Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Sisustus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.04.12, 21:57   #1 (linkki)
mitä mieltä?
(Vierailija)

Ei yläkaappeja?

Mitä mieltä olette keittiöstä, jossa ei ole tiskipöydän ja lieden seinustalla yhtään seinäkaappia? Että olisi toinen seinä taas korkeita kaappeja lattiasta kattoon, mutta esim tiskipöydän päällä pari avohyllyä ja irrallinen metallinen astiankuivausteline?
  Vastaa viestiin
16.04.12, 11:02   #2 (linkki)
AB
(Vierailija)

Mielipide

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä? Näytä viesti
Mitä mieltä olette keittiöstä, jossa ei ole tiskipöydän ja lieden seinustalla yhtään seinäkaappia? Että olisi toinen seinä taas korkeita kaappeja lattiasta kattoon, mutta esim tiskipöydän päällä pari avohyllyä ja irrallinen metallinen astiankuivausteline?
Henkilökohtaisesti en pidä ihan käytännön syistä: Lieden lähettyvillä avohyllyille tuppaa kertymään hienojakoista rasvaa, johon sitten kaikki pöly tarttuu. Jos niillä hyllyillä säilyttäisi vaikka lautasia (kuten olen joissakin sisustuskuvissa nähnyt), tuntuisi, että ne lautaset pitäisi pestä aina sekä ennen käyttöä että käytön jälkeen.
  Vastaa viestiin
16.04.12, 23:36   #3 (linkki)
Noriko
(Vierailija)

No se on nykyaikaa. Tätähän meille nyt tarjotaan uusissa muotisisustuksissa.

Jokainenhan saa tehdä kodistaan sellaisen kuin tahtoo. Itse pidän tuota hiukan tyhmänä ajatuksena, koska siinä on sitten aivan turhaa hukkatilaa. Ja kyllästyisin totaalisesti irralliseen astiankuivaustelineeseen, niin romanttista kuin se näissä le maison belle- ja muissa vastaavissa sisustuksissa on olevinaankin. Olen nimittäin elänyt ajan, jolloin niitä oli pakko käyttää.

Enkä todellakaan haluaisi keittiötä, missä astiat olisivat esillä jossain avohyllyssä. Aikoinaan minulla oli avonainen maustehyllykkö seinällä, ja se kokemus riitti.

Jotkut keittiöthän näissä sisustuskuvissa on kuin kirpputoreja, kaikki sälä esillä ja vielä katostakin roikkumassa. Pakko ihmetellä, kuka ne kaikki pitää varmasti puhtaana.

Siis minulle ei kelpaisi ainakaan tuo yläkaapiton seinä. Mutta minä olenkin vanhanaikainen ja juuttunut jonnekin menneeseen aikaan. Martat aikoinaan lanseerasivat kuivauskaapit ja niistä tuli suunnaton menestys, naisten työ väheni suuresti, kun tiskatut astiat vain nosteltiin kaappiin kuivumaan. No, nyt tietysti on astianpesukoneet, niin on minullakin, mutta edelleen tarvitsen kuivauskaappia. Kaikkia astioita ei voi pestä koneessa ja ainakin minä törmään joka päivä siihen seikkaan, että joku tai jotkut astiat on äkkiä voitava pestä käsin, ja sen jälkeenhän ne on jossain kuivattava. Kuivausteline pöydällä olisi koko ajan tiellä enkä valitettavasti näe siinä kauneusarvoja. Lisäksi noissa yläkaapeissa on muuta säilytystilaa, ja sitä ei ainakaan minun keittiöissäni, missä ikinä sitten olen asunutkaan, ole koskaan ollut liikaa.

Mutta tää on vain minun mielipide.
  Vastaa viestiin
17.04.12, 08:11   #4 (linkki)
rempukka
(Vierailija)

Onhan se nyt niin modernin näköistä, että toisella seinällä on kaapisto ja toisella pelkät alalaatikot tason alla.
Minä kuitenkin kaipaisin enemmän työskentelytasoa, sillä jos tasoa on vaan yhdellä seinällä, mihin se riittää?
Tietysti, jos on saareke, se lisää tasotilaa mutta jos ei niin tason määrä on vähäinen.

Meillä uusittiin keittiö ja laitoimme ne vanhanaikaiset yläkaapistot edelleenkin. Alhaalle tasojen alle tuli laatikkoja, jotka olen kokenut käytännöllisemmäksi kuin kaapit.

Avohyllyjä en voi sietää OMASSA keittiössäni. Astiat täytyy saada piiloon ovien taa, se on mielestäni siistinpää.
  Vastaa viestiin
17.04.12, 23:42   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2012
itse tykkään modernista sisustamisesta ja omasta näkökulmastani on avarampaa jos ei ole yläkaappeja keittiössä. kaapeissa ei sinällää ole mitään vikaa jos ovat siistit ja modernit mutta olen mieltynyt myös keittiöihin jotka eivät liikaa näytä keittiöltä vaan sulautuu muuhun sisustukseen paremmin ja "katoaa".

varsinkin pienessä asunnossa se lisäisi neliöiden tuntua.

jos kaappei tarviisi saada niin hankkisin apteekkarin kaapin jääkaapin viereen mihin saisi lautaset yms kuivatarvikkeet. vie vähän pystysuunnassa tilaa kun on kapea.
  Vastaa viestiin
19.04.12, 13:12   #6 (linkki)
jlsdjklkjlkjl
(Vierailija)

Olen ihmetellyt suomalaisten kuivauskaappi-intoa. Vesi höyrystyy märistä astioista ja imeytyy kaappeihin, jotka ovat nykyään vielä lastulevyä. Se että alalevy puuttuu, ei paljon "ilmastoi". Monessa kodissa kaapit haisevat homeelle, minkä huomaa tietyst vasta, kun herkistyy homeenhajulle.
  Vastaa viestiin
19.04.12, 13:59   #7 (linkki)
Martta
(Vierailija)

Olen herkistynyt homeelle mutta sitä en todellakaan haista omassa kodissani, jossa on kuivauskaappi edelleenkin, vaikka tein keittiörempan ihan vast` ikään.
Vaikka meillä tiskataankin koneella pääasiassa, on kuitenkin astioita, joita ei voi koneeseen laittaa, joten on pakko tiskata käsinkin.
Ihan hyvä suomalainen keksintö tämä kuivauskaappi.
Kaipaan sitä myös Välimeren asuntooni ja teetänkin tulevaisuudessa keittiöön uudet kalusteet, johon tulee takuuvarmasti se tyypillinen kuivauskaappi,vaikka sielläkin tiskaan suurimmaksi osaksi koneella. Sen verran on "marttahenkeä".
  Vastaa viestiin
19.04.12, 14:02   #8 (linkki)
Martta jatkaa
(Vierailija)

Jos täytyy tiskata ihan itte, voi pestyt astiat valuttaa telineessä, kuten muualla maailmassa tehdään, ei niitä ole pakko märkinä tukkia kuivauskaappiin, vaikkakin sen idea on just valutus.
  Vastaa viestiin
19.04.12, 14:44   #9 (linkki)
Tilaa tarvitaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Martta jatkaa Näytä viesti
Jos täytyy tiskata ihan itte, voi pestyt astiat valuttaa telineessä, kuten muualla maailmassa tehdään, ei niitä ole pakko märkinä tukkia kuivauskaappiin, vaikkakin sen idea on just valutus.
Niin, mutta ei se valutusteline työ- tai tiskipöydällä ole mitenkään esteettisen näköinen. Kuivauskaapissa astiat ovat siististi poissa näkyvistä.

Enkä minä ole missään nähnyt homeisia kuivauskaappeja, en edes kuullut sellaisista ennen tätä keskustelua.

Koska olen lyhyt, jättäisin mielelläni yläkaapit pois, jos vain olisi tilaa laittaa kaikki tavarat alakaappeihin. En pidä sellaisesta sisustustyylistä, jossa kaikki on esillä, koska avohyllyillä, seinillä jne. suojaamatta olevat tarvikkeet peittyvät hyvin nopeasti sitkeään, rasvaiseen pölyyn, vaikka ei laitettaisikaan erityisen rasvaista ruokaa ja vaikka liesituuletin olisi aina käytössä, kun ruokaa laitetaan.

Jos tilaa on paljon, voi yläkaapit tietysti jättää pois, mutta se, mitä yhdessäkään keittiössä ei ikinä ole liikaa, on työpöytä- tai työskentelytasotila. Kokatessa pitää mahtua levittelemään aineksia, välineitä ja astioita pitkin poikin. On ärsyttävää keskeyttää työskentely vähän väliä siksi, ettei kaikki tarvittava mahdu yhtaikaa työtasolle.

Kuivauskaappi on mahtava keksintö! Sitä toki tarvitaan edelleen, koska joka taloudessa on käsin pestäviä astioita, elleivät astiat ole hyvin uusia. Ihan viime aikoihin asti ruuanvalmistusastioiden tekijät eivät ole piitanneet tippaakaan siitä, että kaikki pitäisi pystyä pesemään koneessa. On bakeliittikahvoja ja teflon-pintoja, jotka menevät koneessa pilalle, vaikka tiskikone on suunnilleen joka huushollissa. Kattiloita ja paistinpannuja ostaessa pitää olla tosi tarkkana, jos haluaa konepestävän. Hienommat porsliinit ja kristallilasit ovat sen verran harvoin käytössä, että ne vielä jaksaakin pestä käsin, mutta jos ruokaa laitetaan useamman kerran viikossa, on ärsyttävää, kun patoja ja pannuja ei voikaan laittaa koneeseen.
  Vastaa viestiin
19.04.12, 17:35   #10 (linkki)
OHHOH!!!!
(Vierailija)

Olen 60-luvulta asti ollut vieraana ja itse asunut kodeissa, joissa on kuivauskaapit, ja ikinä ei ole moista ongelmaa esiintynyt, että kaapit haisisivat homeelle!

Kuivauskaappihan on alaosasta avoin ja se kyllä tuulettuu erinomaisen hyvin. Samoinhan sitä ennen rakennettiin talojakin, joissa oli avonainen kivijalka, eikä homeongelmistä tietoakaan.

Ei kenenkään ole pakko niitä yläkaappeja laittaa, mutta itse en muuttaisi asuntoon, josta ne puuttuvat. Jos olisin ostamassa asuntoa, ja kuivaus- ja yleensäkin yläkaapit puuttuisivat, se olisi aivan turn-off. Minä haluan astiat ja muut tarvikkeet pois näkyvistä ja ennen kaikkea pois pölyyntymästä.
  Vastaa viestiin

19.04.12, 18:15   #11 (linkki)
Niinpä niin!
(Vierailija)

Suomessa on pehmeä vesi, mutta laitapa ne astiat kuivumaan kuivauskaappiin maassa, jossa on kova vesi, niin ei niistä tee mieli enää syödä/juoda. Siksi ei kuivauskaappeja ole juuri missään muualla.

Minulla on iso keittiö ja tasoa riittää, vaikka tiskiallas on koko seinän levyisen ikkunan edessä. Yhdellä seinällä on korkeat jääkaappi ja pakastin ja apteekkarikaappi + 4 muuta kaappia, yhdellä alalaatikot ja yläkaapit, yhdellä seinällä tv, eikä muuta ;).
  Vastaa viestiin
20.04.12, 20:48   #12 (linkki)
Monna
(Vierailija)

Kyllä minä olen törmännyt kuivauskaappeihin muuallakin maailmassa. Suomalainen keksintö, mutta hyvin kelpuutettu maailmallakin. Lähinnä tietysti ulkomailla asuvat suomalaiset ovat hommanneet keittiöönsä näppärän kuivauskaapin ja sitä kautta huomattu sen kätevyys. ja hyvin on toimineet, ei haise astiat eikä kaappi.
  Vastaa viestiin
21.04.12, 10:40   #13 (linkki)
Niinpä niin!
(Vierailija)

Juu, ei kova vesi vaikuta hajuun tms, mutta ne harmaat kalkkitäplät laseissa ja muissa astoissa! Mikä ettei niitä voi kuivattuna laittaa kaappiin, mutta idea häipyy siinä. Ja minä kyllä pidän mieluummin ikkunat tiskipöydän ja tason edessä, on niin ihana siinä työskennellessä seurata luontoa.

Enkä kyllä muutenkaan pidä sitä tarpeellisena, tiskikonehan pesee suurimman osan ja mitä ei pese, kuivaan ne samantien kaappeihin. Kuivauskaappia en tarvitse astioiden säilytykseen.
  Vastaa viestiin
21.04.12, 17:01   #14 (linkki)
sisko
(Vierailija)

Minä haluan joka tapauksessa yläkaappeja keittiööni, on ne sitten kuivauskaappeja tai ei. Säilytystilaa ei ole ikinä liikaa. Meilläkin on työtaso ikkunan edessä, mutta on myös ne yläkaapit kolmellakin seinällä. Mitään tiskiallasta en ikkunan eteen haluaisi.

Kuivauskaappi ei varmaan ole enää ihan niin tähdellinen olemassa kuin ennen, kun nykyään astianpesukone myös kuivaa astiat, mutta siitä huolimatta minä tykkään kuivauskaapin ideasta edelleen. En kyllä viitsisi ruveta aina kuivaamaan jokaista pesemääni astiaa erikseen, helpointa nostaa ne vain sinne ritilöille kuivumaan itsekseen. Ja lautasia tykkään säilyttää siinä lautasritilällä, koska ne pysyvät siinä parempina kuin pinossa, jossa pinnat hankaa toisiaan. Toki eihän siihen kaikki lautaseni sovi, vain ne mitä päivittäin arkisin käytämme.

Tää on niin jokaisen oma asia. Ja parhaitenhan sen tietää sitten käytännössä.
  Vastaa viestiin
21.04.12, 21:31   #15 (linkki)
Laskutilaa kaapin kans
(Vierailija)

Seinäkaappeja on jo kommentoitu runsaasti. Otan kantaa tähän kohtaan: "korkeita kaappeja lattiasta kattoon".

Meillä on kirjahyllyn yläosassa lasiovionen virtriini jossa säilytetään paraatiastiastoa. Astioiden vieminen ja tuominen kaappiin/kaapista on hankalaa kun sen yhteydessä ei ole laskutilaa. Siinä sitten yrittää tasapainotella lautaspinoa yhdellä kädellä samalla kun avaa kaapinovea toisella. Tällä perusteella en suosittele koko seinän korkuista kaapistoa.
  Vastaa viestiin
23.04.12, 15:24   #16 (linkki)
tinkijä
(Vierailija)

no joopa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jlsdjklkjlkjl Näytä viesti
Olen ihmetellyt suomalaisten kuivauskaappi-intoa. Vesi höyrystyy märistä astioista ja imeytyy kaappeihin, jotka ovat nykyään vielä lastulevyä. Se että alalevy puuttuu, ei paljon "ilmastoi". Monessa kodissa kaapit haisevat homeelle, minkä huomaa tietyst vasta, kun herkistyy homeenhajulle.
Kuivauskaappiin laitetaan todella vähän astioita kuivahtamaan - siis jos on astianpesukone. Eipä paljoa kerkeä höyrystymään kosteutta paistinpannun pesusta tai kattilan pesusta. Eli jos homeenhajua tuntuu asunnossa, niin kuivauskaapista se ei todellakaan ole peräisin.
  Vastaa viestiin
15.05.12, 04:49   #17 (linkki)
Luovuimme yläkaapeista
(Vierailija)

Meillä ei ole yläkaappeja keittiössä ihan käytännön syistä. Keittiö on pieni ja toimii myös kulkuväylänä talon muihin huoneisiin. Jokainen neliösentti on tärkeä. Yhtään ehjää seinää ei ole, ikkuna on tiskipöydän edessä ja huoneen muoto on haastava. Tulimme remppaa tehdessä siihen tulokseen että tilan tunne ja liikkumisen helppous säilyvät kun laitetaan kaksi korkeaa kaappia jääkaapin kanssa yhdelle seinälle ja muualle vain alakaapit ja työtasot. Ainoa avohylly on vanhanmallinen lautashylly ruokailutason takana olevalla seinällä. Siihen mahtuu ihan reilusti astioita mutta profiili on hyvin matala niin että alle mahtuu ruokailemaan kolhimatta itseään. Astiat eivät ehdi siinä rasvoittua koska ne ovat jokapäiväisessä käytössä. Muut tavarat ovat piilossa kaapeissaan, mukaanlukien kodinkoneet, jotta työtasot jäävät vapaiksi. Tiskit tiskaa ja kuivaa kone, ne harvat käsin pestävät kuivataan siihen tarkoitukseen tehdyn topatun kuituliinan päällä pöydällä.

Meille tämä oli käytännön sanelema ratkaisu, mutta yllättävän toimiva ja kodikas.
  Vastaa viestiin
10.06.12, 19:50   #18 (linkki)
Martta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin! Näytä viesti
Juu, ei kova vesi vaikuta hajuun tms, mutta ne harmaat kalkkitäplät laseissa ja muissa astoissa! Mikä ettei niitä voi kuivattuna laittaa kaappiin, mutta idea häipyy siinä.
Kun tiskiveteen (koneeseen) laittaa suolaa, se pehmentää veden, jolloin ei tule niitä vaaleita täpliä.
Koneen pohjalla on paikka suolalle, ainakin meillä, siellä Välimeren asunnolla, täällä kotona en ole katsonut onko sellaista paikkaa, mihin suolan voi laittaa. Paitsi, että just katsoin ja löysin paikan.

Eli meillä Suomessa on pehmeä vesi, joka ei tarvitse suolaa. Monessa muussa maassa sen sijaan on kova vesi, joka pehmennetään suolalla, jolloin astiat ovat tiskauksen jälkeen kirkkaita, vaikka niitä ei kuivata pyyhkeellä vaan saavat valua itsekseen.
  Vastaa viestiin
04.08.12, 23:52   #19 (linkki)
Star
(Vierailija)

Höpöhöpö!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta: