Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.01.12, 23:05   #51 (linkki)

Käyttäjän joanna* avatari

Rekisteröitynyt: 01/2009
minäkin huomasin Sivaltajan uuden lookin :)

lapsi/ihminen on syntynyt, kun on kohdusta ja äidistä ulkopuolella. napanuoralla katkaistaan sitten se, mitä kohdussa oli. jotkut lapset huutaa/itkee syntymänsä merkiksi. meillä ei ole sitä tehnyt en minä eikä lapsi, mutta kyllä se siitä sit elämä lähti kulkemaan ilman huutoakin. vaikka se rääkyminen syntymän jälkeen olis kyllä aika selvä elon merkki. kukin tavallaan.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 09:51   #52 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Minä halusin tietää tarkan syntymäaikani juurikin astrologista tulkintaa varten, mutta pieni terveyskeskuksemme kieltäytyi hakemasta syntymätodistuksia (kuulin että tällaisiin hörhötarkoituksiin niitä ei luovuteta). Ymmärrän kyllä, sillä sellaiset tiedot oli sijoitettu erilliseen rakennukseen ja työaikana on muutakin tekemistä!

Yritin ensi kertaa joskus 90-luvulla, mutta niitä ei minulle annettu. Pari vuotta sitten yritin uudestaan. Vaadin itselleni kaikki lapsuusajan tervetystiedot ja sanoin että mikäli niitä ei vapaaehtoisesti luovuteta minulle, vaadin kaikki terveystietoni itselleni enkä anna lupaa enää säilyttää minua koskevia terveystietoja kotikuntani terveyskeskuksessa.

Kun sitten menin käymään tk:ssa asiaa tiedustelemassa, minulle kerrottiin että SATTUMALTA, ihan museokäyttöön oli haettu syntymävuoteni aikainen kirja, johon syntymätietoni oli kirjoitettu:) Ja syntymätietoni luettiin sieltä minulle ja oleelliset asiat kirjoitettiin paperilapulle. Lisäksi sain myös kopiot lapsuusaikojeni lääkärilausunnoista, jotka olivat tietysti myös mielenkiintoisia.

Mutta loppujen lopuksi olin syntynyt puoli yhden aikoihin syntymäpäivänäni, elikkä sitä samaa aikaa olin ennenkin käyttänyt kun minulle oli tehty niitä syntymähetkeen perustuvia karttoja, joten mitään muutosta ei tulkintoihin tullut.

En tiedä pitäisikö minun hävetä kun niin röyhkeästi vaadin syntymätietojani ylityöllistyneeltä henkilökunnalta. Mutta päätin sitten että en...
  Vastaa viestiin
21.01.12, 11:45   #53 (linkki)
Negatiivinen Ateisti

Käyttäjän Sivaltaja avatari

Rekisteröitynyt: 09/2009
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Miksi sun mielestä vaihtoehtona vois olla se jotta sitten kun napanuora on katkaistu? Miksi sitten vasta olis syntyny? Miksi se napanuora merkkaa?
Napanuoran välityksellä vauva saa äidiltään ravintoa ja happea. Kun napanuora katkaistaan, vauva ei ole enää riippuvainen äidistään.

Käsittääkseni myös astrologit ovat sitä mieltä, että napanuoran katkaisu on syntymän hetki.

Sitä en tiedä, miten syntymä tieteellisesti määritellään, enkä sitä jaksa nyt etsiä.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 18:13   #54 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Minä halusin tietää tarkan syntymäaikani juurikin astrologista tulkintaa varten, mutta pieni terveyskeskuksemme kieltäytyi hakemasta syntymätodistuksia (kuulin että tällaisiin hörhötarkoituksiin niitä ei luovuteta). Ymmärrän kyllä, sillä sellaiset tiedot oli sijoitettu erilliseen rakennukseen ja työaikana on muutakin tekemistä!
Mutta eihän sun ois tarvinnu sanoa miksi tarvitset sitä, oisit sanonu jotta henkilökohtaisista syistä. Niin mä aion sanoa jos alan sitä syntymäkellonaikaani kyselemään. Ja jos eivät anna siis vetoavat johonki typerään syyhyn niin hitto kirjotan yleisönosastoon paikkakunnan lehteen.
21.01.12, 18:17   #55 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivaltaja Näytä viesti
Napanuoran välityksellä vauva saa äidiltään ravintoa ja happea. Kun napanuora katkaistaan, vauva ei ole enää riippuvainen äidistään.

Käsittääkseni myös astrologit ovat sitä mieltä, että napanuoran katkaisu on syntymän hetki.

Sitä en tiedä, miten syntymä tieteellisesti määritellään, enkä sitä jaksa nyt etsiä.
Onhan se vauva riippuvanen äidistään vielä monta VUOTTA napanuoran katkasun jälkeen. Tai no, siis jostakusta aikuisesta. Joo hyvä peruste. Tuosta ei mulla ole tietoa tuosta jotta mitä mieltä astrologit on, mun mielestä loogista ois jotta syntyny on kun on tullu sieltä kohdusta ulkomaailmaan. Ja toki ajattelis myös jotta se hedelmöittymisen hetkikin ois merkittävä, mutta kun sitä on vähä vaikeempi todeta ku syntymän hetkeä. Vaikka se ois merkittävä niin ei sitä tosiaankaa pysty niin helpostii osoittamaan.
21.01.12, 19:28   #56 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:
Onhan se vauva riippuvanen äidistään vielä monta VUOTTA napanuoran katkasun jälkeen. Tai no, siis jostakusta aikuisesta. Joo hyvä peruste. Tuosta ei mulla ole tietoa tuosta jotta mitä mieltä astrologit on, mun mielestä loogista ois jotta syntyny on kun on tullu sieltä kohdusta ulkomaailmaan. Ja toki ajattelis myös jotta se hedelmöittymisen hetkikin ois merkittävä, mutta kun sitä on vähä vaikeempi todeta ku syntymän hetkeä. Vaikka se ois merkittävä niin ei sitä tosiaankaa pysty niin helpostii osoittamaan.
En sanoisi sitä syntymän hetkeksi mutta kylläkin yhdeksi etapiksi. Muutenkin näistä syntymistä ja kuolemista on versioita monia ja jokainen tietysti on aina oikeassa. Mutta henkiseltä kantilta se ei ainakaan kovin ole fyysinen asia missä syntymä syntyjässä manifestoituu. Fyysisesti toki ihan ok.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 20:07   #57 (linkki)

Käyttäjän Kissantassu* avatari

Rekisteröitynyt: 04/2010
Lainaus:
Mutta eihän sun ois tarvinnu sanoa miksi tarvitset sitä, oisit sanonu jotta henkilökohtaisista syistä. Niin mä aion sanoa jos alan sitä syntymäkellonaikaani kyselemään. Ja jos eivät anna siis vetoavat johonki typerään syyhyn niin hitto kirjotan yleisönosastoon paikkakunnan lehteen.
Meillä ei saanut ennen uutta potilaslakia syntymäkellonaikaa vaikka olisi sanonut mitä, tai ollut sanomatta.

Kun äitini halusi -70 luvun vaihteessa horoskooppia varten syntymäkellonaikansa niin kokeili ensin puhelimitse kysymällä rehdisti saako sen, kertomatta miksi. Kysyivät miksi hän sen tahtoo ja kun sanoi, sanoi topakka arkostonrouva puuskahtaen etteivät anna sellaisiin hömpsötyksiin mitään :O :)))))

Äitini mietti sitten tovin ja soitti uudestaan joidenkin viikkojen kuluttua, vai menikö suoraan arkistoon, en enää muista, mutta kuitenkin keksi suunnitelman johon tarvitsi minua varmuuden vuoksi mukaan ja niin menimme.
Kun äitini sattui sille päälle, hän ei antanut helposti periksi.

Niin hän sitten selitti arkistossa että hänen äitinsä on kuollut jo kun hän oli pieni lapsi ja mummunsa väittää ettei syntymäaika (siis päivä) joka on papereissa pidä paikkansa. Tämä oli keksitty tarina, mutta pidimme tarinaa oikeiutattuna koska meidän mielestämme ihmisellä on periaatteessa oikeus omiin tietoihinsa eikä sitä saanut yksi asiaa ymmärtämätön arkistontäti pimittää.
Joten tarkoitus oli että kun äitini esittää tämän kertomuksen ja saa tädin selaamaan kirjaa, minä nuorilla silmilläni katson kellonajan kun äitini juttelee päivämääristä.

No, arkostontäti avasi tämän salaisen kirjan ja etsi äitini syntymäpäivän sivun ja sieltä asianomaisen kohdan ja meillä meinasi mennä henki väärään kurkkuun niin sanoakseni kun ei siellä TODELLAKAAN OLLUTKAAN äitini syntymätietoja vaikka piti. Keksitty tarina olikin totta :D

No siinä sitten olimme jo kaikki ihan avoimesti kumartuneina kirjan ylle kun sivuja plärättiin suuntaan jos toiseenkin ja löytyiväthän ne tiedot lopulta eikä ollut mitään vaikeuksia katsoa kellonaikaa samalla. Äitini osoitti avointa kiinnostusta kellonaikaakin kohtaan nyt, kun ei arkistontäti enää epäillyt että sitä käytetään hömpsötyksiin.

Sinä päivänä äitini vanheni 4 päivää ;)

Sitä en enää muista mitä äitini sanoi että sai arkistontädin tarkistamaan minunkin syntmäaikani. Sitä ei ollut suunniteltu eikä ollut minullekaan tullut mieleen että tarvitsisin kellonaikaa, mutta äitini ajatteli, että kun kirja on esillä niin katsotaan nyt minunkin tiedot samalla. Tuskin sentään sanoi että ei muista onko tytär syntynyt silloin kuin mitä papereissa lukee :)

Että kyllä se joskus on ollut vaikeaa tuonkin tiedon saanti ;D

.

Viimeinen muokkaaja Kissantassu*; 21.01.12 20:18.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 20:46   #58 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Lainaus:

Henkilökohtaisista syistä tietenkin! Mutta ne olivat niin ovelia siellä terveyskeskuksessa, että arvasivat! Olivat varmaan huomanneet muidenkin kiinnostuneen syntymäajoistaan ja nokkelina tyttöinä yhdistivät sen astrologian harrastukseen. Mitäpä kukaan sillä tiedolla tekee.

Siellä oli varmaan annettu semmonen määräys, luultavasti johtajalääkärin määräyksestä, että syntymäaikoja ei kellekään haeskella!
  Vastaa viestiin
21.01.12, 23:01   #59 (linkki)

Höh sanon Tassun ja Amurin kertomuksen pohjalta, ohan ihmisellä ny oikeus omiin tietoihinsa. Siis en tiiä mitä se laki sanoo tästä mutta inhimillisesti aatellen.
22.01.12, 12:02   #60 (linkki)
Negatiivinen Ateisti

Käyttäjän Sivaltaja avatari

Rekisteröitynyt: 09/2009
Lainaus:
Ja toki ajattelis myös jotta se hedelmöittymisen hetkikin ois merkittävä, mutta kun sitä on vähä vaikeempi todeta ku syntymän hetkeä. Vaikka se ois merkittävä niin ei sitä tosiaankaa pysty niin helpostii osoittamaan.
Jos tuollainen ajattelutapa kuuluisi tieteeseen, niin tuskin me edes kävisimme tätä keskustelua näin internetin välityksellä, koska tietokoneita ei olisi keksitty.

Jos asiat pohjautuvat sille pohjalle, että "se on liian vaikeaa, helpotetaan sitä itse keksimällämme tavalla", niin silloin minä ainakin kyseenalaistan koko asian.

Olisi mielenkiintoista tietää sekin, mikä syntymässä on sellaista, että sen tapahtumaika olisi jotenkin numerologisesti/astrologisesti merkittävä. Ja miksi hedelmöttymisen hetki taas ei.
  Vastaa viestiin
22.01.12, 12:57   #61 (linkki)

Lainaus:
Höh sanon Tassun ja Amurin kertomuksen pohjalta, ohan ihmisellä ny oikeus omiin tietoihinsa. Siis en tiiä mitä se laki sanoo tästä mutta inhimillisesti aatellen.
Totta. Nykyään onneksi onkin oikeus omiin tietoihinsa :) Siksi se lakikin tuli että jokainen saisi vääntämättä sen, eikä saaminen riippuisi esim arkistonhoitajan käsityksistä asioista.
Ennen potilaalta sai pimittää paljon tärkeämpiäkin tietoja kuin vain tuon kellonajan, joten todella hyvä laki :)
  Vastaa viestiin
22.01.12, 13:03   #62 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kissantassu* Näytä viesti
Totta. Nykyään onneksi onkin oikeus omiin tietoihinsa :) Siksi se lakikin tuli että jokainen saisi vääntämättä sen, eikä saaminen riippuisi esim arkistonhoitajan käsityksistä asioista.
Ennen potilaalta sai pimittää paljon tärkeämpiäkin tietoja kuin vain tuon kellonajan, joten todella hyvä laki :)
Kun vaadin KAIKKIA lapsuusajan terveystietoja, minulle sanottiin että ne pitäisi katsoa yhdessä lääkärin kanssa. Mutta kun rupesin miettimään sitä että onko terveyskeskus ollenkaan se paikka, missä minun terveystietoja kannattaa säilyttää, kopiot niistä luovutettiin mukisematta.
  Vastaa viestiin
22.01.12, 13:15   #63 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Sijainti: koti on siellä missä sydänkin
Minä soitin aikoinaan STAKESIIN (muistankohan tuon viraston oikein) Sieltä vastattiin, että tiedon hakaminen kestää, saat tiedon muutaman päivän päästä se on maksullinen. Kotisynnytkyksessä minut maailmankirjoihin kuitattiin, siksi tietoja ei olisi sairaalasta löytynytkään.

Sielunkumppanini lienee liihoittelee toisilla tasoilla. Mussukkani kanssa on yhteistä näkkäriä nakerrettu vuoskymmeniä kaiketikkin yhetisymmärryksessä, sillä
suhdettamme sitoo vaan vissit puheet. Susparina on tämän tytsyn hyvä elellä.
  Vastaa viestiin
22.01.12, 13:25   #64 (linkki)

Lainaus:
Kun vaadin KAIKKIA lapsuusajan terveystietoja, minulle sanottiin että ne pitäisi katsoa yhdessä lääkärin kanssa. Mutta kun rupesin miettimään sitä että onko terveyskeskus ollenkaan se paikka, missä minun terveystietoja kannattaa säilyttää, kopiot niistä luovutettiin mukisematta.
Tarkistin netistä niin tämä uusi potilaslaki olisi tullut voimaan maalsikuussa 1993. Ja voineekohan olla että olisi ottanut käytännön tasolla muutamia kuukausia ennenkuin ymmärrettiin mitä se tarkoittaa?

Koska tuo sinun juttusi tapahtui? Noihin aikoihin vai myöhemmin.

Huomaan tuosta vuosiluvusta että olen vaatinut lääkäriltä tietoa potilaslakiin vedoten ilmeisesti jo sen esittelyvaiheessa tai ainakin ennen sen voimaan astumista eli v1992 lopussa. No, onneksi sain sen ja siinä muodossa kuin potilaslaki edellyttää, eli hyvin selkeästi ja tarkasti selostettuna.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (17.8.1992/785) eli niin sanottu potilaslaki tuli voimaan
1.3.1993.
http://www.helsinki.fi/jarj/ssos/Ell...tutuskirja.pdf

Vastaa viestiin
22.01.12, 13:44   #65 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Kyllä se ensimmäinen kerta on ollut 90-luvun puolivälin paikkeilla ja silloin terveyskeskus kieltäytyi hakemasta tietoja. Kun jyräsin tahtoni läpi pienillä kiristyksillä, oli se jotain 2008 tai sinne päin:)
  Vastaa viestiin
22.01.12, 13:49   #66 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Inke Näytä viesti
Mussukkani kanssa on yhteistä näkkäriä nakerrettu vuoskymmeniä kaiketikkin yhetisymmärryksessä, sillä
suhdettamme sitoo vaan vissit puheet. Susparina on tämän tytsyn hyvä elellä.
Vai susiparina! Kun muutin yhteen tämän nykyisen puolisoni kanssa, asuimme Etelä-Suomessa ja haimme asuntoa lehti-ilmoituksella, meinasin laittaa lehteen että:

susipari etsii kotia metsän läheisyydestä.

Mutta minua varoitettiin että siellä päin Suomea ei ymmärrettäisi susipari-sanaa ja varsinkaan tuollaista huumoria asuntohakemuksissa:)
  Vastaa viestiin
22.01.12, 15:34   #67 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Sijainti: koti on siellä missä sydänkin
Lainaus:
Vai susiparina! Kun muutin yhteen tämän nykyisen puolisoni kanssa, asuimme Etelä-Suomessa ja haimme asuntoa lehti-ilmoituksella, meinasin laittaa lehteen että:

susipari etsii kotia metsän läheisyydestä.

Mutta minua varoitettiin että siellä päin Suomea ei ymmärrettäisi susipari-sanaa ja varsinkaan tuollaista huumoria asuntohakemuksissa:)
Ehkä se ilmoitus olisi ainakin karsinut asunnon tarjontaa.

Kuulun niihin maamerkki-ihmisiin, joille ei rakastuminen oikein sovi. Nytkähdän auranikeskiöstä vuorotellen sen laidoista laitoihin ja muutun ihan pöhköpäiseksi. Ilolla tervehdin kuitenkin sitä reinkarnaatiota, jolloin kohtaan sielunkumppanini, jos sitten milloinkaan osumme saman aikaiseen fyysiseen läsnäoloon tällä rakkaalla maapallollamme. Yksi sielunkierto pöhköpäisenä voi olla tavoittelemisen arvoinen houkutteleva kokemus.
  Vastaa viestiin
22.01.12, 19:52   #68 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivaltaja Näytä viesti
Jos tuollainen ajattelutapa kuuluisi tieteeseen, niin tuskin me edes kävisimme tätä keskustelua näin internetin välityksellä, koska tietokoneita ei olisi keksitty.

Jos asiat pohjautuvat sille pohjalle, että "se on liian vaikeaa, helpotetaan sitä itse keksimällämme tavalla", niin silloin minä ainakin kyseenalaistan koko asian.

Olisi mielenkiintoista tietää sekin, mikä syntymässä on sellaista, että sen tapahtumaika olisi jotenkin numerologisesti/astrologisesti merkittävä. Ja miksi hedelmöttymisen hetki taas ei.
Vääntelet kyllä ny sanomisiani... En tarkoittanu lainkaan tuota mitä tuossa kakkoskappaleessasi sanot. Jospa sitä ei vielä pystytä mutta tulevaisuudessa pystytään, siis se hedelmöittymisen hetki tarkasti. Eihän nämä tietokoneetkaa tämmösiä olleet heti eikä tämä nykytietokonekaan varmasti oo tekniikan huippu, jotta parempaa ei tuu.. Sun tulkitsemises on joskus aika hauskaa. Väännät aina epäedulliseksi rajatiedon kannalta.

Onko jossakin sanottu nimenomaan jotta hedelmöittymisen hetki ei ole merkittävä numerologiassa/astrologiassa (linkki tai lähde jos on). Jospa sitä ei ole otettu huomioon sen takia jottei vielä ole keksitty tapaa määrittää se yhtä tarkasti ku syntymä pystytään. Sille ei voi mitään jos ei pysty vielä määrittämään niin ei pysty. Mutta jospa joskus. Ei näitä tietokoneitakaan olisi keksitty jos ajateltais noin kuin musta tuntuu jotta sä ajattelet eli "kaikki heti tänne mulle nyt", eli jos jossain ei vielä pystytä jotakin tutkimaan niin se on sitte ihan humpuukia ja turhaa.

Ja en laita sanoja suuhusi koska sanon jotta musta tuntuu jotta ajattelet, tuohon siis sisältyy se jotta mahdollisesti et ajattele vaan musta vain tuntuu..Siinä tapauksessa korjannet.
23.01.12, 17:35   #69 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Minun numeroni on 3.

Tuo numero on tehnyt osansa elämässäni harvinaisen selväksi. Miltei kaikki tapahtumat ovat jollakin tapaa tuohon liittyviä tai sillä jaollisia.

Vihaan sitä!!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku