| |  | | |
14.01.09, 14:25
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) |
Linkitetyistä kodeista kommentoin paria viimeistä. Minusta tuo retrotapettien käyttö seinissä oli kamalan näköistä. Joka huoneessa kun oli vieläpä erilainen tapetti, joka on minusta mautonta. Oliko peräti kolmea/neljää erilaista? Liika värien sekamelska, eikä tiettyä yhtenäisyyttä muutakuin että jeejee, laitetaanpas joka huoneeseen tehostetapetti, niin näyttää makeelta. Just. Selkeys puuttui.
Puutarhurin kodissa taas oli jotenkin kirpparityylillä kerätty vähän sitä ja tätä. Tietty punainen lanka myös puuttui, mutta se oli kai tarkoitus. En jaksaisi kauaa asua kyseisessä kodissa.
| |
| | |
14.01.09, 18:20
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja sisustelija Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Summasummarum Ja käsi sydämelle: Mitä täällä mainittua löytyy sinun kodistasi? Meillä on jonkun inhoamat puolipaneelit. Maalaistalon tuvassa kylläkin. | Aivan totta, makuja on niin monta kuin ihmisiäkin. Täällä porukka näyttää jakautuvan perinteisen sisustustyylin ja nykytyylin kannattajien välillä kahtia.
Meiltä löytyy monta perinteisen tyylin kannattajien inhokkia, kuten:
- valkoiset korkeakiiltoiset keittiön kaapit, joissa pitkät vetimet
- maitolasioviset keittiön yläkaapit
- rosteriset kodinkoneet
- divaanisohva
- ryijymattoja
- yhdet verhot Vallilan kankaasta jne.
Ja nämä ovat meille sellaisia elementtejä, joissa silmä lepää ja ne tekevät kodistamme meille viihtyisän. Enkä vaihtaisi missään nimessä niitä toisenlaisiksi :) | Minä en ainakaan ole "perinteisen" tyylin kannattaja, mutten myöskään "modernin" tyylin kannattaja. Minulla on oma makuni, jonka mukaan sisustan, enkä trendien.
Minunpa kotona on näitä tässä ketjussa inhottuja ainakin pyökkiä kalusteissa sekä pyökinväriseksi petsattua koivua ja myöskin maitolasia matalan senkin ovissa;)
Esim. rosterisia kodinkoneita en ottaisi, vaikka ne ovatkin (olivat oikeastaan) "trendikästä", koska ne ovat mielestäni tunkkaisen näköisiä.
Monet jutut sopivat oikeaan taloon ja asuntoon käytettynä. Pahinta minusta on esim. ensin rakentaa vanhanaikaisen mallinen talo ja tunkea sinne moderneja huonekaluja.
| |
| | |
14.01.09, 19:57
|
#53 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: imatra
|
Kiitos aloittajalle! Tämä on parhaita ketjuja, mitä olen lukenut ja naureskellut. :)
Itse en tykkää raidoista, ruuduista, turkoosista, kukkatapeteista, ellei ne ole tosi tyylikkäät ja vain yhdellä seinällä. Inhoan liikaa rojuja, mihin olen itsekin syyllistynyt!
Tunkkaisen 200 kiloa painavat vanhat kaapistot, sellaiset ylikoristeelliset ovat kamalia.
En hirveästi tykkää nahkasohvista, mutta täytyy kertoa, että eilen kokeilin sellaisen, jossa meksnismi ja se oli mustaa tooodella pehmeää upottavaa nahkaa, aaah...niinpä.
| |
| | |
15.01.09, 10:14
|
#54 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sikuriinaxx
Monet jutut sopivat oikeaan taloon ja asuntoon käytettynä. Pahinta minusta on esim. ensin rakentaa vanhanaikaisen mallinen talo ja tunkea sinne moderneja huonekaluja. | Juuri näin! Minustakin se osoittaa hyvää makua, jos asuja kunnioittaa talon ja ympäristön ominaispiirteitä ja sovittaa ne omaan sisustukseen. Me asumme 60-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa, ja ihastuimmekin asunnon luonteeseen ja erikoiseen pohjapiirrokseen. Haaveenani olisi käyttää 50- ja 60-luvun esineitä ja huonekaluja sisustuksessa. Projekti on kyllä ihan alkuvaiheessa... Esimerkiksi vanhat vaatekaapit painonappivetimineen olemme säästäneet, koska ne ovat paitsi veikeät, myös kokopuuta.
Mitä tahansa 60-lukua en kuitenkaan asuntoon huolisi. Esimerkiksi Unikko-kangasta en laittaisi minnekään, enkä pidä myöskään värikkäistä muoviesineistä (no lastenhuoneessa muovia toki löytyy leluista).
| |
| | |
16.01.09, 08:36
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) |
Stainless Steel uunit. Millon ne menee pois muodista?
| |
| | |
16.01.09, 11:21
|
#56 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee Minustakin se osoittaa hyvää makua, jos asuja kunnioittaa talon ja ympäristön ominaispiirteitä ja sovittaa ne omaan sisustukseen. | Hmm, olen kyllä eri mieltä. Kyllä vanhaankin taloon voi laittaa modernin sisustuksen. Minulle tuo talon ikäkauden kunnioittaminen toisi huomattavia ongelmia niin oikeanlaisten huonekalujen löytämisen että rahan suhteen, asun nimittäin vuonna 1900-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa. Olen sisustanut pääsääntöisesti modernilla tyylillä, tosin mukana on muutama antiikkiesine sekoittamassa pakkaa. Mutta siis jos kunnioittaisin talon ominaispiirteitä, asuisin museossa! Yäk. | |
| | |
16.01.09, 12:40
|
#57 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Näistä korkeakiiltoisista kaapinovista en minäkään pidä, ja toinen mitä meidän keittiöön ei tule on rosteriset jää- ja pakastinkaapit. Minulle tulee mieleen niistä suurtalouskeittiö. Meillä tosin on pikku ripaus rosteria: Kahvinkeitin ja mikroaaltouuni. Sitten yksi mitä en omaan kotiini halua on hautapaasimaiset vuolukivitakat ja -uunit. Minua miellyttää enemmän perinteisemmän näköiset takat, ovat jotenkin kodikkaampia :)
| |
| | |
16.01.09, 14:56
|
#58 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja idisz Kiitos aloittajalle! Tämä on parhaita ketjuja, mitä olen lukenut ja naureskellut. :)
Itse en tykkää raidoista, ruuduista, turkoosista, kukkatapeteista, ellei ne ole tosi tyylikkäät ja vain yhdellä seinällä. Inhoan liikaa rojuja, mihin olen itsekin syyllistynyt!
Tunkkaisen 200 kiloa painavat vanhat kaapistot, sellaiset ylikoristeelliset ovat kamalia.
En hirveästi tykkää nahkasohvista, mutta täytyy kertoa, että eilen kokeilin sellaisen, jossa meksnismi ja se oli mustaa tooodella pehmeää upottavaa nahkaa, aaah...niinpä. |
Hei, mikä soffa se oli?
| |
| | |
17.01.09, 00:10
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ns. koriste-esineet! Sellaiset pikkusievät, joilla ei ole muuta funktiota. Rajaa on vaikea vetää, mikä toiselle on koriste-esine, on toiselle ehkä käyttöesine. Tyhjä matkamuistomaljakko pitsiliinan päällä koriste-esine, eläviä kukkia täynnä oleva tyylikäs maljakko taas käyttöesine. Näin.
| |
| | |
17.01.09, 09:46
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaikki sellaiset kaukomatkoilta tuodut naamiot ja keihäät! Ne on ihan hirveitä minun silmääni. En voi ymmärtää, miten joku tahtoo sellaisia kotinsa seinille. Ne on tietysti matkamuistoja ja ilmeisesti sisustuselementtejä tai koristeita, mitä nyt onkin, mutta yhtä kaikki ne on minusta kamalia. Järkyttävän rumia ja niin selkeesti vain ja ainoastaan matkamuistoroinaa. Minun silmissäni kuuluu tasan samaan sarjaan kuin jostain etelästä ostettu koristetaskumatti tai aasi.
En kyllä aitojakaan aseita ja sen sellaisia seinilleni pistäisi. Kaikki täytetyt eläimet ja hirvenpäät myös saa mut suorastaan voimaan pahoin.
| |
| | |
17.01.09, 11:30
|
#61 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Sekoittaja Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee Minustakin se osoittaa hyvää makua, jos asuja kunnioittaa talon ja ympäristön ominaispiirteitä ja sovittaa ne omaan sisustukseen. | Hmm, olen kyllä eri mieltä. Kyllä vanhaankin taloon voi laittaa modernin sisustuksen. Minulle tuo talon ikäkauden kunnioittaminen toisi huomattavia ongelmia niin oikeanlaisten huonekalujen löytämisen että rahan suhteen, asun nimittäin vuonna 1900-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa. Olen sisustanut pääsääntöisesti modernilla tyylillä, tosin mukana on muutama antiikkiesine sekoittamassa pakkaa. Mutta siis jos kunnioittaisin talon ominaispiirteitä, asuisin museossa! Yäk. | No, minusta ainakin vain on kammottavaa, kun tuollaisesta viime vuosisadan alun talosta revitään pois hienot kaakeliuunit, mahdolliset kattomaalaukset, tapetit, lauta- tai parkettilattiat ja kaadetaan kaikki väliseinät. Tilalle tuodaan laminaattilattiat, valkeat seinät, ultramodernit keittiöt, kylpyhuoneet ja kalusteet. Osoittaa asukkaaltaan tyyli- ja sisustustajun puuttumista sekä kunnioituksen puuttumista vanhaa kohtaan, kun tehdään minkälaisesta asunnosta tahansa "trendikäs" haalaamalla sinne kaikkea sitä shaissea, mitä nykyään muka pitää olla jokaisessa kodissa.
| |
| | |
17.01.09, 11:51
|
#62 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sikuriinaxx Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Sekoittaja Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee Minustakin se osoittaa hyvää makua, jos asuja kunnioittaa talon ja ympäristön ominaispiirteitä ja sovittaa ne omaan sisustukseen. | Hmm, olen kyllä eri mieltä. Kyllä vanhaankin taloon voi laittaa modernin sisustuksen. Minulle tuo talon ikäkauden kunnioittaminen toisi huomattavia ongelmia niin oikeanlaisten huonekalujen löytämisen että rahan suhteen, asun nimittäin vuonna 1900-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa. Olen sisustanut pääsääntöisesti modernilla tyylillä, tosin mukana on muutama antiikkiesine sekoittamassa pakkaa. Mutta siis jos kunnioittaisin talon ominaispiirteitä, asuisin museossa! Yäk. | No, minusta ainakin vain on kammottavaa, kun tuollaisesta viime vuosisadan alun talosta revitään pois hienot kaakeliuunit, mahdolliset kattomaalaukset, tapetit, lauta- tai parkettilattiat ja kaadetaan kaikki väliseinät. Tilalle tuodaan laminaattilattiat, valkeat seinät, ultramodernit keittiöt, kylpyhuoneet ja kalusteet. Osoittaa asukkaaltaan tyyli- ja sisustustajun puuttumista sekä kunnioituksen puuttumista vanhaa kohtaan, kun tehdään minkälaisesta asunnosta tahansa "trendikäs" haalaamalla sinne kaikkea sitä shaissea, mitä nykyään muka pitää olla jokaisessa kodissa. |
Kuinka kauan sekin trendikäs sitten on trendikäs kun jo tulee parin vuoden päästä uutta trendiä ja taas kai sitten muuttamaan niitä.
Lämpimimmät tunnelmat ja viipymään kutsuvimmat asunnot saa entisöimällä vanhaa ja korostamalla niitä yksityiskohtia. Minusta on karmeita lopputuloksia nämä autiot, tyhjät modernit asunnot, varsinkin jos vanhasta on poistettu kaikki se entisyyden hehku. | |
| | |
17.01.09, 13:54
|
#63 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sikuriinaxx No, minusta ainakin vain on kammottavaa, kun tuollaisesta viime vuosisadan alun talosta revitään pois hienot kaakeliuunit, mahdolliset kattomaalaukset, tapetit, lauta- tai parkettilattiat ja kaadetaan kaikki väliseinät. Tilalle tuodaan laminaattilattiat, valkeat seinät, ultramodernit keittiöt, kylpyhuoneet ja kalusteet. Osoittaa asukkaaltaan tyyli- ja sisustustajun puuttumista sekä kunnioituksen puuttumista vanhaa kohtaan, kun tehdään minkälaisesta asunnosta tahansa "trendikäs" haalaamalla sinne kaikkea sitä shaissea, mitä nykyään muka pitää olla jokaisessa kodissa. | Ihan vain mielenrauhasi säilyttämiseksi mainittakoon nyt, että me emme ole tuhonneet asuntomme henkeen kuuluvia 1900-luvun alun kiinteitä elementtejä. Meillä esimerkiksi on edelleen koristeelliset kakluunit, joita jopa käytämme talvisin useita kertoja viikossa. Ei tulisi pieneen mieleenikään niitä alkaa purkamaan! Asunnossamme ei myöskään ole yhtään valkoista seinää. Lattialistat ja ovenkarmit ovat leveää uritettua puuta, samoin kaikki sisäovet ovat peiliovia, vanhoine koristeellisine kahvoineen. Lattiassa on alkuperäinen lakattu puunvärinen lauta. Huonejärjestys on myös pidetty alkuperäisenä. Ainoastaan huonekaluilla luotu sisustus on pääsääntöisesti modernia tyyliä. Vastaavanlaisia ratkaisuja muuten näkee sisustuslehdissä joka kuukausi. Se että asuu vanhassa talossa ei tarkoita että kalusteetkin tulisi olla antiikkia. Paras lopputulos tulee, kun sekoittaa uutta ja vanhaa.
| |
| | |
17.01.09, 23:59
|
#64 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
|
Mä en ikimaailmassa huolisi sitä KAMMOTTAVAA unikkokangasta verhoihin.(En kyllä mihinkään muuhunkaan) Enkä mitään muovikalusteita. Sen sijaan divaanisohvasta tykkäisin, kun oon laiskottelija. Antiikkijäljennöksistä tykkään, kun ei oo varaa varsinaiseen antiikkin. Yks pöytä on perintönä. Toki oikeesta antiikista tykkäisin,mutta ei nällä liksoilla...Ja ei taas sillä lailla, että tuntuis ku museos asuis. Ja omia lapsuudennalleja en pois henno heittää, koristeena ovat. Ja naamiot ja aseet seinillä, käy. (Vaikkei oo)
| |
| | |
18.01.09, 10:38
|
#65 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä en ole ikinä tykännyt mistään mikä viittaisi vähänkään Marimekkoon ja sen kankaisiin ja tavaroihin.
Antiikista pitävällä ei tarvitse koko koti olla sitä, antiikilla laittaa katseenvangitsijoita sinne tänne sovelluttaen muuhun kalustukseen.
| |
| | |
18.01.09, 18:34
|
#66 (linkki)
| | (Vierailija) |
Löytyyhän niitä...
Kaikki RETRO l. 60-70 -lukulainen on oksettavaa, hernekeitonväriset, likaisenruskeat ja oranssit seinät, sisustuskankaat yms. Samaan kastiin kuuluvat myös kaikki Marimekon kuosit, olivatpa sitten verhoissa tai pussilakanoissa. Ja ne kyseisillä vuosikymmenillä Las Palmasin matkoilta tuodut kansallispukuiset nuket yms muu matkamuistorihkama.
Rosteri jo sanana yököttää. Tila tarjoili kodinmuutoksessa aivan tarpeeksi rosteria joka lähtöön.
Tummaa puuta oleva wc:n tai keittiön paksu "pöytälevy".
Harmaa väri sisustuksessa. Sitäkin trendiä tyrkytetään joka paikkaan, pitää olla harmaata kaapin ovissa, seinissä ja lattialaatoissa. Kun pohjoismaissa harmaata "kaamosta" kestää monta kuukautta, niin tarvitseeko sisustuksenkin olla sitä samaa harmaata.
Kaikenlaista sälää täyteen ahdettu asunto (esim hantta krause). | |
| | |
18.01.09, 21:21
|
#67 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minua alkaa aina inhottaa kaikki "must" jutut, joita lähes jokaisen itseään kunnioittavan huushollerskan pitää hommata ollakseen mukana muodin harjalla. Mistään pikkusievästä en omassa kodissani pidä, mutta muiden kodeissa ihastelen sellaistakin, mistä itse en innostu.
| |
| | |
18.01.09, 21:45
|
#68 (linkki)
| | (Vierailija) |
- ryijyt
- kuviolliset tapetit, boordit
- vajaamittaiset verhot, jotka loppuvat patterin tai 5-10 cm lattiapinnan yläpuolelle
- myrkynvihreä, mikä tahansa vihreään vivahtava väri missä tahansa tuotteessa
- marimekon ja iittalan tuotteet, pentikin hopeaporot iiiisot tai pienet, aallon tuolit ja pöydät
- tila-ohjelmista ja vähän muistakin tutut klassikkohuonekalut, pallotuolit, hörsölamput( kuin koostettu kalan silmuista)
- lexingtonin tähdet, joita on ripoteltu joko mökille tai makkariin
- taulut, jotka on valittu toistamaan asunnon värejä, eikä sen tyyliä tai tunnelmaa
- korkeat, osaksi kulmikkaat tai jopa puoliympyrän muotoiset huoneet
- kivikovat, mahd. littanat ja lattanat sohvayksiköt, joissa ei ole tarkoituskaan makoilla
- mukamodernit huoneistot, jotka muistuttavat yrityksen ala-aulaa
- nojatuolit, joita eivät ole suunnattu telkkariin päin.
- nojatuolit eri aikakausilta, koska ne on kerran saatu perintönä, ja kaikki muukin yhteensopimaton krääsä samassa huoneessa
- kenkä- ja vaateteline, joka ei siis sijaitse heti ulko-oven jälkeisessä eteisessä vaan vasta toisessa, jota mahd. paljon hiekkaa kulkeutuu sisään
- pyykinpesukone keittiössä
- muovilattiat | |
| | |
19.01.09, 13:10
|
#69 (linkki)
| | (Vierailija) | Pistää miettimään--
että pystyvätköhän meidän vieraat keskittymäään muuhun kuin sisustuksemme inhoamiseen. Meiltä nimittäin löytyy ainakin nämä inhokit:
-mustat nahkasohvat
-paljon erilaisia puunsävyjä
-paljon vihreää ja turkoosia
-paljon retroa
-ryijy
-korkeakiiltoiset keittiönkaapinovet
-keittiössä 10 litran lasipurkki täynnä tuohta
-allon kalusteita
-matkamuistonaamio
-klassikkovalaisimiä
...ja varmaan vielä paljon muuta ns ällöä :-) Mutta ilmeisesti oma makumme on todella omituinen, koska omaan silmään kotimme on kaunis, kerroksellinen ja harmoninen.
| |
| | |
19.01.09, 18:33
|
#70 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Minimalismi Ja ne kyseisillä vuosikymmenillä Las Palmasin matkoilta tuodut kansallispukuiset nuket yms muu matkamuistorihkama. | Totta puhuen tuo matkamuistorihkama lienee jo päivittynyt, kansallispukuisten nukkejen sijaan nykyään tuodaan näitä täällä jo mainittujakin naamioita ym. afrikka-thaimaa krääsää. Sarjassaan siis ihan yhtä kauheita kuin nuo retrotuliaiset.
Oma kauhistukseni on pariskunnan oma suurennettu hääkuva esim. makuuhuoneen seinällä! | |
| | |
19.01.09, 21:53
|
#71 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Huh ja hei Oma kauhistukseni on pariskunnan oma suurennettu hääkuva esim. makuuhuoneen seinällä! | Tuosta on pakko olla samaa mieltä. Sängyn päädyssä värivalokuvasuurennos hääkuvasta, juu ei. | |
| | |
20.01.09, 07:44
|
#72 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sellainen jalkalamppu missä on kattoon päin osoittava valo ja sitten jalassa puolivälin kohdalla kohdevalo ja kiva pikkuinen taso, ja useimmiten lampussa on himmennin. Minusta se on hirvityksen näköinen.
| |
| | |
20.01.09, 18:41
|
#73 (linkki)
| | (Vierailija) | Miltei kaikki hyvälaatuinen on paikallaan
JOSSAIN sille luonteenomaisessa paikassa, kuten täällä onkin todettu. Sisustus voi olla tyylikäs, vaikkei se olisi yhtään 'miun maun mukkaan'.
Sen sijaan sellaista paikkaa ei ole, jossa voimakkaan kohopuukuvioinen mdf-kattopaneelikatto olsii hyvännäköinen. Ja jos on, sen täytyy olla helvetti.
| |
| | |
20.01.09, 19:04
|
#74 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja juuei Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Huh ja hei Oma kauhistukseni on pariskunnan oma suurennettu hääkuva esim. makuuhuoneen seinällä! | Tuosta on pakko olla samaa mieltä. Sängyn päädyssä värivalokuvasuurennos hääkuvasta, juu ei. | ..niin kauhistus varmaan sellaisille, joiden oma naamavärkki ei niin kaunis ole...:D
| |
| | |
21.01.09, 11:58
|
#75 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sininen väri sisustuksessa ahdistaa. Olen joskus nähnyt asuntoja, joiden omistajan lempiväri on sininen ja sitä on kaikessa: Sohvissa, verhoissa, pöytäliinoissa, tyynyissä ym. ym. Itselleni sininen on hirveän kylmä ja poistyöntävä väri, en viihtyisi sellaisessa asunnossa montaa minuuttia.
Toinen inhokki on asunnot, jotka näyttävät siltä, ettei kukaan niissä asu, vaan että ne ovat sisustuslehdistä suoraan. Esim.keittiössä ei ole näkyvillä yhtään mitään, kaikki pintatasot ovat tyhjiä. Hyvä esimerkki tästä on juuri tuo aiemmin linkitetty vaihtoehto 1.
Tutkiskelen tällä hetkellä aika paljon asuntoilmoituksia netissä, kun asunnonvaihto on ehkä parin vuoden päästä ajankohtainen. Olen yllättynyt miten rumia useimmat myytävät asunnot sisustukseltaan ovat, etenkin ne, joissa omistaja myy suoraan eikä kiinteistövälittäjän kautta. Näin yhden ilmoituksen kalliista asunnosta, jonka hintaa perusteltiin kalliilla remontilla. Jeps, olihan omistajat laittaneet olohuoneen ja makuuhuoneet ihan näppärän näköisiksi, mutta unohtaneet täysin kylpyhuoneen, joka oli aivan järkyttävä, luultavasti alkuperäiskunnossa. Liekö rahat loppuneet kesken?
Pari vuotta sitten kävin asuntoesittelyssä vanhassa 50-luvun rintamamiestalossa, jonka edelliset omistajat olivat täysin raiskanneet. Vaikka talossa oli kivan kokoinen piha, oli rakennettu rakennuksen jatkoksi aivan järkyttävät piha-ja kattoterassit. Kattoterassin lattia oli jotain aaltopeltiä. Talossa oli alunperin ollut ulkosauna, mutta omistajat olivat rakentaneet sisälle sitten pikkuriikkisen saunan: Isossa omakotitalossa postimerkin kokoinen sauna, naurettavaa!
| |
| | | | |