu, mutta kys.laite ei olekaan tarkoitettu ammattikäyttöön, eli jatkuvaan...siis häh? minä vaivasin taikinan, ja tein täytteen tortilloihin. Jos laite ei sitä kestä aiheuttamatta ongelmia, on todella huonosti asiat. Ostin tilalle AEG:n vastaavan, toimii kun unelma. Kaapissani on tämä KA, kuka haluaa, myyn halvalla!
  Vastaa viestiin
08.02.06, 15:44   #14 (linkki)
...
(Vierailija)

Minulla on krominvärinen Kenwood chef ja kyllä sen ostossa ratkaisivat sekä laatu että ulkonäkö. Kone on keittiössä esillä. Ei siksi, että haluaisin sitä ""esitellä"", vaan sen vuoksi, että se painaa joitain kiloja ja en halua nostella sitä jatkuvasti edestakaisin. Kyllä ne kaapin pohjalle haudatut koneet jäävät sinne.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 16:03   #15 (linkki)
à
(Vierailija)

Minulla ei ole yleiskonetta kotona, sähkövatkain vain enkä osaa merkeistä juuri sanoa muuta kuin että niitä on paljon ja sen mitä olen kuullut.

Osallistuin joku aika sitten gourmet-kursseille täällä Ranskassa. Eräs osallistuja kysyi tätä samaa asiaa kurssin päävetäjältä, joka on ollut kokkina kolmen tähden ravintolassa Pariisissa, hänen vaimonsa on leipurimestari. Nykyään vetävät näitä kursseja ja pitävät pitopalvelua yhdessä.

Hänen mielestään ainoa vakavasti otettava merkki on juuri tuo Kitchen Aid, joka on myös ammattilaisten käytössä. Malli, jota hän meille suositteli, maksoi tuhannen euron luokkaa. Hinnan vuoksi en itse edes ajatellut sitä hankkia.
  Vastaa viestiin
09.02.06, 00:44   #16 (linkki)
Lily
(Vierailija)

Olen asunut Ranskassa 14 vuotta. Täällä ei juurikaan käytetä yleiskoneita vaan veitsi/survinrauta on työvälineenä jopa 5 tähden ravintoloissa. Taitaa olla kurssin vetäjän tai kirjoittajan omia mielipiteitä.... Mieheni työskentelee kuuluisassa ravintolassa Pariisissa ja nauroi kun kyselin tästä koneesta. Ei koneelle vaan sille, että laite on täysin turha ranskalaisessa keittiössä. Hän tietää merkin muuta ei mitenkän arvosta sitä erityisesti
  Vastaa viestiin
09.02.06, 08:10   #17 (linkki)
Satu
(Vierailija)

Re: Satulle

Jod
Niin, en tosiaan muista sitä mallia, mutta siinä muistaakseni on muovikulho ja 3 erilaista vatkainta.
Ja tuo 70 euron hinta oli alennushinta, tuote oli myynnissä Ruotsin puolella puoleen hintaan, eli normaalihinta oli n.140 euroa. Pitänee varmaan käydä vielä uudelleen katsomassa, millainen laite se oli, jos niitä vielä on jäljellä.
  Vastaa viestiin
12.02.06, 00:41   #18 (linkki)
Linnea
(Vierailija)

(ei otsikkoa)

Olettepa vastanneet mukavan runsaasti alkuperäiseen kysymykseeni, kiitos.

Löysin alunperin tuon käyttöaikarajoitetiedot jostain gourmet-sivustolta, missä sellaisesta kerrottiin käytävä nkeskustelua yhdysvaltalaisella keskustelupalstalla. Kitchen aidin laatu eli kestävyys olisi kuulemma jossain vaiheessa heikentynyt juuri materiaalimuutosten vuoksi (joissain malleissa ainakin metallisia osia korvattu muovisilla, en vain tiedä mistä malleista on kyse...)Täytyy vielä varmaan jäljittää tuo keskustelufoorumi.

Aika hurjalta kuulosti tuo oikosulku mikä jollekin aiheutui koneesta. Se saa hieman mietteliääksi ja todennäköisesti meille tuleekin Kenwoodin Major. Metos kuulemma valmistaa kestäviä ammattilaislaitteita, mutta niiden hinnat ovat vähintään kaksinkertaiset tähän Major-Kitchen aid -sarjaan nähden.

Vastaa viestiin