Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Sisustus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
12.08.08, 11:15   #1 (linkki)
Peittoa ostamassa
(Vierailija)

Parisänkyyn yksi iso peitto vai kaksi pienempää?

Olen hankkimassa lähiaikoina 160 cm leveän parisängyn. Tulen nukkumaan siinä välillä yksin ja välillä poikaystäväni kanssa.

Aion ostaa myös peiton/peittoja. En vain osaa päättää, kumpi olisi parempi vaihtoehto: yksi iso peitto vai kaksi pienempää. Yksi iso olisi kauniimpi ja ehkä mukavampi, mutta se toisaalta olisi varmasti hankala saada mahtumaan pesukoneeseen. Ison peiton alla voi tulla myös kuuma, jos sen alla on kaksi ihmistä. Entä kumpi ratkaisu lienee helpompi petaamisen kannalta?

Toivoisin Elleiltä neuvoja päätöksen tekemiseen! :)
  Vastaa viestiin

12.08.08, 11:18   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Tupla peitto vaatii vähintäänkin 5 kg pesukoneen. Minä kannatan tulpapeittoa se on helpoin jo petaamisenkin kannalta.
  Vastaa viestiin
12.08.08, 11:20   #3 (linkki)
tuplis.
(Vierailija)

Tuplatäkin kannattaja minäkin :)
  Vastaa viestiin
12.08.08, 11:22   #4 (linkki)
mun mielestä
(Vierailija)

Omat peitot.

Mies on mahdoton peitonmyttääjä ja mua taas palelee öisin. Omat täkit ovat ainoa ratkaisu - meille. ;)
  Vastaa viestiin
12.08.08, 11:45   #5 (linkki)
785
(Vierailija)

Riippuu nukkumistyyleistä ja lämpömieltymyksistä. Toinen saattaa tarvita paksumman peiton kuin toinen ja toisella saattaa taas olla taipumusta mytätä peitto kainaloonsa, jolloin toiselle ei peittoa riitä. Meillä on kummallakin omat peitot, sillä mies pudottaa vähän väliä oman peittonsa lattialle ja tykkää mytätä peiton kapeaksi soiroksi kainaloonsa. Yksi peitto olisi kyllä esteettisempi ratkaisu.
  Vastaa viestiin
12.08.08, 12:32   #6 (linkki)
muohana
(Vierailija)

Meille yksi peitto ei tule kyseeseenkään, koska mies on kuumaverinen ja nukkuu kesäisinkin pelkkä pussilakana päällään kun taas minä olen palelevaisempaa sorttia. Koska paripeitteen alla kuumuutta on enemmän kuin erillisten peittojen alla, niin hikoilevaiselle se ei sovi ellei sitten esim. talviaikana tykkää nukkua yhdessä ja kesäaikana ohuemmilla peitoilla. Myös se vaikuttaa, kuinka herkkäuninen on ja kuinka kovasti tykkää mytätä peittoa ympärilleen.

Minusta peitolla ei ole esteettistä merkitystä, jos käyttää päiväpeittoa. Jos päiväpeitto on vanutettu ja vähän paksumpi, niin se peittää hyvin "saumat" ja mytyt.
  Vastaa viestiin
12.08.08, 16:03   #7 (linkki)
lakanat?
(Vierailija)

Opiskeluaikana oli 120 leveä sänky, ja siihen paripeitto oli ihana. Sitten tuli muutto yhteen ja hommattiin 180 leveä sänky, johon tuplapeitto oli turhan kapea - lisäksi meilläkin on tämä minä-palelen-toinen-hikoaa dilemma.

Tuplapeitto on vähän epäkätevä, koska pussilakana on hankala ripustaa kuivamaan ja taitella kaappiin kun se viimein on kuivunut. Petaamisesta en myöskään tykännyt. Itse miettisin lisäksi myös jo olemassaolevia lakanoita siltä kannalta, että meneekö koko liinavaatekaappi uusiksi. Toisaalta jos pari nukkuu harvakseeltaan yhdessä, on ehkä helpompi, kun joutuu pesemään vain yhden pussilakanan.

Petaamiseen vaikuttaa mun mielestä eniten se, onko sänky seinän vieressä vai onko vapaa kulku molemmille laidoille.
  Vastaa viestiin
12.08.08, 17:04   #8 (linkki)

Käyttäjän Elli-Noora Lydia avatari

Rekisteröitynyt: 01/2008
Sijainti: Hämeen rajamailla
Minä ostaisin molemmille omat peitot.
Tuplapussilakana on todella hankala silittää tai mankeloida.
Oman peiton alla on mukava nukkua, eipä ainakaan tarvitse peitosta tapella ;)
  Vastaa viestiin
12.08.08, 19:18   #9 (linkki)
omatomatomat
(Vierailija)

omat

niin kuin joku jo sanoikin, niin riippuen ihan siitä mimmosta nukkuma sorttia olette. itse voin nukkua tuplapeitolla mikäli toinen osapuoli nukkuu myös rauhallisesti eikä myttää peittoa itselleen. kuitenkin meiltä löytyy molemmille omat peitot, ihan vain tuon takia että avokki haalii itselleen peiton. ja onhan se riitatilanteissakin kivempi jos toinen menee nukkumaan sohvalle, niin että on omat peitot ;-)
  Vastaa viestiin
12.08.08, 21:37   #10 (linkki)
isomumma
(Vierailija)

e

En oikein ymmärtänyt tätä pesukonesysteemiä. Meillä on erilliset peitot, ja pesen ne erikseen 5 kg pesukoneessa. Ei miun koneeseen ainakaan mahdu tuplapeittoa, tai sitten se ei liiku siellä rummussa niinkuin pitää.
Kysymykseesi vastaukseni on: kaksi erillistä peittoa.
Onhan ihmisillä omat tyynytkin.

Vastaa viestiin
13.08.08, 09:05   #11 (linkki)
Peittoa ostamassa
(Vierailija)

Kiitos hyödyllisistä vastauksista! Taidan päätyä kahteen erilliseen peittoon keskustelussa esille tullein perustein. Poikaystävälläni on tapana haalia peittoa itselleen, ja minä palelen herkästi unissani. Yhden peiton alla nukkuminen olisi vain niin söpöä, mutta ehkä vähän epäkäytännöllistä :)
  Vastaa viestiin
15.08.08, 09:16   #12 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Meillä on todelliset tuplapeitot. Sänky on 180 cm leveä ja olen ommellut sekä talvi-että kesäpeitot kahdesta täysmittaisesta peitosta, eli mittaa riittää molemmille vaikka vähän peittoon kääriytyisikin. Untuvapeitteen pesetän pesulassa, kesäpeite mahtuu 8 kg:n koneeseen.

Pussilakanat ovat siten myös yhteen ommeltuja ja mankelointi sujuu hyvin höyryttävällä kuumamankelilla.
  Vastaa viestiin
15.08.08, 14:47   #13 (linkki)
-Pyrreliini-
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Peittoa ostamassa
Kiitos hyödyllisistä vastauksista! Taidan päätyä kahteen erilliseen peittoon keskustelussa esille tullein perustein. Poikaystävälläni on tapana haalia peittoa itselleen, ja minä palelen herkästi unissani. Yhden peiton alla nukkuminen olisi vain niin söpöä, mutta ehkä vähän epäkäytännöllistä :)
Ei se omien peittojen hankkiminen välttämättä auta tuohon haalimiseen. Ei ainakaan meillä auttanut, mies haalii ensin oman peittonsa kasaan, pudottaa lattialle ja sitten haalii minun peittoni. :D
  Vastaa viestiin
15.08.08, 20:23   #14 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Meillä on kesällä kaksi ja talvella yksi. Ei sekään oikein ole hyvä vaihtoehto, koska lakanoita pitää olla enemmän. Meillä mies halusi tuplatäkin.
  Vastaa viestiin
15.08.08, 22:13   #15 (linkki)
ihjug
(Vierailija)

meillä on tuplatäkki, mies on lämmin ja mua palelee, eli se lämmittää mua ja mä jäähdytän :o)
On kivempaa nukkua saman peiton alla ilman että siitä välistä "valskaa" kokoajan. viidettä vuotta saman peiton alla..
  Vastaa viestiin
17.08.08, 20:36   #16 (linkki)
à

Rekisteröitynyt: 07/2006
tuplapeitto

Meillä on ollut tuplapeitto jo parikymmentä vuotta. Se on ihanan ilmavan kevyt, kesälläkään ei liian kuuma, koska se on höyhenen kevyt, mutta talvella se on myös lämmin. Mieheni on isokokoinen, mutta peitto on tarpeeksi leveä, joten voi nukkua myös 'yksityisemmin' jos haluaa. Leveimmät tuplapeitot ovat täällä Ranskassa 260 cm leveitä, joten tilaa on vaikka isommillekin ihmisille. Meillä on 240 cm leveä ja täysin riittävä, vaikka toiselta reunalta kääriytyisi peittoon rullalle.

Vastaa viestiin
18.08.08, 22:40   #17 (linkki)
homekoti
(Vierailija)

Kummatkin

Meillä on erilliset, sillä toinen palelee herkästi ja toinen taas ei. Toisekseen, kummastakin on hankala nukkua ihan liki, kääntyilyt kun herättävät kesken unien.
Silti tuplapeitto olisi helpompi pedata ja paremman näköinen, jos ei aina ehdi levitellä aamuisin päiväpeitettä - meillä hyvä ja hyvä kun saadaan edes pussilakanat järjestykseen. Niinpä taidankin tämän keskustelun innoittamana hankkin kummatkin - toinen saa tavallisen kokoisen peiton ja toinen tuplan (minä - tykkään rytätä peittoa mutta myös tarvitsen sitä lämmikkeeksi). Aamulla heitän miehen pussilakanan kaappiin ja petaan sängyn siististi tuplalla. Toimisikohan se noin?

Vastaa viestiin
19.08.08, 13:15   #18 (linkki)
homë
(Vierailija)

No kylläpä menee hankalaksi homekodissa. Mitä väliä on sillä miltä se näyttää? Kuka siellä päivällä sitä teidän sänkyänne katselee?
  Vastaa viestiin
19.08.08, 13:15   #19 (linkki)
homë
(Vierailija)

No kylläpä menee hankalaksi homekodissa. Mitä väliä on sillä miltä se näyttää? Kuka siellä päivällä sitä teidän sänkyänne katselee?
  Vastaa viestiin
19.08.08, 13:16   #20 (linkki)
homë
(Vierailija)

Vastaa viestiin
19.08.08, 13:17   #21 (linkki)
homë
(Vierailija)

Vastaa viestiin
19.08.08, 16:30   #22 (linkki)
homekoti
(Vierailija)

minä katselen illalla

No minusta koti näyttää siistimmältä kun peitot ovat suorassa ja iltapäivällä on kiva tulla kotiin kun ei ole kaaos vastassa. Lapsikin oppii aamulla petaamaan oman sänkynsä kun katsoo esimerkkiä. Minusta peiton oikominen ja toisen laittaminen viereiseen kaappiin on moninkertaisesti helpompaa kuin kaivaa esiin päiväpeitto ja pedata sen alle pussilakanat.

Meillä käy paljon yllätysvieraita ja siksikin on kiva, että kotona on jonkinlainen järjestys. Edes jotkut jutut ovat paikallaan kun kirjat, lelut ja paperit valtaavat kuitenkin alaa ja aiheuttavat kaaosta.
  Vastaa viestiin
19.08.08, 18:12   #23 (linkki)
pikä
(Vierailija)

no joo, mä silti laittaisin sen pienemmän sen isomman alle, ei oo kaappitilaa ja muutenkin.
  Vastaa viestiin
20.08.08, 15:01   #24 (linkki)
huumorilla
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja homekoti
Lapsikin oppii aamulla petaamaan oman sänkynsä kun katsoo esimerkkiä.

heh, mites se menikään, toinen pussilakana kaappiin ja toinen sängylle, ei päiväpeittoa =DD
  Vastaa viestiin
20.08.08, 23:12   #25 (linkki)
homekoti
(Vierailija)

Huvikumpumeininkiä nääs

Ai kamala, en ole tullutkaan ajatelleeksi tuota :-O

No joo, meillä monet asiat tehdään ehkä eri tavalla kuin yleensä...
lapsellemme taitaakin kehittyä hieman vinksahtanut käsitys järjestyksenpidosta.
Pitää varmaan jossain vaiheessa parantaa tapansa jotta lapsi ei ihan nyrjähdä.
Nyt kun penska on vasta napero, opiksi riittää, että tavaroilla on oma paikkansa. Seuraavassa vaiheessa sitten opetellaan yksityiskohdat.

Minusta kyllä sängystä tulee tasaisin, kun on vain yksi peitto aluslakanan päällä oiottuna koko leveydeltään eikä siellä alla enää toista peittoa muhkuroilla. Jos laitan kaksi peittoa rinnan niin sitten ne repsottavat heti kun lapsi vähänkin pomppii sängyssä ja niitä saa olla yhtenään oikomassa.
Siis niinä päivinä, kun kiinnitän koko peittoasiaan huomiota. Nämähän ovat näitä ideaaleja...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku