Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.12.11, 01:00   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Pilaanko teidän ilon ?

Mistähän mahtaa johtua sellainen tosiasia.
Kun ihminen on lapsesta saakka opetettu uskomaan hölynpölyyn ( uskonto, horoskoopit, tähtimerkit, lumelääkintä,enneunet, fatalismi jne.) Ei tällainen ihminen aikuisenakaan pysty erottamaan tosiasioita hölynpölystä.

Viihtyy hyvin fantasia-maailmoissaan ja tosiasiat tuntuvat epämiellyttäviltä.
Koskaan ei kasva aikuiseksi, joka pystyisi ottamaan oman elämänsä hallintaansa, vaan on koko ajan muiden jodateltavissa.
  Vastaa viestiin

28.12.11, 02:27   #2 (linkki)

Käyttäjän KARS JEDIMESTARI avatari

Rekisteröitynyt: 01/2007
Sijainti: ´SATEENKAARIGALAKSI
AIKAA EI OLE OLEMASSA ON VAIN OLEMASSA MENNYT TULEVA JA NYKYHETKI YHTÄ AIKAA

Hei emgel nyt olet väärällä tantereella no skeptikkona olet tervetullut mutta,älä ole noin ehdoton ota vinkistä ja sivältajasta esimerkkkiä, no tässä multa vastaus ensinäkin voin sanoa olen nähnyt etukäteen 24 etukäteen wtscentetrin rtuhon 24 etukäteen estinian auto onnetomuuden kun m diana kuoli hän heilutti kättä ja sano mun pitää nyt mennä , Japanin ydinonnettomuudén näin 4kuukautta etukäteen.

ja en eläisi jos en olisi nähnyt että ,jään auton alle . Että revi engel siitä . Lisäksi oon nähnyt tyttöystävät etukäteen ennen kun m oon tavánnut.

Tähdet määrittää kohtalomme . Aikaa ei ole olemassa on vain olemassa mennnyt tuleva ja nykyhetki yhtäaikaa . Meillä on tietty polku jota voi kulkea kohtalomme ei ole määrätty Meillä on valinan vapaus olemassa , polunhaaroissa ne haarat ,voivat viedä ylöspäin valaistuneisuuteen pinnallsuuteen, varjoihin tai jopa pimeyteen ja pahuuteen .

Ennustajat näkevät elävästä hetkestä , eri vaihtoehdot eri haaroista ja näkevät mitä haaraa kohti sinä olet kulkemassa . Tästä hetkestä katsóttuna. Astrologit taas katsovat mitä tähtikartta sinulle tietää . Ja sitä kautta näkevät tulevaan. Ja selvänäkjjä näkee ja pystyy keskustelamaan sinun sielusi kanssa eli tuntee sinut , paremmin kun , sinä itse Jos et ole Jedi. Joka on yhtä korkeimman minänsä eli sisimpänsä eli sielun kanssa. Ja meedio taas pystyy keskustelemaan kuolleitten kanssa ja jos henkilä on sekä meedio selvänäkjä ja ennustaja :Hän pystyy ennustamaan tulevaa todella hyvin . Ja tuntemaan sinut paremmin kun, sinä itse jollet ole itse Jedi .
jarkakoot muut tämä oli alustus tähän keskusteluun mun osalta.
Ja voin sanoa sen henkilö kohtaisesti että olen Jedirimestarina kohdannyt paljon sellaiasta jota ei keptisellä logiikalla selitetä.
KUTEN <mm erään ex tyttöystävän silmät oli öjynmustat kimelsivät öljyn väreissä. Hänet käännytettyäni valoon hänen silmänsä väri muuttuii kirkkaan sinisseksi.

t. KARS SKYWALKER JEDIMESTSARI

VOIMA OLKOON KANSSANNE
  Vastaa viestiin
28.12.11, 11:20   #3 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Liekö johtuis yksinkertaisesti siitä, ettei tälle yksilölle koskaan ole tehty selväks huuhaan ja faktojen eroa. Ei ole kerrottu, ettei tosielämä ole sitä, mitä on opetettu. Ei kai sitä osata voi, jossei kukaan koskaan ole opettanutkaan.

Minulle omat maailmani ovat pakokeino todellisuudesta, olleet selviämiskeino silloin kun ei ole enää voimat riittäneet.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 14:23   #4 (linkki)

Käyttäjän joanna* avatari

Rekisteröitynyt: 01/2009
joskus rajanveto todellisuuden ja esimerkiksi aistimusten välillä voi olla vaikeaa. etenkin jos ajatus liitää toimintaa nopeammin asiasta toiseen.

kirjallisuus myös voi tosiaan toimia ns. pakokeinona, jos on vaikeata tai surkea olo. kuitenkaan mitkään konstit ei täysin poista sitä, että on myös pysyttävä "leivän syrjässä kiinni" jos mielii elämäänsä elää.

en oikein osannut täysin muotoilla ajatuksiani selkeästi, mutta.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 17:29   #5 (linkki)

Käyttäjän kurjenkukka avatari

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: ruotsin etelä lappi
miten on ?

En voi uskoa että kaikki olisi sattuman kauppaa.Kaikki,koko luonto ja elämä on niin järjestelmällistä että se ei voi olla sattumaa.Se että joka ikinen laji maan päällä lisääntyy ja tekee omia ja uusia lapsia ja jälkeläisiä ja aina oman lajin mukaan ,,ei voi olla sattuman kauppaa.Se että joka ikisellä asialla ja elollisella oliolla on tärkeä paikkansa kiertokulussa ei voi olla sattuman kauppaa.Vain ihminen sekoittaa tätä järjestelmää omalla ahneudellaan.Jos ihmisellä olisi enemmän rakkautta jonka olen huomannut olevan asioista suurin niin kaikki olisi täydellistä.Minä uskon suureen rakastavaan ja tosi viisaaseen olioon joka on kaiken tämän takana,Se on minun mielestäni Jumala.Jokainen voi nimittää sitä miksi haluaa mutta kyllä se on Jumala suuressa rakkaudessaan joka meitä ohjaa ja opettaa.Suurin toiveeni onkin että Jumala pian päättäisi kaiken pahan pois ja rakkaus tulisi kokonaisuudessaan valtaa.Tämä on minun mielipiteeni ja kaikillahan saa olla omansa.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 17:46   #6 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja engel48 Näytä viesti
Kun ihminen on lapsesta saakka opetettu uskomaan hölynpölyyn ( uskonto, horoskoopit, tähtimerkit, lumelääkintä,enneunet, fatalismi jne.) Ei tällainen ihminen aikuisenakaan pysty erottamaan tosiasioita hölynpölystä.
Mutta kun se ei mene noin. Ateistiperheessä kasvaneesta voi tulla uskovainen myöhemmin ja uskovaisessa perheessä kasvaneesta ateisti. Tai ateistiperheessä kasvanut voi kiinnosrua rajatiedon asioista ja sellaisessa perheessä kasvanut jossa nämä horoskoopit yms. on normijutskaa voi taas tulla ateisti.
28.12.11, 17:56   #7 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: koti on siellä missä sydänkin
Onhan noita pakokeinoja. Runsas alkoholin käyttäminen on lisäksi vielä itsetuhoistakin. Fanaattinen penkkiurheilu, sekin voi nostaa katsomossa istuvan uusiin sfääreihin. Ylikorostunut suhde omaan ulkonäköön ja sen parantelu. Netissä roikkuminen silloin kun siitä on tullut pakkomielle. Ystävyyssuhteet, jotka perustuvat läheisriippuvuuteen.

Vielä ainakin tänään valitsen mieluummin pikku meditaatiotuokion mukavassa nojatuolissani, kuin kippaisin puolipulloa kitusiini leijonaa. Tulevasta en voi sataprosenttista varmuutta antaa, ehkä elämä heittää eteeni sellaiset haasteet, etten näkisi siinä mielekkyyttä ja päättäisin sekoittaa päätäni muutenkin kuin, meditaation ja Karl Marxin sanoin uskonnolla, joka on ooppiumia kansalle.

Kukin tavallaan ja kukin omavalinteisilla arvoillaan sillä järjen käyttö on edelleenkin paitsi sallittua myös toivottavaa.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 18:13   #8 (linkki)

Lainaus:

Koskaan ei kasva aikuiseksi, joka pystyisi ottamaan oman elämänsä hallintaansa, vaan on koko ajan muiden jodateltavissa.
Lapsi ymmärtää ja uskoo sen, mitä hänelle kerrotaan, kun muusta maailmasta ei voi tietää. Kerrottu tuo arjen, juhlan ja turvallisuuden, mistä syntyy ihmisen arvomaailma. Arvot ohjaavat toimintaa, tekoja ja ajatuksia. Kun kaikki lähtee ajatuksista, niin ihminen voi, niin halutessaan, muuttua ja muuttaa arvomaailmaansa. Kuten ketjussa on kirjoitettu, nykyisyydessä luomme tulevaa, ateististi muuttuu kuten atletti kotletiksi jne :)

Ihmisellä on vapaus valita; pilatako elämä eli ei.

kirjoittaa Villasukka:)
  Vastaa viestiin
28.12.11, 19:31   #9 (linkki)
Negatiivinen Ateisti

Käyttäjän Sivaltaja avatari

Rekisteröitynyt: 09/2009
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kurjenkukka Näytä viesti
En voi uskoa että kaikki olisi sattuman kauppaa.Kaikki,koko luonto ja elämä on niin järjestelmällistä että se ei voi olla sattumaa.
Miksei voisi olla, sillä eihän meillä ole vertailupohjaa. Meidän ei ole mahdollista tehdä vertailuja suunnitellun ja ei-suunnitellun maailmankaikkeuden välillä, joten emme voi tietää minkälainen olisi suunniteltu maailmankaikkeus, ja minkälainen taas pelkkään sattumaan pohjautuva.

Minä en näe mitään perusteltua syytä sille, miksei kaikki voisi olla sattuman tulosta. Tai oikeastaan lukemattomien pienten sattumien.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Tai ateistiperheessä kasvanut voi kiinnosrua rajatiedon asioista ja sellaisessa perheessä kasvanut jossa nämä horoskoopit yms. on normijutskaa voi taas tulla ateisti.
Ateismi ja rajatieto/horoskoopit eivät ole toisensa poissulkevia. Paitsi silloin, jos jälkimmäiset selitetään teistisellä jumalla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Inke Näytä viesti
Vielä ainakin tänään valitsen mieluummin pikku meditaatiotuokion mukavassa nojatuolissani, kuin kippaisin puolipulloa kitusiini leijonaa.
Minä taas tekisin juuri toisinpäin. Tosin en tänään, sillä huomenna on työpäivä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Inke Näytä viesti
Kukin tavallaan ja kukin omavalinteisilla arvoillaan sillä järjen käyttö on edelleenkin paitsi sallittua myös toivottavaa.
Muuten olen samaa mieltä, kunhan omavalintaiset arvot eivät aiheuta tekoja, jotka loukkaavat jokaisen ihmisen perusoikeuksia tai riko yleisiä lakeja.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 19:39   #10 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Rekisteröitynyt: 05/2010
Sijainti: Pääasiassa Maan piiri
Lainaus:

No et pilaa. Ei mun iloa yksikään kuolevainen pysty pilaamaan omalla mielipiteellään tai millään muullakaan.

Kyse on aina lopulta siitä missä mielessä rajatiedollisia harrastuksia käyttää. Näkeehän täälläkin ihmisiä, joille pitäisi antaa viranomaisten taholta kielto harrastaa tällaisia, kun selvästi ovat kadottaneet realiteetit, tai vähintään määrätä realiteettiterapiaan, mutta minkäs sille voi ettei näin tehdä. Kyllä ne lopulta sinne päätyy.

Mutta se on outoa, että uskot lumelääkinnan olevan hölynpölyä? Häh? Onkohan sulla ihan faktat hallussa? Lumelääkintä, nimenomaan lumelääkintä ei ole mitään hölynpölyä, vaan tieteellisesti on todistettu ja tiedetään lumelääkinnän parantava vaikutus. Siitä oli muuten just hesarissa juttua. Onko sillä muuten väliä paraneeko potilas sokeritabletilla vai ”oikealla” lääkkeellä?

Tarkoitushan on parantaa potilas ja jos lumevaikutus/lääkintä auttaa, niin sehän on vaan hyvä asia ;)

Suosittelen sulle muuten piikkimattoa, sitä viime joulun hölynpölyä (saatan muuten olla niitä harvoja, jotka sitä vielä käyttää innoissaan). Siitä saa hyvän kasan endorfiineja kiertämään vereen ja ilo vaan lisääntyy.
28.12.11, 20:15   #11 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivaltaja Näytä viesti

Ateismi ja rajatieto/horoskoopit eivät ole toisensa poissulkevia. Paitsi silloin, jos jälkimmäiset selitetään teistisellä jumalla.
No sanotaan sitten näin jotta semmonen joka on eläny perheessä joka pitää ylläm. hölynpölynä, voi kiinnostua niistä ja sitten taas vice versa.
28.12.11, 20:28   #12 (linkki)
Negatiivinen Ateisti

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuussa Näytä viesti
Onko sillä muuten väliä paraneeko potilas sokeritabletilla vai ”oikealla” lääkkeellä?

Tarkoitushan on parantaa potilas ja jos lumevaikutus/lääkintä auttaa, niin sehän on vaan hyvä asia ;)
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta jotta lumevaikutus tulisi, on potilaalle valehdeltava. Ja valehteluhan on väärin. Lisäksi lumelääkkeisiin liittyy aina rahastamista, koska lumelääkkeiden valmistushan on halpaa, mutta on myös tieteellisesti osoitettu, että lumevaikutus on tehokkaampi kalliimmalla kuin halvalla lääkkeellä.

Lumevaikutus on myös hyvin yksilökohtaista, joillekin sitä ei tule laisinkaan. Lisäksi lumevaikutuksen tehon on todettu katoavan ajan myötä.

Tässä pari aihetta neutraalisti käsittelevää kirjoitusta:
Paholaisen Asianajaja: Lumelääkettä lääkäreiltä
Paholaisen Asianajaja: Näin lumevaikutusta lobataan
  Vastaa viestiin
28.12.11, 21:30   #13 (linkki)

Jera

Tämä on onnekkaan ajan ja hyvien tulosten riimu, joka vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen tekemiseen elämässäsi. Kysymyksessä on noin vuoden mittainen hedelmällinen aika, joten varo vaatimasta liian nopeita tai suuria tuloksia. Säilytä tyytyväinen ja onnellinen asenne kaikkeen, mitä ympärilläsi tapahtuu. Lopulliseen tulokseen pääseminen vaatii vielä kärsivällisyyttä ja kestävyyttä.
Eri kutsumanimiä
Auringon sykli, elämän sykliAvainsanoja
Syklit, oikea toiminta, toteutus, hedelmällisyys, luonnonlakiVäri
vihreäAstrologinen merkki
AurinkoTarotkortti
KeisariHallitseva Jumala
FreyVäri
vihreäPuu
TammiKasvi
RuusunmarjaKivet
Smaragdi, malakiitti, aventuriini, vihreä turmaliiniEläimet
Kotka, villisika,hevonen, koira,karhu, orava, heinäsirkka, maaorava, lehmä, peura, ankka, jänis,leppäkerttu, riikinkukko, haarapääskyElementti
MaaTaikuus
Ykseyden ymmärrys
Toimii syklisesti
Luovuuden ja hedelmällisyyden lisääntyminen
Harmonisuuden lisääntyminen

...
siinä sitten astro.fi sivulta tommonen teksti, mikä auttaa kestämään pakoilua elämän murheiden ja omien riippuvuuksien keskellä ;)
  Vastaa viestiin
28.12.11, 21:38   #14 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Lainaus:
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta jotta lumevaikutus tulisi, on potilaalle valehdeltava.
Olet väärässä. Mainitsinkin jo engelille, että kannattaa lukaista hesari, mainitsen sen nyt sinullekin. Olikohan tämän vai eilispäivän. Siitä ainakin pääset alkuun. Potilaalle nimittäin ei tarvitse edes valehdella lumelääkkeestä ja silti ne penteleet, ketaleet, menevät paranemaan.

On muuten sellaisiakin tutkimuksia, että leikkausta vaativat sairaudet paranivat silloinkin, kun tehtiin leikkaussalissa vain viilto kipeän kohdan päälle ja suljettiin haava. Tästäkin muuten muistaakseni hesarin artikkelissa puhuttiin. Tästä en tiedä enempää eikä oikeastaan ole juuri nyt intresseissäkään placeboleikkausta miettiä.

minusta tärkein koko artikkelissa oi muistutus (lääkärin suulla) siitä, että ihmismielellä on ihan oikeasti parantava vaikutus. Sitä ei pidä väheksyä eikä asettaa "oikean" lääkkeen alapuolelle. Vanha vitsi potilaasta, joka parani hoidosta huolimatta, kertoo myös tästä (muiden juttujensa ohella)

Myös sellaisen lääkärin potilaat paranevat paremmin, joka selittää potilaalleen paranemisprosessin sen sijaan, että vain iskevät reseptin kouraan ja kehottavat syömään koko kuurin. Uskon (en ole tutkinut onko tästä samansuuntaisia hypoteeseja), että tässäkin on kyse siitä, että ihmisen on helpompi antaa kehonsa tehdä parantaminen, jos osaa orientoitua sen vievän aikaa paljon/vähän/keskiverrosti. Jos ei tätä tiedä, alkaa hätäillä ja hätäilemisestä lähtee liikkeelle stressihormonit, jotka sitten häiritsevät paranemista.

ootas ny, mun piti vielä muistaa tähän jotain....

Niin tähän kommentti:

Lainaus:
Lumevaikutus on myös hyvin yksilökohtaista, joillekin sitä ei tule laisinkaan. Lisäksi lumevaikutuksen tehon on todettu katoavan ajan myötä.
Aivan. Mutta niin on farmakologisillakin lääkkeillä sama juttu... sekin on tutkittu... toki farmakologiset ovat tehokkaampia, mutta niin ovat joskus myös vaarallsiempia. Siksi onkin hyvä, että suurinta osaa niistä määräävät vain lääkärit.

Taitaa olla offtopiccia tämä eikä kuulu tälle palstalle, joten jääköön tämän käsittely osaltani tähän.
28.12.11, 21:41   #15 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna* Näytä viesti
Jera
Hö. Meinasin heittää sulle mun riimun, kerran niitä täällä heitellään, ja kävin oikein hakemassa sitä, mutta tuli sama ku sulle. Jera ku Jera. Rakastan kyllä ruusunmarjaa ja oon oikein himoinnu sitä tässä pari päivää, että pitää kai käydä kaupassa.
29.12.11, 14:59   #16 (linkki)

Lainaus:
Hö. Meinasin heittää sulle mun riimun, kerran niitä täällä heitellään, ja kävin oikein hakemassa sitä, mutta tuli sama ku sulle. Jera ku Jera. Rakastan kyllä ruusunmarjaa ja oon oikein himoinnu sitä tässä pari päivää, että pitää kai käydä kaupassa.
no oho, sama riimu :)

ruusunmarjassa on varmaan paljon jotain vitamiineja, ehkä C:tä vai kuin..? mulle tuli taas paprikan sekä punajuurisalaatin mieliteko ja kaupassa on jo käyty tänään. ehkä lähden vielä uudelle reissulle metsästämään uuden vuoden tinoja, niin saisin lapselle näyttää kuinka niitä valetaan.

..lipsuukohan juttu nyt aiheesta taas ;)..?
  Vastaa viestiin
30.12.11, 22:32   #17 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:

Mistä johtuu että tähän päädyit omien tulkintojesi kautta. :))

Mutta hyvä kun Voimasi sinua haastelee. :))
  Vastaa viestiin
30.12.11, 22:40   #18 (linkki)
Negatiivinen Ateisti

Lainaus:
Olet väärässä. Mainitsinkin jo engelille, että kannattaa lukaista hesari, mainitsen sen nyt sinullekin. Olikohan tämän vai eilispäivän. Siitä ainakin pääset alkuun. Potilaalle nimittäin ei tarvitse edes valehdella lumelääkkeestä ja silti ne penteleet, ketaleet, menevät paranemaan.
Hesaria ei minulle tule, eikä tutuillenikaan. Verkkoversiosta en tuollaista artikkelia löytänyt.

Hesarissa saatettiin viitata tähän tutkimukseen: PLoS ONE: Placebos without Deception: A Randomized Controlled Trial in Irritable Bowel Syndrome. Tutkimuksessa kukaan ei parantunut, mutta moni koki oireidensa vähentyneen.

Lainaus:
minusta tärkein koko artikkelissa oi muistutus (lääkärin suulla) siitä, että ihmismielellä on ihan oikeasti parantava vaikutus. Sitä ei pidä väheksyä eikä asettaa "oikean" lääkkeen alapuolelle.
Myös oikeilla lääkkeillä on placebovaikutus fyysisen vaikutuksen lisäksi. Eli oikeilla lääkkeillä on enemmän tehoa.

Lainaus:
Myös sellaisen lääkärin potilaat paranevat paremmin, joka selittää potilaalleen paranemisprosessin sen sijaan, että vain iskevät reseptin kouraan ja kehottavat syömään koko kuurin.
Tuo pitänee varmasti paikkansa.

Suomessa on liian vähän lääkäreitä, ja heillä ei riitä aika keskusteluun potilaan kanssa. Vaihtoehtohoitajilla taas on, ja siksi heidän tarjoamansa placebo on tehokkaampaa.

Lainaus:
Taitaa olla offtopiccia tämä eikä kuulu tälle palstalle, joten jääköön tämän käsittely osaltani tähän.
Ei ole mielestäni offtopiccia, eikä tämän palstan aihepiiriä ole millään lailla rajattu. Minun puolestani saat jatkaa käsittelyä.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 22:45   #19 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:
Hesaria ei minulle tule, eikä tutuillenikaan. Verkkoversiosta en tuollaista artikkelia löytänyt.

Hesarissa saatettiin viitata tähän tutkimukseen: PLoS ONE: Placebos without Deception: A Randomized Controlled Trial in Irritable Bowel Syndrome. Tutkimuksessa kukaan ei parantunut, mutta moni koki oireidensa vähentyneen.

Myös oikeilla lääkkeillä on placebovaikutus fyysisen vaikutuksen lisäksi. Eli oikeilla lääkkeillä on enemmän tehoa.

Tuo pitänee varmasti paikkansa.

Suomessa on liian vähän lääkäreitä, ja heillä ei riitä aika keskusteluun potilaan kanssa. Vaihtoehtohoitajilla taas on, ja siksi heidän tarjoamansa placebo on tehokkaampaa.

Ei ole mielestäni offtopiccia, eikä tämän palstan aihepiiriä ole millään lailla rajattu. Minun puolestani saat jatkaa käsittelyä.
Jatkakaa vain. Mutta miksi olisi näin mitä kirjoitat. Epävarmuus. :)

Jatkakaa vain. :)
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku