| |  | |
25.07.08, 15:59
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Pellavalakana
Onko teillä kokemusta pellavalakanoista? Kiinnostaisi kokeilla, miltä tuntuvat. En nyt tarkoita mummun perintölakanoita, vaan ihan uustuotantoa.
Ovatko karheita? Miten pesu onnistuu ja ennen kaikkea, miten olette saanut ne sileiksi? Mistä hankittu?
| |
| | |
25.07.08, 18:13
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kangas hankittu Viipurin torilta, kaksi lakanaa ommeltu itse. Kosteana mankeloitava/silitettävä, muuten ei saa sileäksi. Vielä ovat uudenkarheita, sopivasti. Ajan myötä pehmenevät pesuissa. Pesen 90 asteessa.
| |
| | |
25.07.08, 20:16
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
on alkuun niin epämääräinen haju, että lakanoiksi en niitä laittaisi.
Haju on sellainen kuin koko perhe olisi hieronut paljaan pyllynsä siihen.
| |
| | |
28.07.08, 10:45
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselläni on pellava-puuvilla sekoite pussilakana tyynyliinoineen enkä pidä niistä lainkaan. Liian karkeat makuuni.
| |
| | |
01.08.08, 06:34
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pellava pehmenee vasta käytössä: siksi ne mummon perintölakanat ovat silkkisiä...
| |
| | |
01.08.08, 07:25
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiitos.
Kiitos vastauksista.
Olen nyt hankkimassa kokeeksi yhden setin (=aluslakana+tyynyliina), oussilakanaa en ajatellut.
Tiesin kyllä, että käyttö pehmentää pellavan. Täytynee käyttää ja pestä sitä alkuun ahkerasti.
Toivon, että pellava olisi näin kesäkuumalla viileä.
| |
| | |
01.08.08, 11:46
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | pellavaa
Meillä on ollut käytössä muutaman vuoden. Se mikä on isoin ero tavallisiin puuvillalakanoihin, on se että pysyvät pidempään vastavaihdetun tuntuisina. Lakana sileytyy käytössä nopeammin kuin pussilakanat ja tyynyliinat. Ovat olleet kesällä viileitä ja talvella lämpimiä. | |
| | |
03.08.08, 19:36
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2008
| "mummun pellavaa"
Miksi halveksia "mummun pellavaa"? Minulla on kaapit täynnä käyttämättömiä pellavalakanoita, jotka mummu aikoinaan teki alusta loppuun itse omasta pellavasta. Ne ovat karheita ja väriltään vihreän harmaita. Ennenvanhaan pellavalakanat olivat käyttötavaraa, jotka pestiin keittämällä, joten ne ovat tuhdinpaa tavaraa kuin esim. samasta pellavaerästä tehdyt pöytäliinat. Osaa lakanoista olen nyt käyttänyt reilut 20 vuotta ja väri on muuttunut vasta vaaleaan harmaaseen.. matkaa on siis vielä valkoiseen.... Käyttö on vähästä, koska perheen miesväki ei tykkää"karheista" lakanoista. Minä en pidä niitä karheina.Itse olen pessyt ja pitänyt lakanoita miten sattuu, koska tiedän niiden olevan ehtaa tavaraa. Keittää ei nykyaikana tarvitse, mutta suositellaan pestäväksi 60 asteessa ilman valkaisuaineita, eikä saa laittaa kuivauskoneeseen. Pellava pitää ehdottomasti mankeloida tai sitten silittää hyvin ja kiertää tiukalle rullalle säilytettäväksi. En ole koskaan nähnyt myytävänä täyspellavaisia lakanoita, mutta toisaalta en ole niitä kyllä etsinytkään.
| |
| | |
03.08.08, 21:48
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
En minä ainakaan halveksinut.
Ainakin Jokipiin pellavalla ja Pellavakammarilla näyttää olevan 100 % pellavasta liinavaatteita.
| |
| | |
12.08.08, 18:46
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2008
| Bluefields
Myös tällaisesta kaupasta mainittiin hiljattain Kauppalehdessä: www.bluefields.fi , joka myy italialaisia pellavalakanoita ja muuta.
| |
| | |
14.08.08, 17:52
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
löysin kivat ja viileän tuntuiset finlaysonin lakanat, uniikki malliset, ovat kuulemma percale-laatua, paksua vähän kahisevaa 100% puuvillaa, aivan erilaiset kuin esim puuvilla satiinilakanat. tosi loistavat
| |
| | |
12.12.10, 15:32
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | pellavalakanat, muita en käytäkään
En nykyään käytä enää muita kuin pellavalakanoita. Aivan ihana tuntu iholla. Suosittelen varsinkin, jos olet hikoilevaista tyyppiä. Ostan lakanoita yleensä Tallinnasta, täällä Suomessa hinta on sikakorkea.
Pellavan kosteudensitomiskyky on aivan omaa luokkaansa, siksi sitä on käytetty paljon pyyhkeissäkin.
| |
| | |
15.05.11, 10:06
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vajaa viikon olen nyt nukkunut pellavalakanoissa ja tykkään kovasti! Pitää täysin paikkansa mitä sanotaan: ei kuuumat, ei kylmät. Ihan kuin ei olisi mitään yllä. Nukun vielä untuvapeitolla ja puuvillasatiinin kanssa hikoilutti. Nyt kaikki on täydellistä.
Pelava ei tietenkään hyväile ihoa kuten hyvälaatuinen puuvillasatiini. En kutia herkästi ja pellava tuntuu itsestäni karkeanpehmeältä, vaiko kummaltakaan? Herkkäihoiselle en ehkä suosittelisi. Käytössäni on HM:n pussilakana, aluslakana Italialaista huippulaatua. En koe näissä kahdessa mainittavaa eroa.
| |
| | |
28.07.11, 00:31
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Pellavalakanat Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nukkuvienpuolue Onko teillä kokemusta pellavalakanoista? Kiinnostaisi kokeilla, miltä tuntuvat. En nyt tarkoita mummun perintölakanoita, vaan ihan uustuotantoa.
Ovatko karheita? Miten pesu onnistuu ja ennen kaikkea, miten olette saanut ne sileiksi? Mistä hankittu? | Suosittelen. Ovat kuumalla miellyttäävän viileitä ja kylmällä lämpimiä. Eivät hiosta helteelläkään. Eivät myöskään tunnu karheilta vaikka ei silittäisikään. Pesu onnistuu 60-asteisella ohjelmalla. Kannattaa silittää tai mankeloida kosteana. Minulle kelpaavat silittämättöminäkin. Ostin Tallinnasta.
| |
| | |
14.11.11, 01:07
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki |
Ja näyttikin sitten todella löytyvän vauvan, vauvan ja vauvansänkyyn. Myös minä peräänkulluttaisin pellavalakanoita AIKUISTEN sänkyihin! Mielellään min. n. 250 cm leveitä.
| |
| | |
14.11.11, 12:50
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja xdfhvrg, Ja näyttikin sitten todella löytyvän vauvan, vauvan ja vauvansänkyyn. Myös minä peräänkulluttaisin pellavalakanoita AIKUISTEN sänkyihin! Mielellään min. n. 250 cm leveitä. | Olihan siellä yhtälailla aikuisten sänkyyn,tosin tuplaa ei kai ole
| |
| | |
15.11.11, 21:59
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Miten niin? Olihan siellä yhtälailla aikuisten sänkyyn,tosin tuplaa ei kai ole |
Jep, ei ollut ei, ja juuri tuplaa etsin. Eli eipä ollut tästä mulle apua. Kiitti kuitenkin. :)
| |
| | |
16.11.11, 00:35
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kxdjgskldj Jep, ei ollut ei, ja juuri tuplaa etsin. Eli eipä ollut tästä mulle apua. Kiitti kuitenkin. :) | No osta 2 ja ompele suora sauma ja saat tuplaleveän. Helppoa kuin mikä.
| |
| | | | |