Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Sisustus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.05.07, 22:25   #1 (linkki)
selkävaivainen uneksija
(Vierailija)

Minkälaisessa sängyssä nukut?

Nyt olisi sellainen kysely, mikä on minulle tärkeä myös terveydellisistä syistä.
Mikä on hyvä sänky, tai eritoten patjaratkaisu kipeälle selälle.?
Itse olen ajatellut jenkkisäkyä, missä on joustinpatjat, mutta onko vesisänky parempi. eikös nuo vesisängyt ole poistuneet muodista jo ajat sitten. en välittäisi siitä muodistakaan, kunhan osaisin tehdä oikean ratkaisun hyvän sängyn ja patjojen löytämiseksi.
Minulla on jenkkisängystä rungot, mutta olen vetäissyt niiden päälle tavalliset vanhat vaahtomuovipatjat. Se on todella typerä, mutta piti olla väliaikainen, ratkaisu.
Minä olen nukkunut hyvin mökillä hetekassa, mutta ne taitavat kotioloissa säännöllisessä käytössä olla epäterveelliset selälle.

Minkälaisessa vuoteessa nukutte itse parhaiten?
  Vastaa viestiin

04.05.07, 23:46   #2 (linkki)
kova patja
(Vierailija)

kokeile futonia. itsen nukun sellaisessaja hyvin nukunkin :)
  Vastaa viestiin
05.05.07, 02:28   #3 (linkki)
1221
(Vierailija)

Patja on tärkeämpi

Minusta sänkyä tärkeämpi on hyvä patja. Eli me tehtiin niin että ostettiin sänky halvalla (oli tosi hyvä, mutta oli näyttökappale, eli oli ollut kasattuna esittelytiloissa). Patja ostettiin sitten viimesen päälle. Eli tyyliin 300 sängystä ja tonni patjasta. Joka aamu ja ilta tätä päätöstä kiitän. Joustinpatjalle en millään rupeais, mutta nämähän on ihan henkilökohtaisia juttuja. Mene liikkeeseen makaamaan niillä patjoilla. Näin me tehtiin ja otettiin se parhaimman tuntuinen. Päätettiin ettei edes kysytä tahi katsota hintoja, vaan haetaan se paras ja ostetaan se. Kannatti.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 08:52   #4 (linkki)
Meillä taas
(Vierailija)

on kertakaikkisen upea ja mukava jenkkisänky.

Itse kärsin tosi kovista selkäsäryitä, joihin varmasti osasyyllinen oli aivan onnettoman nolo sänkymme (peritty niin monen käden kautta meille, että siellä varmaan asui puolen suomen hikipunkit).

Lähdin sitten sänkyostoksille, ja koemakasin kaikki. HIntoja en minäkään katsonut, pääasia, että sänky on hyvä. Jenkkisänky sitten tuli ostettua, puolikovilla patjoilla. Olen todella tyytyväinen, juuri eilen miehelle huokasin, että meillä on maailman paras sänky ;)

Selkäsäryt loppui, ja hermotkin tuli kuntoon, kun laitoin liukuestematon rungon ja patjan väliin, näin ei patja enää liuskele minne sattuu ja sänky pysyy kuosissa.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 08:54   #5 (linkki)
--mmm---
(Vierailija)

Meillä on joustinpatjat, mutta kovat sellaiset. Minulla itselläni on alaselän yliliikkuvuutta, ja miehelläni jotenkin muuten heikko selkä, joten tämä kova patja on ollut meille paras ratkaisu.
Ihan kohtuuhinnallakin saa hyvän sängyn, ei tarvitse 1000e maksaa.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 09:59   #6 (linkki)
nukuttaa
(Vierailija)

Tempur-patjat jenkkisängyssä.On hyvä ainakin meillä
  Vastaa viestiin
05.05.07, 12:29   #7 (linkki)
yks äijä
(Vierailija)

nukun hyvin

UNESS, enkä pois anna.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 13:41   #8 (linkki)
m--u
(Vierailija)

Liukuestematto

Minkälainen liukuestematto teillä on, ja mistä niitä saa. Minulla on sellainen verkkojuttu, ja se on huono, menee ruttuun ja kyllä se patja liikkuu silti.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 13:58   #9 (linkki)
liukuestomatto
(Vierailija)

mulla on kans sellainen iso verkkoilukuestematto, ja hyvin pysyy. On runkopatjasänkyjen päällä, sen päällä se paksu iso patja + petari. Ei pääse liikkumaan lainkaan, hyvin toimii. Sänky 160 x 200 cm, liukuestematto muistaakseni 140 x 180 cm.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 15:54   #10 (linkki)
titityy
(Vierailija)

futon

Mulla oli kans selkävaivoja, mutta eipä ole ollut enää sen jälkeen kun hankimme futonin. Futon on hyvä selälle koska se on kova. Alussa vaatii hieman totuttelua. Mies ei saanut pariin ekaan viikkoon unta kun patja oli niin kova.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 16:47   #11 (linkki)
ikikukka
(Vierailija)

Riippuu minkalainen selkavaiva on, joillekin sopii se kova patja ja toisille sitten taas pehmea. Mina nukuin oikein hyvin vesisangyssa, mutta mieheni ei pystynyt siina nukkumaan ollenkaan, oli liian pehmea. Nyt meilla pehmeahkot joustinpatjat sijauspatjoineen, minullapehmeampi ja miehella kovempi.

Kovalla patjalla en pysty olemaan tuntiakaan, joten parasta on vain menna liikkeeseen ajan kanssa ja kokeilla erilaisia patjoja. Kylla se selka sanoo jonkin ajan kuluttua, mika on sopiva.
  Vastaa viestiin
05.05.07, 21:25   #12 (linkki)
Omakohtaisella kokemuksella
(Vierailija)

Käsittääkseni yleisin selkävaivojen syy, siis silloin kun se johtuu patjasta, on liian pehmeä patja. Selkä ei luonnostaan kaipaa kovinkaan pehmeää alustaa, patjan ei tarvi olla upottava. Riittää, kun luonnolliset muodot, hartiat ja lantio, pääsevät vähän painumaan patjaan ja patja jää tukemaan vartaloa. Itselleni hyvä vaihtoehto on se, että joustinpatja on kovaa mallia ja pehmeys tulee sitten lähinnä petarista. Ei tarvi juuri sängyssä kääntyillä yöllä, kun on niin mukava nukkua ;) Kääntyilyhän on merkki puutumisesta ja vartalon väsymisestä asentoon.
  Vastaa viestiin
06.05.07, 13:39   #13 (linkki)
m--u
(Vierailija)

Liukuestomatolle

Tarkoitatko, että sinulla on runkopatjan päällä sekä patja että petari? Eikö se tee sänkyä liian korkeaksi? Ja että pysyy hyvin paikoillaan. En ymmärtänyt nyt yhtään mitään. Kun petarin laittaa tavalliselle runkopatjalle, niin se ei pysy paikoillaan ilman liukuestettä, niin kuinka kaksi patjaa.
  Vastaa viestiin
06.05.07, 17:47   #14 (linkki)
Pipe
(Vierailija)

Selkävaivoja on monenlaisia

Joillekin selkävaivaisille on futon paras, toisille taas pehmeä patja. Itselläni oli liian kova patja ja aamulla oli ristiselkä kipeä. Ostin Jyskystä Dreamzone Gold T35-sijauspatjan (vaahtokumia, mutta ei onneksi hiosta), ja selkäkipu loppui siihen.
Noita tempur-tyyppisiä viskoosielastisia, kehon lämpöön reagoivia patjoja on nykyään monessa liikkeessä. Esimerkiksi Koti-idea myy niitä Taikayö-Lempi -nimellä, hinta on halvempi eikä patja ole niin kova kuin Tempurilla.
  Vastaa viestiin
07.05.07, 18:11   #15 (linkki)
m--u :lle
(Vierailija)

Meillä on siis jenkkisänky. Alimpana kaksi 80 x 200 runkosänkyä, niitten päällä paksu 160 cm kokoinen yhtenäinen patja, ja sen päällä petari. Siis aivan tyypillinen jenkkisänky :)

Ja tuo liukuestematto (sellainen verkkomainen luru) on näiden kahden runkopatjasängyn päällä, siis ison patjan alla. hyvin pysyy, ei liiku yhtään mihinkään tämä kokoonpano.

Korkeus tyypillinen jenkkisänky.
  Vastaa viestiin
08.05.07, 00:06   #16 (linkki)
selkävaivainen uneksija
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 1221
Minusta sänkyä tärkeämpi on hyvä patja. Eli me tehtiin niin että ostettiin sänky halvalla (oli tosi hyvä, mutta oli näyttökappale, eli oli ollut kasattuna esittelytiloissa). Patja ostettiin sitten viimesen päälle. Eli tyyliin 300 sängystä ja tonni patjasta. Joka aamu ja ilta tätä päätöstä kiitän. Joustinpatjalle en millään rupeais, mutta nämähän on ihan henkilökohtaisia juttuja. Mene liikkeeseen makaamaan niillä patjoilla. Näin me tehtiin ja otettiin se parhaimman tuntuinen. Päätettiin ettei edes kysytä tahi katsota hintoja, vaan haetaan se paras ja ostetaan se. Kannatti.
Niin, että mihin patjaan sitten päädyitte? Jäi vielä epäselväksi.

Kiitos kaikille vastauksista!
  Vastaa viestiin
08.05.07, 00:13   #17 (linkki)
selkävaivainen uneksija
(Vierailija)

Minun selkävaivani on sellainen että kolmas tai neljäs alanikama (ei kuitenkaan häntäluu) on luiskahtanut paikaltaan. On röngtenkuvattu. Ja kipuilua ei ainakaan yhtään auta huonoilla patjoilla makaaminen.
Täytynee lääkäriltä kysyä hänen mielipidettään.
Luulen, että olen nukkunut liian pehmeällä patjalla. Nuo vanhat vaahtomuovipatjat eivät ainakaan tue selkää yhtään.
Puolikovat joustinpatjat olisi ehkä parhaat. Mistään tuollaisista hienouksista en ole kuullutkaan, mistä täällä kirjoitellaan, mutta täytyy ottaa selvää.
  Vastaa viestiin
08.05.07, 22:21   #18 (linkki)
...äijä
(Vierailija)

pohojalaanen...

http://www.uness.com

(johan sanoin) eikä tarvita jenkissä mitään liukuesteitä(?)
  Vastaa viestiin
10.05.07, 14:32   #19 (linkki)
dissaus
(Vierailija)

Meillä on kotimaiset runkopatjat (joustinpatjat), joiden pitäisi olla aika laadukkaat. Päälimmäisenä on riittävän paksu petauspatja, joka on jotakin solukumia tai vastaavaa. Oman kokemukseni mukaan moni yrittää säästää hankkimalla huonon petauspatjan, vaikka se nimenomaan viimeistelee nukkumismukavuuden. Meillä petauspatja on yhtenäinen eli kaksi erillistä sänkyä ja niiden päällä yksi leveä petari.

Meillä on petauspatjan ja runkopatjan välissä ihan tavallinen helmalakana, joka auttaa siihen, että sängyn alla olevat säilytyslaatikot pysyvät piilossa. Ikeasta ostamamme päiväpeitto kutistui sen verran, että itse asiassa kokonaisuus on ihan hyvännäköinen kun on lyhyt päiväpeitto ja sen alta näkyy reilusti helmalakana. Helmalakana siis peittää tavaroita ja samalla auttaa siihen, että petari pysyy paikoillaan.

Itselläni on notkoselkä ja minulla selkä kipeytyy, jos sänky on liian pehmeä. Koska itse olen pieni ja mieheni taas normaalia kookkaampi, niin kovahko sänky sopii muutoinkin, kun painoero on suuri.

Kannattaa myös ostaa sellainen petauspatja, jonka voi pestä 60 asteessa, jolloin pölypunkit kuolevat.
  Vastaa viestiin
11.05.07, 23:51   #20 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
meillä oli ekaks mun vanha 120 runkopatja joka nukuttiin yht 180kiloisina puolessa vodessa jouset pehmoisiksi. sit ostettiin jenkkisänky, ja vajaa vuosi ja se oli ihan pehmoinen, valuttiin aina keskelle. välillä laitettiin sinne patjojen väliin 9mm. vanerikin, muttei auttanut, mies heräsi keskellä yötä alaselkäkipuihin eikä voinu käyttää tikkaita töissä yms. No sit lähti jenkki veks ja ostettiin puusänkyyn kovimmat joustinpatjat mitä paikkakunnalta löytyi (askon aino tai onni tms? ) ja siihen myyjä myi jonkun vanupetarin silloin miehen selkäsäryt loppui kirjaimellisesti siihen. nyt 1,5v jälkeen tuntui taas pehmeältä ja patjapaketti jousti liikaa keskeltä (nukutaan mieluusti lähekkäin, 1 iso peitto) ja nyt sit hankin 50kg/m3 5cm vaahtomuovin sen vanhan petarin kuoriin ja nyt on taas hyvä, tarpeeksi jäykkä ja jakaa painon tasaisesti. mun mielestä patjatehtaat käyttää liian pehmoisia vaahtomuoveja, ne ei kestä.
  Vastaa viestiin
14.05.07, 20:43   #21 (linkki)
à

Rekisteröitynyt: 07/2006
à

Meillä on sälepohjainen sänky eli kaksi 80 cm levyistä tammisälepohjaa, joitten ympärillä on yhtenäinen kehikko 160 cm ja siinä päällä paksuhko lateksipatja, joka on villakankaalla ja sitten puuvillakankaalla päällystetty.
Jokaisella perheessä on sälepohjainen sänky ja lateksipatja. Säleet ovat kaarella ylöspäin eli silloin ne joustavat hiukan painon mukaan, muttei liikaa. Niille patjoille on annettu 20 vuoden takuu, joten ne pysyvät kuosissaan paremmin kuin joustinpatjat ja niillä on hyvä nukkua. Päälle riittää 160 cm leveä ja parin sentin paksuinen petari.

Vielä ihanampi on 240 cm leveä unelman kevyt ja pullea täkki, joka on pehmoisen lämmin talvella ja kevyt eikä liian kuuma kesällä, koska se on kevyt ja ilmava. Ja sitten tyynyt, jotka ovat myös sopivan pehmeät, mutta tarpeeksi joustavat ja silti tukevat ja tarpeeksi isot (60x60cm).
  Vastaa viestiin
15.05.07, 10:40   #22 (linkki)
rouvan
(Vierailija)

Tempur on minun selälleni ehdottomasti paras! Kokeillut toistakymmentä patjaa ennen kuin löysin tämän unelman! Ei ole selkä enää aamulla kipeä ja vasta myöhemmin iltapäivällä tarvitsen särkylääkettä.
  Vastaa viestiin
15.05.07, 12:49   #23 (linkki)
Huomioitavaa
(Vierailija)

tyynyn korkeus ja pehmeys ovat erittäin merkittäviä ominaisuuksia patjan kovuuden/pehmeyden lisäksi.
Kokeilkaa selkävaivaiset ensin tyynyillä, ennenkuin menette ostamaan kalliita sänkyjä, tai patjoja. Itselläni väsynyt ja kipuileva selkä parani, kun vaihdoin uuden matalamman tyynyn.Olin jo ehtinyt ostamaan patjat hintaan 1300 euroa, muta siitä ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä.
  Vastaa viestiin
22.05.07, 09:29   #24 (linkki)
tyyny
(Vierailija)

patja

kyllä se patja on vielä tyynyä tärkeämpi, jos löytyy oikein hyvä ja myötäilevä vuode niin ei välttämättä juuri tyynyä tarvitsekaan .
  Vastaa viestiin
14.12.11, 16:45   #25 (linkki)
varpu viljanen
(Vierailija)

liukuestematto

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja m--u Näytä viesti
Minkälainen liukuestematto teillä on, ja mistä niitä saa. Minulla on sellainen verkkojuttu, ja se on huono, menee ruttuun ja kyllä se patja liikkuu silti.

niitä saa Ikeasta,on halpa ja toimii
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku